PÜSPÖKLADÁNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 13/2004. (III.26.) önkormányzati rendelete

a rászorulók részére nyújtott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 11. 06- 2015. 02. 27

Püspökladány Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkor-mányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében biztosított jogkörében, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, 17. § (5) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 32. § (1), (3) bekezdésében, 37/D. § (5) bekezdésében, 38. § (1) bekezdés c) pontjában és (9) bekezdésében, 43/B. §-ában, 45. § (1), (3) bekezdésében, 46. § (1) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a rászorulók részére nyújtott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól az alábbi rendeletet alkotja.


I. Fejezet


Általános rendelkezések


A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya kiterjed Püspökladány közigazgatási területén élő, az Szt. 3. § (1)-(3) bekezdésében, illetőleg a rendelet 4-5. §-ai vonatkozásában a Gyvt. 4. §-ában meghatározott személyekre.


II. Fejezet


Pénzbeli ellátások


Időskorúak ellátása


2. §


Hatályon kívül helyezve.


Aktív korúak ellátása


3. §


(1) Az aktív korúak ellátására a Szt. 37. §-ának (1) bekezdés b) - d) pontja alapján jogosult személy – a rendszeres szociális segély megállapításának és folyósításának feltételeként – köteles együttműködni
a)    az önkormányzattal,
b)    a Segítő kezek Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Családsegítő Szolgálatával (továbbiakban: Családsegítő Szolgálat)


(2)  A beilleszkedést segítő programok típusai:
a)    kapcsolattartás a Családsegítő Szolgálattal,
b)    tanácsadáson történő részvétel,
c)    munkavégzésre felkészítő program,
d)    a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben való részvétel, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzése.


(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személy a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles az előírt együttműködést megkezdeni.


(4) Az együttműködés megszegésének minősül, ha a kérelmező
a)    a Családsegítő Szolgálat által megjelölt időpontban az intézményben nem jelentkezik,
b)    a kijelölt családgondozóval a kapcsolatot nem tartja,
c)    a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban való részvételt nem fogadja el,
d)    a beilleszkedési programban foglaltakat nem teljesíti.


(5) Az együttműködési kötelezettség két éven belül történő ismételt megszegése esetén a rendszeres szociális segélyt meg kell szüntetni.


(6) Az Szt. 37. § (1) bekezdésének a) – c) pontjaiban meghatározottakon kívül  az aktív korúak ellátására való jogosultság időtartama alatt rendszeres szociális segélyre jogosult, ha:  

a)  legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, amit a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalással vagy szakvéleménnyel igazol, vagy
b) pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége, súlyos krónikus betegsége a közfoglalkoztatásban való részvételét akadályozza, vagy kizárja, és erről szakorvosi véleményt csatol, vagy  
c)  gyermeket vár, és ezt terhesgondozási könyvvel igazolja, vagy tartósan beteg vagy fogyatékos gyermekét egyedül neveli, vagy amennyiben közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább 2 alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott.


(7) A (6) bekezdésben felsorolt jogosultak esetében az Szt. 37. § - 37/B. §-ainak rendelkezéseit kell alkalmazni.
Ha a (6) bekezdés szerinti feltételek már nem állnak fenn, vagy az aktív korúak ellátására jogosult személy az egészségi állapotának javulása miatt kéri a közfoglalkoztatásban való részételének biztosítását, és az állapotváltozást szakorvosi, foglalkoztatás-egészségügyi, vagy háziorvosi véleménnyel igazolja, a feltétel megszűnését, és ennek igazolását követő hónap első napjától az Szt. 35. § (3) bekezdése szerinti együttműködési kötelezettséget kell előírni. A feltétel megszűnésének hónapjára – amennyiben az aktív korúak ellátására való jogosultság továbbra is fennáll – rendszeres szociális segély jár.


4. §


Hatályon kívül helyezve.


4/A. §


(1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki foglalkoztatást helyettesítő támogatásra válik jogosulttá, az Szt 33. §-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
a)    a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
b)    az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
c)    az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét-és gyommentesítése, különös tekintettel az árok és áteresz rendben tartására,
d)    a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
  da)  a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,
  db) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása,
e)    az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
f)    állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.   

 

(2) Az Szt. 34. § (2) bekezdése, valamint 36 § (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki ezen rendelet 4. §-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.  
        
(3) A jogosultság feltételeként e rendelet 4. §-ában foglalt szabályok betartását az önkormányzat a Családsegítő Központ és a közterület-felügyelők bevonásával ellenőrzi.


(4) Az ellenőrzést végző a hozzá érkezett megkeresést követő 5 munkanapon belül köteles az ellenőrzést elvégezni és annak eredményét a Polgármesteri Hivatallal írásban közölni.


Önkormányzati segély


5. §


(1) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester önkormányzati segélyt állapíthat meg az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén
a) a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére,
b) annak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.


