Szihalom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
Szihalom Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 07Szihalom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
Szihalom Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Szihalom Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Szihalom Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 3377. Szihalom, Hunyadi út 78.
(3) Az önkormányzat működési területe: Szihalom Község közigazgatási területe.
(4) Az önkormányzat hivatalos webcíme: www.szihalomkozseg.hu
(5) Az önkormányzat Képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Szihalom Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)
(6) A Képviselő-testület által létrehozott hivatal megnevezése: Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal)
(7) A Hivatal székhelye: 3377 Szihalom, Hunyadi János út 78.
(8) A Hivatal két kirendeltséget működtet: Mezőszemere községben, amelynek hivatalos elnevezése Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal Mezőszemerei Kirendeltsége (3378 Mezőszemere, Május 1. út 36.) és Egerfarmos községben, amelynek hivatalos elnevezése Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal Egerfarmosi Kirendeltsége (3379 Egerfarmos, Dózsa György út 1).
(9) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. Szihalom Községi Önkormányzat képviselő-testületének szervei: Polgármester, Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság, Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság, Szociális és Egészségügyi Bizottság, Ügyrendi Bizottság, Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal, Jegyző, Füzesabony-Szihalom Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ, Tisza-tavi Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás.
1)Az önkormányzat jelképei
2. § (1) A település címere: összetett pajzsmező kék szegélyű, négyszögű öregpajzsának arany mezejében tojásdad boglárpajzs látható. A boglárpajzs kék mezejében hármas halom középső halmából három, a szélsőből egy aranykalász nő ki. Felettük ugyanilyen színű, 16 sugaras nap lebeg.
(2) A település zászlaja: arany alapon, kék szegéllyel középen a címer.
(3) A címer
2)Bélyegzőhasználat
3. § (1) Az önkormányzat bélyegzője: „Szihalom Községi Önkormányzat” középen Magyarország címerével.
(2) Az önkormányzat pecsétjét kell használni
a) a Képviselő-testület dokumentumain
b) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.
(3) A polgármester, a jegyző, a kirendeltség-vezető valamint a Hivatal bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni. Magyarország címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában a község címerét ábrázoló bélyegző is használható
(4) Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal pecsétje:
a) körbélyegző
b) fejbélyegző
(5) A Hivatal pecsétjei:
a) kör formátumú, középen Magyarország címerével, felső körben "Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal"
b) fejbélyegző: téglatest formátumú "Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal 3377. Szihalom, Hunyadi út 78. Tel/fax: 06/36/492-000, adószáma:15843740-1-10" felirattal."
(6) A bélyegzőkről a Hivatal nyilvántartást vezet. A nyilvántartás tartalmazza a bélyegző lenyomatát, a bélyegző átvétel időpontját és az átvevő aláírását, valamint a bélyegző visszaadásának idejét, a visszaadó aláírását.
Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
4. § (1) Az önkormányzat jogi személy, az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.
(2) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a Képviselő-testület bizottságaira, az önkormányzat társulásaira, a polgármesterre és a jegyzőre ruházhatja át. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható. A polgármesterre, a bizottságra és a társulásokra, jegyzőre átruházott hatásköröket az SZMSZ 4. melléklete tartalmazza.
5. § 1) Az önkormányzati döntést a helyi önkormányzat Képviselő-testülete, helyi népszavazás, illetve a Képviselő-testület felhatalmazása alapján:
a) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság
b) Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság
c) Ügyrendi Bizottság
d) Szociális és Egészségügyi Bizottság
e) Polgármester
f) Jegyző
hozhat.
6. § Az önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (továbbiakban: Mötv.) 10. § (2) bekezdése alapján önként vállalt feladatként ellátja:
a) civil szervezetek éves költségvetési rendeletben meghatározott anyagi támogatását
b) évente rendezvényterv alapján megrendezi, illetve segíti az egyes rendezvények megszervezését, azokat anyagilag támogatja
3)Képviselő-testület összehívása
7. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, a következők szerint:
a) 6 választott képviselő
b) Polgármester
(2) A képviselők névsorát az SZMSZ 1. melléklet tartalmazza.
8. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tarthat.
(2) A Képviselő-testületi ülés nyilvános és zárt ülést tart.
(3) Egyszerű szótöbbséget igénylő döntéshez a jelenlévő képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.
(4) Minősített többséget igénylő döntéshez legalább 4 fő egybehangzó szavazata szükséges.
9. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülésén a Mötv. 43. §-ában foglaltakon túl
a) a Képviselő-testület első napirendi pontként meghallgatja a Helyi Választási Bizottság tájékoztatóját a polgármester és a képviselők választásának eredményéről és a választás fontosabb eseményeiről
b) A képviselők esküt tesznek, aláírják az esküokmányt, az eskü szövegét a Választási Bizottság elnöke olvassa elő
c) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz, aláírja az esküokmányt, az eskü szövegét a Választási Bizottság elnöke olvassa elő
(2) A Polgármester javaslata alapján titkos szavazással a Képviselő-testület tagjai közül kikerülő alpolgármestert választ
a) a Polgármester, illetve bármely képviselő javaslata alapján legkésőbb az alakuló ülést követő, soron következő ülésén a bizottságokat választ.
b) Az alpolgármester választás lebonyolítását a háromtagú Eseti bizottság végzi.
(3) A bizottsági tagok névsorát e rendelet 2 melléklet tartalmazza.
(4) Az alakuló ülés meghívóját az ülést megelőzően 3 nappal kell kézbesíteni.
10. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart. Az ülések 15.00 órakor kezdődnek.
(2) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart.
(3) A Képviselő-testület évente július hónapban munkaterv szerint ülést nem tart.
(4) A Képviselő-testület ülését a Mötv. 45. §-a szerinti személy hívja össze.
(5) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Ügyrendi bizottság elnöke hívja össze a képviselőket.
(6) A Képviselő-testület rendes ülésére szóló meghívót a napirendek anyagjaival együtt a települési képviselők részére az ülés előtt 5 nappal meg kell küldeni, és a lakosságot a Hivatal hirdetőtábláján, a község honlapján történő közzététellel kell tájékoztatni.
(7) A Képviselő-testületi ülésen tárgyalandó rendelet-tervezetekhez a település lakói a rendelet-tervezet honlapon való megjelenésétől a Képviselő-testületi ülés napját megelőző nap 24. órájáig – elektronikusan - véleményt nyújthatnak be. A véleményeket a polghiv@szihalom.t-online.hu e-mail címre kell beküldeni.
(8) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet 5 napon belül ismételten össze kell hívni.
(9) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés helyét és időpontját legalább 8 nappal az ülés előtt plakáton is közzé kell tenni.
11. § (1) A polgármester szükség esetén rendkívüli ülést hívhat össze.
(2) A polgármester köteles rendkívüli ülést összehívni a Mötv. 44. §-ban foglalt esetekben az ott meghatározott időn belül, vagy ha ezt jogszabály kötelezően előírja.
(3) A Mötv. 44. §-ban meghatározott indítványt írásban, a szükséges aláírásokkal ellátva a polgármesternél kell előterjeszteni. Az indítványhoz mellékelni kell a javasolt napirendi pont előterjesztését, melynek meg kell felelnie az e rendeletben támasztott követelményeknek.
(4) A rendkívüli ülésre szóló meghívót a napirendek anyagjaival együtt a települési képviselők részére elektronikusan – szükséges esetben papíralapon – meg kell küldeni.
(5) Rendkívül indokolt esetben a rendkívüli ülést telefonos meghívással is össze lehet hívni.
12. § (1) A Képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni
a) jegyzőt
b) a napirendi pontok előadóit
(2) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni továbbá
a) az önkormányzat intézményeinek vezetőit, amennyiben a napirend érinti az intézmény működését,
b) a napirend szerint érintett köztisztviselőt
c) akinek jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akinek a meghívását a polgármester az egyes napirendi pontok tárgyalásánál indokoltnak tartja
d) bizottsági beszámoló és előterjesztés esetén a bizottság nem képviselő tagjait
13. § (1) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés minősítését
b) az ülés napját, helyét, kezdési időpontját
c) javasolt napirendi pontokat
d) a napirend tárgyának és előadójának megjelölését
e) javasolt napirend nyilvánosságát
f) az ülést összehívó aláírását, bélyegző lenyomatát és a dátumot
(2) Az egyes napirendekhez meghívottak részére csak azokat az előterjesztéseket kell megküldeni, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.
(3) A Képviselő-testület zárt ülésen tárgyalandó előterjesztéseket kizárólag azok számára lehet megküldeni, akik a zárt ülésen részt vehetnek.
4) Ciklusprogram és munkaterv
14. § (1) Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat ciklusprogramja tartalmazza, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
(2) A ciklusprogram tervezetének előkészítéséről és a Képviselő-testület alakuló ülését követő előterjesztésről a polgármester gondoskodik. A ciklusprogramot a Képviselő-testület fogadja el.
15. § (1) a Képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) A Képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét,
b) A tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét,
c) A tervezett napirendi pontot véleményező bizottságok megjelölését.
(3) A munkaterv tervezetét minden év december 20-ig a polgármester állítja össze.
(4) A munkaterv tervezetével kapcsolatosan november 25-ig javaslatot tehetnek:
a) települési Képviselők,
b) Bizottságok
c) Alpolgármester,
d) Jegyző,
e) Önkormányzati intézmények vezetői
(5) A munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításának figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.
