Fülöp Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2013.(IV.5.). KT. sz. rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól egységes szerkezetbe a 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelettel

Hatályos: 2014. 04. 02- 2014. 09. 15

Fülöp Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a.) pontja, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. CLXXXIX törvény 13.§. (8) bekezdésében meghatározott feladatkörében, és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról 1993. évi III. törvény 1.§. (2) bekezdés, a 10.§. (1) bekezdés, a 25.§. (3) bekezdés b.) pontja, a 26.§., a 32.§. (1) bekezdés b.) pontja és a (3) bekezdése, a 37.§. (1) bekezdés d.) pontja, 37/A.§. (3) bekezdés, a 38.§. (9) bekezdés, a 43/B.§. (1) bekezdés, a 46.§. (1) bekezdés, a 47.§. (2) bekezdés, a 48.§. (4) bekezdés, az 50.§. ( 3) bekezdés, 60§. (4) bekezdés, a 62.§. (2) bekezdés, a 92.§. (1) bekezdés a.) pontja, és a (2) bekezdése, a 115.§. (3) bekezdés és a 132.§. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:



  1. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja


1.§

A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza Fülöp Község Önkormányzata által a szociálisan rászorultak részére nyújtandó, illetve nyújtható pénzbeni, természetbeni, személyes gondoskodást nyújtó formáit, feltételeit, valamint igénybevételük rendjét és garanciáit.

A rendelet hatálya

2.§


A rendelet hatálya az Szt. 3.§. (1), (2), (3) bekezdései, 6.§. és 7.§., továbbá a közigazgatási hatósági eljárásról szóló 2004. évi CXL törvény (Ket.) 21.§. (1) bekezdésének megfelelő személyekre terjed ki.

  1. Fejezet

ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK

3.§.


(1) E rendelet alkalmazása során a különböző fogalmak értelmezésére az Sztv 4.§-ának     rendelkezéseit kell alkalmazni.      

(2) Az e rendelet alapján adható pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet a Nyírábrányi Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) és annak  Fülöpi Kirendeltségén (továbbiakban: Kirendeltség) lehet benyújtani az idevonatkozó jogszabályokban leírt tartalomnak megfelelően rendszeresített formanyomtatvány kitöltésével és az alábbi mellékletekkel együtt:

        a.) igazolások, nyilatkozatok az igénylő és vele közös háztartásban élő személyek jövedelmi-vagyoni viszonyairól.

        b.) a kért ellátás igényléséhez a jogszaálybaelőírt külön igazolások (pl. a tankötelezett korhatárt betöltők esetében tanulói, hallgatói jogviszony fennállásának igazolása, tartós betegség, fogyatékos állapotot igazoló okirat, a regionális munkaügyi központ kirendeltsége által kiállított igazolások az általa folyósított támogatások folyósításáról, az együttműködési kötelezettség teljesítéséről, OEP szakvélemény stb.)

(3) Az igénylő jövedelmi viszonyainak igazolásaként elfogadható bizonyítékok:

  1. az igénylő és a vele közös háztartásban élők munkaviszonyból, tagsági viszonyból, egyéb munkaviszony jellegű jogviszonyból származó – havi rendszerességgel járó, de nem vállalkozási tevékenységből, illetve őstermelői tevékenységből származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltatói igazolást.
  2. postai, banki átutalással érkező ellátások estén a kérelem benyújtását megelőző hónap szelvénye, valamint a folyósító szerv kérelem benyújtásának évére vonatkozó havi ellátás összegének megállapításáról szóló értesítése
  3. nem havi rendszerességgel szerzett, vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni. Az igazolás módja: adóbevallással lezárt időszakról a területileg illetékes Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Igazgatósága által kiállított igazolás, adóbevallással nem lezárt időszakról a vállalkozó személyes nyilatkozata alapján kell venni a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap 1 havi átlagát
  4. Őstermelők esetében, ha adóbevallásra kötelezettnek minősült, az igazolás módja azonos a vállalkozói tevékenységet folytató személyével. Ha adóbevallásra nem kötelezett személyes nyilatkozatot köteles adni a kérelem benyújtását megelőző12 hónap jövedelméről, melynek megállapítására az Szt. 4.§.(1) bek. a. pontja az irányadó.

