Tát Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2015.(II.24.) önkormányzati rendelete

a gyermekek védelmét szolgáló ellátások helyi szabályairól, valamint a szociális ellátásokról és az egyes szociális szolgáltatásokról

Hatályos: 2015. 05. 04- 2022. 07. 31

Tát Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2015.(II.24.) önkormányzati rendelete

a gyermekek védelmét szolgáló ellátások helyi szabályairól, valamint a szociális ellátásokról és az egyes szociális szolgáltatásokról

2015.05.04.

Tát Város Önkormányzatának Képviselő-testülete gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, a 29. § (1)-(2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, a, 45. §-ában, 62. § (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 6. és 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Fejezet

Pénzbeli, természetbeni támogatások

Rendkívüli települési támogatás

1. § (1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható:

a) tartós betegség vagy rokkantság miatt jövedelem kiesés esetén

b) elemi kár, vagy a kérelmező sérelmére elkövetett bűncselekményből származó anyagi kár keletkezése esetén

c) a megélhetést érintő előre nem tervezhető többletkiadásokra

d) temetési költség viseléséhez

e) gyermek nevelésével, gondozásával kapcsolatos kiadások esetén.

(2) A rendkívüli települési támogatás pénzbeli, és természetben nyújtott támogatásként adható. A természetbeni támogatás formája lehet élelmiszer, tüzelőtámogatás, tankönyv- és tanszervásárlás támogatás, tandíj, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése.

(3) A támogatás eseti jelleggel kerül megállapításra, évente legfeljebb négy alkalommal.

(4) Támogatásban részesíthető az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át, egyedülálló esetében 300 %-át.

(5) A rendkívüli támogatás mértéke - rászorultsághoz igazodva - alkalmanként maximum 10.000 Ft.

(6) Temetési költségek viseléséhez rendkívüli települési támogatás annak állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén 300 %-át. A hozzájárulás mértéke esetenként 20.000,- Ft.

2. § (1) A rendkívüli települési támogatás összege évente nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum kétszeresét.

(2) A rendkívüli települési támogatás felhasználásáról a jogosult felhívásra köteles elszámolni.[1]

(3) A rendkívüli települési támogatás abban az esetben állapítható meg ha a kérelmező, illetve családja nem részesül lakásfenntartási támogatásban, illetve gyógyszertámogatásban.

(4) Az 1. § (3)-(6) bekezdésekben, illetve 2. §. (1)-(3) bekezdésében meghatározottaktól méltánylást érdemlő esetekben el lehet térni, különösen:

a) krónikus, hosszantartó betegségből, balesetből eredő jövedelem-kiesés,

b) elemi károsultság esetén.

Gyógyszertámogatás

3. § (1) Gyógyszertámogatás adható a szociálisan rászorult személy részére egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében.

(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a kérelmező, akinek az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg:

a) családban élők esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,

b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.

(3) Nem állapítható meg gyógyszertámogatás annak a kérelmezőnek, aki közgyógyellátásban részesül vagy arra jogosult, de nem kérte annak megállapítását.

(4) Gyógyszertámogatás évente legfeljebb négy alkalommal adható, a támogatás eseti összege maximum 10.000,- Ft lehet.

(5) Kérelem kötelező melléklete a háziorvos vagy kezelőorvos által felírt rendszeresen vagy esetenként szedett gyógyszerek receptje.[2]

(6) A gyógyszertámogatás felhasználásáról a jogosult felhívásra köteles elszámolni.[3]

Lakásfenntartási támogatás

4. § (1) Az önkormányzat a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez lakásfenntartási támogatást nyújthat.

(2) Lakásfenntartási támogatás adható annak a kérelmezőnek, aki egynél több lakás tulajdoni vagy bérleti, haszonélvezeti jogával nem rendelkezik, lakás hasznosításából jövedelme nem származik

(3) Lakásfenntartási támogatás természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható villanyáram és gázfogyasztás költségéhez való hozzájárulásként.

(4) Lakásfenntartási támogatás akkor adható, ha a háztartásban élők egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 250 %-át, egyedül élő esetén a 300 %-át.

5. § (1) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) A kérelmet év közben folyamatosan lehet benyújtani.[4]

(3) A támogatás megállapítása egy évre történik, összege egységesen havonta 2.500,- Ft.

(4) A megállapított támogatás a közüzemi szolgáltatók részére kerül átutalásra.

2. Fejezet

Szociális szolgáltatások

Étkeztetés

6. § (1) Az Önkormányzat napi egyszeri meleg étkezési lehetőséget biztosít az Szt. 62. §. (1) bekezdésében meghatározott személyek részére.

(2) A szociális étkeztetés igénybevétele szempontjából rászorult, aki

a) 65. életévét betöltötte, vagy

b) korhatár nélkül, aki

ba) mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról részben vagy teljesen gondoskodni nem tud,

bb) a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül,

bc) pszichiátriai betegsége vagy szenvedélybetegsége miatt fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátásra részben képes,

bd) bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve, ha bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás,

be) egyedül él és rokkantsági ellátásban vagy egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatásban részesül.

Házi segítségnyújtás

7. § Az Önkormányzat az Szt. 63. §-ában meghatározottak szerint biztosítja a házi segítségnyújtást.

