Nagyrábé Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

az önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Általános indokolás

A Nagyrábé Nagyközség Önkormányzatának és költségvetési szerveinek, valamint a Közös Hivatal tekintetében az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 87. §. (1) bekezdése, és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011 (XII.31.) kormányrendelet, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXLX. törvény rendelkezései alapján az Önkormányzat 2020. évi gazdálkodásáról a következő tájékoztatást adom:

Nagyrábé Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 1/2020. (II. 19.) önkormányzati rendeletével állapította meg a 2020. évi költségvetésének kiadási és bevételi főösszegét 1.376.900 ezer Ft összegben. 2020. év végére a költségvetés módosított előirányzata 998.580 ezer Ft.

Összes teljesített kiadás: 775.251 ezer Ft, a bevétel: 946.748 ezer Ft, mely tartalmazza az önkormányzat, a hivatal, a művelődési ház és a konyha közvetlen kiadásait és bevételeit. Mivel az önkormányzat igényli az óvoda normatíváit, így közvetve tartalmazza a társulás és az óvoda bevételét, illetve kiadását, normatíva átadásként. (A társulás és az óvoda teljesített részletes kiadásairól és bevételeiről külön beszámolóban adunk tájékoztatást)

Az önkormányzat összesített működési és felhalmozási kiadásait és bevételeit az 1-2. mellékletek tartalmazzák. Külön kell választani a kötelező, önként vállalt és állami feladatok kiadásait és bevételeit, ezek egyensúlyát a 3-13. mellékletek mutatják be. A működési kiadásokat részletesen szervezetkódonként a 14-17. mellékletek tartalmazzák. A fejlesztési kiadások előirányzatait és azok teljesülését a 18-20. melléklet tartalmazza.

Működési bevételek

Intézményi bevételek:

Készletértékesítésből és szolgáltatásnyújtásból, valamint a tulajdonosi bevételekből származó összes bevétel 84.756 ezer Ft, ami az eredeti előirányzat 100,9 %-a. Láthatjuk, hogy ezek a bevételek a tervezettnek megfelelően alakultak.

Intézményi bevételeink nagy részét főleg az étkezési térítési díjak, bérleti díjak adják. A gyermekétkeztetés mellett tartalmazza az alkalmazottak térítési díját és a szociális szolgáltatók felé vendégétkeztetés címén teljesített szolgáltatás ellenértékét is. Áprilisban felülvizsgáltuk étkezési térítési díjainkat, viszont emelés a veszélyhelyzetre való tekintettel nem volt.

Szintén felülvizsgáltuk a saját bevételeinket képező bérleti és szolgáltatási díjakat, melyeket az előző évi szinten fogadtunk el.

A közfoglalkoztatás során termelt zöldségek, illetve az elkészített száraztészta nagy részét a konyhán használjuk fel, a többit, valamint a papírból készült kézművestermékeket barter ügyletekben, illetve a lakosság felé értékesítjük, melyből így összesen 3.189 ezer Ft bevételünk származott.

Az ifjúsági szállón a világjárvány miatt csak 807 ezer Ft szállásdíj bevételünk volt, ez az előző évhez képest csak 47,2 %.

Önkormányzati közhatalmi bevételek:

Közhatalmi bevételekből 2020ban összesen 24.725 ezer Ft bevétel származott. Ez az összes bevétel 2,6 %-át teszi ki, és az alábbiak szerint alakultak:

Az adóbevételek esetében 100 %ban önkormányzati bevétel a magánszemélyek kommunális adója. A megállapított adó összege 3000 Ft/év/háztartás. Az évek során befolyt bevétel közel azonos összegű, 2020-ban 2.364 ezer Ft volt.

Iparűzési adóból 2019ben összesen 37.018 ezer Ft bevétel származott, ez az összeg 2020-ban már csak 22.306 ezer Ft volt. Az előző évhez képest ez csak 60,3 %os teljesítés. A különbséget az magyarázza, hogy 2019-ben befolytak olyan bevételek, melyek az előző évek felhalmozódott tartozásai voltak.