(6) A jóváhagyott ciklusprogramról és a munkatervről a lakosságot a Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel tájékoztatni kell.
5) Az önkormányzat gazdasági programja
16. § A polgármester az alakuló ülést követő hat hónapon belül a gazdasági-cselekvési programot terjeszt a Képviselő- testület elé, amely a település fejlesztés, a helyi közszolgáltatások szervezésének céljait, feladatait tartalmazza a Képviselő-testület időtartamára.
6) A Képviselő – testület ülése, ülésvezetés szabályai
17. § (1) A Képviselő- testület ülése nyilvános.
(2) A Képviselő – testület a Mötv. 46. §. (2) bekezdése a) és b) pontja eseteiben zárt ülést tart, a Mötv. 46. § (2) bek. c.) pontja eseteiben zárt ülést rendelhet el
(3) A zárt ülésen a Mötv. 46. §. (3) bekezdésében felsorolt személyek és az ülést segítő köztisztviselő vehet részt.
(4) A Mötv. 46. § (2) bek. c. pontja eseteiben tartható zárt ülés, megtartását indítványozhatják:
a) Polgármester,
b) alpolgármester
c) képviselő
d) Jegyző, jegyző megbízottja
5) Közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. Ezekről az adatokról tájékoztatást kell adni a Polgármesternek DPO szakmai véleményének figyelembevételével.
18. § (1) A Képviselő – testület ülését a e) rendelet 10. §. (4) és (5) bekezdésében érintett személyek az ott leírtak szerint vezetik, munkájukat jegyző segíti.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) Megállapítja, hogy a Képviselő – testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) Megállapítja az ülés határozatképességét
c) határozatképtelenség esetén az ülést elnapolja
d) Előterjeszti az ülés napirendjét, melyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz jegyzőkönyvi döntéssel, de számozott határozat nélkül
e) Napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
f) Napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat, és kihirdeti a határozatokat
g) Bejelentések, indítványok, javaslatok egyebek napirendi pont keretében: a Polgármester tájékoztatást ad az előző testületi ülés óta megtett intézkedésekről.
h) Lezárja az ülést.
7) Az előterjesztés
19. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) Minden a munkatervbe felvett és új tervezett napirenden kívüli anyag,
b) A Képviselő – testület vagy a Bizottságok által előzetesen javasolt rendelet – tervezet, határozat – tervezet, beszámoló, tájékoztató.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) Polgármester
b) Alpolgármester
c) Bizottságok elnökei
d) A Képviselő – testület tagja
e) Jegyző, jegyző megbízottja
f) A napirend előadója
g) A testület által felkért előadó
(3) A Képviselő – testület ülésére az előterjesztést a (4) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a Képviselő – testület ülését megelőző 10 napon belül kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki jogszerűségi észrevételt tesz, és gondoskodik valamennyi anyag postázásáról. Halaszthatatlan esetben a Polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) Szóbeli előterjesztést kivételesen lehet felvenni a napirendek közé.
(5) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
aa) A címet vagy a tárgyat, az előzmények ismeretét, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi Képviselő – testületi döntéseket.
ab) A tárgykört érintő jogszabályokat
ac) Az előkészítésben részt vevő bizottság, szakértő, más közigazgatási szervek véleményét,
ad) Mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,
ae) Több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érvek, valamint várható következményeik ismertetése
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) Egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
bb) A végrehajtásért felelősök megnevezését, és a végrehajtás határidejét.
8) A Napirendek vitája, döntéshozatal, határozatok nyilvántartása
20. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) Az előterjesztő az előterjesztést szóban kiegészítheti.
b) Az előterjesztőhöz a Képviselő – testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles rövid választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb 3 perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten felszólalásra jelentkezik, a polgármester a második és további hozzászólásokat 2 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.
21. § (1) Az ülés folyamán bármelyik képviselő ügyrendi javaslatot terjeszthet elő legfeljebb egy percben. Ügyrendi javaslat felett a Képviselő – testület azonnal, vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(2) Ügyrendi javaslat:
a) Napirend nyilvánossága,
b) Az ülés felfüggesztése, elnapolása, meghosszabbítása, szünet elrendelése,
c) Bizottsági kisebbségi vélemény ismertetése
d) Vita, ill. általános vita lezárása,
e) A Szervezeti és Működési Szabályzat, vagy más jogszabály előírásainak megsértése,
f) Az előterjesztés visszavonása
g) Hozzászólási jog megadása
h) Szavazás menete
i) Szavazás módjára vonatkozó javaslat és
j) Személyes érintettség címén tehető
(3) A szavazási szakaszban csak a szavazás menetét érintően lehet ügyrendi javaslatot tenni.
