Leányvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019(XI.13.) önkormányzati rendelete
Leányvár Község Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 11. 14- 2020. 07. 09Leányvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019(XI.13.) önkormányzati rendelete
Leányvár Község Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019-11-14-tól 2020-07-09-ig
Leányvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének
11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelete
Leányvár Község Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Leányvár Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- FEJEZET
Általános rendelkezések
- Bevezető rendelkezések
- §
- Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Leányvár Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)
Az Önkormányzat székhelye és címe: 2518 Leányvár, Erzsébet utca 88.
- A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése: Piliscsévi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal)
A Hivatal Leányváron kirendeltséget működtet, melynek elnevezése: Piliscsévi Közös Önkormányzati Hivatal Leányvári Kirendeltsége Címe: 2518 Leányvár, Erzsébet u. 88.
2. Az önkormányzat jelképei, hivatalos lapja, honlapja
- §
- Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
- A címer és a zászló, valamint pecsét leírását, használatának rendjét a képviselő-testület rendeletben szabályozza.
- §
- Az önkormányzat hivatalos lapja: „ Leányvári Újság” címmel negyedévente jelenik meg.
- Az önkormányzat hivatalos lapját a lakosok által igényelt ingatlanokra, valamint az önkormányzat intézményeinek egy példányban térítésmentesen köteles eljuttatni.
- Az önkormányzat hivatalos lapja tartalmazza különösen:
- a képviselő-testület főbb döntéseinek lényeges elemeit,
- közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat,
- fontosabb társadalmi eseményeket.
- §
- Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.leanyvar.hu
- A honlap tartalmazza különösen:
- az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. mellékletében meghatározott adatokat,
- a közigazgatási eljárás hirdetményeit,
- a közérdekű híreket,
- a településre jellemző egyéb adatokat és
- azon adatokat, információkat, melyeket az önkormányzati ügyben a polgármester, hivatali ügyekben a jegyző engedélyezett.
- §
Az önkormányzat által alapított kitüntetések és elismerő címek adományozásának szabályait a képviselő-testület rendeletben szabályozza.
- FEJEZET
Feladat és hatáskörök
3. Az önkormányzat által ellátott feladat és hatáskörök
6. §
- Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.), valamint az ágazati törvények szerinti kötelezően előírt, továbbá az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
- Önként vállalt önkormányzati feladat:
- egyesületek, non-profit szervezetek támogatása
- Leányvár Község Önkormányzata:
- támogatja a településen élő német nemzetiségi közösségeinek kulturális hagyományait, értékét,
- támogat minden olyan tevékenységet, mely a település ellátó, szolgáltató, infrastrukturális felzárkóztatását segíti elő, különös figyelemmel arra, amely a település műemlékvédelmi és művészeti értékeinek feltárására, megőrzésére irányul,
- együttműködik a helyi szervezetekkel.
- §
- Az önkormányzat a törvények által megállapított kötelező feladatait
- a képviselő-testület és szervei útján,
- az önkormányzat költségvetési szervei útján,
- természetes személy, jogi személy, vagy jogi személyiség nélküli szervezet útján, a szervezet és a képviselő-testület vagy annak valamely szerve között létrejött szerződés alapján látja el.
- FEJEZET
4. A képviselő-testület működése
- §
- A képviselő-testület tagjai a polgármester és a települési képviselők. A képviselő-testület létszáma 7 fő.
- A Képviselő-testület ülése határozatképes, ha a települési képviselők közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.
5. A képviselő-testület ülései
- §
A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
6. Rendes ülés
- §
- A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat rendes ülést tart, az elfogadott munkaterv szerint.
- A képviselő-testület a munkaterv szerinti rendes üléseit a hivatal tanácstermében vagy az ülés meghívójában feltüntetett más helyszínen tartja.
7. Rendkívüli ülés
- §
- A polgármester indokolt esetben – a munkatervben nem szereplő – rendkívüli ülést is összehívhat.
- Rendkívüli ülés napirendjére kizárólag olyan napirend vehető fel, amely a rendkívüli ülés összehívását indokolja.
- Az Mötv.-ben foglalt feltételeknek megfelelően indítványozott képviselő-testületi ülést a polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra hívja össze.
