Lábatlan Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2013. (III. 27.) önkormányzati rendelete

Lábatlan Város tulajdonában álló nemzeti vagyonról

Hatályos: 2013. 03. 28- 2021. 11. 25

Lábatlan Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2013. (III. 27.) önkormányzati rendelete

Lábatlan Város tulajdonában álló nemzeti vagyonról

2013.03.28.

Lábatlan Város Önkormányzata a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6. pontjában, valamint az 5. § (2) bekezdés c) pontjában, a 11. § (16) bekezdésében, a 13. § (1) bekezdésében; Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdésében, a 107. §-ában; az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó vagyon működtetésének feladatát – ha jogszabály vagy a képviselő-testület döntése alapján kötött szerződés másként nem rendelkezik – Lábatlan Város Polgármesteri Hivatala látja el.

(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatellátás során a hasznok szedéséből származó bevételek az önkormányzatot illetik meg.

2. § A képviselő-testület az alább felsorolt tulajdonosi jogok és kötelezettségek tulajdonosi joggyakorlására a polgármestert hatalmazza fel:

a) a képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírására

b) a képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadása, a szerződés aláírása

c) az önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés felbontására, vagy megszűntetésére irányuló jognyilatkozatok megtétele, az önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása

d) az önkormányzati igények érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében közigazgatási peres vagy nemperes eljárás megindítása

e) településrendezési tervben közút, vagy egyéb közterület rendeltetési célú ingatlanok tulajdonjogának ellenérték nélküli megszerzését tartalmazó szerződések megkötése

f) közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot, vagy közérdekű használati jogot biztosító szerződések megkötése, feltéve, hogy e jogok biztosítása nem eredményez változást, vagy korlátozást az érintett ingatlanok településrendezési terv szerinti felhasználhatóságában

g) az önkormányzat, mint jogosult javára vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződések megkötése nettó 3 millió forint értékhatárig

h) A gazdálkodás során képződő ideiglenesen szabad pénzeszközök állam által kibocsátott értékpapírba történő befektetése, a befektetés megszüntetése 100 millió forint erejéig

3. § A polgármester a költségvetés féléves és éves beszámolójának tárgyalásakor beszámol a képviselő-testületnek a rendelet 2. § szerinti felhatalmazáson alapuló tevékenységéről.

4. § A rendelet hatálya alá tartozó vagyonra vonatkozó döntési javaslatot a Pénzügyi Fejlesztési Bizottság véleményének előzetes kikérése mellett a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

2. A törzsvagyonra vonatkozó rendelkezések

5. § Az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona körébe tartoznak a rendelet 1. mellékletében felsorolt kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő vagyonelemek.

6. § (1) A forgalomképtelennek nem minősülő, a rendelet szerint korlátozottan forgalomképes vagyonelemek a rendelet 2. mellékletében vannak felsorolva.

(2) A korlátozottan forgalomképes vagyonelemek hasznosítása rendeltetésük sérelmét nem eredményezheti, elidegenítésükre e rendelet keretei között akkor van lehetőség, ha a vagyonelem a közfeladat ellátásához feleslegessé válik vagy megszűnik a közfeladat ellátásának kötelezettsége, amelyre tekintettel jogszabály vagy a tulajdonosi joggyakorló a vagyonelem korlátozott forgalomképességét megállapította.

(3) a (2) bekezdésben foglalt tényállás megállapítása a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

7. § A törzsvagyon körébe tartozó vagyonelemek használói kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a használat, illetve üzemeltetés során, e kötelezettség teljesítéséért a használó intézmények, illetve gazdasági társaságok vezetői felelnek.

3. A vagyonkezelés szabályai

8. § (1) A rendelet 3. melléklete tartalmazza azokat a vagyonelemeket, amelyekre önkormányzati közfeladat ellátásához kapcsolódóan vagyonkezelői jog létesíthető és kijelöli a vagyonkezelőket.

(2) A vagyonkezelői jog átengedése a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 19. pontjában meghatározott vagyonkezelők részére ingyenesen történik.