Gépjárműadó: 2020tól kezdődően a járványhelyzet miatt már 100 %-ban állami bevétel lett. Az önkormányzathoz befolyt adót teljes mértékben tovább kellett utalnunk a Magyar Államkincstár részére. Ez éves szinten nagyjából 4.000 ezer Ft bevételkiesést jelent számunkra.

Állami támogatások:

A Közös Hivatal finanszírozása a 2019. évhez hasonlóan az elismert hivatali létszám alapján a személyi és dologi kiadások elismert átlagos költségei figyelembevételével történt. A normatíva fajlagos összege 5.450 ezer Ft-ra emelkedett az előző év 4.580 ezer Ft-hoz képest. Jelentős bevételt jelent, mintegy 12.000 ezer Ft-ot a „Beszámítás” jogcímből a Hivatalra járó összeg.

A kötelező önkormányzati feladatok közül ismét külön jogcímen járt támogatás a közvilágítás fenntartására, a zöldterület kezelésre, a temető fenntartására és a közutak karbantartására.

Az Önkormányzat a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére közszolgáltatást szervez, így jogosult 100 Ft/m3 állami támogatásra, melyet a közszolgáltató részére átad, aki ezt a fogyasztók felé árengedményként érvényesíti. Ilyen jogcímen 220 ezer Ft-ot igényeltünk, viszont a szolgáltató ebben az évben összesen 630 m3 szennyvíz elszállítását igazolt, ezért ezen a jogcímen 157 ezer Ft visszafizetési kötelezettség keletkezett

A szociális juttatásokra fordítható normatíva jogcímen 22.688 ezer Ft volt (

szociális keret-1. függelék szerint

). Az összeg teljes mértékben felhasználásra került.

A gyermekétkeztetés támogatása 2019-évi szintű volt. A finanszírozás a gyermekétkeztetéshez hasonlóan bértámogatásból és üzemeltetési támogatásból áll. Ezen a jogcímen összesen 35.014 ezer Ft-ot bevétel származott, viszont az év végi elszámolás során az ingyenes étkeztetésben résztvevő gyerekek számának csökkenése miatt 1.1034 ezer Ft visszafizetési kötelezettség keletkezett.

2016. évtől megszűnt a szociális nyári gyermekétkeztetés, ezt váltotta fel az állami normatíva rendszerébe beépített „

Rászoruló gyerekek szünidei étkeztetése

” jogcím. A támogatást minden hátrányos és halmozottan hátrányos gyermekre meg kellett igényelni, és az eddigiekkel ellentétben ezt a fajta étkeztetést minden szünidőben biztosítani kell. Az étkeztetésre 1.481 ezer Ft normatívát kaptunk, melyet teljes egészében a feladatra fordítottunk.

A kiegészítő támogatások között szerepel az Önkormányzatok Rendkívüli Támogatása (REKI) is. Az Önkormányzat 2020. évben ezen a jogcímen a maximális 2 alkalommal nyújtott be pályázatot, összesen 16.533 ezer Ft-ra, melyből 12.500 ezer Ft támogatást kapott. (22-24. mellékletek)

Átvett pénzeszközök:

4.467 ezer Ft bevételünk van a Földalapú támogatásból.

Az elkülönített Állami Alaptól a közmunka programokra az előleggel és igénylésekkel együtt 150.514 ezer Ft-ot kaptunk. Az előző évben kapott előlegek visszavonása megtörtént. Diákmunkára 4.745 ezer Ft-ot kaptunk.

Az OEP finanszírozás arányosan történt (iskolaegészségügy), a bevétel 121 ezer Ft.

Kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra, amely 100 %-ban visszaigényelhető, 184 ezer Ft-ot kaptunk.

EFOP I. pályázati elszámolás keretében 31.337 ezer Ft-ot kaptunk.