(4) Az ügyrendi felszólalást a javaslat előterjesztésével kell kezdeni, ezt követően lehet indokolni.
(5) Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a felszólalás a fentieknek nem felel meg, szabályos felszólalásra felkéri a képviselőt, vagy a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.
(6) Személyes érintettség címén a hozzászólás időtartama legfeljebb 1 perc.
(7) Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem személyes érintettség címén történt, a képviselőtől megvonja a szót.
22. § (1) Az érintett bizottság, valamint a Képviselő – testület tagja a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthat be a Képviselő – testülethez.
(2) Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslat benyújtó javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
23. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólalás nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a Képviselő – testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő – testület vita nélkül határoz.
(3) A napirend vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal válaszol az elhangzott észrevételekre és előadja az esetleges módosító indítványait.
(4) A vita bármely szakaszában ill. annak lezárása után a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
24. § (1) A Polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról, vagy rendelet-tervezetről.
(2) A polgármester a módosító indítványokkal korrigált határozati javaslatot, rendelet-tervezetet teszi fel szavazásra.
(3) A polgármester megállapítja a szavazás eredményét.
(4) Minősített szavazattöbbség szükséges a Mötv. 50. §.-ban foglaltakon túl:
a) Mötv. 68. §. (1) bek.
b) Mötv. 88- 89 §.
c) Mötv. 70. §. (1) bekezdésében foglalt esetben
d) Mötv. 74. § (1) bekezdésében foglal esetben
e) Titkos szavazás elrendeléséről
f) Bizottságok és ideiglenes bizottságok létrehozásáról
g) Hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz.
h) Az önkormányzat tulajdonába kerülő vagy az Önkormányzat tulajdonában lévő vagyontárgyak korlátozottan forgalomképessé vagy forgalomképtelenné minősítéséhez,
i) Az Önkormányzat tulajdonában lévő korlátozottan forgalomképes vagy forgalomképtelen vagyontárgyak forgalomképessé minősítéséhez.
25. § (1) A Képviselő – testület döntéseit kézfelemeléssel hozza.
(2) A zárt ülésen hozott határozatot a Képviselő – testület következő nyilvános ülésén – az önkormányzati hatósági ügyben, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása ügyében hozott határozatok kivételével – ismertetni kell.
26. § (1) A Képviselő – testületi ülésen bármely képviselő javasolhatja a névszerinti szavazás elrendelését, melyről a Képviselő – testület dönt.
(2) Névszerinti szavazást kell elrendelni a Mötv. 48. §. (3)-bek-ben, és a Mötv. 55. §. (1) bek.-ben meghatározott esetekben.
(3) Ügyrendi kérdésekben név szerinti szavazást elrendelni nem lehet.
(4) A névszerinti szavazás lebonyolításáról a jegyző gondoskodik.
(5) A névszerinti szavazás esetén a képviselők névsorát abc sorrendben kell felolvasni. A képviselő „igen" „nem" „ tartózkodom" nyilatkozattal szavaz. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
27. § (1) A Mötv. 48. §. (4) bekezdésében meghatározott titkos szavazás elrendeléséről bármely képviselő indítványára a Képviselő – testület dönt.
(2) Titkos szavazást kell tartani az alpolgármesteri tisztség betöltéséről.
(3) A titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület tagjaiból 3 fős – egy elnökből és két tagból álló szavazatszámláló bizottságot hoz létre. A bizottság tagjaira és elnökére a Polgármester tesz javaslatot.
(4) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülkében / ennek hiányában egy kijelölt helységben / annak igénybevételével történik.
(5) A szavazatszámláló bizottság a szavazatok összeszámlálása után megállapítja a szavazás eredményét.
(6) A szavazásról jegyzőkönyv készül, amelyet a Szavazatszámláló Bizottság tagjai írnak alá.
28. § (1) Az önkormányzati rendeleteket a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni. A rendeletek elfogadásáról a lakosságot a honlapon azok megjelentetésével tájékoztatni kell.
(2) A hatályos rendeleteket és határozatokat a Hivatalban hozzáférhetővé kell tenni.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltakról a jegyző gondoskodik.
29. § (1) A Képviselő- testület határozatait évenként kezdődő és folyamatos sorszámmal, továbbá évszámmal kell ellátni a következők szerint: „Szihalom Községi Önkormányzat Képviselő- testületének ……./20/……(…..) Képviselő- testületi határozata….ról.
(2) A hatályos Képviselő – testületi határozatokról a jegyző naprakész nyilvántartást köteles vezetni.
Kérdés, interpelláció
30. § (1) A kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési jellegű felvetés, tudakozódás.
