Nagyréde Község Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2016(XII.21.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2017. 11. 01- 2019. 06. 23


                              


Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:  


I. F E J E Z E T


ÁLTALÁNOS RENDELEKEZÉSEK


  1. AZ ÖNKORMÁNYZAT ELNEVEZÉSE


  1. §

(1)       Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nagyréde Nagyközség Önkormányzata

(2)       Az önkormányzat székhelye: 3214 Nagyréde, Fő út 4.



2.      AZ ÖNKORMÁNYZAT JELKÉPEI


2.§

Az Önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára és jelenére utaló díszítő szimbólumok a címer és a zászló, a pecsét.



2.1. A címer


3.§

Az önkormányzat címere: álló címerpajzs, melynek alsó része ívesen domborított csúcsban végződő, két oldalán ívesen befelé haladó, míg felső részén íves domborulattal záruló, melyet két metszett vonal köt az oldalhoz.

A címerpajzs keresztirányú hasítással négy részre osztott, melyből a jobb oldali felső mező égkék színű, melyben 18 ágú aranyló napkorong található kilenc egyenes vonalú és kilenc lángnyelvet utánzó sugárral.

A bal felső mező aranysárga színű, melyben zöld levéllel díszített kék szőlőfürt található.

Az alsó jobb oldali mező színe ezüstös, mely három fehér virágú és hat zöld levelű liliomot tartalmaz.

Az alsó bal oldali mező piros alapszínű, melyben szőlőfürtöt tartó álló sárga oroszlán található.


2.1.1.A címer használatának köre és szabályai


4. §

Az Önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet

  1. Az Önkormányzat körbélyegzőjén megfelelő körirattal ellátva.
  2. Az Önkormányzat zászlaján és annak változatain.
  3. Az Önkormányzat szerveinek, a polgármesternek, alpolgármesternek, jegyzőnek készített levélpapírok fejlécén, illetve borítóján.
  4. Az Önkormányzat által kiadott okleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken.
  5. A Községháza épületének bejáratánál és termeiben. A település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon.
  6. A községbe vezető bekötőutak belterületi határánál lévő táblán.


5. §

Az önkormányzat címerét a fenti lehetőségeken túl jogi személyek számára az általuk készített kiadványnál, vagy jellegzetes terméken írásos kérelemre a polgármester vagy a jegyző javaslata alapján a Képviselő-testület engedélyezheti.


6. §

(1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:

  1. a kérelmező megnevezését, címét
  2. a címerhasználat célját,
  3. az előállítani kívánt mennyiséget,
  4. a címer előállításának anyagát
  5. terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén annak módját,
  6. a használat időtartamát
  7. a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fényképmásolatát, stb.)
  8. a felhasználásért felelős személy megnevezését.


(2) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

  1. az engedélyes megnevezését és címét
  2. az előállítás anyagát,
  3. az engedélyezett felhasználás célját
  4. az előállításra engedélyezett mennyiséget
  5. a felhasználás idejét, illetőleg az engedély érvényességének időtartamát,
  6. a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket
  7. a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését
  8. amennyiben a címert használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.


(3) A kiadott engedélyekről a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.


(4) Indokolt esetben a kiadott engedélyt a polgármester visszavonhatja.



7.§

(1) Az Önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.


(2) Amennyiben nincs lehetőség az Önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia, stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.


2.2. A zászló


8.§

(1) A zászlólap arányában, a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú téglalap, melynek színe világoskék.

A zászló közepén foglal helyet az Önkormányzat címere, melyet alulról ívesen követ a község nevét feltüntető hímzett felirat. A zászlólap vége arannyal rojtozott.

(2) Az önkormányzat zászlaja esetében az arányt meghatározó téglalap oldala egy méter.

(3) Az Önkormányzat zászlaja a Községháza dísztermében kerül elhelyezésre.



2.2.1.A zászló használatának köre és szabályai


9.§

(1) A zászló lobogó formájában is használható. A zászló (lobogó), vagy annak méretarányos változatai használhatók:

  1. hivatalos állami ünnepek alkalmával a Magyarország zászlajával együtt,
  2. a község életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmából más hivatalos zászlóval együtt,
  3. a testület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén, minden, a községgel összefüggő, vagy az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.



(2) A zászló előállításának engedélyezésére a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.



2.3.Pecsét

használatának köre és szabályai


10.§

(1)       Az önkormányzat az alábbi pecséteket használja:

  1. Nagyréde Nagyközség Önkormányzata
  2. Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal Nagyréde
  3. Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője

(2)       Nagyréde Nagyközség Önkormányzata pecsétjét kell használni:

  1. a Képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,
  2. a testület által adományozott okleveleken,
  3. az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.




  1. NAGYRÉDÉÉRT” KITÜNTETŐ DÍJ


11.§

Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a község társadalmi életében, közoktatási, közművelődési, testnevelési és sportmozgalmában, közbiztonságában és környezetének védelmében, valamint egészségügyi ellátásában szerzett kimagasló érdemek elismerésére


“NAGYRÉDÉÉRT”

kitüntető díjat alapít.


12.§

(1) A kitüntető díj adományozásának általános feltétele:több éven keresztül maradandó értéket teremtő kimagasló munka, vagy jelentős elismerést kiváltó eredmény elérése, amely Nagyréde község fejlődését elősegítette.


