Markaz Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2015. (VI.17.) önkormányzati rendelete

Markaz Község Képviselő-Testületének Szervezeti és Működési szabályzatáról

Hatályos: 2015. 07. 16- 2015. 08. 12

                                      Markaz  Községi Önkormányzat   Képviselő-testületének


11/2015. (VI.17.)  önkormányzati rendelete


Markaz Község  Képviselő - Testületének  Szervezeti és Működési Szabályzatáról



Markaz Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk 2 ) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés  a) és  d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. fejezet


Önkormányzati jelképek, elismerések




 1. §


(1)Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:        Markaz  Községi  Önkormányzat

                                                                           Markaz Mikes K. út 5-7


(2)Markaz Község Önkormányzatának jelképei a település címere és zászlaja, pecsétje. Leírásukat, használatuk rendjét az erről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza..


(3)Az Önkormányzat által adományozható kitüntetések alapításának és adományozásának szabályait az erről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.



Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai


2. §


(1)A Képviselő-testület döntése alapján a külföldi önkormányzatokkal együttműködés (testvér települési  kapcsolat) létesíthető.


(2)A kapcsolat létesítéséhez és megszüntetéséhez a Képviselő-testület megválasztott tagjai több mint felének egyetértő – minősített többségű – szavazata szükséges.


(3)Markaz Község testvér települései : a szlovákiai Csécs , a romániai Ákos, és a lengyelországi Milówka település





II. fejezet


Az Önkormányzat feladat- és hatásköre


3. §


(1)Az Önkormányzat köteles ellátni a törvényben előírt önkormányzati feladatokat, ezen túlmenően önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.


(2)Közfeladat önkéntes felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek eredményeként a Képviselő-testület elé kerülő javaslatnak tartalmaznia kell a feladat személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeit. Az előterjesztés elfogadásához a Képviselő-testület minősített többségű szavazat szükséges. Ezen szabályokat az önként vállalt feladat megszüntetése esetén is alkalmazni kell.


(3)Az Önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek a tevékenységét és együttműködik a közösségekkel. A Képviselő-testület a polgármesteren, az alpolgármestereken és a bizottságokon, valamint a képviselőkön keresztül tart kapcsolatot velük, a vonatkozó döntések előkészítésébe bevonja őket.



4. §



1.Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület  szervei: a polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, és  a  képviselő-testület hivatala, látják el.


2.Az önkormányzati intézmények megnevezését, címét az   3. sz.  melléklet tartalmazza.


3.A Képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátását saját intézményein, illetve a részvételével alakult önkormányzati társulás(ok) által fenntartott intézményeken túl többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok útján, más gazdálkodó vagy civil szervezetekkel kötött ellátási szerződések, megállapodások útján, szolgáltatások vásárlásával biztosítja.


4.Az Önkormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rend szerinti besorolását a 3.   függelék tartalmazza.


5.A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, jegyzőre  továbbá ruházhatja. A hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Hatáskör átruházásához minden esetben minősített többségű szavazat szükséges. Az átruházott hatáskörök jegyzékét a   1. melléklet tartalmazza. .


6.Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a polgármester, a bizottságok elnökei, a soron következő képviselő-testületi ülésen beszámolnak. A társulások átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a Polgármester a társulási tanácsban végzett munkájáról szóló beszámoló keretében tájékoztatja a Képviselő-testületet.


7.A Képviselő-testület hatásköréből nem ruházhatók át az Mötv. 42§-ban foglalt hatáskörök.


8.A törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kormány-rendeletben biztosított közigazgatási, hatósági jogkörben eljáró polgármestert, jegyzőt, illetve a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőjét a Képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.



III. fejezet


Markaz Község Önkormányzata szervei és működésük




A Képviselő-testület


5. §



(1)A Képviselő-testület 

a)hivatalos megnevezés:          Markaz Községi  Önkormányzat  Képviselő-testülete


     székhelye:                              Markaz Mikes K. út 5-7



(2)1 A képviselő-testület tagjai  a  települési képviselők, valamint a polgármester. A képviselő-testület tagjainak névsorát, az 1. függelék tartalmazza.


(3)A képviselő-testület akkor határozatképes , ha tagjai közül legalább 4 fő jelen van.

(4)Ha a 3) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen , akkor az ülés határozatképtelen.

A határozatképtelen ülést  8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására össze kell hívni.

(5) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét ülésein gyakorolja. A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(6)   A képviselő-testület megbízatásának időtartamára ciklusprogramot készít.





A testületi ülés összehívása



6. §



(1)A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.


(2)A képviselő-testületi ülés jellegéből fakadóan: alakuló, munkaterv szerinti (soros), rendkívüli, közmeghallgatás  lehet.


