Nagyréde Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2006(XII.6.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi rendszeréről

Hatályos: 2013. 12. 13- 2017. 08. 24

Nagyréde Község Önkormányzata Képviselő-testületének


17/2006.(XII.6.)


R E N D E L E TE


a gyermekvédelem helyi rendszeréről



A Képviselő-testület a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban Gyvt.) helyi alkalmazása érdekében az 1990. évi LXV. tv. 16.      §. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.



I. RÉSZ


A rendelet célja


1. §


E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén - a Gyvt.-ben, a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997.(IX.10.) Korm. rendeletben foglaltakkal összhangban - megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amely szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról.


A rendelet hatálya


2. §


(1) E rendelet hatálya kiterjed a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel- a Nagyréde területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire.

(2) 1

(3) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Nagyréde területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetésével vagy elháríthatatlan kárral járna.


A gyermekek védelmének rendszere


3. §


(1) A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.

(2) A képviselő-testület e rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutást.

(3) A gyermekek védelmét a képviselő-testület a következő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja:

a.)2

b.) Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:

gyermekjóléti szolgáltatás,

gyermekek napközbeni ellátása



II. RÉSZ


A pénzbeli és természetvédelmi ellátások


Eljárási rendelkezések


4. §


(1) Az e rendeletben szabályozott támogatási formák kérelemre állapíthatók meg, a Gyvt. 18.§. (4) bekezdését is figyelembevéve. A kérelmet a Polgármesteri Hivatalba lehet benyújtani. Kérelmező köteles igazolást csatolni jövedelmi, vagyoni helyzetéről, a gyermek közép-, illetve felsőfokú oktatásban való részvételéről, valamint a forma nyomtatvány szerint nyilatkozni kell a saját és vele közös háztartásban élők személyi adatairól. A rendszeres jövedelem számításnál a kérelem benyújtását megelőző 3 hónap átlagos nettó jövedelem az irányadó, egyéb jövedelmeknél egy év.


5. §


A kérelmezőt igénye elbírálásáról, a megállapított támogatás összegének és formájának megváltoztatásáról, valamint a támogatás megszüntetéséről határozatban kell értesíteni. A határozatban fel kell hívni a kérelmező figyelmét, hogy az ellátásra való jogosultságát érintő lényeges körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az eljáró szervet.


Átmeneti gyermekvédelmi támogatás


6. §3


Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás


7. §4

Természetben nyújtott ellátások


8. §5



III. RÉSZ


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


Eljárási szabályok


9. §


(1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.

(2) Ha a gyermek védelme az ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított - a szülő nem kéri - a jegyző az ellátás kötelező igénybevételét elrendeli.

(3) A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmét a Polgármesteri Hivatal illetékes osztályánál nyújthatja be.

(4) A 10. §. (2) bek. b. pontjában foglalt ellátás igénybevételére irányuló kérelmek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.


Gyermekjóléti alapellátások


10. §


(1) A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának illetve a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.

(2) Az önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében az alábbi ellátási formákat biztosítja:

         a) gyermekjóléti szolgáltatás;

            b) gyermekek napközbeni ellátása:

ba) családi napközi,

bb) óvoda,

                                   bc) iskolai napközis foglalkozás;6



Gyermekjóléti szolgálat


11. §


A gyermekjóléti szolgáltatást a település társulási szerződés alapján a Gyöngyös Kistérség Többcélú Társulása által fenntartott Kistérségi Humán Szolgáltató Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgáltatás (3200 Gyöngyös, Kossuth út 1. szám) útján látja el.7


12. §


(1) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el.

(2) A gyermekjóléti szolgálat feladata során együttműködik a védőnői hálózattal.

(3) A szolgálat feladata a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekében:

  • a gyermeki jogokról és a gyermek fejlődését biztosító támogatásokról való tájékoztatás, a támogatáshoz való hozzájutás segítése,
  • a családtervezési, pszichológiai, a nevelési, az egészségügyi, a mentálhiginés és a káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadás, vagy az ezekhez való hozzájutás megszervezése,
  • a szociális válsághelyzetben lévő várandós anyák támogatása, segítése, tanácsokkal való ellátása,
  • a szabadidős programok szervezése,
  • a hivatalos ügyek intézésének segítése.

(4) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében:

  • a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer működtetése, a nem állami szervek, valamint magánszemélyek részvételének elősegítése a megelőző rendszerben
  • a veszélyeztetettséget előidéző okok feltárása és ezek megoldására javaslat készítése,
  • a Gyvt. 17.§ (1) bekezdésében meghatározott személyekkel és intézményekkel való együttműködés megszervezése, tevékenységük összehangolása.

(5) A gyermekjóléti szolgálat feladata a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése érdekében:

  • családgondozás a családban jelentkező működési zavarok ellensúlyozására,
  • a családi konfliktusok megoldásának elősegítése, különösen a válás, a gyermekelhelyezés és a kapcsolattartás esetében,
  • a egészségügyi és szociális ellátás valamint a hatósági beavatkozás kezdeményezése,
  • javaslat készítése a gyermek családjából történő kiemelésére, a leendő gondozási helyre vagy annak megváltoztatására.