(2) Ezen belül adományozatható a díj különösen:

a) Azoknak, akik a község társadalmi életének, közéletének, közigazgatásának szervezése és irányítása, a településfejlesztés összehangolásában és megvalósításában kiemelkedő tevékenységet fejtettek ki.

b) Azoknak, akik elméleti és gyakorlati munkájukkal kiemelkedő módon hozzájárultak a községben a korszerű és eredményes nevelés, oktatás megvalósításához.

c) Azoknak, akik a község testnevelési és sportmozgalmának szervezésében élenjártak, illetve sportteljesítményeikkel kiemelkedő eredményt értek el.

d) Azoknak, akik elméleti és gyakorlati munkájukkal kiemelkedő módon hozzájárultak a település épített és természeti környezete védelméhez, megóvásához, a műemlékvédelem, a környezeti károk megelőzéséhez, helyreállításához.

e) Azoknak, akik a község egészségügyi ellátásában, az egészséges életmód kialakításának segítésében, a szociális gondoskodásban, a gyermekvédelem területén, valamint a gyógyító és megelőző szakmai munkában kimagasló teljesítményt értek el.

f) Azoknak akik ingyen, fizetés és ellenszolgáltatás nélkül a faluért, Nagyrédéért - mint a díj neve is mutatja - tesz önzetlenül.







3.1.A kitüntető díj adományozásának rendje


13.§

(1) A kitüntető díj

  1. egyéneknek és
  2. közösségeknek egyaránt adományozható.


(2) A díj adományozására javaslatot tehetnek a Képviselő-testület tagjai, bizottságai.

(3) A javaslatokat minden év február 28-ig kell a község polgármesterének megküldeni.

(4) A javaslatokat a képviselő-testület tárgyalja meg és véleményezi.

(5) A kitüntető díj odaítéléséről a Képviselő-testület minősített többségű szavazattal dönt.

(6) A díjból évente 3 db adható ki, melyből maximum 1 db posztumusz díj adományozható.

(7) A díj adományozására minden évben a március 15-i  nagyközségi ünnepségen kerül sor. Az odaítélt díjat ünnepélyes keretek között a község polgármestere adja át. A díj posztumusz adományozása esetén a (3) és jelen bekezdésben foglalt időpontoktól a Képviselő-testület eltérhet. A posztumusz díj, illetve a díjjal járó pénzjutalom átvételére a törvényes örökösök jogosultak.

(8) A kitüntetés adományozásáról szóló határozatot a Nagyrédei Hírlevél legközelebbi számában közzé kell tenni.


3.2.A díj részletezése


14.§

(1) A kitüntetés adományozása során a kitüntetettek számára oklevelet, emlékérmet és pénzjutalmat kell átadni.

(2) Az oklevél tartalmazza az adományozó nevét, a díj nevét, a kitüntetett nevét, a kitüntetésre való érdemesség rövid indokát, valamint az adományozás idejét. Az oklevél díszes grafikai kivitelben készül. Az oklevelet a község polgármestere és az önkormányzat jegyzője írják alá.

(3) Az emlékérem kör alakú, bronzból készült, 110 mm átmérőjű és 5 mm vastagságú, mindkét oldalán megmunkált. Egyik oldalán: az érem síkjából kiemelkedő nagyközségi címerpajzs található, melyet körbe vesz az alábbi felírat: “Adományozta Nagyréde Nagyközség Önkormányzata”.

A körbefutó szöveg kezdetét és végét stilizált liliom választja el egymástól. Másik oldalán: domborműszerűen 3 szőlőmunkás asszony stilizált alakja látható. Körbe: “NAGYRÉDÉÉRT” felírat és az 1275. évszámok található (utalva a község alapítására.) Az évszám előtt és után a feliratot stilizált liliom választja el. Ezen az oldalon látható az érmet készítő Molnár József festőművész “MJ” monogramja.

(4)A kitüntetéssel járó pénzjutalom összege:

a) A 13. § (1) bekezdés a.) pont esetében a mindenkori köztisztviselői illetményalap kétszeresének megfelelő nettó összeg.Megosztott díj esetén az összeg személyenként feleződik.

b) A 13. § (1) bekezdés b.) pont esetében a mindenkori köztisztviselői illetményalap nyolcszorosának megfelelő összeg.


15.§

A kitüntetettekről a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén nyilvántartást kell vezetni.



  1. HELYI NÉPSZAVAZÁS


16.§

A helyi népszavazást a település választópolgárai huszonöt százalékának megfelelő számú választópolgár kezdeményezhet.




II. F E J E Z E T


 A HELYI ÖNKORMÁNYZAT FELADATAI


17.§


(1)       A települési önkormányzat feladatait az Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdése határozza meg.

