Helyi szociális ellátásokról és helyi igazgatásról

Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2009. /II. 27./ önkormányzati rendelete a helyi szociális ellátásokról és szociális igazgatásról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 03. 02


Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének

4/2009. /II. 27./  sz. rendelete

a helyi szociális ellátásokról és szociális igazgatásról *





Esztár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a  a helyi önkormányzatokról szóló 2011.évi CLXXXIX. 13.§. (1). 8 pontjában biztosított jogkörében eljárva  a szociális igazgatásról  és  szociális ellátásokról szóló 1993.évi III.tv-ben kapott felhatalmazás alapján  az egyének és családok szociális biztonságának megteremtése és megőrzése céljából az alábbi rendeletet alkotja:


I.fejezet

1. §.

Általános rendelkezések


(1)E rendelet meghatározza a pénzbeli, természetbeni és a személyes gondoskodást nyújtó helyi szociális ellátások formáit, a jogosultság, illetve a megállapítás feltételeit.

(2) A rendelet hatálya - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltérésekkel - kiterjed a Magyarországon élő 

     a) magyar állampolgárokra,

           b) bevándoroltakra és letelepedettekre, 

     c) hontalanokra,

     d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.

 A rendelet  hatálya az Szt.  7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is. 

(3) A rendelet hatálya kiterjed

    a) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben  meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint 

     b) az Szt. 32/B. § (1) bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(4)A rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket  átruházott hatáskörben a Szociális bizottság és a polgármester gyakorolja.


II.Fejezet

Eljárási rendelkezések

2.§.


            A rendelet alkalmazásában a szociális törvény 4. § (1)-(6) bekezdésében meghatározottak az irányadók.


3. §


(1)A szociális ellátások iránti kérelmeket  a Polgármesteri Hivatalban ügyfélfogadási időben, az egyes segélytípusokra rendszeresített nyomtatványokon kell indoklással ellátva benyújtani. A kérelmekhez mellékelni kell az elbíráláshoz szükséges, jogszabályban előírt dokumentumokat.


(2)A szociális ellátásban részesülő a jogosultsága feltételeit érintő lényeges körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a hatóságot. Amennyiben ennek a kötelezettségének nem tesz eleget, a jogosulatlanul felvett támogatás megtérítésére kell kötelezni.


(3)Automatikusan megszűnik a rendszeres pénzbeli ellátás, ha a jogosult a támogatást két egymást követő hónapon át nem veszi fel.


(4)A szociális ellátások, támogatások iránti kérelmekhez segélytípusonként csatolandó – elbíráláshoz szükséges – bizonyítékok hiánypótlását 15 napon belül kell eljuttatni a Polgármesteri Hivatalba.


(5)A szociális ellátások, támogatások felülvizsgálatával kapcsolatosan kért, az elbíráláshoz szükséges bizonyítékokat 15 napon belül kell eljuttatni a Polgármesteri Hivatalba.


(6) Amennyiben a kérelmező a 2. §. (2) bekezdése szerinti nyilatkozatokat megtagadja, illetve felhívásra az igazolásokat 15 napon belül nem csatolja, a határidő meghosszabbítását nem kérte és a nyilatkozatának az elmaradása megakadályozza a tényállás tisztázást, az eljárást végzéssel meg kell szüntetni.


(7) A szociális ellátások biztosítását megelőzően a kérelmező vagyoni, szociális és lakáskörülményeinek tisztázása céljából a Polgármesteri Hivatal arra kijelölt dolgozója helyszíni szemlét tarthat. A helyszíni szemle során tett lényeges nyilatkozatokról és megállapításokról környezettanulmányt készít.


(8)Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha a kérelmező vagyoni és szociális körülményeit a Hivatal egy éven belül vizsgálta, szociális ellátási kérelem alapján, illetve a kérelmező rendszeres szociális ellátásban részesül.



4.§.


(1)Azonnal intézkedést igénylő körülmények alapján a szociális ellátás a kérelmező nyilatkozta alapján jövedelemigazolás és környezettanulmány nélkül is biztosítható. Ebben az esetben a jövedelemigazolásokat és a környezettanulmányt 15 napon belül pótolni kell és meg kell győződni a nyilatkozatok valódiságáról.

