Nagyréde Község Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2016(XII.21.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 01. 07- 2022. 11. 24Nagyréde Község Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2016(XII.21.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról1
Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. F E J E Z E T
ÁLTALÁNOS RENDELEKEZÉSEK
1. AZ ÖNKORMÁNYZAT ELNEVEZÉSE
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nagyréde Nagyközség Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye: 3214 Nagyréde, Fő út 4.
(3) Az önkormányzat működési területe: Nagyréde Nagyközség teljes közigazgatási területe.2
(4) Nagyréde Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a hivatali feladatok ellátásáról a Nagyrédei Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik.3
2. AZ ÖNKORMÁNYZAT JELKÉPEI
2. § Az Önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára és jelenére utaló díszítő szimbólumok a címer és a zászló, a pecsét.
2.1. A címer
3. § Az önkormányzat címere: álló címerpajzs, melynek alsó része ívesen domborított csúcsban végződő, két oldalán ívesen befelé haladó, míg felső részén íves domborulattal záruló, melyet két metszett vonal köt az oldalhoz.
2.1.1.A címer használatának köre és szabályai
4. § Az Önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet
5. § Az önkormányzat címerét a fenti lehetőségeken túl jogi személyek számára az általuk készített kiadványnál, vagy jellegzetes terméken írásos kérelemre a polgármester vagy a jegyző javaslata alapján a Képviselő-testület engedélyezheti.
6. § (1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:
7. § (1) Az Önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.
(2) Amennyiben nincs lehetőség az Önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia, stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.
2.2. A zászló
8. § (1) A zászlólap arányában, a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú téglalap, melynek színe világoskék.
2.2.1.A zászló használatának köre és szabályai
9. § (1) A zászló lobogó formájában is használható. A zászló (lobogó), vagy annak méretarányos változatai használhatók:
2.3.Pecsét
használatának köre és szabályai
10. § (1) Az önkormányzat az alábbi pecséteket használja:
1. NAGYRÉDÉÉRT” KITÜNTETŐ DÍJ
11. § Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a község társadalmi életében, közoktatási, közművelődési, testnevelési és sportmozgalmában, közbiztonságában és környezetének védelmében, valamint egészségügyi ellátásában szerzett kimagasló érdemek elismerésére
“NAGYRÉDÉÉRT”
12. § (1) A kitüntető díj adományozásának általános feltétele: több éven keresztül maradandó értéket teremtő kimagasló munka, vagy jelentős elismerést kiváltó eredmény elérése, amely Nagyréde község fejlődését elősegítette.
(2) Ezen belül adományozható a díj különösen:
a) Azoknak, akik a község társadalmi életének, közéletének, közigazgatásának szervezése és irányítása, a településfejlesztés összehangolásában és megvalósításában kiemelkedő tevékenységet fejtettek ki.
b) Azoknak, akik elméleti és gyakorlati munkájukkal kiemelkedő módon hozzájárultak a községben a korszerű és eredményes nevelés, oktatás megvalósításához.
c) Azoknak, akik a község testnevelési és sportmozgalmának szervezésében élenjártak, illetve sportteljesítményeikkel kiemelkedő eredményt értek el.
d) Azoknak, akik elméleti és gyakorlati munkájukkal kiemelkedő módon hozzájárultak a település épített és természeti környezete védelméhez, megóvásához, a műemlékvédelem, a környezeti károk megelőzéséhez, helyreállításához.
e) Azoknak, akik a község egészségügyi ellátásában, az egészséges életmód kialakításának segítésében, a szociális gondoskodásban, a gyermekvédelem területén, valamint a gyógyító és megelőző szakmai munkában kimagasló teljesítményt értek el.
f) Azoknak, akik ingyen, fizetés és ellenszolgáltatás nélkül a faluért, Nagyrédéért - mint a díj neve is mutatja - tesz önzetlenül.