 (2)      Nagyréde Nagyközség Önkormányzata az Mötv. 10. § (1) bekezdése ás az Mötv. 20.§ (1) bekezdése szerint kötelező feladatai ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodik:


  1. az egészséges ivóvíz ellátásáról és a szennyvízhálózat üzemeltetéséről a Heves Megyei Vízmű Zrt. gondoskodik,
  2. villamos-energia szolgáltatást az E-OS Energiakereskedő és Szolgáltató Zrt. és az ÉMÁSZ Hálózati Kft., helyi  közvilágítást az E-OS Energiakereskedő és Szolgáltató Zrt. és az ÉMÁSZ Hálózati Kft., a helyi közvilágítás karbantartását az ENERIN Közvilágítási Kft. biztosítja,
  3. helyi tűzvédelemmel kapcsolatos feladatokról Heves Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Gyöngyösi Katasztrófavédelmi Kirendeltség (3200 Gyöngyös, Kossuth út 1.) gondoskodik,
  4. az általános iskolai oktatásról és nevelésről a Nagyrédei Szent Imre Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola gondoskodik, míg az óvodai nevelésről a Nagyrédei Kastély Óvoda,
  5. a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátást (óvodás és iskolás gyermekek étkeztetése) a Nagyrédei Kastély Óvoda biztosítja,
  6. a személyes gondoskodást nyújtó szociális feladatok ellátása keretében a szociális étkeztetést, a házi segítségnyújtást és az idősek nappali ellátását a Nagyrédei Gondozási Központ (3214 Nagyréde, Atkári út 9.) biztosítja,
  7. a védőnői ellátást a Védőnői Szolgálat két védőnői körzete biztosítja,
  8. az egészségügyi alapellátást Nagyréde Nagyközség Önkormányzattal háziorvosi feladatok ellátása vállalkozási formában szerződést kötött két fő háziorvos és 1 fő fogorvos biztosítja,
  9. az egészségügyi szakellátás a Bugát Pál Kórház Gyöngyös (3200 Gyöngyös, Dózsa György út 20-22. útján biztosított,
  10. a szociális alapellátást jogszabályok keretei között Nagyréde Nagyközség Önkormányzata biztosítja. A szociális alapellátás körébe tartozó gyermekjóléti és családsegítő szolgáltatást társulás formájában a Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulása (székhely: 3200 Gyöngyös, Fő tér 13.) útján biztosítja.
  11. A közművelődési feladatok ellátását a Molnár József Művelődési Házban, 1 fő művelődésszervező útján biztosítja.
  12. Nagyrédén, a 1154 hrsz-on lévő köztemető fenntartását és üzemeltetését kegyeleti közszolgáltatási szerződés alapján, a Hev-Tem 2003. Kft. útján látja el,
  13. Kommunális hulladék elszállításáról a Hatvan és Térsége Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Nonprofit Közhasznú Kft. (székhely: 3000 Hatvan, Tarjáni út 3.) útján gondoskodik,

nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz elszállításáról: Molnár Gusztáv László egyén vállalkozó (székhely: 3212 Gyöngyöshalász, Deák F. út 7.), mint közszolgáltató biztosítja. A közszolgáltató által elszállított nem közművel összegyűjtött szennyvíz átadási helye: Heves Megyei Vízmű Zrt. Gyöngyös térségi szennyvíztisztító telep.


(3)    Nagyréde Nagyközség Önkormányzata az Mötv. 10. § (2) bekezdése alapján önként vállalt feladatként látja el két családi bölcsőde (Törpike Családi Bölcsőde és Kis Fóka Családi Bölcsőde) fenntartását és működtetését.


(4)   Nagyréde Nagyközség Önkormányzata felépítését a rendelet 1.  függeléke tartalmazza.


18. §

 Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkció szerinti besorolását és alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolását jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.


19. §


A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.




III. F E J E Z E T



A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE


1. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÖSSZEHÍVÁS, VEZETÉS


20. §

(1)       A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A helyi önkormányzati képviselők névsorát az 2. függelék tartalmazza..

(2)       A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

A képviselő-testület évente a nyári szabadságolások miatti időben ülésszak-szünetet rendel el minden év július 1. napjától augusztus 20. napjáig.

Ezen időszakban csak a képviselő-testület előzetes külön döntése alapján, illetve előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő esetben kerülhet sor képviselő-testületi ülésre.

(3)       A képviselő-testület alakuló, soros, soron kívüli, ünnepi és rendkívüli ülést tart.

  1. A képviselő-testület – az Mötv. 43.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezéseire tekintettel – alakuló ülését a települési önkormányzati képviselők választását követő tizenöt napon belül tartja.
  2. A képviselő-testület soros ülését adott hónap 3. vagy 4. csütörtökén tartja a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatalban (3214 Nagyréde, Fő út 4.). Ettől indokolt esetben a polgármester eltérhet, illetve a képviselő-testület a munkatervében rendelkezhet.
  3. Az Mötv. 44. §-a alapján a képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bármely bizottságának vagy a kormányhivatal vezetőjének – a napirendet és időpontot tartalmazó – indítványa alapján soron kívüli ülést kell összehívni.
  4. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül összehívja a testületet. A képviselők az indítványt saját kezűleg aláírják.
  5. A Képviselő-testület – döntése alapján - ünnepi ülést tarthat.
  6. Rendkívüli ülést a polgármester előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő esetben hívhat össze. A képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés megtartásáról.

(4)       Az ülésnap a megszavazott napirend megtárgyalásának befejezéséig tart, elnapolás esetén az ülést az eredeti napirendi pontokkal kell folytatni.

(5)       A képviselő-testület kétfordulós rendszerben tárgyalhatja meg:

  1. az önkormányzat költségvetését,
  2. minden olyan kérdést, amelyet polgármester, bizottság, vagy a képviselők legalább egynegyede így indítványoz megtárgyalni.