- Amennyiben a polgármesterhez benyújtott indítvány időpontot is tartalmaz, a polgármesternek elsősorban ebben az időpontban kell összehívnia a képviselő-testületi ülést. Amennyiben az időpont valami oknál fogva nem megfelelő, akkor arról tájékoztatja az indítványozókat új időpont egyidejű megjelölésével. A polgármester által megjelölt új időpont a (3) bekezdésben meghatározottakkal nem lehet ellentétes.
8. képviselő-testület üléseinek nyilvánossága
- §
- Az ülésen megjelent érdeklődők az ülésteremben a részükre kijelölt helyet foglalhatják el.
- A képviselő-testületi ülés hivatalos hangfelvételének elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- A nyilvánosság biztosítása érdekében az ülések időpontjáról, témájáról a lakosságot tájékoztatni kell. A képviselő-testületi ülés rendes ülésének időpontját az ülést megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülések időpontját az ülést megelőzően legalább 2 nappal az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat honlapján történő megjelentetéssel közzé kell tenni.
- §
- Az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben, ha a zárt ülés tartása az érintett kérésétől függ, az érintettet, ha személye előre ismert, írásbeli nyilatkozattételre kell felkérni. A nyilatkozatból egyértelműen ki kell tűnnie, hogy az érintett az adott ügyben kéri-e zárt ülés tartását.
- Amennyiben az érintett személy előre nem ismert, de a képviselő-testületi ülésen jelen van, az írásbeli nyilatkozatot a képviselő-testület előtt tett, jegyzőkönyvbe foglalt szóbeli nyilatkozat helyettesíti.
- A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt. Az "érintett és a szakértő" alatt kell érteni különösen az önkormányzat jogi képviseletét ellátó személyt és a belső ellenőrt is.
- §
- Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szerinti közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén a képviselő-testület a zárt ülésen hozott határozatok nyilvánosságra hozatala útján biztosítja.
- A zárt ülésen hozott határozatoknak a nyilvánosságra nem hozható részeit – így különösen az esetleges személyes adatokat – a nyilvánosságra hozatalt megelőzően törölni kell.
- A zárt ülésen hozott határozatok nyilvános közzétételéről - a jogszabályi korlátokat figyelembe véve - a jegyző gondoskodik. A zárt ülés határozatairól megkülönböztető "Z" betűjelzéssel, de folyamatos sorszámmal és évszámmal ellátott nyilvántartást kell vezetni.
9. A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése
- §
- Képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az őt helyettesítő alpolgármester hívja össze és vezeti.
- A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök képviselő hívja össze és vezeti.
- A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni
- a képviselőket,
- jegyzőt
- a napirendi pontban érintett személyt,
- a nemzetiségi önkormányzat elnökét és
- akit a polgármester megjelöl.
- A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan, akit a polgármester meghívott.
- Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg a tanácskozási jog a meghívottak közül
- a hivatal meghívott dolgozóját,
- az önkormányzat intézményeinek vezetőit és
- akit a polgármester egy-egy napirendi pontra korlátozva meghívott.
- §
- Az írásbeli meghívót és előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén 2 nappal kézhez kapják.
- A meghívót és az előterjesztéseket a képviselők e-mail-en, vagy elektronikus tárhelyen keresztül kapják meg. Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a Képviselő-testület ülése formális meghívó nélkül, telefonon vagy szóbeli úton is összehívható.
- A képviselő-testület ülésének zavartalan működése érdekében a képviselő köteles e-mailjeit naponta ellenőrizni, valamint szükség esetén a részükre megküldött anyagok titkosságáról gondoskodni.
- Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a meghívó – a sürgősség okának megjelölésével – a rendkívüli ülés kezdete előtt 1 nappal is kiküldhető bármely értesítési mód alkalmazásával. Ez esetben az előterjesztés helyszíni kiosztással is megtehető.
10. Az ülés vezetése
- §
- A polgármester a képviselő-testületi ülés vezetése során:
- megnyitja és berekeszti az ülést,
- megállapítja és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét. Amennyiben azt állapítja meg, hogy a képviselő-testület nem határozatképes, belátása szerint az ülést berekeszti vagy legalább félórára felfüggeszti. Ha a felfüggesztés időtartama lejárt és nincs meg a szükséges létszám az ülést berekeszti és azt új időpont kitűzésével elnapolja.
