Lábatlan Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 12Lábatlan Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Lábatlan Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Lábatlan Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Lábatlan Város Képviselő-testülete
(3) Az önkormányzat címe, székhelye: 2541 Lábatlan, József Attila út 60.
(4) Az önkormányzat működési területe: Lábatlan Város közigazgatási területe.
(5) Az önkormányzat képviselő-testülete hivatalának elnevezése, címe: Lábatlani Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: polgármesteri hivatal) 2541 Lábatlan, József A. u. 60.
2. § (1) Az önkormányzat képviselő-testületének szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a polgármesteri hivatal, a jegyző, továbbá a társulás.
(2) A képviselő-testület szerveire vonatkozó rendelkezések a rendelet V. fejezetében kerülnek kifejtésre.
3. § Az önkormányzat önállóan működő intézményei:
a) Lábatlani Zengő Óvoda és Bölcsőde
b) Lábatlani Gerenday Közösségi Ház és Könyvtár
c) Lábatlani Gondozási Központ
d) Lábatlani Kuckó Család- és Gyermekjóléti Szolgálat
4. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete és hivatala pecsétjei:
a) körpecsét: Lábatlan Város Képviselő-testülete Lábatlan elnevezéssel, mely körbefonja a Magyar Köztársaság címerét.
b) körpecsét: Polgármesteri Hivatal Lábatlan elnevezéssel, mely körbefonja a Magyar Köztársaság címerét.
c) körpecsét: Lábatlan Város Polgármestere Lábatlan elnevezéssel, mely körbefonja a Magyarország címerét.
d) körpecsét: Lábatlan Város Jegyzője Lábatlan, mely körbefonja a Magyar Köztársaság címerét.
e) körpecsét - helyi: Lábatlan Város Önkormányzata, mely körbefonja a település címerét.
(2) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.labatlan.hu
(3) Az Önkormányzat hivatalos lapja: Lábatlani Hírmondó. Az újság havi rendszerességgel jelenik meg.
5. § (1) Lábatlan Város zászlója: a zászlólap téglalap alakú, fehér alapszínben, rajta arányos nagyságban foglal helyet az önkormányzat címere, melyet Lábatlan felirat boltoz ezüst betűkkel. A zászló oldalait - a zászlórúd felőli oldal kivételével - kék-piros váltakozó színű háromszöggel díszített ezüst rojt szegélyezi.
(2) Lábatlan Város címere: egy háromszögű pajzs, melyet ezüstszürke balharánt pólya oszt két mezőre. A kék mező hátterén Lábatlan község XVII. sz-i pecsétrajza, (lábatlani torony) látható, a másik mező vörös hátterén jellegzetes római kori őrtorony (piszkei torony) látható, természetes színeiben.
(3) Lábatlan Város helyi pecsétje: az 4. § (1) bekezdés e) pontja tartalmazza.
6. § Lábatlan Város Önkormányzata kitüntetései alapításának és adományozásának részletes szabályait önkormányzati rendelet állapítja meg.
7. § Lábatlan Város Önkormányzata testvértelepülési kapcsolatokat ápol a szlovákiai Karva, valamint az ausztriai Rechnitz településekkel. Az együttműködés területei: oktatás, kultúra, művészetek, sport, közös uniós pályázatok.
Részletes rendelkezések
8. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott, továbbá az egyes ágazati törvényekben meghatározott feladatokat, valamint az általa önként vállalt feladatokat. Az önkormányzat önként vállalt feladatait a 5. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat által ellátandó alaptevékenységeket az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A képviselő-testület által az önkormányzat szerveire átruházott hatáskörök felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
(4) A polgármester, a bizottságok az átruházott hatáskörben hozott döntésekről - eltérő rendelkezés hiányában - a képviselő-testület soron következő ülésén beszámolni kötelesek.
A képviselő-testület működése
1. A képviselő-testület és bizottságainak létszáma
9. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 9 fő.
(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre a megjelölt - képviselők és nem képviselő tagok - összetétellel:
a) Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság, tagjainak száma: 4+3 fő
b) Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Környezetvédelmi Bizottság, tagjainak száma: 4+3 fő
(3) A belső használatra szánt ügyiratokban és előterjesztéseken a bizottságok következő rövidített elnevezései is használhatóak: PKB, OSZEKB.
2. A testületi ülések határozatképessége
10. § (1) A határozatképesség a Képviselő-testület ülésén folyamatosan vizsgálandó. A jelenlévő képviselők számát, érkezését, távozását a testületi jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell. Az ülésről végleg távozó képviselő a határozatképesség folyamatos ellenőrzése érdekében köteles távozását az ülést vezető polgármesternek bejelenteni. Ha a Képviselő-testület ülése határozatképtelenné válik a polgármester szünetet rendel el legfeljebb 30 percben és kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására. Ennek sikertelensége esetén az ülést berekeszti.
(2) Határozatképtelenség esetén a rendes ülést 8 napon belüli, rendkívüli ülést legkésőbb 5 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.
(3) A határozatképtelenség miatt ismételten összehívott testületi ülésen az eredeti napirendeket kell tárgyalni.
(4) Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívása szabályai szerint köteles eljárni. Az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.
3. A képviselő-testület üléseinek száma
11. § (1) A képviselő-testület alakuló ülést, rendes ülést, szükség szerint rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.
(2) A képviselő-testület a július 1. és augusztus 31. közötti időszak kivételével havonta 1 ülést tart az általa elfogadott éves munkaterv szerint, mely a képviselő-testület működésének alapja.
(3) A következő évi munkatervi javaslatot a decemberi vagy legkésőbb a februári ülésen terjeszti a polgármester a képviselő-testület elé, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.
(4) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni
a) a polgármestertől,
b) az alpolgármestertől
c) a képviselőtől,
d) a képviselő-testület bizottságaitól,
e) az önkormányzati intézmények vezetőitől,
f) a jegyzőtől.
(5) A munkatervnek tartalmaznia kell
a) az ülések tervezett időpontját, helyét, napirendjét, az előterjesztés módját (írásbeli, szóbeli) és az előterjesztő megnevezését,
b) a közmeghallgatás témáját, annak időpontját,
c) az előterjesztések leadási határidejét.
12. § A képviselő-testületi ülés lehetőleg keddi napon, általában 15 órakor kezdődik és legfeljebb 3 óra az időtartama. Az időtartamot a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül meghosszabbíthatja.
4. A képviselő-testület ülésének összehívása
13. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság elnöke, együttes akadályoztatásuk esetén pedig a korelnök hívja össze és vezeti.
5. Alakuló ülés
14. § (1) Az alakuló ülésre ezen alcímben foglalt kivétellel a képviselő-testület rendes ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A Képviselő-testület alakuló ülését a Lábatlani Gerenday Közösségi Házban tartja meg. Az alakuló ülés megnyitása után a Helyi Választási Bizottság elnöke beszámol a választások lebonyolításáról és annak eredményéről.