21. §

(1)       A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a fő napirendi pontok tárgyának és előterjesztőjének, továbbá az egyéb napirendi pontok tárgyának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(2)       A soros és soron kívüli ülésre szóló meghívót az ülés anyagával együtt a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt a testületi ülés napját megelőzően legalább 5 nappal megkapják. A rendkívüli ülésre szóló meghívót – lehetőség szerint az előterjesztéssel együtt – pedig az ülés előtt legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni. Rendkívül sürgős esetben lehetőség van a képviselő-testület ülésének személyesen vagy telefonon történő összehívására.


22. §

(1)       A Képviselő-testület tagjain kívül minden nyilvános ülésre meg kell hívni, - tanácskozási joggal - az ülés anyagának megküldésével:

a) a jegyzőt,

b) az önkormányzati intézmények vezetőit,

c) a bizottságok külső tagjait,


A képviselő-testület tagjain kívül minden nyilvános ülésre meghívja, a meghívó és a vonatkozó előterjesztés megküldésével:

a) a napirendi pontok felkért előterjesztőit,

b) a civil szervezetek képviselőit a szervezetet érintő ügyben.


(2) Az önszerveződő közösségek, civil szervezetek és egyesületek névsorát az 3. függelék tartalmazza.


23. §

A meghívóban szereplő tárgysorozat az alábbi sorrendben kerül rögzítésre:

a) rendelet-tervezetek, költségvetési-, zárszámadási előterjesztések,

b) gazdasági, vagyoni ügyek,

c) választási, kinevezési ügyek,

d) a polgármester, jegyző, bizottsági elnökök munkatervben rögzített előterjesztései,

e) közérdekű bejelentések,

f) testületi határkörbe tartozó egyedi ügyek.



1.1.A munkaterv


24. §

(1)       A Képviselő-testület működésének alapja a munkaterv, amelyet a Képviselő-testület minden évben december 31-ig hagy jóvá.


(2)       A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé.


(3)       A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a) valamennyi képviselő-testületi tagtól,

b) a bizottságok nem képviselő-testületi tagjaitól,

c) a jegyzőtől,

d) intézményvezetőktől.


(4)       A munkatervi javaslatokat a munkaterv megtárgyalását megelőzően 10 nappal korábban a polgármesterhez kell benyújtani.


(5)       A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülésnapok időpontját,

b) a napirendi pontok tárgyát, címét, előterjesztőjét és az előkészítésért felelős nevét,

c)a közmeghallgatás időpontját.


(6)       A munkaterv elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.


(7)       A Képviselő-testület munkatervében elrendelheti egyes napirendek két fordulóban történő tárgyalását. Az első fordulóban meg kell határozni az elérni kívánt célokat és az előkészítés főbb mozzanatait. A második fordulóban vitatja meg a testület az előterjesztést és hozza meg döntését.


1.2.Az előterjesztés


25. §

(1)       Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, valamint a képviselő-testület, annak bizottsága, illetve a polgármester, valamint a jegyző által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

(2)       A testületi ülésre az előterjesztés – fő szabályként - írásban kerül benyújtásra.

(3)       A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés két részből áll:


a)       első rész:

aa)       az előterjesztés címének, tárgyának pontos meghatározása,

ab)     utalás arra, hogy a téma szerepelt-e már korábban a testület előtt, és ha igen, milyen döntés született, és azt milyen eredménnyel hajtották végre, lehetőségek, szükségszerűségek és következmények bemutatása,

ac)    amennyiben szükséges különböző megoldási lehetőségek és azok pénzügyi hatásainak, illetve ezeket alátámasztó gazdasági számítások bemutatása,

ad)      tárgykört rendező jogszabályok rövid ismertetése,

ae)  indítvány az esetleges korábbi testületi határozat/rendelet hatályban tartására (megerősítésére), vagy hatályon kívül helyezésére.

b)       második rész:

ba)      egyértelműen megfogalmazott határozati javaslat/rendelet-tervezet (az esetleges alternatív javaslatok megfelelő elkülönítésével),

bb)      határozati javaslat esetén a végrehajtásért felelős szerv vagy  személy megnevezése, végrehajtási határidő(k) megjelölése (meghatározott időpont/azonnal/folyamatos/értelem szerint).


(5)     Hatósági ügyekben a határozati javaslatot és az indokolást tartalmazó előterjesztést az ügyfél részére történő kiadásra alkalmas formában kell előkészíteni és előterjeszteni.



(6)       Az előterjesztések előkészítése során be kell tartani a következőket:

a) az előterjesztés elkészítéséért, az érdekeltekkel való lebonyolításért az előterjesztő a felelős,

b) több szervezeti egységet érintő előterjesztés előkészítése során a szükséges koordinációt le kell folytatni.


26. §


(1)       Előterjesztést tehetnek:

a) a polgármester

b) az alpolgármester,

c) a bizottságok elnökei,

d) a jegyző,

e) valamint a képviselő-testület által felkért szervek, szervezetek vezetői.

(2)       Az előterjesztés – kivéve egyes rendelet-tervezeteket, koncepciókat – legfeljebb 5 oldal terjedelmű lehet, amelyhez a legszükségesebb adatokat tartalmazó mellékletek csatolhatók.



