Tardos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014.(XI.28.) önkormányzati rendelete
Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2022. 02. 28- 2022. 10. 28Tardos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014.(XI.28.) önkormányzati rendelete
Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
(egységes szerkezetben a 8/2019.(VII.3.) és a 14/2019.(XII.11.) önkormányzati rendelettel)
1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tardos Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2834. Tardos, Rákóczi Ferenc utca 10.
2. § (1) A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Tardosi Közös Önkormányzati Hivatal.
(2) A közös önkormányzati hivatal székhelye: 2834. Tardos, Rákóczi Ferenc utca 10.
(3) A közös önkormányzati hivatal kirendeltsége: Tardosi Közös Önkormányzati Hivatal Vértestolnai Kirendeltsége, 2833. Vértestolna, Petőfi Sándor u. 67.
2. Hatáskör átruházás
3. § A képviselő-testület a bizottságokra, a polgármesterre, a jegyzőre átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló önkormányzati rendeleteket az 1. melléklet tartalmazza.
3. A képviselő-testület ülései
4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.
(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés, a közmeghallgatás hivatalos helyszíne: Tardosi Közös Önkormányzati Hivatalának tanácsterme.
4. A rendes ülés
5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 7 alkalommal rendes ülést tart.
(2) 1 Az ülés napját a tárgyhó utolsó hetének keddi munkanapjára, 18 órára kell ütemezni.
(3) A képviselő-testület július és augusztus hónapban nem tart ülést.
5. Rendkívüli ülés
6. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítványt írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.
(2)1
6. A képviselő-testület munkaterve
7. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.
(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:
a) az alpolgármester,
b) a települési képviselő,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) jegyző,
e) önkormányzat által alapított intézmény vezetője.
(3) A javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 5. napjáig juttatják el a polgármesternek.
8. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján, aki saját javaslattal is kiegészítheti azt. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a polgármester a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.
(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,
b) a napirend előterjesztőjének neve,
c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,
d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és
e) a közmeghallgatás időpontja.
7. Meghívó
9. § (1) A rendes ülések meghívóját és a kapcsolódó előterjesztéseket a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 5 nappal kell kézbesíteni, írásos és elektronikus formában. A tanácskozási joggal meghívottak részére a rendes ülés meghívóját szintén az ülés előtt 5 nappal kell kézbesíteni, írásos és elektronikus formában.
(2) A rendes ülésekre meg kell hívni a Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat elnökét és a civil szervezetek vezetőit.
(3) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, olyan módon, hogy az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják a képviselők, a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjai, az intézményvezetők, valamint a napirendi pontban érintett személyek, szervek képviselői az ülésre szóló meghívót.
(4) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:
a) a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,
b) intézmények vezetőit,
c) egyházak képviselőit,
d) Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
e) a civil szervezetek vezetőit.
(5) 2 A képviselő-testületi ülés helyéről, idejéről, napirendjéről a polgármester az önkormányzat hirdetőtábláján, a helyi kábeltelevízióban tájékoztatást tesz közzé. A tájékoztatást az ülés előtt legalább 5 nappal el kell helyezni.
10. § A meghívó mellékletét képezi az előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb javaslat.
11. § Az előterjesztés írásban és szóban is beterjeszthető. Az előterjesztés tartalmazza a tényállást, valamint lehetőség szerint döntési alternatívákat. A rendelet tervezetek, a gazdasági és vagyoni ügyek csak írásban terjeszthetők elő.
8. Előterjesztés
12. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – dokumentum;
b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Előterjesztést a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a bizottság elnöke, a képviselők, illetve az intézményvezetők tehetnek.
(3) Az előterjesztés első sorban írásban kerül benyújtásra. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 10. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.
(4) Az ülés vezetője halaszthatatlan esetben szóbeli sürgősségi előterjesztést is engedélyezhet (szóban vagy írásban). Sürgősségi előterjesztés akkor terjeszthető be, ha határidő mulasztás vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.
(5) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,
ab) az előkészítésben részt vevők nevét, véleményét,
ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják,
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
9. Az ülés vezetése
13. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést az ügyrendi bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, és az ügyrendi bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
d) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,
e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és
g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.
(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A települési képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát. Amennyiben az ülés napirendjébe nem kerülnek a javaslat(ok), a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe kötelezően fel kell venni a képviselő javaslatát, javaslatait.
(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
14. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
15. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban: hallgatóság) a kijelölt helyen a helyiség jobb és bal oldalán elhelyezett széksorokon foglalhatnak helyet.
(2) A hallgatóság a napirendekhez hozzászólhatnak.