(2) A polgármester és a képviselők ünnepélyes esküt tesznek. Az eskü szövegét a Választási Bizottság Elnöke olvassa elő. A Helyi Választási Bizottság elnöke az eskütételt követően adja át a megbízóleveleket, ha arra az ülést megelőzően még nem került sor.
6. A rendes ülés összehívása
15. § (1) A képviselő-testület ülését írásbeli meghívóval kell összehívni, amelynek tartalma:
a) az ülés helye, időpontja, kezdő időpontja,
b) a javasolt napirendi pontok,
c) a napirend előterjesztőjének vagy előadójának neve és beosztása,
d) utalás az előterjesztés szóbeli jellegére,
e) utalás arra, hogy a meghívott tanácskozási joggal vagy anélkül vehet részt a képviselő-testület ülésén.
(2) A meghívót a napirendek írásos anyagaival együtt elektronikus formában is úgy kell kézbesíteni, hogy azt az ülés előtt legalább 4 nappal kapják meg a képviselők és a meghívottak.
7. A rendkívüli ülés összehívása
16. § (1) A polgármester a Mötv. 44. §-ban foglalt esetben rendkívüli képviselő-testületi ülést hív össze.
(2) A polgármester az (1) bekezdésben foglaltakon kívül indokolt esetben az ülések közötti határidőben lejáró kérdések eldöntésére 15 napon belülre rendkívüli képviselő-testületi ülést hívhat össze a testületi ülés indokának meghatározásával. Indokolt esetben a napirendek írásos anyaga a képviselő-testületi ülés megkezdése előtt is kiosztható.
8. Közmeghallgatás
17. § (1) A közmeghallgatás helyét, idejét és az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgyköröket a képviselő-testület éves munkatervében kell meghatározni.
(2) A közmeghallgatáson részt vesznek:
a) a képviselő-testület tagjai;
b) a jegyző;
c) a önkormányzati hivatal irodavezetői;
d) az önkormányzati intézmények vezetői
(3) A munkatervben meghatározottakon túl közmeghallgatást kell tartani, ha a helyi képviselők legalább fele azt indítványozta, a közmeghallgatás tárgyának megjelölésével.
(4) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés helyét és időpontját legalább 15 nappal az ülés előtt a hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni, valamint a honlapon is közzé kell tenni.
(5) Közmeghallgatásra elsősorban a lakosság széles körét érintő kérdéseket kell terjeszteni (különösen a képviselő-testület éves tevékenységéről szóló beszámoló).
(6) A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek, a felszólalás időtartama személyenként legfeljebb 5 perc, ismételt felszólalás esetén 1 perc. Amennyiben az elhangzott javaslat, kérdés megválaszolására a közmeghallgatáson nem került sort, az azt követő tizenöt napon belül írásban kell választ adni az érintettnek.
(7) A közmeghallgatásra egyebekben a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
9. Az ülések nyilvánossága
18. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről a lakosságot az ülés előtt legalább 4 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján az ülésre szóló meghívó kifüggesztésével és a város hivatalos honlapja útján tájékoztatni kell. Az ülések előterjesztéseit, jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait, és a zárt ülések anonimizált határozatait az Önkormányzat honlapján (www.labatlan.hu) közzé kell tenni.
(2) A Képviselő-testület üléseit általában a Polgármesteri Hivatal Tanácstermében tartja.
(3) Az ülésteremben a képviselők részére megfelelő technikai felszerelést szükséges biztosítani, különösen a számítógépek csatlakozási lehetőségeit, hozzászólások, szavazások lebonyolításához szavazógépet, mikrofont.
(4) Az ülésen megjelent állampolgárok az ülésteremben a részükre kijelölt helyet foglalhatják el. Az ülésteremben a sajtó részére munkájuk végzéséhez megfelelő helyet kell biztosítani.
(5) A nyilvános rendes ülésekről készült képi és hangfelvételek Lábatlan Város honlapján kerülnek közzétételre.
(6) Az állampolgároknak az ülést levezető kérdést, hozzászólást engedélyezhet, a felszólalás időtartama személyenként legfeljebb 3 perc, ismételt felszólalás esetén 1 perc.
10. A képviselő-testület üléseire meghívandók köre
19. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésére meg kell hívni
a) a Képviselő-testület tagjait,
b) a jegyzőt, igazgatási irodavezetőt, teljes körű tanácskozási joggal a hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
c) adott napirendre vonatkozó tanácskozási joggal:
ca) a könyvvizsgálót, belső ellenőrt,
cb) az önkormányzati intézmények vezetőit,
cc) az érintett társadalmi szervezetek képviselőjét, 55. § (2) bekezdésben meghatározott önszerveződő közösségek képviselőjét,
cd) azt a személyt, szervezet vezetőjét, képviselőjét, akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges.
(2) Tanácskozási joggal meg kell hívni azokat is, akiknek az ülésen való részvételét a polgármester szükségesnek tartja.
(3) A meghívót és a napirendek írásos anyagát elektronikus formában kell megküldeni az (1) - (2) bekezdésben meghatározott személyek részére.
11. A képviselő-testület ülésének napirendje
20. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a munkaterv figyelembevételével összeállított, meghívóban szereplő javaslatok alapján a polgármester tesz indítványt.
(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A napirendi pont elhalasztását bármely települési képviselő indítványozhatja, amelyről a képviselő-testület - az elhalasztás indokolását követően - vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz, egyidejűleg a polgármester javaslatára meghatározza a napirendi pont tárgyalásának új időpontját.
(4) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére erre irányuló polgármesteri vagy képviselői indítvány alapján van lehetőség, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(5) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét a képviselő-testület határozza meg. A sorrend meghatározásakor a rendeleti javaslat tárgyalása megelőzi a határozati javaslatot. A tárgysorozatot az interpellációk, valamint a kérdések, bejelentések zárják le. Minden ülés napirendi pontjait az Egyebek napirend zárja.
(6) Kérésre, vagy javaslatra nem önkormányzati szerv, szakértő, meghívott napirendje, vagy szakvéleményének kifejtése elsőbbséget élvezhet.
12. Előterjesztések
21. § (1) A képviselő testületi ülés napirendi pontjának előterjesztésére a polgármester, a bizottság, a képviselő, a jegyző, továbbá az éves munkatervben erre kijelölt személy jogosult.
(2) A képviselő-testület vagy a bizottság részére benyújtott előterjesztés lehet:
a) az éves munkatervben meghatározott napirendi pontból vagy aktuális feladatból következő, érdemi döntést igénylő javaslat,
b) tájékoztató vagy beszámoló.
