Gyöngyöstarján Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021 (II.15.) önkormányzati rendeletének indokolása
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 02. 16az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz, a 4. §-hoz, a 22. §-hoz és a 23. §-hoz, a 4–7. melléklethez, a 11. melléklethez, a 13. melléklethez és a 14. melléklethez
A költségvetési rendelet szerkezetének kialakításkor figyelembe-vételre került:
- az Áht. 4.-6. §-a, amelyben a költségvetési bevételek és kiadások, valamint a kiemelt költségvetési kiadások és bevételek kerülnek meghatározásra,
- az Áht. végrehajtására kiadott 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet - a továbbiakban Ávr. - 2. §-a, amely a kiemelt bevételi előirányzatokat tartalmazza,
- az Áht. 23.-24. §-a és a Ávr. 24.-28. §-a amely a költségvetési rendelet tartalmára vonatkozó előírásokat határozza meg.
Az önkormányzat 2021. évi költségvetésének főösszege 534.351.931 forint.
A 2. §-hoz, az 1–2/A. melléklethez és a 8. melléklethez
A költségvetési bevételek vonatkozásában
- az Áht. 23. § (2) bekezdés a) pontja kimondja, hogy a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési bevételi és költségvetési kiadási előirányzatait működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban.
A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatok kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban.
- a Ávr. 24. § (1) bekezdés a) pontja rendelkezik arról, hogy a helyi önkormányzat költségvetési bevételei között kell megtervezni:
- a helyi önkormányzat bevételeit, így különösen:
- a helyi adó bevételeket,
- a normatív hozzájárulásokat,
- a központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásokat,
- elkülönítetten az EU-s forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok,
projektek bevételeit;
- az Áht. 4. § (4) bekezdése megállapítja, hogy a bevételi előirányzatokat a Ávr.-ben foglalt kiemelt bevételi előirányzatokra kell bontani,
- a Ávr. 2. § -a meghatározza az érintett kiemelt bevételi előirányzatokat.
Az önkormányzat összesített bevételei az alábbi kiemelt előirányzatok szerint kerülnek tervezésre
Az Önkormányzat 2020. évi bevételeit 542.550.334 Ft-ban, ezen belül a költségvetési bevételeket 373.624.637 Ft-ban, a finanszírozási bevételeket pedig 168.925.697 Ft-ban terveztük meg az alábbi pontokban foglaltak szerint.
Kiemelt bevételi előirányzatok | 2021. évi | |
összege | Bevételi forrás %-a az összes bevételhez viszonyítva | |
Önkormányzat általános működésének támogatása | 223.095.834 | 41,75 |
Egyéb működési célú támogatások | 10.285.000 | 1,92 |
Közhatalmi bevétel | 32.200.000 | 6,03 |
Működési bevétel | 19.554.310 | 3,66 |
Felhalmozási bevétel | 18.540.000 | 3,47 |
Felhalmozási célú támogatások | 139.517.046 | 26,11 |
Előző évi költségvetési maradvány igénybevétele | 91.159.741 | 17,06 |
Bevételek összesen | 534.351.931 | 100 |
A bevételek elemzése (1., 2., 8. melléklet)
A fentiek alapján a bevételek között a legnagyobb arányt a következő kiemelt bevételi előirányzatok jelentették:
- Önkormányzat általános működésének támogatása 41,75%
- Felhalmozási célú támogatás 26,11%
- Előző évi költségvetési maradvány 17,06%
A Költségvetési Törvény az elmúlt években kialakított feladatfinanszírozás rendszerét tartja fenn, és a települések jövedelem-kiegyenlítő mechanizmusát is az előző évihez hasonlóan beépítette a rendszerbe. Az Önkormányzatot 2021-ben megillető normatív állami támogatás összege 223.095.834 Ft. A normatív állami támogatások jogcímenkénti részletezését a 8. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat működésének általános támogatásán belül külön jogcímként jelenik meg az önkormányzati hivatal működése, az ún. település-üzemeltetés, ezen belül a zöldterület-gazdálkodás, a közvilágítás, a köztemetők és a közutak fenntartásával kapcsolatos, továbbá az egyéb önkormányzati feladatok finanszírozása. A támogatás az elismert hivatali létszám, illetve településkategóriánként meghatározott a feladathoz kapcsolódó naturális mutató és fajlagos támogatási összeg alapján kerül meghatározásra.
