Szerep Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (VIII. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 5/2021.(III.10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 09. 10az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 5/2021.(III.10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
A képviselő-testület az 5/2021. (III. 10.) önkormányzati rendeletével fogadta el az önkormányzat 2021. évi költségvetését, melynek módosítására első alkalommal az alábbiak szerint teszek javaslatot.
KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK (1. melléklet)
I.2. Közhatalmi bevételek
Az iparűzési adó tervezett bevétele 6 000 000 Ft, az I. féléves teljesítési adatokhoz igazodóan az előirányzatot szükséges megemelni 6 000 000 Ft-tal.
I.3. Működési célú támogatások államháztartáson belülről
„Pénzeszköz átvétel működési hiány fedezetére”
eredeti előirányzat 35 006 575 Ft
Csökkentő tétel
Az iparűzési adó többletbevétele 6 000 000 Ft
A 2020. évben megrendezett Lovas Nap megrendezésére nyújtott támogatás 1 890 188 Ft
A 2020. évi állami támogatás elszámolásából származó póttámogatás 291 190 Ft
Utánfutó értékesítéséből származó bevétel 20 000 Ft
A 2021. évi állami támogatásból származó bevétel 194 946 Ft
Csökkentő tétel összesen 8 396 324 Ft
Növelő tétel:
A 2018-2019. évi állami támogatás felülvizsgálata során
keletkezett visszafizetési kötelezettség 3 286 641 Ft
A Magyar Falu Program: A nemzeti és helyi identitástudat erősítése
támogatás elszámolása során keletkezett visszafizetési kötelezettség 52 416 Ft
A Magyar Falu Program: Közterület karbantartás pályázattal kapcsolatban
felmerülő önkormányzati önerő 304 800 Ft
A humánjárvány elleni védekezés feladatokhoz szükséges előirányzat 447 915 Ft
Bérkompenzáció állami támogatás elmaradt bevételi előirányzata 133 056 Ft
A nyári diákmunka személyi juttatásához kapcsolódó járulék, mely
önkormányzati önerő 257 702 Ft
Növelő tétel összesen 4 482 530 Ft
Változások egyenlegesítve: -3 913 794 Ft
„Pénzeszköz átvétel működési hiány fedezetére”
módosított előirányzat augusztus 31-én 31 092 781 Ft
A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan munkaruha beszerzésére 182 104 Ft támogatást nyújtott.
A Magyar Falu Program keretében meghirdetett, Út, híd, kerékpárforgalmi létesítmény építése/felújítása – 2021 elnevezésű pályázati kiírásra az önkormányzat által benyújtott támogatási igény pozitív elbírálásban részesült. A vissza nem térítendő támogatás összege a 4 585 271 Ft. A támogatáshoz kapcsolódó kiadásból 165 100 Ft működési, 4 420 171 Ft felhalmozási jellegű.
A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal a „Nyári diákmunka” program keretében 2021. július 20 – 2021. augusztus 19-ig 19 fő részére 1 662 595 Ft támogatást nyújtott az önkormányzat részére, mely a személyi juttatásokat fedezi. A bérhez kapcsolódó járulékokat az önkormányzat biztosítja saját költségvetéséből 257 702 Ft összegben. A 3. mellékletben szereplő létszám évesített létszám.
A Bihar-Sárréti Vidékfejlesztési Egyesület a 2020. évi Lovas Nap megrendezéséhez 1 890 188 Ft támogatásban részesítette az önkormányzatot, utófinanszírozás keretében.
I.5. Központi költségvetésből kapott támogatások
Az alábbi táblázat mutatja be a központi költségvetés támogatás jogcím változásainak összetételét, valamint a változásokhoz kapcsolódó előirányzatváltozásokat:
Adatok Ft-ban
Állami támogatás jogcíme | Állami támogatás változása a rendeletben | Bevételi/kiadás változás előirányzatosítása | ||||
Működési hiány csökkentő | Eredeti költségve-tésben betervezve | Intézmény-finanszírozás/ egyéb | ||||
1 | 2=3+4+5 | 3 | 4 | 5 | ||
1.1 Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása | ||||||
Önkormányzati hivatal működésének támogatása, fajlagos összeg miatti változás | 138 930 | 138 930 | 0 | 0 | ||
1.2 Köznevelési feladatok támogatása | ||||||
fajlagos összeg miatti változás 1 596 000 | 1 654 440 | 0 | 0 | 1 654 440 | ||
Összesen | 1 654 440 | 0 | 0 | 1 654 440 | ||
1.3 Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása | ||||||
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat | 93 000 | 0 | 0 | 93 000 | ||
Bölcsőde támogatása | 553 000 | 0 | 0 | 553 000 | ||
Összesen | 646 000 | 0 | 0 | 646 000 | ||
1.4 Gyermekétkeztetési feladatok támogatása | ||||||
Intézményi gyermekétkeztetés | 272 500 | 0 | 0 | 272 500 | ||
1.5 Kulturális feladatok támogatása | ||||||
fajlagos összeg miatti változás | 56 016 | 56 016 | 0 | 0 | ||
2. Helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai | ||||||
Szociális ágazati pótlék | 193 676 | 0 | 193 676 | 0 | ||
Iparűzési adóbevétel kiesés miatti támogatás | 1 972 425 | 0 | 1 972 425 | 0 | ||
Nem közmű szennyvíz támogatás 2020. évi | 2 442 435 | 0 | 0 | 2 442 435 | ||
Nem közmű szennyvíz támogatás 2021. évi | 10 721 704 | 0 | 0 | 10 721 704 | ||
Összesen | 15 330 240 | 0 | 2 166 101 | 13 164 139 | ||
3. Elszámolásból származó bevételek | 291 190 | 291 190 | 0 | 0 | ||
VÁLTOZÁS ÖSSZESEN | 18 389 316 | 486 136 | 2 166 101 | 15 737 079 | ||
Az országgyűlés a 2021. évi XLIV. törvénnyel (Magyar Közlönyben kihirdetve 2021. május 27-én) módosította Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényt, melynek eredményeképpen növekedtek az egyes feladatok támogatási összegei a minimálbér és garantált bérminimum 2021. februártól történő emelkedése miatti ellentételezésként.
