Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
az idegenforgalmi adóról
Hatályos: 2026. 01. 01Nagyrábé Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
az idegenforgalmi adóról
Végső előterjesztői indokolás
Nagyrábé Nagyközség közigazgatási területén a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény felhatalmazása alapján az alábbi helyi adókról szóló rendeletek vannak hatályban:
1. A helyi iparűzési adóról szóló 19/2012. (XII. 11.) önkormányzati rendelet
2. A magánszemélyek kommunális adójáról szóló 10/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet
3. Talajterhelési díjról szóló 11/2020 (IX.23.) önkormányzati rendelet
A helyi adó rendelet évenkénti felülvizsgálata, esetleges módosítása a következő szabályok alapján lehetséges:.
Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés h) pontja értelmében a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között dönt a helyi adók fajtájáról és mértékéről.
A helyi önkormányzat adóztatási tevékenységét a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) alapján és keretei között megalkotott helyi rendelet alapján végezheti. Az adózás eljárási kérdéseit az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.) szabályozza.
A Htv. felhatalmazása és rendelkezései szerint a települési önkormányzat rendelettel az illetékességi területén helyi adókat, valamint települési adókat vezethet be.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint adókötelezettséget megállapító, az adóalanyok körét bővítő, az adó mértékét növelő, illetve kedvezményt, mentességet megszüntető jogszabály kihirdetése és hatályba lépése között legalább 30 napnak el kell telnie. Ezen rendelkezés az önkormányzati adórendeletekre is vonatkozik, ami azt jelenti, hogy valamely adóév január 1. napján hatályba léptetni szándékozó új adónemet bevezető, vagy a hatályos szabályozást (pl. adómérték, kedvezmény tekintetében) módosító adórendelet legkorábban a kihirdetést követő 30. napon léptethető hatályba
A Htv. 6. §. a) pontja előírja, hogy adóéven belül az adónemhez kapcsolódó adóteher rendeletmódosítással nem súlyosbítható, vagyis amennyiben az adórendelet módosítása új adónem bevezetésére, vagy adómérték növelésére irányuló, annak évközi hatályba léptetésére nincs lehetőség, csupán következő év január 1-jétől léphet hatályba.
A Htv. 6. §. c) az adó mértékét – az e törvényben meghatározott felső határokra, illetőleg a 16. § a) pontjában, a 22. § a) pontjában, a 26. §-ában, a 33. §-ának a) pontjában meghatározott felső határoknak 2005. évre a KSH által 2003. évre vonatkozóan közzétett fogyasztói árszínvonal-változással, 2006. évtől pedig a 2003. évre és az adóévet megelőző második évig eltelt évek fogyasztói árszínvonal változásai szorzatával növelt összegére (a felső határ és a felső határ növelt összege együtt: adómaximum) figyelemmel – megállapítsa.
Önkormányzatunk a jelenleg megállapított helyi adók mértékét nem kívánja módosítani, ám a korlátozott bevételi forrásaink szükösségét tekintve, célszerű az idegenforgalmi adó bevezetése.
Az idegenforgalmi adót általában az adó beszedésére kötelezett szedi be, azaz a szálláshely ellenérték fejében történő átengedése esetén a szállásdíjjal együtt a szállásadó, a szálláshely vagy bármely más ingatlan ingyenesen történő átengedése esetén a szálláshellyel, ingatlannal rendelkezni jogosult szedi be az ott-tartózkodás utolsó napján.
A Htv. 34. § (2) bekezdése az adóbeszedésre kötelezett mögöttes helytállási kötelezettségét is szabályozza, eszerint az adó beszedésére kötelezett személy azt az idegenforgalmi adót is köteles az önkormányzat számlájára megfizetni, amit az adóalanytól (vendégtől) bármely okból elmulasztott beszedni.
Az adó alapja a megkezdett vendégéjszakák száma vagy a megkezdett vendégéjszakára eső szállásdíj, ennek hiányában a szállásért bármilyen jogcímen fizetendő ellenérték. Az adó mértékének a felső határa személyenként és vendégéjszakánként 300 Ft vagy az adóalap 4 %-a.
Az önkormányzatok 2005-től a vendégéjszakákhoz igazodó adó mértékét saját döntésük alapján – a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási körülményeihez és az adóalanyok teherviselő képességéhez igazodóan – maximum az inflációval növelhetik. Az idegenforgalmi adó mértéke felső határa 2025. évre 804 forint lehet. A 2026. évre az adó mértéke ennél magasabb lehet, ugyanis a fogyasztói árindex változásával tovább nő cc.: 834 forintra. (Htv. 6. § c) és 33. § a) pontjai alapján.)
Az idegenforgalmi adó alanya az a magánszemély, aki nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább 1 vendégéjszakát eltölt. A tervezet szerint az idegenforgalmi adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 300 Ft lenne. Reményeink szerint a szálláshelyek száma a következő évben bővülni fog, így számíthatunk némi adóbevételre.
A Htv. 31. §-a az alábbiak szerint határozza meg az adókötelezettség alól mentesülők körét, akik után az adó beszedésére kötelezett személynek nem kell beszednie az idegenforgalmi adót:
„a) a 18. életévét be nem töltött magánszemély;
b) a gyógyintézetben fekvőbeteg szakellátásban részesülő vagy szociális intézményben ellátott magánszemély;
c) a közép- és felsőfokú oktatási intézménynél tanulói vagy hallgatói jogviszony alapján, hatóság vagy bíróság intézkedése folytán, a szakképzés keretében, a közszolgálati kötelezettség teljesítése, vagy a településen székhellyel, vagy telephellyel rendelkező vállalkozó esetén vállalkozási tevékenység vagy ezen vállalkozó munkavállalója által folytatott munkavégzés céljából az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó magánszemély, továbbá
d) aki az önkormányzat illetékességi területén lévő üdülő tulajdonosa vagy bérlője, továbbá a használati jogosultság időtartamára a lakásszövetkezet tulajdonában álló üdülő használati jogával rendelkező lakásszövetkezeti tag, illetőleg a tulajdonos, a bérlő hozzátartozója, valamint a lakásszövetkezet tulajdonában álló üdülő használati jogával rendelkező lakásszövetkezeti tag használati jogosultságának időtartamára annak a Polgári Törvénykönyv szerinti hozzátartozója;
e) az egyházi jogi személy tulajdonában lévő építményben, telken vendégéjszakát – kizárólag az egyházi jogi személy hitéleti tevékenységéhez kapcsolódó részvétel céljából – eltöltő egyházi személy;
f) honvédelmi szervek, a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek vagy a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok állományába tartozó személy hozzátartozója, ha a vendégéjszakát az állomány tagjának látogatása miatt tölti a szolgálatteljesítés vagy a munkavégzés helye szerinti településen lévő, a honvédelmi vagy rendvédelmi feladatokat ellátó szerv, vagy a polgári nemzetbiztonsági szolgálat rendelkezése alatt álló, szolgálati érdekből fenntartott szálláshelyen, feltéve, ha a településen való szolgálatteljesítés, munkavégzés időtartama legalább egybefüggő 30 nap.”