(3)Az újonnan megválasztott képviselő-testület első ülését a választást követő 15 napon belüli időpontra a megválasztott polgármester hívja össze. Az alakuló ülést a legidősebb települési képviselő, mint korelnök vezeti az alábbiak szerint:


a)az ülés ünnepélyes megnyitása után a Helyi Választási Bizottság elnöke ismerteti a választás végleges eredményét;

b)a megbízólevelek átadása után az önkormányzati képviselők és a polgármester esküt tesznek, majd a polgármester elmondja  polgármesteri  programját;

c)a Képviselő-testület a polgármester javaslatára titkos szavazással megválasztja az alpolgármestert; megállapítja a polgármester és az alpolgármester illetményét;

d)a Képviselő-testület megválasztja a Pénzügyi   és  Közbeszerzési  Bizottságot,  a  Szociális, Sport- és Kulturális  Bizottságot,  valamint létrehozza a Jogi és Ügyrendi Bizottságot, melyet megbíz az SZMSZ felülvizsgálatával, a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos és az összeférhetetlenségi eljárások lebonyolításával;

e)a Képviselő-testület kialakítja bizottsági szervezetét, szükség szerint módosítja az SZMSZ-t.

(4) 2 A  testületi  ülések a munkatervben elfogadott  napon  (kedd)  14.30-kor kezdődnek és 18.00 óráig tartanak.

Abban az esetben,  ha a  napirendek  terjedelme  indokolja, a képviselő-testület ülése 9.00 órakor kezdődik.


(5)A képviselőknek a meghívót és az ülés teljes anyagát, továbbá a meghívottaknak a meghívót és az őket érintő napirendek előterjesztéseit úgy kell kézbesíteni, hogy legalább öt nappal az ülést megelőzően megtörténjen a kézhezvétel. A kézbesítés a képviselők a  és a bizottságok külső tagjai részére elektronikus formában vagy kérésükre papír alapú formában történik.

(6)A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendjéről a Polgármesteri Hivatal a lakosságot az ülés előtt öt nappal értesíti. A lakosság tájékoztatása a Polgármesteri Hivatal faliújságján elhelyezett napirendet tartalmazó programmal történik.


(7)A képviselő-testület a Községházán / Polgármesteri Hivatal / tartja üléseit.


(8)A képviselő-testület esetenként kihelyezett ülést is tarthat egyéb helyszínen.



7.§


(1) Rendkívüli ülést a polgármester hívhat össze. Össze kell hívni a Képviselő-testület ülését az Mötv. 44. §-ban  meghatározott esetekben, az indítvány benyújtását követő 15 napon belüli időpontra.


(2) Rendkívüli ülésre a  Képviselő-testület rövid úton,  rendkívüli esetben  személyes   

  értesítéssel vagy telefonon, írásos előterjesztés nélkül is összehívható.


(3) Szabályellenesen összehívott ülés, illetve annak döntései érvénytelennek tekintendők.


(4) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés jellegét, helyét, kezdési időpontját, és a javasolt napirendi pontokat.


(5)  A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni  a  Képviselő-testület  tagjai mellett:


a/         a napirendi pont  tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét;


b/                     valamint  azt akinek a jelenléte a napirendi  pont  alapos  és körültekintő megtárgyalásához  elengedhetetlenül  szükséges.



8. §



(1)A Képviselő-testület zárt ülésének eseteire az Mötv.. zárt ülésre irányadó rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2)  Zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, jegyző, a könyvvizsgáló, a jegyzőkönyvvezető, továbbá meghívása esetén az érintett, illetve jogi képviselője és a polgármester által felkért vagy kirendelt szakértő – ideértve az érintett által felkért szakértőt is –, vesz részt.


(3) A nyilvános ülésen jelenlévő állampolgárok hozzászólását a polgármester engedélyezi legfeljebb két percben, a vita lezárását követően, még a döntés meghozatala előtt


(4) Az érintett nyilatkozata alapján zárt ülésen tárgyalandó személyi ügyek esetében az érintette(ke)t a napirend tárgyalását megelőzően nyilatkoztatni kell arra vonatkozóan, hogy ügyüknek nyilvános vagy zárt ülési tárgyalását kérik. Amennyiben több érintett szerepel az adott személyi ügy kapcsán, és bármelyikük nem egyezik bele a nyilvános ülésbe, vagy az érintett nyilatkoztatása bármely ok miatt meghiúsul, az adott napirend csak zárt ülésben tárgyalható.

(5) Választásra, kinevezésre irányuló eljárás esetén – a (4) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével – a pályázók meghallgatása a többi pályázó távollétében egyenként történik, melynek során a Képviselő-testület lehetőséget biztosít pályázata szóbeli kiegészítésére, majd a Képviselő-testület tagjai a pályázóhoz kérdéseket intézhetnek. A bizottsági vélemények ismertetésére és a vitára már valamennyi pályázó jelenlétében kerül sor.




                                                                                       

Munkaterv


9. §


(1)A Képviselő-testület éves munkatervét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé, előkészítéséhez javaslatot  kér  a képviselőktől és a bizottságoktól.



10. §



 2) A munkatervvel szemben támasztott követelmények:


a)tartalmazza a testületi ülések jellegét, tervezett időpontjait, napirendjeit

b)nevezze meg a napirendek előterjesztőit, előadóit, valamint az előkészítésben részt vevő bizottságokat, egyéb szervezeteket



Testületi előterjesztések


11. §


(1)A Képviselő-testület döntéseit általában írásos előterjesztés alapján hozza meg, amely csak az előterjesztés tárgya szerint érintett bizottság(ok) véleményével tűzhető napirendre.