3.1.A kitüntető díj adományozásának rendje
13. § (1) A kitüntető díj
3.2.A díj részletezése
14. § (1) A kitüntetés adományozása során a kitüntetettek számára oklevelet, emlékérmet és pénzjutalmat kell átadni.
(2) Az oklevél tartalmazza az adományozó nevét, a díj nevét, a kitüntetett nevét, a kitüntetésre való érdemesség rövid indokát, valamint az adományozás idejét. Az oklevél díszes grafikai kivitelben készül. Az oklevelet a község polgármestere és az önkormányzat jegyzője írják alá.
(3) Az emlékérem kör alakú, bronzból készült, 110 mm átmérőjű és 5 mm vastagságú, mindkét oldalán megmunkált. Egyik oldalán: az érem síkjából kiemelkedő nagyközségi címerpajzs található, melyet körbe vesz az alábbi felírat: “Adományozta Nagyréde Nagyközség Önkormányzata”.
15. § A kitüntetettekről a Nagyrédei Polgármesteri Hivatal székhelyén nyilvántartást kell vezetni.
1. HELYI NÉPSZAVAZÁS
16. § A helyi népszavazást a település választópolgárai huszonöt százalékának megfelelő számú választópolgár kezdeményezhet.
II. F E J E Z E T
A HELYI ÖNKORMÁNYZAT FELADATAI
17. § (1) A települési önkormányzat feladatait az Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdése határozza meg.
(2) Nagyréde Nagyközség Önkormányzata az Mötv. 10. § (1) bekezdése ás az Mötv. 20. § (1) bekezdése szerint kötelező feladatai ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodik:
18. § Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkció szerinti besorolását és alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolását jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.
19. § A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.
III. F E J E Z E T
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
1. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÖSSZEHÍVÁS, VEZETÉS
20. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A helyi önkormányzati képviselők névsorát az 2. függelék tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
21. § (1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a fő napirendi pontok tárgyának és előterjesztőjének, továbbá az egyéb napirendi pontok tárgyának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(2) A soros és soron kívüli ülésre szóló meghívót az ülés anyagával együtt a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt a testületi ülés napját megelőzően legalább 3 nappal megkapják. A rendkívüli ülésre szóló meghívót – lehetőség szerint az előterjesztéssel együtt – pedig az ülés előtt legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni. Rendkívül sürgős esetben lehetőség van a Képviselő-testület ülésének személyesen vagy telefonon történő összehívására.13
22. § (1) A Képviselő-testület tagjain kívül minden nyilvános ülésre meg kell hívni, - tanácskozási joggal - az ülés anyagának megküldésével:
a) a jegyzőt,
b) az önkormányzati intézmények vezetőit,
c) a bizottságok külső tagjait,
23. § A meghívóban szereplő tárgysorozat az alábbi sorrendben kerül rögzítésre:
a) rendelet-tervezetek, költségvetési-, zárszámadási előterjesztések,
b) gazdasági, vagyoni ügyek,
c) választási, kinevezési ügyek,
d) a polgármester, jegyző, bizottsági elnökök munkatervben rögzített előterjesztései,
e) közérdekű bejelentések,
f) testületi határkörbe tartozó egyedi ügyek.
1.1.A munkaterv
24. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja a munkaterv, amelyet a Képviselő-testület minden évben december 31-ig hagy jóvá.
(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
a) valamennyi képviselő-testületi tagtól,
b) a bizottságok nem képviselő-testületi tagjaitól,
c) a jegyzőtől,
d) intézményvezetőktől.
(4) A munkatervi javaslatokat a munkaterv megtárgyalását megelőzően 10 nappal korábban a polgármesterhez kell benyújtani.
(5) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az ülésnapok időpontját,
b) a napirendi pontok tárgyát, címét, előterjesztőjét és az előkészítésért felelős nevét,
c) a közmeghallgatás időpontját.