A köznevelési feladatok közül az önkormányzat feladata továbbra is az óvodai ellátás, azaz 2021-ben is csak ennek kapcsán jogosult normatív állami támogatásra. Ennek keretében a központi költségvetés 3 csatornán keresztül finanszírozza a feladatellátást. Ezen belül továbbra is külön jogcímet képez az elismert létszám alapján az óvodapedagógusok, illetve az ő munkájukat segítők bértámogatása – ideértve a pedagógus életpálya előmeneteli rendszeréből adódó többletet is – az óvodapedagógusok minősítéséből fakadó többletkiadás elismerése (3 fő), valamint a működtetés támogatása. Ezen a jogcímen összesen 50.652.520 Ft támogatással számolhatunk. 2020. évhez képest a többlettámogatás 6.794.320 Ft.
Az egyes szociális és gyermekvédelmi ellátórendszerben az önkormányzatok szerepe alapvetően 2021-ben is az alapellátások biztosítása lesz. A segélyezési rendszerben bekövetkezett változások következtében az önkormányzati feladatok jelentősen lecsökkentek, csupán a helyi rendeletben meghatározott ellátási formákra szűkült, s ez tükröződik pénzbeli ellátások támogatásában is.
Kötelező önkormányzati feladatként a gyermekétkeztetés támogatása továbbra is kétcsatornás, melyen belül külön jogcím a finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása, illetve a nyersanyag és dologi kiadások térítési díjból származó elvárt bevétel figyelembevételével megállapított üzemeltetési támogatás. Összességében a gyermekétkeztetési feladatokhoz 22.856.905 Ft támogatást kap az Önkormányzat, amely már magában foglalja a szociálisan rászoruló gyermekek tanítási szünetben történő étkeztetéséhez kapcsolódó támogatás is.
Szociális étkeztetés címén 2.986.200 Ft összeget kap az önkormányzat, a bölcsődei ellátáshoz összesen 3.032.000 Ft támogatásra vagyunk jogosultak. A szociális étkezésnél a mutatószámhoz kapcsolódó normatív támogatás és a bölcsődei ellátás támogatottsága kissé emelkedett az előző évihez képest.
A házi segítségnyújtást 2021-től nem önállóan, hanem társulási formában látja el az önkormányzat, támogatást ilyen címen már nem igényelt.
A kulturális feladatokon belül az önkormányzat csak a nyilvános könyvtári és kulturális feladatok általános támogatására jogosult az állandó lakosok száma alapján, mely jogcímen 4.921.560 Ft támogatást kapunk.
A kormány által elfogadott 639/2020. (XII. 22.) Korm. 2021. évben a Gyöngyöstarjáni kkv-adózók részére felére csökkenti a befizetendő iparűzési adót. Az önkormányzatot pedig kompenzálja kiegészítő támogatásként. Ennek megtervezve megtörtént, támogatásként 19 millió forinttal számolunk.
Ennek folyósításáról jelenleg nincsenek konkrét ismereteink.
A központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásra az alábbi tételeket tervezzük:
Közmunkaprogram támogatása 1.690.000 Ft
TB alapból támogatás védőnői szolgálatra 7.764.000 Ft
Terület alapú támogatás 600.000 Ft
Bértámogatás 231.000 Ft
A Közös Önkormányzati Hivatal Gyöngyösoroszi kirendeltségének fenntartására a 32.647.989 Ft összegű normatív támogatás elegendő, kiegészítésre nincs szükség.
Helyi adók címén az alábbi bevételek kerültek figyelembe vételre:
- Magánszemélyek kommunális adója 8.000.000 Ft
- Iparűzési adó 19.000.000 Ft
- Talajterhelési díj 180.000 Ft
- Bírságok, pótlékok 800.000 Ft
- Mezőőri járulék 200.000 Ft
- Idegenforgalmi adó 4.020.000 Ft
Az intézményi működési bevételek közé azok a bevételek kerültek beszámításra, amelyek a működés során keletkeznek, így különösen:
az intézményi ellátási díjak, (étkezések, családi bölcsőde gondozási díja)
továbbszámlázott szolgáltatási díjak (közüzemi díjak)
ingatlanok bérbeadása
készletértékesítés (temető sírhely megváltás)
házi segítségnyújtás (2020. december havi díja).
