Kesztölc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (X. 27.) önkormányzati rendelete
Kesztölc község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2018. 02. 01- 2019. 10. 31Kesztölc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014(XI.27.) önkormányzati rendelete
Kesztölc község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
2018-02-01-tól 2019-10-31-ig
Kesztölc község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat, a közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése és székhelye
1.§
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kesztölc Község Önkormányzata
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2517.Kesztölc, Szabadság tér 11.
3) A polgármesteri hivatal hivatalos elnevezése: Kesztölci Polgármesteri Hivatal
(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.kesztolc.hu
(5) Az önkormányzat jelképei a címer, a zászló és a pecsét. Az önkormányzat címerét, zászlaját és azok használatának rendjét a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről szóló 6/1996. (VIII.15) önkormányzati rendelet szabályozza.
(6) Az Önkormányzat alapadatait, alaptevékenységéhez kapcsolódó szakfeladatok számát és megnevezését az 1. számú melléklet tartalmazza.
2. §
Az Önkormányzata alapadatait, alaptevékenységéhez kapcsolódó szakfeladatok számát és megnevezését az 1. melléklet tartalmazza.
3.§
A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházását az 2. melléklet tartalmazza.
2. A képviselő-testület ülései
4. §
(1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.
(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos helyszíne fő szabály szerint Kesztölc Község Polgármesteri Hivatalának Tanácsterme.
(3) A Képviselő-testület előzetes döntése alapján a rendes ülés helyszíne áthelyezhető az önkormányzatnak abba az intézményébe, amely intézmény az adott ülésen éves beszámolóját tartja.
3. A rendes ülés
5. §
(1) A képviselő-testület évente 10 rendes ülést tart, a hónap utolsó hetének szerdáján.
(2) A képviselő-testület ülésének időpontjáról az ülést megelőző 5 nappal a polgármester tájékoztatja a község lakosságát a Polgármesteri Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel és a honlapon történő megjelentetéssel.
6. §
(1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a bizottság nem képviselő tagjait,
c) a jegyzőt,
d) a napirendi pontban érintett személyt,
e) a nemzetiségi önkormányzat elnökét és
f) akit a polgármester megjelöl.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
a) a bizottság nem képviselő tagját,
b) nemzetiségi önkormányzat elnökét és
c) akit a polgármester meghívott.
(3) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg a tanácskozási jog a meghívottak közül:
a) a polgármesteri hivatal meghívott dolgozóját,
b) az önkormányzat intézményeinek vezetőit,
c) akit a polgármester egy-egy napirendi pontra korlátozva meghívott.
4. Rendkívüli ülés
7. §
(1) A képviselő-testület a munkatervében szereplő üléseken kívül rendkívüli ülést tart.
(2) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítványt írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.
(3) A rendkívüli ülést a polgármester az arra vonatkozó előterjesztés átvételét követő 5 napon belüli időpontra köteles összehívni.
(4) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.
5. A képviselő-testület munkaterve
8.§
(1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év november 30-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.
(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:
a) a polgármester
b) a települési képviselők,
c) a jegyző
d) a képviselő-testület bizottsága.
9. §
(1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.
(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,
b) a napirend előterjesztőjének vagy felelősének neve,
c) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és
d) a közmeghallgatás időpontja.
6. A meghívó
10. §
(1) A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,
b) a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyát és
c) előterjesztőjének megjelölését.
(2) Rendes ülés meghívóját az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző nap 12. órájáig kézbesíthető a képviselők és a meghívottak részére.
(3) A rendkívüli ülés telefonon is összehívható.
(4) Az ülés nyilvánosságának biztosítása érdekében a meghívót közzé kell tenni:
a) A Községi Klub falán elhelyezett vitrinben
b) Az Önkormányzat Hirdetőtábláján
c) Az Önkormányzat weblapján
7. A képviselő-testület összehívása
11.§
A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze a képviselő-testület ülését.
8. Az előterjesztések rendje
12. §
(1) A képviselő-testület napirendjéhez előterjesztők lehetnek:
a) a polgármester
b) a képviselő vagy
c) a képviselő-testület bizottsága.
(2) Az előterjesztést a képviselő-testület ülésének időpontját megelőzően legalább 5 nappal a polgármesternek kell benyújtani.
(3) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:
a) rendeletalkotással,
b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, társulás alakításával, megszüntetésével és
d) ingatlanértékesítéssel
kapcsolatos ügyekben.
13. §
(1) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását,
b) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket, azok végrehajtásának állását,
c) a jogszabályi felhatalmazást,
d) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket, a várható következményeket,
e) a költségkihatásokat és
f) a határozati javaslatot.
(2) Fő szabályként, előterjesztés csak írásban nyújtható be.
(3) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 15. napon kell a polgármesterhez eljuttatni.
(4) Az előterjesztés sürgősségi tárgyalását indítványozhatja
a) a témakör szerinti illetékes bizottság,
b) a polgármester,
c) a jegyző és
d) a polgármester ellenjegyzésével a Képviselő-testület intézményének vezetője.