(4)   A nyilatkozatok, igazolások tartalmi kellékei:

           a.) az igénylő, nyilatkozat tevő személyes adatai

           b.) az igénylő, nyilatkozattevő  3.§. (3) bekezdésben foglaltak alapján meghatározott

                 jövedelmét

           c) a nyilatkozó aláírása, dátum          
           d.) munkáltatói igazolás tartalmi követelményei:

  •                 a munkáltató adatai: név, telephely, adószám
  •                 a munkavállaló személyes adatai
  •                 a munkavállalónak a munkáltatóval fennálló jogviszony megnevezése
  •                 a munkavállaló megelőző hónapi jövedelme
  •                 dátum, aláírás, bélyegző

 (5) A jövedelemszámításnál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem beadását megelőző 1 hónap. A rendszeresen nem mérhető jövedelmeknél 12 hónap.

(6) Ha a hatáskört gyakorló szerv, vagy személy  hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelem nyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető. (Sztv. 10.§. (6) bekezdés)

Hatáskörök

4.§.


Az Sztv-ben és e rendeletben meghatározott szociális feladat és hatásköröket

          a.) Fülöp Község Önkormányzat képviselő-testülete

          b.) Fülöp Község Önkormányzat Polgármestere

          c.) Fülöp Község Önkormányzat Jegyzője                         gyakorolja



Az elbírálásra és a folyósításra vonatkozó szabályok

5.§.


(1) A pénzbeli és természetbeni ellátások iránti igények döntésre való előkészítését a  Nyírábrányi Közös Önkormányzati Hivatal végzi, a kérelmeket a hivatalban kell benyújtani.

(2) A Hivatal  a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából az Sztv. 18. § szerinti nyilvántartást vezet.

(3) A megállapított juttatások átutalásáról, kifizetéséről az ellátott nyilatkozta alapján a  Hivatal gondoskodik minden hónap 5. napjáig.


6.§


(1) Az aktív korúak ellátását és a normatív lakásfenntartási támogatást kérelmező személy az Szt.33.§-ában és a 38.§-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben és higiénikus állapotban tartására az alábbiak szerint:  

         a.)a lakáshoz tartozó kert rendben tartására, szemét és lom eltávolítására, hulladék jogszabályokban meghatározott módon történő kezelésére és ártalmatlanítására

        b.) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használatára, gyommentesen tartására, művelésére

        c.) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában 1 m széles területsávnak, a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes

            területének tisztántartására, szemét és gyommentesítésére

        d.) lakás rendeltetésszerű használatára: a lakás folyamatos tisztántartása, takarítása, vizes helyiségek és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése.

        e.) ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítésére

(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani. Az Szt. 34.§. (2) bekezdése, a 36.§. (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát, valamint a lakásfenntartási támogatásra való jogosultságát annak a személynek, aki ezen rendelet 6..§-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.

(3) A jogosultsági feltételként meghatározott szabályok betartását az önkormányzat a Hivatal bevonásával ellenőrzi, helyszíni szemlét tart, fényképet készíthet.


Ellenőrzés

7.§.


A rendszeres segélyre, az ápolási díjra és foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság feltételeinek fennállására vonatkozó felülvizsgálatra az Szt. 25.§. (4) bekezdésében foglalt szabályok az irányadóak.




A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

8.§.


Az Sztv-ben meghatározott feltételek hiányában, vagy a törvény megszegésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, ez ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevővel szemben pedig az Sztv. 17.§. (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezések szerint kell eljárni.


AZ ÖNKORMÁNYZAT ÁLTAL NYÚJTOTT SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ELLÁTÁSOK


9.§.

Az ellátások formái


(1) Aktív korúak ellátása:

      a.) rendszeres szociális segély

      b.) foglalkoztatást helyettesítő támogatás

(2) Ápolási díj

(3) Önkormányzati segély[1]

(4) [2]

(5) Szervezett szemétszállítási díj hozzájárulás


10.§

 Aktív korúak ellátása

(1) Az aktív korúak ellátása a hátrányos munkaerő-piaci helyzetű aktív korú személyek és családjuk részére nyújtott ellátás.

(2) A jegyző aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg a szociális igazgatásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt) 33.§. (1) bekezdésében meghatározott személyek számára. Az ellátás formája:

  1. Rendszeres szociális segély
  2. Foglalkoztatást helyettesítő támogatás   

(3) A jegyző rendszeres szociális segélyt állapít meg az Szt-ben meghatározottakon   túl annak a személynek is, akinek a közfoglalkoztatásban való részvételt akadályozó, vagy kizáró alábbi felmentési okok valamelyike áll fenn:

a.) az Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (továbbiakban: NRSZH) vizsgálata szerint legalább 10%-ban egészségkárosodott.

b.) terhes

(4)  Az aktív korú ellátásra jogosult személynek a (3) bekezdésben meghatározott        felmentési okok fennállását az alábbiak szerint kell igazolnia:

                  a.)  a (3) bekezdés a.) pontja esetén a kérelemhez csatolni kell  az NRSZH                              szakvéleményét az egészségkárosodás tényének megállapításáról.

                  b.)  a (3) bekezdés b.) pontja esetén a kérelemhez csatolni kell az állapot                                igazolásának fennállásához szükséges szülész-nőgyógyász szakorvos                              szakvéleményét.