(3) A képviselő-testület vagy bizottságai ülésére előterjesztést írásban vagy szóban lehet tenni. Az ülésre szóló meghívóban írt napirendi pontnál erre utalni kell. Az előterjesztés elsődleges formája az írásbeli előterjesztés.
(4) Csak írásos előterjesztés készíthető a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyekben.
(5) Szóbeli előterjesztést akkor lehet tenni, ha a jogszabályban előírt, vagy a Képviselő-testület által megállapított határidő egyébként nem lenne tartható, jogszabálysértő mulasztás következne be, vagy a döntés önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. Szóbeli előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásakor lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.
(6) Az előterjesztést - annak fejrészén - a képviselő-testületnek kell címezni, - kivéve az átruházott hatáskörben eljáró bizottság elé kerülő előterjesztéseket - az ülés időpontjának, a napirendi pont tárgyának megjelölésével.
13. Az előterjesztés tartalmi és formai követelményei
22. § (1) A képviselő-testület, illetve a bizottság elé kerülő előterjesztés:
a) tárgy- és helyzetelemzésből, előzmények, jogszabályi környezet ismertetéséből, a döntési javaslat indokolásából, az ezekhez csatolt mellékletekből áll,
b) tartalmazza a döntési javaslatot (rendelet-tervezet vagy határozati javaslat).
c) továbbá feltünteti az előterjesztés készítőjét.
(2) A határozati javaslat tartalmazza a végrehajtási határidő, a végrehajtásért felelős személy megnevezését. Pontonként meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személyeket. Több felelős esetén - ha maga a határozat eltérően nem rendelkezik - az elsőként megnevezett köteles a végrehajtást megszervezni. Felelősként megjelölt személy: a polgármester, a bizottság elnöke, a jegyző, valamint intézményvezető lehet. A költségvetést érintő döntési javaslatnál fel kell tüntetni, hogy mely költségvetési sor terhére történik a kötelezettségvállalás.
(3) A végrehajtás határidejét naptári napban vagy - egy éven túli folyamatos feladat meghatározásakor - folyamatos jelöléssel kell előírni. Amennyiben a végrehajtásra rendelkezésre álló időtartam, vagy határnap a határozati javaslat szövegébe beépítésre került, a határidő megjelöléseként az „értelemszerűen” kifejezés is használható.
(4) A felelős és határidő megjelölés elhagyása csak abban az esetben lehetséges, ha tájékoztató jellegű, további intézkedést nem igénylő napirendi pontról van szó.
(5) Amennyiben az önkormányzat vagyonával való rendelkezés esetén, vagy az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor tartani lehet attól, hogy a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené, a napirend előterjesztője javaslatot tehet zárt ülés tartására, melyet az előterjesztés végén indokolnia kell.
(6) Az előterjesztést A/4-es nagyságban, normál sortávú, 12-es betűnagysággal kell készíteni. Az előterjesztés jobb felső sarkában meg kell jeleníteni, ha elfogadásához minősített többség szükséges.
(7) Az előterjesztésen az aláírás s. k. jelölésű is lehet, bélyegzőnyomatot nem kell alkalmazni.
(8) Az előterjesztést elektronikus formában és papír alapon is le kell adni.
(9) A képviselő-testület bizottsága által készített előterjesztésnél a bizottság elnöke a felelős azért, hogy az előterjesztés az előírt határidőre elkészüljön.
(10) Önkormányzati intézmény előterjesztése (beszámolója) esetén az intézmény vezetője felelős azért, hogy az előterjesztés az előírt határidőben elkészüljön. Az előterjesztés elkészítésénél a jelen szabályzatban foglalt követelményeket figyelembe kell venni.
14. Rendkívüli előterjesztés
23. § (1) Rendkívüli előterjesztésnek minősül minden olyan előterjesztés, amelynek szükségessége az adott képviselő-testületi ülést megelőző bizottsági ülések megtartását követően merült fel és a felmerült szoros határidő, az önkormányzat halasztást nem tűrő érdeke, vagy más különösen nyomós indok miatt az előterjesztésekre egyébként vonatkozó eljárási rend szabályait nem lehetett megtartani.
(2) A rendkívüli előterjesztés a képviselő-testületi ülés megkezdésig elektronikusan kiküldhető és az ülésen írásban kiosztható.
(3) A polgármester, vagy az előterjesztő szóbeli indoklását követően a képviselő-testület egyszerű többséget igénylő döntésével felveheti a napirendek közé a rendkívüli előterjesztést. Amennyiben a rendkívüliség indokoltságát a képviselő-testület nem fogadja el, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni és meg kell határozni napirendre tűzésének időpontját.
24. § (1) A napirend tárgyalásának megkezdése előtt a polgármester tájékoztatást ad az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről - különös tekintettel Lábatlan Városára és az Esztergom és Nyergesújfalu Többcélú Kistérségi Társulás (a továbbiakban: kistérségi társulás) Lábatlant érintő döntéseire - és az utolsó ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, beszámol a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról. A beszámolót minden esetben írásban ki kell adni, vagy elektronikusan meg kell küldeni.
(2) A tájékoztató elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. A tájékoztatást a képviselők az általuk tudott eseményekkel kiegészíthetik, illetve a polgármesterhez az elhangzottak vonatkozásában kérdéseket tehetnek fel.
15. A tanácskozás rendje
25. § (1) Az ülést az ülést vezető nyitja meg, majd ezt követően tájékoztatja a képviselő-testületet a távollévőkről és a távollét okáról, majd megállapítja a határozatképességet, amelyet az egész ülés tartama alatt folyamatosan ellenőriz.
(2) Minden jelenlevő köteles a tanácskozás rendjét tiszteletben tartani és a részére kijelölt helyen tartózkodni.
(3) Bármely képviselő javaslatára a polgármester vagy a képviselő-testület 10 perc időtartamú tárgyalási szünetet rendelhet el.
(4) A tanácskozás rendjének fenntartása az ülést vezető feladata. Az ülést vezető:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, valamint aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ;
b) megvonja a szót a hozzászólótól, ha a második felszólítás is eredménytelen volt. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra;
c) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít;
d) ismétlődő rendzavarás esetén, figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót, és a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz arról, hogy az érintett személy a továbbiakban részt vehet-e a tanácskozáson.
(5) Az (4) bekezdés d) pontja képviselővel és bizottsági taggal szemben nem alkalmazható. A polgármester azonban kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület azt a képviselőt, aki magatartásával széksértést követ el, jegyzőkönyvben rója meg. Erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(6) A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendreutasítja a nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat. Ismétlődő rendzavarás esetén, vagy ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülés vezetője az ülést határozott időre félbeszakíthatja, illetve bezárhatja. Az ülés újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.