- beszámol a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról, átruházott hatáskörben tett intézkedésekről,
- tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta tett intézkedésekről,
- felkéri a képviselő-testület tagjait, nyilatkozzanak arról, hogy kívánnak-e élni a napirend előtti felszólalás, illetve a kérdés vagy interpelláció előterjesztésének a lehetőségével,
- ismerteti az írásban benyújtott kérdéseket, interpellációkat,
- előterjeszti az ülés napirendjét, az esetleges módosító javaslatokat,
- napirendi pontonként megnyitja, levezeti, összefoglalja és lezárja a vitát,
- a hosszúra nyúlt vita mielőbbi lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását,
- tárgyalási szünetet rendel el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre felfüggeszti vagy berekeszti,
- napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatot,
- gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról.
11. A képviselő-testület munkaterve
- §
- A Képviselő-testület a gazdasági programon alapuló, évenként jóváhagyott munkaterv szerint végzi munkáját, melyet az önkormányzat hivatalos lapjában és honlapján kell közzétenni. A munkaterv tartalmazza a Képviselő-testület ülésének tervezett időpontjait és napirendjét, a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét.
(2) A következő év munkatervét az azt megelőző év legkésőbb december 31-ig a polgármester terjeszti elő. A munkatervre javaslatot tehetnek
- települési képviselők,
- bizottság,
- az alpolgármester,
- jegyző
- az intézményvezetők, valamint
- a település önszerveződő közösségei.
- A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a jogszabályokból és a képviselő-testület saját döntéseiből adódó feladatokat.
- A munkatervnek tartalmaznia kell:
- az ülésnapok várható időpontját,
- a napirendek címét, az elkészítésért felelős nevét, az előterjesztők megnevezését,
- a közmeghallgatás időpontját és helyszínét,
- a napirend tárgyalásához a képviselő-testület által külön meghívottak megnevezését,
- az előterjesztés, jelentés elkészítési határidejét.
12. A képviselő-testület üléseinek napirendje
- §
- Az ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot az előzetesen írásban megküldött meghívó szerint.
- A képviselő-testület rendes ülésének végső napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
- Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő tehet javaslatot. A javaslatot az ülésvezető felszólítására indokolni kell. A javaslat és az indoklás elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
- A meghívóban nem szereplő, új napirendi pont felvételére e rendelet 22 §-a szerinti sürgősségi indítvány előterjesztésével van lehetőség.
- A Képviselő-testület a napirendi pontokat az általa elfogadott sorrend szerint tárgyalja.
- A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló polgármesteri tájékoztató elfogadásáról, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
13. Az előterjesztés
- §
- A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái
- beszámoló,
- döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra is irányulhat és a
- tájékoztató anyagok, amelyek határozathozatalt igényelnek.
- Az (1) bekezdés b) pontja szerinti előterjesztésre jogosult
- a polgármester,
- alpolgármester,
- a képviselő-testület bizottsága,
- bármelyik települési képviselő,
- a nemzetiségi önkormányzat saját, az adott előterjesztésre vonatkozó határozatának figyelembevételével
- társulás és
- jegyző
(3) Előterjesztés a Képviselő-testület elé írásban és szóban nyújtható be.
(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell
a) a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását,
b) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket, azok végrehajtásának állását,
c) a tárgykört érintő jogszabályokat
d) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek a döntést indokolják
e) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket, a várható következményeket,
f) a költségkihatásokat,
g) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
h) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
(5) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 8 napon belül kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki megvizsgálja, hogy az előterjesztés megfelel-e a jogszabályi követelményeknek.
14. Sürgősségi indítvány
- §
(1) A napirend sürgősségi tárgyalását indítványozhatja
a) a képviselő testület bizottsága,
b) a polgármester,
c) jegyző
d) a polgármester ellenjegyzésével a Képviselő-testület intézményének vezetője.
(2) A sürgősségi indítványt - rövid indoklással - legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12,00 órájáig kell írásban a polgármesternél benyújtani. A sürgősség elfogadásáról a testület vita nélkül, minősített többséggel határoz.
(3) Amennyiben a képviselő-testület nem fogadja e a sürgősségi tárgyalásra irányuló javaslatot, úgy a sürgősségi előterjesztést a benyújtó indítványára a soron következő képviselő-testületi ülés napirendi javaslatában önálló napirendi pontként kell szerepeltetni
15. A napirendek vitája, döntéshozatal
- §
- A polgármester a napirendek sorrendjével minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
- A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.
