Lábatlan Város Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (III. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szeszes ital közterületen történő fogyasztásának szabályozásáról

Hatályos: 2021. 04. 01

a szeszes ital közterületen történő fogyasztásának szabályozásáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

A közterületi rendre vonatkozó lakossági bejelentések egy része a közterületen történő alkoholfogyasztással összefüggésben fogalmazódtak meg.

A 2020-21. évi világjárvány következtében a bezártak a vendéglátóhelyek, így jellemzően a helyi üzletekben vásárolt alkohol tartalmú italokat közterületen, gyakran hangoskodva fogyasztják el a vásárlók. A lakosságot rendkívüli mértékben felháborítják ezen magatartások.

Közterületnek minősül a tulajdonos személyétől, illetve a tulajdonformától függetlenül minden olyan közhasználatra szolgáló terület, amely mindenki számára korlátozás nélkül vagy azonos feltételek mellett igénybe vehető, ideértve a közterületnek közútként szolgáló és a magánterületnek a közforgalom elől el nem zárt részét is. ( A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény -a továbbiakban: Szabs. tv.- 29. § (2) bekezdés a) pontja alapján.

Szeszes ital a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV törvény 2. § 23a) pontja szerint minden alkohol tartalmú ital, kivéve a gyógynövények gyógyászati jellegű szeszes kivonatát és az ezek felhasználásával készült terméket, továbbá az 1,2%-nál kevesebb alkoholtartalmú üdítőitalokat.

A Szabs. tv. 2013. évi módosítása után szabálysértésnek minősül a szeszes ital közterületen történő fogyasztásának önkormányzati rendeletben meghatározott szabályainak a megsértése.

A Szabs. tv. 154. pontja tartalmazza a szeszesital-árusítás, -kiszolgálás és -fogyasztás tilalmának megszegésére vonatkozó szabályokat.

A Szabs. tv. 200. § (1) bekezdése alapján aki

a) a szeszes ital árusítására vagy a közterületen történő fogyasztására vonatkozó - törvényben, kormányrendeletben vagy önkormányzati rendeletben meghatározott - tilalmat megszegi,

b) vendéglátó üzletben tizennyolcadik életévét be nem töltött személy részére szeszes italt szolgál ki,

c) a szeszes ital eladása során közterületen vagy nyilvános helyen szemmel láthatóan részeg állapotban lévő személynek szeszes italt szolgál ki,

d) közterületen vagy nyilvános helyen fiatalkorút szándékosan lerészegít, szabálysértést követ el.

Ugyanezen jogszabályhely (2) bekezdése alapján az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség és a közterület-felügyelő is szabhat ki helyszíni bírságot.

Fentiek alapján, amennyiben önkormányzatunk a szeszesital közterületen történő fogyasztását rendeletében szabályozza, úgy ezen rendelkezések megszegése szabálysértésnek minősül, és így a helyszínen a rendőrség (esetlegesen a közterület-felügyelő) kellő hatékonysággal tud eljárni ezen nem kívánatos magatartás megszüntetése érdekében. A Szabs. tv. hivatkozott rendelkezése következtében, az önkormányzat által alkotandó helyi rendelet szerint a közterületen történő szeszesital fogyasztás szankcionálhatóvá válik. A szabályozásnak, illetve fentiek alapján annak szabálysértési jellegének köszönhetően alapjaiban véve is lehet visszatartó hatása.

Az önkormányzati rendelet nem szabálysértési tényállást állapít meg – hiszen azt a Szabs. tv. tartalmazza – hanem kimondja a közterületen történő szeszesital-fogyasztás tilalmát, lehetővé téve ezzel a Szabs. tv. 200. §-ának az alkalmazását.

A szabálysértési eljárás lefolytatása az eljárás alá vont személy lakóhelye szerinti megyei kormányhivatal járási hivatala hatáskörébe tartozik, ugyanakkor a rendőrség és a közterület felügyelet helyszíni bírságot szabhat ki.