Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 01. 31- 2023. 12. 10

Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.01.31.

Dorog Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

BEVEZETÉS

1. Dorog Város Önkormányzata

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Dorog Város Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye és címe: Dorog, Bécsi út 79-81.

(3) Az önkormányzat hivatalának megnevezése: Dorogi Polgármesteri Hivatal

(4) Az önkormányzat hivatalának címe: 2510 Dorog, Bécsi út 79-81.

(5) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölését a 2. melléklet tartalmazza

(6)1 Az önkormányzat képviselő-testületének szervei:

a) a polgármester

b) a pénzügyi-városfejlesztési bizottság

c) az emberi erőforrás bizottság

d) a jegyző

e) a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás

2. Az önkormányzat hivatalos lapja

2. § Dorog Város hivatalos lapja a „Közhírré tétetik” időszaki kiadvány.

II. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

3.2 Az önkormányzat bizottságai

3. § (1)3 A képviselő-testület maximum 9 tagú Pénzügyi, városfejlesztési bizottságot hoz létre. A Pénzügyi, városfejlesztési bizottság összetételét tekintve 5 fő önkormányzati képviselő és 1 fő külső tagból áll.

(2) A Pénzügyi, Városfejlesztési Bizottság a Képviselő-testület jogszabályban meghatározott feladat és hatáskörei közül a pénzügyi, gazdasági, környezetvédelmi, városfejlesztési ügyek előkészítésében, döntések végrehajtásának ellenőrzésében, felügyeletében jogosult eljárni. Ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, kezelésével, őrzésével kapcsolatos feladatokat.

(3)4 A képviselő-testület maximum 9 tagú Emberi erőforrás bizottságot hoz létre. Az Emberi erőforrási bizottság összetételét tekintve 5 fő önkormányzati képviselő és 1 fő külső tagból áll.

(4) Az Emberi erőforrás bizottság a képviselő-testület jogszabályban meghatározott feladat és hatáskörei közül a közneveléssel, kisebbségekkel, kultúrával, sporttal, külkapcsolatokkal, egészségüggyel, szociális és gyermekvédelmi ellátással, közrend, közbiztonsággal kapcsolatos ügyek előkészítésében, döntések végrehajtásának ellenőrzésében, felügyeletében jogosult eljárni.

(5) Kivizsgálja összeférhetetlenség, méltatlanság ügyében benyújtott kezdeményezést, illetve 30 napon belül meg nem szüntethető összeférhetetlenség esetén átveszi a lemondó nyilatkozatot.

(6) A Képviselő-testület által szerveire átruházott feladat- és hatáskörök felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.

4. A bizottsági működés szabályai

4. § (1) A bizottság munkáját az elnök irányítja. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottságot a tanácsnok vezeti.

(2) A bizottság a rendes képviselő-testületi üléshez kapcsolódóan rendes, a rendkívüli üléshez kapcsolódóan rendkívüli bizottsági ülést tart. A bizottság összehívását a bizottság elnökéhez benyújtott indítványával négy képviselő is kezdeményezheti. Bizottsági ülést csak a bizottság elnöke, vagy az őt ebben helyettesíthető bizottsági tag hívhatja össze.

(3) Rendes bizottsági ülés esetén a bizottsági tagok a napirendekhez kapcsolódó előterjesztéseket legalább 2 nappal a bizottsági ülés előtt kapják meg. Rendes bizottsági ülésen tárgyalható helyben kiosztott előterjesztés, amennyiben bizottság a napirendre felveszi. Rendkívüli bizottsági ülés 24 órán belül is összehívható és helyben kiosztott előterjesztés is tárgyalható.

(4) A bizottság döntéseit nyílt, egyszerű, jogszabályban előírt esetben minősített többséggel hozza.

(5) Bizottsági előterjesztést minden megválasztott képviselő bizottsági tag benyújthat. A Bizottsági tag előterjesztési javaslatát, írásban a jegyzőnek átadja. A Polgármesteri Hivatal, mint a képviselő-testület munkaszervezete a képviselő-testület számára az előterjesztést részletesen kidolgozza.

(6) A bizottság évente legalább 8 ülést tart, melynek időpontja megelőzi a testületi ülés előtti 7. napot.

(7) A bizottsági ülésen hangfelvétel készül, melynek 1 éves archiválásáról a jegyző gondoskodik.

(8) A bizottság üléséről kivonatos jegyzőkönyv készül. A bizottság a jegyzőkönyv hitelesítésére, a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A hitelesítők a bizottsági ülést követő 5 munkanapon belül hitelesítik a jegyzőkönyvet.

