Tát Város Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2013.(IX.24.) önkormányzati rendelete

a települési hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásának és igénybevételének, valamint a közterület használatának szabályairól

Hatályos: 2014. 01. 30- 2014. 01. 31

Tát Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 19. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

 

1.§ Tát Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a rendeletben  foglaltak szerint hulladékkezelési közszolgáltatást szervez a településen keletkezett valamennyi szilárd hulladék rendszeres gyűjtésére, elszállítására, ártalmatlanítására és kezelésére. Nem terjed ki a rendelet hatálya a veszélyes hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási feladatokra.

2. A Szolgáltató jogai és kötelezettségei

 

3.§     (1) A Szolgáltató a háztartási hulladék elszállítását valamennyi településrészen hetente egy alkalommal, a hét

ugyanazon napján végzi. Az ürítési nap egyeztetetten kerül meghatározásra.

(2) A Szolgáltató feladata és kötelessége a köztisztasági közszolgáltatás  végrehajtásakor:

a) a rendelet hatálya alá tartozó hulladék rendszeres, az (1) bekezdésben meghatározott gyakorisággal történő elszállítása a kijelölt hulladéklerakó telepre, az elszállított hulladék kezelése a környezetvédelmi és egyéb jogszabályok megtartásával,

b) a gyűjtőedények kíméletes, az elvárható gondossággal történő ürítése úgy, hogy az ingatlanhasználók nyugalmát szükségtelenül ne zavarja,

c) a gyűjtőedényekben okozott károk térítésmentesen történő kijavítása (szükség esetén kicserélése), amennyiben a meghibásodás a szolgáltató szabályellenes munkavégzésének következménye, szükség esetén a javítás időtartamára edényzet biztosítása,

d) az átvétel, illetve az ürítés alkalmával beszennyeződött közterület megtisztítása,

e) az ingatlan használó írásban történő értesítése vagy felhívás közzététele útján történő tájékoztatása,

f) a feltételekben bekövetkező változásokról az ingatlan használó 3 napon belül – a változás bekövetkezése előtt – írásban vagy felhívás útján történő tájékoztatása,

g) a szolgáltatást igénybe vevő mentességre, illetve a kedvezményre irányuló kérelemének 15 napon belül írásban történő megválaszolása.

4.§      (1) A hulladékgyűjtő tartályba nem helyezhető el veszélyes hulladék, állati tetem, trágya, jég, hó, sár, fertőző vagy

robbanásveszélyes anyag, a tűzveszélyes hulladék, olyan hulladék, amely veszélyezteti a szállítással foglalkozó dolgozók testi épségét, vagy begyűjtése során a gépkocsi műszaki berendezésében rongálódást idézhet elő.

(2) Ha a Szolgáltató dolgozói azt észlelik, hogy a gyűjtőedényben a (3) bekezdésben megjelölt anyagot, tárgyat helyeztek el, a kiürítést jogosultak megtagadni. Az ürítés megtagadásáról az ingatlanhasználót az ok feltüntetésével tájékoztatják.

(3) A Szolgáltató csak a külön jelzéssel (matricával) ellátott edényzetet üríti ki.

3. Az ingatlanhasználó jogai és kötelezettségei

5.§  Az ingatlan használója köteles

a) az ingatlanán keletkező települési hulladék kezelésére az Önkormányzat által szervezett közszolgáltatást rendszeresen igénybe venni, illetve a hulladékot a begyűjtésre e rendeletben feljogosított hulladékkezelőnek a megadott szállítási napon átadni, továbbá a közszolgáltatási díjat kiegyenlíteni,

b) a megfelelő mennyiségű szabványosított gyűjtőtartály beszerzéséről és   állagmegóvásáról gondoskodni,

c)  a háztartási hulladékot tartalmazó edényt a szállítási napokon a közterületre (átadási helyre) reggel 6 óráig kihelyezni,

d)  a Szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített saját tulajdonú, illetve bérelt gyűjtőedényt, valamint az alkalmi hulladék gyűjtésére ill. kiegészítő jelleggel a Szolgáltató által rendelkezésre bocsátott és azonosító jelzéssel ellátott gyűjtőeszközt (környezetbarát zsák) igénybe venni,

e)   a gyűjtőedényt szükség szerint, de legalább negyedévenként kitisztítani, fertőtleníteni a környezetvédelmi szabályok betartásával,

f)  a hulladék gyűjtése során megfelelő gondossággal eljárni annak érdekében, hogy a hulladék mások életét, testi épségét, egészségét és jó közérzetét ne veszélyeztesse, a  város természetes és épített környezetét ne szennyezze, a növény és állatvilágot ne károsítsa, a közrendet és a közbiztonságot ne zavarja.