(7) Az ülést vezetőnek a rendfenntartás érdekében tett - e rendeletben szabályozott - intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
16. A felszólalások típusai
26. § A képviselő-testületi ülésen elhangzó felszólalások típusai:
a) a napirendhez kapcsolódó kérdés, interpelláció és hozzászólás,
b) személyes megjegyzés,
c) közérdekű bejelentés, javaslat, kérdés.
17. Napirendek megtárgyalásának szabályai
27. § (1) Az ülést vezető minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, de javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is.
(2) Napirendenként elsőként a napirendi pont előterjesztője, vagy előadója ismerteti a szóbeli előterjesztést, illetve az írásbeli előterjesztést kiegészítheti.
(3) Az első hozzászólás joga az előterjesztést előzetesen véleményező illetékes bizottságok elnökeit illeti meg, legfeljebb 3 perc időtartamban.
(4) Az előadóhoz a testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.
(5) A válaszadást követően az ülést vezető megnyitja a napirend felett a vitát. A vita során a testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak véleményüket vagy javaslatukat magában foglaló hozzászólásra jogosultak. A hozzászólások sorrendjét a polgármester jogosult meghatározni.
(6) Egy hozzászólás ideje legfeljebb 3 perc. Ennek lejártát az ülés vezetője jelzi, és a felszólalótól a szót megvonhatja. Amennyiben az ülés vezetője indokoltnak tartja, a felszólalási jogot további időtartamra biztosíthatja. Ismételt felszólalás időtartama 3 perc, további szó kérés esetén a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül hozott döntésével engedélyezhet még egyszeri 2 perces hozzászólást.
(7) A hozzászólások időbeni megtartatására bármely képviselő javaslatot tehet, illetve javasolhatja a vita lezárását. Erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(8) Ha a napirendhez már több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(9) A polgármester a vita lezárását követően összefoglalja az elhangzottakat.
(10) A döntési javaslatot az előterjesztő a vita bezárásáig megváltoztathatja, a módosító javaslatot a képviselő a szavazás megkezdéséig bármikor visszavonhatja.
(11) A szavazás előtt a jegyzőnek -kérésére- szót kell adni, amennyiben törvényességi észrevételt kíván tenni jogszabálysértő döntésről vagy működésről.
18. Közérdekű bejelentés, kérdés
28. § A Mötv. 32. § (2) b) pontjában foglaltakon kívül a települési képviselő a képviselő-testületi ülés napirendjeinek megtárgyalása után - 3 perc időtartamban szóban vagy írásban - a polgármesterhez, jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyben közérdekű kérdést intézhet, amelyre az ülésen szóban - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - érdemi választ kell adni. Az írásban adott válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell. Közérdekű kérdésnek, javaslatnak minősül minden olyan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó vagy képviselői munkához szükséges kérdés, amely nem kapcsolódik az ülés napirendjének témaköreihez.
19. A döntéshozatal szabályai
29. § (1) A képviselők igenlő, ellenszavazattal, vagy tartózkodással vehetnek részt a szavazásban.
(2) Minősített többség szükséges a Mötv-ben meghatározott ügyeken kívül:
a) hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele és átadása;
b) az önkormányzati kitüntetések és elismerő címek adományozásához,
c) helyi népszavazás nem kötelező kiírásához.
20. A szavazás módja
30. § (1) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás történhet
a) kézfelemeléssel,
b) név szerinti szavazással, vagy
c) szavazatszámláló gép alkalmazásával.
(2) Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként elhangzásuk sorrendjében a módosító indítványokat, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra. Először az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, az ülést vezető a szavazást köteles megismételtetni.
(3) Az ülésvezető megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd az ellene szavazók, illetve a tartózkodók számát. Az ellenszavazat tényét név szerint rögzíteni kell a jegyzőkönyvben, ha azt az érintett képviselő kéri.
(4) A nyílt szavazás rendes ülés esetében általában szavazatszámláló gép alkalmazásával, rendkívüli ülésen általában kézfelemeléssel történik. A név szerinti szavazást adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja. A Képviselő-testület a javaslatról felszólalás és vita nélkül határoz.
(5) Név szerinti szavazást egyébként a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, a Mötv. 48. § (3) meghatározott ügyeken kívül bármely ügyben elrendelhet.
(6) A névszerinti szavazásnál a jegyző felolvassa a képviselő-testületi tagok névjegyzékét, akik nevük elhangzása után „igen”-nel, vagy „nem”-mel, vagy „tartózkodom”-mal szavaznak. A jegyző a képviselő által adott választ a névjegyzéken rögzíti. Az ülésvezető a név szerinti szavazást a szavazatszámláló gép segítségével is lebonyolíthatja. A szavazás a névjegyzék felolvasása és a válaszok megadása után befejeződik. A név szerinti szavazás során leadott szavazatokat a jegyzőkönyvben külön fel kell tünteteni.
31. § (1) A Mötv. 46. § (2) bekezdésben foglalt ügyekben titkos szavazást kezdeményezheti a polgármester vagy bármelyik települési képviselő. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A titkos szavazást a képviselő-testület 3 tagjából a polgármester javaslatára megválasztott szavazatszámláló bizottság bonyolítja le.
(3) A szavazás szavazólapon történik.
(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít, melyet a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai és a jegyzőkönyv vezetője aláírják.
(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.
(7) Titkos szavazás szavazatszámláló-gép programjával is lebonyolítható. A jegyzőkönyvet ez esetben a képviselő-testület által megjelölt két hitelesítő írja alá.
32. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.
(2) A személyesen érintett képviselő érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság hatáskörébe tartozik.
(4) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(5) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti.
(6) A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat újra tárgyalásáról.
21. A rendeletalkotás
33. § (1) A rendelet alkotását (módosítását, hatályon kívül helyezését) kezdeményezheti
a) a polgármester,
b) a képviselő,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a jegyző.
(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén szóban vagy írásban kezdeményezheti a rendelet megalkotását.
(3) A polgármester, a bizottság vagy a jegyző a javaslatot közvetlenül a képviselő-testülethez terjeszti elő.
(4) A rendeletalkotásra tett képviselői javaslatot a soron következő képviselő-testületi ülésen, vagy a képviselő által javasolt munkaterv szerinti időpontban napirendre kell tűzni.
(5) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.
(6) A rendelet-tervezeteket külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal kell ellátni.
(7) A rendeletalkotást kezdeményező előterjesztés rendelet-tervezetből, indokolásból és az előzetes hatásvizsgálat eredményéből áll.
22. A rendelet kihirdetése
34. § (1) A rendelet kihirdetése az önkormányzat hirdetőtábláján történik a képviselő-testületi ülést követő munkanapon. A kifüggesztés időtartama 10 nap. A hirdetmény tartalmazza a rendelet teljes szövegét.
