Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete

Heves Város Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 06. 28- 2025. 09. 26

Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete

Heves Város Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.06.28.

[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait, Heves Város Önkormányzat éves költségvetése a települési szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra.

[2] Heves Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § (1) Heves Város Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) Heves Város Önkormányzatának és az önkormányzat által irányított költségvetési szerveinek 2025. évi költségvetését, a költségvetés végrehajtásának szabályait e rendeletben (továbbiakban: Rendelet) foglaltak szerint állapítja meg.

(2) A Rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira és Heves Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) által fenntartott költségvetési szervekre terjed ki, továbbá a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1)1 A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített költségvetése 2024. évi

a) költségvetési bevételeinek főösszegét 3 809 408 E Ft-ban,

b) költségvetési kiadásainak főösszegét 3 731 627 E Ft-ban,

c) költségvetési hiány(-)/többlet 77 781 E Ft-ban, ebből: működési hiány(-)/többlet -505 451 E Ft-ban, felhalmozási hiány(-)/többlet 583 232 E Ft-ban,

d) finanszírozási bevételeinek főösszegét 17 098 E Ft-ban,

e) finanszírozási kiadásainak főösszegét 94 879 E Ft-ban,

f) finanszírozási műveletek egyenlege -77 781 E Ft-ban, ebből: működési -40 281 E Ft-ban, felhalmozási -37 500 E Ft-ban,g) bevételi és kiadási főösszegét 3 826 506 E Ft-ban állapítja meg.

(2)2 A 2025. évi költségvetési többlete 77 781 E Ft, melyből a működési bevételeket meghaladó működési kiadások összege 505 451 E Ft, a felhalmozási kiadásokat meghaladó felhalmozási bevételek összege 583 232 E Ft. A 77 781 E Ft összegű költségvetési többlet, a 7 098 E Ft összegű 2024. évi működési célú maradvány (belső finanszírozás), valamint a 10 000 E Ft összegű felhalmozási célú hitelfelvétel (külső finanszírozás) biztosítja a forrást a 94 879 E Ft finanszírozási kiadásoknak.

A költségvetés részletezése

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

a) A Képviselő-testület az önkormányzat 2. §-ban megállapított összesített költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait, valamint a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a Rendelet 1. melléklet szerint állapítja meg.

b) A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a Rendelet 2–7. mellékletei szerint állapítja meg.

c) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a Rendelet 8–9. mellékletei részletezik.

d)3 Az önkormányzat költségvetési szervei 2025. évi éves létszám előirányzatát 218,0 főben, a közfoglalkoztatottak éves létszám előirányzatát 128,0 főben állapítja meg a 10. melléklet szerint.

e) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 11. melléklet szerint állapítja meg.

f) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei, fejlesztési céljai, fizetési kötelezettség megállapításához saját bevételei részletezését az 12. melléklet szerint állapítja meg.

g) A több éves kihatással járó kötelezettségek (feladatok) előirányzatait éves bontásban a 13. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

h) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 14. melléklet szerint határozza meg.

i) Az önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 15. melléklet szerint határozza meg.

j) Az önkormányzat és költségvetési szervei 2025. évi költségvetésének összesített pénzügyi mérlegét (a tárgyévet megelőző két év teljesítési adataival kiegészítve) a 16. melléklet szerint állapítja meg.

k) Az önkormányzat 2025. évi önkormányzati támogatásait a 17. melléklet szerint hagyja jóvá.

l) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felhalmozási célú kiadásainak részletezését a 18. melléklet szerint állapítja meg.

m) Az önkormányzat által adott céljellegű támogatásokat a 19. melléklet szerint állapítja meg.

n) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatait feladatonként a 20. melléklet szerint állapítja meg.

o) Önkormányzati kiegészítéseket feladatonként a 21. melléklet szerint állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a gyermekétkeztetés, munkahelyi étkeztetés, egyéb vendéglátás nyersanyagnormáját és térítési díját 2025. január 1-től a 23. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3)4 A Képviselő-testület a kiadások között 37 852 E Ft általános tartalékot, valamint 532 179 E Ft céltartalékot állapít meg. A céltartalék tervezett felhasználása célonként:

a) talajterhelési díj bevétel környezetvédelmi célokra 600 E Ft,

b) 2024. évről áthúzódó számlákra, kötelezettségekre 270 371 E Ft,

c) egyéb elkülönített számlák (pl. lakásszámla) 2024. év végi egyenlegének felhasználására 247 E Ft,

d) EU-s pályázatok 2024. év végi egyenlegének felhasználására 3 648 E Ft,

e) TOP kerékpárút pályázat támogatás visszafizetésére 77 380 E Ft,

f) vízmű bérleti díj kötött felhasználására 6 000 E Ft,

g) várhatóan meg nem térülő tagi kölcsönökre 41 517 E Ft,

h) letelepedési támogatásra 5 000 E Ft,

i) TOP_PLUSZ-3.1.3-23-HE1-2024-00019 Helyi humán fejlesztések pályázatra 44 810 E Ft.

j) TOP_PLUSZ-1.2.3-21-HE1-2022-00030 Belterületi utak fejlesztése 82 606 E Ft.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a Pénzügyi Iroda útján a felelős.

