Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2013. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti- és működési szabályzatáról

Hatályos: 2013. 03. 01- 2019. 11. 28

Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2013. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti- és működési szabályzatáról

2013.03.01.

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Szervezeti-és működési szabályzatáról szóló 4/2011. (III. 21..) önkormányzati rendelete 3. mellékletének 8. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, Népjóléti és Ügyrendi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. 1.Általános rendelkezések
1. 1. §
(1) Az önkormányzat elnevezése: Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye: 4173 Nagyrábé, Kossuth Lajos út 5.
(3) Az önkormányzat telephelye: Védőnői szolgálat, 4173 Nagyrábé,
Kossuth u. 50. sz.

[1]

(3) Az önkormányzati portál címe: www.nagyrabe.hu
(4) Az önkormányzat elektronikus levelezési címe: nagyrabe@enternet.hu
(5) Az önkormányzat adószáma: 15728726-2-09
(6) Az önkormányzat jelképei a címer, zászló és a pecsét.
Szerkesztés...

2. § Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

a) civil szervezetek, egyházak támogatása,

b) közösségi rendezvények támogatása,

c) önkéntes tűzoltó egyesület fenntartása

Szerkesztés...

3. § Az önkormányzat érdekeinek képviselete és védelme céljából belép országos és területi érdekképviseleti szervek tagságába (TÖOSZ, BÖSZ).

Szerkesztés...
1. 2. A képviselő-testület és szervei

4. § (1) [2] Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai a főállású polgármester és 6 települési képviselő.

(2) A képviselő-testületet és az önkormányzatot a polgármester képviseli. A polgármester átruházott hatásköreit a rendelet 1. melléklete, az önkormányzati rendeletek, valamint a képviselő-testület határozatai tartalmazzák.

Szerkesztés...

5. § (1) A képviselő-testület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladat- és hatáskörére, a polgármester és az alpolgármester közötti munkamegosztás szabályozására a polgármester intézkedést bocsáthat ki.

Szerkesztés...

6. § (1) A képviselő-testület bizottságai döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő és ellenőrzési feladatokat ellátó, a testület által döntési jogkörrel felruházható, egymással mellérendeltségi viszonyban álló szervek.

(2) A képviselő-testület állandó és –meghatározott időre vagy feladat elvégzésére- ideiglenes bizottságot hozhat létre. az ideiglenes bizottság feladatkörét létrehozásakor a képviselő-testület határozza meg. az ideiglenes bizottság megszűnik a képviselő-testület által meghatározott feladat teljesítésével.

(3) [3] [4][5]A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a)Pénzügyi Bizottság, mely két képviselő és egy nem képviselő tagból,
b)Népjóléti Bizottság, mely két képviselő és egy nem képviselő tagból,
c)Ügyrendi Bizottság, mely két képviselő és egy nem képviselő tagból
áll.

7. § (1) A települési képviselőt tevékenységéért tiszteletdíj illeti meg.

(2) [6]Az önkormányzati képviselő az Mötv. rendelkezésein túl:

a)köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,
b)köteles a polgármester felkérése alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében,
c)köteles írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottságának ülésén vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.
e)köteles bejelenteni személyes érintettségét a döntéshozatalnál.
(2a) Az érintettség bejelentését követően a képviselő-testület egyszerű többséggel dönthet arról, hogy engedélyezi az érintett szavazását.
(2b) Az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíját a képviselő-testület 12 hónap időtartamra megvonja.
f)[7]
(3) A polgármester egyes települési képviselőket szakmai ismereteik és felkészültségük szerint bevonhat a döntések előkészítésébe, a különböző szervekkel történő tárgyalásokba. Javaslatot tehet arra, hogy a képviselő-testület egyes ügyekben valamely képviselőt bízza meg képviselettel.
(4) [8]
(5) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselő három hónapon keresztül 25 %-kal csökkentett tiszteletdíjat kap.
(6) A polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület határozatképtelensége vagy a határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó minden ügyben.[9]
(7) A polgármester az Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó halaszthatatlan önkormányzati ügyben.[10]
(8) A polgármester a költségvetési források felhasználásáról az önkormányzati vagyonrendeletben foglaltak szerint dönthet.[11]
Szerkesztés...