- A felszólalásokra (kérdésekre, véleménynyilvánításra) a jelentkezés sorrendjében kerül sor.
16. Módosító indítvány
- §
- Módosító javaslatot az adott napirendi pont tárgyalásakor, a szavazási szakaszig szóban is be lehet terjeszteni. Módosító javaslatnak csak az tekinthető, amely az előterjesztésben megjelölt tárgyra és az eredetileg előterjesztett határozati javaslat módosítására irányul.
- Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először - az elhangzás sorrendjében - a módosító indítványokról dönt a képviselő-testület, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.
17. A tanácskozás rendje
- §
- A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, melynek keretében
- figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek megfogalmazása a tanácskozáshoz nem illő vagy sérti mások méltóságát,
- rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
- Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, mely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester a képviselő-testület ülésének félbeszakításáról dönt. A félbeszakadt ülés a tanácskozás rendjének helyreállítása után folytatódik.
- Azt a képviselő-testület ülésén megjelent személyt, aki a tanácskozás rendjét megsérti, megzavarja, a polgármester figyelmezteti, ennek eredménytelensége esetén a terem elhagyására kötelezi.
18. Döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
- §
- A képviselő-testület határozatának elfogadása történhet egyszerű szótöbbséggel vagy minősített szótöbbséggel.
- Az Mötv. 50.§-ában foglaltakon kívül a megválasztott képviselők több mint a felének (legalább 4 képviselő) igen szavazata szükséges:
- a sürgősségi indítvány elfogadáshoz,
- a hatáskör gyakorlás átruházása és visszavonása esetén,
- helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetőleg arról történő lemondásához,
- helyi népszavazás kiírásához;
- átruházott hatáskör esetileg történő visszavonásához,
- kitüntetés, díszpolgári cím adományozásához;
- az önkormányzat kötelező feladatain túli közfeladat önkéntes felvállalásához, illetve erről történő lemondásához;
- gazdasági társaságba való belépéshez, kilépéshez, alapításhoz, megszüntetéshez.
- §
A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárására az Mötv. 49. §-a az irányadó. A képviselő legkésőbb a napirendi pont tárgyalásának megnyitásáig, ügyrendi hozzászólásban köteles bejelenteni az érintettséget és kezdeményezni a kizárást.
19. Szavazás rendje, nyílt szavazás
- §
- A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással, név szerinti és titkos szavazással hozza.
- A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
- Először a javaslat mellett, majd az ellene szavazó képviselők, végül a döntéstől tartózkodók szavaznak.
- A nyílt szavazás eredményét a polgármester állapítja meg. Ha a nyílt szavazás során szavazategyenlőség áll elő, a polgármester még ugyanazon ülésnapon elrendelheti a szavazás megismétlését vagy a téma elnapolását.
20. Név szerinti szavazás
- §
- A képviselő-testület név szerint szavaz, ha
- azt jogszabály előírja vagy
- a polgármester kezdeményezi vagy
- legalább 2 települési képviselő kezdeményezi.
- A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján ABC sorrendben minden képviselőt személy szerint szólít. A képviselő nevének felolvasása után "igen", "nem" vagy "tartózkodás" kimondásával szavaz.
21. Titkos szavazás
- §
- Titkos szavazásra a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A titkos szavazásról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
- Titkos szavazáshoz a képviselő-testület a polgármester javaslatára egy elnökből és két tagból álló szavazatszámláló bizottságot hoz létre, mely bizottság gondoskodik a titkos szavazás lebonyolításáról.
- A szavazásra szolgáló szavazólapon fel kell tüntetni a szavazásra feltett kérdést, valamint az "igen", "nem" és "tartózkodás" megjelöléseket.
- A szavazólapot lezárt borítékban kell átadni a szavazatszámláló bizottságnak.
- A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza
- a szavazás helyét és napját;
- a szavazatszámláló bizottság jelenlévő tagjainak nevét és tisztségét;
- a szavazás során felmerült tényeket;
- a szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatokat és a szavazás eredményét;
- A szavazásról készített jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják. A szavazás eredményéről a szavazatszámláló bizottság elnöke jelentést tesz a képviselő-testületnek. A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg.
III. Fejezet
A képviselő-testület döntései
22. Önkormányzati rendeletalkotás
- §
- Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
- a polgármester,
- a települési képviselő,
- a jegyző
- a nemzetiségi önkormányzat elnöke.