(2) A kihirdetés napja az erre vonatkozó hirdetmény kifüggesztésének napja.
(3) A kihirdetésről szóló hirdetményt az irattárban is el kell helyezni a rendelettel együtt. A rendeletre fel kell jegyezni a közszemlére tétel és levétel napját.
(4) A rendeletet a városi könyvtárban történő elhelyezéssel és a város hivatalos honlapján történő közzététellel is ismertetni kell a lakossággal.
(5) A rendeletek hatályosulását a jegyző és az illetékes bizottságok is figyelemmel kísérik és szükség esetén intézkedést kezdeményeznek.
23. Határozathozatal
35. § (1) Határozati javaslatot képviselő-testületi ülésen a képviselő-testület tagja, bizottsági ülésen a bizottság tagja tehet.
(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét, továbbá a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) A lejárt határidejű határozatokról a jegyző jelentést készít. A jelentésben a határozat számának megjelölése mellett a határozat végrehajtásának megtörténtét, vagy annak elmaradását rövid indoklásban fejti ki.
(4) A lakosság tájékoztatása céljából a határozatokat - a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény rendelkezéseinek figyelembevételével - a város hivatalos honlapján közzé kell tenni.
24. A képviselő-testületi döntések jelzése, nyilvántartása
36. § A rendeletekről és az alakszerű határozatokról nyilvántartást kell vezetni, amelyekről a jegyző gondoskodik.
25. A képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyvezése
37. § (1) A képviselő-testületi ülésről kivonatos jegyzőkönyvet kell készíteni, melyből
a) egy példányt a jegyző kezel,
b) egy példányt - a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével - a városi könyvtár részére kell megküldeni.
(2) A jegyzőkönyv Kormányhivatalnak megküldött elektronikus példányához mellékelni kell a Mötv. 52. § (2) bekezdésében foglat előírásain túl:
a) a meghívót,
b) a jelenléti íveket,
c) a névszerinti szavazásról készült névsort,
d) az írásban benyújtott hozzászólásokat, interpellációkat, kérdéseket.
(3) A jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmazza a polgármester esetleges intézkedéseit.
(4) A hozzászóló kérheti, hogy hozzászólása szó szerint kerüljön a jegyzőkönyvbe.
A települési képviselő
26. A képviselő jogállása
38. § Lábatlan Város képviselő-testülete mandátumot szerzett képviselője köteles az Mötv. 32. § (2) bekezdésében foglaltakon túl:
a) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
b) tevékenyen részt venni a képviselő-testület és az önkormányzati bizottságok munkájában, és
c) írásban vagy szóban bejelenteni a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének, ha a képviselő testület ülésén vagy annak a bizottságnak munkájában nem tud részt venni, amelyeknek tagja, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályozva van.
27. Összeférhetetlenség
39. § Az összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyek kivizsgálásával kapcsolatos feladatokat ellátó bizottság: a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság, amely átveszi a Mötv. 37. § (1) bekezdésében meghatározott lemondó nyilatkozatot is.
28. A települési képviselő vagyonnyilatkozata
40. § Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozatát a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság tartja nyilván, vizsgálja, kezeli, őrzi és ellenőrzi. A települési képviselő vagyonnyilatkozatát a Bizottság által - tagjai közül - kijelölt személynek adja át.
29. A képviselők kapcsolattartása a választópolgárokkal
41. § A képviselő évente egy általa választott alkalommal szóban, vagy a Lábatlani Hírmondó kiadványban írásban tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről a város lakossága számára.
30. A képviselők díjazása, költségtérítése
42. § (1) Amennyiben a képviselő két egymást követő teljes ülésen nem volt jelen, e tényt - a jelenléti ív és a jegyzőkönyv másolatával alátámasztva - a jegyzőkönyvvezető jelzi a jegyzőnek. A testület a képviselő megállapított tiszteletdíját a második távollét hónapjától 50 %-kal, legfeljebb 12 havi időtartamra csökkentheti.
(2) A hiányzás következményei alól a jogosult a polgármesterhez előzetesen megtett, alapos indokkal ellátott bejelentés (különösen: szolgálati út, betegség) esetén mentesül.
A képviselő-testület szervei és az alpolgármester
31. A képviselő-testület bizottságai, jogállása és feladatai
43. § Egy képviselő több bizottságnak is tagja lehet, de elnöke csak egynek.
44. § (1) A képviselő-testület a rendelet 9. § (2) bekezdésében meghatározott személyi összetételű állandó bizottságokat hozza létre.
(2) A bizottságok feladatkörét, valamint a bizottságokra átruházott hatásköröket a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A 3. melléklet tartalmazza azoknak az előterjesztéseknek körét, amelyet a bizottság nyújt be, a 4. melléklet tartalmazza azoknak az előterjesztéseknek a körét, amely bizottság állásfoglalásával nyújthatók be.
(4) A bizottsági tag folyamatos kapcsolatot tart a lakossággal, annak önszerveződő civil csoportjaival.
32. A bizottság ülései
45. § (1) A bizottság szükség szerint tart ülést. A bizottság ülésére – a Mötv. rendelkezésein kívül - meg kell hívni mindazokat, akiknek részvételét a bizottság elnöke szükségesnek tart. A zárt ülés esetén a Mötv. 52. §-ában foglaltak szerint kell eljárni.
(2) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Akadályoztatása esetén az elnök teendőit a korelnök veszi át.
(3) A bizottság ülésein tanácskozási joggal a jegyző, akadályoztatása esetén az igazgatási irodavezető vesz részt.
46. § (1) A bizottságok a polgármester vagy bármely bizottság elnökének kezdeményezésére együttes ülést tarthatnak. A bizottság munkájába szakértőt is bevonhat.
(2) Együttes bizottsági ülésen mindkét elnök külön-külön vezeti az ülést.
(3) Az ülés vezetésének rendjére, a hozzászólási jogra vonatkozó szabályok tekintetében úgy kell eljárni, mintha mindkét bizottság külön ülésezne.
(4) Az együttes ülést tartó bizottságok akkor határozatképesek, ha bizottságonként a tagok több mint fele jelen van. Az együttes ülésen résztvevő bizottságok határozataikat külön szavazással hozzák meg.
33. A polgármester
47. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el, felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(2) A képviselő-testület két ülése közötti időszakban a polgármester dönt olyan pályázatok benyújtásról és az ahhoz kapcsolódó dokumentumok aláírásáról, amelyhez önerő nem szükséges azzal, hogy a döntéséről a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.
(3) A polgármester dönt a Mötv. 68. § (2) bekezdésében meghatározott esetben a megüresedett bérlakás bérlőjének kijelöléséről.
48. § A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
49. § A polgármester feladatai az Mötv. 67. §-ában foglaltakon túl:
a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát; és
b) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.