g) a szabványos gyűjtőedényt szállítási napon kívül egyedi beépítésű területeken az ingatlanon belül, emeletes és társasházak esetében az ingatlanhoz tartozó területen tárolni,

h) a Szolgáltatónak 15 napon belül bejelenteni, ha a közszolgáltatás igénybevételére kötelezetté válik,

i)  a Szolgáltató, illetve az Önkormányzat felé 15 napon belül bejelenteni az ingatlan használati jogában bekövetkezett változást, amit hitelt érdemlően bizonyítania kell.

6.§  Az ingatlan használója kérheti írásban a Szolgáltatótól a kötelező közszolgáltatás szüneteltetését a beépítetlen használaton kívüli, illetve használt lakott ingatlan esetében, ha ingatlantól megszakítás nélkül legalább 30 napig távol van, és a távollétet megelőzően legalább 15 nappal korábban írásban a Szolgáltatónak bejelentette, mellékelve a vonatkozó igazolásokat.

7.§  A Szolgáltató által nyújtandó, illetve kötelezően igénybe veendő szolgáltatás minimális  mértéke:

 

a) családi házas övezetben lakóingatlanonként egy személy esetén 1 db 60 literes gyűjtőedény heti egyszeri ürítéssel.

b) családi házas övezetben lakóingatlanonként két személy esetén 1 db 80 literes gyűjtőedény heti egyszeri ürítéssel,

c) családi házas övezetben lakóingatlanonként három vagy több személy esetén 1 db 110/120 literes gyűjtőedény heti egyszeri ürítéssel,

d) társasház, tömbház esetén a szerződésben rögzített űrtartalmú, lakásszám arányos méretű gyűjtőedényzet.

8.§  Ha az ingatlanhasználó a Szolgáltató felé nem valóságnak megfelelő adatot közöl és   ennek következtében az átadásra kerülő hulladék mennyisége rendszeresen meghaladja a gyűjtőedény űrtartalmát, a Szolgáltató jogosult a tényleges mennyiségű hulladéknak megfelelő űrtartalmú edényre történő cserét kezdeményezni, a szolgáltatás díját a tényleges mennyiségnek megfelelően módosítani.

4. A hulladékkezelési közszolgáltatás szerződés

9.§ A települési hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás igénybevételének módját és feltételeit a Szolgáltató és az ingatlanhasználó között létrejövő szerződés határozza meg. A  Szolgáltató köteles a szerződés elkészítésére és megkötésére a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény és e rendelet szabályainak figyelembevételével.

10.§   (1) A szerződésnek tartalmaznia kelli:

a) a szerződő felek megnevezését, elérhetőségét,

b) a közszolgáltatás megnevezését,

c) a szolgáltatással érintett ingatlan címét,

d) a közszolgáltatás igénybevételének kezdő időpontját, a szüneteltetés szerződéses  feltételeit,

e) a szolgáltatást igénybevevő által használt gyűjtőedény űrméretét és darabszámát,

f) az ürítés gyakoriságát és idejét,

g) a közszolgáltatásért fizetendő díjat, valamint ha az edényzet a Szolgáltató tulajdona, az edényzet használati díját,

h) a közszolgáltatási díj megfizetésének módját,

i) a Szolgáltató által működtetett ügyfélszolgálat helyét, idejét, elérhetőségét,

j) a közszolgáltatási szerződés módosításának és felmondásának feltételeit,

k) az irányadó jogszabályokat.

(2) A Szolgáltató a tudomására jutott személyes adatokat a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással összefüggésben jogosult felhasználni az adatkezelésre vonatkozó jogszabályok betartásával.

5. A hulladék elhelyezésével, ártalmatlanításával, illetve

hasznosításával kapcsolatos egyéb rendelkezések

11.§ A hulladék ártalmatlanításáról, illetve hasznosításáról a Szolgáltató köteles gondoskodni.

12.§ Az ingatlantulajdonos az ingatlanán alkalmilag keletkezett települési szilárd hulladékát, kivéve a speciális hulladékot, mennyiségi korlátozás nélkül hulladékkezelői létesítménybe, annak nyitvatartási ideje alatt beszállíthatja, és a Szolgáltató által meghatározott térítési díj befizetésével további kezelésre átadhatja.