(6) A munkaterv elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(7) A Képviselő-testület munkatervében elrendelheti egyes napirendek két fordulóban történő tárgyalását. Az első fordulóban meg kell határozni az elérni kívánt célokat és az előkészítés főbb mozzanatait. A második fordulóban vitatja meg a testület az előterjesztést és hozza meg döntését.
1.2.Az előterjesztés
25. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, valamint a képviselő-testület, annak bizottsága, illetve a polgármester, valamint a jegyző által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés – fő szabályként - írásban kerül benyújtásra.
(2a) Kizárólag írásban nyújthatók be azon előterjesztések, melyeket az Mötv. 50 §-a szerint minősített többséggel kell elfogadni.14
(3) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés két részből áll:
a) első rész:
aa) az előterjesztés címének, tárgyának pontos meghatározása,
ab) utalás arra, hogy a téma szerepelt-e már korábban a testület előtt, és ha igen, milyen döntés született, és azt milyen eredménnyel hajtották végre, lehetőségek, szükségszerűségek és következmények bemutatása,
ac) amennyiben szükséges különböző megoldási lehetőségek és azok pénzügyi hatásainak, illetve ezeket alátámasztó gazdasági számítások bemutatása,
ad) tárgykört rendező jogszabályok rövid ismertetése,
ae) indítvány az esetleges korábbi testületi határozat/rendelet hatályban tartására (megerősítésére), vagy hatályon kívül helyezésére.
b) második rész:
ba) egyértelműen megfogalmazott határozati javaslat/rendelet-tervezet (az esetleges alternatív javaslatok megfelelő elkülönítésével),
bb) határozati javaslat esetén a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezése, végrehajtási határidő(k) megjelölése (meghatározott időpont/azonnal/folyamatos/értelem szerint).
(4) Hatósági ügyekben a határozati javaslatot és az indokolást tartalmazó előterjesztést az ügyfél részére történő kiadásra alkalmas formában kell előkészíteni és előterjeszteni.
(5) Az előterjesztések előkészítése során be kell tartani a következőket:
a) az előterjesztés elkészítéséért, az érdekeltekkel való lebonyolításért az előterjesztő a felelős,
b) több szervezeti egységet érintő előterjesztés előkészítése során a szükséges koordinációt le kell folytatni.
26. § (1) Előterjesztést tehetnek:
a) a polgármester
b) az alpolgármester,
c) a bizottságok elnökei,
d) a jegyző,
e) valamint a képviselő-testület által felkért szervek, szervezetek vezetői.
(2) Az előterjesztés – kivéve egyes rendelet-tervezeteket, koncepciókat – legfeljebb 5 oldal terjedelmű lehet, amelyhez a legszükségesebb adatokat tartalmazó mellékletek csatolhatók.
1.3.A Képviselő-testület ülése, ülésvezetés szabályai
27. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését az Mötv. 43. § (1) bekezdése alapján a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A képviselő-testület soros, soron kívüli, ünnepi és rendkívüli ülését a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester – hívja össze és vezeti.
(3) Az ülés megnyitásakor a polgármester tájékoztatja a testületet a távollevő képviselőkről és közli a távollét bejelentett indokát, valamint azt, hogy az ülés összehívása szabályszerűen történt-e, majd megállapítja a határozatképességet.
(4) A képviselő-testületi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselők több mint a fele jelen van. Az ülésteremben tartózkodó képviselőt a határozatképesség megállapításakor és a szavazáskor is jelenlévőnek kell tekinteni. Határozatképtelenség esetén a testületet 15 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.
(5) Határozatképesség esetén a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, de bármely képviselő és a jegyző is jogosult a meghívóban feltüntetett napirendek vonatkozásában javaslattal élni.
(6) A polgármester vagy a képviselő, illetve a jegyző javasolhatja bármelyik napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve kezdeményezheti több napirend összevontan történő tárgyalását.