34. Jegyző
50. § A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - az igazgatási iroda vezetője látja el a jegyzői feladatokat.
35. Polgármesteri Hivatal
51. § (1) A Polgármesteri Hivatal költségvetési szervként működik és ellátja a jogszabályok szerint a jegyző és a polgármester hatáskörébe tartozó önkormányzati és államigazgatási ügyek, az önkormányzat, annak szervei működésével kapcsolatos feladatok, valamint az önkormányzat által önként vállalt feladatok előkészítését, végrehajtását.
(2) A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei:
a) Igazgatási iroda
b) Műszaki Iroda
c) Pénzügyi Iroda
(3) A képviselő-testület a település közterületi rendjének és tisztaságának, valamint az önkormányzati vagyon védelme érdekében létrehozott közterület-felügyeletet a Lábatlani Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeként működteti. A közterület-felügyelet, valamint a közterület-felügyelő feladatait a Lábatlani Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
36. A társulás
52. § (1) Az önkormányzat tagja az Esztergom és Nyergesújfalu Többcélú Kistérségi Társulásnak, és a Duna-Vértes Köze Regionális Hulladékkezelési Társulásnak.
(2) A társulás tanácsára átruházott hatásköröket a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
37. Az alpolgármester
53. § (1) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.
(3) Az alpolgármester minden hónap első hétfőjén fogadónapot tart.
Helyi közügyekben való részvétel
38. Lakossági fórum
54. § (1) A lakosság, az egyesületek, civil szervezetek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonása érdekében lakossági fórumokat lehet szervezni.
(2) A lakossági fórum lehet
a) Lábatlant, illetve valamely városrészt érintő témakörben megtartandó településrészi tanácskozás;
b) a lakosság egészét vagy jelentős részét érintő feladat megvitatását szolgáló várospolitikai fórum, továbbá
c) a lakosság szerveződéseivel, a jelentősebb civil szervezetekkel lefolytatandó érdekegyeztető tanácskozás.
(3) A polgármesteri hivatal a lakossági fórumokról emlékeztetőt készít, amely tartalmazza a fontosabb megállapításokat, észrevételeket és a kisebbségi véleményeket.
(4) A polgármester a lakossági fórumokon elhangzottakról a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
39. Együttműködés civil szervezetekkel
55. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja és együttműködik a lakosság olyan önszerveződő közösségeivel (társulásaival), amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására törekednek.
(2) A Képviselő-testület és bizottságai ülésein tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg az alábbi önszerveződő közösségeket:
a) Lábatlan Város Közösségi Céljaiért Alapítvány
b) Lábatlani Egyetértés Sportegyesület
c) Lábatlani Sirályok Vízisport Egyesület
d) Lábatlan Város Polgárőrsége Egyesület
40. Helyi népszavazás
56. § A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást a Lábatlan Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2022. (XII.15.) önkormányzati rendeletében megfogalmazott feltétel teljesülése esetén.
Az Önkormányzat gazdálkodása
41. Az önkormányzat vagyona
57. § (1) A képviselő-testület rendeletben állapítja meg az önkormányzati vagyonnal való rendelkezéssel kapcsolatos szabályokat a nemzeti vagyonról szóló törvényben foglalt keretek között.
(2) A képviselő-testület, az önkormányzat feladatai eredményesebb ellátása, vagyonának növelése érdekében gazdasági társaságot alapíthat, valamint részt vehet gazdasági vállalkozásokban. Amennyiben az önkormányzat a működési területén lévő vállalkozásban kíván részt venni ezt megelőzően szakértői véleményt kér, és közgazdasági elemzést végeztet. A képviselő-testület alapítványt hozhat létre az önkormányzati ügyek eredményesebb megvalósítása érdekében.
42. Az önkormányzat költségvetése
58. § A Képviselő-testület elsődleges felelőssége a gazdálkodás feltételeinek alakítására irányuló döntések meghozatala. A gazdálkodással összefüggő döntéseket elsősorban a költségvetési rendeletben kell megjeleníteni.
59. § (1) A Képviselő-testület a költségvetés tárgyalását több fordulóban végezheti.
(2) A költségvetés tárgyalása során figyelembe kell venni:
a) az államháztartásról szóló törvény önkormányzatokra vonatkozó fejezeteit, a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelveket,
b) az önkormányzat kötelezően előírt és önként vállalt feladatainak fedezetszükségletét,
c) a bevételi forrásokat, azok bővítésének lehetőségeit,
d) a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos és célszerű megoldásait,
e) az igényeket, a célkitűzéseket és azokat egyeztetni szükséges a lehetőségekkel,
f) az önkormányzat gazdasági programját, a várható hazai és uniós támogatásokat,
g) a szükségletek kielégítésének sorrendjét, és
h) a döntés több évre szóló hatásait.
(3) A költségvetés tervezetében először a törvényben vagy önkormányzati rendeletben kötelezően előírt önkormányzati feladatok megvalósítását kell kidolgozni, ezek után lehet javasolni a további, még önként vállalható önkormányzati feladatokat.
(4) Az önkormányzat költségvetését a költségvetési szervek vezetőivel történt előzetes szakmai konzultáció után a Polgármesteri Hivatal szakembereivel a jegyző készíti el a polgármester közreműködésével. A tervezetet a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottsággal, költségvetési szervek vezetőivel előzetesen egyeztetni kell. A költségvetés tervezetét a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság előzetesen megtárgyalja, melyet a polgármester nyújt be a Képviselő-testületnek.
43. Gazdasági program
60. § A Képviselő-testület megbízatásának időtartamára önkormányzati gazdasági programot, fejlesztési tervet fogad el.
61. § (1) A gazdasági programot a polgármester állítja össze és terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A polgármester a gazdasági program elkészítéséhez az előkészítés során javaslatot kér a képviselőktől, a bizottságoktól, a jegyzőtől, az önkormányzati intézmények vezetőitől.
Záró rendelkezések
62. §1
63. § Ez a rendelet 2024. október 11-én lép hatályba.