(3) A vagyonkezelők kötelesek az önkormányzat törzsvagyona körébe tartozó ingatlanok állagmegőrzéséről, felújításáról, korszerűsítéséről folyamatosan gondoskodni, e feladata kapcsán a képviselő-testület éves költségvetésében dönt a tárgyévi feladatokról és azok megvalósításának forrásairól.

(4) A vagyonkezelők kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a kezelt vagyon működtetése során, e kötelezettség teljesítéséért a vagyonkezelő szervezetek vezetői felelnek.

(5) A vagyonkezelő tulajdonosi ellenőrzése a képviselő-testület által elfogadott éves ellenőrzési terv szerint vagy esetileg elrendelt ellenőrzéssel valósul meg.

4. A hasznosítás szabályai

9. § (1) A mindenkori éves költségvetési törvényben meghatározottnál alacsonyabb értékhatárt a vagyonhasznosítás versenyeztetésére vonatkozóan az önkormányzat nem határoz meg.

(2) A versenyeztetés pályázati feltételeit a képviselő-testület határozattal állapítja meg.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt értékhatárt nem meghaladó vagyonelem hasznosítását, versenyeztetni nem kell, azonban a hasznosítási lehetőséget nyilvánosan közzé kell tenni az önkormányzat weblapján és a Hírmondóban.

(4) A 10 millió forint bruttó nyilvántartási értékhatárt meghaladó értékű ingatlannál értékbecslést kell készíteni.

10. § (1) Beépítésre és művelésre alkalmas földterületek haszonbérbe adása vagy bérbeadása esetén a rendezési tervben foglaltakat figyelembe kell venni. A haszonbérbe adás határozott időre történhet. A haszonbérbe adható ingatlanok éves bérleti díját művelési áganként belterületre és külterületekre bontva a Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság minden év első ülésén határozza meg.

(2) Az ingatlan és ingó vagyon bérbeadás útján történő hasznosításának feltétele az, hogy a bérlet – kivétel az egészségügyi létesítmények egészségügyi feladatok ellátására történő bérbeadása – idején felmerülő és a bérbe adót terhelő karbantartási, fenntartási és egyéb költségek a bérleti díjban megtérüljenek. A bérletre vonatkozó díjakat az (1) pontban foglaltak szerint határozza meg a Pénzügyi Fejlesztési Bizottság.

10/A. § Az önkormányzat tulajdonában álló online és offline hirdetési felületek hirdetési díjait a Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság határozza meg.

5. A vagyon átruházásának szabályai

11. § (1) Az üzleti vagyon körébe tartozó vagyontárgyakat a kataszteri nyilvántartás tartalmazza.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó vagyonelemeket a képviselő-testület határozattal jelöli ki értékesítésre vagy cserére az alábbi tartalommal:

a) vagyonelem megnevezése, ingatlan esetén helyrajzi számának megjelölése

b) forgalmi értékének megjelölése

c) az átruházás módja

d) pályázat esetén a pályázati feltételek meghatározása

e) árverés esetén az érverésre bocsátás szándékának kinyilvánítása

f) csere esetén a csere célja, csereügylet keretében átruházandó és megszerzendő vagyontárgyak megjelölése, forgalmi értéke

12. § (1) A mindenkori éves költségvetési törvényben meghatározottnál alacsonyabb értékhatárt a versenyeztetés tekintetében a helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon átruházása esetén az önkormányzat nem határoz meg.

(2) Az (1) pontban foglalt értékhatárt nem meghaladó értékű vagyonelem esetén, ha jogszabály másként nem rendelkezik, a képviselő-testület döntése szerint egyedi kérelem esetén a képviselő-testületnek az értékesítésről szóló határozata alapján, vagy nyilvános meghirdetés szerint a legjobb vételi ajánlatot adó részére, vagy árverés útján értékesíthető.