1.3.A Képviselő-testület ülése, ülésvezetés szabályai


27. §

(1)       A képviselő-testület alakuló ülését az Mötv. 43. § (1) bekezdése alapján a polgármester hívja össze és vezeti.

(2)       A képviselő-testület soros, soron kívüli, ünnepi és rendkívüli ülését a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester – hívja össze és vezeti.

(3)       Az ülés megnyitásakor a polgármester tájékoztatja a testületet a távollevő képviselőkről és közli a távollét bejelentett indokát, valamint azt, hogy az ülés összehívása szabályszerűen történt-e, majd megállapítja a határozatképességet.

(4)       A képviselő-testületi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselők több mint a fele jelen van. Az ülésteremben tartózkodó képviselőt a határozatképesség megállapításakor és a szavazáskor is jelenlévőnek kell tekinteni. Határozatképtelenség esetén a testületet 15 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.

(5)       Határozatképesség esetén a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, de bármely képviselő és a jegyző is jogosult a meghívóban feltüntetett napirendek vonatkozásában javaslattal élni.

(6)   A polgármester vagy a képviselő, illetve a jegyző javasolhatja bármelyik napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve kezdeményezheti több napirend összevontan történő tárgyalását.



28. §

A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) napirendenként a napirend tárgyalása:

d) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

e) a vita összefoglalása,

f) az indítványok szavazásra való feltevése,

g) határozati javaslatok, rendelet-tervezetek szavaztatása,

h) a szavazás eredményének számszerű megállapítása,

i) a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,

j) a rend fenntartása,

k) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátásása és a szavazás eredményének kihirdetése,

l) az ülés bezárása.



2. TANÁCSKOZÁS RENDJE


29. §

Az első napirendi pont tárgyalását megelőzően a képviselő-testület a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról a polgármester által jóváhagyott írásos formában kap tájékoztatást. A polgármester szükség szerint kiegészítheti az előző soros testületi ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről és a beszámolási időszak legfontosabb eseményeiről szóló tájékoztatóját, valamint a témakörökhöz kapcsolódóan a képviselők részére biztosítja a hozzászólás lehetőségét.



30. §

(1)       A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

  1. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
  2. rendre utasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít, továbbá e rendeletnek a tanácskozási rendre, illetve a szavazásra vonatkozó rendelkezéseit megszegi.

(2)       A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

(3)       Amennyiben a tanácskozás rendjének helyreállítása nem lehetséges, a polgármester a testületi ülést berekeszti és elhagyja a tanácstermet. A testületi ülést ezt követően 5 napon belül, az eredeti napirendi pontokkal ismét összehívja.

(4)      A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azokkal vitába szállni nem lehet.




2.1. A hozzászólások és a vita


31. §

(1)       A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.

(2)       A bizottságok elnökei ismertetik a bizottságuk álláspontjait, valamint a bizottsági tagok kérésére a bizottsági tagok külön véleményét és annak indokolását.

(3)       A képviselők és a tanácskozási joggal megjelentek a napirendhez való hozzászólási szándékukat az ülés elnökének jelzik. A képviselői felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.

(4)       Azt a felszólalót, aki eltér a napirendi pont tárgyától, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra.

 (5)      A nyilvános képviselő-testületi ülésen megjelent állampolgároknak a polgármester kérdést, hozzászólást engedélyezhet egy-egy napirendi ponthoz. A hozzászólás időtartama 2 perc lehet. Az adott ügyhöz ismételt hozzászólást a polgármester engedélyezhet, legfeljebb 2 perc időtartamban. A polgármester további megszólalási lehetőséget csak indokolt esetben engedélyezhet. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el.

(6)       A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.

(7)       A polgármester lehetőséget adhat arra, hogy a vitában érintett részvevő személyek 2 perc időtartamban megjegyzést tehessenek.



2.2. Ügyrendi kérdés


32. §

(1)       Ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatok felett a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(2)       A képviselő ügyrendi hozzászólás keretében tett azon indítványát, mely a vita lezárását és a határozati javaslat illetve a módosító határozati javaslatok azonnali szavazásra bocsátását javasolja - a polgármester szavazásra bocsátja.

(3)       Ügyrendi javaslat a képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

(4)       Az ügyrendi kérdésben szót kérő képviselőnek az elnök felhívására meg kell jelölnie a rendelet azon szabályát, amelyre hivatkozik. Amennyiben az ülés elnöke megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben sincs vitának helye.





  1. AZ ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐKRE VONATKOZÓ MAGATARTÁSI SZABÁLYOK


33. §

(1) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat – az Mötv. 32. § (2) bekezdésén kívül - az alábbiak szerint határozza meg:

a) köteles előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

b) köteles a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni.

(2) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni, ha őt vagy közeli hozzátartozóját az adott ügy személyesen érinti. Amennyiben az önkormányzati képviselő elmulasztja bejelenteni a személyes érintettséget, a képviselő-testület a képviselő személyes érintettségről történő tudomásszerzését követő 15 napon belül dönt, hogy az adott ügyben a képviselőt kizárja-e határozathozatalból. Amennyiben a képviselő-testület a képviselőt kizárja a határozathozatalból, az adott ügyben a képviselő-testület új határozatot hoz. Amennyiben a képviselő-testület a képviselőt nem zárja ki a határozathozatalból, a képviselő-testület a korábban meghozott határozatát hatályában fenntartja.