8. §[12]

A képviselő-testület közös önkormányzati hivatalt tart fenn Bihardancsháza Község Önkormányzatával, Nagyrábéi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Közös Hivatal) elnevezéssel. A Közös Hivatal önálló jogi személy, feladatait az Mötv. és a Közös Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
Szerkesztés...

9. § A képviselő-testület szerve a jegyző, aki ellátja az Mötv-ben, más jogszabályokban meghatározott, valamint a képviselő-testület által átruházott hatásköröket. A jegyzőt akadályoztatása esetén a közös hivatal gyámügyi és anyakönyvi feladatait ellátó igazgatási ügyintéző helyettesíti.

Szerkesztés...

10. § (1) Az önkormányzat Bihardancsháza Község Önkormányzatával[13] társulást tart fenn az óvodai feladatok ellátására Nagyrábé-Bihardancsháza Önkormányzati Társulás elnevezéssel. A társulás önálló jogi személy.

(2) Az önkormányzat a Segítő Kezek Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Intézményfenntartó Társulás keretében gondoskodik a házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés, nappali ellátás, családsegítés és gyermekjóléti feladatok ellátásáról.

(3) [14]

Szerkesztés...

3.A képviselői vagyonnyilatkozat-tételi eljárás

11. § (1) A képviselő vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, ellenőrzését az Ügyrendi Bizottság[15] [16][17]végzi.

(2) A vagyonnyilatkozatot a bizottság elnöke veszi át. A vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást kell kiállítani 2 példányban, melynek egyik példányát az iratokhoz kell csatolni, másik példányát át kell adni a képviselőnek. Az igazolás tartalmazza a nyilatkozatot adó személyét, hozzátartozó esetében a családi jogállását, a nyilatkozat átvételének idejét, az átadó és az átvevő aláírását.

A képviselői vagyonnyilatkozatot nyitott borítékban, a hozzátartozói vagyonnyilatkozatot lezárt, és a bizottság elnöke által az átvételkor lepecsételt borítékban kell leadni, tárolni.
A vagyonnyilatkozat érvényességét nem befolyásolja a nyilatkozó (törvényes képviselője) aláírásának elmaradása.
(3) A bizottság a vagyonnyilatkozatról nyilvántartást vezet.
(4) A bizottság a vagyonnyilatkozatot a Közös Hivatal[18], páncélszekrényben köteles tárolni.
(5) A képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános, azt bárki megtekintheti. A megtekintés iránti igényt a bizottság elnökénél írásban vagy szóban kell bejelenteni (szóbeli bejelentésről jegyzőkönyvet kell felvenni), a megtekintést a bizottság elnöke biztosítja. A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát csak a bizottság tekintheti meg vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás keretében.
(6) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást az Ügyrendi Bizottság[19][20][21] elnökénél bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tény állítása esetében van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, az Ügyrendi Bizottság[22][23][24] elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására.
(8) Amennyiben a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, illetve a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, az Ügyrendi Bizottság[25][26][27] a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a képviselő-testületnek.
(9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállás (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállás nélküli – ismételt kezdeményezés esetén a bizottság a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a képviselő-testületnek
(10) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során az Ügyrendi Bizottság[28][29][30] felhívására a képviselő köteles saját, illetve a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatában feltüntetett vagyoni, jövedelmi és érdekeltségi viszonyaira vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az adatokba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be.
Az azonosító adatokat a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lezárását követő harmincadik napon törölni kell.
(11) Az eljárás eredményéről az Ügyrendi Bizottság[31][32][33] elnöke a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(12) A vagyonnyilatkozatot a képviselő részére a képviselői megbízatásának megszűnését követő 30 napon belül vissza kell adni.
Szerkesztés...

4.Az átruházott hatáskörök gyakorlásának különös szabálya

12. § Az átruházott hatáskör gyakorlója az e körben hozott döntéseiről, azok eredményeiről évente legalább egyszer számot ad a képviselő-testületnek.

