Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2013 (XII.19.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27

 Karácsond Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló

23/2013. (XII. 19.) önkormányzati rendelete


Karácsond Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) 140/R §-ban kapott felhatalmazás alapján  alábbiakat rendeli el:


  1. A rendelet célja


  1. §


E rendelet célja, hogy a település lakóinak szociális biztonsága érdekében meghatározza

- a helyi Önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások

- formáit,

- szervezetét,

- a szociális ellátás iránti kérelem benyújtásának módját és egyéb eljárási szabályokat,

- a szociális ellátásokra való jogosultság

- feltételeit, valamint

- érvényesítésének garanciáit.


  1. Pénzbeli ellátások


  1. §


(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára

a)  a települési önkormányzat jegyzője a szociális törvényben meghatározott feltételek szerint

            ab) aktívkorúak ellátására való jogosultságot,

ac) lakásfenntartási támogatást

b) az önkormányzat képviselő-testülete a szociális törvényben, illetve az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint önkormányzati segélyt állapít meg.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzati segély megállapításának hatáskörét az önkormányzat Szociális Bizottságára ruházza át.



1.      Aktívkorúak ellátása

Rendszeres szociális segély


3. §

(1) A települési önkormányzat jegyzője aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg az Sztv. 33. §. (1) bekezdés a) – g) pontjában meghatározott személyeken túl annak, aki családi körülményeire, egészségi vagy mentális állapotára tekintettel nem alkalmas a közfoglalkoztatásban történő részvételre. Az akadályozó körülményt szakorvos által kiállított 3 hónapnál nem régebbi igazolás kell hogy tanúsítsa.

(2) Az aktív korúak ellátásra jogosult – nem egészségkárosodott – személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként az Önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles.

(3) Az együttműködés keretében az aktív korúak ellátásra jogosult személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként köteles a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nyilvántartásba vétel céljából megjelenni az Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál (továbbiakban: Családsegítő Szolgálat),

  1. a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedését segítő programról írásban megállapodni a kijelölt szervvel,
  2. teljesíteni a beilleszkedését segítő programban foglaltakat,
  3. a kijelölt szerv által meghatározott időközönként meg kell jelennie a Családsegítő Szolgálatnál.

       (4) A beilleszkedést segítő programok típusai:                                                                             

  1. kapcsolattartás a Családsegítő Szolgálattal,
  2. mentálhigiénés, életmódot formáló egyéni és csoportos foglalkozás,
  3. egyéni készség-, és képességfejlesztő foglalkozás,
  4. életvezetési tanácsadás,
  5. személyiségfejlesztő tréning,
  6. munkavégzésre felkészítő és integráló program,
  7. képzési, átképzési program.

(5) A nem foglalkoztatott személy az együttműködési kötelezettségét az alábbi esetekben szegi meg:

a)    nem jelenik meg a (3) bekezdés a) és d) pontjában előírt határidőre a Családsegítő Szolgálatnál,

b)   a (3) bekezdés b) pontjában előírt határidőre a beilleszkedését segítő programról írásban nem állapodik meg a kijelölt szervvel,

c)    nem teljesíti a beilleszkedési programban foglaltakat.


Aktívkorúak ellátására, valamint lakásfenntartási támogatás

megállapításának és folyósításának feltétele


4. §


(1) Az aktívkorúak ellátására, valamint lakásfenntartási támogatás megállapításának, valamint folyósításának egyéb feltételeinek megfelelő jogosult kérelmező, vagy az ellátásban már részesülő személy köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.


(2) Aktív korúak ellátására, lakásfenntartási támogatásra jogosult, amennyiben a Sztv-ben meghatározott feltételek mellett a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó feltételek mindegyikének megfelel:

a) A kérelmező vagy a jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház tiszta, higiénikus legyen, az ingatlant rendeltetésszerűen használja, állagát megóvja.

b) Udvara, kertje ápolt, gondozott, gyommentes.

c) Kerítéssel a közterület felől kívül határos terület, így a járda, árok tisztántartásáról, síkosság mentesítéséről gondoskodik.

(3) Aktívkorúak ellátására, valamint lakásfenntartási támogatásra jogosultnak a (2) bekezdésben foglalt kötelezettségeit teljesíteni kell függetlenül attól, hogy a lakáshasználat milyen jogcímen áll fenn (tulajdonos, bérlő stb.)