(3) Amennyiben az önkormányzati képviselő és bizottsági tag az adott hónapban hiányzik a Képviselő-testület üléséről és/vagy annak a Bizottságnak az üléséről, melynek tagja, abban a hónapban képviselői és/vagy bizottsági tag tiszteletdíjra nem jogosult.

(4) Ha a külsős bizottság tag az adott hónapban hiányzik annak a bizottságnak az üléséről, melynek tagja, abban a hónapban tiszteletdíjra nem jogosult.


4. A DÖNTÉSHOZATALI ELJÁRÁS, A SZAVAZÁS MÓDJA


34. §

(1)       Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát – saját indítvánnyal, illetve a vitában elhangzott módosító javaslatok, kiegészítések elfogadásával – a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.

(2)       A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(3)       Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vitában elhangzottakat összefoglalja, majd a javaslatokat logikai sorrendben bocsátja szavazásra. Ezt követően megállapítja a szavazás eredményét és ismerteti a hozott döntést.

(4)       A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több, mint felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség), amennyiben nincs szükség minősített többségre.

(5)      Minősített többség szükséges az Mötv. 50 §-ában meghatározott esetekben.




35. §

(1)       A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. Titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben. A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.

(2)      A titkos szavazást a Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság, mint Szavazatszámláló Bizottság bonyolítja le.

(3)       A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(4)       A Szavazatszámláló Bizottság összeszámolja a szavazatokat és megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát.

(5)       A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

a) a szavazás helyét és napját, a szavazás kezdetét és végét,

b) a Szavazatszámláló Bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét,

e) a jegyzőkönyvvezető nevét,

f) a bizottság tagjainak és a jegyzőkönyvvezetőnek az aláírását.

(6) A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

(7) Ha az eredmény megállapításával kapcsolatban kétség merül fel, a szavazást meg kell ismételtetni.

(8)       Ha a szavazás nemleges eredménnyel zárul az előterjesztő az előterjesztést szükségképpen átdolgozza, kiegészíti és a képviselő-testület a soron következő ülésén azt újból megtárgyalja.



36. §

(1)       Név szerinti szavazást kell elrendelni, az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára, illetve ha bármelyik képviselő javaslatára a testület egyszerű többséggel vita nélkül így határoz.

 (2)      A névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, s a jelenlevők nevük felolvasásakor "igen"-nel, "nem"-mel vagy "tartózkodom"-mal szavaznak. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(3) A névszerinti szavazásról mindig kötelező jegyzőkönyvet készíteni és a külön hitelesített névsort a jegyzőkönyv mellé kell csatolni.



5. A JEGYZŐ JOGSZABÁLYSÉRTŐ DÖNTÉSEK, MŰKÖDÉS JELZÉSÉRE IRÁNYULÓ KÖTELEZETTSÉGE


37. §

A jegyző a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó jelzési kötelezettségének eleget tesz:

a) ha a képviselő-testület és szervei ülésen a döntés meghozatala előtt a jogszabálysértést jelzi, valamint kéri jelzésének jegyzőkönyvbe foglalását,

b) ha a jogszabálysértő döntés vagy működés később jut a jegyző tudomására, a tudomására jutását követően a jogszabálysértést azonnal írásban jelzi a polgármesternek, aki a következő ülésen gondoskodik a jogszabálysértő döntés Képviselő-testület vagy szerve általi felülvizsgálatáról.



IV. F E J E Z E T


RENDELETALKOTÁS ÉS HATÁROZATHOZATAL


1. AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS


38. §

(1)       A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.

(2)       A rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottságok elnökei,

d) a képviselő,

e) a jegyző.

 (3)      A rendelet-tervezetről való szavazás során először a módosító indítványokról, majd a rendelet-tervezet egészéről dönt a testület.



39. §

(1)       A rendeletek számozása évente egytől kezdődik, emelkedő számsorrendben.

(2)      kihirdetése helyben szokásos módon, azaz az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel valósul meg.

(3)      A rendeletekről a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet, amely tartalmazza:

a) rendelet számát és tárgyát

b)  meghozatalának, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját

c) módosító, kiegészítő rendelet számát és annak időpontját

d) hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját.






2. HATÁROZAT ALAKSZERŰSÉGE


40. §

(1)       A határozat megjelölése magában foglalja a határozatot hozó szerv megnevezését, a határozat számát (arab számmal), meghozatalának idejét (évét, valamint zárójelben a hónapját és napját), továbbá, hogy milyen határozat.

           /pl. „Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének ....../....... (........ hónap ... nap) Ök. Határozata”/

(2)       A határozatot naptári évenként eggyel kezdődően folyamatosan kell számozni.

(3)       A testületi határozatokról a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.

(4)       A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül el kell küldeni az érintett, végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

(5)       A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(6)       A képviselő-testület az alábbi kérdésekben a szavazati arányok rögzítésével, alakszerű határozat nélkül dönt:

a) napirend elfogadása,

b) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról, amennyiben újabb határidő vagy feladat nem kerül megállapításra,

c) a polgármester és az alpolgármester előző soros testületi ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről, eseményeiről szóló beszámoló elfogadása,

d) a polgármester és a bizottságok átruházott hatáskörben hozott döntéseinek jóváhagyása,



V. F E J E Z E T


KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ÜLÉS JEGYZŐKÖNYVE


41. §

(1)       A képviselő-testület üléséről a résztvevő jegyzőkönyvvezető közreműködésével jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a testületi ülés megnyitását követően kijelölt és elfogadott két testületi tag aláírásával hitelesít.