A fajlagos összegek emelkedéséből eredő változás + 4 308 246 Ft.
A 2021. évi állami támogatás május pótigény/lemondása felmérésekor az állami támogatás változása – 1 540 360 Ft.
Az igényelhető állami támogatás változása összesen 2 767 886 Ft
Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény (továbbiakban: költségvetési törvény) 3. melléklet 9.2.2.2. pontja alapján a szociális ágazatban dolgozók részére a központi költségvetés 100%-os támogatást biztosít a 2021. évi szociális ágazati összevont pótlék és annak szociális hozzájárulási adója kifizetéséhez. A támogatás a 2020. december – 2021. június hónapokra vonatkozó időszakra 193 676 Ft.
Átvezetésre került az állam által havonta folyósítandó, az eredeti költségvetésben működési célú támogatásértékű bevételként szereplő állami támogatás a központi költségvetési támogatások közé. A pótlék az eredeti költségvetésben az érintett feladathoz lebontásra került.
2021. januártól kezdődően a kompenzációs pótlék, valamint a kulturális illetménypótlék támogatása megszűnt. A kompenzációs pótlék összege beépült az önkormányzatokat megillető 2021. évi általános működési és ágazati támogatásokba, míg a kulturális illetménypótlék összege a 2021. évi kulturális támogatásba került beépítésre.
A veszélyhelyzettel összefüggésben a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzatok támogatási programjáról szóló 4/2021. (I. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése alapján a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről szóló 639/2020. (XII. 22.) Korm. rendeletrendelkezései szerinti, a 2021. évben kieső iparűzési adóbevételének összegével megegyező összegben a központi költségvetésből támogatásra jogosult. Ezen a jogcímen az önkormányzat számlájára 1 972 425 Ft érkezett 2021. június 30-ig.
A költségvetési törvény 3. melléklet II. 2.1.4.. pontja alapján a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ideiglenes begyűjtésére kijelölt közérdekű közszolgáltató meg nem térülő költségeinek támogatása jogcímen
2020. évre vonatkozóan 2 442 435 Ft
2021. évre vonatkozóan 10 721 704 Ft
támogatást folyósított a központi költségvetés. A végrehajtási rendelet alapján ezen összeg szolgál a közérdekű szolgáltatónak az ideiglenes begyűjtési ellátásért járó közszolgáltatási díjból nem fedezhető, indokolt többletköltségei megtérítésére az ellátásért felelős települési önkormányzatokon keresztül. A támogatási összeg továbbítása a közszolgáltató felé megtörtént.
Elszámolásból származó bevétel 291 190 Ft, mely az állami támogatás 2020. évi elszámolása során keletkezett pótigény.
II.1. Felhalmozási bevételek
1 db utánfutó értékesítéséből befolyt bevétel 20 000 Ft, mely hiánycsökkentő tétel.
II.2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
A Magyar Falu Program keretében meghirdetett, Út, híd, kerékpárforgalmi létesítmény építése/felújítása – 2021 elnevezésű pályázati kiírásra az önkormányzat által benyújtott támogatási igény pozitív elbírálásban részesült. A vissza nem térítendő támogatás összege a 4 585 271 Ft. A támogatáshoz kapcsolódó kiadásból 165 100 Ft működési, 4 420 171 Ft felhalmozási jellegű.