6. Az alkalmi háztartási szilárd hulladékra vonatkozó

külön rendelkezések

13.§   (1) A háztartási hulladék mértékét és összetételét meghaladó egyéb szilárd hulladék elszállításáról a szolgáltató

évente kettő alkalommal lomtalanítás keretében gondoskodik – az ipari, vállalkozói hulladék kivételével. A lomtalanítás időpontját 10 nappal korábban a lakossággal közölni kell.

 

(2) Az évi kétszeri lomtalanítás költségét a hulladékkezelési közszolgáltatási díj tartalmazza.

 

(3) A lomtalanítás keretében elszállításra szánt anyagokat a szállításhoz megfelelően előkészítve kell az ingatlanok elé kihelyezni a szállítás napján úgy, hogy a jármű- és gyalogosforgalmat ne akadályozza, a zöldterületeket és a növényzetet ne károsítsa, illetve ne járjon baleset- vagy károkozás veszélyének előidézésével.

14.§. Az Önkormányzat az újrahasznosítható települési hulladékok elkülönített gyűjtésére gyűjtőszigeteket hozott létre. A gyűjtőszigetekből a gyűjtött hulladékok ürítését, szállítását, további feldolgozásra történő előkészítését és értékesítését a közszolgáltató végzi.

7. A hulladékkezelési közszolgáltatási díj

15.§ A díj megfizetésére a Szolgáltatóval kötött egyedi szerződésben meghatározott ingatlanhasználó  köteles. Az ingatlanhasználó a díjat közvetlenül a Szolgáltató felé negyedévente köteles megfizetni.

16.§    (1) Nem kell közszolgáltatási díjat fizetni arra az időre, amíg az ingatlant nem lakják, vagy használatát

szüneteltetik, amennyiben a szüneteltetés időtartama a 30 napot meghaladja és az ingatlanon települési szilárd hulladék nem keletkezik, feltéve, ha ennek tényét a tulajdonos a Szolgáltatónak előzetesen 15 nappal korábban írásban bejelentette.

(2) A díjfizetési kötelezettség a bejelentést követő hónap első napjától szünetel.

8. A közterület tisztántartására vonatkozó részletes szabályok

17.§ A közterületek rendszeres tisztántartásáról az önkormányzat gondoskodik alkalmazottjai  közreműködésével, valamint szükség esetén az érintett ingatlantulajdonosok kötelezésével.

18.§   (1) Az ingatlan használója köteles gondoskodni:

a) az ingatlan előtti járdaszakasz, járda hiányában két méter széles területsáv, illetőleg ha a járda mellett zöldsáv is van az úttestig (de maximum tizenöt méterig) terjedő teljes terület gondozásáról, tisztántartásáról, szemét- és gyommentesítéséről (különös tekintettel a pollen allergiát okozó növényekről), hóeltakarításról és síkosság-mentesítésről, a gyűjtő edényzet környezetének tisztántartásáról,

 

b) a járdaszakasz melletti nyílt árok (szikkasztó illetve elvezető típusú) és műtárgyai tisztántartásáról,

c) tömbtelken a saját használatban álló egyes épületek gyalogos megközelítésére és  körüljárására szolgáló terület tisztántartásáról,

d) a csapadékvíz zavartalan elfolyását akadályozó anyagok és más hulladékok  eltávolításáról,

e)  a beépítetlen  telekingatlan tisztántartásáról és gyommentesítéséről,

f) a járdán felburjánzó növényzet eltávolításáról, valamint a telekingatlanról a járdára és az úttest fölé nyúló ágak és bokrok megfelelő nyeséséről,

(2) Két szomszédos terület, épület közötti közforgalmi területsáv vagy átjáró esetében a tisztántartási kötelezettség a tulajdonosok között fele-fele arányban oszlik meg.

(3) Az ipari-, kereskedelmi, vendéglátóipari tevékenységet folytató vállalkozók a tevékenység végzésére szolgáló ingatlan előtti járdaszakaszt, illetőleg ha a járda mellett zöldsáv is van az úttestig terjedő teljes területet kötelesek tisztántartani, a közterületen a vendégeik, vásárlóik által okozott szennyeződések megszüntetéséről naponta kötelesek gondoskodni tekintet nélkül arra, hogy a szemét az üzleti tevékenységtől származik-e. A kereskedelmi- és vendéglátóipari egységek, elárusítóhelyek előtt hulladékgyűjtő tartályok elhelyezése és tisztántartása az üzemeltető feladata.

