Vámosgyörk Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 10. 01

a szociális ellátásokról

Általános indokolás

Vámosgyörk településen a szociális ellátásokat Vámosgyörk Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a többször módosított a szociális ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete szabályozza !

A hatályos rendelet elfogadása óta bekövetkezett jogszabályi változások indokolttá teszik a meglévő rendelet módosítása helyett egy új, áttekinthető egységes önkormányzati rendelet megalkotását.

Az előterjesztett új önkormányzati rendelet-tervezet a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény szabályai alapján került kidolgozásra: a jogszabályban (így a helyi önkormányzati rendeletben) nem ismételhető meg az Alaptörvény, nem ismételheti meg más jogszabály rendelkezéseit, így az előterjesztett rendelet-tervezet a Szt. előírásait nem tartalmazza. Az önkormányzati rendelet a helyi szabályokat rögzíti.

A rendelet-tervezet alapján települési támogatás nyújtható a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez. Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak. A szociálisan rászorulókról az Önkormányzat továbbá nemcsak pénzbeli szociális ellátás formájában kíván gondoskodni, hanem természetbeni segélyként tüzelőanyag biztosításával, illetve szociális étkezési díj kifizetésével is. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. a pontja alapján a szociális ellátások a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körébe tartoznak. Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot. A rendelet-tervezet a Jat., valamint a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletben meghatározottak figyelembe vételével került megalkotásra. A Képviselő-testület önkormányzati rendeletben a település lakóinak szociális biztonsága érdekében

a) a helyi önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások formáit,

b) a szociális ellátás iránti kérelem benyújtásának önkormányzat által meghatározott módját és egyéb eljárási szabályokat,

c) az egyes ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait,

d) a szociális ellátásokra való jogosultság tekintetében az ellátások önkormányzat által meghatározott feltételeit, valamint

e) a szociális szolgáltatások formáit határozza meg.

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokra és a szociális szolgáltatásokra vonatkozó önkormányzati rendelet megalkotására az Szt. alábbiak szerinti felhatalmazó rendelkezéseinek a figyelembevételével került sor:

a) Szt. 1. § (2) bekezdés: "A helyi önkormányzatok az e törvényben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak.";

b) Szt. 10. § (1) bekezdése: "A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a hatóság felhívhatja a kérelmezőt, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő- testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait rendeletben szabályozza.";

c) Szt. 26. §-a: "A települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére – a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint – más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat.";

d) Szt. 32. § (1) bekezdés b) pontja: "32. § (1) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmet (...) b) a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ellátás esetén az önkormányzat rendeletében meghatározott önkormányzati szervnél kell előterjeszteni.";

e) Szt. 32. § (3) bekezdése: "Ha e törvény másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletben szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.";

f) Szt. 48. § (4) bekezdése: "A települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint a (...) megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.";

g) Szt. 58/B. § (2) bekezdése: "A 2000 fő feletti lakosságszámú települési önkormányzat vagy társulás, illetve a fővárosi önkormányzat helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, (...) tagjai a helyi önkormányzat, illetve a társulás területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői, továbbá a helyi rendeletben meghatározott szervezetek képviselői.".

h) Szt. 62. § (2) bekezdése: A szociális étkeztetésre vonatkozó "feltételek részletes szabályait a települési önkormányzat rendeletben határozza meg.";

i) Szt. 92. § (1) bekezdés a) pontja: "A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a fenntartó önkormányzat, (…) rendeletet alkot.";

j) Szt. 92. § (2) bekezdése: "Ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat (…) rendeletben szabályozza a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit; b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját; c) azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani; d) azt, hogy külön eljárás keretében milyen esetekben biztosítható ellátás; e) az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait; f) a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének eseteit és módjait; g) az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket;".

A rendelet módosítás várható hatásai a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1)-(2) bekezdéseiben foglalt szempontok szerint:

1. Társadalmi hatás: A rendelet tervezet a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelel, elfogadása által egyszerűbb, átláthatóbb lesz a szabályozás.

2. Gazdasági hatása: A rendelet jelentős gazdasági változást nem eredményez. A rendelet a korábban már bevezetett ellátásokat megtartja.

3. Költségvetési hatása: A rendelet a szociális ellátások terén alapvetően fenntartja a jelenlegi gyakorlatot, így az önkormányzat költségvetésére nincs hatással.

4. A rendeletnek közvetlen környezeti hatása nincs.

5. A rendeletnek közvetlen egészségi hatása, egészségügyi következménye nincs.

6. A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet megalkotásának az adminisztratív terheket tekintve új, többlet terheket eredményező hatása nincs, a rendelet alkalmazása az eddigi adminisztratív munka további szükségességét igényli, a meglévő feltételekkel a rendelet alkalmazható.

7. A rendelet megalkotásának szükségessége: A rendelet megalkotását a magasabb szintű jogszabályokkal való összhang teszi szükségessé.

8. A jogalkotás elmaradásának várható következményei: A jogalkotás elmaradása (a törvényi rendelkezésekkel való összhang megteremtésének elmaradása) esetén a Kormányhivatal részéről törvényességi felügyeleti intézkedés várható.

9. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A rendelet a meglévő szervezeti, személyi, tárgyi és pénzügyi feltételekkel alkalmazható, további feltételek biztosítását nem igényli, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak.

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

A szociális igazgatás helyi szerveiről rendelkezik. Az Szt. 2015. március 1-től hatályos 4/A. §-a alapján a szociális igazgatás szervei: a helyi önkormányzat képviselő-testülete, a települési önkormányzat jegyzője, a járási hivatal és a szociális hatóság.

a 2. §-hoz

Értelmező rendelkezéseket tartalmaz.

a 3-7. §-hoz

Eljárási rendelkezéseket tartalmaz. A rendelet-tervezet alapján a felsorolt szociális ellátásoknál megállapított jövedelemhatároktól a hatáskör gyakorlója a méltányosságra okot adó esetekben 30%-kal eltérhet. A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésének a szabályait az Szt. tartalmazza, a rendelet-tervezet a megtérítési kötelezettség alól méltányos eljárásrendet biztosít az arra rászorulók részére.

a 8. §-hoz

A köztemetés helyi szabályait tartalmazza, amely rögzíti, hogy a köztemetés formája az eddigi gyakorlatnak megfelelően kizárólag hamvasztásos temetés lehet. A köztemetés költsége változatlanul legfeljebb 150000 Ft lehet.

a 9-14. §-hoz

A lakásfenntartási települési támogatás szabályait határozza meg a 2015. február 28-ig még igénybevehetett normatív lakásfenntartási támogatás eljárási szabályait felhasználva változatlan tartalommal.

a 15-16. §-hoz

Az Szt. 134/E. §-a alapján a 2015. március 1-jét követően kötelezően nyújtandó rendkívüli települési támogatásra vonatkozó szabályokat tartalmazza.

a 17-18. §-hoz

A segélyre való jogosultság jövedelmi feltételei azonosak a rendkívüli települési támogatásnál meghatározottal, azonban méltányosságból emelt jövedelemhatár ezen ellátás esetében nem alkalmazható. A természetbeni segélyként élelem, vagy tűzelőanyag nyújtására van lehetőség az arra rászorulók részére.

a 19-21. §-hoz

A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételének, megszüntetésének, térítési díj megállapításának szabályait tartalmazza. Az önkormányzat által biztosított alapellátásokat és a jogosultak körét tartalmazza.

a 22. §-hoz

Záró rendelkezéseket tartalmaz.

A rendelet-tervezet a meglévő önkormányzati feladat-és hatásköröket fenntartja, a meglévő szabályozásokat nem érinti.