5. Gazdasági program

5. § A képviselő-testület Dorog Integrált településfejlesztési programjával összhangban álló gazdasági programot fogad el.

III. Fejezet

FELADAT- ÉS HATÁSKÖRÖK Önként vállalt önkormányzati feladat

6. § (1) Dorog város önkormányzatának képviselő-testülete a város lakosságának életminősége javítása érdekében támogatja a közösségi, kulturális és sport tevékenységeket, valamint az ehhez kapcsolódó hagyományok és értékek ápolását.

(2)5 Dorog város önkormányzatának képviselő-testülete a demokrácia társadalmi szervezeti feltételeinek javítása érdekében támogatja a város polgárainak önszerveződéseit. A Képviselő-testület és bizottságai ülésein tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit:

a) Városi Nyugdíjas Egyesület,

b) Wendlingen Dorog Baráti Egyesület,

c) Dorogi Nyugdíjas Egyesület,

d) Benedek Endre Barlangkutató és Természetvédelmi Egyesület,

e) Dorogi Német Nemzetiségi Kulturális Egyesület,

f) Közösen Dorogért Egyesület,

g) Országos Magyar Bányász Kohász Egyesület Dorogi Szervezete,

h) Dorogi Kerékpáros Egyesület.

(3) Dorog város önkormányzatának képviselő-testülete támogatja társadalmi érdekegyeztetés szervezeti, intézményi fejlesztési programjait.

(4) Dorog város önkormányzatának képviselő-testülete támogatja a térség és a régió gazdaság fejlesztési programjait.

(5) Dorog Város Önkormányzata az időskorúak szociális biztonságának javítása érdekében fenntartja a Dorogi Szociális Szolgáltató Központ bentlakásos intézményét.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

6.6

7. §

7. Polgármester, alpolgármester

8. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A képviselő-testület a polgármester javaslatára két alpolgármestert választ. Egy alpolgármestert a képviselő-testület tagjai közül, egy alpolgármestert a nem képviselő-testület tagjai közül választ.

(3) Az alpolgármesterek feladataikat társadalmi megbízatásban látják el a polgármester irányításával.

(4) A nem képviselő-testületi tag alpolgármester az önkormányzat munkájában tanácskozási joggal vesz részt.

8. A képviselő-testület tanácsnokai

9. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára a pénzügyi, városfejlesztési feladatok felügyeletére tanácsnokot választ.

(2) A képviselő-testület a polgármester javaslatára a közlekedési, közrendi, közbiztonsági feladatok felügyeletére tanácsnokot választ.

9. Jegyző, aljegyző

10. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása miatt a jegyzői feladatokat a pénzügyi osztályvezető látja el. A jegyző a testületi ülésen jogszabálysértő döntésre vonatkozó jelzési kötelezettségének minden napirendi pont után tesz eleget.

10. Nem képviselő-testületi napirendhez kapcsolódó képviselői kérdés

11. § (1) A képviselő-testület tagja az önkormányzat feladat és hatáskörét érintően a polgármesternek, jegyzőnek, képviselőtársának a képviselő-testületi ülésen kívül kérdést tehet fel. A kérdést kizárólag írásban juttathatja el az érintettnek.

(2) A kérdésre a megkérdezettnek írásban kell válaszolnia, a kérdés átvételét követő 10 munkanapon belül.

11. Interpelláció

12. § (1) A képviselő-testület tagja a polgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a tanácsnokokhoz, a jegyzőhöz az önkormányzat feladat és hatáskörét érintően írásban interpellációt terjeszthet elő.

(2) Az interpellációnak tartalmaznia kell:

a) címet vagy tárgyat

b) előzmények ismertetését

c) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, melyek lehetővé teszik a feltárást és értékelést

(3) Az interpelláció ismertetésére a testületi ülés utolsó napirendjeként kerül sor. Az interpelláció szóban kiegészíthető maximum 2 perces időtartamban. Az interpellált személy azonnali szóban adott válaszára 3 perces időtartamban kerülhet sor.

(4) Az interpellációra írásban is lehet válaszolni, 15 munkanapon belül.

(5) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról. Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.

12. A képviselő-testület ülései, nyilvánosság biztosítása

13. § (1)7 A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 8 rendes ülést, szükség szerint rendkívüli ülést, évente egy alkalommal közmeghallgatást tart. A fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében lakossági fórum tartható a közmeghallgatás szabályai szerint.