28. § A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:
a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) napirendenként a napirend tárgyalása:
d) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
e) a vita összefoglalása,
f) az indítványok szavazásra való feltevése,
g) határozati javaslatok, rendelet-tervezetek szavaztatása,
h) a szavazás eredményének számszerű megállapítása,
i) a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,
j) a rend fenntartása,
k) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátásása és a szavazás eredményének kihirdetése,
l) az ülés bezárása.
2. TANÁCSKOZÁS RENDJE
29. § Az első napirendi pont tárgyalását megelőzően a képviselő-testület a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról a polgármester által jóváhagyott írásos formában kap tájékoztatást. A polgármester szükség szerint kiegészítheti az előző soros testületi ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről és a beszámolási időszak legfontosabb eseményeiről szóló tájékoztatóját, valamint a témakörökhöz kapcsolódóan a képviselők részére biztosítja a hozzászólás lehetőségét.
30. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
2.1. A hozzászólások és a vita
31. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.
(2) A bizottságok elnökei ismertetik a bizottságuk álláspontjait, valamint a bizottsági tagok kérésére a bizottsági tagok külön véleményét és annak indokolását.
(3) A képviselők és a tanácskozási joggal megjelentek a napirendhez való hozzászólási szándékukat az ülés elnökének jelzik. A képviselői felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
(4) Azt a felszólalót, aki eltér a napirendi pont tárgyától, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra.
(5) A nyilvános képviselő-testületi ülésen megjelent állampolgároknak a polgármester kérdést, hozzászólást engedélyezhet egy-egy napirendi ponthoz. A hozzászólás időtartama 2 perc lehet. Az adott ügyhöz ismételt hozzászólást a polgármester engedélyezhet, legfeljebb 2 perc időtartamban. A polgármester további megszólalási lehetőséget csak indokolt esetben engedélyezhet. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el.
(6) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
(7) A polgármester lehetőséget adhat arra, hogy a vitában érintett részvevő személyek 2 perc időtartamban megjegyzést tehessenek.
2.2. Ügyrendi kérdés
32. § (1) Ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatok felett a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) A képviselő ügyrendi hozzászólás keretében tett azon indítványát, mely a vita lezárását és a határozati javaslat illetve a módosító határozati javaslatok azonnali szavazásra bocsátását javasolja - a polgármester szavazásra bocsátja.
(3) Ügyrendi javaslat a képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
(4) Az ügyrendi kérdésben szót kérő képviselőnek az elnök felhívására meg kell jelölnie a rendelet azon szabályát, amelyre hivatkozik. Amennyiben az ülés elnöke megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben sincs vitának helye.
1. AZ ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐKRE VONATKOZÓ MAGATARTÁSI SZABÁLYOK
33. § (1) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat – az Mötv. 32. § (2) bekezdésén kívül - az alábbiak szerint határozza meg:
a) köteles előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
b) köteles a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni.
(2) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni, ha őt vagy közeli hozzátartozóját az adott ügy személyesen érinti. Amennyiben az önkormányzati képviselő elmulasztja bejelenteni a személyes érintettséget, a képviselő-testület a képviselő személyes érintettségről történő tudomásszerzését követő 15 napon belül dönt, hogy az adott ügyben a képviselőt kizárja-e határozathozatalból. Amennyiben a képviselő-testület a képviselőt kizárja a határozathozatalból, az adott ügyben a képviselő-testület új határozatot hoz. Amennyiben a képviselő-testület a képviselőt nem zárja ki a határozathozatalból, a képviselő-testület a korábban meghozott határozatát hatályában fenntartja.
(3) Amennyiben az önkormányzati képviselő és bizottsági tag az adott hónapban hiányzik a Képviselő-testület üléséről és/vagy annak a Bizottságnak az üléséről, melynek tagja, abban a hónapban képviselői és/vagy bizottsági tag tiszteletdíjra nem jogosult.
(4) Ha a külsős bizottság tag az adott hónapban hiányzik annak a bizottságnak az üléséről, melynek tagja, abban a hónapban tiszteletdíjra nem jogosult.