(2) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.

(3) A költségvetési egyensúly fenntartása érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A költségvetési szerv vezetője a Rendelet 22. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

(6) Az Önkormányzat nevében a polgármester saját hatáskörében történő forrásfelhasználása értékhatárát a mindenkori hatályos Heves Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendelet tartalmazza.

(7) A 3. § (3) bekezdésében meghatározott tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.

(8) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a 7. § szerinti pénzügyi műveletek kivételével a Képviselő-testület fenntartja magának.

(9) A költségvetési szervnél megüresedő álláshelyt az intézményvezető a polgármester előzetes hozzájárulásával töltheti be.

(10) A költségvetési szerveknél jutalom csak a polgármester előzetes hozzájárulásával tervezhető, fizethető.

(11) A Képviselő-testület a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 62. § (6) bekezdés alapján 2025. évre valamennyi köztisztviselő vonatkozásában 65 000 Ft összegben állapítja meg az illetményalapot.

(12) A Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) bekezdés c) pontja és (4) bekezdése alapján 2025. évre valamennyi felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő részére 30% mértékű, valamint valamennyi középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő részére 20% mértékű illetménykiegészítést állapít meg.

(13) A Képviselő-testülete 2024. évre a köztisztviselők kötelező cafetéria juttatás keretét nettó 400 000 Ft/fő/év összegben határozza meg.

5. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az önkormányzat fizetőképességének folyamatos biztosítása érdekében a költségvetésben szereplő feladatokra, célokra az esetenkénti szükségletnek megfelelő felhasználásra maximum 200 millió Ft összegű likviditási célú hitel-keretszerződést írjon alá, amennyiben azt az önkormányzat likviditási helyzete indokolja. Valamint kötelezettséget vállal a hitel és járulékai visszafizetésére az önkormányzat költségvetésében szereplő általános működésének és ágazati feladatainak támogatása, valamint a helyi adó bevételek terhére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti likviditási célú hitel csak kötelező feladatokra, és csak Képviselő-testületi jóváhagyással használható fel.

6. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az önkormányzat fizetőképességének folyamatos biztosítása érdekében a költségvetésben szereplő fejlesztési feladatokra, célokra legfeljebb 10 millió Ft összegű fejlesztési célú rövidlejáratú hitelszerződést írjon alá, amennyiben azt az önkormányzat likviditási helyzete indokolja. Valamint kötelezettséget vállal a hitel és járulékai visszafizetésére az önkormányzat költségvetésében szereplő általános működésének és ágazati feladatainak támogatása, valamint a helyi adó bevételek terhére.

7. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a helyi önkormányzat kedvezményezett fejlesztési, beruházási céllal kapott költségvetési támogatásaiból származó átmenetileg szabad pénzeszközt állampapír vásárlásával hasznosítsa, feltéve, hogy a támogatási cél határidőben történő megvalósulását ez nem veszélyezteti. Az így elért hozam, kamatbevétel kizárólag a támogatott tevékenységgel kapcsolatos kiadásokra használható fel.

Előirányzat módosítása

8. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdés kivételével a képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület engedélyezi a polgármester részére a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást – figyelembe véve a 4. § (7) és (8) bekezdéseit - esetenkénti maximum 10 000 000 Ft értékhatárig.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – az önkormányzatot érintő módon – a támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Éves szinten 10%-nál nagyobb mértékű kiemelt kiadási előirányzat túllépés vagy kiemelt bevételi előirányzat elmaradás fegyelmi felelősséget von maga után.

A gazdálkodás szabályai

9. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testület által elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

10. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. § (3) és (4) bekezdésében foglaltak és az ennek figyelembevételével kialakított belső kontrollrendszerben történik.

Záró és vegyes rendelkezések

11. § Az e rendeletben megállapított előirányzatok tartalmazzák a 2025. költségvetési év kezdetétől az e rendelet hatálybalépéséig teljesített 2025. évi bevételeket és kiadásokat is.

12. § Ez a rendelet 2025. március 1-jén lép hatályba.

13. §5

1

A 2. § (1) bekezdése a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 2. § (2) bekezdése a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 3. § (1) bekezdés d) pontja a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 3. § (3) bekezdése a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 13. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

6

Az 1. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 2. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 3. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 4. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

10

Az 5. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 6. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 7. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.

13

A 8. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 9. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.

15

A 10. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (10) bekezdésével megállapított szöveg.

16

A 11. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (11) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 12. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (12) bekezdésével megállapított szöveg.

18

A 13. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (13) bekezdésével megállapított szöveg.

19

A 14. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (14) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 15. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (15) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 16. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (16) bekezdésével megállapított szöveg.

22

A 17. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (17) bekezdésével megállapított szöveg.

23

A 18. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (18) bekezdésével megállapított szöveg.

24

A 19. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (19) bekezdésével megállapított szöveg.

25

A 20. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (20) bekezdésével megállapított szöveg.

26

A 21. melléklet a Heves Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (21) bekezdésével megállapított szöveg.