Gyöngyössolymos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Gyöngyössolymos Községi Önkormányzat 2023. évi költségvetésről

Hatályos: 2023. 02. 28

Gyöngyössolymos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Gyöngyössolymos Községi Önkormányzat 2023. évi költségvetésről

2023.02.28.

Gyöngyössolymos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat – és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában és a Magyarország központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 65. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Gyöngyössolymos Község Önkormányzata Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), és annak bizottságaira, valamint a helyi önkormányzat költségvetési szerveire.

2. § Gyöngyössolymos Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervei:

a) a Gyöngyössolymosi Közös Önkormányzati Hivatal,

b) a Solymosy Óvoda,

c) a Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár.

Az Önkormányzat 2023. évi összesített költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi összesített költségvetésének bevételi főösszegét 682 708 980 Ft-ban, konszolidált költségvetésének bevételi főösszegét 476 465 438 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi összesített költségvetésének kiadási főösszegét 682 708 980 Ft-ban, konszolidált költségvetésének kiadási főösszegét 476 465 438 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi összesített költségvetési bevételi és kiadási kiemelt előirányzatait mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen a rendelet 1. melléklet szerint fogadja el.

(4) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023.évi költségvetésének bevételi és kiadási kiemelt előirányzatait - költségvetési szervenként összesített - kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet szerint fogadja el.

A Gyöngyössolymosi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai

4. § (1) A Képviselő-testület a Gyöngyössolymosi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi főösszegét 98 643 290 Ft-ban, konszolidált bevételi főösszegét 34 901 805 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a Gyöngyössolymosi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó kiadási főösszegét – a konszolidált kiadási főösszeggel egyezően – 98 643 290 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület a Gyöngyössolymosi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként, a rovatrendnek megfelelően, kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységenként a rendelet 3. melléklet szerint fogadja el.

A Solymosy Óvoda 2023. évi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai

5. § (1) A Képviselő-testület a Solymosy Óvoda 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi főösszegét 116 702 759 Ft-ban, konszolidált bevételi főösszegét 299 762 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a Solymosy Óvoda 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó kiadási főösszegét – a konszolidált kiadási főösszeggel egyezően – 116 702 759 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület a Solymosy Óvoda 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként, a rovatrendnek megfelelően, kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységenként a rendelet 4. melléklet szerint fogadja el.

A Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár 2023. évi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai

6. § (1) A Képviselő-testület a Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi főösszegét 27 752 362 Ft-ban, konszolidált bevételi főösszegét 1 653 302 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó kiadási főösszegét – a konszolidált kiadási főösszeggel egyezően – 27 752 362 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület a Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként, a rovatrendnek megfelelően, kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységenként a rendelet 5. melléklet szerint fogadja el.

Gyöngyössolymos Község Önkormányzata 2023. évi intézményi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai

7. § (1) A Képviselő-testület Gyöngyössolymos Község Önkormányzata intézményi költségvetése 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi főösszegét – a konszolidált bevételi főösszeggel egyezően 439 610 569 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület Gyöngyössolymos Község Önkormányzata intézményi költségvetése 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó kiadási főösszegét 439 610 569 Ft-ban, konszolidált kiadási főösszegét 233 367 027 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület Gyöngyössolymos Község Önkormányzata intézményi költségvetés 2023. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként, a rovatrendnek megfelelően, kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységenként a rendelet 6. melléklet szerint fogadja el.

Engedélyezett létszám

8. § A Képviselő-testület az Önkormányzat és költségvetési szervei engedélyezett létszámát a rendelet 7. melléklet szerint határozza meg.

Költségvetési egyenleg

9. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi összesített költségvetési bevételeinek és költségvetési kiadásainak egyenlegét - 81 882 935 Ft-tal állapítja meg melyen belül

a) - 63 502 931 Ft a működési költségvetés egyenlege,

b) - 18 380 004 Ft a felhalmozási költségvetés egyenlege

c) 81 882 935 Ft a finanszírozási egyenleg.