(2)Bizottsági vélemény nélkül is megtárgyalásra bocsátható az az előterjesztés, amelynek bizottsági véleményezésére az  idő rövidsége miatt nem volt mód, valamint bármely esetben, ha a bizottság az előterjesztés véleményezésére nem tartott igényt.


(3)Előterjesztést nyújthat be a Képviselő-testülethez a polgármester, az alpolgármester, bármelyik képviselő vagy bizottság, a jegyző, továbbá akit a Képviselő-testület vagy a polgármester erre felkér, illetve akit jogszabály erre felhatalmaz.


(4)Az ülés meghívóján nem szereplő előterjesztések – sürgősségi indítványok – napirendre tűzéséhez a képviselők minősített többségű szavazata szükséges.


(5)Az előterjesztések – mellékletek nélküli - terjedelme legfeljebb öt oldal lehet. Ez alól kivétel az önkormányzati koncepciók és a rendelettervezetek indoklási része. Az előterjesztéshez az előterjesztő vagy az előadó legfeljebb öt perces szóbeli kiegészítést fűzhet. A polgármester engedélyezheti ennél hosszabb előterjesztés benyújtását is.



(6)Az előterjesztésnek tartalmaznia kell a tárgy meghatározását, a javasolt döntés indokainak bemutatását, az előkészítésben részt vevők pontos megnevezését, továbbá az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, ennek alternatíváit és a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését, valamint a végrehajtás határidejét.



(7)Azokat az előterjesztéseket, vagy mellékleteiket, melyek zárt ülésen történő tárgyalását törvény előírja, illetve lehetővé teszi és azt az előterjesztő a „Zárt ülésre javasolt!” minősítéssel látja el, csak a zárt ülés résztvevőinek szabad megküldeni. A zárt ülésre szánt előterjesztéseket a zárt ülés résztvevői kötelesek bizalmasan kezelni, figyelemmel a személyes adatok és az üzleti titkok védelmét szolgáló vonatkozó jogszabályi előírásokra.


(8)Nem terjeszthető a Képviselő-testület elé olyan rendelettervezet vagy határozati javaslatot is tartalmazó előterjesztés, melyet a jegyzőnek előzetes törvényességi vizsgálat céljából nem mutattak be.




A testületi ülés vezetése, menete és rendjének fenntartása



12§



(1)     A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén  az  alpolgármester, vagy ennek hiányában a Jogi és Ügyrendi Bizottság Elnöke vezeti.


(2)A képviselők közül választott alpolgármester megválasztásáig a polgármester helyettesítésére az ülésen jelenlévő korelnök képviselő jogosult.



13. §



(1)Az ülés kezdetén a polgármester megállapítja, és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet.


(2)Az ülés elején, napirend előtt kerülnek előterjesztésre az alábbiak:


a) polgármester tájékoztatója a legutóbbi ülés óta a testület képviseletében tett intézkedéseikről, a fontosabb eseményekről, 

b) jelentések az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,


(3)Ezt követően a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére.


(4) Rendelettervezet kizárólag nyilvános ülésben kerülhet napirendre. A Képviselő-testület megváltoztathatja a napirendi pontok sorrendjét, napirendi pontokat összevonhat, vagy külön napirendi pontként rendelheti el az egyes előterjesztések tárgyalását, egyes előterjesztéseket a napirendre fel-, vagy arról levehet, illetve meghatározza azokat a napirendi pontokat, melyeket – ha erre törvény lehetőséget ad –, zárt ülésen kíván tárgyalni. Erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.


(4)A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.


(5) A vita megnyitása előtt lehetőséget kell adni az előadónak az előterjesztés indokolt kiegészítésére, majd a bizottsági vélemények hangzanak el legfeljebb 3 percben, ezen felül a bizottság által ezzel megbízott képviselő 2 percben jogosult az esetleges kisebbségi vélemény ismertetésére.  Ezt követően az előadóhoz és az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és az ülésre tanácskozási joggal meghívottak, napirendenként egy alkalommal, legfeljebb két percben kérdést intézhetnek. A kérdésekre a vita előtt kell választ adni, a válaszadás során törekedni kell a rövid, lényegre törő előadásra.


(6)A vitában a képviselők napirendenként legfeljebb két alkalommal, személyenként összesen 5 perc időtartamban tehetik meg hozzászólásaikat, észrevételeiket. A tanácskozási joggal meghívottak napirendenként egy alkalommal, legfeljebb 3-3 percben szólhatnak hozzá a vitához.


(7) A vita lezárására, vagy az ülés elnapolására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárására tett javaslatról, valamint az ülés elnapolásáról és az új ülés időpontjáról a Képviselő-testület azonnal, vita nélkül, minősített többséggel határoz. Az a képviselő, aki a vita lezárására irányuló javaslat előtt már bejelentkezett, még élhet hozzászólási jogával.


