Csány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 14.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Hatályos: 2024. 03. 14Csány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 14.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Csány Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, a Képviselő-testületre és annak bizottságaira, valamint az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre.
A költségvetés címrendje
2. § (1) Az önkormányzat költségvetésének címrendjét a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó és az önállóan működő jogkörrel felruházott költségvetési szervként működő intézmény – külön-külön – alkotnak egy-egy címet.
(3) A címrendet jelen rendelet 13. melléklete tartalmazza.
A költségvetés összesített bevételei és kiadásai
3. § (1) Csány Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban Képviselő-testület) az önkormányzati szinten összesített 2024. évi költségvetésének bevételi és kiadási fő összegét 976 341 007 Ft-ban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat összesített 2024. évi költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatonként:
a) Támogatások államháztartáson belülről 308 493 491 Ft,
b) Közhatalmi bevételek 41 300 000 Ft,
c) Működési bevételek 234 884 670 Ft,
d) Finanszírozási bevételek 391 662 846 Ft az 1. melléklete, 2. melléklete szerint.
(3) Az önkormányzat összesített bevételeiből:
a) a kötelező feladatok bevételei 698 452 440 Ft,
b) önként vállalt feladatok bevételei 277 888 567 Ft.
(4) Az önkormányzat összesített 2024. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak:
a) működési költségvetés 672 372 860 Ft, ebből:
aa) személyi jellegű kiadások 202 089 652 Ft,
ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 25 474 726 Ft,
ac) dologi kiadások 345 237 646 Ft,
ad) ellátottak pénzbeli juttatásai 1 485 000 Ft,
ae) egyéb működési célú kiadások 98 085 836 Ft,
b) felhalmozási költségvetés 303 968 147 Ft, ebből:
ba) beruházási kiadások 286 179 964 Ft,
bb) felújítások kiadásai 17 788 183 Ft az 1. melléklet, 2.melléklet, 6. melléklet, 7. melléklet szerint.
(5) Az önkormányzat összesített kiadásaiból:
a) a kötelező feladatok kiadásai 363 331 578 Ft,
b) önként vállalt feladatok kiadásai 613 009 429 Ft.
Költségvetési hiány
4. § (1) A 2024. évi költségvetés tárgyévi bevételeinek – kiadásainak egyenlege 391 662 846 Ft.
(2) Az önkormányzatnál az előzőévben képződött költségvetési maradványa 391 662 846 Ft, mely a tárgyévi bevételeket növeli, működési hiány nem kerül megállapításra.
(3) A költségvetési évben az önkormányzatnak nincs olyan fejlesztési célja, amelynek megvalósításához hitelfelvétel válhat szükségessé.
Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervének költségvetése
5. § (1) A Képviselő-testület a Csányi Polgármesteri Hivatal 2024. évi költségvetésének bevételi és kiadási fő összegét 67 674 882 Ft-ban állapítja meg a 3. melléklet, 4. melléklet, 18. melléklet alapján.
(2) A kiadási előirányzaton belül:
a) működési költségvetés 66 738 003 Ft, ebből:
aa) személyi jellegű kiadások 46 119 505 Ft,
ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 6 282 998 Ft,
ac) dologi kiadások 14 335 500 Ft,
b) felhalmozási költségvetés 936 879 Ft, ebből:
beruházási kiadás 936 879 Ft.
Az önkormányzat önállóan működő költségvetési szervének költségvetése
6. § (1) A Képviselő-testület Csányi Móra Ferenc Óvoda 2024. évi költségvetésének bevételi és kiadási fő összegét 116 035 005 Ft-ban állapítja meg a 3. melléklet, 4. melléklet, 19. melléklet alapján.
(2) A kiadási előirányzaton belül a működési költségvetés összege 115 758 006 Ft.
(3) Ezen belül:
a) személyi jellegű kiadások 66 569 312 Ft,
b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 8 635 022 Ft,
c) dologi kiadások 40 553 672 Ft.
(4) A kiadási előirányzaton belül a felhalmozási költségvetés összege 276 999 Ft.
(5) Ezen belül: beruházási kiadás 276 999 Ft.
Az önkormányzat összesített létszámkerete és személyi juttatása
7. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évre összesített létszámkeretét 43,8 főben állapítja meg a kapcsolódó személyi juttatások előirányzatával együtt az 5. melléklet szerint.
(2) A polgármesteri hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők:
a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 8 fő,
b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma 0,4 fő.
(3) Az önkormányzatnál és intézményénél foglalkoztatott közalkalmazottak, köznevelési foglalkoztatottak és munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók esetében:
a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 27,0 fő,
b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma 1,4 fő.
(4) Az önkormányzat által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak esetében teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 7,0 fő.
Általános tartalék
8. § (1) Az általános tartalék 94 835 836 Ft összegben kerül megállapításra. Ebből:
a) 2024. évi állami támogatás előleg 8 954 916 Ft,
b) szabadrendelkezésű tartalék 86 240 920 Ft évközi, előre nem tervezett kiadásokra, illetve tárgyévben benyújtott pályázatok önrészére, valamint az esetlegesen elmaradó bevételek kompenzálására.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott általános tartalék feletti rendelkezési jogot saját hatáskörben tartja fenn.
Beruházási kiadások
9. § A Képviselő-testület az összesített beruházási kiadásokat a 6. melléklet szerint állapítja meg.
Felújítási kiadások
10. § A Képviselő-testület az összesített felújítási kiadásokat a 7. melléklet szerint állapítja meg.
Intézményi ellátásért fizetendő térítési díjak
11. § A Képviselő-testület a 2024. évi költségvetésben az intézményi étkeztetésért, szociális étkeztetésért, házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat, a kiadások előirányzatán belül az élelmezési normát a 8. melléklet, 9. melléklet, 10. melléklet, 11. melléklet, 12. mellékletek szerint állapítja meg.
