Mátraszentimre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2021. (XI. 23.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásról és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
Hatályos: 2021. 11. 25Mátraszentimre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2021. (XI. 23.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásról és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
Mátraszentimre Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 92. § (2) bekezdés, valamint a 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. (1) bekezdés 8.a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
1. Általános rendelkezések
1. § E rendelet hatálya Mátraszentimre Község közigazgatási területén – a személyi adat- és lakcímnyilvántartás alapján – lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen itt lakó az Sztv. 3. § és 7. § (1) bekezdésében, valamint a Gyvt. 4. § (1) bekezdésében szereplő személyekre terjed ki.
2. § Mátraszentimre Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) az e rendeletben szabályozottak szerint a szociálisan rászorulok részére a) települési támogatást, b) rendkívüli települési támogatást, c) személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatást biztosít.
2. Települési támogatás
3. § (1) A Polgármester - a képviselő-testület SzMSz-ben átruházott hatásköre alapján - a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.
(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A Polgármester - a képviselő-testület SzMSz-ben átruházott hatásköre alapján - az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján - pénzbeli vagy természetbeni formában - települési támogatást nyújt. Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez (lakásfenntartási támogatás),
b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére (ápolási díj),
c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,
d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.
(4) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
3. Köztemetés
4. § (1) Ha az eltemettetésre köteles személyt a polgármester - a képviselő-testület SzMSz-ben átruházott hatásköre alapján - a köztemetés megtérítésére kötelezi –kérelemre – a polgármester részletfizetést engedélyezhet, amelyet a köztemetést követő második hónaptól kell megkezdeni és minden hónap 5. napjáig kell befizetni.
(2) Részletfizetés esetén a havi törlesztő részletek összegét a kérelmező vagyoni jövedelmi viszonyai, és egyéb szociális körülményeinek figyelembevételével kell meghatározni.
(3) Amennyiben a részletfizetésre kötelezett kéthavi törlesztő részlet megfizetését elmulasztja, a megtérítés egy összegben válik esedékessé, amelynek behajtásáról a feladatkörrel rendelkező szerv gondoskodik.
(4) Annak a személynek, akit a polgármester a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett, a jövedelme alapján járó temetési támogatás és a köztemetés költségének különbözetét kell megtéríteni.
(5) Az eltemettetésről köteles személy a köztemetés költségének megtérítése alól mentesíteni kell:
a) 50 %-ban, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el nyugdíjminimum 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át.
b) teljes összegben, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum összegét.
4. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
5. § (1) Az Önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatás keretében biztosítja
a) a falugondnoki szolgáltatást,
b) az étkeztetést,
c) a házi segítségnyújtást.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt ellátásokra jogosultságot a képviselő-testület SzMSz-ben átruházott hatásköre alapján a Polgármester állapítja meg.
6. § (1) Az Önkormányzat a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 60. § (1) bekezdésében leírtak biztosítására falugondnoki szolgálatot működtet a község közigazgatási területén. A falugondnok az Önkormányzat alkalmazásában áll, mint közalkalmazott.
(2) A falugondnok által biztosított szolgáltatások:
a) a helyi, helyközi szállítás igénybevétele,
b) nyugdíjasok és mozgáskorlátozottak szállítása a térségben működő nyugdíjas- és mozgáskorlátozottak klubjaiba,
c) gyermekek iskolába, óvodába történő szállítása tömegközlekedési eszközök hiánya esetén,
d) helyi rendezvényekre történő szállítás igények esetén,
e) az önkormányzati feladatok ellátására árubeszerzés,
f) étkeztetésben való közreműködés,
g) a lakosság és az önkormányzat közötti kapcsolattartás.
(3) Indokolt, sürgős esetben (pl. azonnali orvosi ellátás) a falugondnoknál is lehet a szolgáltatást kérni.
(4) A falugondnoki szolgáltató tevékenységet a jogszabályban meghatározott tevékenységnaplóban kell nyilvántartani, melyben az ügyfél által történő aláírás mellőzhető.
