Csány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Hatályos: 2023. 03. 13Csány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Csány Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, a Képviselő-testületre és annak bizottságaira, valamint az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre.
A költségvetés címrendje
2. § (1) Az önkormányzat költségvetésének címrendjét a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó és az önállóan működő jogkörrel felruházott költségvetési szervként működő intézmény – külön-külön – alkotnak egy-egy címet.
(3) A címrendet jelen rendelet 13. melléklet tartalmazza.
A költségvetés összesített bevételei és kiadásai
3. § (1) Csány Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban Képviselő-testület) az önkormányzati szinten összesített 2023. évi költségvetésének bevételi és kiadási fő összegét 989 651 594 Ft-ban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat összesített 2023. évi költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatonként:
a) Támogatások államháztartáson belülről 255 246 669 Ft,
b) Közhatalmi bevételek 30 500 000 Ft,
c) Működési bevételek 200 006 010 Ft,
d) Finanszírozási bevételek 503 898 915 Ft az 1. melléklet és 2. melléklet szerint fogadja el.
(3) Az önkormányzat összesített bevételeiből:
a) a kötelező feladatok bevételei 753 003 610 Ft,
b) önként vállalt feladatok bevételei 236 647 984 Ft.
(4) Az önkormányzat összesített 2023. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak :
a) működési költségvetés 894 359 609 Ft:
aa) személyi jellegű kiadások 180 866 299 Ft,
ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 21 633 206 Ft,
ac) dologi kiadások 238 893 275 Ft,
ad) ellátottak pénzbeli juttatásai 1 185 000 Ft,
ae) egyéb működési célú kiadások 451 781 829 Ft.
b) felhalmozási költségvetés 95 291 985 Ft:
ba) beruházási kiadások 45 663 237 Ft,
bb) ) felújítások kiadásai 49 628 748 Ft az 1. melléklet,2. melléklet, 6. melléklet, 7. melléklet szerint.
(5) Az önkormányzat összesített kiadásaiból:
a) a kötelező feladatok kiadásai 690 123 533 Ft,
b) önként vállalt feladatok kiadásai 299 528 061 Ft.
Költségvetési hiány
4. § (1) A 2023. évi költségvetés tárgyévi bevételeinek – kiadásainak egyenlege 503 898 915 Ft.
(2) Az önkormányzatnál az előzőévben képződött költségvetési maradványa 470 898 915 Ft, mely a tárgyévi bevételeket növeli, működési hiány nem kerül megállapításra.
(3) (1) A költségvetési évben az önkormányzatnak van olyan fejlesztési célja, amelynek megvalósításához 33 000 000 Ft hitelfelvétel válhat szükségessé.
Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervének költségvetése
5. § (1) A Képviselő-testület a Csányi Polgármesteri Hivatal 2023. évi költségvetésének bevételi és kiadási fő összegét 54 180 532 Ft-ban állapítja meg a 3. melléklet, 4. melléklet, 19. melléklet alapján.
(2) A kiadási előirányzaton belül:
a) működési költségvetés 53 870 532 Ft:
aa) személyi jellegű kiadások 40 993 235 Ft ,
ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 5 505 577 Ft,
ac) dologi kiadások 7 371 720 Ft.
b) felhalmozási költségvetés 310 000 Ft, mely beruházási kiadás.
Az önkormányzat önállóan működő költségvetési szervének költségvetése
6. § (1) A Képviselő-testület Csányi Móra Ferenc Óvoda 2023. évi költségvetésének bevételi és kiadási fő összegét 95 954 193 Ft-ban állapítja meg a 3. melléklet, 4. melléklet, 20. melléklet alapján.
(2) A kiadási előirányzaton belül a működési költségvetés összege 95 914 193 Ft.
(3) Ezen belül:
a) személyi jellegű kiadások 54 297 335 Ft,
b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 6 534 190 Ft,
c) dologi kiadások 35 082 668 Ft.
(4) A kiadási előirányzaton belül a felhalmozási költségvetés összege 40 000 Ft, mely beruházási kiadás.
Az önkormányzat összesített létszámkerete és személyi juttatása
7. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évre összesített létszámkeretét 41,7 főben állapítja meg a kapcsolódó személyi juttatások előirányzatával együtt az 5. melléklet szerint.