- A rendelet tervezetet indoklással együtt a polgármesterhez kell benyújtani.
- A rendelettervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- Amennyiben a rendelet-tervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtják be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.
- Rendeletalkotás esetében a képviselő-testület a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó polgármesteri indítványról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
- Az önkormányzati rendelet kihirdetése a rendelet teljes szövegének az Önkormányzat hirdetőtábláján 15 napra történő kifüggesztésével történik. A kihirdetés napjának a kifüggesztés napját kell tekinteni.
- Az önkormányzati rendeletet közzé kell tenni továbbá az Önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelentetéssel.
23. Önkormányzati határozatok
- §
- A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését, valamint a szavazás szám szerinti eredményét.
- Bonyolultabb indítvány előterjesztéséről, valamint a szóban tett javaslatról hozandó döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére a polgármester az ülést felfüggesztheti.
- A képviselő-testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti és határidős nyilvántartást
vezet.
- A jegyzőkönyvből készült határozat kivonatot legkésőbb a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelősöknek, továbbá a határozattal érintetteknek.
24. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve
- §
- A Képviselő-testület üléséről kivonatos jegyzőkönyv készül 2 példányban. Az eredeti példány nyilvántartása és archiválása a Hivatalban történik. A jegyzőkönyv 1 példányát elektronikus úton meg kell küldeni a Kormányhivatal részére. A jegyzőkönyv további 1 példánya a könyvtár részére kerül megküldésre, ahol a választópolgárok nyitvatartási idő alatt betekinthetnek a képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyveibe.
- A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1)-(2) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:
- a távol maradt képviselők nevét,
- napirendi pontonként az előadók nevét,
- szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,
- pecsétet.
- A tanácskozásban részt vevő kérésére a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az érintett hozzászólását szó szerint tartalmazza.
- A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül. A hangfelvételt a jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.
- Az Mötv. 52.§ (1) bekezdésében foglaltakon kívül a jegyzőkönyv mellékletei:
- a meghívó,
- a rendelet tervezetek egy-egy példánya,
- a jelenléti ív,
- a képviselő kérésére az írásban benyújtott hozzászólás.
- A jegyzőkönyvet a jegyző megküldi a honlap szerkesztőjének. A jegyzőkönyvek hozzáférése Leányvár Község honlapján is biztosított.
- A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet a Hivatal titkos iratként kezeli.
26. Helyi népszavazás
- §
A helyi népszavazás szabályait a képviselő-testület rendeletben szabályozza.
25. Közmeghallgatás
- §
- A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melynek időpontját és helyszínét a munkatervben meg kell határozni.
- A közmeghallgatás nyilvános képviselő-testületi ülésnek minősül.
- A munkatervben meghatározott közmeghallgatáson kívül további közmeghallgatás összehívását kezdeményezheti:
- a települési képviselők több mint a fele,
- a polgármester
- a települési nemzetiségi önkormányzat.
- A közmeghallgatás összehívásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a közmeghallgatás időpontját és helyét, valamint a tárgyalásra kerülő tárgyköröket a közmeghallgatás előtt legalább 10 nappal a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.
- A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólásokat, javaslatokat a képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján megvitatja és kijelöli azt a személyt, aki a felszólalások tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedést megteszi.
- Az elhangzott kérdésekről, a vizsgálat eredményéről és a tett intézkedésekről az intézkedésre kijelölt személy 15 napon belül írásban ad választ.
26. Lakossági fórumok rendje
- §
- A lakosság, valamint a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonása érdekében lakossági fórumokat lehet szervezni.
- A lakossági fórum lehet
- a lakosság egészét vagy jelentős részét érintő döntések előkészítését szolgáló település politikai fórum, továbbá
- a lakosság szerveződéseivel, a jelentősebb civil szervezetekkel lefolytatandó érdekegyeztető tanácskozás.
- A lakossági fórum meghirdetésére, lebonyolítására a közmeghallgatás szabályai alkalmazandóak.
- A polgármester a lakossági fórumokon elhangzottakról a soron következő képviselő-testületi
ülésen tájékoztatást ad.
V. FEJEZET
A képviselő-testület szervei
27. Polgármester
- §
- A polgármester tisztségét főállásban látja el.
- A polgármester minden héten hétfőn 13.00 órától 16.00 óráig tart ügyfélfogadást a Hivatal épületében.
