Berekböszörmény Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2019 (V.31..) önkormányzati rendelete
Berekböszörmény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 7/2019. (V.31 .) önk. számú rendelete a 2018. évi zárszámadásáról
Hatályos: 2019. 05. 31Berekböszörmény Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2019 (V.31..) önkormányzati rendelete
Berekböszörmény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 7/2019. (V.31 .) önk. számú rendelete a 2018. évi zárszámadásáról
2019-05-31-tól
Előterjesztő: | Nagy Ernő |
polgármester | |
ELŐTERJESZTÉS
A Berekböszörmény Község Önkormányzat 2018. évi zárszámadásához
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Országgyűlés elfogadta Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvényt. A törvény alapján megterveztük a Berekböszörmény Község Önkormányzatának feladataihoz igénybe vehető központi forrásokat, a költségvetés készítése során alkalmaztuk a központi jogszabályokban és a helyi önkormányzati rendeletekben meghatározott előírásokat.
A 2018. évben ugyanúgy mint 2017. évben feladat alapú finanszírozási rendszer van az önkormányzatoknak.
Az Mötv. a jelenleginél differenciáltabb feladattelepítést tartalmaz a települési önkormányzatok számára. A feladatok egy részét az állam közvetlenül látja el 2018-ban is, a települési önkormányzatok a helyi feladat-szervezési döntéseket igénylő közszolgáltatásokat biztosítják a lakosság számára, a megyei önkormányzatok a területfejlesztés kulcsszereplői lesznek. Az államigazgatási feladat- és hatáskörök egy része ugyanúgy mint 2017-ben a járási kormányhivatalokhoz tartozik.
A pénzbeni és természetbeni szociális ellátások rendszere 2015. március 1-től jelentős mértékben átalakul. Az állam és az önkormányzat segélyezéssel kapcsolatos feladatai élesen elválasztásra kerülnek. A helyi önkormányzatok felelőssége növekszik, a helyi közösség szociális biztonságának erősítésében a szociális segélyek biztosításában. A kötelezően nyújtandó ellátásokat 2015. március 1-től a Járás Hivatalok állapítják meg ezek az ellátások a következőek:
- aktív korúak ellátása (fht, rendszeres szociális segély)
- időskorúak járadéka
- ápolási díj
- közgyógyellátás
- egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság.
Egyéb támogatás biztosításáról a települési önkormányzatok döntenek. Az önkormányzatok által biztosított ellátás neve 2015. március 1-jétől egységesen települési támogatás lett. E támogatás keretében az önkormányzatok az általuk támogatandónak ítélt rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújtanak támogatást. 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról által szabott egyetlen kötelezettség az, hogy a Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet a létfenntartási gond meghatározása az önkormányzat jogosultsága hasonlóan az ilyen helyzetekben nyújtandó támogatás összegének meghatározásához.
A helyi önkormányzatok számára kötelező feladatot továbbra is törvény írhat elő, az önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, a közigazgatási terület mérete) is figyelembe véve.
Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok 2018-ben:
- településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.),
- óvodai ellátás,
- szociális, és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
- egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),
- kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),
- helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás),
- lakás- és helyiséggazdálkodás,
- honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,
- közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,
- helyi közfoglalkoztatás,
- helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,
- sport, ifjúsági ügyek,
- nemzetiségi ügyek,
- helyi közösségi közlekedés biztosítása,
- hulladékgazdálkodás,
- távhőszolgáltatás,
- kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.
További törvényi lehetőségek helyi önkormányzati feladat-telepítésre:
- törvény a felsoroltakon kívül más, a helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja,
- törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat és az állam külön, a finanszírozást is rendező megállapodása alapján az önkormányzat állami feladatokat is elláthat,
- a helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.
A pénzügyi terv összhangban van az önkormányzat gazdasági programjával melyben megfogalmazott alapelvek az önkormányzat legfontosabb céljait hűen tükrözik.
A 2018. évre megfogalmazott költségvetési alapelvek a következők:
- Takarékos, átlátható és biztonságos működtetés.
- A kötelezően ellátandó feladatok biztosítása.
- A szociálisan rászorultak támogatása.
- Az elindított beruházások megvalósítása, a forrás biztosítása.
- Tudatos községüzemeltetés és fejlesztés.
- Pályázatok figyelése, kapcsolódás az aktuális pályázatokhoz.
A 2018. évi költségvetési bevételek tervezett módosított előirányzata 563.016.580 Ft, melyet a finanszírozású pénzügyi műveletekből származó bevétel 45.934.213 Ft-tal egészít ki, így összesen 608.950.793 Ft forrás fog rendelkezésre állni..
A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk.
A bevételek csökkenésének ellenére az önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatok körében egyaránt színvonalas közszolgáltatásokat kíván nyújtani. A feladatellátás tárgyi és személyi feltételei biztosítottak.
Önkormányzat által működtetett szociális támogatási rendszer 2018-ben is jelentős támogatást tud nyújtani a nehéz anyagi helyzetben lévők számára. Önkormányzatunk a pályázatok keretein belül 153 főt foglalkoztat.
A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:
Közhatalmi bevételek: 18.104.999 Ft
működési bevételek: 30.481.327 Ft
Támogatások, kiegészítések:461.347.771Ft
Felhalmozási célú bevételek: 60.950.965Ft
Finanszírozási bevételek: 52.495.813Ft
A 2018. évi költségvetési kiadások 596.961.610 ezer Ft.
