Szerep Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 3.) önkormányzati rendelete

a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről

Hatályos: 2022. 03. 04- 2024. 03. 31

Szerep Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 3.) önkormányzati rendelete1

a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről

2022.03.04.

Szerep Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Lakástörvény) 3. § (1)-(2) bekezdése, 12. § (5) bekezdése, 19. §-a, 21. § (6) bekezdése, 27. § (2) bekezdése, 36. § (2) bekezdése, 54. § (1) és (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

I.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Szerep Községi Önkormányzat tulajdonában álló lakásokra és nem lakás céljára szolgáló helyiségekre terjed ki.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki azokra a nem lakáscélú önkormányzati ingatlanokra, melyekre az önkormányzat korábban, jelenleg is hatályos tartós bérleti szerződést kötött.

Értelmező rendelkezések

2. § (1) A rendelet alkalmazásában jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó rendszeres pénzellátás, kereső tevékenység, egyedülálló fogalmak meghatározásánál a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § a), b), c), d), i), j), l) pontjaiban meghatározottak az irányadók.

(2) Szociális bérlakás: alacsony jövedelmük miatt a bérlakás fenntartására nem képes, így lakhatásukban veszélyeztetett személyek részére szociális helyzet alapján biztosított, szociális szolgáltatásokkal összekapcsolt átmeneti lakhatási forma.

Bérbeadói jogok gyakorlása

3. § (1) A lakás és helyiségbérlettel kapcsolatos jogokat az alábbi szervek gyakorolják:

a) a rendeletben meghatározott szociális helyzet alapján történő lakás bérbeadásával (pályáztatás) kapcsolatosan a pályázat elbírálása, szerződéskötés, bérleti szerződés felmondása, szociális bérlakás csere jóváhagyása feladatkörét a polgármester gyakorolja, azzal, hogy az EFOP-2.4.1 pályázat fenntartási ideje alatt a megbízott szociális munkások és a települési képviselők azokat előzetesen véleményezik. Ezt követően a végleges döntés a polgármester feladata,

b) a bérbeadással kapcsolatos adminisztratív ügyintézésében közreműködő a Püspökladányi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) Szerepi Kirendeltsége,

c) a lakások minősítéséről, besorolásáról a Képviselő-testület dönt.

II.

A bérbeadás jogcímei

4. § Az önkormányzat tulajdonában álló lakás bérbe adható:

a) szociális helyzet alapján,

b) piaci elvek alapján,

c) közérdekű célból, és munkavégzésre irányuló jogviszony alapján.

Szociális helyzet alapján történő bérbeadás

5. § (1) Az önkormányzat tulajdonában lévő bútorozott szociális bérlakásokra – a lakás megüresedését követő 15 napon belül - a polgármester pályázatot ír ki.

(2) A pályázati felhívást a település honlapján (www.szerep.hu) valamint a Hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni úgy, hogy a felhívás közzétételének napja, és a pályázat benyújtására megjelölt határnap között rendelkezésre álló időtartam 10 napnál kevesebb nem lehet. A közzététel időpontja a pályázati kiírásnak a Hivatal hirdetőtáblájára történt kifüggesztésének időpontja.

(3) A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell az alábbiakat:

a) a pályázók személyi körét e rendelet 6. § (1) pontjában foglaltaknak megfelelően,

b) a lakás pontos címét, alapterületét, szobaszámát és egyéb helyiségeinek felsorolását, valamint komfortfokozatát, fűtési módját,

c) a lakás helyszíni megtekinthetőségének időpontját,

d) a megállapított lakbér havi összegét,

e) a bérleti jogviszony időtartamát,

f) a pályázat benyújtásának módját, helyét és határidejét,

g) a pályázat elbírálásának várható időpontját,

h) a pályázat elbírálására jogosultak körét,

i) a lakás várható átlagos fenntartási költségét,

j) a lakás használatával együtt járó együttműködési kötelezettségek tartalmát,

k) tájékoztatást arról, hogy a bérlemény rendelkezik-e előrefizetős mérőórával.

(4) A pályázatot kizárólag az erre rendszeresített formanyomtatványon lehet benyújtani. A pályázat kizárólag abban az esetben tekinthető érvényesnek, ha hiánytalanul kitöltött formanyomtatványon, a pályázati kiírásban foglaltaknak megfelelő módon, helyen és határidőben nyújtották be.

(5) Egy pályázó egyidejűleg egy lakásra nyújthat be pályázatot.