(6) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében:

  • a családgondozás biztosítása - az otthont nyújtó ellátást, illetve a területi gyermekvédelmi szolgáltatást végző intézménnyel együttműködve - a család gyermeknevelési körülményeinek megteremtéséhez, javításához, a szülő és a gyermek közötti kapcsolat helyreállításához,
  • az utógondozás biztosítása - az otthont nyújtó ellátást, illetve a területi gyermekvédelmi szolgáltatást végző intézménnyel együttműködve - a gyermek családjába történő visszailleszkedéséhez.

(7) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő vagy más törvényes képviselő kérelmére, illetve Gyvt. 17. §. (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár - gyermek veszélyeztetettségére utaló - jelzése alapján végzi.

A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál lehet.

A szolgálat hetente egy napon (jelenleg kedden) kihelyezett ügyfélfogadást tart a helyi Polgármesteri Hivatalban.8

(8) Az ellátás biztosítását a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézkedése alapozza meg.


Gyermekek napközbeni ellátása


13. §


(1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk, vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátását elsősorban olyan gyermekek részére kell biztosítani

  • akiknek testi, szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,
  • akit egyedülálló vagy időskorú személy nevel,
  • akivel együtt a családban három, vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, vagy ápolási díjban részesül,
  • akiről a szülője, gondozója szociális helyzete miatt nem tud gondoskodni.

(3) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái: óvoda, általános iskolai napközi.


Családi napközi9


13/A. §.


(1) Az önkormányzat a családban nevelkedő gyermekek napközbeni ellátásáról - a gyermek 3,5 életévének betöltéséig - családi napközi megszervezésével gondoskodik, melynek keretében a gyermek részére az életkoruknak megfelelő nappali felügyeletet, szakszerű gondozást, nevelést, étkezést és foglalkozást biztosít.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása a Kastély Óvoda épületében működő családi napközi fenntartásával valósul meg.

(3) A családi napköziben való elhelyezésre irányuló kérelem Nagyréde Község Polgármesteréhez nyújtható be. A családi napközibe való felvételről és az ellátás megszűntetéséről a polgármester dönt. Túljelentkezés esetén a felvétel sorrendjére a család szociális és egyéb körülményeinek mérlegelése alapján a képviselő-testület Humán Erőforrás Bizottság tesz javaslatot.  10

(4) A családi naközis ellátás megszűnik, ha a gyermek óvodai felvételt nyer, továbbá a szülő kérésére, ha a gyermek napközbeni ellátását más módon kívánja megoldani. Abban az esetben, ha a gyermek a gyermekvédelmi ellátás keretében került a családi napközibe, csak az illetékes gondozó egyetértésével szüntethető meg a napközbeni ellátás.

(5)    A családi napközi igénybevételéért térítési díjat kell fizetni. A térítési díj gondozói óradíjból és étkezési térítési díjból áll.

  • a gondozói óradíj: 40 Ft/fő/gondozói óra
  • az étkezési térítési díjat a képviselő testület külön rendeletben állapítja meg.

(6) A igénybe vett és az (5) bekezdésnek megfelelő napközbeni ellátásért fizetendő térítési díj összegéről /személyi térítési díj/ a szakmai vezető az ellátás igénybevétele után, de legkésőbb az igénybevételtől számított 30 napon belül írásban értesíti a térítési díj fizetésére kötelezettet.



Óvodai ellátás, iskolai napközi foglalkozás


14. §


(1) Az óvodai ellátás 3 éves kortól az iskolában szükséges fejlettség eléréséig, legfeljebb hétéves korig tart.

(2) A gyermek az abban az évben, amelyben az ötödik életévét betölti, az óvodai nevelés első napjától kezdődően óvodai nevelés keretében folyó, iskolai  életmódra felkészítő foglalkozáson köteles részt venni.

(3) Az óvodai foglalkozást oly módon kell megszervezni, hogy az óvoda a szülők igényei szerint eleget tudjon tenni az óvodai neveléssel, a gyermek napközbeni ellátásával összefüggő feladatainak.


15. §


Az iskolai, illetve a tanulószobai foglalkozásokat olyan módon kell megszervezni, hogy a szülők igényei szerint eleget tudjanak tenni az iskolai felkészítéssel és a gyermek napközbeni ellátásával összefüggő feladataival.


16. §


(1) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott feladatokra a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az óvodai ellátás, az iskolai napközi keretében nyújtott étkeztetés igénybevételéért térítési díjat kell fizetni. Az ellátások térítési díját /intézményi térítési díj/ a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.11



V. RÉSZ


Záró rendelkezések


17. §


(1) E rendelet 2007. január 1-én lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


(2) Hatálybalépésével egyidejűleg a 17/2005. (X.26.) sz. rendelet 13. § - 16. §-a hatályát veszti.



Nagyréde, 2006. december 06.



Balázs József sk.                                                Dr. Percze Tünde sk.

    polgármester                                                              jegyző



Záradék:

A módosított rendelet kihirdetve: 2013. december 13.


 Ferge Jánosné sk.

         aljegyző



1-5.   Hatályon kívül helyezte: 11/2013. (XII.13.) ör.

6-9.   Módosította:  2/2009. (II.11)     Hatályos: 2009. II.11.

10.    Módosította: 11/2013. (XII.13.)  Hatályos: 2013.12.14.

11.    Módosította:  2/2009. (II.11.)     Hatályos: 2009. II.11.