Az önkormányzat intézményeiben és a Berekböszörményi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatottak létszámkerete a javaslat szerint 35 fő. A közfoglalkoztatás keretében történő foglalkoztatással 153 fővel számoltunk. A köztisztviselői illetményalap 38.650 Ft mértéke nem változott 2018 -ban. caffeteria juttatás keretében a költségvetési törvény által előírt bruttó 200 e Ft összeghatárt önkormányzatunk a tervezés során betartotta.A minimálbér 138.000 Ft-ra, a garantált bérminimum 180.500 Ft-ra növekedett.
Az Önkormányzat Szociális Társulásban továbbra is részt vesz. Önkormányzatunk a településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzatnak továbbra is biztosítja a működés feltételeit.
A zárszámdási rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:
Személyi juttatások: 286.513.794Ft
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 40.570.727Ft
Dologi kiadások:128.85.226Ft
Ellátottak pénzbeli juttatásai:32.729.593Ft
Egyéb működési célú kiadás :15.508.590Ft
Beruházások: 81.770.161 Ft
Tisztelt Képviselő-testület!
A költségvetési rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Berekböszörmény 2019.május 30
.
Berekböszörmény Község Önkormányzat 7/2019. (V.30.)
zárszámadási rendeletének indokolása
Kelt, Berekböszörmény, 2019. május
Tisztelt Képviselő-testület!
A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.
Berekböszörmény Község Önkormányzata 2018. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.
I.
BEVEZETŐ
Berekböszörmény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2018. februárban fogadta el az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a gazdálkodásról szóló tájékoztatóból.
Berekböszörmény község lakosainak száma 2018. január 1-én 2063 fő volt.
Az önkormányzat 2018-ban felhalmozásra összességében 81.770.161- Ft-ot fordított.
A működési forráshiányra, az önkormányzat Rendkívüli Önkormányzati kiegészítő támogatást kapott az év folyamán, 4.000.000 Ft
A 2018. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.
A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.
Az önkormányzat az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tett, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.
II.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (4) bekezdés a)-c) pontjaiban előírt indoklások
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
2018. december 31-i záró pénzkészlet 34.308.609 Ft, volt a záró pénzkészlet.
Többéves kihatással járó döntések
.
Az önkormányzatnak hitelállománya nincs , 2018. december 31-én .
Az önkormányzatnak 2017. december 31. napjával nem volt kezességvállalása.
Adósság állomány alakulása
2018. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt.
Vagyoni helyzet alakulása
2018.december 31-én Eszközök összesen 802.695.794.- Ft.
A lakáshoz jutás támogatása kölcsönállománya 0 e Ft (első lakáshoz jutók támogatása)
Az egyéb hosszúlejáratú követelések állománya 0 e Ft.
Az önkormányzatnál érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát (0-ra leírt használatban lévő és használaton kívüli eszközök) vagyon kimutatás tartalmazza.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2018. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett
A fenntartható fejlődés érdekében, 2018 -ben folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Tisztelt Képviselő-testületet!
Kérem, hogy a zárszámadási rendelet-tervezetet tárgyalja meg és hozza meg döntését.
Berekböszörmény , 2019. május
Nagy Ernő sk.
polgármester
Berekböszörmény Község önkormányzata
képviselő-testületének
rendelete a
7/2019. (V.30.) a 2018. évi zárszámadásáról
Berekböszörmény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a 2018. évi költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást
626.289.938.-Ft | Költségvetési bevétellel |
596.961.610.- Ft | Költségvetési kiadással |
29.328.328- Ft | helyesbített maradvánnyal |
hagyja jóvá.
(2) Az önkormányzat mérlegszerűen bemutatott kiadásait, bevételeit önkormányzati szinten az 1.. mellékletben foglaltaknak megfelelően fogadja el.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3.,mellékletek szerint fogadja el.
(4) A működési bevételek és kiadások, valamint a tőkejellegű bevételek és kiadások mérlegét a 2.1. és a 2.2. melléklet szerint fogadja el.
2. §
A képviselő-testület az Önkormányzat 2018. évi zárszámadását részletesen a következők szerint fogadja el:
(1) Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait a 3. és a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) Az önkormányzat, polgármesteri hivatal bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését mellékletekben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.
(4) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését a
(5) A képviselő-testület a költségvetési szervek maradványát és annak felhasználását a 9. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, illetve engedélyezi.
3. §
(1) A képviselő-testület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési maradványt érintő fizetési kötelezettségek teljesítését biztosítsa, illetve kísérje figyelemmel.
(2) Az önkormányzat jegyzője és a költségvetési szervek vezetői a költségvetési maradványnak a 2018. évi előirányzatokon történő átvezetéséről gondoskodni kötelesek.
4. §
A képviselőtestület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési beszámoló elfogadásáról a költségvetési maradvány jóváhagyott összegéről, elvonásáról a költségvetési szervek vezetőit a rendelet kihirdetését követő 15 napon belül írásban értesítse.
5. §
Ez a rendelet 2019.május 31-én lép hatályba.
Urayné Szilágyi Márta s.k. Nagy Ernő s.k.
jegyző polgármester
Kihirdetve: 2019. május 31.
Urayné Szilágyi Márta s.k.
jegyző