Ács Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2022. 02. 18- 2022. 10. 04

Ács Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról1

2022.02.18.

Ács Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 10.§ (1) bekezdés, 25.§ (3) bekezdés b) pont, 26.§, 32.§ (1) b) pont és (3) bekezdés, 45.§ (1) bekezdés, 48. § (4) bekezdés, 58/B. § (2) bekezdés, 62.§ (2) bekezdés, 92.§ (1)-(2) bekezdés, 115.§ (3) bekezdés, 132.§ (4) bekezdés d) és g) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18.§ (2) bekezdés, 29.§, 131. § (1) bekezdés és a 151.§ (9) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. és 8a. pontjaiban fogalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja

1. § E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében, a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) által meghatározott pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait megállapítsa, rendelkezzék az egyes ellátások feltételeiről, az ellátások mértékéről, igénybevételük módjáról, folyósításáról, valamint ellenőrzésének szabályairól.

2. A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed Ács város közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, Szt. 3.§ (1)-(3) bekezdésében, a 6.§-ában, valamint a Gyvt. 4.§ (1) bekezdésében meghatározott személyekre.

3. Hatásköri szabályok

3. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapításával kapcsolatos alábbi hatásköreit átruházza a polgármesterre:

a) rendkívüli települési támogatás

b) krízistámogatás

c) egyszeri életkezdési támogatás

d) köztemetés.

(2) Az Szt. 115.§ (4) bekezdése által szabályozott, a fenntartó jogkörébe utalt azon hatáskört, mely alapján a jogosult által vitatott, vagy csökkenteni kért személyi térítési díjat a fenntartó állapítja meg, a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

4. Eljárási rendelkezések

4. § (1) Az ellátások iránti kérelmeket - az igénylésre rendszeresített nyomtatványon- az Szt.-ben, annak végrehajtási rendeletében és a jelen rendeletben meghatározott mellékletek és igazolások csatolásával a Polgármesteri Hivatalhoz (továbbiakban: Hivatal), illetve a Szociális Alapszolgáltatási Központhoz (a továbbiakban: SZAK) lehet benyújtani. A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a Hivatal az alábbiak szerint ellenőrizheti:

a) összeveti saját nyilvántartásának adataival,

b) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,

c) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,

d) megkeresheti a közlekedési igazgatási hatóságot,

e) elrendelhető környezettanulmány készítését,

f) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.

(2) Ha jogszabály másként nem rendelkezik a szociális ellátások iránti igény benyújtásakor a kérelmező köteles saját, illetve együtt élő családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, azokról igazolást benyújtani.

(3) Havi rendszeres jövedelmet okmányokkal, különösen munkáltató igazolással, fizetési jegyzékkel és a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság igazolásával vagy nyugdíjszelvénnyel lehet igazolni.

(4) Egyéb nem havi rendszeres jövedelem igazolására a kérelmező írásbeli nyilatkozatát kell elfogadni. Az ilyen jövedelmet jövedelemforrásonként és személyenként kell a kérelmezőnek nyilatkozatba foglalnia.

(5) Munkanélküli, jövedelemmel nem rendelkező kérelmező részére támogatás csak abban az esetben állapítható meg, ha az e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelel, és a járási hivatal által kiadott, 30 napnál nem régebbi együttműködésről szóló igazolást, határozatot , vagy az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapítói igazolást, határozatot benyújtotta.

(6) A jövedelemszámításnál az Szt. 10.§ (2)–(6) bekezdésében meghatározottakat kell alkalmazni.

(7) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben és a természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27) Kormányrendeletben és az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e jogszabályok megsértésével nyújtott ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell az ellátás visszafizetésére.

(8) A döntésre jogosult a döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei alapján köteles meghozni. Ha a kérelemben, valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódisága tekintetében kétség merül fel, felkérésre az Ácsi Szociális Alapszolgáltatási Központ (továbbiakban: ÁSZAK) környezettanulmányt készít.

(9) A rendkívüli települési támogatás ügyintézési határideje nyolc nap.

(10) A szociális ellátások megállapításának szabályszerűségét legalább évente ellenőrizni kell. Az ellenőrzés szúrópróbaszerűen, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítására irányuló eljárások legalább 5 % -ára terjed ki, a kérelem felvételétől az eljárás befejezéséig a munkafolyamat minden részletére.