(2)Amennyiben az utólag beszerzett adatok az ellátás biztosításának alapjául szolgáló nyilatkozatoknak nem felel meg soron kívül intézkedni kel az Szt. 17. §-ában meghatározott intézkedések megtételéről.

(3)Hatályát veszti.

III.Fejezet

Pénzbeli ellátások

5.§.


(1)Szociális rászorultság esetén  a jogosult részére

a.)a jegyző az Szt-ben meghatározottak szerint

aa.) hatályát veszti,

ab.) foglalkoztatást helyettesítő támogatást,

ac.) rendszeres szociális segélyt,

ad.) hatályát veszti,

ae.) hatályát veszti,

af.) hatályát veszti,

ag.) lakásfenntartási támogatást,

b.)átruházott hatáskörben a Szociális Bizottság e rendelet szabályai szerint

ba.) hatályát veszti.

bb.) önkormányzati segélyt,

c.)átruházott hatáskörben a polgármester e rendelet szabályai szerint

ca.)  hatályát veszti

cb.) temetési célra igényelt önkormányzati segélyt,

cc.) méltányossági közgyógyellátást

      állapít meg.


6.§.


Hatályát veszti.


Időskorúak járadéka

7. §


(1)Hatályát veszti.

(2)Hatályát veszti.


Aktív korúak ellátása

8.§.


A hátrányos munkaerő-piaci helyzetű aktív korú személyek és családjuk számára a jegyző az Szt. 33.§. /1/ bekezdésében foglaltak szerint aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg, és

a. , illetve

b.rendszeres szociális segélyt folyósít.


Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság egyéb feltételei

8/A. §


 (1) Az az aktív korúak ellátását kérelmező személy, aki bérpótló juttatásra válik jogosulttá, az Szt. 33 §-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:

  1. az általa lakott ingatlan udvarán szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata
  2. a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az  esetlegesen ott található  szemét és lom eltávolítására,
  3. az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
  4. az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, 
  5. a lakás rendeltetésszerű használata,  folyamatos tisztán tartása, takarítása,
  6. az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése.


(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.                 

(3) Az Szt. 34. §. (2) valamint 36. §. (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a bérpótló juttatásra jogosult személynek, aki ezen rendelet 8/A. §-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.

(4) A jogosultság feltételeként e rendelet 8/A. §-ában foglalt szabályok betartását az Önkormányzat a Családsegítő Szolgálat és a jegyző bevonásával ellenőrzi.

(5) Az ellenőrzést végző a hozzá érkezett megkeresést követő 5 munkanapon belül köteles az ellenőrzést elvégezni. 



Rendszeres szociális segély

9.§.


Az Szt. 37. § (1) bekezdésnek d) pontja alapján rendszeres szociális segélyre jogosult az,

a) akinek fizikai, mentális állapota, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége a közfoglalkoztatásban való részvételét akadályozza vagy kizárja, és erről szakorvosi véleményt csatol, vagy

b) aki legalább 40%-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, amit a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal az egészségkárosodás minősítését tartalmazó, érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalással vagy szakvéleménnyel igazol, vagy

c) aki gyermeket vár, és ezt terhesgondozási könyvvel igazolja.


9/A .§.


(1) A rendszeres szociális segélyre jogosult személyek vonatkozásában- az egészségkárosodott személyek kivételével- az együttműködésre kijelölt szerv a Városi Szociális Szolgáltató Központ Családsegítő Szolgálata /továbbiakban: Családsegítő Szolgálat/. 


(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Családsegítő  Szolgálattal.

(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében


  1. a Családsegítő Szolgálatnál az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát,
  2. írásban megállapodik a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő programról
  3. teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, köteles a Családsegítő  Szolgálattal kapcsolatot tartani, az általuk előírt időpontban megjelenni,
  4. a szociális törvényben előírt kötelezettségeinek eleget tenni.


10.§.