(3) Az (1) pontban foglalt értékhatárt nem meghaladó értékű vagyonelem esetén településrendezési terv végrehajtását célzó, nem önálló ingatlanként nyilvántartott földrészlet értékesítése, vagy cseréje esetén árverés vagy nyilvános meghirdetés nélkül kell a szerződést megkötni, a forgalmi érték, vagy a számviteli nyilvántartás szerinti érték megjelölésével.

13. § Tulajdonközösség megszüntetése érdekében kötendő önkormányzati tulajdonú ingatlan tulajdoni hányadrészének tulajdonostárs általi megváltása esetén a forgalmi érték megjelölésével kell a szerződést megkötni.

6. A vagyonszerzés szabályai

14. § (1) Önkormányzati vagyon gyarapításáról a polgármesternek a Pénzügyi Fejlesztési Bizottság állásfoglalásával ellátott javaslata alapján a képviselő-testület dönt.

(2) A vagyongyarapításról a képviselő-testület határozattal dönt, az alábbi tartalommal:

a) a vagyonelem megnevezése, ingatlan esetén helyrajzi számának megjelölése

b) forgalmi érték megjelölése

c) szerzés módja

d) az önkormányzat által vállalt fizetési feltételek

e) az önkormányzat ajánlati kötöttségének időtartama

f) a fedezet (forrás) biztosításának megjelölése

(2) Ingatlantulajdon megszerzése esetén a döntés előkészítése során vizsgálni kell, hogy az ingatlan megszerzése milyen önkormányzati célok megvalósításához és milyen feltételek (ráfordítás) mellett alkalmas, fel kell tárni a továbbhasznosítási lehetőségeit, illetve a várható üzemeltetési költségek körét és nagyságát is.

(3) Az önkormányzati tulajdonszerzést megelőzően a vagyontárgyról forgalmi értékbecslést kell készíttetni.

15. § Az önkormányzat törvény által előírt vagy önként vállalt feladata ellátásához ingatlant bérelhet, albérletbe vehet, vagy használatba, egyéb módon hasznosításra átvehet, erről a képviselő-testület a polgármester javaslata és a Pénzügyi Fejlesztési Bizottság állásfoglalása alapján hoz döntést.

7. Az önkormányzat követeléseiről való lemondás

16. § (1) Az Önkormányzat követeléseiről a következő esetekben lehet lemondani:

a) csődegyezségi megállapodásban

b) bíróság bevonásával történő behajtás során bírói egyezség keretében

c) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján a követelés várhatóan nem térül meg

d) a követelés behajtása bizonyítottan a követelés összegét meghaladó költségekkel jár

e) ha a követeléssel érintett szervezet vagy személy nem érhető el, nem fellelhető és ez a tény bizonyított

f) ha a követelés az önkormányzat többségi tulajdonában álló gazdasági társasággal szemben áll fenn, különösen, ha az a cég felszámolásával járna együtt.

(2) Ha a követelés elengedés értéke nettó 400.000 Ft alatt van, a döntés meghozatalára a polgármester, az ezt meghaladó összeg esetén a képviselő-testület jogosult.

(3) A követelésről való lemondás magában foglalja az egész követelésről való lemondást, valamint a követelés egy részéről való lemondást. Teljes mértékben vagy részben el lehet tekinteni a késedelmi kamatok megfizetésétől is.

(4) Az önkormányzat megállapodhat a kötelezettel a követelés behajtása és beszedhetősége érdekében arról, hogy a követelés alapjául szolgáló jogviszony szerinti szolgáltatás helyett egyéb az önkormányzat számára hasznosuló szolgáltatást teljesítsen az önkormányzat felé. Köthető részletfizetési vagy a követelés beszedését, teljesülését biztosító más polgári jogi szerződés is.

8. Záró rendelkezések

17. § E rendelet mellékletei:

1. 1. melléklet: A forgalomképtelen törzsvagyonba tartozó vagyonelemek

2. 2. melléklet: A rendelet szerint korlátozottan forgalomképes vagyonelemek

18. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napját követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti

1. az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2012.(IV.25.) önkormányzati rendelet

2. az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2012.(IV.25.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 23/2012.(X.31.) önkormányzati rendelet.