(2) A képviselő-testület féléves munkatervet készíthet.

(3) Rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatóak.

(4) Határozatképtelenség miatt meghiúsult ülést 24 órán túl és 48 órán belül, az eredeti napirenddel meg kell ismételni.

(5)8 A választópolgárok a képviselő-testületi, a bizottsági ülés és a közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről Dorog Város honlapján, valamint a Polgármesteri Hivatal hirdető táblájára kihelyezett meghívóból értesülnek.

13. A képviselő-testület vezetésével kapcsolatos szabályok

14. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi, városfejlesztési bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.

14. A napirend

15. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének végső napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(2) A költségvetést tárgyaló képviselő-testületi ülésen más napirend nem tárgyalható.

15. Az előterjesztés

16. § (1) Az előterjesztés a képviselő-testület feladat és hatáskörének megfelelő döntését igénylő iromány.

(2) Előterjesztést a polgármester, képviselő, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző alkothat.

(3) Előterjesztés csak a szakterület szerint illetékes bizottság szakmai és a jegyző törvényességi egyetértésével nyújtható be a képviselő-testület elé. Az előterjesztés tartalmazza:

a) a címet vagy tárgyat,

b) az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,

c) a tárgykört érintő jogszabályokat,

d) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,

e) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,

f) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.

(4) A képviselő-testület rendes ülésének meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek az ülést megelőzően 5 munkanappal meg kell küldeni.

(5) Rendkívüli testületi ülés összehívásakor a meghívót és az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket 48 órával az ülést megelőzően kell megküldeni az érintetteknek.

(6) A meghívókat és a napirendekhez tartozó előterjesztéseket az érintettek, a technikai feltételek rendelkezésre állása esetén, e-mail címükre kapják meg. Technikai akadályok esetén a meghívót és a napirendekhez tartozó előterjesztések hivatali kézbesítéssel kell a meghívottakhoz eljuttatni.

(7) A képviselő-testület ülésének zavartalan működése érdekében a képviselő és bizottsági tagok kötelesek e-mailjeiket naponta ellenőrizni, valamint szükség esetén a részükre megküldött anyagok titkosságáról gondoskodni.

(8) Kivételes esetben a rendes képviselő-testületi ülésre szóló előterjesztést az ülést megelőző 5 munkanapnál rövidebb időben is ki lehet küldeni. Ezen előterjesztésnek is rendelkeznie kell az illetékes bizottság szakmai és a jegyző törvényességi egyetértésével.

16. A napirendek vitája, döntéshozatal

17. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet.

(2) A felszólalásokra (kérdésre, véleménynyilvánításra) a jelentkezés sorrendjében kerül sor. Ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban legfeljebb 2 alkalommal szólhat hozzá. A hozzászólás időtartama maximum 3 perc. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonja a szót a felszólalótól.

(3) Az előterjesztő a hozzászólásokra nem köteles válaszolni. Amennyiben válaszol, akkor válaszát 3 perces időkeretben kell megfogalmaznia.

(4) A képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jog- következménye a képviselői tiszteletdíj következő hónapban 50%-kal való csökkentése.

(5)9 Az előterjesztés elfogadásának hiányában az előterjesztő ismételten napirendre vetetheti a javaslatát.

17. Módosító indítvány

18. § (1) A képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez legfeljebb egy módosító indítványt nyújthatnak be a képviselő-testülethez.

(2) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először – az elhangzás sorrendjében – a módosító indítványokról dönt a képviselő-testület, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.

18. A tanácskozás rendje

19. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a képviselő-testületi ülés levezető elnöke gondoskodik.

(2) A képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket kell megtenni:

a) figyelmeztetni azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;

b) rendre utasítani azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja;

c) ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet a képviselő-testületi ülés felfüggesztésére;

(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A levezető elnök ismétlődő rendzavarás esetén az érintett állampolgárt a terem elhagyására kötelezheti.

(4) A levezető elnök a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

19. Szavazás rendje

20. § (1) A képviselő-testület a döntéseit – nyílt szavazással hozza, kivéve a törvény által szabályozott egyéb esetekben.

(2) A nyílt szavazás kézfeltartással történik. A szavazatokat a polgármester számolja és a jegyzőkönyv számára ismerteti.

(3) Titkos szavazásra törvény által kijelölt esetekben kerül sor. A képviselő-testület polgármester javaslatára esetenként 3 tagú szavazat számláló bizottságot hoz létre. A titkos szavazás tárgyi technikai feltételi a Polgármesteri Hivatal készíti elő. A szavazás a szavazat számláló bizottság tagjai által ellenőrzött módon történik.