6. § (1) A pályázónak az alábbi együttes feltételeknek kell megfelelnie:

a) a pályázó, valamint a vele együtt költöző személyek tulajdonában, haszonélvezetében nincs másik beköltözhető lakás, vagy a lakás alapterülete nem haladja meg a 10 m2/főt,

b) a pályázónak, illetőleg a vele együtt költöző személyeknek az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét,

c) a pályázó, valamint az önkormányzati bérlakás bérlője, lakbér vagy közüzemi díj hátralékkal nem rendelkezik a pályázat benyújtásakor,

d) a pályázó nagykorú magyar állampolgár, vagy a munkavállaló közösségen belüli szabad mozgásról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személy,

e) a fenntartási időszak alatt feltétel, hogy az EFOP-2.4.1. projekt keretében megépült bérlakások esetében a pályázó együttműködési megállapodást kötött az önkormányzattal,

g) szociális alapon önkormányzati bérlakásra jogosultság további feltétele, hogy a pályázó a kérelem benyújtásakor és az azt megelőző 2 évben lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezzen.

(2) A pályázatot érvénytelennek kell tekinteni:

a) ha a pályázó nem felel meg a 6. § (1) bekezdésében foglalt feltétel bármelyikének, vagy

b) ha a hiánypótlási felhívásnak nem tesz eleget az eljárás során, vagy

c) nem az erre a célra rendszeresített Pályázati Adatlapon nyújtotta be a pályázatot.

(3) A beérkezett pályázatok elbírálásához a pályázati kiírás részét képező pontozási rendszert kell használni, melyet a Képviselő-testület állít össze.

(4) A polgármester a pályázat nyertesének kizárólag azt az érvényesen pályázó személyt nyilváníthatja, aki a pontszámítási rendszerben a legmagasabb pontszámot éri el. Azonos pontszám esetén a pályázat nyertese az a pályázó lesz, aki több kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik., akinél az együtt költözők létszáma alapján számított havi jövedelem és a bérlemény várható átlagos fenntartási költségének arányszáma alacsonyabb. Amennyiben ez alapján sem állítható fel sorrend, úgy a pályázatot előbb benyújtó személyt kell a pályázat nyertesének tekinteni.

(5) Amennyiben a pályázó valótlan adatot közöl, vagy a döntéshozót bármilyen módon megtéveszti, úgy a kijelölést vissza kell vonni, vagy a már megkötött bérleti szerződést fel kell mondani. A kijelölés visszavonása esetén a következő legmagasabb pontszámot elért pályázót kell bérlőnek kijelölni.

(6) Amennyiben érvényes pályázat nem került benyújtásra, a lakásra új pályázatot kell kiírni.

(7) A pályázat kiírója a pályázat eredménytelenné nyilvánításának jogát fenntartja.

Szabadpiaci feltételekkel történő bérbeadás

7. § (1) A piaci feltételekkel bérbe adható lakásokat, a helyben szokásos módon meg kell hirdetni a település honlapján, valamint a Hivatal hirdető tábláján. A pályázat általános feltételeit a Képviselő-testület által elfogadott pályázati kiírás tartalmazza.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete a 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § (1) bekezdésében rögzített feladatai ellátásához szükséges szakemberek letelepedése, megtartása érdekében dönthet úgy, hogy közérdekből e lakások közül ad bérbe:

a) pályázati eljárás nélkül,

b) az önkormányzat területén végzett közérdekű tevékenység időtartamára.

(3) Önkormányzati bérlakás nem lakás céljára csak kivételesen adható bérbe, a helyiségbérlet szabályai szerint.

III.

A bérleti jogviszony időtartama

8. § (1) A bérleti szerződést – amennyiben e rendelet másképp nem rendelkezik – legfeljebb 5 év időtartamra lehet megkötni. A bérleti szerződés fennállása alatt a bérlő köteles a Lakástörvény 3. § (2) bekezdésben foglaltak szerint életvitelszerűen a lakásban lakni. Ennek megszegése felmondási oknak minősül.

(2) A bérlő a lakásból való két hónapot meghaladó indokolt távollétét és annak időtartamát köteles írásban a bérbeadó részére 8 napon belül bejelenteni. A bérlő bejelentési, igazolási kötelezettségét és a mulasztás jogkövetkezményeit a szerződésnek tartalmaznia kell. A bérlőnek a távollét okát igazolnia kell.

(3) A bérlő a bérleti jogviszony időtartamának meghosszabbítását a bérleti jogviszony időtartamának lejárta előtt, legkésőbb 2 hónappal kérelmezheti.