(8) A napirend feletti vita lezárása után a napirend előadója észrevételt tehet a hozzászólásokra.


(9) Amennyiben a jegyző a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni, úgy a vita lezárása után, de még a döntés előtt szót kell adni neki.


(10) A polgármester a javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a bizottságok által megfogalmazott, majd sorrendjükben a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, ezeket követően pedig az eredeti előterjesztésben szereplő rendelet-tervezetről, illetve határozati javaslatról szavazzon a testület.



14. §




(1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek keretében


a)rendreutasíthatja azt, aki méltatlan magatartást tanúsít


b)   ismétlődő rendzavarás esetén, figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót, kivéve a képviselőt


c)   figyelmezteti azt a hozzászólót, illetve megvonja a szót attól, aki eltért a tárgyalt napirendtől, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása, vagy túllépi a hozzászólások meghatározott időtartamát


d)  rendreutasíthatja azt a képviselőt, aki az ülés méltóságát magatartásával sérti, a testületet vagy annak tagjait sértő kifejezésekkel illeti, és bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja 

e)egy perces hozzászólást adhat annak, aki a vitában az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani (személyes megszólíttatás).


(2)A Képviselő-testület ülésén a tanácskozás zavartalanságának fenntartása érdekében tilos telefonálni. Egyebekben a mobil telefon-használat kizárólag „néma üzemmód” alkalmazása mellett történhet.



Határozathozatal



15. §


(1)A Képviselő-testület határozatképességére és határozathozatalára az Mötv. erre irányadó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2)Ha a képviselő-testületi ülést határozatképtelenség miatt el kell napolni, úgy azt a polgármester nyolc napon belüli időpontra köteles ismételten összehívni.



16. §


(1)Minősített többségű – azaz legalább 4 egyetértő – szavazat szükséges a következő esetekben:


1.önkormányzati rendeletalkotás


2.a szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény  által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás kérdésében hozott döntések


3.önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, illetve kiválás


4.megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás


5.közfeladat önkéntes felvállalása, megszüntetése, átadása, illetve átvétele

6.Intézmény alapítása, átadása, átvétele, megszüntetése, összevonása


7.a Képviselő-testület feloszlása,


8.a tárgyévet követő évek költségvetése terhére történő kötelezettség-vállalás


9.gazdasági társaság alapítása, vagy abban való részvétel kérdésében történő döntés


10.sürgősségi indítványok napirendre tűzése


11.képviselőnek döntéshozatalból való kizárása


12.vita lezárása, illetve az ülés elnapolása


13.Képviselő-testület hatáskörének átruházása


14.kitüntetés adományozása


15.közbeszerzési döntés meghozatala.


2) Az 1) bekezdésben foglaltakon túl egyszerű többség szükséges az összes többi esetben.



(3)  A szavazás eredményét az ülés levezetője állapítja meg. Azt a javaslatot, mely nem kapta meg a megfelelő többségű egyetértő szavazatot, ugyanazon az ülésen csak kivételes esetben, a következő napirend megkezdéséig, a testület bármely tagjának önkormányzati érdeksérelemre hivatkozó javaslatára – a Képviselő-testület minősített többségű döntése alapján – lehet újból szavaztatni. Ezen rendelkezés alkalmazásában önkormányzati érdeksérelem az Önkormányzat jogszabályon alapuló kötelező és önként vállalt feladatai megvalósulásának sérelme.  



A szavazás módja




17. §.  


(1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt vagy titkos szavazással hozza meg.

(2) A nyílt szavazás esetén a szavazás kézfelemeléssel történik.


(2)A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásra, kinevezésre, vezetői megbízásra, kitüntetés odaítélésére irányuló döntés során, amennyiben több pályázó, vagy jelölt van, az a jelölt nyeri el a Képviselő-testület támogatását, aki a szavazás során a minősített többséget megszerzi és a legtöbb szavazatot kapja. Amennyiben a szavazás eredményeként a Képviselő-testület egyik jelöltet sem támogatja, vagy a támogatott jelöltek között szavazategyenlőség áll fenn, a 16. §. (3) bekezdésében foglaltak alapján van lehetőség ismételt szavazásra. Az ismételt szavazáskor csak a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre kell szavazni.


3 ) A titkos szavazás szavazólapon urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket a Jogi és Ügyrendi Bizottság látja el. Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, a Képviselő - testület a feladat ellátásra a polgármester javaslatára - nyílt szavazással - 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.


(3)A Jogi és Ügyrendi Bizottság a titkos szavazásról a  2)  bekezdésben meghatározott mindkét módszer alkalmazása esetén jegyzőkönyvet készít, melyet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.


4 )Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc rendben felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A szavazás eredményét a jegyző összesíti, és ennek dokumentumait a polgármesternek átadja. A név szerinti szavazás tényét és eredményét a képviselő-testület  üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.





                                                 

18. §


(1)A képviselő döntéshozatalból való kizárására az Ötv. kizárásra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2)3           A személyes érintettség bejelentését  elmulasztó képviselő tiszteletdíja  az adott hónapban 10 %-os mértékkel  csökkenthető.



