GYÖNGYÖSOROSZI KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2019 (II.26.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE
GYÖNGYÖSOROSZI KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT ÉS AZ IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEK 2019. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
Hatályos: 2019. 02. 27- 2019. 03. 29GYÖNGYÖSOROSZI KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2019 (II.26.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE
GYÖNGYÖSOROSZI KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT ÉS AZ IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEK 2019. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
Hatályos: 2019. 02. 27- 2019. 03. 29
Gyöngyösoroszi Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§-a, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet, valamint Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény előírásai alapján az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed
- a Képviselő-testületre és annak bizottságaira,
- a Képviselő-testület által alapított, az irányítása alá tartozó önállóan működő költségvetési szervre,
- a Képviselő-testület, illetve a bizottságok által megállapított támogatásokra és kedvezményezettjeire
- a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ által működtetett köznevelési intézmény kapcsán az Önkormányzat tulajdonban lévő ingatlanok felújítási előirányzat felhasználására.
A költségvetés fő gazdasági mutatói
2. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat 2019. évi költségvetésének
- mérlegfőösszegét 273 782 224 Ft-ban
- folyó évi bevételeit 222 683 929 Ft-ban
- folyó évi kiadásait 273 782 224 Ft-ban
- folyó évi költségvetési hiányát 51 098 295 Ft-ban
határozza meg az 1. melléklet részletezése szerint.
- A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1/C és az 1/D melléklet szerinti részletezéssel határozza meg.
- A Képviselő-testület az Önkormányzat 2019. évi elemi költségvetésének
- mérlegfőösszegét 244 674 056 Ft-ban
- folyó évi bevételeit 194 683 929 Ft-ban
- folyó évi kiadásait 244 674 056 Ft-ban
- folyó évi költségvetési hiányát 49 990 127 Ft-ban
határozza meg az 1/A. melléklet részletezése szerint.
- A Képviselőtestület a Gyöngyösoroszi Általános Művelődési Központ 2019. évi elemi költségvetésének
- mérlegfőösszegét 99 551 304 Ft-ban
- folyó évi bevételeit 98 443 136 Ft-ban
- folyó évi kiadásait 99 551 301 Ft-ban
- folyó évi költségvetési hiányát 1 108 168 Ft-ban
határozza meg az 1/B melléklet részletezése szerint
Az Önkormányzat bevételei
3. §
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételi főösszeg jogcímenkénti és forrásonkénti megoszlását a 2. melléklet, ezen belül a központi költségvetésből kapott központi támogatásokat a 2/A. melléklet tartalmazza.
- A 2019 évi költségvetési hiány pótlására 10 000 000 Ft felhalmozási célú hitelt felvételét tervezi az önkormányzat. Továbbá a 2018. évi 41 098 295 forint pénzmaradvány összegét (1. számú melléklet VII. pontja) az alábbiak szerinti felhasználási célra veszi igénybe az önkormányzat:
a)Működési célra 41 098 295 Ft,
b)Fejlesztési célra 0 Ft.
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek közül az intézményi tevékenységi és egyéb bevételeket a 2. és 1/D melléklet tartalmazza.
Az Önkormányzat kiadásai
4. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat és az irányítása alatt álló költségvetési szerv kiadásait előirányzat csoportonként és kiemelt előirányzatonként a 3. melléklet szerint állapítja meg.
- A Képviselő-testület a 2019. évi felújítási és felhalmozási kiadásait az 5. melléklet szerint állapítja meg.
- A Gyöngyösoroszi Önkormányzat 2019. évi költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. számú mellékletben állapítja meg, míg a költségvetési évet követő további három év költségvetésére készült prognózist a 6. mellékletben határozza meg.
- A Képviselő-testület a 2019. évre vonatkozóan a költségvetés előirányzat felhasználási ütemtervét a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
- Az Önkormányzat több évre vállalt kötelezettségeit évenkénti bontásban a 8. melléklet mutatja be.
