Berekböszörmény Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2019 (V.31..) önkormányzati rendelete

Berekböszörmény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 7/2019. (V.31 .) önk. számú rendelete a 2018. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2019. 05. 31

Előterjesztő:

Nagy Ernő


      polgármester










ELŐTERJESZTÉS


A Berekböszörmény Község  Önkormányzat 2018. évi zárszámadásához


Tisztelt Képviselő-testület!


Az Országgyűlés elfogadta Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvényt. A törvény alapján megterveztük a Berekböszörmény Község  Önkormányzatának  feladataihoz igénybe vehető központi forrásokat, a költségvetés készítése során alkalmaztuk a központi jogszabályokban és a helyi önkormányzati rendeletekben meghatározott előírásokat.


A 2018. évben ugyanúgy mint 2017. évben  feladat alapú   finanszírozási rendszer van az önkormányzatoknak.

Az Mötv. a jelenleginél differenciáltabb feladattelepítést tartalmaz a települési önkormányzatok számára. A feladatok egy részét   az állam közvetlenül látja el 2018-ban is,  a települési önkormányzatok a helyi feladat-szervezési döntéseket igénylő közszolgáltatásokat biztosítják a lakosság számára, a megyei önkormányzatok a területfejlesztés kulcsszereplői lesznek. Az államigazgatási feladat- és hatáskörök egy  része  ugyanúgy mint 2017-ben  a járási kormányhivatalokhoz tartozik.

A pénzbeni és természetbeni szociális ellátások rendszere 2015. március 1-től jelentős mértékben átalakul. Az állam és az önkormányzat segélyezéssel kapcsolatos feladatai élesen elválasztásra kerülnek. A helyi önkormányzatok felelőssége növekszik, a helyi közösség szociális biztonságának erősítésében a szociális segélyek biztosításában.  A kötelezően nyújtandó ellátásokat 2015. március 1-től a Járás Hivatalok állapítják meg ezek az ellátások a következőek:

- aktív korúak ellátása (fht, rendszeres szociális segély)

- időskorúak járadéka

- ápolási díj

- közgyógyellátás

- egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság.

Egyéb támogatás biztosításáról a települési önkormányzatok döntenek. Az önkormányzatok által biztosított ellátás neve 2015. március 1-jétől egységesen települési támogatás lett. E támogatás keretében az önkormányzatok az általuk támogatandónak ítélt rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújtanak támogatást. 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról  által szabott egyetlen kötelezettség az, hogy a Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet a létfenntartási gond meghatározása az önkormányzat jogosultsága hasonlóan az ilyen helyzetekben nyújtandó támogatás összegének meghatározásához.

A helyi önkormányzatok számára kötelező feladatot továbbra is törvény írhat elő, az önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, a közigazgatási terület mérete) is figyelembe véve.


Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok 2018-ben:

  • településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.),
  • óvodai ellátás,
  • szociális, és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
  • egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),
  • kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),
  • helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás),
  • lakás- és helyiséggazdálkodás,
  • honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,
  • közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,
  • helyi közfoglalkoztatás,
  • helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,
  • sport, ifjúsági ügyek,
  • nemzetiségi ügyek,
  • helyi közösségi közlekedés biztosítása,
  • hulladékgazdálkodás,
  • távhőszolgáltatás,
  • kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.


További törvényi lehetőségek helyi önkormányzati feladat-telepítésre:

  • törvény a felsoroltakon kívül más, a helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja,
  • törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat és az állam külön, a finanszírozást is rendező megállapodása alapján az önkormányzat állami feladatokat is elláthat,
  • a helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.


A pénzügyi terv összhangban van az önkormányzat gazdasági programjával  melyben megfogalmazott alapelvek az önkormányzat legfontosabb céljait hűen tükrözik. 


A 2018. évre megfogalmazott költségvetési alapelvek a következők:


  1. Takarékos, átlátható és biztonságos működtetés.
  2. A kötelezően ellátandó feladatok biztosítása.
  3. A szociálisan rászorultak támogatása.
  4. Az elindított beruházások megvalósítása, a forrás biztosítása.
  5. Tudatos községüzemeltetés és fejlesztés.
  6. Pályázatok figyelése, kapcsolódás az aktuális pályázatokhoz.


A 2018. évi költségvetési bevételek tervezett módosított  előirányzata  563.016.580 Ft, melyet a finanszírozású pénzügyi műveletekből származó bevétel  45.934.213 Ft-tal egészít ki, így összesen 608.950.793  Ft forrás fog rendelkezésre állni..



A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk.


A bevételek csökkenésének ellenére az önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatok körében egyaránt színvonalas közszolgáltatásokat kíván nyújtani. A feladatellátás tárgyi és személyi feltételei biztosítottak.


Önkormányzat által működtetett szociális támogatási rendszer 2018-ben is jelentős támogatást tud nyújtani a nehéz anyagi helyzetben lévők számára. Önkormányzatunk a  pályázatok keretein belül 153 főt foglalkoztat.


A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:

Közhatalmi bevételek: 18.104.999 Ft

működési bevételek: 30.481.327 Ft

Támogatások, kiegészítések:461.347.771Ft

Felhalmozási célú bevételek: 60.950.965Ft

Finanszírozási bevételek: 52.495.813Ft


A 2018. évi költségvetési kiadások  596.961.610 ezer Ft.