(5) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie a 16.§ (1) bekezdésben foglalt követelményeknek. A sürgősségi indítványt - rövid indoklással - legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12,00 órájáig kell írásban a polgármesternél benyújtani. A sürgősség elfogadásáról a testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.
9. Az ülés vezetése
14.§
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, az alpolgármester, mindkettő együttes akadályoztatása esetén a korelnök (a továbbiakban együtt: ülést vezető) vezeti. Az ülést vezető állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és
d) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat.
(2) Az ülést vezető az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról kezdeményez döntést az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot.
(3) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
15. §
(1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
16. §
A nyilvános ülésen a hallgatóság a napirendekhez hozzászólhat, amennyiben az ülés vezetője szót ad.
10. A tanácskozás rendjének fenntartása
17. §
(1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.
(2) Ha a képviselő-testület ülésén rendzavarás történik, a polgármester rendre utasítja a rendbontót, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi, ide nem értve a települési képviselőt.
11. A szavazás módja
18. §
(1) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában az elhangzás sorrendjében elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra.
(2) A szavazás nyíltan, név szerint vagy titkosan történhet.
(3) Minősített többség szükséges:
a) hitelfelvételhez,
b) közterület elnevezéséhez,
c) a helyi népszavazás elrendeléséhez,
d) alapítvány létrehozásához,
e) a vagyongazdálkodási terv elfogadásához,
f) a gazdasági program elfogadásához.
12. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás
19. §
(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételni.
20.§
(1) A képviselő – szavazás megkezdése előtt előterjesztett – ügyrendi javaslatárra, a Képviselő-testület vita nélkül határoz a név szerinti szavazás elrendeléséről. A név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.
(2) A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja a polgármesternek. Az eredményt tartalmazó jegyzéket a polgármester és a jegyző aláírásával hitelesíti.
(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző a betűrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.
(4) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja a szavazatokat és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek, aki kihirdeti a szavazás eredményét.
21.§
(1) A zárt ülésen tárgyalható ügyekben az előterjesztő vagy bármely képviselő titkos szavazást kérhet. Titkos szavazás lebonyolítása előtt a 3 fő települési képviselőből álló szavazatszámláló bizottságot kell alakítani. A bizottság tagjai közül elnököt választ.
(2) A szavazás lezárását követően az szavazatszámláló bizottság összeszámolja a leadott szavazatokat és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(3) A szavazás végeredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
13. Képviselői kérdés, interpelláció
22.§
(1) A kérdés és interpellációk megtárgyalására a nyilvános napirendek végén, nyílt ülés keretében kerül sor.
(2) A képviselő a napirenden nem szereplő önkormányzati ügyben interpellációt intézhet a polgármesterhez, az alpolgármesterhez valamint a bizottságok elnökeihez.
(3) A képviselői a napirenden nem szereplő ügyéhez legfeljebb két témában kérdést intézhet a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz. Amennyiben a kérdésre azonnal nem lehet válaszolni, a megszólított 15 napon belül köteles írásban válaszolni.
14. Személyes érintettség elmulasztásának a jogkövetkezményei
23. §
A képviselő-testület a személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a képviselő megállapított tiszteletdíját 50%-kal, 1 havi időtartamra csökken
15. Jogszabálysértő döntés
24. §
Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, észrevételét:
a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy
b) az ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja.
16. Jegyzőkönyv
25.§
(1) A képviselő-testület és bizottságai üléséről kivonatos tartalmú jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv elkészítéséről, megőrzéséről és évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv egy példányát a Polgármesteri Hivatalban kell elhelyezni, valamint a község hivatalos honlapján (www.kesztolc.hu) legkésőbb az ülést követő 15. napon nyilvánosságra kell hozni.
(3) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül. A hangfelvételt meg kell őrizni.
(4) A jegyzőkönyvbe történő betekintés rendjét a jegyző határozza meg.
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezik:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) az előterjesztések, önálló képviselői indítványok, sürgősségi indítványok, módosító javaslatok,
d) a rendelet elfogadott, aláírt példánya
e) a név szerinti szavazásról készült irat,
f) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevétele.
17. Rendeletalkotás, határozat hozatal
26.§
(1) A képviselő-testület tagjai döntéseiket – határozat, rendelet – kézfelemeléssel jelzik. A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodó tartalmúak lehetnek.
(2) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő,
b) a polgármester,
c) az alpolgármester,
d) a bizottság elnöke és
e) a jegyző.
(3) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 15 nappal előbb.
(4) A rendelet tervezet előkészítésének menete:
a) A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság foglalkozik.
b) A jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
(5) Amennyiben a képviselő az ülésen kezdeményezi rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát a képviselő-testület döntésével felveszi a következő rendes ülés napirendi pontjai közé. A rendelet tervezet előkészítésére az (4) bekezdésben foglaltak az irányadók. Határozat meghozatal kezdeményezése esetén a 14. § (6) bekezdésében foglaltak az irányadók.