(2) A polgármesteri hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők:
a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 8 fő,
b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma 0,4 fő.
(3) Az önkormányzatnál és intézményénél foglalkoztatott közalkalmazottak és munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók esetében:
a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 23,5 fő,
b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma 2,5 fő .
(4) Az önkormányzat által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak esetében teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 7,3 fő.
Általános tartalék
8. § (1) Az általános tartalék 447 830 019 Ft összegben kerül megállapításra. Ebből:
a) kötelezettséggel terhelt tartalék 391 418 886 Ft:
aa) VP pályázat 2023 évre áthúzódó összegei: Külterületi út felújítására vállalkozástól átvett pénzeszköz 7 499 848 Ft, Külterületi út elújítás pályázaton elnyert összege 135 657 250 Ft.
ab) TOP pályázatok 2023 évre áthúzódó összegei: energetikai korszerűsítés polgármesteri hivatal 18 851 611 Ft, energetikai korszerűsítés iskola 148 652 652 Ft, bölcsődei férőhelyek kialakítása 56 466 806 Ft.
ac) MFP pályázatok 2023 évre áthúzódó összegei: önkormányzati ingatlan felújítása 9 911 805 Ft, szolgálati lakás felújítása 6 626 123 Ft.
ad) 2023. évi állami támogatás előleg 7 752 791 Ft.
b) szabadrendelkezésű tartalék 56 411 133 Ft évközi, előre nem tervezett kiadásokra, illetve tárgyévben benyújtott pályázatok önrészére, valamint az esetlegesen elmaradó bevételek kompenzálására.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott általános tartalék feletti rendelkezési jogot saját hatáskörben tartja fenn.
Beruházási kiadások
9. § A Képviselő-testület az összesített beruházási kiadásokat a 6. melléklet szerint állapítja meg.
Felújítási kiadások
10. § A Képviselő-testület az összesített felújítási kiadásokat a 7. melléklet szerint állapítja meg.
Intézményi ellátásért fizetendő térítési díjak
11. § A Képviselő-testület a 2023. évi költségvetésben az intézményi étkeztetésért, szociális étkeztetésért, házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat, a kiadások előirányzatán belül az élelmezési normát a 8. melléklet, 9. melléklet, 10. melléklet, 11. melléklet és 12. melléklet szerint állapítja meg.
Közvetett támogatások
12. § A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezéssel a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.
Több éves kihatással járó feladatok
13. § A Képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait a 15. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a 2023. évet követő évek végleges előirányzatait az adott évi költségvetésben állapítja meg.
Előirányzat felhasználási ütemterv
14. § A Képviselő-testület az előirányzat felhasználási ütemtervet a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.
Az önkormányzat EU forrásból megvalósuló programjai
15. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat az 17. melléklet tartalmazza.
Gördülő tervezés
16. § A Képviselő-testület az elkövetkező három év várható előirányzatait a 18. melléklet szerint állapítja meg.
A költségvetés végrehajtásának és a gazdálkodás szabályai
17. § (1) A költségvetés gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő - testület, az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak. A Képviselő-testület legalább három alkalommal dönt a költségvetési rendelet módosításáról.
(3) Saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változásról a jegyző előkészítése alapján a polgármester -első negyedév kivételével- negyedévente tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(4) A Képviselő-testület a bevételi-kiadási előirányzatok módosításának, – át nem ruházott összegének – felhasználási jogát továbbra is fenntartja, ennek érdekében a költségvetési rendeletét legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja.
(5) A Képviselőtestület az Önkormányzat működési bevételeinek és kiadásának módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát ezzel egyidejűleg a, kötelezettségvállalást 4.000.000 Ft összeghatárig – mely esetenként az 1.500.000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre ruházza át. Az előző összeghatárok nem vonatkoznak az önkormányzati tejüzem folyamatos működésének biztosítása érdekében hozott döntésekre. A fentiekről a polgármester negyedévente -az első negyedévet kivéve- köteles beszámolni, és a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni.