4. A DÖNTÉSHOZATALI ELJÁRÁS, A SZAVAZÁS MÓDJA
34. § (1) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát – saját indítvánnyal, illetve a vitában elhangzott módosító javaslatok, kiegészítések elfogadásával – a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.
(2) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(3) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vitában elhangzottakat összefoglalja, majd a javaslatokat logikai sorrendben bocsátja szavazásra. Ezt követően megállapítja a szavazás eredményét és ismerteti a hozott döntést.
(4) A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több, mint felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség), amennyiben nincs szükség minősített többségre.
(5) Minősített többség szükséges az Mötv. 50 §-ában meghatározott esetekben.
35. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. Titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben. A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.
(2) A titkos szavazást a Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság, mint Szavazatszámláló Bizottság bonyolítja le.
(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(4) A Szavazatszámláló Bizottság összeszámolja a szavazatokat és megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát.
(5) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét és napját, a szavazás kezdetét és végét,
b) a Szavazatszámláló Bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét,
e) a jegyzőkönyvvezető nevét,
f) a bizottság tagjainak és a jegyzőkönyvvezetőnek az aláírását.
(6) A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
(7) Ha az eredmény megállapításával kapcsolatban kétség merül fel, a szavazást meg kell ismételtetni.
(8) Ha a szavazás nemleges eredménnyel zárul az előterjesztő az előterjesztést szükségképpen átdolgozza, kiegészíti és a képviselő-testület a soron következő ülésén azt újból megtárgyalja.
36. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára, illetve, ha bármelyik képviselő javaslatára a testület egyszerű többséggel vita nélkül így határoz.
(2) A névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, s a jelenlevők nevük felolvasásakor "igen"-nel, "nem"-mel vagy "tartózkodom"-mal szavaznak. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
(3) A névszerinti szavazásról mindig kötelező jegyzőkönyvet készíteni és a külön hitelesített névsort a jegyzőkönyv mellé kell csatolni.
5. A JEGYZŐ JOGSZABÁLYSÉRTŐ DÖNTÉSEK, MŰKÖDÉS JELZÉSÉRE IRÁNYULÓ KÖTELEZETTSÉGE
37. § A jegyző a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó jelzési kötelezettségének eleget tesz:
a) ha a képviselő-testület és szervei ülésen a döntés meghozatala előtt a jogszabálysértést jelzi, valamint kéri jelzésének jegyzőkönyvbe foglalását,
b) ha a jogszabálysértő döntés vagy működés később jut a jegyző tudomására, a tudomására jutását követően a jogszabálysértést azonnal írásban jelzi a polgármesternek, aki a következő ülésen gondoskodik a jogszabálysértő döntés Képviselő-testület vagy szerve általi felülvizsgálatáról.
IV. F E J E Z E T
RENDELETALKOTÁS ÉS HATÁROZATHOZATAL
1. AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS
38. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a bizottságok elnökei,
d) a képviselő,
e) a jegyző.
(3) A rendelet-tervezetről való szavazás során először a módosító indítványokról, majd a rendelet-tervezet egészéről dönt a testület.
39. § (1) A rendeletek számozása évente egytől kezdődik, emelkedő számsorrendben.
(2) kihirdetése helyben szokásos módon, azaz az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel valósul meg.
(3) A rendeletekről a Nagyrédei Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet, amely tartalmazza:
a) a rendelet számát, tárgyát, meghozatalának, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját,
c) módosító rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját,
d) hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját.15
2. HATÁROZAT ALAKSZERŰSÉGE
40. § (1) A határozat megjelölése magában foglalja a határozatot hozó szerv megnevezését, a határozat számát (arab számmal), meghozatalának idejét (évét, valamint zárójelben a hónapját és napját), továbbá, hogy milyen határozat.
