Szihalom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015. (II.12.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2018. 03. 30- 2018. 08. 30

Szihalom Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 1. § (2) bekezdése értelmében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 60. § (2) bekezdésében, 92. § (1) és (2) bekezdésében és 130. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § (1) bekezdés 8 a) pontjában megállapított hatáskörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja.


I. fejezet


Általános rendelkezések


A rendelet célja és alapelvei

1. §

(1)A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza az önkormányzat által biztosított szociális ellátási formákat, a jogosultság feltételeit, az igénylés benyújtásának szabályait.(2)Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek.

(3)A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat, valamint annak szervei, továbbá a településen működőoktatási, egészségügyi és civil szervezetek kötelesek együttműködni. A tudomására jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.


A rendelet hatálya

2. §

(1)Ha a rendelet eltérően nem rendelkezik, hatálya kiterjed Szihalom Település közigazgatási területén élő, az Sztv. 3. §-ában megjelölt személyekre.

(2)Az (1) bekezdés értelmében a rendelet hatálya kiterjed Szihalom Település közigazgatási területén állandó lakcímmel, tartózkodási engedéllyel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő személyekre.

(3)Illetékességre tekintet nélkül jogosult települési támogatásra az a személy, akinek életét, testi épségét és a megélhetését biztosító ingó, ingatlan vagyonát a késedelmes intézkedés veszélyeztetné.


II. fejezet

Pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások


3. §

(1) 13 Kérelem alapján vagy hivatalból elindított eljárásra, indokolt esetben környezettanulmány készítését követően a Képviselő-testület, a 3. § (1) bekezdés d) pontja esetében a polgármester,évente meghatározott mértékig települési támogatást biztosít az alábbi feltételek fennállása esetén annak
a személynek, akinek:

a) 1
b) 18. életévét betöltött, tartósan beteg hozzátartozójának ápolása, gondozása (orvosi igazolás szükséges)

c) Személyes gyógyszerkiadásainak viselése (gyógyszerköltség igazolás szükséges)

létfenntartását veszélyezteti.

d) Hozzátartozója eltemetéséről történő gondoskodás létfenntartását veszélyezteti, és vagy az elhunyt, vagy a hozzátartozó szihalmi állandó lakos.6


(2) a) Települési támogatás egy személynek, családnak az (1) bekezdésben felsorolt feltételek fennállása esetén évente legfeljebb 3 alkalommal, alkalmanként maximum 10.000 Ft összegben adható.


b)A támogatás összege 30.000 Ft 7

c)A 3. § (1) bekezdés d) pontja esetében a figyelembe vehető jövedelemhatár a következő: nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 350%-át, egyedülálló esetén a 400%-át. 8


(3) Települési támogatás

a)  Alkalmanként adható annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 180 %-át, egyedülálló esetén 200 %-át

b)  Havi rendszerességgel állapítható meg azon rászorult részére, aki az a) pont szerinti jövedelemmel rendelkezik és létfenntartási problémája egyszeri települési támogatás megállapításával nem oldható meg. Havi rendszerességgel 3-6 hónapra állapítható meg települési támogatás, legfeljebb 60.000 Ft adható évente.

c) 3 § (1) bekezdés d) pontja esetében a figyelembe vehető jövedelemhatár a következő: nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetén 250 %-át.

(4)Amennyiben a határozatban többszöri kifizetés kerül megállapításra, rendelkezni kell későbbi kifizetések időpontjáról, a kifizetések összegéről, és a kifizetések módjáról.

(5)Azon ingatlantulajdonosok (használók), akik ingatlanán községi szennyvízátemelő található, áramfogyasztási számlájukhoz hozzájárulásként jövedelemvizsgálat nélkül települési támogatásra jogosultak 2000 Ft/év összegben, melyet minden év december 31-ig folyósít az önkormányzat az érdekeltek részére.

(6)A temetési támogatás iránti kérelem az elhunyt halálát követő 6 hónapon belül kérelmezhető 9


3/A § 2



(1)  Idősek támogatása illeti meg azt a 60. életévét betöltött személyt, aki Szihalom Községben állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkezik és életvitelszerűen a településen él. 5


(2)  A támogatást minden évben az idősek napjára tekintettel állapítja meg az önkormányzat, jövedelemtől függetlenül természetbeni juttatásként.


(3)  Az idősek napjára kifizetett támogatás mértéke a mindenkori költségvetési rendeletben foglaltak figyelembe vételével kerül megállapításra.


(4)  A kifizetésre kerülő összeg nagyságáról a képviselő-testület határozatban dönt.


(5)  A kifizetés személyi körét a helyi népesség-nyilvántartás adatai alapján kell meghatározni.