Közvetett támogatások
12. § A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezéssel a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.
Több éves kihatással járó feladatok
13. § Az Önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó feladata.
Előirányzat felhasználási ütemterv
14. § A Képviselő-testület az előirányzat felhasználási ütemtervet a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.
Az önkormányzat EU forrásból megvalósuló programjai
15. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat az 16. melléklet tartalmazza.
Gördülő tervezés
16. § A Képviselő-testület az elkövetkező három év várható előirányzatait a 17. melléklet szerint állapítja meg.
A költségvetés végrehajtásának és a gazdálkodás szabályai
17. § (1) A költségvetés gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő - testület, az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak. A Képviselő-testület legalább három alkalommal dönt a költségvetési rendelet módosításáról.
(3) Saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változásról a jegyző előkészítése alapján a polgármester -első negyedév kivételével- negyedévente tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(4) A Képviselő-testület a bevételi-kiadási előirányzatok módosításának, – át nem ruházott összegének – felhasználási jogát továbbra is fenntartja, ennek érdekében a költségvetési rendeletét legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja.
(5) A Képviselőtestület az Önkormányzat működési bevételeinek és kiadásának módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát ezzel egyidejűleg a, kötelezettségvállalást 4.000.000 Ft összeghatárig – mely esetenként az 1.500.000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre ruházza át.Az előző összeghatárok nem vonatkoznak az önkormányzati tejüzem folyamatos működésének biztosítása érdekében hozott döntésekre.A fentiekről a polgármester negyedévente -az első negyedévet kivéve- beszámol, és a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tesz.
(6) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető rendkívüli esemény, vis maior esetén, valamint ezek következményeinek elhárítása érdekében a polgármester a helyi önkormányzat költségvetés előirányzatai terhére átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén kell beszámolnia.
(7) A (6) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
(8) Az önkormányzat és intézményeinek gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevételi előirányzat módosítás nélkül is teljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.
(9) Bevételkiesés esetén a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, speciális célú támogatások, fejlesztési célú előirányzatok felhasználását korlátozza.
(10) Az önkormányzat évközben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve, ha a Képviselő-testület másképp rendelkezik. Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.
(11) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett - teljes önkormányzati körben a kötelezettségvállalási jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül az esetlegesen szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megtehet a költségvetési gazdálkodás stabilitása, a likviditás megőrzése érdekében.
(12) A Képviselő-testület Önkormányzati biztost rendel ki, ha az önkormányzat által fenntartott költségvetés szerv 30 napon túli tartozás állományának mértéke eléri az éves előirányzatának 10 %-át és a tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.
(13) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(14) Az önállóan működő költségvetési szerv kiemelt előirányzatain belül a költségvetési szervet előirányzat maradvány nem illeti meg, a maradvány elszámolásakor az elvonásra kerül
(15) Az intézmények vezetői a megállapított béralapból, intézményi döntéssel csak a Képviselő- testület által 2024. évi költségvetésben meghatározott bérelőirányzat nagyságáig vállalhatnak kötelezettséget.
(16) Az intézményvezetők a költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodnak, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részletesen megállapított előirányzatok hatékony, takarékos, operatív felhasználását.
(17) A Képviselő-testület a költségvetési szervek költségvetési támogatását -figyelemmel a költségvetési szervek saját bevételeinek teljesítésére is- a feladatellátáshoz szükséges kiadások esedékességének megfelelő ütemben biztosítja.
(18) Az intézmény költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(19) Az intézményeknél tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.
(20) Az intézmények az Áht. rendelkezése értelmében hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, értékpapírt nem vásárolhatnak.
(21) Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatalban lévő saját házipénztárukon keresztül bonyolíthatják.
(22) Az önkormányzatnál és a költségvetési szerveinél a készpénzben történő kifizetési jogcímek a következők:
a) személyi juttatások: megbízási díj, alkalmi munka díja, tiszteletdíj, jutalom, utazási költségtérítés, bérlet, reprezentációs kifizetések, védőszemüveg térítés,
b) dologi kiadások: készletvásárlás, üzemanyag, munkaruha, nyomtatvány, tisztítószer, irodaszer, szolgáltatás díja, belföldi kiküldetés,
c) kis értékű tárgyi eszköz.
(23) Az intézményeknél a kötelezettségvállalás, a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével az intézményvezető hatáskörébe tartozik, Kötelezettséget csak a jóváhagyott előirányzatok terhére lehet vállalni.
(24) Az intézményvezető a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül éven túli kötelezettséget nem vállalhat.
(25) A Képviselőtestület a köztisztviselői illetményalapot 46.380 Ft-ban állapítja meg.
(26) A Képviselő testület a köztisztviselők vonatkozásában a cafetéria- juttatás éves nettó összegét 200.000 Ft-ban határozza meg. A közalkalmazottak, valamint a munka törvénykönyv hatálya alá tartozó foglalkoztatottak esetében nem állapít meg cafetéria- juttatást.
(27) Az önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét. A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetőek. A költségvetési kiadások a költségvetésben megállapított, vagy az évközben módosított kiadási előirányzatok mértékéig teljesíthetőek.
(28) Minden lehetséges eszközzel biztosítani kell az önkormányzati követelések lejárt határidejű és esedékes követelések haladéktalan beszedését.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
18. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért a jegyző a felelős.
(2) A belső ellenőrzést az önkormányzat megbízási szerződés keretében biztosítja, melynek megfelelő működtetéséről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
Záró rendelkezések
19. § Ez a rendelet 2024. március 14-én lép hatályba.