Kesztölc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (X. 27.) önkormányzati rendelete

Kesztölc község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2017. 11. 30- 2018. 01. 31

Kesztölc község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat, a közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése és székhelye

1.§


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kesztölc Község Önkormányzata

       (2) Az Önkormányzat székhelye: 2517.Kesztölc, Szabadság tér 11.

        3) A polgármesteri hivatal hivatalos elnevezése: Kesztölci Polgármesteri Hivatal

        (4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.kesztolc.hu 

(5) Az önkormányzat jelképei a címer, a zászló és a pecsét. Az önkormányzat címerét, zászlaját és azok használatának rendjét a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről szóló 6/1996. (VIII.15)  önkormányzati rendelet szabályozza.

(6) Az Önkormányzat alapadatait, alaptevékenységéhez kapcsolódó szakfeladatok számát és megnevezését az 1. számú melléklet tartalmazza.

2. §

Az Önkormányzata alapadatait, alaptevékenységéhez kapcsolódó szakfeladatok számát és megnevezését az 1. melléklet tartalmazza.

3.§

A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházását az 2. melléklet tartalmazza.

2. A képviselő-testület ülései

4. §

(1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.

(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos helyszíne fő szabály szerint Kesztölc Község Polgármesteri Hivatalának Tanácsterme.

(3) A Képviselő-testület előzetes döntése alapján a rendes ülés helyszíne áthelyezhető az önkormányzatnak abba az intézményébe, amely intézmény az adott ülésen éves beszámolóját tartja.

3. A rendes ülés

5. §

(1) A képviselő-testület évente 10 rendes ülést tart, a hónap utolsó hetének szerdáján.

(2) A képviselő-testület ülésének időpontjáról az ülést megelőző 5 nappal a polgármester tájékoztatja a község lakosságát a Polgármesteri Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel és a honlapon történő megjelentetéssel.

6. §

(1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a bizottság nem képviselő tagjait,

c) a jegyzőt,

d) a napirendi pontban érintett személyt,

e) a nemzetiségi önkormányzat elnökét és

                   f) akit a polgármester megjelöl.

(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

a) a bizottság nem képviselő tagját,

                   b) nemzetiségi önkormányzat elnökét és

                   c) akit a polgármester meghívott.

(3) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg a tanácskozási jog a meghívottak közül:

a) a polgármesteri hivatal meghívott dolgozóját,

b) az önkormányzat intézményeinek vezetőit,

c) akit a polgármester egy-egy napirendi pontra korlátozva meghívott.

4. Rendkívüli ülés

7. §


(1) A képviselő-testület a munkatervében szereplő üléseken kívül rendkívüli ülést tart.

(2) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítványt írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.

(3) A rendkívüli ülést a polgármester az arra vonatkozó előterjesztés átvételét követő 5 napon belüli időpontra köteles összehívni.

(4) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.

5. A képviselő-testület munkaterve

8.§

(1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év november 30-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.

(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:

a) a polgármester

 b) a települési képviselők,

 c) a jegyző

 d) a képviselő-testület bizottsága.

9. §

(1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.

(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:

a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,

b) a napirend előterjesztőjének vagy felelősének neve,

c) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és

d) a közmeghallgatás időpontja.

6. A meghívó

10. §

(1) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,

b) a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyát és

c) előterjesztőjének megjelölését.

(2) Rendes ülés meghívóját az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző nap 12. órájáig kézbesíthető a képviselők és a meghívottak részére.

(3) A rendkívüli ülés telefonon is összehívható.

(4) Az ülés nyilvánosságának biztosítása érdekében a meghívót közzé kell tenni:

a) A Községi Klub falán elhelyezett vitrinben

b) Az Önkormányzat Hirdetőtábláján

c) Az Önkormányzat weblapján

7. A képviselő-testület összehívása

11.§

A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze a képviselő-testület ülését.

8. Az előterjesztések rendje

12. §

(1) A képviselő-testület napirendjéhez előterjesztők lehetnek:

a) a polgármester

              b) a képviselő vagy

              c) a képviselő-testület bizottsága.

(2) Az előterjesztést a képviselő-testület ülésének időpontját megelőzően legalább 5 nappal a polgármesternek kell benyújtani.

(3) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:

a) rendeletalkotással,

b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, társulás alakításával, megszüntetésével és

d) ingatlanértékesítéssel

kapcsolatos ügyekben.

13. §

(1) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását,

b) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket, azok végrehajtásának állását,

c) a jogszabályi felhatalmazást,

d) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket, a várható következményeket,

e) a költségkihatásokat és

f) a határozati javaslatot.

(2) Fő szabályként, előterjesztés csak írásban nyújtható be.

(3) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 15. napon kell a polgármesterhez eljuttatni. 

(4) Az előterjesztés sürgősségi tárgyalását indítványozhatja

a) a témakör szerinti illetékes bizottság,

                  b) a polgármester,

                  c) a jegyző és

                  d) a polgármester ellenjegyzésével a Képviselő-testület intézményének vezetője.