(2)       A jegyzőkönyv az Mötv 52. § (1) bekezdés szerinti elemeken kívül tartalmazza:

a) az ülés jellegét (alakuló, soros, soron kívüli, ünnepi, rendkívüli, közmeghallgatás),

b) az ülés módját (nyilvános vagy zárt).

c) a határozatképesség megállapítását,

d) a távollevő képviselők nevét,

e) a tanácskozási joggal megjelentek felsorolását,

f) napirendi pontonként a napirend tárgyát és az előterjesztőt,

g) az ülésen elhangzott kérdések és egyéb felszólalások lényegét,

d) az ülésen történt fontosabb eseményeket.


 (3)      A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:

a) a meghívót,

b) az írásos előterjesztéseket,

c) az írásban benyújtott hozzászólásokat,

d) az elfogadott rendeleteket,

e) jelenléti ívet,

f) titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet,

g) névszerinti szavazásról készült jegyzőkönyvet,


(4) A testületi ülésről készült jegyzőkönyv egy eredeti példányát évente be kell köttetni, és a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatalban kell megőrizni.

(5) A jegyzőkönyv egy másolati példányát az előterjesztésekkel együtt – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – a nyilvánosság biztosítása céljából meg kell küldeni a Könyvtárnak.

(6) A zárt ülésekről külön jegyzőkönyvet kell készíteni és elkülönítve kezelni. Az Mötv. 52. § (3) bekezdésére tekintettel a Képviselő-testület zárt üléseinek döntéseit a választópolgárok a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal Titkárságán tekinthetik meg.



VI. F E J E Z E T


NYILVÁNOSSÁG BIZTOSÍTÁSA

A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI



42. §

(1)       A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) képviselő-testületi ülés,

b) közmeghallgatás,

c) fórum,

d) képviselői fogadóóra.


(2)       A képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok működését, a Községnek hírnevet szerző, vagy azt öregbítő magánszemélyek tevékenységét és velük együttműködik.

(3)       A képviselő-testület és lakosság közötti kapcsolattartás érdekében folyamatosan frissülő önkormányzati honlap működik, valamint legalább félévente kiadásra kerül a Nagyrédei Hírlevél című tájékoztató kiadvány.



1. KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ÜLÉS


43. §

(1) A lakosság tájékoztatása a képviselő-testületi ülésről helyben szokásos módon, azaz a meghívónak az önkormányzat hirdetőtáblájára 5 nappal a képviselő-testületi ülés előtt történő kifüggesztésével valósul meg.

(2) A választópolgároknak joguk van arra, hogy a képviselő-testület nyílt ülésén megjelenjenek és figyelemmel kísérjék a képviselő-testület működést a testületi munka zavarása nélkül.




2. A KÖZMEGHALLGATÁS


44. §

(1)       Az Mötv. 54. §-a alapján a képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és idejét a munkatervben meg kell határozni.

(2)       A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, napirendjéről a közmeghallgatást megelőző 5 nappal, a helyben szokásos módon tájékoztatni kell a lakosságot.

(3)       A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(4)       A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

(5)       A közmeghallgatáson is – mint képviselő-testületi ülésen – a testületnek határozatképesnek kell lennie.


3.A FÓRUM


45. §

(1)       A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - fórumot hívhat össze.

(2)       A fórumot a polgármester vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.

(3)       A fórumra meg kell hívni mindazokat, akiknek meghívása a képviselő-testület üléseire is kötelező.

(4)       A fórum időpontjáról, tárgyáról és helyéről, a fórumot megelőző 5 nappal 

          helyben szokásos módon tájékoztatni kell a lakosságot.

(5)       A fórumról feljegyzést kell készíteni, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.


4.A KÉPVISELŐI FOGADÓÓRA


46. §

A képviselő-testület tagjai a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében havonta egy alkalommal képviselői fogadóórát tarthatnak.



VII. FEJEZET


AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI, AZOK JOGÁLLÁSA, FELADATAI


47. §

Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének szervei:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) a Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság,

d) a Humán- Erőforrás Bizottság,

e) a Nagyédei Közös Önkormányzati Hivatal,

f) az Önkormányzat társulásai.


1. A POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER


48. §

A polgármester tisztségét főállású tisztségviselőként látja el.


49. §

A polgármester az Mötv. 67. §-ában meghatározottakon kívül:

a) kapcsolatot tart a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

b) nyilatkozik a sajtónak,

c) végrehajtja a  képviselő-testület döntéseit, gyakorolja az átruházott hatásköröket,

d) a napirend tárgyalása előtt a polgármester jelentést tesz a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben hozott polgármesteri döntésekről és a két ülés között végzett polgármesteri munkáról.


50. §

(1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat a sürgős döntést igénylő olyan halaszthatatlan ügyekben, amelyekben a döntéshozatal elmaradása az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működését veszélyeztetné vagy az önkormányzati vagyon sérelmét okozná.