A kérdés és az interpelláció gyakorlásának rendje



19. §



(1)A képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármesterektől, jegyzőtől, a bizottságok elnökeitől önkormányzati ügyekben egy alkalommal, összesen legfeljebb 2 percben felvilágosítást kérhet (kérdés), amelyre az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban (elektronikus levélben) érdemi választ kell adni.


(2)Interpelláció a Képviselő-testület hatáskörébe, illetve az általa átruházott hatáskörbe tartozó kérdésben írásban terjeszthető elő, amelyet az interpelláló az ülésen legfeljebb 3 percben szóban ismertethet.



(3)A bizottság elnökéhez intézett interpellációt a bizottság megtárgyalja, véleményezi. Amennyiben az interpellációra írásban adnak választ, a válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni és annak elfogadása tárgyában a következő képviselő-testületi ülésen születik döntés.


(4)Az ülés kezdetén a polgármester közli a települési képviselők által írásban benyújtott kérdések, interpellációk tárgyát. A szóbeli kérdéseket a települési képviselők a nyilvános ülés napirendjeinek megtárgyalását követően tehetik meg. .


(5)Az interpellációra az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni. Az interpellációra adott válasz időtartama legfeljebb három perc lehet. A válasz elfogadására vonatkozó nyilatkozatra – függetlenül az interpelláló képviselők számától – legfeljebb három perc áll az interpelláló(k) rendelkezésére. Az interpelláció címzettje legfeljebb három percben reagálhat a nyilatkozatra. Amennyiben az interpelláló a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról – egyszerű többséggel - a Képviselő-testület vita nélkül dönt.


                                                                                            


Jegyzőkönyv


20. §



(1)A Képviselő-testület ülése jegyzőkönyvének elkészítésére, tartalmára, a törvényességi ellenőrzést ellátó szervezet részére történő megküldésére, közzétételére az Mötv., valamint a közérdekű adatok és közérdekből nyilvános adatok megismerhetőségére vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2)  A jegyzőkönyv egy példányát a jegyző megküldi a Könyvtárnak.


(3 A jegyzőkönyv eredeti példányához a jegyző mellékeli a meghívót, írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket és a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.


(3)A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – a Képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe a Polgármesteri Hivatal Jegyzői Irodájában tekinthetnek be.




21. §



A Képviselő-testület  nyilvános üléséről kép és hangfelvétel készül , amelyet a későbbiek során a Falu Tv levetít .




Az önkormányzati képviselő



22. §



(1)A képviselők jogállására, jogaira és kötelezettségeire a Mötv. rendelkezései irányadóak.  


(2)A képviselő a Képviselő-testület üléseiről – illetve azon bizottság üléseiről, amelynek elnöke, vagy tagja – való távollétét előzetesen a polgármesternek, bizottsági ülés esetén a bizottság elnökének jelenti be.


(3)A képviselőket a polgármester,  az alpolgármester , jegyző és a Polgármesteri Hivatal dolgozói  munkaidőben  kötelesek  – lehetőleg soron kívül –  fogadni.



(4)A Képviselő-testület tagját és a külsős bizottsági tagot – kivéve a polgármestert  –, megválasztásának időpontjától, megbízatásának megszűnéséig – havonta folyósítandó – tiszteletdíj illeti meg, amelynek összegét külön rendelet állapítja meg.


(5) A képviselő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, továbbá a képviselővel szemben fennálló összeférhetetlenség eseteire, az összeférhetetlenségi eljárásra a Mötv. rendelkezései irányadóak. 


(6)   A képviselőknek  és a polgármesternek  az alakuló ülésen   esküt  kell  tenni.


(6)Az eskü  szövege:


„Én, (eskütevő neve) becsületemre és lelkiismeretemre fogadom, hogy Magyarországhoz és annak Alaptörvényéhez hű leszek; jogszabályait megtartom és másokkal is megtartatom; (a tisztség megnevezése) tisztségemből eredő feladataimat a (megye vagy település vagy kerület) fejlődésének előmozdítása érdekében lelkiismeretesen teljesítem, tisztségemet a magyar nemzet javára gyakorlom.


(Az eskütevő meggyőződése szerint)  Isten engem úgy segéljen!”




 Képviselő-testület bizottságai


23.§


(1) A Képviselő-testület állandó és – szükség szerint – ideiglenes (ad-hoc) bizottságokat hozhat létre.


(2) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, szervező és ellenőrzési feladatokat ellátó- a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható- egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek. Állandó bizottságok a következők:



1.Pénzügyi és Közbeszerzési  Bizottság                                 4 fő

2.Jogi és Ügyrendi Bizottság                                                  3 fő

3.Szociális, Sport és Kulturális Bizottság                               3 fő



(3)   A bizottságok feladatkörükben :


a) közreműködnek a tevékenységi körükhöz tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok kidolgozásában, előkészítésében   


b) javaslatot tesznek a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben

     

b)A bizottságok részletes feladatait a 2. melléklet tartalmazza.

c) 



A bizottságok szervezete és felépítése



24. §


(1)     A bizottság létszámát, ügykör szerinti feladatait és hatásköreit a Képviselő-testület állapítja meg. A bizottság elnökét és tagjait a Képviselő-testület választja meg. A Képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak névsorát a  2. függelék tartalmazza.