V. F E J E Z E T
KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ÜLÉS JEGYZŐKÖNYVE
41. § (1) A képviselő-testület üléséről a résztvevő jegyzőkönyvvezető közreműködésével jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a testületi ülés megnyitását követően kijelölt és elfogadott két testületi tag aláírásával hitelesít.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv 52. § (1) bekezdés szerinti elemeken kívül tartalmazza:
a) az ülés jellegét (alakuló, soros, soron kívüli, ünnepi, rendkívüli, közmeghallgatás),
b) az ülés módját (nyilvános vagy zárt).
c) a határozatképesség megállapítását,
d) a távollevő képviselők nevét,
e) a tanácskozási joggal megjelentek felsorolását,
f) napirendi pontonként a napirend tárgyát és az előterjesztőt,
g) az ülésen elhangzott kérdések és egyéb felszólalások lényegét,
d) az ülésen történt fontosabb eseményeket.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:
a) a meghívót,
b) az írásos előterjesztéseket,
c) az írásban benyújtott hozzászólásokat,
d) az elfogadott rendeleteket,
e) jelenléti ívet,
f) titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet,
g) névszerinti szavazásról készült jegyzőkönyvet,
(4) A testületi ülésről készült jegyzőkönyv egy eredeti példányát évente be kell köttetni, és a Nagyrédei Polgármesteri Hivatalban [18] Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 01. kell megőrizni.
(5) A jegyzőkönyv egy másolati példányát az előterjesztésekkel együtt – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – a nyilvánosság biztosítása céljából meg kell küldeni a Könyvtárnak.
(6) A zárt ülésekről külön jegyzőkönyvet kell készíteni és elkülönítve kezelni. Az Mötv. 52. § (3) bekezdésére tekintettel a Képviselő-testület zárt üléseinek döntéseit a választópolgárok a Nagyrédei Polgármesteri Hivatal [19] Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 01. Titkárságán tekinthetik meg.
VI. F E J E Z E T
NYILVÁNOSSÁG BIZTOSÍTÁSA
A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI
42. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:
a) képviselő-testületi ülés,
b) közmeghallgatás,
c) fórum,
d) képviselői fogadóóra.
(2) A képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok működését, a Községnek hírnevet szerző, vagy azt öregbítő magánszemélyek tevékenységét és velük együttműködik.
(3) A képviselő-testület és lakosság közötti kapcsolattartás érdekében folyamatosan frissülő önkormányzati honlap működik, valamint legalább félévente kiadásra kerül a Nagyrédei Hírlevél című tájékoztató kiadvány.
1. KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ÜLÉS
43. § (1) A lakosság tájékoztatása a Képviselő-testületi ülésről helyben szokásos módon, azaz a meghívónak az önkormányzat hidetőtáblájára 3 nappal a Képviselő-testületi ülés előtt történő kifüggesztésével valósul meg.16
(2) A választópolgároknak joguk van arra, hogy a képviselő-testület nyílt ülésén megjelenjenek és figyelemmel kísérjék a képviselő-testület működést a testületi munka zavarása nélkül.
2. A KÖZMEGHALLGATÁS
44. § (1) Az Mötv. 54. §-a alapján a képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és idejét a munkatervben meg kell határozni.
(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, napirendjéről a közmeghallgatást megelőző 3 nappal, a helyben szokásos módon tájékoztatni kell a lakosságot.17
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
(5) A közmeghallgatáson is – mint képviselő-testületi ülésen – a testületnek határozatképesnek kell lennie.
3. A FÓRUM
45. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - fórumot hívhat össze.
(2) A fórumot a polgármester vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.
(3) A fórumra meg kell hívni mindazokat, akiknek meghívása a képviselő-testület üléseire is kötelező.
(4) A fórum időpontjáról, tárgyáról és helyéről, a fórumot megelőző 5 nappal helyben szokásos módon tájékoztatni kell a lakosságot.