3/B § 3


Lakhatási támogatás


(1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A támogatás nyújtható a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás kiadásainak viseléséhez.


(2) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedül álló esetén 300%-át.


(3) A (2) bekezdés meghatározott esetben a kérelmező személy támogatásra válik jogosulttá - az egyéb feltételek fennállása esetén - amennyiben a lakókörnyezete rendben tartott az alábbiak szerint:


a) A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a kérelmező az általa életvitelszerűen lakott lakást, vagy házat

aa) tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja,

ab) az ingatlan állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja,

ac) a házhoz tartozó udvart és kertet rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, továbbá,

ad) az ingatlanhoz tartozó járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsávnak, ároknak úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület méteres körzetén belüli területének a gondozását, tisztán tartását, szemét- és gyommentesítését biztosítja.

b) Amennyiben a lakókörnyezet az a) pontban foglalt feltételeknek nem felel meg, akkor a    

    kérelem elutasításra kerül.

c) A kérelmező köteles az a) pontban felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.


 (4) A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a háztartás tagjainak jövedelemigazolását

b) a lakásban lakás jogcímét igazoló dokumentumot (adásvételi szerződés, bérleti szerződés), ezen dokumentum hiányában a jogcím igazolására kérelmező nyilatkozata is elfogadható,

c)  a kérelem benyújtását megelőző hónapban teljesített víz-, gáz- és villanyszámlák befizetését igazoló dokumentumot (befizetett számlamásolat, bankszámlakivonat)

d) a kérelmező és vele egy háztartásban élő minden személy személyes iratainak (személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ kártya, adó kártya) másolata


(5) Lakhatási támogatás havi összege egységesen 3.000.-forint.


(6) A lakhatási támogatás kifizetése lakossági folyószámlára történő utalással történik minden esetben.


(7) A lakhatási támogatás a kérelmezőt a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg. A támogatást 12 hónapra kell megállapítani. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.


(8) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


(9) Amennyiben a kérelmező vagy a háztartásában élő személyek közül valaki rendelkezik lakhatási támogatással, a 3. § (2) a) pontban foglaltaktól eltérően legfeljebb egy alkalommal támogatható.


(10) Szihalom Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a lakhatási támogatás megállapításának hatáskörét polgármesteri hatáskörbe helyezi. 


4. §


(1)Kérelem alapján vagy hivatalból indult eljárásra, indokolt esetben környezettanulmány készítését követően a polgármester – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatásával évente a 3. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott összeg kétszereséig rendkívüli települési támogatást biztosít annak a személynek, akinek jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 400%-át és létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, ezért saját maga és családja eltartásáról más módon nem tud gondoskodni és a rendeletben foglalt egyéb feltételeknek megfelel. 10

(2)Rendkívüli élethelyzetnek minősül a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 45. § (4) bekezdésében felsoroltakon túl, amikor az érintett jövedelmi viszonyaiban önhibáján kívül legalább 50 %-os csökkenés következik be.

(3)Rendkívüli települési támogatás kivételes esetben természetbeni támogatásként is megállapítható az (1), (2) bekezdésben foglalt feltételek megléte esetén. 11

(4)Természetben nyújtott támogatás különösen: tüzelő, tisztító,-és tisztálkodó szerek, ruhanemű, építőanyag, élelmiszer 12

(5) 14 A természetben nyújtott támogatás az (1) bekezdésben meghatározott támogatási mértéken felül, attól függetlenül nyújtható. Ennek mértéke: legfeljebb 60.000,- Ft/év.

(6) 14 Rendkívüli települési támogatás iránti kérelem havonta 1 alkalommal nyújtható be.

(7) 14 Hatóság által igazolt katasztrófa helyzet miatt beadott kérelem jövedelemigazolás nélkül elbírálható. Ilyen esetben egyszeri 50.000,- Ft-ig terjedő támogatás adható.


5. §


(1)A Képviselő-testület a települési támogatást 3 évente egy alkalommal, legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege háromszorosa mértékéig terjedő kamatmentes kölcsön formájában is nyújthatja annak a rászoruló személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg jelen rendelet 3. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott jövedelemhatárt, bizonyítottan olyan rendkívüli élethelyzetbe került, amely veszélyezteti családja létfenntartását (4. § (2) bekezdés) és rendelkezik olyan jövedelemmel, amely garanciát jelent a visszafizetésre.