7. § (1) Az Önkormányzat az étkeztetésről az Önkormányzati konyha, mint főzőhely által előállított ebéd útján biztosítja.
(2) Az ebédet Mátraszentimre Rákóczi utca 16/A. szám alatti étteremből lehet elvinni, illetve Mátraszentimre Községi Önkormányzata – külön kérésre, díjazás ellenében – biztosítja az ebéd elszállítását az igénylő lakására.
(3) Az Önkormányzat az Szt.-ben foglaltak alapján szociális étkeztetés keretében legalább napi egyszeri meleg ételt biztosít azoknak a szociálisan rászorultaknak, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(4) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki nyugdíjas vagy nyugdíjszerű ellátásban egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége vagy hajléktalansága miatt étkezéséről nem képes más módon gondoskodni.
(5) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt is, aki a (4) bekezdésben foglaltaknak nem felel meg, de a háziorvos által kiállított igazolás alapján megállapítható, hogy önmaga, illetve eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes biztosítani a legalább napi egyszeri meleg étkezést egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége vagy szenvedélybetegsége alapján.
(6) A szociális rászorultság feltételeinek fennállását háziorvosi igazolással, javaslattal, személyazonosító igazolvánnyal, vagy lakcímigazolvánnyal kell igazolni.
(7) Nem részesülhet szociális étkeztetésben aki:
a) után ápolási díjat állapítottak meg,
b) ápolási díjban részesül,
c) érvényes tartási, öröklési vagy életjáradéki szerződéssel rendelkezik.
(8) Az intézményi térítési díj mértékét az Önkormányzat évente külön rendeletben határozza meg.
(9) A személyi térítési díjat az ellátást igénybe vevő jogosult, vagy a jogosult tartására, gondozására köteles és képes személy köteles egy összegben, készpénzben megfizetni havonta utólag, a tárgyhónapot követő hónap 25. napjáig.
8. § (1) Az Önkormányzat helyi alkalmazott útján biztosítja a házi segítségnyújtáson belül a személyi gondoskodást és a szociális segítségnyújtást.
(2) Az Önkormányzat az Szt. 63. § (9) bekezdésében meghatározott személyeknek biztosítja a házi segítségnyújtást. A házi segítségnyújtás módját, formáját, gyakoriságát a Szolgálat határozza meg az Szt. valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletekben és miniszteri rendeletekben foglaltakra figyelemmel.
(3) Az intézményi térítési díj mértékét az Önkormányzat évente külön rendeletben határozza meg.
5. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételének módja
9. § (1) Az e rendelet 13. § c) és e) pontja szerinti személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet a Szolgálat ellátást biztosító székhelyén (3235 Mátraszentimre Rákóczi utca 16.) kell előterjeszteni. Az étkeztetés esetén a kérelem benyújtásának helye a Gyöngyössolymosi Közös Önkormányzati Hivatal Mátraszentimrei Kirendeltsége (a továbbiakban: Kirendeltség, 3235 Mátraszentimre Rákóczi utca 16.).
(2) Az ellátás igénybevételekor a Szolgálat az ellátásban részesülővel megállapodást köt. Étkeztetés esetén az ellátásban részesülővel a polgármester köt megállapodást.
6. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díja
10. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások közül az étkeztetésért, a házi segítségnyújtásért térítési díjat kell fizetni.
(2) A személyi térítési díjat az intézményi térítési díjról szóló helyi rendeletre figyelemmel, az Szt. valamint a végrehajtására kiadott rendeletekben foglaltak szerint kell megállapítani és felülvizsgálni.
(3) Az új személyi térítési díjat a felülvizsgálatot követő hónap 1. napjától kell megfizetni.
(4) Az intézményi térítési díj összegéről a lakosságot tájékoztatni kell.
7. Eljárási rendelkezések
11. § (1) A rendeletben szabályozott támogatások és ellátások iránti kérelmet, ha e rendelet másként nem szabályozza a Kirendeltségen kell benyújtani.
