Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 18

Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 18

[1] Esztár Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének célja, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdésében foglaltak szerint a törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatok finanszírozása és ellátása a kiegyensúlyozott gazdálkodás elvének megfelelően történjen a 2025. évben.

[2] Esztár Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal, és az Epreskert Óvoda és Mini Bölcsőde intézményekre) terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését 644 320 561 Ft bevétellel, 644 320 561 Ft kiadással állapítja meg, ezen belül

a) költségvetési bevételét 581 177 901 Ft-ban

b) költségvetési kiadását 634 520 598 Ft-ban

c) finanszírozási bevételét 63 142 660 Ft-ban

d) finanszírozási kiadását 9 799 963 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként megállapított hiány összegét 53 342 697 Ft-ban állapítja meg. A költségvetési hiányt a belső finanszírozásra szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások különbözeteként megállapított 53 342 697 Ft többlet összegéből biztosítja.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján, intézményi bontásban a rendelet 2. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 3. melléklet szerint állapítja meg.

(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 4. melléklet és az 5. melléklet részletezi.

(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület elrendeli, hogy az önkormányzat Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 3. számú mellékletének 2.1.5. pontjában szereplő kiegészítő támogatásra adja be a pályázatot, mivel ezen rendelet 1. melléklet 1.5.pontjában szereplő 13 476 207 Ft az önkormányzat működőképességének veszélyeztetése jogcímén igénylendő kiegészítő támogatásként került betervezésre.

A költségvetés részletezése

3. § (1) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet és 16. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését és a felújítási előirányzatokat az 7. melléklet szerint határozza meg, az Európai uniós támogatással megvalósuló projektek részletezését a 8. melléklet tartalmazza.

(3) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. melléklet, a 10. melléklet és a 11. mellékletek szerint határozza meg.

(4) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 13. melléklet részletezi.

(5) A 2025. évi általános működési és ágazati feladatok támogatásának alakulását a 14. melléklet részletezi.

(6) A 2025. évben céljelleggel juttatott támogatások részletezését a 15. melléklet tartalmazza.

(7) A köztisztviselők 2025. évi cafetéria juttatásának összegét a Közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. §-a, valamint a költségvetési törvényben foglaltak figyelembevételével 400.000 Ft/fő/év összegben állapítja meg. A cafetéria - juttatásokhoz kapcsolódó – munkáltatót terhelő közterhek az éves keretösszeg részét nem képezik.

(8) Esztár Község Önkormányzatánál és intézményeinél foglalkoztatottak részére saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítése címen a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bekezdésében megállapított 30 forint/kilométer összeget kell alkalmazni 2025 évben.

(9) Az Önkormányzat a kiadások között 1.000 e Ft általános tartalékot állapít meg.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős. Az előirányzat felhasználási tervet a 12. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(5) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(6) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(8) Az képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja külön rendeletben került meghatározásra.

A gazdálkodás szabályai

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A polgármesteri (közös) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Ez a rendelet 2025. március 18-án lép hatályba.

9. § Jelen rendelet rendelkezéseit 2025. január 01-től kell alkalmazni.