Az intézményi térítési díjak tervezésénél figyelembe lett véve, hogy az óvodai étkeztetés több jogcímen is ingyenes a gyermekek részére, ezért alacsony a tervezett bevétel összege.
Felhalmozási bevételként került megtervezve 540.000 Ft értékben ingatlan értékesítés (Gyöngyöstarján, Dobó utca 45. sz.), valamint 18.000.000 Ft építési telkek értékesítése.
Hitelfelvételt 2021 évben nem tervezünk.
Finanszírozási bevételként összesen 91.159.741 Ft-ot terveztünk meg a 2021. január 1-én a bankszámlákon illetve házipénztárakban levő pénzösszeg összességében.
Ebből az összegből 22.820.368 Ft a Magyar Államkincstárnál vezetett pályázathoz kapcsolódó bankszámla egyenlege.
A fenti összeg megegyezik a költségvetési hiánnyal, melyet így teljes egészében le is fed. A 2020. évi maradványból felhalmozási célra az energetikai pályázathoz kapcsolódó felújítási munkákra illetve a 2021. évben befejeződő Magyar Falu programhoz kapcsolódó felhalmozásokra 46.967.681 Ft-ot tervezünk felhasználni, a maradék 44.192.060 Ft pedig működési célú.
A 3. §-hoz, az 1–1/B. melléklethez, a 3. melléklethez és a 3/A. melléklethez
A költségvetési kiadások vonatkozásában (1.1.A., 1.B., 3. melléklet)
- az Áht. 23. § (2) bekezdés a) pontja kimondja, hogy a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési kiadásait előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami feladatok szerint,
- az Áht. 6. § (1) bekezdése meghatározza a kiadási előirányzatok előirányzat csoportjait,
- az Áht. 6. § (2) bekezdése pedig rögzíti a kiemelt előirányzatokat.
Főbb kiadási előirányzat csoportok | 2021. évi | |
összege | Kiadási forrás %-a az összes kiadáshoz viszonyítva | |
Működési költségvetés | 329.327.204 | 61,63 |
Felhalmozási költségvetés | 205.024.727 | 38,11 |
Finanszírozási kiadások | 14.286.045 | 0,26 |
Kiadások összesen: | 534.351.931 | 100 |
A működési költségvetési kiadások a kiemelt előirányzatok szerint a következők szerint alakulnak
Főbb kiadási előirányzat csoportok | 2021. évi | |
összege | Kiadási %-a az összes kiadáshoz viszonyítva | |
Személyi jellegű kiadások | 167.714.958 | 50,92 |
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó | 24.471.665 | 7,43 |
Dologi kiadások | 90.830.647 | 27,58 |
Ellátottak pénzbeli juttatásai | 8.000.000 | 2,43 |
Egyéb működési célú kiadás | 38.309.934 | 11,64 |
Összes működési kiadás | 329.327.204 | 100 % |
A fentiek alapján a kiadások között a legnagyobb arányt a következő kiemelt előirányzatok jelentették:
- Személyi jellegű kiadások 50,92%
- Dologi kiadások 27,58%
A személyi jellegű kiadások jellemzői
A köztisztviselők illetményalapja 2021. évben 46 380 Ft.
A Közalkalmazottak és a pedagógusok bértáblája nem változott.
A minimálbér 2021. február 1-jétől 167.400 Ft/hó. A garantált bérminimum 2021. február 1-jétől 219.000 Ft, a tervezéskor szintén figyelembevételre került.
Az előző évi tervezethez képest -2 fő létszámváltozás történt, 2021. január 1-vel társulás útján látjuk el a házi segítségnyújtási feladatot, a két fő dolgozó munkaviszonya az önkormányzatnál megszűnt.
Jubileumi jutalomra 2021-ben nincs jogosult.
Jutalom teljesítményhez kötötten került tervezésre a 2021. évben év elején kifizetett összeg.
Továbbá jutalomként van megtervezve 1 fő nyugdíjba vonuló részére kifizetendő 3 havi illetményüknek megfelelő juttatás.
A dolgozói döntést figyelembe véve béren kívüli juttatásként Szép kártya választása esetén 10.000 Ft/hó, illetve étkezési utalvány választása esetén 12.000 Ft/hó juttatás került megtervezésre.