Szennyvízberuházáshoz kapcsolódó fordított adó befizetésének támogatása: 17.562 ezer Ft.

Szociális kölcsön visszatérülése: 470 ezer Ft.

A COVID19 világjárvány miatt elkülönített bankszámlára 724 ezer Ft támogatás érkezett.

Bihardancsháza Község Önkormányzata a 2020.évre normatíva kiegészítésként megállapított 1.471 ezer Ft-ot a Hivatal részére maradéktalanul átadta.

A Művelődési Ház pályázati elszámolásból (2019. decemberi táboroztatás) 3.063 Ft-ot kapott.

Felhalmozási bevételek

Az összes teljesített felhalmozási célú bevétel 177.877 ezer Ft, melyből 118.698 ezer Ft az előző évi pályázatok és 1.000 ezer Ft az Ifjúsági szálló pénzmaradványa volt.

4.992 ezer Ft-ot érkezett a közterületi játszótér kialakítására előlegként.

A közmunkaprogramok beruházási támogatása 11.911 ezer Ft.

Az EFOP 2.4 elszámolásából 17.516 ezer Ft- bevétel származott.

1.183 ezer Ft értékben ingatlant értékesítettünk. (Nádasrét u.36, Rétszentmiklósi u. Cs.J., Szücs G.)

Önkormányzati fejlesztések támogatása keretében beadott Pákász utca felújítására 17.000 ezer Ft-ot kaptunk.

Fejlesztési kiadásaink fedezetére 1.896 ezer Ft saját bevételt használtunk fel. (Pl. kisértékű tárgyi eszközökre)

Működési Kiadások

Személyi juttatások és járulékai

A személyi juttatások esetében a teljesítés az eredeti előirányzat 97,8 %a. A minimálbér és a garantált bérminimum 2014. óta jelentősen megemelkedett. A minimálbér 101,5 ezer Ftról fokozatosan 161 ezer Ft-ra, a garantált bérminimum pedig 118 ezer Ft-ról 210,6 ezer Ft-ra emelkedett. A személyi jövedelemadó 16 %-ról 15 %-ra csökkent, a munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó 27 %-ról 19, 5%-ra, majd 2019. júliustól 17,5 %-ra, 2020. júliusától pedig 15,5 %-ra csökkent.

A teljesítés oszlop a 2019. december – 2020. november hónapokra járó juttatásokat tartalmazza, mely az összes működési kiadás 38,6 %a, 262.980 ezer Ft, melyből a közfoglalkoztatás keretében kifizetett bérek és szociális hozzájárulási adó 117.499 ezer Ft. A közfoglalkoztatás esetén ez a 2019. évi kifizetésnek csak 76,6 %-a. A bérköltségből adódó differencia oka, hogy egyrészt sok a kilépő, illetve egyre kevesebb a foglalkoztatható, támogatott munkavállaló, mivel elsődleges cél a külső munkaerő piaci elhelyezkedés, valamint a tanfolyamokba, képzésekbe történő bevonások. A közfoglalkoztatás esetén a bérköltség minden program esetében 100%ban támogatott.

A teljesítés adata tartalmazza a köztisztviselők, közalkalmazottak és egyéb foglalkoztatottak rendszeres és nem rendszeres juttatásait és szociális hozzájárulási adóját.

Dologi kiadások

Az előző évhez viszonyítva csak 35,9 %-os a dologi kiadások teljesítése. Erre magyarázatot ad az, hogy a szennyvízberuházás miatt befizetendő fordított áfát a dologi kiadások között kell szerepeltetni, mely 2019 évben még közel 300.000 ezer Ft nagyságrendű kiadás volt, az idén viszont csak 17.562 ezer Ft volt a befizetési kötelezettségünk.

A Hivatalnál a szokásos kiadások – mint irodaszer, nyomtatványok költségei, fénymásoló üzemeltetés, közüzemi díjak, program használati díjak, adatvédelem – fordultak elő. Az összes dologi kiadás 8.692 ezer Ft, ami az eredeti előirányzat 96 %-a.