(1)        A Családsegítő  Szolgálat kötelezettségei:

           

a.) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló    határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján- a Szolgálatnál történő megjelenéskor- nyilvántartásba veszi,

b.)     tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c.)     a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt.

d.)     folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e.)     legalább évente írásos  értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges- a rendszeres szociális segélyre jogosult bevonásával- módosítja a programot, illetve az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról.

f.)     az együttműködési kötelezettség megszegésének napjától számított 15 napon belül jelzi a jegyzőnek az együttműködési kötelezettségének megszegésének tényét, kivéve, ha az együttműködésre kötelezett a megjelenésre előírt határidőt követő 8 napon belül igazolási kérelmet terjesztett elő, és az megalapozottnak minősül,

g.)     a kapcsolattartásról a családsegítésre meghatározott esetnaplót vezet.


(2)        A jegyző kötelezettségei:


  1. a rendszeres szociális segélyre jogosult személy esetében (kivéve az egészségkárosodottak) az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatot megküldi a Családsegítő Szolgálatnak,
  2. tájékoztatja a Családsegítő  Szolgálatot
    • az aktív korúak ellátására való jogosultság megszüntetéséről
    • a rendszeres szociális segély jogosultsági feltételeinek megszűnéséről és a szociális törvény 35. §-ának (1) bekezdése szerinti együttműködési kötelezettség előírásáról,
    • az önkormányzattal kötött megállapodásról, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy,  a települési önkormányzattal kötött megállapodásban vállalja az álláskeresőként történő nyilvántartásba vételét és az álláskeresési megállapodás megkötését a munkaügyi központtal.



11.§.


(1)        A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed a

           

  1. a Családsegítő  Szolgálattal való kapcsolattartásra
  2. az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,
  3. a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.



(2)        A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei:


  1. foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében: a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése/esetkezelés,
  2. szinten-tartás – karbantartás – társadalmi integráció erősítése: egészségügyi – szociális – mentális állapotot javító, reszocializáció elősegítése, szociális esetkezelés, családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés/tanácsadás, kezelésbe juttatás, intézményi kapcsolódás megőrzése,
  3. más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról.



(3)        Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból:


  1. az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg a Családsegítő  Szolgálatnál,
  2. a Családsegítő  Szolgálat által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,
  3. a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson nem vesz részt,
  4. a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre.


Ápolási díj


12. §


(1)Méltányossági ápolási díj (továbbiakban: ápolási díj) állapítható meg annak az aktív korú, munkavégzésre irányuló jogviszonyát, kereső tevékenységét az ápolási, gondozási feladatok ellátása miatt megszüntető  hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és  családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülállók esetében annak 150 %-át.


(2)A 18 éven felüli tartós betegek ápolási díjának megállapításához ki kell kérni a Szociális Szolgáltató Központja vezetőjének írásbeli véleményét abban a kérdésben, hogy az ápolt gondozása házi segítségnyújtás keretei között megoldható-e. Amennyiben megoldható, az ápolási díj nem állapítható meg.


(3)Az ápolási díj iránti kérelemhez csatolni kell a házi orvos igazolását arról, hogy az ápolt tartósan beteg és szakvéleményét arra vonatkozóan, hogy az ápolt önmaga ellátására képtelen, ezért állandó és tartós felügyeletre, gondozásra szorul.


(4)Az ápolási díj összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-a.


(5)Nem állapítható meg ápolási díj a 18 éven felüli tartós beteg ápolása esetében, illetve a már megállapított ápolási díjat meg kell szüntetni az Szt.  42. §-ában foglaltakon túl, ha:

-a 18 éven felüli ápolásra, gondozásra szoruló tartós beteg és ápolója nem közös háztartásban él,

-az ápolási díjra jogosult bármilyen munkavégzésre irányuló jogviszonyt, illetve kereső tevékenységet folytat,

-ápolási kötelezettségét nem teljesíti.


(6)Az ápoló nem teljesíti ápolási kötelezettségét ha:

-az ápolt lakókörnyezetét nem tartja rendben,

-a háziorvos utasításainak nem tesz eleget,

-nem gondoskodik a megfelelő étkezésről és a személyi higiénéről,

-nem adja meg a megfelelő mentális és pszichés támogatást,illetve az

-ápolásról és gondozásról nem személyesen gondoskodik.