Szerkesztés...

5.A képviselő-testület működésének általános szabályai

13. § (1) A képviselő-testület munkáját éves ülésterv szerint végzi, melyet a tárgyévet megelőző év decemberi ülésén fogad el.

(2) Az ülésterv tartalmazza az ülések tervezett:

a) időpontját,

b) tervezett napirendjét,

c)az előterjesztő nevét.

(3) [34] Az üléstervet úgy kell előkészíteni, hogy a képviselő-testület lehetőleg minden hónap harmadik szerdáján 11 óra 30 perctől, június, július és augusztus hónapban szüksége szerint tartja ülését.

(3a) [35]A képviselő-testület a rendkívüli üléseket lehetőség szerint szerdai napokon 11 óra 30 perctől tartja.

(4) A képviselő-testület az üléstervben szabályozott időpontokban rendes ülést tart.

(5) Az ülésterv tervezetét a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(6) Az üléstervet a képviselő-testület év közben módosíthatja.

(7) A képviselő-testület ülését össze kell hívni bármelyik képviselő, képviselő-testület bizottsága, vagy Nagyrábé Nagyközség Roma Nemzetiségi Önkormányzata indítványára.

Szerkesztés...

6.A képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályok

14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti.

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, a nemzetiségi önkormányzat elnökét, a napirend szerinti előadót, szakértőt, szükség szerint az érintetteket.

(3) A jegyző feladata a meghívó kiküldése és az ülés tárgyalási anyagának összeállítása, melyet az ülés előtt 7 nappal[36] köteles végrehajtani.

(4) Különösen indokolt esetben a képviselő-testület rövid úton (telefonon, faxon, e-mail útján) is összehívható. Különösen indokolt a képviselő-testület összehívása, amennyiben a döntés más időpontban nem pótolható.

(5) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a javasolt napirendi pontokat. A meghívó mellékletét képezik az írásbeli előterjesztések.

(6) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó egy példányának hirdetőtáblán történő kifüggesztésével és az önkormányzat honlapján történő megjelenítésével a jegyző tájékoztatja a lakosságot. Az önkormányzati portálon kizárólag a nyilvános ülésen tárgyalható előterjesztéseket kell közzétenni.

(7) A képviselő-testület ülésén tevékenységi körében a település valamennyi önszerveződő közösségét tanácskozási jog illeti meg.[37]

Szerkesztés...

7. Sürgősségi indítvány

15. § (1) Sürgősségi indítványt a polgármester, a bizottság, a bizottsági elnök, a képviselők egynegyede terjeszthet elő írásban.

(2) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a képviselő-testület első napirendként tárgyalja. A sürgősségi indítvány, a sürgősség tényének indoklásával legkésőbb az ülés napján 8 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

(3) A polgármester ismerteti az indítványt, majd lehetőséget ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid megalapozására. a sürgősségről a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(4) A sürgősség elfogadásáról a képviselő-testület minősített többséggel hozott döntése szükséges.

Szerkesztés...

8. Előterjesztések

16. § (1) A képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) települési képviselő,

d) a jegyző,

e) roma nemzetiségi önkormányzat elnöke.

(2) Az előterjesztés két részből áll.

a) az elsőnek tartalmaznia kell:

aa) a tárgy pontos meghatározását,

ab) előzmény esetén annak rövid ismertetését, a döntést, a végrehajtás eredményét,

ac) fel kell tüntetni mindazon körülményeket, melyek indokolják a meghozandó döntést.

b) a második rész a döntési javaslat:

ba) melyet egyértelműen, közérthetően kell megfogalmazni,

bb) az eltérő tartalmú javaslatokat külön-külön kell megfogalmazni,

bc) határozat esetén tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.

(3) [38]Az előterjesztések írásban, rendkívüli esetben szóban kerülnek a képviselő-testület elé. Csak írásbeli előterjesztés nyújtható be az üléstervben meghatározott napirendekhez, a rendeletalkotáshoz, intézmény alapításához, átszervezéséhez vagy megszüntetéséhez, az önkormányzat törzsvagyonának hasznosítását érintő kérdésekben.