(2) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és vele közös háztartásban élő családtagjai jövedelmi és vagyoni viszonyairól szóló nyilatkozatokat és az azokról szóló igazolásokat a központi jogszabályok, valamint a Kirendeltség által rendszeresített formanyomtatványok felhasználásával.
(3) Az Szt. 3. §-ának (3) bekezdése szerinti személy a kérelméhez csatolja:
a) tartózkodási engedély másolatát és bemutatja a Lakcímet Igazoló Hatósági Igazolványát
b) igazolást a munkaviszony, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony, illetve önálló vállalkozói tevékenység alapján fennálló biztosítási jogviszonyról,
c) igazolást a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról.
(4) Annak a személynek, akinek a jövedelme kizárólag nyugdíjból vagy nyugdíjszerű ellátásból származik, jövedelme igazolására utolsó havi nyugdíjszelvényét kell becsatolni.
(5) A támogatási kérelemhez szükséges jövedelemszámításnál az Szt.-ben meghatározottak szerint kell eljárni.
(6) A kérelemre indult eljáráshoz minden kérelem esetében külön szükséges igazolni az erre rendszeresített formanyomtatványon a személyazonosító adatokat, a családi viszonyokat, az eltartottak számát, a tartásra kötelezettek adatait, a jövedelmi és vagyoni helyzetet. Az igazolható jövedelemmel nem rendelkezőknek büntetőjogi felelősségük tudatában kell nyilatkozniuk jövedelmükről.
(7) Az eljárás során a tényállás tisztázása érdekében a kérelmező lakásán környezettanulmányt lehet készíteni. Nem szükséges környezettanulmány, ha más egyéb eljárás során keletkezett iratokból az igénylő körülményei ismertek.
(8) A kérelmező a körülmények tisztázása során a Kirendeltséggel köteles együttműködni. Amennyiben együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget, a szükséges igazolásokat nem csatolja, vagy nem teszi lehetővé a környezettanulmány elkészítését, kérelmét el kell utasítani, a folyósított támogatást meg kell szüntetni.
(9) Ha a települési önkormányzat, a járási hivatal vagy a fővárosi és megyei kormányhivatal a hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető. A szociális hatáskört gyakorló szervek megkeresésére az állami adóhatóság köteles közölni a szociális ellátást igénylő, valamint - írásbeli felhatalmazás alapján - az egy főre jutó havi jövedelem kiszámításánál figyelembe veendő személy személyi jövedelemadójának alapját.
(10) A megállapított támogatások folyósítására –ha e rendelet másképp nem rendelkezik – a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint a folyósításának részletes szabályairól szóló mindenkor hatályos szakmai jogszabályban vagy kormányrendeletben meghatározottak az irányadók.
12. § (1) A szociális ellátásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról - ha e törvény másképp nem rendelkezik - 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.
(2) Ha a szociális ellátásban részesülő személy az (1) bekezdés szerinti bejelentési kötelezettségét határidőben nem teljesíti, az ellátás rosszhiszemű igénybevételének megállapítása esetén az ellátás igénybevételét a bejelentésre nyitva álló határidő első napjától kezdődően kell rosszhiszeműnek tekinteni.
(3) A jogosulatlanul nyújtott szociális ellátást - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell
a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére;
b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére;
c) a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás esetében az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére [az a)–c) pontban foglaltak a továbbiakban együtt: megtérítés].
(4) A (3) bekezdés szerinti megtérítést az elrendelése napján érvényes jegybanki alapkamattal megemelt összegben kell visszafizetni. Kamat csak a szociális ellátás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele és az erről való tudomásszerzés közötti időtartamra számítható fel.
(5) A szociális hatáskört gyakorló szerv a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítését az igénybevételről való tudomásszerzésétől számított három hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetve folyamatos ellátás esetén az ellátás megszűnésétől egy év már eltelt.