(7)A házi segítségnyújtást biztosító alapszolgáltatás vezetője és a Polgármesteri Hivatal együtt az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését évente tetszőleges számban ellenőrzi, úgy, hogy az ápolást végző személyt az ellenőrzés időpontjáról előzetesen nem értesíti.


(8)Az ápolási díj megállapítása és évenkénti  felülvizsgálata a Szociális Bizottság hatáskörébe tartozik.


(9)Ha a háziorvos véleménye szerint az ápolt személy tartós betegsége nem végleges és a gondozás várható időtartamát szakvéleményében közli, az ápolási díjra való jogosultságot ezen időtartam lejártát követően felül kell vizsgálni.



13.§.


Önkormányzati segély

 (1) Az a személy, aki a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, kérelemre vagy hivatalból önkormányzati segélyre jogosult, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén a 180 %-át és

a.)60 évesnél magasabb életkorúak,vagy

b.)három vagy több gyermeket nevelő nagycsaládosok, vagy

c.)gyermekét egyedül nevelő szülő, vagy

d.)egyedül élő.

(2) Az önkormányzati segély adható eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel.

(3)  Az átmeneti segély egyszeri összege  a rászorultsághoz igazodóan az öregségi nyugdíj legkisebb összegéig terjedhet.

(4) A havi rendszerességgel adott önkormányzati segély legfeljebb 6 hónapra állapítható meg, meghatározva az alkalmanként kifizetésre kerülő összegeket és a segély kifizetésének időpontját.

(5) A temetési költségekhez való hozzájárulásra irányuló kérelemhez – melyet legkésőbb a temetést követő 30 napon belül kell benyújtani – mellékelni kell  a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát, vagy annak – a hivatal által – hitelesített másolatát, valamint – ha a haláleset helye nem Esztár – a halotti anyakönyvi kivonat másolati példányát is.

(6) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 120.000,-Ft. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege 12.000,-Ft, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti.”

(7) E rendelet alkalmazása során létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:

a) betegség, baleset, kórházi kezelés

b) közeli hozzátartozó, élettárs halála

c) elemi kár bekövetkezése

d) várandós anya gyermekének megtartása, gyermek fogadásának előkészítése

e) iskoláztatás biztosítása

f) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás

g) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások

h) gyermek hátrányos helyzete

i) keresettel, jövedelemmel nem rendelkező időszak.”



14.§. Hatályát vesztette.

15. §. Hatályát vesztette.

16.§. Hatályát vesztette.



Lakásfenntartási támogatás

17. §.


(1) Az Szt. 38.§-ában szabályozott lakásfenntartási támogatást kérelmező személy, az Szt. 38-§-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:

  1. az általa lakott ingatlan udvarán szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata
  2. a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az  esetlegesen ott található  szemét és lom eltávolítására,
  3. az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
  4. az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, 
  5. a lakás rendeltetésszerű használata, folyamatos tisztán tartása, takarítása,
  6. az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése.


(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.                 

(3)  Meg kell szüntetni a lakásfenntartási támogatásra való jogosultságát annak a személynek, aki ezen rendelet 17. §-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.

(4) A jogosultság feltételeként e rendelet 17. §-ában foglalt szabályok betartását az Önkormányzat a Családsegítő Szolgálat és a jegyző bevonásával ellenőrzi.

(5) Az ellenőrzést végző a hozzá érkezett megkeresést követő 5 munkanapon belül köteles az ellenőrzést elvégezni. 


IV. Fejezet

Természetben nyújtott

Szociális ellátások


Köztemetés

18.§.



(1)Közköltségen történő eltemettetésről kell gondoskodni az önkormányzatnak a szociális törvény 48. §-ban megfogalmazott esetekben.

(2)A köztemetés költségeinek megfizetésére nem kötelezhető az az eltemettetésre köteles személy, aki családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülélő estén annak 150%-át.



Közgyógyellátás

19. §.



(1)Hatályát veszti.