(4) Aktívkorúak ellátására, valamint lakásfenntartási támogatásra jogosult személynek lakókörnyezetét, abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha

a) udvara, kertje ápolt, gondozott, gyommentes. A fűfélék magassága nem haladja meg a 15 cm-t,

b) a gyomnövények mennyisége a hasznosítható terület 15%-ánál nem foglal el több területet és a magasságuk nem haladja meg a 15 cm-t,

c) nincs a heti hulladékszállításra szerződött edényzet /szemeteszsák, vagy 120 literes kuka/ egyszeres űrtartalmánál több – felhalmozott – háztartási hulladék az udvaron sem szétszórt, sem felhalmozott állapotban,

d) a háziállatok tartására megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre, melynek a tisztasága is megfelelő – nincs nyoma rágcsálóknak és légyinváziónak, nem folyik szét az udvaron a trágyalé-,

e) a tüzelőnek való rendezett formába felhalmozva, és nem szétszórtan található,

f) a ház előtti vízelvezető árok tiszta, nincs teledobálva szeméttel, s a csapadékvíz lefolyását építési törmelék, föld, és növények sem akadályozzák,

g) a ház előtti növényzet nem akadályozza a forgalmat, és a kilátást az úttestre,


(5) A kérelmező vagy jogosult köteles az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház állagának megóvásáról, falazatának, tetőhéjazatának karbantartásáról, csapadékvíz elvezetéséről gondoskodni.

A rendeltetésszerű használhatóság érdekében köteles gondoskodni a higiénikus állapotáról az alábbiak szerint:

a) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása

b) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése.


(6) Amennyiben bejelentés és annak helyszíni ellenőrzése során, vagy hivatalos tudomásszerzés alapján megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a kérelmezőt, illetve a jogosultat annak teljesítésére megfelelő, de legalább ötnapos határidő kitűzésével a Jegyző - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - felszólítja.


(7) Az Szt. 34. § (2), valamint 36. § (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktívkorúak ellátására való jogosultságát annak aki ezen rendelet 12. §. (3) – (4) bekezdésében foglalt kötelezettségét a felszólítás ellenére sem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.


(8) Amennyiben a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a 12. §.(3) bekezdése szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított támogatást megszünteti ugyanazon lakásra vonatkozóan

a) a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet, valamint

b) a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül benyújtott kérelem esetén a normatív lakásfenntartási támogatás kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható.


(9) A helyszíni ellenőrzésre a jegyző által kijelölt a Karácsondi Polgármesteri Hivatal köztisztviselője jogosult. Az ellenőrzést minden aktívkorúak ellátására jogosultnál, ill. a rendelet hatálybelépését követően benyújtott lakásfenntartási támogatásban részesülőnél negyedévente legalább egyszer el kell végezni.




2.      Önkormányzati segély


5. §


(1) Az önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére önkormányzati segélyt nyújt.


(2) Önkormányzati segélyben elsősorban azokat a személyek részesülhetnek, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások, illetve a családban nevelkedő gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.


(3) Önkormányzati segélyben lehet részesíteni azt a személyt

      - akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-              ánál.

       - egyedül élő esetén az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi minimumnyugdíj 150 %-át

nem haladja meg.


(4) Az eseti jelleggel megállapított önkormányzati segély összege esetenként 3. 000 Ft-nál kevesebb nem lehet.


(5) Esetei jellegű önkormányzati segély egy személynek maximum két alkalommal adható egy naptári évben.


(6) A meghatározott időszakra megállapított havi rendszerességű önkormányzati segély havi összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %- át.


(7) A havi rendszerességgel folyósított önkormányzati segély időtartama a 12 hónapot nem haladhatja meg.


(8) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított 10. 000 Ft összegű önkormányzati segélyben részesülhet az a Karácsondon állandó lakcímmel rendelkező kérelmező, aki Karácsondon állandó lakcímmel rendelkező elhunyt hozzátartozójának eltemettetéséről gondoskodott. Az önkormányzati segély jövedelemhatártól és vagyoni viszonyoktól függetlenül megilleti a kérelmezőt.