11.§.


(2)   A Rendelet 10.§. (2) bekezdés a.) pontja és a (3)-(4) bekezdés szerinti rendszeres szociális segély akkor állapítható meg, ha az ellátásra jogosult személy a települési önkormányzat által kijelölt szervvel az Szt.§ szerinti együttműködési kötelezettségét nyilatkozatban vállalja.

(3)   Az együttműködés koordinálására az Önkormányzat Nyíradonyi Mikrotérségi Intézményfenntartó Társulás keretében működő  Családsegítő Szolgálatot ( továbbiakban: Szolgálat) jelöli ki.

(4)  Az aktív korú nem foglalkoztatott személy a Szolgálattal történő együttműködés keretében az alábbiak szerint köteles eljárni:

                        a.) megjelenik a Szolgálatnál és nyilvántartásba veteti magát

b.) a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodik a Szolgálattal és eleget tesz a program megvalósítására kötött megállapodásban foglaltaknak,

            c.) teljesíti az együttműködés eljárási szabályait

d.) nyilvántartásba vétele céljából a támogatást megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenik a  Szolgálatnál és részt vesz az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedési program kidolgozásában,

e.) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül az egyéni élethelyzetéhez igazodó beilleszkedést segítő program megvalósítására megállapodást ír alá és betartja a megállapodásban foglaltakat,

f.) folyamatosan kapcsolatot tart a Szolgálat munkatársával a beilleszkedést segítő program megvalósítása érdekében

(5)  Az aktív korú nem foglalkoztatott személy együttműködésére vonatkozó beilleszkedési programok típusai:

a.) egyéni képességeket fejlesztő, vagy életmódot formáló tanácsadáson való részvétel

           b.) életvezetési tanácsadás

           c.) munkavégzésre felkészítő és integráló program

           d.) képzési, átképzési programban való részvétel

(6)  Az önkormányzat az aktív korú nem foglalkoztatott személyek együttműködése keretében előírt beilleszkedési programok feltételeinek biztosítása érdekében megállapodást köt a Szolgálattal.

(7)  Az együttműködési kötelezettség előírásáról a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban rendelkezni kell. Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a személynek, aki:

a.) az Szt. 34.§.(2) bekezdésében foglaltak, valamint a 37/B.§. (2) bekezdésében foglaltak teljesülése esetén

b.) a rendszeres szociális segély folyósítását 1 hónapra fel kell függeszteni az Szt. 37/B.§. (1a) pontban foglaltak esetén.

(8) Az együttműködésre kijelölt szerv jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget.


Ápolási díj

12.§.


(1) Az ápolási díj a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított anyagi hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete ápolási díjat állapíthat meg az Szt. 43/B.§-ban meghatározott feltételek fennállása esetén

(3) Az ápolási díj folyósításának ideje alatt a Hivatal ügyintézője, a főállású házi gondozó a képviselő-testület utasítsa alapján ellenőrzést végezhet, melyről jegyzőkönyvet kell készíteni.


Önkormányzati segély[3]

13.§.[4]


(1) A polgármester – átruházott hatáskörben – a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósa létfenntartási gonddal küzdő személyek részére önkormányzati segélyt nyújthat.

(2) E rendelet alkalmazása során  létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:

a) betegség, baleset, kórházi kezelés

b) közeli hozzátartozó, élettárs halála

c) elemi kár bekövetkezése

d) várandós anya gyermekének megtartása, gyermek fogadásának előkészítése

e) iskoláztatás biztosítása

f) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás

g) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások

h) gyermek hátrányos helyzete

i) keresettel, jövedelemmel nem rendelkező időszak.


14.§.[5]


(1) Az a személy, aki a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, kérelemre vagy hivatalból önkormányzati  segélyre jogosult, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén a 200 %-át.


(2) Az önkormányzati segély adható alkalmanként vagy havi rendszerességgel.


(3) Az önkormányzati segély legkisebb összege alkalmanként 1.000,-Ft, legmagasabb összege a nyugdíjminimum 200%-át, a havi rendszerességgel megállapított önkormányzati segély  összege a nyugdíjminimum 70%-át nem haladhatja meg.