(4) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 10 nappal[39], a szóbeli előterjesztés írásos anyagát legkésőbb az ülés napján kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét, gondoskodik valamennyi testületi anyag képviselők részére történő átadásáról.

(5) [40] Az egyszerűbb és azonnali döntést igénylő ügyekben az előterjesztés szóban is megtehető, a határozati javaslatot ebben az esetben is írásban kell elkészíteni és a meghívóval együtt kiküldeni vagy a testületi ülésen kiosztani.

Szerkesztés...

9.A tanácskozás

17. § (1) A polgármester az ülés megnyitása előtt megállapítja a határozatképességet.

(2) Amennyiben az ülés határozatképes, a polgármester előterjeszti az ülés napirendi javaslatát.

(3) A munkatervben nem szereplő kérdés napirendre tűzését indítványozhatja:

a) a polgármester,

b) az önkormányzat bizottsága,

c) a képviselő,

d) a jegyző.

(4) A napirendről a képviselő-testület vita nélkül, határozat nélkül jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.

(5) A napirendi pontok tárgyalása előtt a polgármester tájékoztatást ad a lejárt idejű határozatok végrehajtásáról, és szükség szerint tájékoztatatást ad a két ülés között történt fontosabb eseményekről, melyekhez kapcsolódóan a képviselők kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez. A tájékoztatás elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.

(6) A napirend előtti tájékoztatást követően a polgármester szükség esetén előterjeszti a sürgősségi indítványt.

(7) A polgármester minden indítvány felett külön vitát nyit.

(8) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha döntése, működése jogszabálysértő.[6]

(9) A napirendi pontok érdemi tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg, melynek megtételére az előterjesztő, a polgármester és a tárgy szerinti bizottság elnöke jogosult.

(10) A kiegészítésre jogosulthoz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek.

(11) A vita során a polgármester a kézfelnyújtás sorrendjében adja meg a szót.

(12) A napirendi pont szerinti ügytől való eltérés miatt a polgármester a hozzászólótól megvonhatja a szót.

(13) A képviselő minden napirendhez egyszer, legfeljebb 5 perc időtartamban szólhat hozzá.

(14) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő javaslatról döntsön a testület. A módosító, kiegészítő javaslatok szavaztatásának sorrendjét azok elhangzásának sorrendje határozza meg.

[6] Hatályba lép: 2013. június 29. 16/2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelet
Szerkesztés...

10. Az ülés rendje

18. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata, ebben a jogkörben:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától,

b) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

c) megvonja a szót attól a felszólalótól, aki a jelenlévő vagy távollévő személyt sértegeti, rávonatkozóan sértő kifejezést, megengedhetetlen, nyilvánvalóan a jó erkölcsbe ütköző hangnemet használ.

(2) A képviselő-testület a vita lezárása után dönt, rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(5) A polgármester a tanácskozás megkezdésétől számított másfél óránként legalább 10 perc szünetet rendel el.

Szerkesztés...

11. Határozathozatal

19. § (1) A képviselő-testület a határozatait az Mötv.-ben és az SZMSZ-ben meghatározottak kivételével egyszerű többséggel hozza, több döntést igénylő napirendi pont tárgyalása esetén a határozathozatal külön-külön történik.

(2) Minősített többséggel dönt az Mötv.-ben meghatározottakon túl:

a) a képviselő-testület hatáskörének átruházásáról,

b) sürgősségi indítvány elfogadásáról,

c) kitüntető díjak adományozásáról,

d) hitelfelvételről.

(3) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, törve az évszámmal, zárójelben az elfogadás hónapja és napja, valamint az ÖH megjelöléssel kell ellátni.

(4) A testületi határozatokról a jegyző határidős nyilvántartást vezet.

(5) A határozatokat a végrehajtási határidőt megelőzően megfelelő időben, de legkésőbb a testületi döntést követő 15 napon belül kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, szerveknek.

Szerkesztés...