(2) A kérdésre a megkérdezett elsősorban a Képviselő – testületi ülésen köteles választ adni. A válaszadás maximum időtartama 3 perc. A válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt, ha a kérdező nem fogadja el a választ.
31. § (1) Az interpelláció önkormányzati hatáskörellátással kapcsolatos felszólalás.
(2) Az interpellációt az ülést megelőző nap 12.00 óráig kell benyújtani a polgármesterhez. Az interpellációnak tartalmaznia kell:
a) Az interpelláló nevét
b) Az interpelláció címét és szövegét
c) Az interpelláló saját kezű aláírását
(3) Az interpellációra elsősorban a Képviselő – testület ülésén kell választ adni. Ha az interpellált az ülésen nem ad választ, azt írásban 15 napon belül kell megtennie. Az írásban adott válasz elfogadásáról a következő ülésen kell az interpellálónak, illetve a Képviselő – testületnek nyilatkoznia.
(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló képviselő nyilatkozik, majd vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel a testület dönt az elfogadásáról. Ha az interpellációra adott választ a testület nem fogadja el, annak vizsgálatát a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságra bízza, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság a vizsgálat eredményéről a Képviselő- testületet a következő ülésen tájékoztatja.
10) A tanácskozás
32. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) Figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő sértő kifejezéseket használ,
b) Rendre utasítja azt, aki a Képviselő – testülettel szemben méltatlan magatartást tanúsít,
c) Tartós rendzavarás, állandó lárma, a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következményeként a polgármester, ha ismételt figyelmeztetései sem járnak eredménnyel, felfüggesztheti az ülést.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A polgármester dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási jogot ad, továbbá dönthet a felszólalás időtartamáról is. A tanácskozás rendjének megszavazása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
33. § (1) A Képviselő-testület ülésein jelenlevő választópolgároknak tanácskozási joguk nincs, kivéve ha adott érdekközösség, lakókörzet megbízottja vagy az érdekelt személy a Képviselő-testület ülése előtt legalább két nappal azt írásban kéri.
(2) Az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit illeti meg tevékenységi körében a tanácskozási jog:
a) Szihalmi Polgárőr Egyesület: Tari László Elnök
b) Szihalom Községi Önkéntes Tűzoltó Egyesület: Besenyei Balázs elnök
c) Szihalmi Fúvós és Majorett Kulturális Egyesület: Koós Jánosné Elnök
d) Szihalmi Sport Club: Domán Zoltán Elnök
e) TOBÁN Hagyományőrző Népművészeti Egyesület: Dr. Joó Csaba Elnök
f) Szihalom Mozgáskorlátozottainak és Barátainak Egyesülete: Bognár Lajosné Elnök
g) SZIKRA Szihalmi Kreatív Alkotók Egyesülete: Turbucz-Törő Zsuzsanna Elnök
h) Szihalmi Egyházközségért Alapítvány: Bóta József Sándor kuratóriumi Elnök
i) Szihalom Községért Alapítvány: Csík Jolán Mária kuratóriumi Elnök
j) Halmozottan Sérültek Heves Megyei Szülőszövetsége: Domán Zoltán Elnök
k) Szihalmi Gyermekekért Alapítvány: Ragány András kuratóriumi Elnök
l) SZIHALMI OVI-BÖLCSI Alapítvány: Rengéné Kiss Edina kuratóriumi Elnök
m) Kis Bocs Baba-Mama Közhasznú Egyesület: Galyasné Dósa Katali elnök
n) Padlás Értékközvetítő Alapítvány: Kavalecz Emese elnök
(3) 18. életév alatti, választójoggal nem rendelkező személyek a Képviselő-testületi ülésen csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.
11) A jegyzőkönyv
34. § (1) A jegyzőkönyvet a Mötv. 52. §- a szerint kell elkészíteni, és az ott előírtakon kívül tartalmazza:
a) Az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét
b) Igazoltan és igazolatlanul távol lévők nevét
c) A jegyzőkönyvvezető nevét
d) Interpellációkat, kérdéseket
e) Az interpellációra, kérdésekre utólag adott választ,
f) Név szerinti szavazásról szóló névsort
g) Módosító javaslatokat
h) Az ülésen történt fontosabb eseményeket
(2) A képviselő kérésére szó szerint kell rögzíteni hozzászólását, véleményét, nyilatkozatát.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) Jelenléti ívet
b) Meghívót
c) Írásos előterjesztést
d) Végleges rendeleteket
e) Aláírt szerződéseket
f) A képviselő kérésére írásban benyújtott hozzászólását, interpellációját
g) Az érintett nyilatkozatát, ha személyi ügyének nyilvános tárgyalásához nem járul hozzá
h) A jegyző törvényességi észrevételét
i) Titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet
(4) A választópolgárok a zárt ülés kivételével betekinthetnek a Képviselő – testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe
(5) A jegyzőkönyvet az ülésen rögzített hangfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni.
35. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli, gondoskodik a megfelelő őrzéséről.
(2) A Képviselő-testület nyilvános ülésein készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet.
(3) A zárt ülés anyagába kizárólag a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Heves Vármegyei Kormányhivatal vezetője továbbá a jegyző tekinthet bele.
(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
12) Az önkormányzati rendeletalkotás
36. § (1) Az önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhetik:
a) Települési képviselők
b) Bizottságok
c) Polgármester, alpolgármester, jegyző
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani
(3) A Képviselő- testület állást foglalhat a rendelet tervezésének előkészítéséről, főbb elveiről. A rendeletszabályozásra kerülő téma súlyától függően meghatározhatja az előkészítés menetét, módját, az egyeztetés és vitafórumok rendjét.
(4) A meghatározott előkészítés után a rendelt tervezetet a polgármester vagy a jegyző nyújtja be a Képviselő-testülethez, annak indokolásával együtt.
37. § (1) A rendelet-tervezet előterjesztésében be kell mutatni az előzetes hatásvizsgálat eredményeit
(2) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az Önkormányzat rendeletét a polgármester és a jegyző írja alá.
(3) Az önkormányzati rendelet a hivatal hirdetőtábláján történik kihirdetésre. A rendelet kihirdetettnek a kifüggesztés napján tekinthető.
(4) Az önkormányzati rendeletet, évente kezdődő és kihirdetésük sorrendjében folyamatos sorszámmal, továbbá évszámmal kell ellátni a következők szerint: ״Szihalom Községi Önkormányzat Képviselő – testületének ……/20/..(…….) önkormányzati rendelete a…..ról.״
(5) A hatályos önkormányzati rendeletekről a jegyző naprakész nyilvántartást köteles vezetni.
13) A települési képviselő
38. § (1) A képviselőt a Mötv. 32. §-ában foglaltakon túlmenően további jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.
(2) A képviselő főbb jogai:
a) Részt vehet a Képviselő- testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében
b) Sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyekben kezdeményezheti a Hivatal intézkedését, a Hivatal érintett dolgozója erre 10 napon belül köteles érdemi választ adni.
c) Bármely bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet
d) Saját interpellációjának kivizsgálásában részt vehet
(3) A képviselő főbb kötelezettségei:
a) Írásbeli vagy szóbeli bejelentés a polgármesternek, ha a Képviselő – testületi vagy bizottságai ülésen való részvételében akadályoztatva van,
b) Olyan magatartás tanúsítása, mely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
c) Felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, különböző vizsgálatokban,
d) A tudomására jutott állami, szolgálati titok megőrzése
e) Kapcsolattartás választópolgárokkal, a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel
f) Személyes érintettség bejelentése
g) Jogszabályban előírt vagyonnyilatkozat megtétele az előírt határidőn belül
(4) A települési képviselő, illetve bizottsági tagok tiszteletdíjának mértékét és rendszerességét külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
(5) A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a Képviselő- testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásra jutást követő ülésén felülvizsgálja, továbbá ezzel egyidejűleg az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.
A Képviselő- testület bizottságai, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal és az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
14) A Képviselő- testület bizottságai
39. § (1) A Képviselő-testület bizottságait a Mötv. 57-58. §-ban meghatározottak szerint hozza létre.
(2) A Képviselő-testület a fontosabb önkormányzati feladatkörökkel, közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokra állandó bizottságokat hozhat létre. A bizottságok felsorolását, valamint tagjainak névsorát és lakcímét az SzMSZ 2. melléklete, feladatait a 3. melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozat létre meghatározott feladat ellátására, amely ezt követően automatikusan megszűnik. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. A bizottság elnökét és tagjainak több mint felét a települési képviselők közül kell választani.
(4) Az állandó bizottság elnökéül és tagjának alpolgármester, a Hivatal dolgozója nem választható meg. Az Ügyrendi Bizottságnak elnöke és tagja csak képviselő lehet.
(5) A bizottságok nem képviselő tagjait ugyanazon jogok és kötelezettségek illetik meg, mint a képviselő tagot
(6) A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő – testület alakuló ülésén, vagy megválasztásukat követően, a Képviselő- testület előtt esküt tesznek.
40. § (1) Képviselő – testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselő – testület által történő elfogadásáig tart. A képviselő egyidejűleg több bizottság tagjának is megválasztható. A bizottságok elnökeire a polgármester, míg tagjaira a polgármester és a bizottságok elnökei tehetnek javaslatot
41. § (1) Az Mötv. 60. §-ban foglaltak betartásával a bizottság összehívására, vezetésére, működésére és a döntéshozatalára a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat – az e fejezetben foglalt eltérésekkel – megfelelően kell alkalmazni.