(3) A polgármester legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólási jogot biztosít a hallgatóság minden egyes tagjának.
10. A tanácskozás rendjének fenntartása
16. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.
(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:
a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
11. Döntéshozatal
17. § (1) A képviselő-testület döntéseit – határozat, rendelet – kézfeltartás útján történő szavazással hozza.
(2) A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodó tartalmúak lehetnek.
(3) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő;
b) a polgármester;
c) az alpolgármester,
d) a bizottság elnöke,
e) a jegyző.
(4) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.
(5) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.
(6) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság részt vesz, ha a rendelet tárgya érinti a feladat-és hatáskörét.
b) A tervezetet megvitatás céljából a bizottság elé kell terjeszteni, amely azt megvitatja, az a) pontban meghatározott esetben. Erre az ülésre a jegyzőt és szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni.
c) A jegyző – a polgármester és a bizottság egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
12. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás
18. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
19. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármesternek a települési képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.
(2) A települési képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
(3) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.
20. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása előtt a 3 fő települési képviselőből álló szavazatszámláló bizottságot kell alakítani.
(2) A bizottság elnökét a képviselő-testület a szavazás előtt megválasztja.
(3) A szavazólap elkészítéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A szavazólapot a lepecsételt urnába kell helyezni a titkos szavazáskor.
(4) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a polgármestertől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.
21. § A szavazólap kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően a szavazatszámláló bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
13. A rendelet kihirdetése
22. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Tardosi Közös Önkormányzati Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 5 napra kell kifüggeszteni.
(3) Az önkormányzati rendelet egy példánya a községi könyvtárban is megtalálható.
14. Közmeghallgatás
23. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 10 nappal a következő helyeken:
a) az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel,
b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel és
c) a helyi kábeltévén keresztül.
(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
24. § A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.
15. Jogszabálysértés jelzése
25. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek és szervének, ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület, és szerve működése jogszabálysértő.
(2) A jegyző észrevételét:
a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy
b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy
c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság vagy társulás elnökének.
16. Bizottságok
26. § (1) 3 A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot, Szociális Bizottságot és Műszaki Bizottságot hoz létre.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 képviselő tagból áll. Az Ügyrendi Bizottság feladata:
17. A bizottságok működésének közös szabályai
27. § (1) A bizottságok önálló munkatervet készítnek minden év február 15-ig.
(2) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.
(3) A bizottságok munkájába külső szakértőt vonhatnak be.
(4) A bizottságok napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottságok tagjai.
(5) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.
(6) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.
(7) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:
28. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottsági ülés helyéről, időpontjáról, napirendjéről az ülést megelőző 5. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel,
b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel és
c) a helyi kábeltévén keresztül.
18. Az önkormányzat szervei
29. § (1) Az önkormányzat szervei:
19. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk
30. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk estére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra az igazgatási előadó látja el.
20. Egyéb működési kérdések és a falugyűlés tartásának szabályai
31. § A települési képviselők az ülésteremben a tanácskozás ideje alatt mobiltelefont nem használhatnak.
32. § A képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének elmulasztása esetén kettő hónapon át tiszteletdíjának 50 %-ára jogosult.
33. § A képviselő-testületi ülésről, bizottsági ülésről készült jegyzőkönyv két példányban készül, melyet a község könyvtárában, valamint a közös önkormányzati hivatalban kell elhelyezni.
34. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.
(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé az önkormányzat hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására. A falugyűlésen ismertetni kell a pénzügyi gazdálkodás helyzetét.
(3) A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek:
21. A települési nemzetiségi önkormányzat testületi működésének biztosítása
35. § (1) Tardos Község Önkormányzata a Tardosi Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez ingyenes teremhasználatot biztosít a Közösségi Házban – Tardos, Rákóczi Ferenc utca 19. – annak nyitvatartási ideje alatt. A helyiségben ezen idő alatt telefon, internetkapcsolat, számítógép, nyomtató áll rendelkezésre díjmentesen.
(2) A Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat
22. Az Önkormányzat alaptevékenységének funkciók szerinti besorolása, megnevezése és felsorolása
36. § Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását, megnevezését és felsorolását e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
23. Záró rendelkezések
37. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti:
1. Tardos Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 10/2007. (IV.1.) önkormányzati rendelet,
2. Tardos Község Önkormányzatának a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2007. (IV.1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 3/2008. (II.18.) önkormányzati rendelet.
A 6. § (2) bekezdését a Tardos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet a Tardos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (X. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Tardos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.