12. Rendeletalkotás

20. § (1) A kötelező önkormányzati rendeletalkotáson kívüli szabályozás szükségességéről kezdeményezés alapján dönt a képviselő-testület.

(2) Rendelet alkotását bárki kezdeményezheti.

(3) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, aki a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.

(4) A rendelettervezet szakmai előkészítését a jegyző végzi, de a képviselő-testület az előkészítésbe való részvétellel bízhatja meg valamely bizottságát, illetve szakértőt is felkérhet.

(5) A rendelet-tervezetet a polgármester, bármely önkormányzati képviselő vagy a jegyző terjeszti elő.

(6) Rendelet alkotására vagy módosítására irányuló előterjesztés csak a bizottság véleményének kikérésével tűzhető napirendre.

(7) Az önkormányzati rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet, amely tartalmazza a rendelet megjelölését, tárgyát, megalkotásának, kihirdetésének és hatályba lépésének időpontját.

(8) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a Közös Hivatal[41] hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján gondoskodik.

(9) A lakosság tájékoztatása a település könyvtárában történő elhelyezéssel, és a település honlapján történő közzététellel valósul meg.

Szerkesztés...

13. Végrehajtás, ellenőrzés

21. § (1) Az önkormányzati döntések eredményes végrehajtásáért a polgármester, a jegyző vagy a határozatban végrehajtásért megjelölt személy a felelős.

(2) A határozatok végrehajtása során a polgármester gondoskodik az összetett vagy több szerv közreműködését igénylő határozatok végrehajtásának tervszerű ütemezéséről.

(3) Ha a képviselő-testület határozatának végrehajtásáért felelős személy a végrehajtást akadályozó körülményt észlel, arról köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.

Szerkesztés...

14. Hallgatóság

22. § (1) A képviselő-testület ülést a törvényben meghatározott eseteket kivéve nyilvános, azon hallgatóság jelen lehet.

(2) Hozzászólásra a hallgatóság nem jogosult, azonban az érdekelt személy kérelmére hozzászólási lehetőséget biztosíthat a képviselő-testület.

(3) A hozzászólási lehetőség megadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

(4) [42]

Szerkesztés...

15. Szavazás

23. § (1) A képviselők a szavazás során igen vagy nem szavazattal gyakorolják döntési jogkörüket. A szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazás általában nyílt szavazás.

(3) Minősített többséget igénylő döntés elfogadásához legalább 4 szavazat szükséges.

(4) Névszerinti szavazást kell elrendelni, ha azt a megválasztott képviselők egyharmada kéri vagy a polgármester szükségesnek tartja.

(5) Névszerinti szavazás esetén a jegyző olvassa a névsort, és a képviselők igennel vagy nemmel szavaznak.

(6) [43]A képviselő-testület titkos szavazás elrendeléséről esetenként, határozathozatal nélkül, egyszerű többséggel dönt. A titkos szavazást – az alpolgármester megválasztását kivéve – a Pénzügyi,Népjóléti és Ügyrendi Bizottság[44] bonyolítja le.

(7) A titkos szavazás szavazófülkében történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját, tárgyát,

b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét,

c) a szavazás eredményét,

d) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét.

(8) [45] Az alpolgármester megválasztásakor a titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület három tagú ideiglenes bizottságot hoz létre.

Szerkesztés...

16. Interpelláció

24. § (1) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó témában interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása kapcsán lehet előterjeszteni.

(2) Az interpellációt írásban, az ülés megkezdését megelőzően, a napirend elfogadásáig lehet előterjeszteni.

(3) Csak abban az esetben kell az ülésen válasz adnia az interpelláltnak, ha az ülést megelőző 3. napig az interpellációt benyújtották.

(4) Más esetben 15 napon belül, írásban kell választ adni és ezt a soron következő ülésen a képviselő-testülettel ismertetni kell.

(5) A testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a testület vita nélkül dönt.