(2) Az önkormányzat összesített költségvetése belső hiányának finanszírozására az előző év költségvetési maradványának igénybevétele szolgál.

(3) Az önkormányzat összesített költségvetésének finanszírozási műveletek nélküli bevétel és kiadás különbözete -81 882 935 Ft.

(4) Az előző évi költségvetési maradvány igénybevétele 89 868 208Ft.

(5) Államháztartáson belüli megelőlegezés 8 728 039 Ft.

(6) Az előző évi államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése 16 713 312 Ft.

10. § A költségvetési maradvány elszámolására és felhasználására vonatkozóan az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) előírásai szerint kell eljárni.

Felhalmozási célok

11. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2023. évi felhalmozási kiadásainak célonkénti és feladatonkénti részletezését a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

12. § Az Önkormányzat a 2023. évi költségvetésében adósságot keletkeztető ügyletet és az Európai Unió által finanszírozott támogatással megvalósuló projektet nem tervez.

Költségvetési tartalékok

13. § A Képviselő-testület az Önkormányzat a költségvetésében tartalékot nem állapít meg.

Az előirányzat módosítása

14. § (1) Az Önkormányzat, valamint költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak. Az előirányzat módosítás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben – felsorolt, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) A költségvetési szervek közötti előirányzat átcsoportosítás joga – a (3) bekezdés kivételével – a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(3) Az Önkormányzat költségvetésében meghatározott előirányzatok terhére összesen 500.000,- Ft, azaz ötszázezer forintig átruházott hatáskörben a Polgármester vállalhat kötelezettséget.

15. § (1) A költségvetési rendelet módosítására a polgármester az Áht.-ban és az Ávr.-ben szabályozottak szerint tesz javaslatot.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a Képviselő-testület által előzetesen jóváhagyottnál nagyobb kiadással nem járhatnak.

(3) A kiemelt és a Képviselő-testület által meghatározott előirányzatot csak jogszabály, illetőleg a Képviselő-testület módosíthatja.

16. § (1) Amennyiben a költségvetési év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatni köteles.

(2) Amennyiben a költségvetési év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatni köteles.

(3) A polgármester az előirányzat módosítására benyújtott javaslatban, valamint a pótelőirányzatot igénylő előterjesztésben tájékoztatja a Képviselő-testületet a kiadási többlet egyszeri (csak az adott költségvetési évben érvényesülő) vagy tartós (a költségvetési előirányzatokba véglegesen beépülő) jellegéről.

(4) A tartós jellegű előirányzat növekményből eredő, további költségvetési éveket érintő hatásokat be kell mutatni a döntés előkészítés során.

A költségvetési szervek gazdálkodása

17. § (1) Az Önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek az intézményi költségvetéseiket

a) az Alapító Okiratban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányokban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata következményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kötelesek végrehajtani.

(2) Az Önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek kiadási előirányzataikat nem léphetik túl, kivéve, ha az államháztartás más alrendszereitől, alapítványtól, vagy saját tevékenységükből származó nem tervezett bevételt érnek el.

(3) A költségvetési szervek kötelesek a legtakarékosabb gazdálkodást folytatni, kiadásaiknak csökkentése érdekében minden tőlük elvárhatót megtenni.

(4) Az önkormányzatnak és az általa alapított költségvetési szerveknek az általános forgalmi adóval együttesen számított 1.000.000,-Ft összeget meghaladó beszerzés, szolgáltatás vásárlás esetén legalább három gazdálkodó szervezettől kell írásos árajánlatot kérni.

(5) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli többletbevételt és a beszámoló keretében megállapított előző évi költségvetési maradványt kizárólag a Képviselő-testület döntése után használhatják fel.