 (2) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működésének biztosításával kapcsolatos önkormányzati ügyekben,

b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges, halaszthatatlan ügyekben.


51. §

(1) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki települési képviselő.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.


52. §

(1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége és tartós akadályoztatásuk esetére a képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a képviselő-testület korelnöke jogosult.

(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:

a) 30 napot meghaladó betegség,

b) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.



2. A JEGYZŐ, ALJEGYZŐ


53. §

A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározottakon kívül:


a) a polgármester útmutatásával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök és a képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben,

d) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,

e) figyelemmel kíséri a pályázatok és egyéb külső források igénybevételi lehetőségeit, és azokról folyamatosan tájékoztatja a polgármestert.


54. §

A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője által előzetesen kijelölt köztisztviselője látja el.


3. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI


3. 1. A  bizottságok működése


55. §

(1)       A képviselő-testület két állandó bizottságot hoz létre és szükség esetén ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2)      A képviselő egyidejűleg több bizottságnak is lehet tagja, de csak egy bizottság  elnökévé választható. E rendelkezés nem zárja ki, hogy a képviselő ideiglenes bizottságnak tagja, vagy elnöke lehessen.

(3)       A bizottsági üléseken bármely képviselő részt vehet tanácskozási joggal, szavazati joggal azonban csak a bizottság megválasztott tagjai bírnak.

(4)       Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(5)       Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

(6)       A bizottságok működésére vonatkozó alapvető szabályokat az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza.








3.2. A bizottságok feladatai


56. §

A bizottságok a következő feladatokat látják el:

a) feladatkörükben előkészítik a képviselő-testület döntéseit,

b) szervezik és ellenőrzik a döntések végrehajtását,

c) benyújtják az előterjesztéseket,

d) előterjesztésekhez állásfoglalást készítenek,

e) gyakorolják az átruházott hatásköreiket.



3.3 A testület ideiglenes bizottságai


57. §

A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

a) dönt a bizottság elnevezéséről,

b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,

c) meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,

d) meghatározza a bizottság feladat- és hatáskörét.



3.4 A testület állandó bizottságai


58.  §

A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

a) Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság,

b) Humán- Erőforrás Bizottság.




3.4.1. Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság


59. §

(1) Hivatalos megnevezése: Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi- Ellenőrző Bizottsága (továbbiakban: Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság)

(2) Az Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság tagjainak száma 3 fő, akik közül 2 fő települési képviselők, 1 fő nem települési képviselő (külsős tag).






3.4.2. Humán- Erőforrás Bizottság


60. §

(1) Hivatalos megnevezése: Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Humán- Erőforrás Bizottsága (továbbiakban: Humán- Erőforrás Bizottság)

(2) A Humán- Erőforrás Bizottság tagjainak száma 7 fő, akik közül 4 fő települési képviselők, 3 fő nem települési képviselő (külsős tag).


61.§

(1) A Képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak névsorát a 4. függelék tartalmazza.

(2)    A Képviselő-testület állandó bizottságai feladatát és hatáskörét az SZMSZ 4. melléklete tartalmazza.

(3) Azon előterjesztések körét, amelyeket az álladó bizottságok nyújtanak be, az SZMSZ 5. melléklete tartalmazza.

(4) Azon előterjesztések körét, amelyek az állandó bizottságok állásfoglalásával nyújthatók be, az SZMSZ 6. melléklete tartalmazza.


4. NAGYRÉDEI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL


62. §

(1) Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a hivatali feladatok ellátásáról a Nagyrédei Közös Önkormányzati Hivatal útján gondoskodik.

(2) Szűcsi községben állandó kirendeltség működik, melyet az aljegyző vezet.



5. TÁRSULÁSOK


63. §

A Képviselő-testület társulásai:

a) Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulása,

b) Mátraaljai Önkormányzatok Egészségügyi Társulása,

c) Hatvan és Környéke Települési Szilárdhulladék Gazdálkodás Fejlesztése 

    Társulás,

d) Települési Szilárdhulladék Lerakókat Rekultiváló Társulás.




VIII. F E J E Z E T


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



64. §


(1) Jelen rendelet 2017. január 01-jén lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Nagyréde Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról 6/2015. (V. 11.) önkormányzati rendelete.



Nagyréde, 2016. december 20.




Siposné Fodor Judit                                                             dr. Bálint Edina Ida

     polgármester                                                                               jegyző






J E GY Z É K


a Szervezeti és Működési Szabályzat

függelékeiről és mellékleteiről




Függelékek:


1.         Munkáltatói jogkörök és a foglalkoztatói jogviszonyok

2.         A helyi önkormányzati képviselők névsora

3.         Önszerveződő közösségek, civil szervezetek és egyesületek névsora

4.         A Képviselő-testület bizottságai és az egyes bizottságok tagjai





Mellékletek:

1.        Az Önkormányzat által ellátott feladatok Kormányzati funkciók szerinti besorolása

2.       A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolása

3.       A bizottságok működésére vonatkozó alapvető szabályok

4.       A Képviselő-testület állandó bizottságainak feladata és hatásköre

5.       Azon előterjesztések köréről, amelyeket az állandó bizottságok nyújtanak be

6.       Azon előterjesztések köréről, amelyek az állandó bizottságok állásfoglalásával nyújthatók be.