- A polgármester a képviselő-testület működésével összefüggésben az Mötv. 67. §-ban meghatározott feladatokon kívül:
- segíti a képviselő-testület tagjainak a munkáját;
- szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat;
- biztosítja az önkormányzat demokratikus működését,
- véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben,
- együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.
- A polgármester rendszeresen tájékoztatja a képviselőket, a község egész lakosságát érintő minden fontos eseményről, intézkedésről. A tájékoztatás történhet írásban, szóban, személyes felkérés útján, vagy a képviselők megbeszélésre való összehívásával.
- §
- Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt, két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a következő ügyekben hozhat döntést:
- a vagyongazdálkodásáról szóló rendeletben foglalt vagyonhasznosítási ügyben, ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését;
- intézményvezetői megbízás.
28. Alpolgármester
- §
- A képviselő-testület a tagjai közül a polgármester javaslatára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.
- Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el a polgármester irányításával.
29. A jegyző
- §
- A jegyző a képviselő-testület jogszabálysértő döntéseinek, működésének jelzésére irányuló kötelezettségét a testületi ülésen az adott napirendi ponton belül vagy a jogszabálysértő döntés, vagy a jogszabálysértő működés jogszabálysértésének voltáról való tudomására jutását követő képviselő-testületi ülésen szóban teljesíti. A jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell.
- A jegyző a Közös Hivatal Leányvári Kirendeltségén minden hét szerdai napján 8.00 órától 15.00 óráig ügyfélfogadást tart.
- A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatal leányvári kirendeltsége szerinti igazgatási/adóügyi ügyintéző látja el.
30. A közös önkormányzati hivatal
- §
- Az Önkormányzat Piliscsév Község Önkormányzatával Közös Önkormányzati Hivatalt működtet.
- A képviselő-testületek együttes ülésének napirendi pontjait a polgármesterek együttesen határozzák meg.
- Az együttes ülés előkészítéséről, a meghívók és a határozati javaslatok kiküldéséről a jegyző gondoskodik.
- §
- A közös önkormányzati hivatal munkájáról a jegyző évenként köteles beszámolni. A beszámoló keretén belül tájékoztatást ad különösen:
- közös önkormányzati hivatal működésének személyi, dologi feltételeiről, a közös önkormányzati hivatal ügyfélforgalmáról,
- a polgármester, a képviselő-testületek, helyi képviselők munkáját segítő tevékenységéről, e feladat ellátásáról,
- a törvényességi követelmények betartásáról,
- az esetleges időközi felügyeleti ellenőrzések megállapításáról,
- javaslatot tesz az esetleges problémák, hiányosságok megszüntetésére, feladatok megoldására.
- A polgármester tájékoztatást, beszámolót kérhet a jegyzőtől az egyes feladatok megvalósításának helyzetéről, állapotáról.
31. A képviselő-testület bizottságai
- §
- A Képviselő-testület által létrehozott állandó bizottság elnevezését, a bizottság tagjainak számát, valamint általános feladatait az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület a bizottság összetételéről, feladatköréről a megalakulásukkor dönt.
(3) A polgármester javaslatot tesz a bizottság képviselő és nem képviselő tagjaira. Az érintett bizottságot véleményezési jog illeti meg a külső tag személyét illetően.
- §
- A képviselő-testület által szerveire átruházott feladat-és hatáskörök felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
- Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a soron következő - rendes - ülésen beszámol.
VI. FEJEZET
32. Az önkormányzat társulásai és együttműködése
- §
Leányvár Község Önkormányzata a 3. mellékletben felsorolt társulások tagja. A Dorogi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.
- §
- Leányvár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete biztosítja a Leányvári Német Önkormányzat részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint:
- Az Önkormányzat ingyenesen biztosítja a Leányvári Német Önkormányzat üléseinek, ügyfélfogadásainak lebonyolításához szükséges helyiséget, Leányvár, Bécsi út 182. szám alatt található Farkas János Művelődési Ház német termében.
- A Leányvári Német Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a jegyző a Hivatalon keresztül biztosítja.
- A Leányvári Német Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele) az elnök a Hivatalon keresztül biztosítja.
VII. FEJEZET
Az önkormányzat gazdasági programja
33. Gazdasági program
- §
- A Képviselő-testület az alakuló ülést követően 6 hónapon belül megválasztásának időtartamára, a polgármester előterjesztése alapján gazdasági programot fogad el. A gazdasági program tervezetének előkészítéséről a polgármester gondoskodik.