Családsegítés

8. § (1) Az önkormányzat a krízishelyzetbe került családok, személyek veszélyhelyzetének megszüntetése érdekében végzendő szolgáltatások szervezésére, irányítására és összehangolására Mogyorósbánya Önkormányzatával együttműködve gyermekjóléti és családsegítő szolgálatot működtet.

(2) A gyermekjóléti és családsegítő szolgálat céljai megvalósítása érdekében együttműködik az intézményi gyermekvédelmi felelősökkel, a védőnői szolgálattal és szükség esetén minden érintett szervezettel, személlyel.

Nappali ellátás

9. § Az Önkormányzat azon szociálisan és mentálisan rászorulók részére, akik önmaguk ellátására csak részben képesek Idősek Klubja működtetésével nappali ellátást (étkezés, tisztálkodás, foglalkoztatás) biztosít.

Idősek ápoló, gondozó otthona

10. § (1) Az Önkormányzat ápolást, gondozást nyújtó bentlakásos intézményt (idősek otthona) tart fenn azok számára, akiknek egészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel. Amennyiben az otthonban lakó később állandó gondozásra, ápolásra szorul, továbbra is az otthon lakója maradhat.

3. Fejezet

Gyermekek védelmét szolgáló ellátások

Gyermekjóléti szolgálat

11. § (1) Az önkormányzat a gyermekek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekében végzendő szolgáltatások szervezésére, irányítására és összehangolására Mogyorósbánya Önkormányzatával együttműködve gyermekjóléti szolgálatot működtet.

(2) A gyermekjóléti és családsegítő szolgálat céljai megvalósítása érdekében együttműködik az intézményi gyermekvédelmi felelősökkel, a védőnői szolgálattal és szükség esetén minden érintett szervezettel, személlyel.

Bölcsődei ellátás

12. § Az Önkormányzat a családban nevelkedő 3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátására a napközi-otthonos óvodában bölcsődés csoportot működtet.

Óvodai ellátás

13. § Az Önkormányzat a családban nevelkedő 3 évet betöltött gyermekek részére, - akiknek napközbeni ellátásáról szüleik munkavégzésük, betegségük vagy egyéb ok miatt gondoskodni nem tudnak – napközi-otthonos óvodai ellátást biztosít.

Általános iskolai napközi ellátás

14. § (1) Az Önkormányzat az általános iskolába járó gyermekek tanítási idő utáni napközbeni ellátásáról iskolai napközi igénybevételének lehetőségével gondoskodik.

(2) A napközbeni ellátást igénybe vevők részére az intézmény étkezést biztosít, melynek térítési díját külön rendelet tartalmazza.

4. Fejezet

Jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátások megtérítése

15. § (1) A pénzbeli szociális ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell annak visszafizetésére.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt a térítési díj teljes összegének megfizetésére kell kötelezni.

(3) A szociális hatáskört gyakorló szerv a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítését az igénybevételről való tudomásszerzésétől számított három hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől vagy folyamatos ellátás esetén az ellátás megszűnésétől egy év már eltelt.

5. Fejezet

Eljárási szabályok

16. § (1) A 6. §-ban, az 7 .§-ban, és a 10. §-ban biztosított ellátások igénybevételének szabályait és térítési díját külön rendelet szabályozza.

(2) A szociális ellátások és szolgáltatások iránti igénybejelentést a 7. §, a 8. §, a 9. §, 10. §, 11. §, 12. §, 13. §, és 14. § esetében az intézmény vezetőjéhez, egyéb esetben a Táti Közös Önkormányzati Hivatalba kell benyújtani.

(3) A megállapított rendkívüli települési támogatást a kérelmező által a kérelemben meghatározott módon (bankszámlára utalás, postai utalás) kell biztosítani.

17. § (1) E rendeletben szabályozott önkormányzati hatósági ügyek elektronikus úton nem intézhetők.

(2) A települési támogatás és a lakásfenntartási támogatás iránti igény a rendelet mellékletében szereplő nyomtatványon nyújtható be.[5]

(3) A szociális ellátások biztosítását megelőzően a kérelmező vagyoni, szociális és lakáskörülményeinek tisztázása céljából környezettanulmányt kell végezni. A jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódisága a környezettanulmány során vizsgálható.

(4) Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha a kérelmező körülményeit egy éven belül már vizsgálták és nem feltételezhető azokban lényeges változás.

(5) Nem állapítható meg települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki álláskeresőként, illetve akinek a családjában élő személy munkanélküliként a munkahely keresés céljából nem működik együtt a KEM KH Járási Hivatal I. számú Járási Munkaügyi Kirendeltségével.

18. § (1) Az e rendelet szerinti támogatások megállapítására irányuló eljárásban újrafelvételi kérelem nem nyújtható be.

(2) Az e rendeletbe foglalt támogatások tekintetében a képviseleti jogosultságot a családsegítő szolgálat családgondozója is gyakorolhatja.

(3) A helyi önkormányzat által működtetett szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

a) polgármester,

b) háziorvosok,

c) védőnők,

d) vöröskereszt helyi vezetője,

e) jegyző.

19. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Tát Város Képviselő-testületének a gyermekek védelmét szolgáló ellátások helyi szabályairól, valamint a szociális ellátásokról és az egyes szociális szolgáltatásokról szóló 17/2013. (XII.5.) sz. rendelete.

Turi Lajos polgármester

Dérné dr. Varga Katalin jegyző