(9)  Amennyiben a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti 10.000 Ft-ot meghaladó önkormányzati segély állapítható meg, amely azonban a temetési költségek teljes összegét nem haladhatja meg.


  1. Eljárási szabályok


Általános eljárási szabályok


6. §

      (1) Az eljárás megindítása történhet:

            - kérelemre, illetve

            - hivatalból.

A kérelmet a Polgármesteri Hivatalban kell előterjeszteni. A kérelmet az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal (igazolásokkal, nyilatkozatokkal) együtt kell benyújtani.


(2) Ha adott szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához e rendelet szerint vagyoni, jövedelmi viszonyokra vonatkozó nyilatkozatot, illetve igazolást kell benyújtani, akkor ezek tekintetében a jövedelemszámításnál irányadó időszak:

              - a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem beadását megelőző hónap jövedelme

              - az egyéb jövedelmeknél pedig egy év.


(3) A kérelmező köteles együttműködni a polgármesteri hivatallal a szociális helyzetének feltárásában. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmi viszonyairól szóló igazolásokat és mindazokat a bizonyítékokat, amelyeket a rendelet az egyes ellátásoknál előír, továbbá amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.


(4) Ha az önkormányzat vagy annak jegyzője hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (2)-(3) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 % -át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.


Önkormányzati segélyre vonatkozó

eljárási szabályok


7. §


(1) Az önkormányzati segély kérelemre és hivatalból állapítható meg. Az önkormányzati segély hivatalból történő megállapítása érdekében bármely természetes személy és szervezet jelzéssel élhet, melyet a polgármesteri hivatalhoz kell írásban benyújtani. A Szociális Bizottság a jelzés alapján köteles hivatalból az eljárást megindítani, melynek során mérlegeli az önkormányzati segély megállapítása feltételeinek fennállását.


(2) A rászorultság megállapítása érdekében az önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell az igénylő és a vele közös háztartásban élő személyek jövedelem igazolását, illetve jövedelemmel nem rendelkező és pályakezdő személyek esetén az erre vonatkozó nyilatkozatot.


(3) Amennyiben a kérelmező az alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások miatt kéri az önkormányzati segélyt megállapítását a kérelemhez a (2) bekezdésben meghatározottakon túl csatolni kell a többletkiadást igazoló okiratot. Temetési többletkiadás esetén a temetési költséget tartalmazó számlán felül a halotti anyakönyvi kivonatot is mellékelteni kell.


 (4) Amennyiben a szociális, vagyoni helyzet megítélése szükségessé teszi, a döntésre jogosult környezettanulmányt végezhet.


(5) Aki a környezettanulmány elkészítésétől elzárkózik, és jövedelemigazolást ill. nyilatkozatát kérelméhez nem csatolja, részére segély nem állapítható meg.


(6) Különösen indokolt, sürgős esetben a segély bizonyítási eljárás lefolytatása nélkül, az igénylő nyilatkozatai alapján is kiutalható.




IV. Természetben nyújtott szociális ellátások


Önkormányzati segély


8.§


Amennyiben a kérelmező, vagy a vele közös háztartásban élő hozzátartozójának életvitele miatt feltételezhető, hogy nem a saját ill. családja szociális helyzetének javítására használja fel pénzbeli támogatás helyett, természetben nyújtott szociális ellátás biztosítható: pl. Erzsébet utalvány, tanszer, élelmiszer.


Közgyógyellátás


9. §


(1) Méltányossági közgyógyellátásra jogosult az 1993. évi III. tv. 50. §. (1) – (2) bekezdésben meghatározottakon túl  az személy is, akinek

a) az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át nem haladja meg,  továbbá

b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át meghaladja.

(2) A méltányossági közgyógyellátásra jogosultságról átruházott hatáskörben az önkormányzat Szociális Bizottsága dönt.


V. Hatályba léptető rendelkezés


10. §


A rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 16/2012. (V.25.) önkormányzati rendelet. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Kihirdetése a Karácsondi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.


Karácsond, 2013. december 18.


Földi Csaba                                                                                                  Forgó Istvánné

polgármester                                                                                                 jegyző



Kihirdetve:

2013. december 19.




Forgó Istvánné jegyző