(2) A bizottsági ülést az elnöki tisztség betöltetlensége, vagy az elnök tartós akadályoztatása esetén az általa kijelölt képviselő bizottsági tag hívja össze. Mindkét személy tartós akadályoztatása esetén a bizottsági ülést a polgármester hívja össze.
(3) Az Mötv. 61. § (1) bekezdésében foglaltakon túl a bizottsági ülést az ott meghatározott határidőn belül össze kell hívni, és az indítványukban foglaltakat meg kell tárgyalni:
a) a Képviselő-testület határozatára,
b) a bizottsági tagok egyharmadának indítványára,
42. § (1) A bizottság az alakuló, vagy azt követő ülésén megalkotja ügyrendjét, és az elnök kijelöli azt a személyt, aki tartós akadályoztatása esetén az elnöki teendőket ellátja.
(2) A bizottság ülésére szóló meghívót a napirendek anyagaival együtt úgy kell megküldeni, hogy azt a bizottság tagjai rendes ülés esetén az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.
(3) A bizottsági ülés helyét, idejét és napirendjét tartalmazó meghívót a Hivatal hirdetőtábláján – rendes ülés esetén 3 nappal, rendkívüli ülés esetén egy nappal – ki kell függeszteni.
(4) Előterjesztést, és módosító indítványt írásban a bizottság elnökénél kell beterjeszteni. Módosító indítvány az ülés megkezdéséig nyújtható be.
(5) A bizottsági ülésen a szavazás kézfelemeléssel történik.
(6) Felhatalmazást kap a bizottság, hogy az e rendeletben foglaltak betartása mellett, ügyrendjében szabályozza különösen:
a) a rendes ülésének napját,
b) a bizottság határozatképtelensége esetén a várakozási időt, és ha az eredménytelenül eltelik az ismételt ülés összehívásának módját,
c) azok körét, akik előterjesztést, és módosító indítványt tehetnek,
d) a tárgyalandó napirendek sorrendjét,
e) a napirend tárgyalásának, a napirend vitájának menetét, különösen a hozzászólások idejét, számát,
f) az ügyrendi hozzászólások képviselői kérdések, és a napirend utáni felszólalások szabályait,
g) a szavazás menetét.
43. § A bizottság zárt ülésére vonatkozóan e rendelet 17. § (2) bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell.
44. § A bizottsági ülésről e rendelet 34. §-a szerinti jegyzőkönyv készül, melyet a bizottság elnöke ír alá.
15) A polgármester
45. § (1) A polgármester feladatai az Mötv.-ben foglaltakon túl:
a) biztosítja a Képviselő-testület demokratikus, széles nyilvánosság melletti működését,
b) segíti a képviselők munkáját,
c) feladategyeztető megbeszélést tart a bizottsági elnökök részére,
d) ellátja a bizottságok rendszeres tájékoztatását.
(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén a tisztség megszűnését követő 8 munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az általános helyettesítést ellátó alpolgármesternek.
(3) A polgármester részletes feladatait és hatásköreit tartalmazó jegyzék vezetéséről a jegyző gondoskodik.
(4) A polgármester ügyfélfogadási rendje: Kedd: 8.00-16.00; Alpolgármester ügyfélfogadási rendje: minden hónap első keddje: 8.00-16.00
(5) A polgármester főállásban látja el feladatait.
16) Az alpolgármester
46. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, akinek tiszteletdíjára vonatkozóan a polgármester tesz javaslatot.
(2) Az alpolgármesterre, a polgármesterre vonatkozó szabályok az irányadóak.
(3) Az alpolgármester a Képviselő-testület, illetve a polgármester esetenkénti megbízása alapján képviseli az Önkormányzatot.
(4) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát, hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg.
(5) Az alpolgármestert a polgármester helyettesítése, annak tartós akadályoztatása esetén - minimum két hét -, megilletik mindazon jogok és kötelezettségek, amelyek a polgármestert is megilletik.
17) A jegyző
47. § (1) A jegyző az Mötv.-ben és egyéb jogszabályokban foglaltakon túl:
a) gondoskodik a Képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztések elkészítéséről,
b) ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) ellátja az Önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzését,
d) köteles biztosítani a belső ellenőrzés feladatellátásának függetlenségét és szabályos működtetését,
e) rendszeresen ügyfélfogadást tart, ügyfélfogadási ideje: kedd 08.00-16.00
f) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
g) javaslatot tesz az Önkormányzat rendeletei és határozatai módosítására, kiegészítésére azok európai uniós jogharmonizációja érdekében.
h) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
i) ellátja a törvényben vagy kormányrendeletben előírt államigazgatási feladatot, hatósági jogkört,
j) ellátja a közigazgatási tevékenység korszerűsítésével és fejlesztésével összefüggő feladatokat.