(4) A (3) bekezdés szerinti, határidőben benyújtott kérelem esetén a bérleti jogviszonyt a döntésre jogosult legfeljebb 5 évvel az alábbi feltételek együttes fennállása esetén hosszabbítja meg:

a) a bérlő lakbérhátralékkal nem rendelkezik,

b) a bérlőnek közüzemi díjtartozása nincs,

c) a kérelmező vagy a vele együtt lakó személyek a bérbeadóval vagy a lakókkal szemben az együttélés követelményeivel ellentétes, botrányos, tűrhetetlen magatartást a bérleti jogviszony időtartama alatt nem tanúsítottak, valamint a leltár szerint átvett bútorzat hiánytalanul rendelkezésre áll.

(d) szociális bérlakás esetén a bérlő, illetve a vele együtt lakó személyek egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a 6. § (1) bekezdés b) pont szerinti összeget.

(5) A bérleti jogviszony 10 év elteltével nem hosszabbítható.

(6) Amennyiben a bérlő a meghosszabbításra vonatkozó határidőt saját hibájából eredendően nem tartotta be, és mulasztását hitelt érdemlően nem tudja igazolni, úgy 30 napon belül köteles a bérleményből kiköltözni és a lakhatásáról saját maga gondoskodni.

(7) A lakásbérlet közös megegyezéssel történő megszüntetésére a Lakástörvény 23. § (3) bekezdésében foglaltakat bérbeadó nem alkalmazza.

Bérlőtársi szerződés

9. § (1) Önkormányzati lakásra bérlőtársi szerződés – a Lakástörvény előírásain túl – nem köthető.

(2) A bérlő halála esetén a bérleti jogviszony folytatásánál a lakástörvény 32. § (3) bekezdését kell alkalmazni.

(3) Ha a bérleti jogviszony folytatására több azonos jogcímű jogosult van, akiknek a tulajdonában beköltözhető lakásingatlan nincs, velük – kérelmükre – bérlőtársi szerződés köthető.

A lakások ellenőrzése

10. § (1) A bérbeadó a lakások rendeltetésszerű és gondos használatát, továbbá a bérlői kötelezettségek teljesítését a bérlő nyugalmának zavarása nélkül a lakásban munkanapokon, előzetes értesítés alapján, 8-18 óra között, évente legalább egy alkalommal ellenőrzi. Nem rendeltetésszerű használatra vonatkozó bejelentés esetén előzetes értesítés nélkül is végezhető ellenőrzés.

(2) A szociális bérlakásokat az (1) bekezdésben foglaltak szerint havonta ellenőrzi a bérbeadó által megbízott személy.

(3) A bérlő köteles tűrni az ellenőrzést.

(4) A bérlő a fentieken túli rendkívüli káresemény, hibafeltárás, -elhárítás, illetőleg veszélyhelyzet fennállása miatti ellenőrzést, valamint a lakáson belül szükséges hibaelhárítás elvégzését is tűrni köteles.

(5) Az ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetésére a bérlőt 15 napon belül írásban, határidő kitűzésével kell felhívni és a végrehajtást ismételten ellenőrizni kell.

(6) Amennyiben a bérbeadó az ellenőrzés során vagy más módon tudomást szerez arról, hogy a bérlő a lakást előzetes bérbeadói hozzájárulás nélkül más célra használta, bérleti jogát másnak átengedte, a lakást elcserélte, albérletbe adta, köteles a szükséges intézkedéseket megtenni.

A felek jogai és kötelezettségei

11. § (1) A bérlő a bérbe adott lakást csak lakás céljára használhatja.

(2) A bérlő köteles a Képviselő-testület által megállapított és a bérleti szerződésben rögzített bérleti díjat megfizetni.

(3) A bérlő továbbá köteles:

a) a Hivatal által továbbszámlázott közüzemi díjakat a számla kézhezvételétől számított 10 napon belül befizetni. A befizetés 60 napon túli elmaradása esetén a bérleti szerződés rendkívüli felmondással megszüntethető,

b) szociális bérlakás esetén a lakás burkolatainak, ajtajainak és ablakainak, leltár szerint felvett bútorainak valamint berendezéseinek szükség szerinti karbantartásáról, felújításáról, pótlásáról, cseréjéről, figyelemmel a lakástörvény 13. § (2) és (3) bekezdésében foglaltak szerint,

c) a bérlakást és az ahhoz tartozó helyiségeket járvány és közegészségügyi szempontoknak is megfelelően tisztán tartani,

d) a szükséges rovar és rágcsálóirtást elvégeztetni,

e) az épületre vonatkozó házirendet, együttélés szabályait betartani,

f) életvitelszerűen a bérlakásban lakni,

g) a bérlakásban okozott kárt megtéríteni,

h) a lakáshoz tartozó udvarrészt rendben tartani, gyommentesíteni.

