Gyöngyöstarján Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2021. (X. 6.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Hatályos: 2021. 12. 01

a szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Általános indokolás

Az 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról a települési támogatásokat az alábbiak szerint szabályozza:

45. § (1) A képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján – pénzbeli vagy természetbeni formában – települési támogatást nyújt. Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.

(2) Más jogszabály alkalmazásában az (1) bekezdés a) pontja szerinti célra nyújtott települési támogatást lakásfenntartási támogatásnak kell tekinteni.

(2a) A 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére megállapított települési támogatás a társadalombiztosítási tárgyú jogszabályok alkalmazásában ápolási díjnak minősül, ha az ellátás önkormányzati rendeletben szabályozott havi összege eléri az ápolási díj központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszegének a 80%-át.

(3) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.

(4) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(5) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

A szociális törvény alapján olyan települési támogatás nyújtható, melynél az ügyfél rászorultságát jövedelem- és vagyonvizsgálat támasztja alá.

Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 3. melléklete meghatározza az ún. „szociális normatíva” felhasználási szabályait:

20. 1.3. A települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása jogcím

20.1. Az e jogcím alá tartozó támogatásokra vonatkozó közös szabályok:

20.1.1. Az e jogcím szerinti feladatokra támogatás kizárólag

a) a Szoctv., illetve a Szoctv. 132. § (1) és (2) bekezdései szerinti felhatalmazások alapján kiadott jogszabályokban, továbbá

b) a Gyvt., illetve a Gyvt. 162. § (1) és (2) bekezdései szerinti felhatalmazások alapján kiadott jogszabályokban

foglalt szakmai feltételeknek megfelelően biztosított ellátás esetén vehetők igénybe.

21. 1.3.1. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása jogcím

21.1. A támogatás a 35 000 forint egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességet meg nem haladó önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.

21.6. A támogatás felhasználásával kapcsolatos szabály:

21.6.1. A támogatás elsősorban az önkormányzati helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátások nyújtására, valamint az állampolgárok lakáshoz jutásának önkormányzatok általi, szociális alapon történő támogatására, valamint a 3. melléklet 6.3. pont h) alpontja szerinti ellátások önrészére, az 1.3.2. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása jogcím, az 1.3.3. Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása jogcím, az 1.4.1. Intézményi gyermekétkeztetés támogatása jogcím és az 1.4.2. Szünidei étkeztetés támogatása jogcím szerinti, az önkormányzat vagy társulása által ellátott és támogatott feladatokra használható.

21.6.2. A támogatás szempontjából kizárólag

a) az „Ellátottak pénzbeli juttatásai” megfelelő rovatain,

b) a „Lakáshoz jutást segítő támogatások”,

c) a „Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése”,

d) a „Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások”,

e) az „Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások”, valamint

f) az 1.3.2. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása jogcím, az 1.3.3. Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása jogcím, az 1.4.1. Intézményi gyermekétkeztetés támogatása jogcím és az 1.4.2. Szünidei étkeztetés támogatása jogcím szerinti támogatásoknál az e melléklet szerint alkalmazható kormányzati funkciókon elszámolt kiadások vehetők figyelembe.

Amennyiben az önkormányzat az 1.3.2. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása jogcím, az 1.3.3. Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása jogcím, az 1.4.1. Intézményi gyermekétkeztetés támogatása jogcím és az 1.4.2. Szünidei étkeztetés támogatása jogcím szerinti feladatokra támogatásban nem részesül, de e feladatok ellátásához társulás vagy másik önkormányzat felé a „Támogatási célú finanszírozási műveletek” kormányzati funkción teljesített kiadással hozzájárul, úgy ennek összege a támogatás elszámolása szempontjából figyelembe vehető.

[Megjegyzés:

107060 Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

156 Ide tartozik:
- a más funkcióba nem sorolt, egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátásokkal, támogatásokkal összefüggő kifizetések teljesítése.
Támogatási típusú funkció, az alapító okiratban alaptevékenységként nem szerepelhet.