(2) A jegyzőnek jelzési kötelezettsége van a jogszabálysértő javaslatok, továbbá működés esetén. A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
(3) A Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatalt a Jegyző vezeti.
(4) Az Mötv. 82. § (3) bekezdésében foglalt esetben a jegyzői feladatokat a polgármester által megbízott jogi vagy igazgatásszervezői végzettséggel rendelkező, lehetőség szerint a Hivatal foglalkoztatotti állományában lévő köztisztviselő látja el.
18) Közös Önkormányzati Hivatal
48. § A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testület működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Hivatalt működtet.
49. § A Mötv. 84. § (1) bekezdése szerint létrehozott Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét a jegyző javaslatára, a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület határozza meg, melyet a Szihalmi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza."
19) Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
50. § Az Önkormányzat hivatalos külföldi Testvérkapcsolatot tart fenn a romániai Kézdialmás, és Hadad település, a szlovákiai Szilice település, szerbiai Ludas település, valamint az ukrajnai Téglás település Önkormányzataival.
Helyi népszavazás, Lakossági Fórumok
20) Helyi népszavazás
51. § A helyi népszavazásról a Képviselő-testület külön rendeletet alkot.
21) Lakossági fórumok
52. § (1) A Képviselő-testület évente, legalább egyszer közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendi pontjairól a lakosságot a Hivatal hirdetőtábláján, valamint plakátok elhelyezésével kell tájékoztatni, a közmeghallgatást megelőzően legalább 8 nappal.
(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melynek elkészítésére és tartalmára az SZMSZ 34. §-ban foglalt előírások vonatkoznak.
(4) A Polgármester közérdekű tárgykörben, illetőleg jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében falugyűlést hívhat össze. A falugyűlésre a közmeghallgatásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
22) Az Önkormányzat gazdálkodása
53. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetését és zárszámadását a hatályos államháztartási törvény alapján rendeletben állapítja meg.
(2) Az Önkormányzat vagyonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket, szabályokat az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 22/2012. (X.31.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Vr.) tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat - vagyonának növelése valamint helyi közszolgáltatás ellátása érdekében - részt vehet gazdasági vállalkozásokban. E részvétel formájára és módjaira a Vr.- ben meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
54. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el. E körben feladatai:
a) a központi jogszabályokban előírt módon és határidőben elkészíti a költségvetést, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a Magyar Államkincstár Heves Vármegyei Igazgatósága részére,
b) beszedi az Önkormányzat saját bevételeit,
c) leigényli az állami támogatásokat,
d) gondoskodik az Önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,
e) biztosítja az Önkormányzat könyvvitelének szabályszerű vezetését,
f) biztosítja az Önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,
g) elkészíti az Önkormányzat éves vagyonleltárát és csatolja az éves költségvetési beszámolóhoz,
h) gondoskodik az Önkormányzat tartozásainak kiegyenlítéséről.
(2) Az Önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények az alapító okiratukban foglaltaknak megfelelően gazdálkodnak, az éves költségvetési rendeletben meghatározott szabályok szerint. Az intézmények részére biztosított éves költségvetési keretet csak a Képviselő-testület módosíthatja.
55. § (1) Az önkormányzat belső ellenőrzési feladatai ellátásának módját, rendszerét a Belső Ellenőrzési Kézikönyv tartalmazza.
(2) Az önkormányzat feladatait (kormányfunkciók) a 5. melléklet tartalmazza.
A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozata
56. § (1) A Képviselő-testület a vagyonnyilatkozatok nyilvántartási és ellenőrzési feladatainak ellátásával az Ügyrendi Bizottságot bízza meg.
(2) A Bizottság feladata és hatásköre fentiekből adódóan:
a) a képviselő-testület és a polgármester vagyonnyilatkozatainak gyűjtése
b) vagyonnyilatkozatok nyilvántartása
c) vagyonnyilatkozatok olyan kezelése, amely lehetővé teszi a nyilvánosság biztosítását
d) vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megtételéhez információ és nyomtatvány biztosítása a Képviselő-testület Hivatalán keresztül
e) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményének a Képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatás.
(3) Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást az Ügyrendi Bizottságnál bárki kezdeményezhet.
Záró rendelkezések
57. § Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a Szihalom Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2013. (III.28.) önkormányzati rendelete Szihalom Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
58. § Ez a rendelet 2024. október 7-én lép hatályba.