(2)A bizottság elnökét és – elnökkel együtt számított - tagjainak több mint felét a Képviselő-testület tagjai közül kell választani.


(3)A bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei azonosak.


(4)Egy képviselő legfeljebb két állandó bizottságnak lehet tagja. A bizottság nem képviselő tagja csak egy állandó bizottságba választható.


(5)A bizottság feladatkörét és hatásköreit ülésein gyakorolja. Az ülést a bizottság elnöke – összevont ülés esetén elnökei – hívja össze. A bizottság ülését a polgármester indítványára is össze kell hívni.



(6)A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet bármelyik képviselő, valamint az, akit a bizottság elnöke az ülésre meghív.


(7)A bizottság határozatképességére, határozathozatalára és zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat értelemszerűen kell alkalmazni.


(8)A bizottság titkos szavazás esetén – tagjai sorából – három fős szavazatszedő bizottságot választ, amely a titkos szavazást szavazólap alkalmazásával bonyolítja le.


(9)A bizottsági tag döntéshozatalból való kizárására, valamint a bizottság döntésének felfüggesztésére az Mötv. erre irányuló rendelkezéseit kell alkalmazni.


(10)A bizottság elnökének akadályoztatása esetén az ülés összehívásával, levezetésével és a jegyzőkönyv aláírásával kapcsolatos teendőket az általa esetenként megbízott képviselő tag látja el.


(11)A bizottság működésének ügyviteli feladatait, döntéseik végrehajtását a Polgármesteri Hivatal ügykör szerint illetékes belső szervezeti egysége látja el.


(12)A bizottság munkájának koordinálásáért, az ülések technikai előkészítéséért és a döntések nyilvántartásáért a Hivatal   Jegyzője a felelős.


(13)Amennyiben a képviselő-testületi ülés előkészítése során valamely napirendet két vagy több bizottság egy ülés keretében véleményez (összevont bizottsági ülés), az egyes bizottságok állásfoglalásukat külön-külön szavazással alakítják ki.


(14)A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. Az átruházott hatáskörben hozott döntést határozati formába kell foglalni. A határozatokat naptári évenként külön-külön, folyamatos sorszámmal kell ellátni, utalva a meghozatal pontos dátumára és a bizottság nevének rövidítésére is. Az együttes bizottsági ülésről egységes, összevont jegyzőkönyv készül, a bizottságok határozataikat közösen – erre utaló jelöléssel – hozzák.


(15)A jegyzőkönyvet – melyet 15 napon belül kell elkészíteni –, a bizottság elnöke – együttes ülés esetén elnökei –  egy tagja és a jegyzőkönyvvezető írja alá.


(16)A jegyzőkönyv egy-egy példányát kapja a bizottság elnöke, valamint a jegyző, és rajta keresztül az önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv.


(17)Az ideiglenes bizottság összetételére és működésére az állandó bizottságra vonatkozó szabályok megfelelően irányadók.

(18)A bizottság maga állapítja meg ügyrendjét, mely tartalmazza feladatait, a Képviselő-testület által átruházott hatásköreit, valamint működése részletes szabályait.

                        




IV. fejezet


Polgármester, alpolgármester, jegyző,


Polgármester



25. §



(1)Markaz Község polgármestere megbízatását főállásban látja el.


(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek , a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala , működése szempontjából települési képviselőnek számít.


(3) A polgármester tekintetében a Képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat. A polgármester bérét a Képviselő-testület határozatában a Mötv. 71.§-ban foglalt . keretek között, összegszerűen állapítja meg, bérének emelésére és jutalmazására a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság tesz javaslatot.


(4) A Képviselő-testület a Polgármester részére – megbízatásának időtartamára –  választása szerint költségtérítést  állapít meg. A költségtérítés mértékére a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság tesz javaslatot. Az alpolgármesterek részére – megbízatásuk időtartamára – választásuk szerint költségtérítés állapítható meg, mértékére a polgármester tesz javaslatot, a  Mötv.- ben meghatározott keretek között.


(5)     A polgármester vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, valamint az  összeférhetetlenség eseteire, és  az  összeférhetetlenségi  eljárásra  a Mötv. rendelkezései az irányadók. 


26. §



(1) A polgármester feladata különösen:


a) a település fejlődésének elősegítése,

b) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének támogatása,

c)  a település vagyonának megőrzése és gyarapítása,

d)  a véleménynyilvánítás a település  életét érintő kérdésekben,

e)  nyilatkozat adása a hírközlő szerveknek,

f)   gondoskodás a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a település érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,

g)  az önkormányzat nemzetközi tevékenységének irányítása,

h)  a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,


i)   a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása,

j)   a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,

l)   a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a pártokkal és civil szervezetekkel való együttműködés kialakítása,

m) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,

n)  az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése,

p)  önkormányzati társulásokban, érdekképviseleti szervezetekben való képviselet biztosítása.