A konyha esetében a kiadás az előző évi szinten valósult meg. Az élelmiszer árak emelkedését kompenzálja valamelyest a közfoglalkoztatási programon belül elkészített száraztészta, valamint a felhasznált közfoglalkoztatási programon belül termelt zöldségek is.

A Művelődési Ház esetében a világjárvány miatt nagyon sok rendezvény elmaradt.

A Társadalom és szociálpolitikai juttatásokra

A szociális juttatásokat részletesen a 14. melléklet és az 1. függelék tartalmazza.

Köztemetésre 425 ezer Ft-ot fizettünk ki, a részletekben történő visszafizetések folyamatban vannak.

Kiegészítő GYVT (visszaigényelhető): 184 ezer Ft,

A 2020. évi szociális keretünk 22.688 ezer Ft, melyet teljes mértékben felhasználtunk december 31-ig

Átadott pénzeszközök

A civil szervezetek közül 4.000 ezer Ft-ot kapott a sportkör, a civil szervezetek részére a 21. melléklet szerinti részletezésben 265 ezer Ft került kiosztása.

A nem közművel összegyűjtött szennyvízszállításra kapott normatívát negyedévente átadjuk a szolgáltatónak. Az összes teljesítés 63 ezer Ft.

Az óvodai társulás esetében átadott-átvett pénzeszközként kell szerepeltetni az intézményre igényelt normatívát és kiegészítését (69.575 ezer Ft)

A Magyar Államkincstár részére az előző évi normatíva elszámolásokból adódóan 860 ezer Ft visszafizetési kötelezettségünk keletkezett.

Intézményfinanszírozás:

A költségvetési támogatásokat minden esetben az önkormányzat költségvetésében kell tervezni, és a teljesítést elszámolni.

Felhalmozási kiadások:

Az összes teljesített felhalmozási kiadás 98.487 ezer Ft.

Befejeződött az Orvosi rendelő felújítása, 2020-ban 29.310 ezer Ft-ot fordítottunk a feladatra, a fennmaradó 2.292 ezer Ft kiegyenlítésére 2021-ben kerül sor.

EFOP pályázatok keretében ingatlanokat vásároltunk, melyek a szociális bérlakások építési területei, illetve bútorokat, háztartási gépeket.

Közfoglalkoztatási programokon belül beszerzésre került egy Citroen Jumper gépjármű 7.620 ezer Ft értékben, homlokrakodógép 1.397 ezer Ft-ért, gabonakanál 254 ezer Ft-ért, raklapvilla 318 ezer Ft-ért, valamint áramfejlesztő generátor 286 ezer Ft értékben. Ezen kívül számtalan kisértékű eszközt, szerszámot is vásároltunk.

Befejeződött a konyha eszközfejlesztése, 4.560 ezer Ft értékben.

Folyamatban lévő beruházás a Hivatal épületének belső felújítása, a belső nyílászárók és a bútorzat cseréje, december 31-ig a pénzügyi teljesítés 9.324 ezer Ft volt.

Befejeződött az óvoda udvar és a közterületi játszótér felújítása is.(2., 18-19. mellékletek)

Folyószámla hitelkeretünk december 31-éig rendelkezésünkre állt, viszont hitelfelvételre nem került sor. Az önkormányzat és intézményeinek záró pénzkészlete összesen 171.425 ezer Ft a 32. melléklet szerint.

A jegyző és az intézményvezetők elkészítették A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. §. (1) bekezdésének előírásai alapján a Bkr. 1. melléklete szerinti Vezetői nyilatkozatot, melyet a 11. §. (2a) bekezdése szerint a polgármester a zárszámadási rendelet tervezetével együtt terjeszt a képviselő-testület elé. A nyilatkozatok tartalmának elfogadásáról határozatban kell döntést hozni, melyhez a határozati javaslatot az előterjesztéshez csatoltuk.