Boldog község képviselő testületének 6/2014 (IX.30.) önkormányzati rendelete

közterületek elnevezése, valamint a házszám-megállapítás szabályairól

Hatályos: 2014. 09. 30

 Boldog Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény51.§ (5) bekezdésében valamint 143. § (3) bekezdésében kapott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. §

A rendelet célja

E rendelet célja, hogy a közterület elnevezése Boldog község közterületeit pontosan megjelölje, azonosítsa, a tájékozódás céljára szolgáljon, egyben emléket állítson,hagyományokat ápoljon és a közterületek elnevezésére, azok megváltoztatására vonatkozó

szabályokat egységes rendbe foglalja.

  1. §

Értelmező rendelkezések

E rendelet alkalmazásában:

  1. Közterület: közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy önkormányzati tulajdonban álló terület, amelyet a rendeltetésének megfelelően bárki használhat, és az ingatlan-nyilvántartás is ekként tartja nyilván. Közterület rendeltetése különösen: a közlekedés biztosítása, a pihenő és emlékhelyek kialakítása


2. Közterületnév: a község területén lévő közutak és terek rendszerint út, utca, tér, park,  

köz utótagot tartalmazó neve

3. Utcanévtábla: : a közterületnevek fizikai megjelenítésére szolgál.

4. Házszám: a belterületi ingatlanoknak (épületeknek és a beépítetlen telkeknek) a velük

érintkező közterület(ek)re, utcára megállapított sorszáma.


3.§

Általános szabályok

  1. Boldog községben minden belterületi közterületet el kell nevezni, a külterületi közterületeket el lehet látni elnevezéssel.
  2. A közterületnév előtagból (pl. személynév, fogalom, tárgy) és utótagból áll ( út, utca,tér, park, köz, dűlő, sor stb).
  3. Új közterület kialakítása után, közterületként való bejegyzését követően egy éven belül

meg kell állapítani a közterület nevét.

  1. Az elnevezett közterület természetes folytatásaként nyíló új szakasz külön elnevezési eljárás nélkül a már elnevezett közterület nevét veszi fel (meghosszabbítás).


4. §

  1. A közterületnév megállapításakor figyelemmel kell lenni a helyi hagyományokra, a helytörténeti kutatásokra, földrajzi környezetre, nyelvhelyességi követelményekre és arra, hogy a név a többitől írásban is , hangzásban is jól megkülönböztethető legyen.
  2. Közterület élő személyről nem nevezhető el, valamint alkalmazni kell a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 14.§ (2)-(3) bekezdéseit.
  3. A közterület elnevezésekor névazonosság nem állhat elő.


5. §

Hatásköri és eljárási szabályok

  1. A közterület elnevezése és megváltoztatása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
  2. Az elnevezésről a Képviselő-testület határozattal dönt. A képviselő-testületi döntéssel

kapcsolatos végrehajtási feladatokat a jegyző látja el.

  1. A közterület elnevezését, elnevezésének megváltoztatását kezdeményezheti :
    1. önkormányzati képviselők
    2. képviselő-testület bizottságai
    3. civil szervezetek
    4. Boldogon lakóhellyel rendelkező állampolgár, aki az érintett közterületen  bejelentett lakóhellyel rendelkezik
  2. Ha a közterület  elnevezésének megváltoztatását az érintett lakosság kezdeményezi, akkor az adott közterületen lakók véleményét ki kell kérni. A lakosság véleménynyilvánítása e rendelet 8. §-a alapján történik, azonban a lakosság véleményének a Képviselő-testület döntésére nincs kötelező ereje.
  3. Nem lakossági kezdeményezés esetében a képviselő-testület kikérheti az érintett lakosság véleményét, azonban a lakosság véleményének a képviselő-testület döntésére nincs kötelező ereje.
  4.  A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a kezdeményezés okát (mire irányul: új elnevezésre vagy elnevezés megváltoztatására)

b) az elnevezés megváltoztatásának szükségességét,

c) a javasolt elnevezés indokát:

a) közterület környezetéhez, a településen belüli elhelyezkedéséhez,

b) elnevezés településhez kötődését,

c) helytörténeti vagy egyéb vonatkozásra.


6. §

  1. A közterületnév megállapításáról, illetőleg megváltoztatásáról szóló határozatban a

Képviselő-testület köteles rendelkezni arról, hogy az új, illetőleg megváltozott közterület név, mely időponttól lép hatályba. A határozatban rendelkeznie kell az utcanév-táblák elhelyezésének határidejéről.

(2) A Képviselő-testület döntéséről a jegyző 30 napon belül köteles értesíteni:

a) az érintett tulajdonosokat (lista szerint, ingatlanonként 1 személyt),

b) a települési lakcímnyilvántartót helyben,

c) a települési adóhivatalt helyben,

d) a Heves Megyei Kormányhivatal Hatvani Járási Hivatalát,

e) a közhiteles ingatlan-nyilvántartást vezető szervet,

f) a Magyar Posta településen működő postahivatalát,

g) a Hatvan Városi Rendőrkapitányságot,

h) a tűzvédelmi hatóságot,

i) a településen működő felnőtt és gyermek háziorvosokat

j) a Hatvani Mentőállomást,

k) a településen szolgáltatást ellátó közműszolgáltatókat

l) a Földrajzinév-bizottságot.


7. §

Közterületnév táblák elhelyezésének szabályai

  1. Az utcanév-táblák elkészíttetése, elhelyezése, karbantartása és szükség szerinti pótlása

az önkormányzat feladata.