- A Képviselő-testület a 2019. évi költségvetésben biztosított közvetett támogatások előirányzatát a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
Az Önkormányzat létszám-előirányzatai
5. §
A Képviselő-testület az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szerv 2019. évi létszám-előirányzatát a 4. mellékletben részletezettek alapján határozza meg.
Tartalék
6. §
A Képviselő-testület, az évközben esetlegesen felszabaduló pénzeszközöket javasolja tartalékként kezelni a költségvetési hiány mérséklésére, illetve csökkentésére. A tartalék nem került tervezésre.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
7. §
(1) A költségvetési szervek az éves költségvetésüket:
- az Alapító Okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányokban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett
- a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata következményeinek érvényesítésével,
- a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kötelesek végrehajtani.
- A költségvetés végrehajtása során az Önkormányzat által közvetlenül ellátott feladatok tekintetében, melyekre a Képviselő-testület költségvetési szervet nem alapított az (1) , (4), (5) és (9) bekezdések tekintetében a költségvetési szerv vezetője alatt a polgármestert is érteni kell.
- A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét, és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
- A költségvetési szerv köteles – amennyiben önerő rendelkezésre áll – az Önkormányzat forráshiányának csökkentése, illetve a megvalósítani kívánt feladatokhoz rendelt források bővítése érdekében a pályázati lehetőségekkel élni.
- A költségvetési szervek az Áht. rendelkezése értelmében hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, értékpapírt nem vásárolhatnak.
- A költségvetési szerv a költségvetési elszámolási számláját az Önkormányzat számlavezető pénzintézeténél köteles megnyitni és vezetni. A költségvetési szerv egy költségvetési számlával, munkabér, illetve pályázati pénzeszközeinek elkülönítésére szolgáló alszámlával/alszámlákkal rendelkezhet. Az egészségügyi feladatokhoz kapcsolódóan az OEP-től kapott támogatásokat külön alszámlán kell nyilvántartani. A költségvetési szerv a pénzeszközök kezelésére letéti számlát nem nyithat.
- A költségvetési szervek készpénzforgalmukat saját házipénztárból bonyolítják.
- A költségvetési szervnél a kötelezettségvállalás a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével a költségvetési szerv vezetőjének hatáskörébe tartozik. A költségvetési szerv vezetője kötelezettséget csak írásban a jóváhagyott kiadási előirányzatok terhére vállalhat, amelyről köteles haladéktalanul a Gyöngyöstarjáni Közös Önkormányzati Hivatalt a kötelezettségvállalás dokumentuma egy példányának megküldésével tájékoztatni.
- A Költségvetési szerv a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül éven túli kötelezettséget nem vállalhat.
- A megtervezett fejlesztési feladatokkal összefüggésben kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amilyen arányban az Önkormányzat felhalmozási bevételei teljesülnek.
- Azon fejlesztési feladatok, amelyeknél a rendelet csak az önerőt tartalmazza, s amelyek teljes körű megvalósításának előfeltétele a pályázaton való sikeres részvétel, csak olyan ütemben valósíthatók meg, amilyen arányban az önerőn kívüli források teljesülnek. Amennyiben a fejlesztési célok megvalósítása csak adósságot keletkeztető ügyletek igénybevételével valósítható meg a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 10. §-ában foglalt esetekben a kötelezettségvállalás előtt meg kell kérni a Kormány nevében eljáró szerv előzetes hozzájárulását.
- Azon költségvetési szerv, amely 2019-ban feladatai ellátásához kapcsolódóan az Önkormányzat kötött felhasználású normatív állami hozzájárulásban részesül, köteles ezeket a bevételeket a jogszabályban meghatározott célra felhasználni, s azzal az Önkormányzat felé 2020. január 31-ig elszámolni.
- Az egységes költségvetés végrehajtását a költségvetési törvény, az államháztartási törvény és a végrehajtásáról rendelkező rendeletek, valamint a számviteli törvény előírásának megfelelően a Gyöngyöstarjáni Közös Önkormányzati Hivatal végzi.