(4) A havi rendszerességgel adott önkormányzati segély legfeljebb 6 hónapra állapítható meg, meghatározva az alkalmanként kifizetésre kerülő összegeket és a segély kifizetésének időpontját.


(5) Az önkormányzati segély természetben is nyújtható, melyek különösen:

            a.) élelmiszerutalvány

            b.) tüzifa juttatás

            c.) közüzemi számla, térítési díj kiegyenlítése

d.) tanszer, ruházat, gyógyszer


(6) A természetben nyújtott önkormányzati segély pénzben meghatározott értéke nem haladhatja meg az öregségi nyugdíjminimum 150%-át.


15.§.[6]


(1) A temetési költségekhez való hozzájárulásra irányuló kérelemhez – melyet legkésőbb a temetést követő 30 napon belül kell benyújtani - mellékelni kell

  1. a temetés költségeiről a segély kérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák másolati példányát
  2. kérelmező jövedelmi viszonyait bizonyító igazolásokat
  3. ha a haláleset nem Fülöp községben történt, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát


 (2) Nem részesülhet a temetési költségekhez való hozzájárulásban az a személy, aki a hadigondozásról szóló 1994.évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.


(3) A (1) bekezdés alapján megállapítható segély összege a  helyben szokásos, legolcsóbb temetés költség 10%-a, , de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti. Összegét tárgyév január 1-jei állapotnak megfelelően ezen rendelt 1. sz. függeléke tartalmazza.



15/A.§[7]


(1) Önkormányzati segély állapítható meg annak, aki  gyermek és fiatalkorú rászorultságára tekintettel nyújtott be kérelmet önkormányzati segélyre  és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén 200 %-át nem haladja meg.


(2) A támogatást a gyermekre, illetve a fiatalkorúra kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatalkorúnak  kell folyósítani.”


Szervezett szemétszállítási díj hozzájárulás

16.§.


  1. A polgármester – átruházott hatáskörben – alanyi jogon járó pénzbeli támogatást nyújt a településen beindított szervezett szemétszállítás díja megfizetéséhez azoknak az 55. életévüket január l-jén betöltött egyedülálló személyeknek, valamint a január 1-jén 70. életévüket betöltött személyeknek, akik a hulladékszállítási közszolgáltatási szerződés megkötésére kötelezettek. A 70. életévet betöltöttek esetében a támogatás igénybevételére az jogosult, aki a lakás tulajdonosa, vagy használója, illetve annak házastársa vagy élettársa. A támogatás mértéke 300.-Ft/hó
  2. A támogatást negyedévenként – jogosultakról készített kimutatással – kell a közszolgáltatónak közvetlenül megfizetni. A közszolgáltató az átutalt támogatásról számlát köteles kibocsátani.









[1] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelt 1.§. módosította. Hatályos: 2014. 01.01.

[2] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelet 8.§. (1) bek. hatályon kívül helyezte 2014. 01.01. napjától

[3] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelet 2.§. módosította Hatályos: 2014. 01.01.

[4] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelet 2.§. módosította Hatályos: 2014. 01.01.

[5] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelet 3.§. módosította Hatályos: 2014. 01.01.

[6] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelet 4.§. módosította Hatályos: 2014. 01.01.

[7] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelet 5.§. módosította Hatályos: 2014. 01.01.

IV. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT ÁLTAL TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK

Az ellátások formái

17.§.


(1) Közgyógyellátás

(2) Köztemetés

(3) Természetbeni szociális ellátásként is nyújtható az Szt. 47.§. (2a)-(3) bekezdésében foglaltak szerint

     a.) rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás

     b.) a lakásfenntartási támogatás

    c.) az átmeneti segély és a

    d.) temetési segély

    e.)  rendszeres szociális segély természetbeni nyújtására az Sztv. 47.§. (2) bekezdése az irányadó, formái különösen: az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő, a közüzemi díjak, illetve gyermekintézmények térítési díjának kifizetése.

(4) Családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás


18.§.

(1) Természetben kell megállapítani az ellátást, amennyiben:

            a.) a kérelem kifejezetten arra irányul

            b.) lakásfenntartási támogatás esetén az Szt. 38.§. (1) –(1a) bekezdésében foglaltak   

                 alapján

            c.) az az ellátást igénylő és családja vagyoni, jövedelmi, szociális, körülményeire, élet-

                 módjára figyelemmel indokolt,

(2) A természetben nyújtott ellátások formái:

  1. közüzemi díjak megfizetése
  2. intézményi térítési díj megfizetése
  3. élelmiszer, ruházat
  4. tankönyv megvásárlása
  5. tüzelőanyag
  6. gyógyszer-, gyógyító ellátás költségének térítése


Közgyógyellátás

19.§.