Szép kártyát 19 fő, étkezési utalványt pedig 17 fő igényelt.
A közszolgálati tisztviselők részére a rájuk vonatkozó jogszabályi előírások alapján továbbra is legfeljebb 200.000 Ft/év/fő cafetéria juttatást terveztünk.
A munkaadókat terhelő járulékok vonatkozásában a 2021. évben a járulék mértéke 15,5%.
A munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó tervezése a tervezett kiadások után a jogszabályi mértéknek megfelelően került megtervezésre.
Dologi kiadásokra 2021-ben 90.830.647 forintot terveztünk. Kormányzati funkciónkénti kiadásokat a 3. sz. melléklet tartalmazza.
Itt kerülnek megtervezésre a készletbeszerzések (élelmiszer, gyógyszer, irodaszer, könyv, folyóirat, egyéb információhordozó, tüzelőanyag, hajtó- és kenőanyag, szakmai anyagok, ill. egyéb anyagbeszerzések), kommunikációs szolgáltatások (számítástechnikai szolgáltatások, telefon, telefax kiadásait és az internet használati díjat tartalmaz) szolgáltatási kiadások (szállítási szolgáltatás, vásárolt élelmezés, bérleti és lízingdíj, közüzemi díjak, karbantartás, kisjavítási szolgáltatások, egyéb üzemeltetési szolgáltatásokra, postaköltség, szemétszállítási díj, kéményseprési díj, stb.), vásárolt közszolgáltatások, kiküldetések reklám és propaganda kiadások, az általános forgalmi adóra fordított kiadások, és az egyéb dologi kiadásaink, amely különösen a dolgozók továbbképzését, tagdíjakat foglal magába.
Az ellátottak pénzbeli juttatásai között települési támogatásként 8.000.000 Ft kiadás lett tervezve.
A felhalmozási költségvetési kiadások a kiemelt előirányzatok szerint a következők szerint alakultak
Főbb kiadási előirányzat csoportok | 2021. évi | |
összege | Kiadási forrás %-a az összes kiadáshoz viszonyítva | |
Beruházások | 12.938.319 | 6,31 |
Felújítások | 192.086.408 | 93,69 |
Összes felhalmozási kiadás | 205.024.727 | 100 |
Az önkormányzat felhalmozási kiadást tervez a következők szerint:
Közösségi tér önerő 10.000.000 Ft
Gyöngyösoroszi Hivatal nyomtató 381.000 Ft
Energetikai pályázat megvalósítása 157.389.775 Ft
Telek vásárlás 600.000 Ft
Településfejlesztés építési telek 10.867.833 Ft
Településfejlesztés óvoda tornaszoba 4.736.672 Ft
Településfejlesztés közterület karbantartó eszközök 5.295.128 Ft
Nyitott szín 1.000.000 Ft
Hősök 1. sz iroda 800.000 Ft
Térfigyelő kamerák 5.880.719 Ft
IKSZT eszközök 101.600 Ft
Művelődési ház hangosítás 3.000.000 Ft
Művelődési ház függöny, bútor 1.270.000 Ft
Óvoda eszközök, villámvédelem 3.655.000 Ft
Védőnő szék 50.000 Ft
Az Ávr. 24. § (1) bekezdés b) pontja rögzíti, hogy az önkormányzat kiadásait tekintetében a költségvetés tartalmazza
- a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként,
- a helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat,
Ennek megfelelően a rendelet tartalmazza ezeket a témaköröket is.
Az Áht. 23. § (2) bekezdés f) pontja szerint a helyi önkormányzat költségvetésének tartalmaznia kell a költségvetési év azon fejlesztési céljait, melyek megvalósításához a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt. Önkormányzatunk ilyen ügyletet nem tervez 2021-ben.
Az 5. §-hoz
Az Áht. 23. § (2) bekezdés c) pontja alapján a rendeletben meg kell határozni a költségvetési egyenleg összegét.
Az Áht. 5. § (3) bekezdése kimondja, hogy a költségvetésben meg kell állapítani a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként a költségvetési egyenleget, mely lehet:
- költségvetési többlet, vagy
- költségvetési hiány.