(2) A Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulása Társulási Tanácsában történő önkormányzati képviseletet a Polgármester akadályoztatása esetén – megbízással, beszámolási kötelezettséggel  az   alpolgármester látja el.


(3) A polgármester a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai körében:


a)   segíti a képviselők munkáját,

b)   összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,

c)   képviseli az önkormányzatot,

d)   szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

e)   az önkormányzati rendeleteket, valamint a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet - a jegyzővel együtt- aláírja,

f)   ha a Képviselő-testület döntését az Önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a Képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.


(4) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:


a)    indítványozhatja a bizottság összehívását,

b)felfüggeszti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.


(7)A Polgármesteri Hivatal irányítása körében a polgármestert megillető jogokra és kötelezettségekre a  Mötv.. erre irányuló rendelkezései alkalmazandók.



27. §


(1)   Ellátja a törvény vagy törvény felhatalmazása alapján a kormányrendelet által ráruházott közigazgatási hatósági hatásköröket.


(2)Törvényben, vagy törvény felhatalmazása alapján a kormányrendeletben előírt esetekben – honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófa-elhárítási ügyekben – részt vesz a közigazgatási feladatok helyi végrehajtásában.


(3) Ha a polgármester az (1) és (2) bekezdésben biztosított saját közigazgatási feladatkörében, illetve közigazgatási hatósági hatáskörében jár el, a Képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.


(4 ) A polgármester a közigazgatási feladatait a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látja el.



Alpolgármester


28. §


(1)  Az alpolgármester választására, jogállására, megbízatásának megszűnésére, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségükre, valamint az összeférhetetlenség eseteire és az összeférhetetlenségi eljárásra a Mötv. erre vonatkozó rendelkezései irányadók. 



(2)Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve, a polgármester utasításainak megfelelően- előkészítő, összehangoló jellegűek,így részt vesz különösen:

    

      a)  a képviselő-testület és  polgármester  döntéseinek előkészítésében,  a  végrehajtás ellenőrzésében

b) a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző, illetve a humán szolgálta-          tásokat nyújtó szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban,

      c) a bizottságok és a képviselők munkájának segítésében,

      d) a kinevezési és a testület hatáskörébe tartozó választási ügyek előkészítésében.



Jegyző


29. §



(1)A jegyző kinevezésére, a Képviselő-testület munkájának elősegítése körében ellátandó átfogó feladataira a Mötv. erre irányadó rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2)A jegyző köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel. Ilyen észrevételét – ha azt a Képviselő-testület nem veszi figyelembe –, az ülés jegyzőkönyvének felterjesztésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.

(3)  A jegyzői tisztség betöltésének akadályoztatása esetén a jegyzői teendőket az aljegyző látja el.


a)    a polgármester irányításával rendszeresen gondoskodik a Képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztések előkészítéséről


c)tájékoztatja a Képviselő-testületet a Polgármesteri Hivatal munkájáról, az ügyintézésről.



V. fejezet


A Polgármesteri Hivatal



                                                                                 30. §       


      

(1)  A képviselő-testület hivatalának elnevezése és címe


Markazi Közös  Önkormányzati Hivatal (Hivatal )

3262  Markaz, Mikes u. 5-7.


A Közös Hivatal kettő szervezeti egységre tagozódik, Markaz székhely településen működő Közös Hivatal, és a Halmajugrai Kirendeltség


b)    A Markazi Közös  Önkormányzati  Hivatal kirendeltségének elnevezése és címe:


Markazi Közös Önkormányzati Hivatal

Halmajugrai Kirendeltsége

3273 Halmajugra, Kossuth u. 163.



(2) A Hivatal feladata:


a)A Képviselő-testület által meghatározott önkormányzati ügyek előkészítése


b)az önkormányzati döntések végrehajtása

      

c) a Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a képviselők működésével kapcsolatos  adminisztrációs teendők ellátása


c)a jogszabályban előírt közigazgatási államigazgatási feladatok ellátása, e döntések végrehajtásának megszervezése



31. §.



(1)A Hivatal munkarendje:


a) hétfő, kedd, szerda és csütörtöki napokon:                7.30-tól 16.00 óráig,

b) pénteken:                                                                    7.30-tól 13.30 óráig.


(2)  A Hivatal ügyfélfogadása:


a) hétfőn kedden  és szerdán:                                         7.30-tól 16.00 óráig,

b) pénteken:                                                                    7.30-tól 13.30 óráig.



(2)A Hivatal belső szervezeti egységeinek tagolódásról, és az általuk ellátott részletes feladatokról  külön  szabályzat  rendelkezik.

                                                                                       

                                                                        32. §       



1)Az  Önkormányzati Központi Konyhán  az óvodai étkeztetés ( családi napközi), az

iskolai étkeztetés, szociális étkeztetés,  a munkahelyi és vendég étkeztetés  tartozik a

közétkeztetéshez.


2)A  konyhai dolgozók közalkalmazotti  jogviszony keretében végzik a feladatukat,

felettük a munkáltatói jogkört a polgármester gyakorolja.