1. melléklet a 21/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez
|
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
011130 |
|
Kormányzati igazgatási tevékenység |
011120 |
|
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
011220 |
|
Köztemető-fenntartás és működtetés |
013320 |
|
Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
013350 |
|
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
016010 |
|
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
016020 |
|
Állampolgársági ügyek |
016030 |
|
Rövid időtartalmú közfoglalkoztatás |
041231 |
|
Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás |
041232 |
|
Hosszú időtartalmú közfoglalkoztatás |
041233 |
|
Országos közfoglalkoztatás |
041236 |
|
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
041237 |
|
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
045160 |
|
Nem veszélyes (települési) hulladékok vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
051030 |
|
Közvilágítás |
064010 |
|
Város -, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
066020 |
|
Járóbeteg gyógyító szakellátás |
072210 |
|
Fogorvosi alapellátás |
072311 |
|
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
074031 |
|
Települési-egészségügyi feladatok |
076062 |
|
Sportügyek igazgatása |
081010 |
|
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
082042 |
|
Könyvtári szolgáltatások |
082044 |
|
Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
082091 |
|
Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
082092 |
|
Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai |
091110 |
|
Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése |
091120 |
|
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
091140 |
|
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
096015 |
|
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
106020 |
|
Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
092120 |
|
Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
091220 |
|
Alapfokú művészetoktatással összefüggő működtetési feladatok |
091250 |
|
Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményben |
104035 |
|
Házi segítségnyújtás |
107052 |
|
Szociális étkeztetés |
107051 |
|
Idősek nappali ellátása |
102031 |
|
Demens betegek nappali ellátása |
102032 |
|
Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek |
082093 |
|
Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
082094 |
|
Támogató szolgáltatás fogyatékos személyek részére |
101222 |
|
Család- és gyermekjóléti szolgáltatások |
104042 |
|
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
104037 |
|
Gyermekek bölcsődei ellátása |
104031 |
|
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
011130 |
|
Kormányzati igazgatási tevékenység |
011120 |
|
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
011220 |
|
Köztemető-fenntartás és működtetés |
013320 |
|
Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
013350 |
|
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
016010 |
|
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
016020 |
|
Állampolgársági ügyek |
016030 |
|
Rövid időtartalmú közfoglalkoztatás |
041231 |
|
Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás |
041232 |
|
Hosszú időtartalmú közfoglalkoztatás |
041233 |
|
Országos közfoglalkoztatás |
041236 |
|
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
041237 |
|
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
045160 |
|
Nem veszélyes (települési) hulladékok vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
051030 |
|
Közvilágítás |
064010 |
|
Város -, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
066020 |
|
Járóbeteg gyógyító szakellátás |
072210 |
|
Fogorvosi alapellátás |
072311 |
|
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
074031 |
|
Települési-egészségügyi feladatok |
076062 |
|
Sportügyek igazgatása |
081010 |
|
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
082042 |
|
Könyvtári szolgáltatások |
082044 |
|
Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
082091 |
|
Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
082092 |
|
Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai |
091110 |
|
Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése |
091120 |
|
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
091140 |
|
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
096015 |
|
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
106020 |
|
Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
092120 |
|
Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
091220 |
|
Alapfokú művészetoktatással összefüggő működtetési feladatok |
091250 |
|
Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményben |
104035 |
|
Házi segítségnyújtás |
107052 |
|
Szociális étkeztetés |
107051 |
|
Idősek nappali ellátása |
102031 |
|
Demens betegek nappali ellátása |
102032 |
|
Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek |
082093 |
|
Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
082094 |
|
Támogató szolgáltatás fogyatékos személyek részére |
101222 |
|
Család- és gyermekjóléti szolgáltatások |
104042 |
|
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
104037 |
|
Gyermekek bölcsődei ellátása |
104031 |
|
Közterület rendjének fenntartása |
031030 |
2. melléklet a 21/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez
1. A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott önkormányzati feladat- és hatáskörök:
1.1. Dönt a települési támogatásról a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi rendezéséről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek szerint.
1.2. Szerződést köt a védőnővel a gyermekek közoktatási intézményben való gondozására.
1.3. 1 millió forint értékhatárig dönt az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó azonnali intézkedést igénylő kötelezettségvállalásokról évente legfeljebb hat alkalommal összesen legfeljebb 6 millió forint összeghatárig.
1.4. Gondoskodik a köztemetésről.
1.5. Évente összesen 2 m Ft értékhatárt meg nem haladóan dönt az előirányzatok közötti átcsoportosításról, amelynek átvezetésére a költségvetési rendelet következő módosításánál kerül sor.
1.6. Jóváhagyja -a Polgármesteri Hivatal és a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény hatálya alá tartozó intézmény kivétel- az önkormányzati intézmények Szervezeti és Működési Szabályzatait, valamint szakmai programjait.
1.7. Dönt az egyéb, nem helyi szervezetek támogatási kérelmeinek elbírálásáról az éves költségvetési rendeletben meghatározott keretösszeg erejéig.
1.8. Dönt a közterület használati hozzájárulás megadásáról.
1.9. Dönt Lábatlan Város tulajdonában álló nemzeti vagyonról szóló rendeletben meghatározott tulajdonosi jogok és kötelezettségek gyakorlásáról.
1.10. Megállapítja a helyi közutak forgalmi rendjéből következő közlekedési szabályokat.
1.11. Dönt a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben meghatározott közútkezelői feladatok ügyében.
1.12. Gyakorolja a közterület filmforgatási célú használatával kapcsolatos hatáskört.
1.13. Dönt az önkormányzat követeléseinek elengedéséről Lábatlan Város tulajdonában álló nemzeti vagyonról szóló rendeletben meghatározottak szerint.
1.14. Dönt önkormányzati bérlakások esetén a bérleményen végzett értéknövelő beruházások egy éven belüli bérleti díjba történő beszámításáról, annak mértékéről.
1.15. Tulajdonosi nyilatkozatot tesz az önkormányzati vagyon megterhelésével nem járó ügyekben.
1.16. Hozzájárulást ad a vételár hátralékkal terhelt volt önkormányzati lakás újabb megterheléséhez.
1.17. Dönt a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázattal kapcsolatos kérelmekről a költségvetési keretösszeg erejéig.
1.18. A településképi hatósági hatáskörök gyakorlása.
1.19. Dönt az óvoda nyári zárva tartásáról.
1.20. Dönt az önkormányzat saját halottjává nyilvánításáról a temetési költségek megjelölésével.
2. A Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Környezetvédelmi Bizottságra átruházott feladat- és hatáskörök:
2.1. Dönt a lakásépítési és lakásvásárlási támogatásra irányuló kérelmek elbírálásáról a támogatások odaítéléséről, amennyiben ennek fedezetét az önkormányzat költségvetési rendelete biztosítja.
2.2. Dönt a költségvetésben meghatározott civil szervezeteknek nyújtott támogatásokról a költségvetésben biztosított keretösszeg erejéig.
2.3. Megalkotja és 2 évente felülvizsgálja a Szolgáltatásszervezési Koncepciót.
3. A Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottságra átruházott feladat- és hatáskörök a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. CLXXXIX. törvény 120. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően:
3.1. Dönt a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról.
3.2. Nyilvántartja, vizsgálja, kezeli, őrzi és ellenőrzi a polgármesternek, a képviselő testület tagjainak, valamint a bizottság nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozatát. Lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást.
3.3. 3.Kivizsgálja az önkormányzati képviselő összeférhetetlensége, illetve méltatlansága ügyében benyújtott kezdeményezést.
