Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (VI. 26.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 06. 30- 2025. 06. 30

Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (VI. 26.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.06.30.

[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezéseire figyelemmel Dorog Város Önkormányzata Képviselő-testülete elvégzi szervezeti és működési szabályzatának felülvizsgálatát.

[2] Dorog Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő rendelkezés lép:

„Dorog Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:”

2. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) Az önkormányzat működési területe: Dorog Város közigazgatási területe.”

3. § (1) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Pénzügyi, Városfejlesztési Bizottság feladata a képviselő-testület jogszabályban meghatározott feladat és hatáskörei közül a pénzügy, gazdaság, környezetvédelem, városfejlesztés szakterületén képviselő-testületi döntést igénylő előterjesztések bizottsági határozatba foglalt véleményezése, döntések végrehajtásának ellenőrzése. Ellátja a vagyonnyilatkozatok ellenőrzésével, vizsgálatával, kezelésével, őrzésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat. Dorog város környezeti állapotának évi változásáról szóló beszámolóhoz tartozó előterjesztést a Pénzügyi, Városfejlesztési Bizottság nyújtja be.”

(2) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 3. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az Emberi erőforrás Bizottság feladata a képviselő-testület jogszabályban meghatározott feladat és hatáskörei közül a köznevelés, nemzetiségi, kulturális, sport, külkapcsolatok, egészségügy, szociális és gyermekvédelem, közrend, közbiztonság szakterületén képviselő-testületi döntést igénylő előterjesztések bizottsági határozatba foglalt véleményezése, döntések végrehajtásának ellenőrzése. A felsőoktatásban tanulók támogatására vonatkozó előterjesztést az Emberi erőforrás Bizottság nyújtja be.”

4. § (1) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 4. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A bizottság munkáját az elnök irányítja. Az elnök akadályoztatása esetén a polgármester által megbízott személy helyettesíti.

(2) A bizottság a rendes képviselő-testületi üléshez kapcsolódóan rendes, a rendkívüli üléshez kapcsolódóan rendkívüli bizottsági ülést tart. A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a polgármester által megbízott személy hívja össze és vezeti. ”

(2) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 4. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:

„(10) A bizottságok ülésének összehívására, működésére a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni.”

5. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„7. § (1) Dorog város önkormányzatának képviselő-testülete a demokrácia társadalmi szervezeti feltételeinek javítása érdekében támogatja a város polgárainak önszerveződéseit. A Képviselő-testület és bizottságai ülésein tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit:

a) Dorogi Atlétikai Club,

b) Dorogi Nyugdíjas Egyesület,

c) Dorog Város Barátainak Egyesülete,

d) Városi Nyugdíjas Egyesület.

(2) Lakossági fórumot a polgármester hívja össze, legalább 200 dorogi állandó lakcímmel rendelkező lakos, írásbeli kezdeményezésére. A kezdeményezést a cél megjelölésével a polgármesterhez kell benyújtani a következő tárgykörökben:

a) közszolgáltatások fejlesztése

b) környezetvédelem.”

6. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § A képviselő-testület ülését a polgármester, tartós akadályoztatása esetén az emberi erőforrás szakterületen tevékenykedő, általános helyetteseként megjelölt társadalmi megbízatású alpolgármester, mindkét személy akadályoztatása esetén a pénzügyi, városfejlesztés szakterületén tevékenykedő alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületi ülést a Pénzügyi, Városfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.”

7. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 9. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök felsorolását az 2. melléklet tartalmazza.”

8. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„13. § (1) Az ülés helye: Dorog Város Polgármesteri Hivatala. A Képviselő-testület évente 6 rendes ülést tart, július és augusztus hónapban nem tervez rendes ülést.

(2) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart.

(3) Rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatóak.

(4) Határozatképtelenség miatt meghiúsult ülést 24 órán túl és 48 órán belül, az eredeti napirenddel meg kell ismételni.

(5) A választópolgárok a képviselő-testületi, a bizottsági ülés idejéről, helyéről, napirendjéről Dorog Város honlapján, valamint Facebook oldalán értesülnek.

(6) A képviselő-testület ülésein hangfelvétel alapján kivonatos jegyzőkönyv készül egy eredeti példányban. Az eredeti példány és a hangfelvétel őrzése a Polgármesteri Hivatalban történik. A jegyzőkönyvek hozzáférése Dorog Város honlapján biztosított.

(7) A képviselő a képviselő-testületi ülésen rendelet magalkotását vagy határozat meghozatalát kezdeményezheti írásban a polgármesterhez címzett előterjesztéssel.”

9. § (1) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 16. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Az előterjesztés a képviselő-testület feladat és hatáskörének megfelelő döntését igénylő iromány. Képviselő-testületi döntést igénylő előterjesztést minden megválasztott képviselő benyújthat írásban a polgármesternek.

(2) Előterjesztést tehet a polgármester, alpolgármester, képviselő, a képviselő-testület bizottsága és a jegyző. A képviselő által alkotott előterjesztést a polgármesterhez nyújtja be, aki a jegyző törvényességi ellenőrzését követően gondoskodik a szakbizottsághoz való eljuttatásáról.

(3) Az előterjesztés tartalmazza:

a) a címet vagy tárgyat,

b) az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,

c) a tárgykört érintő jogszabályokat,

d) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,

e) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,

f) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.”

(2) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 16. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) Polgármester engedélyével, hozzájárulásával a rendes képviselő-testületi ülésre szóló előterjesztést az ülést megelőző 5 munkanapnál rövidebb időben is ki lehet küldeni. Ezen előterjesztésnek is rendelkeznie kell az illetékes bizottság szakmai támogató határozatával és a jegyző törvényességi ellenőrzésével.”

10. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 20. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A nyílt szavazás szavazatszámláló-gép alkalmazásával vagy - amennyiben a szavazógép nem üzemel, vagy meghibásodott - kézfelemeléssel történik. Szavazatszámláló-gép alkalmazása esetén a szavazásra rendelkezésre álló idő 5 másodperc.”

11. § (1) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 21. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja a Polgármesteri Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztés. A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.”

(2) A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 21. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A jegyző a megalkotott és kihirdetett önkormányzati rendeletet Dorog Város Önkormányzat hivatalos honlapján közzéteszi. ”

12. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

13. § A képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet

a) 3. § (1) bekezdésében a „tagja” szövegrész helyébe a „tagból” szöveg,

b) 7. alcím címében a „KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE” szövegrész helyébe a „képviselő-testület működése” szöveg,

lép.

14. § Hatályát veszti a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (VII. 24.) önkormányzati rendelet

15. § Ez a rendelet 2025. június 30-án lép hatályba.

1. melléklet a 14/2025. (VI. 26.) önkormányzati rendelethez