II. Fejezet

PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK

5. Rendkívüli települési támogatás

5. § (1) A polgármester települési támogatás keretében támogatást nyújt annak, akinek

a) tartós betegsége vagy rokkantsága miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be, vagy

b) a nyugdíjtörvény vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3.§ (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése, a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik, vagy

c) önhibáján kívül legfeljebb 2 havi közüzemi díjhátraléka halmozódott fel, melyet önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy

d) elhunyt hozzátartozója eltemettetésére költsége merült fel,

e) eseti gyógyszerei kiváltásának költsége realizálódott (továbbiakban: rendkívüli gyógyszertámogatás), így különösen:

ea) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszerkiadást jövedelmi helyzetük miatt azt nem képesek megfizetni vagy

eb) azon családok támogatására, amelyekben az egyes családtagok eseti gyógyszerköltsége együttesen olyan nagymértékű, hogy azt nem képesek viselni.

(2) Rendkívüli települési támogatásra - a 7.§ (1) bekezdés és a 9.§ (1) bekezdésében foglalt kivétellel- az a személy jogosult, aki az (1) bekezdés szerin rendkívüli élethelyzetbe került, vagy létfenntartási gonddal küzd, és az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg:

a) család esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át,

b) gyermekét egyedül nevelő személy esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át,

c) egyedül élő vagy egyedülálló esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.

(3) A polgármester, a rendkívüli települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok, különösen számla, nyugta becsatolására hívhatja fel a jogosultat.

(4) A rendkívüli települési támogatás összege legalább 5.000.- Ft

(5) A rendkívüli települési támogatás éves összege egy család esetében nem haladhatja meg a 90.000.- Ft-ot.

(6) A települési támogatás egészben vagy részben természetben szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(7) Az (1) bekezdés b) és c) pontjában foglalt kivétellel nem állapítható meg települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki munkanélküliként álláskeresés céljából nem működik együtt a munkaügyi hatósággal.

(8) Az 1. melléklet tartalmazza a rendkívüli települési támogatás benyújtásához szükséges kérelem nyomtatványt.

6. § (1) A rendkívüli gyógyszer-, és segédeszköz támogatás iránt benyújtott kérelem kötelező mellékleteként csatolni kell a háziorvos vagy szakorvos javaslatát, mely tartalmazza a krónikus betegség miatt rendszeresen szedett társadalombiztosítás által támogatott, vényköteles gyógyszerek listáját és azok költségéről szóló gyógyszertári igazolást, illetve a speciális kezelésről, segédeszközökről szóló igazolást, árajánlatot.

(2) A rendkívüli gyógyszer-, illetve segédeszköz támogatás összege nem haladhatja meg a gyógyszer- és segédeszközköltség 100 %-át.

7. § (1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg:

a) család esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át,

b) egyedül élő vagy egyedülálló személy esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.

(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt rendkívüli települési támogatás összege 60.000.- Ft.

(4) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 3 hónapon belül nyújthatja be. A határidő elmulasztása jogvesztő.

8. § A 70. életévüket betöltő, ácsi lakóhellyel rendelkező személyek, jövedelmükre tekintet nélkül ajándékcsomagban részesülhetnek. A juttatásról szóló döntés - az önkormányzat mindenkori pénzügyi lehetőségeinek függvényében- a polgármester hatásköre. Az ajándékcsomag értéke legfeljebb 4.000.- Ft. Az ajándékcsomag beszerzésére három ajánlat bekérése alapján kerül sor. Az ajánlatok elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik, alapvető szempont a legkedvezőbb értékarányos ajánlati ár.

6. Krízistámogatás

9. § (1) Kivételes méltánylást érdemlő körülmények esetén, így különösen: ha a kérelmezőnek elemi kára keletkezett, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára lett ,vagy egészségügyi állapota miatt, vagy azonnali intézkedést igénylő rendkívüli élethelyzetbe kerülő személynek, aki emiatt önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, és anyagi segítségre szorul, valamint az év végi közüzemi költségek elszámolásakor jelentkező magas összegű hátralékfizetési kötelezettség miatti többletkiadások viselésére a kérelmező nem képes, illetve ezek viselése létfenntartását átmenetileg súlyosan veszélyezteti, a polgármester krízistámogatást állapíthat meg.

(2) Elemi kárnak minősül e rendelet vonatkozásában a tűz, a villámcsapás, a robbanás, a földrengés, az árvíz és belvíz, nagy sebességű szélvihar, földcsuszamlás, jégverés, felhőszakadás.

(3) Egészségi állapota miatt azonnali intézkedést igénylő rendkívüli élethelyzetnek minősülő rendkívüli élethelyzetnek tekinthető a rendelet alkalmazása szempontjából, akinek a családjában:

a) tartós, (két hónapot meghaladó) kórházi kezelés vagy hat hónapot meghaladó táppénzes állomány

b) súlyos (közlekedési) baleset

c) gyermekkel kapcsolatos rendkívüli kiadások (gyermek megtartásának, fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, ikergyermek születése, tartós betegséggel összefüggő többletkiadások).