(5) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie a 16.§ (1) bekezdésben foglalt követelményeknek. A sürgősségi indítványt - rövid indoklással - legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12,00 órájáig kell írásban a polgármesternél benyújtani. A sürgősség elfogadásáról a testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.

9. Az ülés vezetése

14.§

(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, az alpolgármester, mindkettő együttes akadályoztatása esetén a korelnök (a továbbiakban együtt: ülést vezető) vezeti. Az ülést vezető állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:

a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és

d) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat.

(2) Az ülést vezető az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról kezdeményez döntést az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.

(3) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.

15. §

(1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

16. §

A nyilvános ülésen a hallgatóság a napirendekhez hozzászólhat, amennyiben az ülés vezetője szót ad.

10. A tanácskozás rendjének fenntartása

17. §

(1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.

(2) Ha a képviselő-testület ülésén rendzavarás történik, a polgármester rendre utasítja a rendbontót, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi, ide nem értve a települési képviselőt.

11.  A szavazás módja

18. §

(1) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában az elhangzás sorrendjében elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra.

(2) A szavazás nyíltan, név szerint vagy titkosan történhet.

(3) Minősített többség szükséges:

   a) hitelfelvételhez,

   b) közterület elnevezéséhez,

   c) a helyi népszavazás elrendeléséhez,

   d) alapítvány létrehozásához,

   e) a vagyongazdálkodási terv elfogadásához,

   f) a gazdasági program elfogadásához.

12. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás

19. §

(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételni.

20.§

(1) A képviselő – szavazás megkezdése előtt előterjesztett – ügyrendi javaslatárra, a Képviselő-testület vita nélkül határoz a név szerinti szavazás elrendeléséről. A név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.

(2) A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja a polgármesternek. Az eredményt tartalmazó jegyzéket a polgármester és a jegyző aláírásával hitelesíti.

(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző a betűrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.

(4) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja a szavazatokat és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek, aki kihirdeti a szavazás eredményét.

21.§

(1) A zárt ülésen tárgyalható ügyekben az előterjesztő vagy bármely képviselő titkos szavazást kérhet. Titkos szavazás lebonyolítása előtt a 3 fő települési képviselőből álló szavazatszámláló bizottságot kell alakítani. A bizottság tagjai közül elnököt választ.

(2) A szavazás lezárását követően az szavazatszámláló bizottság összeszámolja a leadott szavazatokat és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

(3) A szavazás végeredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

13. Képviselői kérdés, interpelláció

22.§

(1) A kérdés és interpellációk megtárgyalására a nyilvános napirendek végén, nyílt ülés keretében kerül sor.

(2) A képviselő a napirenden nem szereplő önkormányzati ügyben interpellációt intézhet a polgármesterhez, az alpolgármesterhez valamint a bizottságok elnökeihez.

(3) A képviselői a napirenden nem szereplő ügyéhez legfeljebb két témában kérdést intézhet a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz. Amennyiben a kérdésre azonnal nem lehet válaszolni, a megszólított 15 napon belül köteles írásban válaszolni.

14. Személyes érintettség elmulasztásának a jogkövetkezményei

23. §

A képviselő-testület a személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a képviselő megállapított tiszteletdíját 50%-kal, 1 havi időtartamra csökken

15. Jogszabálysértő döntés

24. §

Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, észrevételét:

a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy

b) az ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja.

16. Jegyzőkönyv

25.§

(1) A képviselő-testület és bizottságai üléséről kivonatos tartalmú jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv elkészítéséről, megőrzéséről és évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv egy példányát a Polgármesteri Hivatalban kell elhelyezni, valamint a község hivatalos honlapján (www.kesztolc.hu) legkésőbb az ülést követő 15. napon nyilvánosságra kell hozni.

(3) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül. A hangfelvételt meg kell őrizni.

(4) A jegyzőkönyvbe történő betekintés rendjét a jegyző határozza meg.

(5) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezik:

a) a meghívó,

b) a jelenléti ív,

c) az előterjesztések, önálló képviselői indítványok, sürgősségi indítványok, módosító javaslatok,

d) a rendelet elfogadott, aláírt példánya

e) a név szerinti szavazásról készült irat,

                        f) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevétele.

17. Rendeletalkotás, határozat hozatal

26.§

(1) A képviselő-testület tagjai döntéseiket – határozat, rendelet – kézfelemeléssel jelzik. A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodó tartalmúak lehetnek.

(2) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő,

b) a polgármester,

c) az alpolgármester,

d) a bizottság elnöke és

e) a jegyző.

(3) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 15 nappal előbb.

(4) A rendelet tervezet előkészítésének menete:

a) A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság foglalkozik.

b) A jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

(5) Amennyiben a képviselő az ülésen kezdeményezi rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát a képviselő-testület döntésével felveszi a következő rendes ülés napirendi pontjai közé. A rendelet tervezet előkészítésére az (4) bekezdésben foglaltak az irányadók. Határozat meghozatal kezdeményezése esetén a 14. § (6) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetése helyben szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni. Az önkormányzati rendeletet meg kell jelentetni az önkormányzat hivatalos honlapján.