( 15/2019. (XII. 7.) PM rendelet)]

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A rendelet hatályát megállapító rendelkezés. A szociális ellátások hatálya továbbra is lakóhelyhez vagy tartózkodási helyhez kötött.

Gyvt. 94. § (5) A települési önkormányzat által fenntartott intézmények ellátási területe a település lakosságára terjed ki, kivéve, ha az intézményt társulás keretében közösen tartják fenn, vagy ha az ellátást szerződésben vállalta más önkormányzat lakosságára is kiterjedően.

A 2. §-hoz

A települési támogatások felsorolása.

A szociális ellátásokkal kapcsolatos hatáskörök megoszlanak a polgármester és a bizottság között.

A 3. §-hoz

A települési támogatás iránti kérelmek benyújtása. Ezentúl a jövedelem nélküliségről is a kérelmen kell nyilatkozni.

Ákr. 63. § [Az ügyfél nyilatkozata]

Ha a tényállás tisztázása azt szükségessé teszi, a hatóság az ügyfelet nyilatkozattételre hívhatja fel.

Amennyiben a hatóságnak nem áll rendelkezésére adat az ügyfél jövedelméről, a hatóság nyilatkozattételre hívhatja fel az ügyfelet.

A 4. §-hoz

A támogatások kifizetéséről szóló rendelkezések.

Az 5. §-hoz

A szociális törvény helyi alkalmazását szabályozó rendelkezés.

Szt. 17. § (5) Ha a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét – amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné – méltányosságból

a) elengedheti,

b) csökkentheti,

c) részletekben fizettetheti meg.

A 6. §-hoz

Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás szabályai.

A 7. §-hoz

Gyógyszerkiadáshoz nyújtott települési támogatás szabályai.

A 8. §-hoz

A rendkívüli települési támogatás megállapításának szabályai.

A 9. §-hoz

Gyógyászati segédeszköz támogatására nyújtott rendkívüli települési támogatás szabályai.

A 10. §-hoz

Gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtható rendkívüli települési támogatás szabályai.

A 11. §-hoz

Köztemetés szabályai.

A 12. §-hoz

Szociális szolgáltatások felsorolása.

A 13. §-hoz

Az alapellátás megszűnésének esetei.

A 14. §-hoz

Az étkeztetés jogosultsági feltételeinek meghatározása.

Szt. 62. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) koruk,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk

miatt.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jogosultsági feltételek részletes szabályait a települési önkormányzat rendeletben határozza meg.

A 15. §-hoz

Étkeztetés kérelméről és a megállapodásról szóló rendelkezések.

A 16. §-hoz

Az étkeztetés biztosításának módozatai

A 17. §-hoz

Az étkeztetés térítési díjának megfizetése

A 18. §-hoz

Házi segítségnyújtás ellátásának szabályai.

A 19. §-hoz

Családsegítést ellátó szervezet meghatározása.

A 20. §-hoz

A szociálpolitikai kerekasztal működésének szabályai.

Szoc. tv. 58/B. (2): A 2 000 fő feletti lakosságszámú települési önkormányzat [...] jogszabályban meghatározottak szerint helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.

1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

111/B. § (1) Az Szt. 58/B. § (2) bekezdése alapján létrehozott szociálpolitikai kerekasztal tagjai a helyi önkormányzat, illetve a társulás területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői, továbbá a helyi rendeletben meghatározott szervezetek képviselői.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart. Feladata különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.

A 21. §-hoz

Gyermekjóléti alapellátások általános szabályai.

A 22. §-hoz

Intézményi gyermekétkeztetés szabályai

A 23. §-hoz

Gyermekjóléti szolgáltatás szabályozása.

A 24. §-hoz

Családi bölcsőde szabályai

A 25–27. §-hoz

Hatályba léptető és átmeneti rendelkezések.