(4) Krízistámogatás összege legalább a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összege és egy naptári évben belül ugyanazon személy vagy család legfeljebb 2 alkalommal részesülhet.

(5) Elemi kár esetén a legfeljebb a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének hússzorosáig a polgármester indokolt esetben eltérhet.

(6) A polgármester, a krízistámogatás felhasználásának ellenőrzése keretében az igénylést, felhasználást alátámasztó dokumentumok, különösen számla, nyugta becsatolására hívhatja fel a jogosultat.

7. Egyszeri életkezdési támogatás

10. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet keretében a szülők gyermekvállalással járó anyagi terheinek csökkentéséhez egyszeri, vissza nem térítendő pénzbeli támogatást nyújt.

(2) A támogatásra az a szülő jogosult, aki:

a) 12 hónapja folyamatosan Ács város közigazgatási területén bejelentett állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik,

b) életvitelszerűen Ács városában lakik.

(3) A támogatás abban az esetben megállapítható, ha a családban az egy főre számított havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének tízszeresét nem haladja meg. Igénylő a rászorultságának igazolására az e rendelet 2. sz. melléklete szerinti nyilatkozat kitöltésével tehet eleget.

(4) A támogatás összege gyermekenként 50.000.- Ft, amelyet a született gyermek(ek) után a törvényes képviselő részére fizet ki a Hivatal.

(5) A kérelmet a gyermek születését követő hat hónapon belül kell benyújtani, a határidő lejárta jogvesztő hatályú. A kérelemhez mellékelni kell:

a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,

b) a gyermek és szülő lakcímét igazoló hatósági igazolvány másolatát,

c) örökbefogadás esetén az örökbefogadás igazolására szolgáló iratok másolatát,

d) védőnői igazolást.

(6) A (4) bekezdéstől eltérően az örökbefogadó szülő esetén a támogatás az örökbefogadásról szóló döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül, de legfeljebb a gyermek három éves korának betöltéséig igényelhető.

(7) A kérelmező jogosultságának tisztázása érdekében környezettanulmány készíthető.

(8) A 2. melléklet tartalmazza az életkezdési támogatás benyújtásához szükséges kérelem nyomtatványt és nyilatkozatot.

8. Természetbeni ellátások

11. § (1) A hatáskör gyakorlója a rendkívüli települési támogatás, valamint a krízistámogatás rendeltetésszerű felhasználását úgy látja biztosítottnak, pénzbeli támogatás helyett természetbeni juttatást nyújthat.

(2) Természetbeni ellátás lehet különösen:

a) vásárlási utalvány juttatása,

b) tartós élelmiszer vásárlása,

c) tüzelőanyag juttatása, közüzemi számlák kifizetése

d) tankönyvvásárlás, füzetcsomag

e) tandíj, valamint kollégiumi díj átvállalás,

f) egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj, gondozási díj megfizetése, egyéb ellátások díja.

9. A köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés, részletfizetés

12. § (1) Az Szt. 48.§ (3) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a polgármester a megtérítést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő 21 napon belül kérelemre, engedélyez:

a) részletfizetést

b) a köztemetés költségeinek megtérítése alóli 50 %-ig mentesítést, ha a temetésre köteles

ba) egyedülálló esetén a havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 225 %-át meghaladja, de annak 350 %-át nem éri el, vagy

bb) a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege a 175 %-át meghaladja, de annak 250 %-át nem éri el

c) a köztemetés költségeinek megtérítése alóli 100 %-os mentesítést, ha a temetésre köteles

ca) egyedülálló esetén havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 225 %-át nem éri el, vagy

cb) a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 175 %-át nem éri el.

(2) A részletfizetés maximum 12 havi részlet lehet.

III. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti alapellátások

13. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat szociális alapszolgáltatásként:

a) étkeztetés

b) házi segítségnyújtás

c) családsegítés

d) nappali ellátásként: idősek klubját működtet demensek nappali ellátásával.

A kistérségi ellátás részeként jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére van lehetőség Ács városában.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat gyermekjóléti alapellátást:

a) gyermekjóléti szolgálattal

b) a gyermekek napközbeni ellátása keretében bölcsődei ellátást

c) a gyermekek átmeneti gondozást helyettes szülői hálózattal biztosítja.

(3) Ács Város Önkormányzata a szociális és gyermekjóléti alapellátásokat (4) bekezdésben foglalt kivétellel az Ácsi Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményének keretein belül biztosítja.