(2)  Az (1) bekezdés a) pontja szerinti segély különösen az alábbi indokokra való tekintettel állapítható meg:
a) gyógyászati segédeszköz beszerzésére, gyógykezelésre, ha a kérelmező nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal,
b)  elemi kár elhárításához,
c)  betegségből eredő többletköltségek enyhítésére,
d)  válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
e)  egyéb, a létfenntartást veszélyeztető helyzet fennállása esetén.


(3) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti segély akkor állapítható meg, ha
a) a kérelmező családjában az egy főre számított családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,
b) egyedül élő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 220%-át nem haladja meg.


(4) A segély természetbeni ellátás formájában is megállapítható. A támogatások módját (pénzbeli, vagy természetbeni) a döntésre jogosult állapítja meg. A támogatásokat természetbeni ellátás formájában indokolt nyújtani, különösen:
a) a védelembe vett gyermekek részére,
b) azon gyermekek részére, akiknek neveltetési költségeit (étkezés, tankönyv, tanszer, gyógykezelés stb.) családja – rendkívül alacsony jövedelme miatt – vélhetően nem tudja biztosítani.


(5) A megállapított természetbeni támogatás az ellátást biztosító gyermekintézménybe kerül átutalásra.


(6) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti segély akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre számított családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át.


(7)  Az (1) bekezdés b) pontja szerinti segély összege
a) a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 25 %-a, amennyiben a eltemettető és családja egy főre jutó havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg,   
b) a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 20 %-a, amennyiben az eltemettető és családja egy főre jutó havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege és annak kétszerese közötti,
c) a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 15 %-a, amennyiben az eltemettető és családja egy főre jutó havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszerese és háromszorosa közötti,
d) a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 25 %-a, amennyiben az eltemettető egyedül él, és a (6) bekezdésben foglalt feltételeknek megfelel.


6. §


Hatályon kívül helyezve.


Lakásfenntartási támogatás


7. §


Hatályon kívül helyezve.


8. §


Hatályon kívül helyezve.


Ápolási díj


9. §


Hatályon kívül helyezve.


10. §


Hatályon kívül helyezve.


11. §


Hatályon kívül helyezve.


III. Fejezet


Természetbeni ellátás


12. §


(1) Közgyógyellátásra méltányossági alapon az a kérelmező jogosult
a) akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 170 %-át, egyedül élő kérelmező esetén 250 %-át nem haladja meg és
b) akinek a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át eléri.


(2) A méltányossági közgyógyellátás megállapításával kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző gyakorolja.


12/A. §


(1) A közköltségen eltemetett személy eltemettetésére köteles hozzátartozója egészben mentesíthető a temetési költség megtérítése alól, amennyiben saját illetve családja egy főre jutó havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem éri el.


(2) A közköltségen eltemetett személy eltemettetésére köteles hozzátartozója a temetési költség 50 %-ának megfizetése alól mentesíthető, amennyiben saját, illetve családja egy főre jutó havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át nem éri el.


IV. Fejezet


Támogatások közös szabályai


13. §


A támogatásokra az Szt. 5-24. §-aiban foglalt általános szabályok vonatkoznak.


V. Fejezet


Eljárási rendelkezések


14. §


(1)  A rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmeket a Polgármesteri Hivatal Szervezési, jogi, közigazgatási irodáján lehet benyújtani.


(2) A szociális ellátások elbírálásához a kérelmezőnek mellékelni kell továbbá a jogszabályban és e rendeletben meghatározott feltételeket hitelt érdemlően igazoló bizonylatokat.


(3) A Polgármesteri Hivatal Szervezési, jogi, közigazgatási irodája a szociális ellátások megállapításához környezettanulmányt végez.


(4) A megállapított támogatások kifizetéséről, átutalásáról, utalványozásáról, egyes támogatások visszaigényléséről a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodája gondoskodik.


(5) Az 5. § szerinti önkormányzati segélyt a jogosult köteles a segélyt megállapító határozatban megjelölt célra felhasználni.


(6) Az önkormányzati segély a jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül, hivatalból is megállapítható.


(7) Az önkormányzati segély e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon terjeszthető elő.


Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése


15. §


(1) Az Szt.-ben, a Gyvt.-ben és e rendeletben meghatározott feltételek hiányában megállapított, jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtéríttetése az Szt. 17. §-ában és Gyvt. 133. §-ában meghatározott módon a rendeletben meghatározott döntésre jogosult hatáskörébe tartozik.


(2)  A szociális és gyermekvédelmi ellátás megítélésére jogosult a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét, valamint a kamat összegét méltányosságból elengedheti, illetve maximum 50 %-kal csökkentheti, ha a visszafizetés a család megélhetését veszélyezteti.