- A gazdasági program tartalmazza a:
- kötelezően ellátandó feladatok teljesítésének módját, fejlesztésének elképzeléseit,
- A település lakosságának ellátása érdekében a közszolgáltatások szervezésének módját.
- Az önkormányzat gazdasági alapját, vagyonának gyarapítását, hasznosításának módját, bevételeinek növelését célzó intézkedéseket.
- A területfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat, továbbá a más önkormányzatokkal, szervezetekkel való együttműködés fő irányait, kapcsolatainak fejlesztését.
VIII. FEJEZET
Vegyes rendelkezések
34. Vagyonnyilatkozat tétel
- §
Az önkormányzati képviselő és a vele közös háztartásban élő házas-, vagy élettársa, valamint gyermeke(i) vagyonnyilatkozatának nyilvántartási szabályait e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
35. Záró rendelkezések
- §
- E rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.
- Hatályát veszti
- Leányvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelet
- Leányvár Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 3/2015. (II.10.) önkormányzati rendelete
Fári Csaba Baumstark Tiborné
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve: 2019. november 13.
Baumstark Tiborné
jegyző
- melléklet a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelethez
A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
Rendelet | Hatáskör |
7/2018.(V. 23.) önkormányzati rendelet a szociális ellátások helyi szabályairól (egységes szerkezetben a 7/2019. (V.14.) rendelettel) | A szociális ellátásokkal kapcsolatos ügyekben a polgármester jár el. |
11/1998.(XI.24.) önk. rendelet a közterület használat engedélyezéséről (egységes szerkezetben a 19/2005.(X.24.), a 13/2008.(IX.16.), és a 12/2012. (V.30.), valamint a 3/2018. (I.30.) rendeletekkel) | A közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos ügyekben a polgármester jár el. |
18/2013. (XII.17.) önk. rendelet a közterületek filmforgatási célú használatáról (egységes szerkezetben a 10/2016. (XI. 15.) rendelettel) | A képviselő-testület filmforgatási célú közterület-használattal összefüggő, a mozgóképekről szóló 2004. évi II. törvényben (a továbbiakban: Mgtv.) meghatározott képviselő-testületi hatásköröket a polgármesterre ruházza át. |
A Leányvár község Önkormányzatának 13/1996.(XI. 28.) számú rendelet az Önkormányzat tulajdonáról és a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól (Egységes szerkezetben a 13/1998.(XII.15.), a 7/2006. (VI.01.) és az 5/2012 (II.28.) számú módosítással) szóló rendeletben nevesített vagyongazdálkodással kapcsolatos hatásköröket a polgármesterre ruházza. | |
Leányvár Község Önkormányzatának 2019. évi költségvetéséről szóló 2/2019. (I.29.) rendelete (egységes szerkezetben az az 5/2019. (V.14.) és a 10/2019. (IX.17.) rendeletekkel) 15. § (2) bekezdésében, valamint 19. §-ában nevesített hatásköröket a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át. |
A képviselő-testület által a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök:
- Dorog Többcélú Kistérségi Társulás (továbbiakban: társulás) a hulladékgazdálkodási célok elérése érdekében a hulladékkezelési közszolgáltatást szervez a települési hulladék rendszeres gyűjtésére, ellátására, ártalmatlanítására és kezelésére és ezen tevékenységek ellátásáról kötelező helyi közszolgáltatás útján gondoskodik.
A Társulás látja el a családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatást, házi segítségnyújtást, szociális étkeztetést, megszervezi és ellátja háziorvosi ügyeleti szolgáltatást.
- melléklet a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelethez
Bizottság
Elnevezése | Tagjainak száma |
1.1 Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság | 3 fő |
Általános feladatai:
- Kivizsgálja az Mötv. 37.§ (3) bekezdésében foglaltak alapján az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének, méltatlanságának megállapítására irányuló, a polgármester által a Bizottság részére átadott kezdeményezést és a kezdeményezés tárgyában előterjesztést nyújt be a Képviselő-testületnek.