(1) Átruházott  hatáskörben a polgármester közgyógyellátást  biztosít a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében. [1]

(2) Méltányossági közgyógyellátásban részesül az a kérelmező, akinek

     a.) a családjában az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át nem haladja meg és

     b.) a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke a nyugdíjminimum 25%-át eléri vagy meghaladja

Köztemetés

20.§.


(1)  Fülöp község közigazgatási területén bekövetkezett haláleset esetén a polgármester köteles gondoskodni az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről az Sztv. 48.§. (1) bekezdés  a.)-b.) pontjában meghatározott esetekben.

(2)  A közköltségen történő eltemettetés költségének megtérítésre az Sztv. 48.§. (2)bekezdés és  (3) bekezdés a.)-b.) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.

(3)  A polgármester – átruházott hatáskörben – mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt a megtérítési kötelezettség alól abban az esetben, ha a családjában az egyfőre eső jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegé, egyedülálló esetén a 150%-át nem haladja meg.


Családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás

21.§.


(1) A szociális földprogram célja, hogy az önkormányzat saját, illetve szükség esetén bérbe vett területen  létrehozott minta gazdaság működtetésével a nehéz helyzetbe került családok megélhetési, foglalkoztatási, önfoglalkoztatási gondjaik enyhítéséhez szakmai tapasztalat  szerezési lehetőséget biztosítson  kistermelővé, családi gazdálkodóvá válásukhoz.

(2) Az önkormányzat a – tulajdonát, vagy bérleményét képező termőföldön- ingyenesen termelési lehetőséget biztosít a résztvevőrészére annak minden feltételével. A tulajdonában lévő erdőterületen a programba bevont kedvezményezett személyek telepítési, ápolás, tisztítási munkálatokat végeznek, azt elsajátítsák.

(3) Az önkormányzat:

     a.) gondoskodik a termőterület előkészítéséről, annak szakszerűségéről, gépi és egyéb szükségleteiről

     b.)  biztosítja a szaporítóanyag beszerzését és a növényvédelmet

      c.)  biztosítja az adminisztratív és pénzügyi tevékenységet

      d.)  biztosítja a folyamatos szakmai felügyeletet és szakmai képzést külső szakértelemmel rendelkező személy vagy szervezet bevonásával.

      e.) megszervezi az értékesítést.

      f.) biztosítja az erdőterületek telepítéséhez szükséges csemetét, ápoláshoz, tisztításhoz szükséges gépeket, eszközöket

(4) Kedvezményezett feladatai:

      a.) a zöldségféle termesztés minden fázisában (talaj előkészítés, ültetés, öntözés, növényápolás, kapálás, gyomlálás, termésszedés és osztályozás) aktívan részt venni, szakmai irányító utasítását figyelembe venni, az általa átadott ismeretek elsajátítására törekedni, azokat önállóan alkalmazni.

      b.)  Köteles a termelési technológiát betartani, az előírt élelmezés-egészségügyi előírásoknak eleget tenni. Ezek elmulasztása esetén a kedvezményezett a projektből  kizárja önmagát, a szervezővel szemben semmilyen igényt  nem jogosult támasztani.

      c.) Az erdőgazdálkodási tevékenység folytatása során a munkafolyamatokat köteles a szakember irányítása szerint végezni, a rendelkezésére bocsájtott gépeket, eszközöket rendeltetésszerűen használni, a munka- és balesetvédelmi előírásokat betartani.

(5)   A támogatást igénybe veheti

       a.) aktív korú szociális segélyben részesülő  vagy nagykorú családtagja

       b.) munkaképes, aktív korú, ellátásban nem részesülő személy, ha a családban az egy főre jutó összege a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg

      c.) nyugdíjasok, ahol az egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg

(6)   A programba jelentkezni az önkormányzat által meghirdetett kiírás szerint lehet.

(7)  A támogatás elbírálása átruházott hatáskörben a polgármester hatáskörébe tartozik. A támogatás nyújtását megállapodásban  kell rögzíteni, melyet a kiírásnak kell  tartalmaznia.



[1] 19/2013. (XII.20.) KT. sz. rendelet 6.§. módosította Hatályos: 2014. 01.01.

Mellékletek