  1. Az utcanév-táblákat építményeken (épületen, kerítésen, támfalon), illetőleg önálló vagy

pedig más célra is szolgáló oszlopon, jól látható helyen kell elhelyezni.

  1. A közterületnév táblát a közterület mindkét oldalán, a közterület elején és végén, valamint az utcakereszteződésnél minden sarokingatlanon el kell helyezni.
  2. Növényzetre utcanév-táblát elhelyezni nem szabad.
  3. Az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy használója a közterületnév tábla elhelyezését és az

ezzel kapcsolatos munkálatokat tűrni köteles. Amennyiben a tábla elhelyezésével az

ingatlanon kár keletkezik, azt a kihelyezésért felelős szerv köteles megtéríteni.


8. §

A lakosság vélemény-nyilvánításának rendjére vonatkozó szabályok


  1. A lakosság véleményének kikérése, azok összesítése, a Képviselő-testület döntésének

előkészítése a jegyző feladata.

  1. A lakosság a Képviselő-testülethez a véleményét, kérelmét, javaslatát postai és elektronikus úton egyaránt benyújthatja.
  2. Az érintett lakosság véleményének kikérése esetén a jegyző hirdetményt tesz közzé – az

önkormányzat honlapján, a Hivatal hirdetőtábláján a  tervezett névváltozásról, amelyre a helyi érdekeltségű civil szervezetek, illetve bármelyhelyi lakos észrevételt tehet.


9. §

Házszámozás

  1. A házak ( építési telkek) megszámozását a Boldogi Polgármesteri Hivatal jegyzője köteles elvégezni minden új utca vagy telek kialakítása alkalmával és erről köteles értesíteni a tulajdonosokat , a területileg illetékes Járási Földhivatalt
  2. A névvel ellátott közterület esetén, belterületen az ingatlanokat házszámmal kell ellátni. Az ingatlanokat, az épületeket és a beépítetlen telkeket a közterületről jól látható táblán feltüntetett számmal kell ellátni. Az utcában több ingatlan azonos számmal nem jelölhető. Ha egy ingatlan több közterülettel is érintkezik, csak egy utcára kell megállapítani a házszámot.
  3. Külterületen az ingatlanok jelölése helyrajzi számmal történik, a külterületi ingatlanoknak

házszám adható, de nem kötelező.

(4) A házszámtábla beszerzéséről, kihelyezéséről, szükség szerint cseréjéről és pótlásáról az

ingatlan tulajdonosa saját költségén köteles gondoskodni.


10. §

(1) A mindenkori közhiteles ingatlan-nyilvántartást vezető szerv köteles a házszámokról térképi nyilvántartást vezetni jelen rendelet 6.§ (2) e) pont alapján, ezt a Boldogi Polgármesteri Hivatal pedig köteles az egyes államigazgatási ügyek intézése alkalmával mindig figyelembe venni.

(2) A jegyző köteles a házszámozást felülvizsgálni és az esetleg szükséges változtatásokat  elvégezni, ha valamelyik utca neve megváltozik, ha valamelyik utcát közterület-szabályozás érinti, vagy ha ezt a kialakult házszámozás rendezése indokolja.

(3) Az ingatlan házszámát megváltoztatni csak abban az esetben lehet ha:

a) az ingatlan házszáma a földhivatali ingatlan-nyilvántartásban nem szerepel, vagy csak helyrajzi számmal meghatározott,

b) több ingatlan azonos utcanév és azonos házszámmal szerepel a földhivatali ingatlan nyilvántartásban,

c) az ingatlan utca házsorában elfoglalt egyedi számszaki megjelölése nem a kialakult

növekvő számsorban található,

d) ingatlan megosztására, vagy ingatlanok egyesítésére került sor.

(4) A házszám megváltoztatására irányuló eljárás hivatalból, vagy annak a személynek a kérelmére indul, akinek a házszám változtatásához jogos érdeke fűződik.

(5) Egy teleknek több házszámot adni nem lehet.


11. §

Emléktábla állítás rendjére vonatkozó szabályok

  1. A település közterületein emléktábla csak képviselő-testület hozzájárulásával helyezhető el.
  2. A műemlék, műemlék jellegű és a helyi védettségű épületeken emléktábla elhelyezéséhez az illetékes műemlékvédelmi hatóság előzetes hozzájárulása szükséges.
  3. A képviselő-testületi hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulásról szóló határozatban foglaltaknak nem megfelelően elhelyezett emléktáblát az emléktábla tulajdonosának kötelessége leszerelni  és elszállítani.



12. §

 Vegyes és záró rendelkezések

(1) Közterületnév, házszám számozásának változása miatt,költözéssel nem járó lakcímváltozásról az állampolgárnak nem kell bejelentést tennie. A lakcímadat ilyen megváltozása nem minősül adatváltozásnak.

(2) A jegyző az (1) bekezdés szerinti változást hivatalból vezeti át a nyilvántartáson.

(3) A házszámtáblával nem rendelkező ingatlan tulajdonosa, kezelője, használója a jelenrendelet 9. § (4) bekezdésében foglalt tábla-kihelyezési kötelezettségének e rendelethatályba lépését követő fél éven belül köteles eleget tenni.


13. §


  1. Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.


Boldog, 2014. szeptember 19.


Püspökiné Nagy Erzsébet sk.                                       Katonáné Fülöp Gabriella sk.

                polgármester                                                                           jegyző