 (3)Az önkormányzati Központi Konyhára vonatkozó szakfeladat-rendet a 4.  függelék 

tartalmazza.


VI. fejezet


Az Önkormányzat költségvetése



33. §



(1)Az Önkormányzat költségvetését az államháztartásról szóló törvény és végrehajtási rendeletei alapján, az állami költségvetési törvényben foglaltakra figyelemmel kell elkészíteni, jóváhagyni és végrehajtani.


(2)A Képviselő-testület költségvetését rendeletben állapítja meg. A rendelettervezet beterjesztését megelőzően a rendelkezésre bocsátott központi költségvetési irányelvek, az Önkormányzat kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatainak elemzése, alapján


a)   számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit,



b)   meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos és célszerű megoldásának alternatíváit,


d)egyeztetni kell az igényeket, célkitűzéseket a lehetőségekkel és ennek alapján a sorrendiséget meghatározni.



Önkormányzat vagyongazdálkodása



34. §


Az Önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják. Az Önkormányzat vagyonával való rendelkezési jog gyakorlásának szabályait az erről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.



VII. fejezet



Az Önkormányzat döntései



35. §


(1)Az Önkormányzat döntései:


a)         önkormányzati rendelet,

b)         az elfogadott napirend kapcsán született, az ügy érdemében hozott  önkormányzati határozat,

c)         a tanácskozás folyamatosságát, eredményességét biztosító, ügyrendi döntések.


(2) a) Az Önkormányzat rendeleteit és határozatait naptári évenként külön-külön, folyamatos sorszámmal kell ellátni – rendelet esetében a kihirdetés, a határozat esetében pedig a meghozatal dátumára utalva –, a következők szerint:



a)  az önkormányzati rendeletek jelzése:

b ) Markaz Községi Önkormányzat

képviselő-testületének  szám/év (hó/nap)  önkormányzati  rendelete

Markaz Községi Önkormányzat

képviselő-testületének  szám/év (hó/nap) határozata

  1. Az önkormányzati rendeletekről és határozatokról a Polgármesteri Hivatal Jegyzője nyilvántartást vezet



Önkormányzati rendeletalkotás



36. §



(1)Az Önkormányzat rendeletalkotási tevékenységére az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében, foglalt rendelkezések az irányadók.


(2)Az önkormányzati rendelet hiteles szövege – a kihirdetésről szóló hirdetménnyel együtt –a helyben szokásos módon, a faliújságon történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre, és a Könyvtárban, kerül elhelyezésre. A hatályos rendeleteket az Önkormányzat honlapján is meg kell jelentetni.  





37. §




(1) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el a kezdeményező bevonásával..  


(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A polgármester – a Polgármesteri Hivatal bevonásával –, a kezdeményezést véleményezi, majd a tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszti.


(3)   A Képviselő-testület állást foglalhat a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről. Meghatározhatja az előkészítés menetét, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét. Az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre. Nem terjeszthető a képviselő-testület elé olyan rendelet-tervezet, amelyet a Jogi és Ügyrendi Bizottság nem tárgyalt meg.


(4)   A szakmai előkészítés a jegyző feladata. Ehhez a Képviselő-testület szükség esetén külső szakértőt is felkérhet.



38. §



(1)A rendelet tervezete előkészítés után nyújtható be a Képviselő-testületnek, indokolásával és várható fontosabb következményeinek vizsgálatával együtt. A polgármester, a jegyző, vagy az előkészítő bizottság vezetője tájékoztatja a Képviselő-testületet az előkészítésnél felvetett  javaslatokról is.


(2)Az elfogadott rendelet hiteles szövegének szerkesztéséről, valamint az egyes rendeletek és módosításaik egységes szerkezetbe foglalásáról, és annak a honlapon történő megjelenítéséről a jegyző folyamatosan gondoskodik.




Helyi népszavazás, népi kezdeményezés



39. §


A helyi népszavazás részletes szabályait az erre irányuló önkormányzati rendelet tartalmazza.





VIII. fejezet



Vegyes és záró rendelkezések



40. §.


(1)Ez a rendelet a kihirdetését követő 2. napon lép hatályba.


(2)Ezzel egyidejűleg hatályát veszti Markaz Község Önkormányzata  Képviselő-testületének 4/2011 (IV.04 ) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatáról. 


3) Az SZMSZ mellékletei:


  • 1.melléklet : A képviselő-testület átruházott hatáskörei
  • 2.melléklet: Markaz Községi Önkormányzat állandó bizottságának feladatai
  • 3.melléklet: Markaz községi Önkormányzat által fenntartott Intézmények


4.) Az SZMSZ függelékei:


  • 1.függelék: Markaz Község Képviselőtestülete
  • 2.függelék: Markaz Község Képviselő- testülete állandó bizottságának tagjai
  • 3.függelék: Markaz Községi Önkormányzat által ellátott feladatok
  • 4. függelék Markaz Községi Önkormányzat Önkormányzati központi konyhájához tartozó kormányzati funkciók

Mellékletek