(2)Nem részesíthető kölcsönben az (1) bekezdésben foglaltaknak egyébként megfelelő személy, ha:

-köztudottan önhibájából került nehéz anyagi helyzetbe

-rendelkezik olyan vagyonnal, amellyel a válsághelyzetet megoldhatja

-korábban igénybe vett kölcsönét nem vagy késedelmesen fizette vissza

(3) Ha a kölcsön összege a nyugdíjminimumot nem haladja meg 3 hónap, ha kétszeresét nem haladja meg, 6 hónap, ha a háromszorosát nem haladja meg 9 hónap alatt kell visszafizetni havonként meghatározott részletekben.

(4) A kölcsön iránti kérelmet a Füzesabonyi Közös Önkormányzati Hivatal Szihalmi Kirendeltségénél lehet benyújtani, az e célra rendszeresített nyomtatványon.

(5) A kölcsön nyújtásáról, illetve az elutasításról a Képviselő-testület legkésőbb a kérelem benyújtását követő 30 munkanapon belül dönt.

(6) A döntésről a kérelmezőt azonnal, írásban tájékoztatni kell.

(7) A kölcsönben részesülőkkel a polgármester szerződést köt, amely tartalmazza a támogatás felhasználásának célját és összegét, a visszafizetés feltételeit, a kölcsön késedelmes fizetése esetén a behajtás módját.

(8) A kölcsön behajthatatlansága esetén a Képviselő-testület dönt a kölcsön vissza nem térítendő támogatássá történő átváltoztatásáról.


6. §


Az Szt. 48. § szerinti köztemetésről a polgármester gondoskodik, illetve intézkedik a temetési költségek megtérítése iránt.


III. fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


(1)A személyes gondolkodást nyújtó ellátások körében az Önkormányzat önállóan alapellátásként étkeztetést, házi segítségnyújtást, nappali alapellátást nyújt.


7. §

Szociális étkeztetés


(1)Szociális étkezés keretében az önkormányzat azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkeztetéséről gondoskodik, akik önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek azt biztosítani, különösen:

a)koruk

b)egészségügyi állapotuk

c)fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük

d)szenvedélybetegségük, vagy

e)hajléktalanságuk miatt

(2)Jogosultsági feltételként jövedelmi helyzet nem határozható meg.

(3)Az étkeztetésért fizetendő alaptérítési díjat a rendelet tartalmazza.

(4)Az étkeztetést az étel elvitelének lehetővé tételével, vagy indokolt esetben – külön térítés ellenében – az étel házhozszállításával lehet biztosítani, ami 50 Ft/ebéd.

(5)Az étkeztetés megállapításáról és megszüntetéséről a Gondozási Központ vezetője dönt.


8. §

Házi segítségnyújtás


(1)Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni azon személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak.

(2)A házi segítségnyújtás az alábbi szolgáltatásokat, szolgáltatási tevékenységeket foglalja magába:

a)az ellátást igénybe vevővel segítő kapcsolat kialakítása és fenntartása;

b)az orvos előírása szerint alapvető gondozói, ápolási feladatok ellátása;

c)segítségnyújtás a higiénia fenntartásában;

d)közreműködés az igénylő életvitelében, úgymint bevásárlás, begyújtás stb.

e)segítségnyújtás az ellátást igénybe vevőnek a környezetével való kapcsolattartásban;

f)segítségnyújtás a különböző szociális ellátásokhoz való hozzájutáshoz;

g)az előgondozást végző személlyel való együttműködés


9. §

Nappali ellátás


(1)Az idősek klubjában a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes időskorúak napközbeni gondozását lehet biztosítani.

(2)A felvételi kérelmek elbírálásáról az intézményvezető dönt.


10. § 4


11. §

Záró rendelkezések


(1)E rendelet 2015. március 01-én lép hatályba.

(2)Hatályát veszti az 1/2012. (I. 25.) önkormányzati rendelet



1 Hatályon kívül helyezve: 2016. 03. 01. 5/2016. (II. 11.) Önkormányzati rendelettel

2 Hatályba lép: 2016. 03. 01. 5/2016. (II. 11.) Önkormányzati rendelettel

3 Hatályba lép: 2016. 03. 01. 5/2016. (II. 11.) Önkormányzati rendelettel

4 Hatályon kívül helyezve: 2016. 03. 01. 5/2016. (II. 11.) Önkormányzati rendelettel

5 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

6 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

7 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

8 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

9 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

10 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

11 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

12 Hatályba lép: 2016. 12. 02. 18/2016. (XII. 01.) Önkormányzati rendelettel

13 Hatályba lép: 2018. 03. 30. 2/2018. (III. 29.) Önkormányzati rendelettel

14 Hatályba lép: 2018. 03. 30. 2/2018. (III. 29.) Önkormányzati rendelettel