(4) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást kistérségi ellátásként a Komárom és Környéke Önkormányzati Társulás biztosítja.

(5) Az étkezés igénybevételének módja:

a) a jogosult gondoskodik az étel elszállításáról

b) az ÁSZAK gondoskodik az étel elszállításáról

(6) Az étkezés keretében az ebéd elszállításáról elsősorban a jogosult köteles gondoskodni, de egészségi állapota, fogyatékossága miatt háziorvosi javaslatra kérheti a lakásra történő kiszállítást is, melynek biztosításáról az intézményvezető dönt.

(7) Az étkezés tekintetében szociálisan rászorult, aki:

a) 65. életévét betöltötte, vagy

b) betegsége miatt ellátásra szorul, melyet háziorvos igazol, vagy

c) fogyatékos, pszichiátriai beteg és erről szakorvosi igazolással rendelkezik, vagy

d) szenvedélybeteg és erről háziorvosi igazolása van, vagy

e) az a 18. életévét betöltött szociális, mentális támogatásra szoruló, önmaga ellátására részben képes személy, aki az étkeztetés mellett a nappali ellátás szolgáltatásait is igénybe veszi, vagy

f) jövedelemmel nem rendelkezik.

(8) A (3) bekezdésben felsorolt szociálisan rászorultakon kívül étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt és általa eltartottat is, aki olyan élethelyzetbe került, ami miatt átmeneti vagy tartós jelleggel nem képes az étkezést más módon biztosítani.

14. § Nappali ellátásként idősek klubját működtet az önkormányzat.

15. § A családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás az ÁSZAK család- és gyermekjóléti szolgáltat keretein belül működik.

16. § (1) Az önkormányzat, a bölcsődei ellátást az ÁSZAK telephelyén biztosítja.

(2) A bölcsőde a sajátos nevelési igényű kisgyermek ellátását nem biztosítja. Abban az esetben, ha a sajátos nevelési igény a nevelési év közben kerül megállapításra, a kisgyermek legfeljebb az adott nevelési év végéig látható el.

17. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a ÁSZAK intézményvezetőjéhez kell benyújtani.

(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás iránti kérelmet Komárom Város Gondozási Központjába kell benyújtani.

(3) A ÁSZAK-hoz benyújtott kérelmekről az intézményvezető dönt, fellebbezési jogot biztosíthat Ács Város Képviselő-testületéhez.

(4) A polgármester mérlegelési jogkörében eljárva a szociálisan rászorult személyi térítési díját csökkentheti, illetve elengedheti.

a) akinek a jövedelme az öregségi nyugdíjminimum 200 %-át nem haladja meg, vagy

b) ha a személyi térítési díjat fizető váratlan rezsi- vagy gyógyszerköltség miatt - amelynek mértéke a jövedelme 50 %-át meghaladja - térítési díját fizetni nem tudja.

(5) Az ÁSZAK vezetője külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést és házi segítségnyújtást biztosítani annak a rászoruló személynek, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti. A szükséges eljárást az ellátás biztosításától függetlenül utólag ilyen esetben is le kell folytatni.

18. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásért térítési díjat kell fizetni. Az intézményi térítési díjat az önkormányzat külön rendeletében határozza meg. Az ellátott által fizetendő személyi térítési díjat az ÁSZAK vezetője állapítja meg.

(2) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételéről az intézményvezető és az ellátott megállapodást köt.

(3) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás a Sztv. 100. § és 101. § , valamint a Gyvt. 37/A §-ban foglaltak szerint szűnik meg.

10. Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal

19. § (1) Ács Város Önkormányzata a helyi szolgáltatástervezési koncepciójában meghatározott feladatok megvalósulásának és végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére létrehozza az Ácsi Szociálpolitikai Kerekasztalt.

(2) A Szociális Kerekasztalt a polgármester hívja össze. Az ülésen a Humán Erőforrás Bizottság elnöke elnököl. A Szociálpolitikai Kerekasztal működésének rendjét a tagjai határozzák meg.

(3) Tagjai a városban működő szociális, gyermekjóléti intézményeket fenntartók képviselői, a helyi egyházak képviselői, az önkormányzati szociális intézmények vezetői, védőnők, továbbá szociális, karitatív gyermekjóléti feladatokat ellátó civil szervezetek képviselői, a nyugdíjas klubok vezetői.

11. Záró rendelkezés

20. §2

21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

1

Az önkormányzati rendeletet az Ács Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2022. (X. 4.) önkormányzati rendelete 20. §-a hatályon kívül helyezte 2022. október 5. napjával.

2

A 20. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.