3.4. A képviselőtől átveszi a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozatot.
3.5. Meghatározza a költségvetésben meghatározott civil szervezeteknek nyújtott támogatások keretösszegét.
3.6. Dönt a haszonbérletekről.
3.7. Dönt a közterülethasználati díjakról.
3.8. Dönt a Lábatlani Hírmondó időszaki lap hirdetési díjairól.
4. Esztergom és Nyergesújfalu Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök
3. melléklet a 21/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez
1. Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság
1.1. A polgármester illetményének, jutalmának megállapítása.
1.2. Az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása.
1.3. Képviselői összeférhetetlenség, méltatlanság kivizsgálásáról szóló előterjesztés.
1.4. A képviselő személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.
4. melléklet a 21/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez
1. Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság
1.1. Az önkormányzat gazdasági programja.
1.2. Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelettervezet.
1.3. Az önkormányzat költségvetési koncepciójának, zárszámadásának és rendeletének megállapítása, módosítása.
1.4. A költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló.
1.5. Bármely, költségvetést érintő előterjesztés.
1.6. A képviselő-testület által kezdeményezett helyi népszavazás kiírása.
1.7. Az alakuló ülést kivéve a képviselő-testület szervezetének kialakítása és működésének meghatározása,
1.8. Pénzügyi tárgyú rendelettervezetek, módosítások, kiegészítések.
1.9. Intézmény, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, átszervezése, feladatának megváltoztatása.
1.10. A képviselő-testület általi hitel felvétel, kötvény kibocsátása.
1.11. A megüresedett bérlakások felhasználásáról szóló döntések.
1.12. A pénzügyi vonzattal járó pályázatok benyújtása.
1.13. A címzett, illetve a céltámogatások, valamint működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás igénylése
1.14. Az önkormányzati tulajdon hasznosításával kapcsolatos előterjesztések.
1.15. Az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodás szabályainak meghatározása.
1.16. A megüresedett önkormányzati bérlakások értékesítése.
1.17. Vagyonkoncepció.
1.18. Támogatott civil szervezetetek és önkormányzati alapítású alapítvány éves beszámolóival és a velük kapcsolatos egyéb képviselő-testületi előterjesztések.
1.19. Az önkormányzat gazdasági programja.
1.20. Intézmény, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, átszervezése, feladatának megváltoztatása.
1.21. Fejlesztési koncepció.
1.22. Közlekedésfejlesztési koncepció.
1.23. Közműfejlesztési terv, víziközmű szolgáltató Gördülő Fejlesztési Terve.
1.24. Városfejlesztést érintő pályázatok.
1.25. Rendezési terv.
1.26. Út- és járdahálózat bővítése.
1.27. A város fejlesztésével, környezetvédelmével összefüggő önkormányzati rendelet-tervezetek, koncepciók.
1.28. Városüzemeltetéssel összefüggő önkormányzati feladatok, utak, járdák, hidak, parkok, terek, zöldövezetek.
1.29. Önkormányzat tulajdonát képező ingatlanok.
1.30. Önkormányzati tulajdonú vagyontárgyak értékesítése.
1.31. A közterületek funkciójának meghatározására, ezzel kapcsolatos rendeletmódosítás.
1.32. Csapadékvíz elvezetési, csatornázási, valamint egyéb infrastrukturális tervek.
1.33. Gép-és eszközbeszerzések.
2. Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Környezetvédelmi Bizottság
2.1. Az önkormányzat költségvetési koncepciójának, rendeletének és zárszámadásának megállapítása.
2.2. Szociális és gyermekvédelmi tárgyú rendelettervezetek, módosítások, kiegészítések.
2.3. A közművelődési, köznevelési intézmények alapítása, megszüntetése, átszervezése, feladatának megváltoztatása.
2.4. A közművelődési, közgyűjteményi és művészeti tevékenységgel kapcsolatos helyi irányítási, ellenőrzési, fenntartási és működtetési feladatokkal kapcsolatos előterjesztések.
2.5. Az önkormányzat gazdasági programja.
2.6. Megállapodás külföldi önkormányzattal való kulturális, köznevelési és sport együttműködésről.
2.7. A köznevelési tevékenységgel, valamint a sporttal kapcsolatos helyi irányítási, ellenőrzési, fenntartási és működtetési feladatokkal kapcsolatos előterjesztések.
2.8. A képviselő-testület által elrendelt vizsgálat, beszámoltatás alkalmával a köznevelési intézmény nevelési programjában meghatározott feladatok végrehajtásáról szóló beszámoló.
2.9. Egészségügyi és szociális intézmény alapítása, megszüntetése, átszervezése, feladatának megváltoztatása, szakmai és gazdálkodási beszámolója.
2.10. Szociálpolitikai és lakásügyi tárgyú rendelet-tervezetek.
2.11. Szociális Szolgáltatástervezési Koncepció elfogadása.
2.12. Helyi Esélyegyenlőségi Program (HEP) elfogadása.
2.13. Megüresedett bérlakás felhasználása.
2.14. A város környezetvédelmi intézkedései.
5. melléklet a 21/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez
1. Egészségügyi ellátás
1.1. szakorvosi ellátások
1.2. Egészségház eszközbeszerzés
2. Szociális- és gyermekvédelmi ellátás
2.1. egészségház járat üzemeltetése
2.2. bursa Hungarica ösztöndíjpályázat
2.3. támogató Szolgálat működtetése
2.4. gyermekjóléti feladatok ellátása szerződés alapján más településeknek
2.5. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás/idősek
2.6. demens személyek ellátása
3. Közművelődési, közgyűjteményi, kulturális feladatok
3.1. Holcim Emlékház fenntartása
3.2. látogatóközpont működtetése 2020. májustól
3.3. közgyűjtemény kezelése, fenntartása
3.4. térítésmentes wifi hálózat üzemeltetése
3.5. testvérvárosi sportprogramok, találkozók
4. Közbiztonsággal összefüggő feladatok
4.1. térfigyelő kamerák működtetése
4.2. Polgárvédelmi és Bűnmegelőzési Egyesület támogatása
4.3. intézmények riasztórendszerének kiépítése
5. Oktatással és neveléssel összefüggő feladatok
5.1. a nem kötelező önkormányzati feladatból eredő intézményi fejlesztések
5.2. a kötelező eszközjegyzéken kívüli beszerzések
6. Egyéb feladatok
6.1. a lakosság önszerveződő közösségei (társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések, ifjúsági szervezetek) tevékenységének anyagi támogatása
6.2. az idegenforgalommal összefüggő feladatok
6.3. önkormányzati elismerések nyújtása
6.4. díszkivilágítás működtetése
6.5. önkormányzati időszaki lap kiadása
6.6. képviselő-testületi ülések rögzítése
A 62. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.