(5) A fórumról feljegyzést kell készíteni, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
4. A KÉPVISELŐI FOGADÓÓRA
46. § A képviselő-testület tagjai a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében havonta egy alkalommal képviselői fogadóórát tarthatnak.
AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI, AZOK JOGÁLLÁSA, FELADATAI
47. § Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének szervei:
a) a polgármester,
b) a jegyző,
c) a Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság,
d) a Humán- Erőforrás Bizottság,
e) a Nagyédei Polgármesteri Hivatal,18
f) az Önkormányzat társulásai.
1. A POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER
48. § A polgármester tisztségét főállású tisztségviselőként látja el.
48/A. §19 A polgármester fogadónapja: kedd 13.00 – 16.00 óráig,
49. § A polgármester az Mötv. 67. §-ában meghatározottakon kívül:
a) kapcsolatot tart a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,
b) nyilatkozik a sajtónak,
c) végrehajtja a képviselő-testület döntéseit, gyakorolja az átruházott hatásköröket,
d) a napirend tárgyalása előtt a polgármester jelentést tesz a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben hozott polgármesteri döntésekről és a két ülés között végzett polgármesteri munkáról.
50. § (1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat a sürgős döntést igénylő olyan halaszthatatlan ügyekben, amelyekben a döntéshozatal elmaradása az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működését veszélyeztetné vagy az önkormányzati vagyon sérelmét okozná.
(2) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működésének biztosításával kapcsolatos önkormányzati ügyekben,
b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges, halaszthatatlan ügyekben.
51. § (1) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki települési képviselő.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
52. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége és tartós akadályoztatásuk esetére a képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a képviselő-testület korelnöke jogosult.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:
a) 30 napot meghaladó betegség,
b) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.
2. A JEGYZŐ, ALJEGYZŐ
53. § A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározottakon kívül:
a) a polgármester útmutatásával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
c) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök és a képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben,
d) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
e) figyelemmel kíséri a pályázatok és egyéb külső források igénybevételi lehetőségeit, és azokról folyamatosan tájékoztatja a polgármestert.
53/A. §20 A jegyző fogadónapja: kedd 13.00 – 16.00 óráig,
54. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Nagyrédei Polgármesteri Hivatal [25] Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 20. jegyzője által előzetesen kijelölt köztisztviselője látja el.
3. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
3. 1. A bizottságok működése
55. § (1) A képviselő-testület két állandó bizottságot hoz létre és szükség esetén ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) A képviselő egyidejűleg több bizottságnak is lehet tagja, de csak egy bizottság elnökévé választható. E rendelkezés nem zárja ki, hogy a képviselő ideiglenes bizottságnak tagja, vagy elnöke lehessen.
(3) A bizottsági üléseken bármely képviselő részt vehet tanácskozási joggal, szavazati joggal azonban csak a bizottság megválasztott tagjai bírnak.
(4) Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(5) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
(6) A bizottságok működésére vonatkozó alapvető szabályokat az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza.
3.2. A bizottságok feladatai
56. § A bizottságok a következő feladatokat látják el:
a) feladatkörükben előkészítik a képviselő-testület döntéseit,
b) szervezik és ellenőrzik a döntések végrehajtását,
c) benyújtják az előterjesztéseket,
d) előterjesztésekhez állásfoglalást készítenek,
e) gyakorolják az átruházott hatásköreiket.
3.3 A testület ideiglenes bizottságai
57. § A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
a) dönt a bizottság elnevezéséről,
b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
c) meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
d) meghatározza a bizottság feladat- és hatáskörét.
3.4 A testület állandó bizottságai
58. § A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság,
b) Humán- Erőforrás Bizottság.