(6) Ha a testület a választ elutasítja és elrendeli az interpelláció tárgyának vizsgálatát, az interpelláló képviselő e vizsgálatban részt vehet. A vizsgálatot az arra hatáskörrel rendelkező bizottság határkörébe kell utalni, ha ilyen nincs, eseti bizottságot kell alakítani.

(7) A bizottság megállapításait a következő testületi ülésen ismertetni kell.

Szerkesztés...

17. Felvilágosítás kérés

25. § (1) Felvilágosítás kérés a polgármesterhez, a jegyzőhöz vagy a bizottság elnökéhez intézett minden olyan önkormányzati hatáskörbe tartozó, intézményi szervezetre, működésre vonatkozó tudakozódás, amely valamely tény, adat megismerésére irányul, és nem kapcsolódik valamely napirend témájához.

(2) A kérdést a képviselő-testület ülését megelőzően írásban át kell adni a kérdezett részére.

Szerkesztés...

18. Felvetés

26. § (1) A felvetés a polgármester, a képviselő által olyan közérdekű témák jelzése, amelyekben a képviselő-testület állást foglalhat, illetve az intézkedésre jogosulthoz továbbíthat, annak intézkedését kezdeményezheti.

(2) A felvetést a képviselő-testület ülését megelőzően írásban át kell adni a polgármester részére.

(3) Amennyiben a képviselő-testület állást kíván foglalni, illetve a felvetést az intézkedésre jogosulthoz továbbítani kívánja, vagy annak intézkedését kívánja kezdeményezni, erről vita nélkül határoz.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott esetben a felvetés benyújtója köteles előterjesztést benyújtani a képviselő-testület következő ülésére.

Szerkesztés...

19. A bejelentés

27. § A bejelentés a polgármester, a képviselő vagy a jegyző által valamely tény, körülmény megismertetése a képviselő-testülettel, amely intézkedést nem igényel, és nem kapcsolódik valamely napirendi pont témájához.

Szerkesztés...

20.A jegyzőkönyv

28. § (1) A képviselő-testület üléséről az Mötv.-ben meghatározott tartalommal jegyzőkönyv készül.

(2) Bármely képviselő kérésére hozzászólását szó szerint kell a jegyzőkönyvben rögzíteni.

(3) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó,

b) jelenléti ív,

c) előterjesztések,

d) napirendekhez írásban benyújtott kiegészítések,

e) a rendelet, valamint a határozat-tervezetek egy-egy példánya,

f) névszerinti szavazás esetén a szavazatokat tartalmazó névsor.

g) titkos szavazás esetén az arról készül jegyzőkönyv.

(4) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyv a jegyző hivatali helyiségében, a községi könyvtárban valamint folyamatos feltöltéssel a település honlapján megtekinthető.

(5) Zárt ülés jegyzőkönyvébe való betekintés lehetőségének jogszabályi keretek közötti biztosításáért a jegyző felelős.

Szerkesztés...

21. A bizottságok működésének szabályai

29. § (1) A bizottság működési szabályait e rendelettel összhangban, ügyrendjében határozhatja meg. Ügyrend hiányában az SZMSZ szabályait kell megfelelően alkalmazni.

(2) A bizottságok a képviselő-testület munkatervével összhangban álló, éves munkatervben meghatározott időpontokban, valamint szükség szerint tartanak ülést.

(3) A bizottsági ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(4) A bizottságok feladataik eredményesebb ellátása érdekében szakértőket vehetnek igénybe.

(5) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben a képviselő-testület határozathozatalára vonatkozó szabályok szerint jár el.

(6) A bizottságok döntéseinek jelölése megegyezik a testületi határozatok jelölésével, annyi különbséggel, hogy az a sorszámozás és keltezés után a bizottság nevének kezdőbetűiből képzett rövidített nevét tartalmazza.

(7) A bizottság ügyviteli feladatait a Közös Hivatal látja el.

(8) A bizottság elnökének feladatai:

a) összehívja a bizottság üléseit,

b) vezeti a bizottság üléseit,

c) gondoskodik a bizottság működésére vonatkozó szabályok hatályosulásáról,

d) kapcsolatot tart és koordinál a bizottsági ülések szervezésében, szükség esetén együttes ülés tartását kezdeményezi,

e) kapcsolatot tart a polgármesterrel és a jegyzővel.

