Nagyréde Község Önkormányzat Képviselő-testülete 2/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
Nagyréde Nagyközség Önkormányzata 2020. évi költségvetésének zárszámadásáról
Hatályos: 2021. 05. 29Nagyréde Nagyközség Önkormányzata 2020. évi költségvetésének zárszámadásáról
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §-a alapján a helyi önkormányzat a zárszámadásról rendeletet alkot.
A helyi önkormányzat a feladatai ellátásának feltételeit saját bevételeiből, más gazdálkodó szervektől átvett bevételekből, valamint központi költségvetési támogatásból teremtette meg a 2020. évben.
Az 1. sz. melléklet az önkormányzat egyszerűsített, összevont mérlegét mutatja. A mérleg az éves költségvetési beszámoló pénzügyi számvitellel kapcsolatos része.
A mérlegben a nemzeti vagyont nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök és nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök bontásban kell kimutatni (2. sz. melléklet). A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközként olyan eszközt lehet kimutatni, amelynek az a rendeltetése, hogy a tevékenységet tartósan, legalább egy éven túl szolgálja. A nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök között a tevékenységet éven belül szolgáló eszközöket lehet kimutatni. A mérlegben az eszközök között kell kimutatni a pénzeszközöket, a követeléseket, az egyéb sajátos eszközoldali elszámolásokat és az aktív időbeli elhatárolásokat.
A források (3. sz. melléklet) között kell kimutatni a saját tőkét, a kötelezettségeket, az egyéb sajátos forrásoldali elszámolásokat, a kincstári számlavezetéssel kapcsolatos elszámolásokat és a passzív időbeli elhatárolásokat. A nemzeti vagyon induláskori értékeként a 2014. január 1-jén meglévő, a nemzeti vagyonba tartozó eszközök bekerülési értékének forrását kell kimutatni. Az egyéb eszközök induláskori értéke és változásaiként a 2014. január 1-jén meglévő nem idegen pénzeszközök forrását kell szerepeltetni.
Felhalmozott eredményként az előző költségvetési évek felhalmozott eredményét kell kimutatni. A mérleg szerinti eredményt az eredmény kimutatásban szereplő összeggel egyezően kell szerepeltetni.
A mérlegfőösszeg az előző évhez képest nőtt, tehát ez azt jelenti, hogy az önkormányzat nem éli fel a meglévő vagyonát, hanem gyarapítja.
A 4. sz. melléklet intézményenként szemlélteti a mérleget.
Az 5. sz. melléklet forgalomképesség szerint mutatja be Nagyréde Nagyközség Önkormányzatának vagyonát.
A 6. sz. melléklet az önkormányzat összevont költségvetési jelentését mutatja, mely az éves beszámoló költségvetési számvitellel kapcsolatos része.
A személyi juttatásoknál a köztisztviselők, közalkalmazottak, munkatörvénykönyve hatálya alá tartozó dolgozók bére, cafetéria juttatása, helyettesítése, költségtérítése szerepel.
A munkaadókat terhelő járulékoknál a bérek után fizetendő szociális hozzájárulási adó, a táppénz és a munkáltatót terhelő személyi jövedelemadó van.
A dologi kiadásoknál került kifizetésre a készletbeszerzés, ezen belül is a szakmai és üzemeltetési anyagok (élelmiszer, irodaszer, könyv, üzemanyag) beszerzése, a szolgáltatások (telefon, internet, víz, gáz, áram, vásárolt élelmezés, karbantartás, kisjavítás, szállítás, egyéb), különféle dologi kiadások (áfa, kiküldetés, reprezentáció, biztosítás).
Az ellátottak pénzbeli juttatásai címszó alatt kerültek kifizetésre a települési támogatások.
Az egyéb működési célú kiadásoknál szerepel az önkormányzat előző évi elszámolásából származó befizetés, bursa hungarica támogatásra befizetett összeg és a civil szervezeteknek átadott pénzeszköz. Ez utóbbiakat a 15. sz. melléklet részletezi.
A beruházási, felújítási kiadásokat a 12. sz. melléklet mutatja be.
A működési célú támogatások államháztartáson belülről soron az állami támogatás (18. sz. melléklet), Csoóri pályázati támogatás, Magyar Falu program támogatás és a közfoglalkoztatásra kapott támogatás szerepel.
A közhatalmi bevételek a helyi adókat, talajterhelési díjat tartalmazzák 11. sz melléklet. A gépjárműadó 100%-ban elvonásra került.
A működési bevételeknél a szolgáltatások után fizetett térítési díjak szerepelnek, amelyek a következők:
- Lakbér, közüzemi díjak megtérítése
- Közterület használat, tovább számlázott szolgáltatások
- Művelődési ház terembér
- Óvodai étkezési térítési díjak
- Családi bölcsőde gondozási díj
Hitel, kölcsön törlesztése (17. sz. melléklet) az ütemezés szerint időben megtörtént, a hitel teljes egészében kifizetésre került.
Az államháztartáson belüli megelőlegezéseknél a 2021. évi 0. havi állami támogatás szerepel, melyet decemberben kapott meg az önkormányzat.
A költségvetési szervenként bontott költségvetési jelentést a 10. sz. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat és intézményei engedélyezett létszámának alakulását a 13. sz. melléklet szemlélteti.
Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások alakulását a 14. sz. melléklet mutatja be.
A tartós részesedések állományát a 16. sz. melléklet mutatja.
A 19. sz. melléklet a maradvány kimutatás, mely az alaptevékenység és a vállalkozási tevékenység bevételeit és kiadásait tartalmazza. Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.
A maradvány kimutatás az éves beszámoló költségvetési számvitellel kapcsolatos része.
Az elemi költségvetési egységenkénti maradvány kimutatást a 20. sz. melléklet tartalmazza.
Az eredmény kimutatás az éves költségvetési beszámoló pénzügyi számvitellel kapcsolatos része, melyet a 21. sz. melléklet az elemi költségvetési egységenként pedig a 22. sz. melléklet mutatja be.
Az EU-s támogatással megvalósuló programjaink 2020. évi alakulását a 23. melléklet szemlélteti.
A táblázatban csak a 2020. évi előirányzatok és az adott évben teljesült bevételek és kiadások szerepelnek.
A 370/2011.(XII.31.) Korm. rendelet 11. §-a szerint: A költségvetési szerv vezetője köteles az 1. melléklet szerinti nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét. A helyi önkormányzati költségvetési szerv vezetője a nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt küldi meg az irányító szerv vezetőjének. A vezetői nyilatkozatot a polgármester a zárszámadási rendelethez csatolja.
A rendelt megalkotásának hatásai:
Társadalmi, gazdasági hatásai: A rendelet biztosítja az Önkormányzat és intézményei jogszerű működését és finanszírozását.
Környezeti és egészségügyi következményei: A rendeletnek nincsenek környezeti és egészségügyi következményei.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: A tervezet adminisztratív terheket nem keletkeztet.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi feltételek adottak.