Az önkormányzat intézményeiben és a Berekböszörményi Közös Önkormányzati  Hivatalnál foglalkoztatottak létszámkerete a javaslat szerint 35  fő. A közfoglalkoztatás keretében történő foglalkoztatással 153 fővel számoltunk. A köztisztviselői illetményalap 38.650 Ft mértéke nem változott 2018 -ban. caffeteria juttatás keretében a költségvetési törvény által előírt bruttó 200 e Ft összeghatárt önkormányzatunk a tervezés során betartotta.A minimálbér 138.000 Ft-ra, a garantált bérminimum 180.500 Ft-ra növekedett.

 Az Önkormányzat Szociális  Társulásban továbbra is részt vesz. Önkormányzatunk a  településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzatnak  továbbra is  biztosítja a működés feltételeit.



A zárszámdási rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:


Személyi juttatások: 286.513.794Ft

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 40.570.727Ft

Dologi kiadások:128.85.226Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai:32.729.593Ft

Egyéb működési célú kiadás :15.508.590Ft

Beruházások: 81.770.161 Ft

                                            

Tisztelt Képviselő-testület!



A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:

A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

 A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.


A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.



Berekböszörmény 2019.május  30








Berekböszörmény  Község Önkormányzat 7/2019. (V.30.)
zárszámadási rendeletének indokolása






Kelt, Berekböszörmény, 2019. május




Tisztelt Képviselő-testület!


A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő negyedik   hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Berekböszörmény   Község Önkormányzata 2018. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.



I.

BEVEZETŐ


Berekböszörmény   Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2018. februárban  fogadta el az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a gazdálkodásról szóló tájékoztatóból.


Berekböszörmény   község lakosainak száma 2018. január 1-én  2063 fő volt.


Az önkormányzat 2018-ban felhalmozásra összességében 81.770.161- Ft-ot fordított.



A működési forráshiányra, az önkormányzat Rendkívüli Önkormányzati kiegészítő   támogatást  kapott az év folyamán, 4.000.000 Ft


A 2018. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.


A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.


Az önkormányzat az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tett, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.







II.


Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (4) bekezdés a)-c) pontjaiban előírt indoklások


Az önkormányzat költségvetési mérlege,  pénzeszközök változása

2018. december 31-i záró pénzkészlet 34.308.609 Ft, volt a záró pénzkészlet.



Többéves kihatással járó döntések

.


Az önkormányzatnak  hitelállománya  nincs , 2018. december 31-én  .



Az önkormányzatnak 2017. december 31. napjával nem volt kezességvállalása.




Adósság állomány alakulása


2018. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt.


Vagyoni helyzet alakulása


2018.december 31-én  Eszközök összesen  802.695.794.- Ft.


A lakáshoz jutás támogatása kölcsönállománya 0 e Ft (első lakáshoz jutók támogatása)


Az egyéb hosszúlejáratú követelések állománya 0 e Ft.


Az önkormányzatnál érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát (0-ra leírt használatban lévő és használaton kívüli eszközök) vagyon kimutatás tartalmazza.  




Tisztelt Képviselő-testület!


A 2018. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A  működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett

A fenntartható fejlődés érdekében, 2018 -ben folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.


A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:



Adminisztratív terheket befolyásoló hatások


A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.


A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei


A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.



A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek


A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.


A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.


Tisztelt Képviselő-testületet!

Kérem, hogy a zárszámadási rendelet-tervezetet tárgyalja meg és hozza meg döntését.



Berekböszörmény , 2019. május





                                                                                                                   Nagy Ernő  sk.

                                                                                                                   polgármester



Berekböszörmény  Község  önkormányzata

 képviselő-testületének

rendelete a

7/2019. (V.30.) a 2018. évi zárszámadásáról


Berekböszörmény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a 2018. évi költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást


626.289.938.-Ft

Költségvetési bevétellel



596.961.610.- Ft

Költségvetési kiadással


29.328.328- Ft


helyesbített maradvánnyal



hagyja jóvá.

(2) Az önkormányzat mérlegszerűen bemutatott kiadásait, bevételeit önkormányzati szinten az 1.. mellékletben foglaltaknak megfelelően fogadja el.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3.,mellékletek szerint fogadja el.

(4) A működési bevételek és kiadások, valamint a tőkejellegű bevételek és kiadások mérlegét a 2.1. és a 2.2. melléklet szerint fogadja el.



2. §

A képviselő-testület az Önkormányzat 2018. évi zárszámadását részletesen a következők szerint fogadja el:

(1) Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait a 3. és a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.


(2)  Az önkormányzat, polgármesteri hivatal bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését  mellékletekben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.

(4) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését a


(5) A képviselő-testület a költségvetési szervek maradványát és annak felhasználását a 9. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, illetve engedélyezi.


3. §

(1) A képviselő-testület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési maradványt érintő fizetési kötelezettségek teljesítését biztosítsa, illetve kísérje figyelemmel.

(2) Az önkormányzat jegyzője és a költségvetési szervek vezetői a költségvetési maradványnak a 2018. évi előirányzatokon történő átvezetéséről gondoskodni kötelesek.

4. §

A képviselőtestület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési beszámoló elfogadásáról a költségvetési maradvány jóváhagyott összegéről, elvonásáról a költségvetési szervek vezetőit a rendelet kihirdetését követő 15 napon belül írásban értesítse.



5. §


Ez a rendelet 2019.május 31-én lép hatályba.


Urayné Szilágyi Márta s.k.                                                             Nagy Ernő s.k.

jegyző                                                                                                polgármester



Kihirdetve: 2019. május 31.


Urayné Szilágyi Márta s.k.

jegyző