(4) A közterület rendeltetéstől eltérő célú engedélyezett használata esetén (árusítás, anyagtárolás, építés-szerelés stb.), a használattal érintett terület közvetlen környezetét 3 méteres körzeten belül a használó köteles tisztántartani, majd a tevékenység befejezése után megfelelően összetakarítani.

(5) Az (1)-(4) bekezdésben felsorolt kötelezettségek teljesítésével összegyűjtött hulladék közterületről történő elszállítása a használó feladata.

(6) Az (1)-(5) bekezdésben foglaltak teljesítéséért ellenszolgáltatás nem jár.

19.§ Az ingatlan használónak a közterület rendszeres tisztántartási kötelezettsége alatt a szükség szerinti, de hetenként legalább egyszeri teljesítés értendő.

20.§ Amennyiben a használó e rendeletben előírt kötelezettségét nem teljesíti, az önkormányzat jogosult azt a kötelezett költségére elvégeztetni.

21.§    (1) Nem terjed ki a használó kötelezettsége a közterület tisztántartására, ha a szennyezést ismert személy okozta.

Ilyen esetben a szennyezett közterület megtisztítása a szennyeződést okozó kötelessége.

(2) Az ingatlan használója az Önkormányzatnak köteles bejelenteni ha az előtte lévő közterületet akár ismert, akár ismeretlen személy szennyezi, ha oda hulladékot helyez el, annak észlelését követő 2 munkanapon belül.

22.§ A közforgalmú közúti közlekedés céljára szolgáló tömegközlekedési járművek belterületen lévő várakozó- és megállóhelyeinek tisztántartásáról és az ott keletkezett hulladék elszállításáról az önkormányzat gondoskodik.

23.§    (1) Mindennemű anyag szállításánál ügyelni kell arra, hogy a közterület be ne szennyeződjön. Ha bármilyen

szállítmány fel-, vagy lerakásánál, vagy a szállítás alatt a közterület beszennyeződik, a szállító haladéktalanul köteles azt a fel-, vagy lerakás elvégzése után, illetőleg a szállítás során megtisztítani, eltávolítani.

(2) Ebek által okozott szennyezés eltakarításáról az eb kísérője haladéktalanul köteles gondoskodni, ezen szennyeződés az utcai hulladékgyűjtő tartályokba helyezhető, az erre alkalmas eszközöket az eb sétáltatója köteles magánál tartani.

24.§    (1) Az ingatlan használója köteles az ingatlan előtt hótól, jégtől, ónos esőtől síkossá vált járdaszakaszt a

szükséghez képest akár naponta többször is letakarítani, illetve a síkosság mentesítésről megfelelően gondoskodni.

(2) A felszórásra bomló, szerves anyagot nem tartalmazó (kivéve fűrészpor) szóróanyagot (kőpor, homok, hamu) kell használni. E célra tüzelés után visszamaradt darabos anyagot felhasználni nem lehet.

(3) A hó, jég elolvadása után a tulajdonos köteles a szóróanyag maradványait eltávolítani.

9. Záró rendelkezések

25.§    (1) Ez a rendelet 2013. október 1. napján lép hatályba.

   

(2) Hatályát veszti

a) Tát Nagyközség Önkormányzata Képviselőtestületének a település köztisztaságáról és a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 6/2000. (II.8.) Kt. sz. rendelete.

b) Tát Nagyközség Önkormányzata Képviselőtestületének a település köztisztaságáról és a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 6/2000. (II.8.) Kt. sz. rendeletének módosításáról szóló 15/2003. (XII.1.) Kt. sz. rendelete,

c) Tát Nagyközség Önkormányzata Képviselőtestületének a település köztisztaságáról és a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 6/2000. (II.8.) Kt. sz. rendeletének módosításáról szóló 20/2008. (XII. 22.) Kt. sz. rendelete,

d) Tát Nagyközség Önkormányzata Képviselőtestületének a település köztisztaságáról és a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 6/2000. (II.8.) Kt. sz. rendeletének módosításáról szóló 14/2012. (IV. 24.) Kt. sz. rendelete.

                               Dérné dr. Varga Katalin                                                                   Szenes Lajos

                                          jegyző                                                                                    polgármester