(6) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető rendkívüli esemény, vis maior esetén, valamint ezek következményeinek elhárítása érdekében a polgármester a helyi önkormányzat költségvetés előirányzatai terhére átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén kell beszámolnia.
(7) A (6) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
(8) Az önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevételi előirányzat módosítás nélkül is teljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.
(9) Bevételkiesés esetén a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, speciális célú támogatások, fejlesztési célú előirányzatok felhasználását korlátozza.
(10) Az önkormányzat évközben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve, ha a Képviselő-testület másképp nem rendelkezik. Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.
(11) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett - teljes önkormányzati körben a kötelezettségvállalási jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül az esetlegesen szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megtehet a költségvetési gazdálkodás stabilitása, a likviditás megőrzése érdekében.
(12) A Képviselő-testület Önkormányzati biztost rendel ki, ha az önkormányzat által fenntartott költségvetés szerv 30 napon túli tartozás állományának mértéke eléri az éves előirányzatának 10 %-át és a tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.
(13) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(14) Az önállóan működő költségvetési szerv kiemelt előirányzatain belül a költségvetési szervet előirányzat maradvány nem illeti meg, a maradvány elszámolásakor az elvonásra kerül.
(15) Az intézményvezetője a megállapított béralapból, intézményi döntéssel csak a Képviselő- testület által 2023. évi költségvetésben meghatározott bérelőirányzat nagyságáig vállalhat kötelezettséget.
(16) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részletesen megállapított előirányzatok hatékony, takarékos, operatív felhasználását.
(17) A Képviselő-testület a költségvetési szervek költségvetési támogatását -figyelemmel a költségvetési szervek saját bevételeinek teljesítésére is- a feladatellátáshoz szükséges kiadások esedékességének megfelelő ütemben biztosítja.
(18) Az intézmény költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(19) Az intézményeknél tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.
(20) Az intézmények az Áht. rendelkezése értelmében hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, értékpapírt nem vásárolhatnak.
(21) Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatalban lévő saját házipénztárán keresztül bonyolíthatják.
(22) Az önkormányzatnál és a költségvetési szerveinél a készpénzben történő kifizetési jogcímek a következők:
a) személyi juttatások: megbízási díj, alkalmi muka díja, tiszteletdíj, jutalom, utazási költségtérítés, bérlet, reprezentációs kifizetések, védőszemüveg térítés,
b) dologi kiadások: készletvásárlás, üzemanyag, munkaruha, nyomtatvány, tisztítószer, irodaszer, szolgáltatás díja, belföldi kiküldetés,
c) kis értékű tárgyi eszköz.
(23) Az intézményeknél a kötelezettségvállalás a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével az intézményvezető hatáskörébe tartozik, Kötelezettséget csak a jóváhagyott előirányzatok terhére lehet vállalni.
(24) Az intézményvezető a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül éven túli kötelezettséget nem vállalhat.
(25) A Képviselőtestület a köztisztviselői illetményalapot 46.380 Ft-ban állapítja meg.
(26) A Képviselő testület a köztisztviselők vonatkozásában a cafetéria- juttatás éves nettó összegét 200.000 Ft-ban határozza meg. A közalkalmazottak, valamint a munka törvénykönyv hatálya alá tartozó foglalkoztatottak esetében nem állapít meg cafetéria- juttatást.
(27) Az önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét. A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetőek. A költségvetési kiadások a költségvetésben megállapított, vagy az évközben módosított kiadási előirányzatok mértékéig teljesíthetőek.
(28) Minden lehetséges eszközzel biztosítani kell az önkormányzati követelések lejárt határidejű és esedékes követelések haladéktalan beszedését.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
18. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért a jegyző a felelős.
(2) (1) A belső ellenőrzést az önkormányzat megbízási szerződés keretében biztosítja, melynek megfelelő működtetéséről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
Záró rendelkezések
19. § Ez a rendelet 2023. március 13-án lép hatályba.
20. § Rendelkezéseit azonban 2023. január 1. napjától, kivéve a 8. melléklet, 9. melléklet, 10. melléklet, 11. melléklet és 12. számú mellékletet az intézményi térítési díjakról, amelyeket 2023. március 1-től kell alkalmazni.