- A Gyöngyöstarjáni Közös Önkormányzati Hivatal a központi költségvetési normatív hozzájárulásokat a pénzügyi információs rendszer keretének megfelelően köteles nyilvántartani, hogy az elszámolás az éves költségvetés lezárását követően elkészíthető legyen.
Személyi és egyéb juttatások
8. §
- A Képviselő-testület a közalkalmazottak havi illetményét 2019. évben Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 6. mellékletében az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékek alapján határozza meg.
- A Képviselő-testület a közalkalmazottakat megillető kötelező pótlékok mértékét a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 61. § (1) bekezdés b) pontjában rögzített minimumban állapítja meg.
- Nem tartozik a (2) bekezdés hatálya alá a magasabb vezetői pótlék, melynek megállapítására a Polgármester jogosult.
- A nem közoktatási feladatot ellátó közalkalmazottak tekintetében a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 77. § (1) bekezdése szerinti feltételek fennállása esetén nyújtott kereset-kiegészítés mértéke 2019. évben a keresetbe tartozó juttatások előző évi bázis előirányzatának 2%-a, mely kizárólag teljesítményösztönzésre szolgáló keret felhasználásról (kereset-kiegészítés) 2019. november 30-ig a polgármester, mint az egyéb munkáltatói jogkör gyakorlója jogosult döntetni.
- A Képviselő-testület a közalkalmazottat és az Mt. szerint foglalkoztatott munkavállalót – ide nem értve a közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalót- megillető munkaruha juttatás éves összegét egy munkavállalóra vetítve 22.000 Ft-ban állapítja meg.
- Az illetményfizetés egységesen, a dolgozó által megválasztott nevére szóló, vagy teljes körű rendelkezési jogosultsággal bíró lakossági folyószámlára utalással történik. Az illetmény utalásáról úgy kell gondoskodni, hogy az minden hónap 5-én – amennyiben az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – a munkavállaló számláján jóváírásra kerüljön. A számlavezetéssel kapcsolatos költségekhez az önkormányzat a költségvetési törvény 59. § (5) bekezdésében megállapított havi 1000 forint költséget megtéríti a foglalkoztatottak részére.
- A köztisztviselői illetményalap összege 38.650 Ft.
- A munkába járással kapcsolatos költségtérítés összege 2018. évben 15 Ft/km.
- A Képviselők tiszteletdíját az érintett által megválasztott nevére szóló, vagy teljes körű rendelkezési jogosultsággal bíró lakossági folyószámlára utalással történik. A tiszteletdíj átutalásáról úgy kell gondoskodni, hogy az a tárgy hónapot követő hó 5-én – ha az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – a jogosult számláján jóváírásra kerüljön.
9. §
- A polgármester a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak részére, az Önkormányzat által közvetlenül foglalkoztatott és a Képviselő-testület által alapított önállóan működő költségvetési szervnél foglalkoztatott közalkalmazottak esetében a béren kívüli juttatás 2019. évi mértékét nettó 178 000 Ft-ban állapítja meg.
- Minden önkormányzati dolgozó 2019 évben, 10 000 Ft egyéb meghatározott juttatásban és 14 900 Ft csekély értékű ajándékban részesül.
- Az (1) bekezdésben meghatározott foglalkoztatott (továbbiakban: foglalkoztatott) az ott megjelölt juttatás igénybevételéről a Rendelet hatálybalépését követő legkésőbb 8 napon belül, illetve a jogviszony létesítésekor, vagy az áthelyezéskor nyilatkozik, s ezt a nyilatkozatot 2019-ben legfeljebb egyszer, 2019. július 1-ig módosíthatja.