(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetése helyben szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni. Az önkormányzati rendeletet meg kell jelentetni az önkormányzat hivatalos honlapján.
27.§
A képviselő-testület határozata tartalmazza a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet 13.§ (1) bekezdésébe foglaltakon túla) a képviselő-testület döntését,
b) a végrehajtásért felelős megnevezését és
c) a végrehajtás határidejét.
18. Önkormányzati képviselő
28.§
A képviselő köteles:
a) előzetesen írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén a megjelenésben akadályoztatva van,
b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi közéleti tevékenységére, a választók bizalmára,
c) kapcsolatot tartani a település polgáraival, illetve különböző önszerveződő lakossági közösségekkel, helyi civil szervezetekkel.
19. Közmeghallgatás
29.§
(1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 nappal a következő helyeken:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
b) a elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.
(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
20. Az önkormányzat szervei
30.§
(1) Az önkormányzat szervei
a) 1 fő főfoglalkozású polgármester
b) 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármester, melyet a képviselők maguk közül választanak,
c) 1 fő jegyző
(2) Bizottságok és tanácsnokok:
a) 4 tagú Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
b) 6 tagú Humán Bizottság
c) 3 tagú Ügyrendi és Vagyonnyilatkozat-tételi Bizottság
d) 4 tagú Településfejlesztési és Településrendezési Bizottság
e) 1 fő Külföldi testvérkapcsolatok ápolásával foglalkozó tanácsnok
f) 1 fő Közmunkások által végzett munkák ellenőrzésével megbízott tanácsnok.
(3) Polgármesteri hivatal
(4) a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás.
21. Bizottságok és tanácsnokok
31.§
(1) A képviselő-testület döntésének előkészítésére, a döntések végrehajtására, a végrehajtás szervezésére és ellenőrzésére, a testületi előterjesztés elkészítésére, önkormányzati feladatok szakmai véleményezésére, javaslattételre a képviselő-testület bizottságokat hoz létre és tanácsnokokat nevez ki.
22. A bizottságok működésének közös szabályai
32.§
(1) A bizottságok önálló munkatervet készítenek minden év február 15-ig.
(2) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.
(3) A bizottságok munkájába külső szakértőt vonhatnak be.
(4) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.
(5) A tanácskozás rendjére a 15. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.
(6) A bizottságok nem képviselő tagjait az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény szerint, nem nyilvános vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.
33.§
(1) A Képviselő-testület ülésére előterjesztésként a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság nyújtja be:
a) az éves költségvetést és annak módosításait
b) a zárszámadást
c) hitel felvételét
d) pályázati önrész biztosítását
(2) A Képviselő-testület ülésére előterjesztésként a Településfejlesztési és Településrendezési Bizottság nyújtja be:
a) ingatlanértékesítés
b) ingatlan bérbeadása
c) önkormányzati beruházások
d) pályázatok
(3) A Képviselő-testület ülésére előterjesztésként a Humán Bizottság nyújtja be:
a) a szociális rendeletet és annak módosítását
b) a Képviselő-testület döntését igénylő szociális ügyeket.
(4) A Képviselő-testület ülésére a Humán Bizottság állásfoglalásával nyújtható be előterjesztés:
a) a sportélet támogatásával kapcsolatos ügyekben
(5) Az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozat-tételi Bizottság foglalkozik a képviselők összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyében benyújtott kezdeményezések kivizsgálásával, az azokból következő törvényes eljárás lefolytatásával.
23. Polgármester, alpolgármester
34.§
(1) A polgármester tisztségét foglalkoztatási jogviszonyban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. A képviselő-testület egy alpolgármestert választ.
24. A jegyző helyettesítése
35.§
A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a helyettesítési feladatokat az igazgatási ügyintéző látja el.
25. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
36.§
(1) Helyi népi kezdeményezést a választópolgárok 10 %-a kezdeményezhet.
(1) Hatályon kívül helyezve
(2) Helyi népszavazást a választópolgárok 25 %-a kezdeményezhet.
(2) Hatályon kívül helyezve
26. Az önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat együttműködése
37.§
(1) A helyi nemzetiségi önkormányzata hivatalos neve: Kesztölci Szlovák Önkormányzat.
(2) Az önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat közötti együttműködést külön megállapodás szabályozza.
(3) A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80.§ (2) bekezdése alapján az önkormányzat biztosítja:
a) a testületi működéshez szükséges helyiség ingyenes biztosítása
b) a testületi működés támogatása a nemzetiségi önkormányzat igénye szerint, és
c) a működéssel, gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátása az ezzel járó költségek átvállalásával.
27. Záró rendelkezések
38.§
(1) Ez a rendelet 2014. december 1-én lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Kesztölc község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2013.(XI.28.) önkormányzati rendelet a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Vöröskői István Bognárné dr. Solymoskövi Veronika
polgármester jegyző