(4) Állatot tartani kizárólag a bérbeadó előzetes hozzájárulásával lehet.

(5) A bérlő a bérlakást nem adhatja albérletbe. Ennek be nem tartása súlyos szerződésszegésnek minősül.

12. § (1) Bérlő előzetes írásos kérelmére bérbeadó és a bérlő megállapodhatnak abban, hogy a bérlő a lakást átalakítja, korszerűsíti.

(2) Amennyiben a bérbeadó a korszerűsítési és átalakítási munkákhoz hozzájárult, a bérleti jogviszonynak a határozott idő letelte előtti megszűnése esetén a bérlő igényt tarthat a megállapodásban foglalt értéknövelő beruházásai ellenértékére, amelyet a bérlő részére legkésőbb a bérlet megszűnését követő 1 éven belül ki kell fizetni.

(3) Nyílászárócsere esetén a bérlő köteles előre befizetni a hivatal házi pénztárába az anyag és munkadíj 50 %-át. A bérbeadó a befizetést követően rendeli meg a nyílászárót és fizeti ki a teljes összeget az önkormányzat nevére szóló számla ellenében.

(4) A bérlő a szerződés megszűnésekor köteles a lakást tiszta, rendezett állapotban (legalább minden helyiség tisztasági meszelését követően) visszaadni a bérbeadónak.

13. § (1) A bérlő a lakástörvényben megjelölt kivételeken túl, az önkormányzati bérlakásba csak a bérbeadó írásbeli hozzájárulásával fogadhatja be az élettársát, a testvérét, illetve a féltestvérét, valamint az életvitelszerűen a lakásban lakó gyermeke házastársát, azzal a feltétellel, hogy a bérbeadó a korábban ott lakók elhelyezéséről a bérlő bérleti jogviszonyának megszűnésekor nem gondoskodik.

(2) A lakás egy részének albérletbe adásához bérbeadó nem járul hozzá.

A bérleti díjak mértéke és megfizetése

14. § (1) A mindenkor érvényes lakbérek mértékét jelen rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) A bérleti szerződés külön kitételként tartalmazza, hogy a bérbeadó az önkormányzati rendelet módosítása esetén jogosult a szerződés bérleti díjra vonatkozó részét egyoldalúan módosítani a rendelet hatálybalépésével egyidejűleg.

(3) A módosított lakbér közlésére irányadó eljárás a Lakástörvény 6. §. (1)-(2) bekezdése.

(4) A lakbért külön számla ellenében a tárgyhó 10. napjáig kell a bérbeadó részére megfizetni.

(5) A szociális bérlakások tekintetében a kedvezményes bérleti díjon felül lakbértámogatást nem nyújt az önkormányzat.

(6) A Lakástörvény szerinti külön szolgáltatást nem bérbeadó biztosítja, annak díját tovább számlázza bérlő részére.

A helyiségbérlet szabályai

15. § (1) Az önkormányzati tulajdonú nem lakás céljára szolgáló helyiségek alkalmankénti bérbe adása előzetes írásos kérelem alapján történik, kivéve az önkormányzat intézményei használatába adott helyiségeket, amelyekre a vagyonrendelet szabályai az irányadóak.

(2) A helyiségek bérleti díjait a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

IV.

Az önkormányzati bérlakások és nem lakás célú helyiségek elidegenítése

16. § (1) A Képviselő-testület dönthet úgy, hogy az önkormányzat tulajdonában lévő lakást elidegenítésre kijelöli abban az esetben, ha:

a) a lakás fenntartása, felújítása gazdaságtalan,

b) településpolitikai, gazdasági érdekeire tekintettel indokolt.

(2) Az önkormányzati lakások elidegenítése esetén más személyt megelőző elővásárlási jog illeti meg: a bérlőt, a bérlőtársakat egyenlő arányban, valamint a bérlő egyenesági rokonait és örökbefogadott gyermekeit.

(3) Elidegenítés esetén figyelemmel kell lenni a lakástörvény 50. § rendelkezésére.

(4) A bérlakások elidegenítése pályázat útján történik.