- A foglalkoztatott az (1) bekezdésben meghatározott mértékig a (2) bekezdésben rögzített módon az alábbi juttatások közül választhat, béren kívüli juttatás Széchenyi Pihenő Kártya:
- szálláshely alszámlára utalt legfeljebb bruttó 225 000 Ft, (több juttatótól származóan együttvéve legfeljebb 225.000 Ft) támogatás,
- vendéglátás alszámlára utalt legfeljebb bruttó 150.000 Ft, (több juttatótól származóan együttvéve legfeljebb 150.000 Ft) támogatás
- szabadidő alszámlára utalt, a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló, több juttatótól származóan együttvéve legfeljebb bruttó 75.000 Ft támogatás
- A részmunkaidős foglalkoztatottat az (1) bekezdésben meghatározott juttatás a tényleges foglalkoztatás arányában illeti meg. Amennyiben a foglalkoztatott jogviszonya év közben keletkezik, vagy szűnik meg, úgy a juttatás időarányos része illeti meg.
(7) Nem jogosult cafetéria, illetve béren kívüli juttatásra a foglalkoztatott azon időtartam vonatkozásában, amelykor illetményre, vagy átlagkeresetre nem jogosult, feltéve, hogy a távollét időtartama meghaladja a 30 napot.
(8) A cafetéria, illetve béren kívüli juttatás időarányos keretösszegét is ezer forintra kerekítve, a kerekítési szabályoknak megfelelően kell megállapítani.
(9) Az egyes intézményi kollektív szerződések csak az (1)-(6) bekezdésben rögzített korlátozással köthetők, illetve módosíthatók.
10. §
- Gyöngyösoroszi Önkormányzat 2019. évre 600.000 Ft fizetési előleget állapít meg. Fizetési előleg felvételére köztisztviselő és közalkalmazott jogosult. A keret felhasználásáról a Gyöngyöstarjáni Közös Önkormányzati Hivatal Gyöngyösoroszi Kirendeltsége nyilvántartást vezet.
- Az egy munkavállalónak kifizethető fizetési előleg évente legfeljebb 60.000 Ft lehet.
- Az összeg személyenkénti elbírálásáról a munkáltatói jogkörrel rendelkező vezető dönt a polgármester egyetértése mellett.
- A fizetési előleget a munkavállaló a költségvetési éven belül egyenlő részletekben, legfeljebb 6 hónap alatt köteles visszafizetni.
Előirányzat felhasználás módosítás
11. §
- Az Önkormányzat és a költségvetési szervek elemi költségvetésében meghatározott előirányzatok feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül előirányzat-felhasználásra, illetve kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat-módosításra terjed ki.
- Az élelmezési feladatokkal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatokat kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.
- A saját hatáskörű előirányzat-módosítás önkormányzati támogatási többletigénnyel sem a költségvetési évben, sem az azt követő év(ek)ben nem járhat.
- A személyi juttatás előirányzatát csak a Képviselő-testület által jóváhagyott többletfeladatok esetén lehet növelni.
- A személyi juttatás előirányzatának maradványát felhasználni, annak terhére kötelezettséget vállalni csak a pénzmaradvány jóváhagyása után jogosult.
Nevesített hatáskörök
12. §
- Az Önkormányzat költségvetésében meghatározott tartalékok előirányzatának terhére összesen 500 ezer forintig átruházott hatáskörben a polgármester vállalhat kötelezettséget. A tartalék felhasználásáról a polgármester a soron következő képviselőtestületi ülésen tájékoztatja a képviselőket. Az előirányzat módosítást a költségvetési rendeleten át kell vezetni.
- Az adósságot keletkezető jogügyletek, valamint a fejlesztési célú hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
- Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési bevételi többletet pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja. A hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 5 millió forintig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
- Az (3) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület határozatban dönt.
- A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a tartalék terhére történő kötelezettségvállalás.
- (6) A Képviselő-testület felhatalmazást ad a polgármester részére a bevételi és kiadási előirányzatok módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.
Záró rendelkezések
13. §
- A rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba. Rendelkezéseit 2019. január 1-től kell alkalmazni.
- A 2019. január 1. és a kihirdetés időpontja közötti időszakban realizált bevételre és teljesített kiadásokra a Rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.