3.4.1. Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság
59. §
(1) Hivatalos megnevezése: Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi- Ellenőrző Bizottsága (továbbiakban: Pénzügyi- Ellenőrző Bizottság)
3.4.2. Humán- Erőforrás Bizottság
60. §
(1) Hivatalos megnevezése: Nagyréde Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Humán- Erőforrás Bizottsága (továbbiakban: Humán- Erőforrás Bizottság)
61. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak névsorát a 4. függelék tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület állandó bizottságai feladatát és hatáskörét az SZMSZ 4. melléklete tartalmazza.
(3) Azon előterjesztések körét, amelyeket az álladó bizottságok nyújtanak be, az SZMSZ 5. melléklete tartalmazza.
(4) Azon előterjesztések körét, amelyek az állandó bizottságok állásfoglalásával nyújthatók be, az SZMSZ 6. melléklete tartalmazza.
4. NAGYRÉDEI POLGÁRMESTERI HIVATAL
62. §21
62/A. §22 A hivatal ügyfélfogadási rendje: hétfő- kedd: 08.00-16.00 óráig
5. TÁRSULÁSOK
63. § A Képviselő-testület társulásai:
a) Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulása,
b) Mátraaljai Önkormányzatok Egészségügyi Társulása,
c) Hatvan és Környéke Települési-Szilárdhulladék Gazdálkodás Fejlesztése Társulás
d) Hatvan és Térsége Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Nonprofit Közhasznú Kft.
e) Zagyvakörnyéki Települési Szilárdhulladék-Gazdálkodás Fejlesztése Társulás.23
VIII. F E J E Z E T
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
64. § (1) Jelen rendelet 2017. január 01-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Nagyréde Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról 6/2015. (V. 11.) önkormányzati rendelete.
J E GY Z É K
a Szervezeti és Működési Szabályzat
függelékeiről és mellékleteiről
A HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK
NÉVSORA
Név |
Város, |
Utca, hsz. |
---|---|---|
Siposné Fodor Judit |
Nagyréde |
Gyöngyösi út 30. |
Balázs József |
Nagyréde |
Árpád út 48. |
Balázsné Kelemen Erika |
Nagyréde |
Atkári út 66. |
Csernyik Ottó István |
Nagyréde |
Óvoda út 2. |
Kolyvekné dr. Tóth Eszter Enikő |
Gyöngyös |
Esthajnal u. 9. |
Dr. Kovács István |
Nagyréde |
Rákóczi út 32. |
Sebők Judit |
Nagyréde |
Petőfi út 4. |
AZ ÖNSZERVEZŐDŐ KÖZÖSSÉGEK,
CIVIL SZERVEZETEK ÉS EGYESÜLETEK
NÉVSORA
NAGYRÉDE NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ – TESTÜLETÉNEK
BIZOTTSÁGAI, ÖSSZETÉTELE
A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
A BIZOTTSÁGOK MŰKÖDÉSÉRE VONATKOZÓ
ALAPVETŐ SZABÁLYOK
I. PÉNZÜGYI- ELLENŐRZŐ BIZOTTSÁG
FELADATA ÉS HATÁSKÖRE
II. HUMÁN- ERŐFORRÁS BIZOTTSÁG
FELADATA ÉS HATÁSKÖRE [29] Módosította: 22/2017. (VIII.24.) ör. Hatályos: 2017. augusztus 25. , [30] Módosította: 28/2017. (X.26.) ör. Hatályos: 2017. november 01.
AZON ELŐTERJESZTÉSEK KÖRE, AMELYEKET BIZOTTSÁG
NYÚJT BE
AZON ELŐTERJESZTÉSEK KÖRE,
AMELYEK A BIZOTTSÁGOK VÉLEMÉNYEZÉSÉVEL NYÚJTHATÓK BE
Az önkormányzati rendeletet a Nagyréde Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 79. §-a hatályon kívül helyezte 2022. november 25. napjával.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 01.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 01.
Módosította: 15/2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 01.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 01.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 01.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2020. január 20.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Hatályon kívül helyezte: 2019. (XI.15.) ör
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.
Módosította: 2019. (XI.15.) ör. Hatályos: 2019. november 18.