1.2 Az Mötv. 37.§ (2) bekezdésében és 39.§ (3) bekezdésben foglaltak szerint nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, az alpolgármester, az önkormányzati és a nem önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatát, továbbá nyilvántartja a polgármester, az alpolgármester, az önkormányzati és a nem önkormányzati képviselő házas-vagy élettársának, valamint gyermekének a vagyonnyilatkozatát és azokba ellenőrzés céljából betekinthet, valamint lefolytatja a Bizottságnál kezdeményezett vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást és az eljárás eredményéről tájékoztatja a soron következő ülésen a Képviselő- testületet.
1.3. Átveszi a 30 napon belül meg nem szüntethető összeférhetetlenség esetén az Mötv. 37.§ (1) bekezdés alapján a képviselő lemondó nyilatkozatát.
- melléklet a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelethez
Társulási tagságok
- Dorogi Többcélú Kistérségi Társulásban ellátott feladatok
- Piliscsévi Közös Önkormányzati Hivatal
3. Pilis-Gerecse Vizi Társulat
4. Duna – Vértes Köze Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás
5. Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
6. Ister Granum Eurórégió
- melléklet a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzati képviselő és a vele közös háztartásban élő házas-, vagy élettársa, valamint gyermeke(i) vagyonnyilatkozatának nyilvántartási szabályai
- A vagyonnyilatkozatok benyújtása, átvétele
- A vagyonnyilatkozatokat e rendeletben kapott felhatalmazás alapján az Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság tartja nyilván és gondoskodik azok törvényben meghatározott őrzéséről.
- A kitöltéskori állapotnak megfelelő adatokat tartalmazó képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat két-két példányban kell a Bizottság elnökének címezve benyújtani – a vonatkozó jogszabályban előírt határidőn belül-, melyből egy-egy példány visszaadásra kerül.
- A vagyonnyilatkozatokat a Bizottság Elnöke veszi át és igazolást állít ki az átvételről.
- A képviselői vagyonnyilatkozat átvétele a névvel állátott nyitott borítékon.
- A hozzátartozói vagyonnyilatkozat átvétele a névvel ellátott lezárt a vagyonnyilatkozatra kötelezett képviselő aláírásával ellátott, lepecsételt borítékon történik.
- A vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása
- A képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatok őrzése a jegyző által kijelölt helyiségben az egyéb iratoktól elkülönítetten lemezszekrényben történik.
- A vagyonnyilatkozatokról a bizottság nyilvántartást vezet oly módon, melyből megállapítható nyilatkozattevőként külön-külön a vagyonnyilatkozatok leadásának pontos időpontja, a vagyonnyilatkozatok felnyitásának ténye, időpontja, oka és a vagyonnyilatkozatokba betekintő személye.
- A vagyonnyilatkozat nyilvánossága:
- a képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános (kivéve az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok)
- a hozzátartozói vagyonnyilatkozat nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be ellenőrzés céljából.
- A képviselői vagyonnyilatkozatokat a Piliscsévi Közös Önkormányzati Hivatal Leányvári Kirendeltségének arra kijelölt helyiségében – ügyfélfogadási időben – bárki megtekintheti.
- A bizottság felel azért, hogy a vagyonnyilatkozatokat az adatvédelmi szabályoknak megfelelően őrizzék, kezeljék és hogy az azokban foglaltakat – a nyilvános vagyonnyilatkozatok kivételével – más ne ismerhesse meg.
- Ellenőrzési eljárás
- A képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat a bizottság ellenőrzi.
- Az ellenőrzési eljárást a bizottságnál bárki írásban kezdeményezheti.
- Az ellenőrzési eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.
- A képviselő hozzátartozója vagyonnyilatkozatának felbontásához az Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottság határozata szükséges.
A képviselő hozzátartozója vagyonnyilatkozatának felbontását követően a vagyonnyilatkozatot tartalmazó boríték lezárását a bizottság elnöke igazolja aláírásával.
- A bizottság a kezdeményezés érdemi vizsgálata esetén a képviselőt, illetve hozzátartozóját felszólítja a vagyonnyilatkozatban feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatok 8 napon belüli írásban történő bejelentésére. Ezeket az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, ezeket az eljárás lezárását követő 8 napon belül törölni kell.
- Az ellenőrzési eljárás eredményéről a bizottság a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.
- Az ellenőrzési eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást (adatot) tartalmaz. Az ellenőrzési eljárásra irányuló új tényállás nélkül ismételt kezdeményezést a bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
A bizottság az eljárása során köteles betartani és betartatni az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény előírásait.