(4) Név szerinti szavazásra bármely képviselő javaslatot tehet. A név szerinti szavazás elrendeléséről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. A név szerinti szavazás során a polgármester által ABC sorrendben szólított képviselők szóban szavaznak. A szavazás eredményét a polgármester számolja és ismerteti.

V. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS és jegyzőkönyv

20. Rendeletalkotás és határozathozatal kezdeményezésére jogosultak

21. § (1) Rendeletalkotás valamint, határozathozatal kezdeményezésére jogosult a polgármester, a képviselő-testület tagjai, a jegyző.

(2) A rendelet alkotás folyamatába, tanácskozási joggal be kell vonni a rendelettervezetben érintettek érdekvédelmi, társadalmi szervezeteit. Tanácskozási jogukkal a bizottságok szakmai előkészítési munkája során vehetnek részt.

(3) A képviselő-testület által elfogadott rendelet a város honlapján való elhelyezéssel kerül közzétételre, a Dorog Város Művelődési Ház és Könyvtárban való elhelyezéssel kerül kihirdetésre, melynek napja megegyezik a kihirdetés napjával.

(4) A polgármester a költségvetési rendelettervezetet és a költségvetési szervek vezetőivel lefolytatott egyeztetés írásos eredményét az Emberi Erőforrás Bizottság és a Pénzügyi, Városfejlesztési Bizottság együttes ülése elé terjeszti.

21. A képviselő-testület jegyzőkönyvei

22. §10 A jegyzőkönyv hangfelvétel alapján készül egy eredeti példányban. Az eredeti példány és a hangfelvétel nyilvántartása a Polgármesteri Hivatalban történik. A hangfelvétel levéltárba történő átadása 15 év őrzés után történik meg. A jegyzőkönyvek hozzáférése Dorog Város honlapján biztosított.

VI. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSE

22. Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás

23. § (1) Dorog a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás székhely önkormányzata.

(2) A Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, nappali ellátás, orvosi ügyelet, hulladékgazdálkodási feladatok ellátásában vesz részt.

23. Önkormányzati szervezetekkel való együttműködés

24. § Az önkormányzat az alábbi szervezetek tagja:

a) Gerecse-Pilis Vizi társulat

b) Magyarországi Bányásztelepülések Országos Szövetsége

24. Partner települések

25. § Az önkormányzat az alábbi településekkel alakított ki együttműködést:

a) Wendlingen am Neckar (1997)

b) Zsére (1998)

c) Marienberg (2009)

d) Felsőboldogfalva (2013)

25. Nemzetiségi Önkormányzatok

26. § (1) A képviselő-testület által a nemzetiségi önkormányzatok működéséhez biztosított feltételek:

a) a postai, kézbesítési, sokszorosítási feladatok ellátása és az ezzel járó költségek viselése

b) rendezvény szervezési feladatok ellátása és költségek részleges átvállalása

(2) A nemzetiségi önkormányzat működéshez igazodó helyiséghasználatot az önkormányzat a következők szerint biztosítja:

a)11 A Dorogi Német Nemzetiségi Önkormányzat részére a Dorog, Bécsi út 8. szám alatti tájházban.

b) A Dorogi Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat részére az Intézmények Házában, Dorog, Hantken M. út 8.

c) A Dorogi Cigány Nemzetiségi Önkormányzat részére az Intézmények Házában, Dorog, Hantken M. út 8.

A bizottsági terem használatára vonatkozó igénybejelentéssel a Polgármesteri Hivatal felé kell fordulni, aki a helyiséghasználatot koordinálja.

VII. Fejezet12

27. §

VIII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

28. § Ez a rendelet 2021. október 30-án lép hatályba.

29. § Hatályát veszti a Dorog Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Dorog Város Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014 (X.22..) önkormányzati rendelete.

1

Az 1. § (6) bekezdését a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

2

A 3. alcím címe a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 8. §-a szerint módosított szöveg.

3

A 3. § (1) bekezdése a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 3. § (3) bekezdése a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 6. § (2) bekezdése a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

6

A 6. alcímet (7. §) a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 9. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 13. § (1) bekezdése a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 13. § (5) bekezdése a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 17. § (5) bekezdése a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

10

A 22. § a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

11

A 26. § (2) bekezdés a) pontja a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

12

A VII. Fejezetet (27. §) a Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete 9. § b) pontja hatályon kívül helyezte.