17. § (1) A bérlakások forgalmi értéke megállapításának alapja a szakértői értékbecslés, amelynek tartalmaznia kell:

a) tájékoztatót az ingatlan műszaki állapotáról,

b) a várható épületfenntartási terheket,

c) a tulajdonos kötelezettségeit,

d) a vételár összetevőit.

(2) A forgalmi érték megállapításánál figyelemmel kell lenni a vagyonrendelet vagyon értékelésére vonatkozó megállapításaira. További figyelembe veendő jellemzők: felszereltség, felújítás, közös helyiségek, környezeti hatások, minden ingatlannyilvántartási adat, kertes ingatlannál a beépítési százalék.

18. § (1) Ha a lakást elővásárlási jogra jogosult bérlő, vagy bérlőtársak vásárolják meg, akkor az adásvételi szerződés megkötésekor a megállapított vételár 20 %-át egyösszegben kell megfizetni, majd a havonta fizetendő részleteket egyenlő mértékben kell megállapítani, oly módon, hogy 3 év alatt a teljes vételár megfizetésre kerüljön.

(2) Ha a lakást nem elővásárlási jog jogosult személy vásárolja meg, a vételárra részletfizetés nem adható.

(3) Részletre történő vásárlás esetén a kamat mértéke a Ptk. rendelkezései alapján meghatározott mértékű kamat.

(4) Ha az elővásárlási jog jogosultja az (1) bekezdés szerinti időszakban a havonta esedékes törlesztőrészlet fizetésével késedelembe esik, vagy a vállalt határidőre a teljes vételárat nem fizeti meg, a késedelmes teljesítés után a Ptk. szerinti késedelmes kamatot kell fizetni.

(5) Részletfizetéssel történő vétel esetén az adás-vételi szerződésben a hátralék mértékéig jelzálogot, a tartozás kiegyenlítéséig elidegenítési és terhelési tilalmat kell kikötni Szerep Községi Önkormányzata javára. A vevőnek a vételártartozás fennállásáig lakásbiztosítási szerződést kell kötni az adás-vételi szerződés megkötésekor, melynek kedvezményezettje az eladó.

19. § A Képviselő-testület az önkormányzat lakásainak elidegenítéséből származó, elkülönített számlán kezelendő pénzösszeg felhasználásáról az éves költségvetésében dönt.

Az önkormányzati helyiségek elidegenítése

20. § Az önkormányzat tulajdonában lévő, nem lakás célú helyiségek csak a képviselő-testület egyedi döntése alapján, a vagyonrendelet szabályai szerint idegeníthetők el.

Adatvédelem

21. § A jelen rendelet mellékleteiben rögzített adatokat a hivatal, valamint e rendelet alapján döntésre és intézkedésre jogosult más szervek, az adatvédelmi törvény előírásai szerint kezelik és használják fel.

V.

Záró rendelkezések

22. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1.melléklet

Önkormányzati tulajdonú bérbe adható lakóingatlanok:

Sor
szám

Az ingatlan címe

Az ingatlan típusa

Komfortfokozat

Bérleti díj

1.

Nagy utca 36.

szociális

komfortos

12.000.Ft/hó

2.

Nagy utca 36.

szociális

komfortos

12.000.Ft/hó

3.

Nagy utca 36.

szociális

komfortos

12.000.Ft/hó

4.

Petőfi utca 6.

szociális

komfortos

8.000.Ft/hó

5.

Petőfi utca 8.

szociális

komfortos

12.000.Ft/hó

6.

Rácz Béla u. 61.

szociális

komfortos

8.000.Ft/hó

7.

Kölcsey utca 6.

szolgálati lakás

komfortos

8.000.Ft/hó

A bérleti díj az Áfa-t nem tartalmazza.

2.melléklet

Önkormányzati tulajdonú nem lakás célú helyiségek:

Az ingatlan megnevezése

Az ingatlan címe

1.null

Életház helyiségei

Nagy utca 46.

2.null

Szerepi Kelemen Hétpettyes Óvoda és Mini Bölcsőde Konyha

Kossuth utca 10.

3.null

Szolgáltató Ház

Nagy u. 34.

4.

Szolgáltató Pont

Mikes Kelemen utca 8.

5.

Szolgáltató Pont

Csokonai u. 13.

A helyiségbér mértékét a Lakástörvény 36. § (2) bekezdésére tekintettel önkormányzati határozat tartalmazza.
1

Hatályát veszíti a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 4/2022(III.03.) önkormányzati rndelet.