(2)   Közgyógyellátásra való jogosultság annak a személynek állapítható meg, aki családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 170 %-át, egyedül élő esetén annak 220 %-át, illetve a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át eléri.


(3) Hatályát veszti.


(4)A közgyógyellátásra való jogosultságot 1 évre lehet megállapítani.



Egészségügyi ellátásra való jogosultság

20.§.

Hatályát veszti.


20/A.§.


Szociális célú tűzifa támogatás


Hatályát veszti.

V. Fejezet


Személyes gondoskodást nyújtó

ellátások


21. §.



(1) Az önkormányzat a szociális rászorultak részére a személyes gondoskodás keretében alapellátásként:

a. szociális étkeztetést

b. házi segítségnyújtást

c. családsegítést,

d. nappali ellátást,


szakosított ellátásként :

e. ápolást, gondozást nyújtó bentlakásos intézményi ellátást biztosít.


(2) Az önkormányzat az (1) bekezdés a, b, e, pontjában meghatározott szolgáltatásokat az Esztári Református Egyházközség által fenntartott Esztári Református Idősek Otthona és Gondozó Szolgálata intézményben biztosítja.


(3)Az önkormányzat az (1) bekezdés c, d, pontjában meghatározott szolgáltatásokat a Bihari Önkormányzatok Többcélú Kistérségi Társulása által fenntartott Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja.


(4)Az átadott alap- és szakosított ellátások igénybevételének feltételeit az átvevő szabályozza. Az alapszolgáltatások közül az idősek nappali ellátására, a családsegítő szolgáltatás igénybevételére Berettyóújfalu Város Képviselő-testülete alkotott rendeletet. A szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás, valamint az idősek otthona igénybevételének szabályozása az Esztári Református Egyházközség által meghatározottak szerint történik.


(5)A szociális étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük, szenvedélybetegségük vagy hajléktalanságuk miatt.


(6)A szociális rászorultság alapja:

a)60 év feletti életkor, illetve nyugdíjas személy, mely esetében a jogosultságot személyazonosító okmány, illetve nyugdíjigazolás bemutatásával,

b)egészségi állapot, mely esetében a jogosultságot háziorvosi igazolás, szakorvosi igazolás bemutatásával,

c)fogyatékosság, pszichiátriai betegség, mely esetében a jogosultságot fogyatékossági támogatás, vakok személyi járadéka vagy emelt összegű családi pótlék folyósításáról szóló igazolás, háziorvosi , szakorvosi igazolás bemutatásával,

d)szenvedélybetegség, mely esetében a jogosultságot háziorvosi, szakorvosi igazolás bemutatásával,

e)hajléktalanság, mely esetében a jogosultságot hajléktalan igazolás bemutatásával igazolja.


(7)A szociális étkeztetést a Szolgáltatótól szóban vagy írásban kell igényelni.



  A 22-50.§. hatályát veszti.


VI. Fejezet

Záró rendelkezés

51. §.


(1)Ez a rendelet 2009. március l-jén  lép hatályba.

(2)Ez a rendelet az Európai Közösségi normákkal harmonizáló szociális törvény rendelkezéseivel összhangban áll.

(3)E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 9/2004. /IV. 29./ sz. rendelet, azzal, hogy a rendelkezései értelmében megállapított méltányossági ápolási díj jogosultak részére történő folyósítása megszüntetésének időpontja 2009. április 30.



Esztár, 2009. február 23.



Vajas József s.k.                   Fekéné Tarcsi Csilla  s.k.

                                                             polgármester                                   jegyző



A rendelet kihirdetve: 2009. február 27.



Fekéné Tarcsi Csilla sk.

jegyző


*A rendelet a 10/2009. /VI. 9./ sz, valamint a 17/2009. /XII. 30./ sz. rendelettel, a 2/2011. (I. 28.) sz. rendelettel,  a 10/2012. /VII. 30.) sz. rendelettel, az 5/2013. (III. 18.) sz. rendelettel, a 9/2013. (V. 13.) sz., a 18/2013. (XII. 19.) sz. rendelettel  módosított szöveget tartalmazza.

A dőlt betűvel szedett rész 2014. január 1-től hatályos.