(6) Ha a járási hivatal a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból
a) csökkentheti vagy elengedheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét,
b) részletekben fizettetheti meg.
(7) A jogosulatlanul, de nem rosszhiszeműen igénybevett ellátás megtérítésének elrendelése esetén a járási hivatal a megtérítés összegét méltányosságból csökkentheti vagy elengedheti abban az esetben is, ha a megtérítésre kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének négy és félszeresét.
(8) Ha a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból
a) elengedheti,
b) csökkentheti,
c) részletekben fizettetheti meg.
(9) Az időskorúak járadékát, aktív korúak ellátását, gyermekek otthongondozási díját vagy ápolási díjat igénylő személy köteles a szociális hatáskört gyakorló szervnek bejelenteni, ha
a) részére a kérelem benyújtásakor más rendszeres pénzellátás megállapítására irányuló eljárás van folyamatban, vagy
b) az időskorúak járadéka, az aktív korúak ellátása, gyermekek otthongondozási díja vagy az ápolási díj megállapítása iránti kérelem benyújtását követően, de a végleges döntés meghozatalát megelőzően más rendszeres pénzellátás megállapítására irányuló eljárást indít.
(10) Az időskorúak járadékában, gyermekek otthongondozási díjában vagy ápolási díjban részesülő, továbbá az aktív korúak ellátására jogosult személy köteles a szociális hatáskört gyakorló szervnek bejelenteni, ha a jogosultságának fennállása alatt más rendszeres pénzellátás megállapítására irányuló eljárást indított, vagy álláskeresési ellátás igénylése céljából jelentkezett az állami foglalkoztatási szervnél.
(11) A (9) bekezdés b) pontja, valamint a (10) bekezdés szerinti esetben a bejelentést a más rendszeres pénzellátás megállapítására irányuló eljárás megindításától, illetve az állami foglalkoztatási szervnél való jelentkezés napjától számított 8 napon belül kell megtenni.
(12) A más rendszeres pénzellátásra való jogosultság fennállásának időtartama alatt jogosulatlanul igénybe vett időskorúak járadéka, aktív korúak ellátása, gyermekek otthongondozási díja és ápolási díj a (9)–(11) bekezdés szerinti bejelentési kötelezettség teljesítése esetén jogosulatlanul, de nem rosszhiszeműen igénybevett ellátásnak minősül, amelynek megtérítéséről a szociális hatáskört gyakorló szerv az (3) bekezdés alapján rendelkezik.
13. § (1) A Polgármester átruházott hatáskörben hozott döntése ellen a fellebbezést a Kirendeltségen kell benyújtani.
(2) A Jegyző a fellebbezést az Önkormányzat soron következő rendes ülésére beterjeszti.
14. § (1) A jogerősen megállapított pénzbeli ellátások kifizetésének és folyósításának rendjét az Önkormányzat az alábbiak szerint határozza meg:
a) nem rendszeres szociális ellátásokat, támogatásokat a megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított három munkanapon belül az Önkormányzati Hivatal kifizeti.
b) a megállapított, illetve a mellékletekkel ellátott, benyújtott kérelem elbírálásával egyidejűleg – amennyiben a kérelmező a jogosultsági feltételeknek megfelel – a Polgármester engedélyezheti az Önkormányzati Hivatal házipénztárából az ellátás azonnali, készpénzben történő kifizetését,
c) abban az esetben, ha feltételezhető, hogy a jogosult az ellátást nem rendeltetésszerűen használja fel, úgy elrendelhető – közreműködő megnevezésével és megbízásával – az ellátás meghatározott feladat vagy beszerzésre irányuló felhasználása. Erről az ellátást megállapító határozatban kell rendelkezni.
(2) A jogerősen megállapított természetbeni ellátások esetében a Jegyző az Önkormányzati Hivatal útján gondoskodik az eseti segély esetén a megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított három munkanapon belül történő kifizetése.
8. Záró rendelkezések
15. §1
16. § Ez a rendelet 2021. november 24-én lép hatályba.
A 15. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.