(6) A költségvetési szerv vezetője felelős az intézmény gazdálkodásának szabályszerűségéért, az intézmény számára előírt bevételi terv teljesítéséért, a gazdálkodásról készült információk és adatszolgáltatások valódiságáért, különösen az ellátottak létszámában bekövetkező változásokra vonatkozó adatok jegyző részére történő továbbításáért, a számviteli adatok bizonylatokkal történő alátámasztásáért, valamint az előirányzat módosítások e rendeletben meghatározott időpontban történő Képviselő-testület elé terjesztésének kezdeményezéséért.

(7) A 2023. január 1. és jelen költségvetési rendelet elfogadása közötti időszakban (átmeneti gazdálkodás időszakban) beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat jelen rendelet tartalmazza.

(8) A Polgármester az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, amelyről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles.

Költségvetési többlet

18. § (1) A költségvetési évben keletkező többletbevétel felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

(2) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet (felhalmozási vagy működési jellegű) – átmenetileg, vagy tartósan rendelkezésre álló szabad pénzeszköz – pénzlekötés útján hasznosítható.

(3) Az (2) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a Képviselő-testület 500 000 forintig a Polgármester hatáskörébe utalja. A Polgármester a megtett intézkedésről a soron következő előirányzat-módosítással egyidejűleg tájékoztatást ad a Képviselő-testület számára.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a Képviselő-testület határozatban dönt.

(5) Értékpapír vásárlásról a Képviselő-testület dönt.

Pénzellátás

19. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a Gyöngyössolymosi Polgármesteri Hivatal.

(2) A költségvetési kiadások fedezetét a Képviselő-testület előirányzat felhasználási ütemtervnek megfelelően biztosítja.

(3) Az adósságot keletkeztető jogügyletek, valamint a fejlesztési célú hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

20. § (1) Az önkormányzati költségvetésből biztosított támogatásban részesülőkkel az Önkormányzat a támogatásról szóló döntés elfogadásától számított 30 napon belül, de még a folyósítást megelőzően köteles szerződést kötni.

(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a támogatásban részesülő szervezetek kötelesek a támogatásról a jóváhagyó önkormányzati testület számára a szerződésben meghatározott időpontig elszámolást benyújtani.

(3) Az Önkormányzat költségvetéséből nyújtott, nem normatív, céljellegű, fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni, legkésőbb a döntés meghozatalát követő 60. napig.

(4) A közzétételre nem kerül sor, ha – az (1) bekezdésben meghatározott határidő előtt – a támogatást visszavonják, vagy arról a kedvezményezett lemond.

21. § (1) Az Önkormányzat pénzeszközei felhasználásával, az Önkormányzathoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – a nettó ötmillió forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű – árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződések esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait közzé kell tenni a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül. A közzétételről az önkormányzati költségvetési szerv nevében szerződést kötő személy gondoskodik.

(2) A szerződés értéke alatt a szerződés tárgyáért kikötött – általános forgalmi adó nélkül számított – ellenszolgáltatást kell érteni, ingyenes ügylet esetén pedig a vagyon piaci vagy könyv szerinti értéke közül a magasabb összeget kell figyelembe venni. Az időszakonként visszatérő – egy évnél hosszabb időtartamra kötött – szerződéseknél az érték kiszámításakor az ellenszolgáltatás egy évre számított összegét kell alapul venni. Az egy költségvetési évben ugyanazon szerződő féllel kötött azonos tárgyú szerződések értékét az (1) bekezdés szerinti közzétételi kötelezettség szempontjából egybe kell számítani.

Személyi juttatásokhoz kapcsolódó rendelkezések

22. § (1) A Képviselő-testület a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 65. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazással élve a Gyöngyössolymosi Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – 46.380 ,- Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) bekezdése alapján – 2023. évre egységesen valamennyi.

a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselőnek alapilletménye 20 %-ának megfelelő mértékű,

b) érettségi végzettségű köztisztviselőnek alapilletménye 10 %-ának megfelelő mértékű illetménykiegészítést állapít meg.

(3) A költségvetési szervek vezetői a közalkalmazottak részére – a polgármester jóváhagyásával – munkáltatói döntésen alapuló illetményrészt állapíthatnak meg.

23. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és az általa alapított és fenntartott költségvetési szervekkel köztisztviselői-, vagy közalkalmazotti jogviszonyban, vagy munkaviszonyban álló foglalkoztatottak részére – kivéve a közfoglalkoztatottakat - cafetéria juttatást biztosít.

(2) A Képviselő-testület a Gyöngyössolymos Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére a cafetéria-juttatás éves keretét (a továbbiakban: cafetéria keret) 232.000,- Ft/fő összegben állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzattal, a Solymosy Óvodával és a Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtárral jogviszonyban álló foglalkoztatottak cafetéria keretét teljes munkaidős foglalkoztatás esetére 200.000,- Ft/fő összegben állapítja meg.

(4) A cafetéria juttatásban részesülők a cafetéria szabályzat alapján teszek nyilatkozatot a juttatások igénybevételére, mely nyilatkozatukat a tárgyévben legfeljebb egy alkalommal módosíthatják.

(5) Részmunkaidőben, vagy egy évnél rövidebb időtartamú jogviszony esetén a cafetéria keret időarányos részére jogosult a foglalkoztatott.

(6) Nem jogosultak a foglalkoztatottak a cafetéria juttatásra arra az időszakra, amikor távollétük ideje meghaladja a 30 naptári napot és illetményre/munkabérre, vagy távolléti díjra nem jogosultak.

Bérleti díjak

24. § (1) A Képviselő-testület a Gárdonyi Géza Művelődési Ház esetében alkalmazandó bérleti díjakat az alábbiak szerint állapítja meg:

a) esküvők, lakodalmak esetén a nagyterem, kisterem és a hozzátartozó kiszolgáló helyiségek, valamint az udvarban lévő konyha bérleti díja: 7.000 Ft/óra

b) a nagyterem bérleti díja egyéb rendezvények esetén:

ba) családi rendezvények (születésnap stb.) 6.000 Ft/óra

bb) bál, vagy egyéb zenés rendezvények 8.000 Ft/óra

bc) előadások, vásárok, bemutatók 18.000 Ft/alkalom

bd) gazdasági egységek, szervezetek tagértekezletei, közgyűlései, egyéb rendezvények 20.000 Ft/alkalom

be) politikai pártok rendezvényei 25.000 Ft/alkalom

c) kisterem bérleti díja: 5.000 Ft/óra

d) rekreációs tevékenységek - gyógytorna, gerinctorna, jóga - esetén a termek bérleti díja

da) fűtési szezonban: 1.500 Ft/óra

db) fűtési szezonon kívül 1000 Ft./óra

e) eszközök bérlése:

ea) evőeszközök, tányérok és vizespoharak bérleti díja: 500 Ft/garnitúra 1 fő részére

eb) sörgarnitúra 800 Ft/db.

(2) A Gárdonyi Géza Művelődési Házat az önkormányzat intézményei a rendezvényeikre díjtalanul igénybe vehetik.

(3) A Nagy Gyula Általános Iskola bérleti díjára a két intézmény közötti együttműködési megállapodásban rögzítettek az irányadóak.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

25. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés biztosításáról önkormányzati társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetés és a függetlenség biztosítása a jegyző kötelezettsége.

Vegyes és záró rendelkezések

26. § (1) A Képviselő-testület a 2024. évi költségvetés rendeletének hatályba lépéséig felhatalmazza a polgármestert, hogy a 2024. évi költségvetés gazdálkodásának zavartalan megkezdéséhez, az önkormányzatot a jogszabályok alapján megillető bevételeket beszedje és az előző évi kiadási előirányzaton belül a kiadásokat időarányosan teljesítse.

(2) A 2023. január 1. és a hatályba lépés közötti időszakban elszámolt bevételre és teljesített kiadásokra a Rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet, melyre jelen Rendelet hatálya kiterjed.

27. § Ez a rendelet 2023. február 28-án lép hatályba.