(9) Az együttes bizottsági üléseket a jelenlévő elnökök közül megválasztott elnök vezeti.

(10) Az együttes bizottsági ülésen a résztvevő bizottságok külön döntenek.

Szerkesztés...

22. A közmeghallgatás

30. § (1) A képviselő-testület ülésének keretében évente legalább egyszer, a munkatervében meghatározottak szerinti időpontban, valamint a képviselők legalább felének indítványára közmeghallgatást tart.

(2) Közmeghallgatást egy témában is tarthat a képviselő-testület.

(3) A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot úgy kell tájékoztatni, hogy arról legalább 10 nappal az ülés előtt tudomást szerezhessen.

(4) A közmeghallgatás falugyűlés keretén belül is meghirdethető.

zerkesztés...

23. Együttműködés nem önkormányzati szervekkel

31. §[46]

(1) Az Önkormányzat feladatainak ellátása és hatásköreinek gyakorlása során – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik Nagyrábé Nagyközség Roma Nemzetiségi Önkormányzatával (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat), a megyei Önkormányzattal, más települések önkormányzataival, civil szervezetekkel, érdekképviseleti szervekkel, gazdasági, szakmai kamarákkal, egyházakkal.

31/A. §[47]

A Hivatal a Nemzetiségi Önkormányzat részére a testületi működösének feltételeit az alábbiak szerint biztosítja:
a)testületi ülések lebonyolításához helyiség biztosítása,
b)a Nemzetiségi Önkormányzat üléséről készült jegyzőkönyv készítése és annak megküldése a Kormányhivatal részére,
c)a Nemzetiségi Önkormányzat testülete által meghozott döntéseknél észlelt jogszabálysértés jelzése,
d)a Nemzetiségi Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát a jegyző a helyben szokásos módon kihirdeti,
e)a Nemzetiségi Önkormányzat képviselője a Nemzetiségi Önkormányzat testületi ülésén a jegyzőtől kisebbségi önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen szóban, illetőleg legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.
f)a Nemzetiségi Önkormányzat képviselőinek irodahasználat, gépírói kapacitás, sokszorosítási lehetőség biztosítása,
g)helyiséghasználat biztosítása közmeghallgatásainak megtartásához,
h)szakmai segítségnyújtás a szervezeti és működési szabályzat megalkotásához.

24. Az önkormányzat gazdasági alapjai

32. § (1) A képviselő-testület éves költségvetését önkormányzati rendelettel állapítja meg.

(2) A költségvetés tárgyalására, illetve az ezzel kapcsolatos rendelet megalkotására kétfordulós eljárásban kerül sor.

a) Az első fordulóban határozza meg a költségvetési irányelveket.

b) A második fordulóban a polgármester a képviselő-testület elé terjeszti a javaslatok és elemzések alapján összeállított rendelet-tervezetet.

(3) A képviselő-testület a belső ellenőrzés megvalósulását megbízási szerződéssel külső szerv által biztosítja.

(4) A képviselő-testület a megválasztását követő hat hónapon belül, a választási ciklus időtartamára gazdasági programot készít.

25. Összeférhetetlenség

33. §[48]

(1) A képviselői összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi Bizottság[49][50][51] végzi.
(2) A képviselő az összeférhetetlenség megszüntetéséről szóló lemondó nyilatkozatát az Ügyrendi Bizottságnak[52][53] adhatja át.

26. Helyi népszavazás

34. §[54]

35. § .[55]

36. §[56]

37. §[57]

38. §[58]

39. §[59]

40. §[60]

41. §[61]

42. §[62]

27. Helyi népi kezdeményezés

43. § .[63]

28. Jogorvoslatra vonatkozó rendelkezések

44. § .[64]

29. Záró rendelkezések

45. § (1) A rendelet 2013. március 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti- és működési szabályzatáról szóló 4/2011. (III. 21.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet a 3/2013. (II. 14.) önkormányzati rendelethez