27.§

A képviselő-testület határozata tartalmazza a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során  történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet 13.§ (1) bekezdésébe foglaltakon túla) a képviselő-testület döntését,

b) a végrehajtásért felelős megnevezését és

c) a végrehajtás határidejét.

18. Önkormányzati képviselő

28.§

      A képviselő köteles:

a) előzetesen írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén a megjelenésben akadályoztatva van,

b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi közéleti tevékenységére, a választók bizalmára,

c) kapcsolatot tartani a település polgáraival, illetve különböző önszerveződő lakossági közösségekkel, helyi civil szervezetekkel.

19. Közmeghallgatás

29.§

(1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 nappal a következő helyeken:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,

b) a elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.

(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

20. Az önkormányzat szervei

30.§

(1) Az önkormányzat szervei

a) 1 fő főfoglalkozású polgármester

b) 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármester, melyet a képviselők maguk közül választanak,

c) 1 fő jegyző

         (2) Bizottságok és tanácsnokok:  

a) 4 tagú Pénzügyi és Gazdasági  Bizottság    

b) 6 tagú Humán Bizottság  

c) 3 tagú Ügyrendi és Vagyonnyilatkozat-tételi Bizottság

d) 4 tagú Településfejlesztési és Településrendezési Bizottság 

e) 1 fő Külföldi testvérkapcsolatok ápolásával foglalkozó tanácsnok

f)  1 fő Közmunkások által végzett munkák ellenőrzésével megbízott tanácsnok.

(3) Polgármesteri hivatal

        (4) a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás.

21. Bizottságok és tanácsnokok

31.§

(1) A képviselő-testület döntésének előkészítésére, a döntések végrehajtására, a végrehajtás szervezésére és ellenőrzésére, a testületi előterjesztés elkészítésére, önkormányzati feladatok szakmai véleményezésére, javaslattételre a képviselő-testület bizottságokat hoz létre és tanácsnokokat nevez ki.

22. A bizottságok működésének közös szabályai

32.§

(1) A bizottságok önálló munkatervet készítenek minden év február 15-ig.

(2) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.

(3) A bizottságok munkájába külső szakértőt vonhatnak be.

(4) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.

(5) A tanácskozás rendjére a 15. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.

(6) A bizottságok nem képviselő tagjait az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény szerint, nem nyilvános vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.

33.§

(1) A Képviselő-testület ülésére előterjesztésként a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság nyújtja be:

a) az éves költségvetést és annak módosításait

b) a zárszámadást

c) hitel felvételét

d) pályázati önrész biztosítását

(2) A Képviselő-testület ülésére előterjesztésként a Településfejlesztési és Településrendezési Bizottság nyújtja be:

a) ingatlanértékesítés

b) ingatlan bérbeadása

c) önkormányzati beruházások

d) pályázatok

(3) A Képviselő-testület ülésére előterjesztésként a Humán Bizottság nyújtja be:

a) a szociális rendeletet és annak módosítását

b) a Képviselő-testület döntését igénylő szociális ügyeket.

(4) A Képviselő-testület ülésére a Humán Bizottság állásfoglalásával nyújtható be előterjesztés:

a) a sportélet támogatásával kapcsolatos ügyekben

(5) Az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozat-tételi Bizottság foglalkozik a képviselők összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyében benyújtott kezdeményezések kivizsgálásával, az azokból következő törvényes eljárás lefolytatásával.

23. Polgármester, alpolgármester

34.§

(1) A polgármester tisztségét foglalkoztatási jogviszonyban látja el.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. A képviselő-testület egy alpolgármestert választ.

24. A jegyző helyettesítése

35.§

A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a helyettesítési feladatokat az igazgatási ügyintéző látja el.

25. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

36.§

(1) Helyi népi kezdeményezést a választópolgárok 10 %-a kezdeményezhet.

(2) Helyi népszavazást a választópolgárok 25 %-a kezdeményezhet.

26. Az önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat együttműködése

37.§

(1) A helyi nemzetiségi önkormányzata hivatalos neve: Kesztölci Szlovák Önkormányzat.

(2) Az önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat közötti együttműködést külön megállapodás szabályozza.

(3) A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80.§ (2) bekezdése alapján az önkormányzat biztosítja:

a) a testületi működéshez szükséges helyiség ingyenes biztosítása

b) a testületi működés támogatása a nemzetiségi önkormányzat igénye szerint, és

c) a működéssel, gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátása az ezzel járó költségek átvállalásával.

27. Záró rendelkezések

38.§

(1) Ez a rendelet 2014. december 1-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Kesztölc község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2013.(XI.28.) önkormányzati rendelet a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Vöröskői István                                                                            Bognárné dr. Solymoskövi Veronika

              polgármester                                                                                                    jegyző