FINANSZÍROZÁSI BEVÉTELEK (2. melléklet)
I. Központi, irányítószervi támogatás
A Szerepi Kelemen Hétpettyes Óvoda és Mini Bölcsőde intézményfinanszírozása az alábbi tételekkel változik:
köznevelés állami támogatás +1 654 440 Ft
bölcsőde állami támogatás +553 000 Ft
gyermekétkeztetés állami támogatás +272 500 Ft
Összesen: +2 479 940 Ft
II. Előző évi maradvány
A MÁK KGR-K11 2020. évi zárszámadásában szereplő adatokhoz rögzítve, módosításra került az előző évi maradvány előirányzata.
IV. Államháztartáson belüli megelőlegezések
A Magyar Államkincstár tájékoztatása alapján a finanszírozási bevételek között és a finanszírozási kiadások között is ki kell mutatni a közfoglalkoztatás előlegét, mely 1 878 195 Ft.
KIADÁSOK
Működési kiadások
Felvezetésre kerültek a támogatásokhoz kapcsolódó kiadások.
Tárgyi eszközök beszerzése miatt a községgazdálkodás, a tanyagondnoki szolgálat, család- és nővédelem, valamint a háziorvosi alapellátás feladaton előirányzat átvezetés történt a működési kiadások közül a felhalmozási kiadások közé.
A képviselő-testület feladatról átvezetése került 125 000 Ft előirányzat, az óvodavezető képzésével kapcsolatban felmerült kiadásokra.
Pénzbeli és természetbeni ellátások (7. melléklet)
A szociális tartalék előirányzata emelésre került 93 000 Ft (tanyagondnoki szolgálat kiegészítő támogatás) összegben, illetve csökkentésre került a 2020. évi szociális tüzelőanyagvásárlás többletkiadásai miatt 1 070 621 Ft-tal, így a módosított előirányzat 9 082 246 Ft.
Az egyéb pénzügyi műveletek feladaton felvezetésre kerültek a 2018-2019. évi állami támogatások felülvizsgálata, valamint a Magyar Falu Program: a nemzeti és helyi identitástudat erősítése elnevezésű pályázat elszámolása során felmerült visszafizetési kötelezettségek.
A humánjárvány elleni védekezés feladaton előirányzat felvezetésére került sor a működési hiány terhére.
Szerepi Kelemen Hétpettyes Óvoda és Mini Bölcsőde esetében felvezetésre kerültek a támogatások, valamint előirányzat átcsoportosítás történt dologi kiadások közül felhalmozási kiadások közé.
Felhalmozási kiadások
Tárgyi eszközök beszerzése miatt a községgazdálkodás, a tanyagondnoki szolgálat, család- és nővédelem, valamint a háziorvosi alapellátás feladaton előirányzat átvezetés történt a működési kiadások közül a felhalmozási kiadások közé, melyhez kapcsolódó beszerzések a következők:
Óvoda részére 2 db laptop,
Tanyagondnoki szolgálat: telefon részletfizetési konstrukcióban,
Család és nővédelem: 1 db telefon,
Háziorvosi alapellátás: 1 db számítógép.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. § alapján az előzetes hatásvizsgálattal a jogszabály előkészítője felméri a szabályozás várható következményeit. Önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét az előzetes hatásvizsgálat eredményéről tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése alapján, az előzetes hatásvizsgálat keretében több tényezőt is vizsgálni kell, amelyek közül a költségvetési rendelet-módosítása esetében elsősorban a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei vizsgálandók.
A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatásai, különösen:
1. Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: A rendelet módosítása gazdasági és költségvetési hatás szempontjából érinti az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételeit és kiadásait. Társadalmi hatása nem értelmezhető.
2. Környezeti és egészségi következményei: nem értelmezhető.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem értelmezhető.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzat költségvetési rendelete jelen állapotában az eredeti, valamint a módosított előirányzatokat tartalmazza bevételi és kiadási oldalon egyaránt. Az év eltelt időszakában több központi költségvetési támogatás és egyéb pénzeszköz átvétele történt, megállapításra került a 2020. évi maradvány, kiemelt előirányzatok átcsoportosítása vált szükségessé.
A rendelet módosításával eleget teszünk az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseinek, illetve továbbra is biztosítjuk a város működésének alapjait. Elmaradása az önkormányzati intézményhálózat biztonságos működését veszélyezteti, valamint mulasztásban megnyilvánuló törvénysértést valósítana meg, az önkormányzat törvényességi felügyeletét ellátó Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal törvényességi észrevételt tehet.
1. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A rendelet módosítása esetében ez több szempontból is nehezen értelmezhető. A költségvetés meghatározza a költségvetési szervek létszámkeretét, így a személyi erőforrások tekintetében konkrét rendelkezéseket tartalmaz, bizonyos mértékig befolyással bír a szervezeti működésre, ez utóbbiról azonban nem a költségvetési rendelet keretei között dönt az önkormányzat, hanem külön rendeletben. Tárgyi feltételek vizsgálata nem értelmezhető, a pénzügyi feltételek vizsgálatára pedig azért nincs szükség, mivel a pénzügyi feltételeket maga a költségvetés határozza meg.