Az Áht. 72. § (1) bekezdés a) pontja sorolja fel azokat a pénzügyi finanszírozási lehetőségeket, melyeket a helyi önkormányzat igénybe vehet.
A költségvetés egyenlege:
- működési cél szerint: hiány: 0
Bevétel összesen: 329.327.204
Kiadás összesen: 329.327.204
- felhalmozási cél szerint hiány: 0
Bevétel összesen: 205.024.727
Kiadás összesen: 205.024.727
Az előzőekben meghatározott egyensúly a 2020. évi maradvány igénybevételével a költségvetés stabilitása biztosított.
A 6. §-hoz és a 9. melléklethez
Az önkormányzat összesített létszámkerete (9. sz. melléklet) átlagos statisztikai állományi létszámot tekintve 40,25 fő. Jelenleg nincs üres álláshely.
A 7. §-hoz és a 12. melléklethez
Az Ávr. 24. § (1) bekezdés a) és a bd) pontja rögzíti, hogy az önkormányzat kiadásait tekintetében a költségvetés tartalmazza elkülönítetten az EU-s forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait és bevételeit, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait.
Az önkormányzat Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatásokat 2021. évben az Energetikai pályázat keretében kifizetésre kerülő összeg. A kiadás tervezése megtörtént.
A 8. §-hoz és a 10. melléklethez
Az Áht. 23. § (3) pontja rögzíti a tartalékkal kapcsolatos szabályokat.
Ezek alapján a költségvetési rendeletben elkülönítetten kell szerepeltetni az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék összegét.
Az általános és céltartalék felett a képviselő-testület rendelkezik, amely e jogát a polgármesterre vagy a képviselő-testület bizottságára átruházhatja.
Az általános tartalék tervezett összege 12.984.245 Ft
Céltartalék tervezett összege: 1.301.800 Ft (10. melléklet)
Céltartalékként a 2020. évi bérmaradvány 2021. évben a dolgozók felé ki nem fizetett összegét helyezte az önkormányzat.
A 9–12. §-hoz és a 15. melléklethez
A Közös Önkormányzati Hivatal az önkormányzat költségvetési szerve.
A rendelettervezet tartalmazza a hivatal
- költségvetési bevételeit (76.191.584 Ft)
- költségvetési kiadásait (76.191.584 Ft)
- a létszám előirányzatát. (12 fő köztisztviselő)
A Hivatal főbb bevétele: intézményi működési bevételek és az irányító szervtől kapott költségvetési támogatás.
(1, 2, 3, 9, 15.mellékletek)
A Hivatal főbb kiadásai: személyi jellegű kiadások, munkaadókat terhelő járulékok, dologi kiadások illetve felhalmozási kiadások.
A Hivatal költségvetésének sajátosságai:
- Az önkormányzati hivatal bevételi és kiadásai előirányzatai között az önkormányzati hivatal nevében végzett tevékenységekkel kapcsolatos költségvetési bevételeket és kiadásokat kell megtervezni.
A költségeket Gyöngyöstarján és Gyöngyösoroszi telephelyekre külön-külön tervezzük és tartjuk nyilván.
A 13–16. §-hoz
A Mosolyfalva Óvoda költségvetési szerv az önkormányzat költségvetési szerve.
Magában foglalja a napköziotthonos óvoda, a családi bölcsőde valamint a konyha bevételeket és kiadásokat.
A rendelettervezet tartalmazza az érintett költségvetési szerv
- költségvetési bevételeit (115.274.050 Ft)
- költségvetési kiadásait (115.274.050 Ft)
- a létszám előirányzatát. (19 fő közalkalmazott)
(1, 2, 3, 9. mellékletek)
Főbb bevételei: Intézményi térítési díjak illetve a fenntartói támogatás
Főbb kiadásai: Személyi jellegű kiadások, munkaadókat terhelő kiadások és dologi kiadások, valamint felhalmozási kiadásként kisértékű tárgyi eszköz beszerzés.
A 17–21. §-hoz
Az Áht. 23. § (2) bekezdés h) pontja rendelkezik arról, hogy a helyi önkormányzatnak a költségvetési rendeletében kell meghatározni a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket.
Ennek megfelelően a rendelet kitér az egyes finanszírozási műveletekre, az egyes műveletekkel kapcsolatos hatáskörökre, esetleges felhatalmazásokra.