(3) A (2) bekezdés szerinti méltányosság alkalmazása különösen akkor indokolt, ha

a)  az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét,
b)  a családban legalább két kiskorút nevelnek, vagy kiskorút egyedül élő szülő nevel,
c)  az egyik, vagy mindkét szülő munkanélküli.


Szociálpolitikai kerekasztal


15/A. §


(1) Püspökladány Város Önkormányzata - figyelemmel az Szt. 58/B. § (2) bekezdésében foglaltakra – szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, melynek tagjai:
a)  Püspökladány Város Önkormányzata Szociális és Humán Bizottságának Elnöke
b)  A Segítő Kezek Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Képviselője
c)  A Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselője    
d)  A Református Egyház Idősek Otthona fenntartójának Képviselője
e)  A Polgármesteri Hivatal Képviselője
f)   Az Egészségügyi Intézmény védőnői szolgálatának Képviselője
g)  Az oktatási intézmények képviselői
h)  A Magyar Vöröskereszt Helyi Szervezetének Képviselője
i)  A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége Hajdú-Bihar Megyei Szervezete Püspökladányi Csoportjának Képviselője
j)  A Mozgáskorlátozottak Hajdú-Bihar Megyei Egyesülete Püspök-ladányi Városi Csoportjának Képviselője
k)  A Római Katolikus Egyház Képviselője
l)   „Add a kezed” Püspökladányi Nagycsaládosok Egyesületének Képviselője


(2) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai közül vezetőt választ, aki az ülést összehívja és vezeti. Ügyrendjét maga állapítja meg.


(3)  A szociálpolitikai kerekasztal évente egyszer ülésezik.


(4) Feladata a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósításának, végrehajtásának figyelemmel kísérése.


VI. Fejezet


Záró rendelkezések


16. §


E rendelet 2004. május 1-jén lép hatályba.



Dr. M o l n á r  László sk.                      K e s e r ű  László sk.
           polgármester                                          jegyző



1. melléklet a 13/2004. (III. 26.) önkormányzati rendelethez


K É R E L E M
önkormányzati segély megállapítására


SZEMÉLYI ADATAIM:
NÉV: (leánykori név is): _______________________________________________________
Születési hely, idő: ___________________________________________________________
Anyja neve: __________________________________ TAJ: __________________________
Állandó (bejelentett) lakcím:____________________________________________________
Tartózkodási hely:____________________________________________________________
A lakás komfortfokozata: összkomfortos     komfortos     komfort nélküli
Lakáshasználat jogcíme: tulajdonos vagy rokona     családtag     albérlő     egyéb
VELEM EGY HÁZTARTÁSBAN ÉLŐ KÖZELI HOZZÁTARTOZÓIM ADATAI :
 
Név    Születés helye, ideje    Anyja neve       
2.               
3.               
4.               
5.               
6.            
Alulírott kérem, hogy részemre az alábbi okok miatt önkormányzati segélyt szíveskedjenek kiutalni:*
a)    gyógyászati segédeszköz beszerzésére, gyógykezelésre, ha a kérelmező nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal
b)    elemi kár elhárításához
c)    betegségből eredő többletköltségek enyhítésére
d)    válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához
e)    egyéb, a létfenntartást veszélyeztető élethelyzet
f)    az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként.( *A megfelelő rész aláhúzandó)

Egyéb indoklás: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kérelmemhez az alábbi igazolásokat csatolom:
a)    jövedelemnyilatkozat jövedelemről és rendszeres ellátásokról szóló igazolás
b)    vagyonnyilatkozat
c)    rendkívüli élethelyzetet igazoló irat, pl.: gyógyszerköltség, iskoláztatás költsége
d)    elemi kár tényét igazoló szakhatóság véleménye


Püspökladány, 20…………………………….                                                                               


                                                                                                              …………………………..
                                                                                                                       kérelmező
Nyilatkozat
Nyilatkozom, hogy a temetési költségek finanszírozása érdekében a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban nem részesülök.


Püspökladány, 20…………………………….                               
                                  

                                                                                                               …………………………..
                                                                                                                       kérelmező
 
J Ö V E D E L E M N Y I L A T K O Z A T
 
Jövedelem típusa
    1) Kérelmező jövedelme    2) Hozzátartozó jövedelme    3) Hozzátartozó jövedelme    4) Hozzátartozó jövedelme    5) Hozzátartozó jövedelme       
Munkaviszonyból és más foglalkoztatási
jogviszonyból származó
ebből: közfoglalkoztatásból származó                           
Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó                           
Táppénz, gyermekgondozási támogatások                           
Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások                           
Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások                            
Egyéb jövedelem                           
Összes jövedelem
        
    
Felhívom figyelmét, hogy az önkormányzat a nyilatkozatban közölt adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §. (7) bekezdése alapján az Nemzeti Adó- és Vámhivatal útján ellenőrizheti!


Püspökladány, 20…………………………….                               
                                                                                                              


                                                                                                              …………………………..
                                                                                                                       kérelmező