Tardos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XII. 10.) önkormányzati rendelete

Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I.31.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 12. 11

Tardos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XII. 10.) önkormányzati rendelete

Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I.31.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.12.11.

[1] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdése szerint a képviselő-testület a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza meg.

[2] Tardos Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az Önkormányzat székhelye: 2834. Tardos, Rákóczi Ferenc utca 10., működési területe: Tardos közigazgatási területe.

2. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 5. alcíme a következő 6/A. §-sal egészül ki:

„6/A. § (1) A képviselő-testület ünnepélyes alakuló ülésére szóló meghívót az ülés előtt legalább három nappal kell kiküldeni, és erről a helyben szokásos módon, továbbá az önkormányzat honlapján való megjelentetésével tájékoztatni kell a lakosságot.

(2) Az alakuló ülés meghívójának és az előterjesztéseknek a megválasztott képviselők részére történő eljuttatásáról a jegyző írásban vagy elektronikus úton gondoskodik.

(3) Az alakuló ülés napirendi pontjai a következők:

a) az alakuló ülés ünnepélyes megnyitása a polgármester által, a Himnusz elhangzása,

b) az alakuló ülés határozatképességének megállapítása

c) a helyi választási bizottság elnökének tájékoztatója a választás végleges eredményéről,

d) a megválasztott képviselők és a polgármester eskütétele külön-külön, melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő,

e) a polgármesteri program ismertetése,

f) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata, a képviselő-testület döntése alapján annak módosítása vagy új rendelet megalkotása,

g) szavazatszámláló bizottság elnökének és tagjainak megválasztása,

h) alpolgármester megválasztása,

i) az alpolgármester eskütétele, melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő,

j) a polgármester juttatásának és költségtérítésének megállapítása,

k) az alpolgármester juttatásának és költségtérítésének megállapítása,

l) a képviselő-testület bizottságainak – elnökének, tagjainak - megválasztása,

m) a képviselő-testület nem képviselő-testületi tagjainak eskütétele melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő,

n) képviselői, bizottsági tiszteletdíjakról, természetbeni juttatásokról döntés,

o) az önkormányzat társulásokban történő képviseletéről döntés,

p) tájékoztatás a képviselői összeférhetetlenségi szabályokról,

q) tájékoztatás a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség szabályairól,

r) a Szózat elhangzása és

s) az alakuló ülés bezárása.

(4) Az alakuló ülésen a (3) bekezdésben meghatározott napirendeken kívül más napirend is tárgyalható a képviselő-testület döntése alapján.

(5) Az esküvevő - eskü szövegét előmondó -, a helyi választási bizottság elnöke, távolléte, akadályoztatása esetén a polgármester, mindkettőjük távolléte vagy akadályoztatása esetén a korelnök.

3. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 16. §-a a következő (3)–(9) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, melynek során:

a) a napirend előadója – amennyiben az előterjesztés teljes szövege írásban kiküldésre került – a vita megkezdése előtt szóbeli kiegészítést tehet, ha az új információt tartalmaz.

b) az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

c) Az ülésen megjelent választópolgárok a napirendhez kapcsolódva kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak, feltéve, ha számukra a polgármester hozzászólási jogot enged.

(4) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc lehet. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 3 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése esetén a polgármester megvonja a szót a felszólalótól.

(5) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(6) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(7) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik.

(8) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek és szervének, ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület és szerve működése jogszabálysértő. A jegyző az észrevételét:

a) a jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy

b) a képviselő-testületi ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy

c) c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, a bizottság vagy a társulás elnökének.

(9) Bármelyik képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

4. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 17. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:)

„c) A jegyző – a polgármester és a bizottság véleményezése után – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.”

5. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 26. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) A polgármester a két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan és a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyek közül – az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével - az alábbiakban dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett:

a) folyamatban lévő beruházás esetén minden olyan kérdésben, amely az önkormányzatot vagy annak vagyonát károsodástól óvja meg, illetve a beruházás eredményes befejezéséhez szükséges, a beruházást elhatározó képviselő-testületi döntés keretei között,

b) a település működésével, működtetésével összefüggő minden olyan kérdésben, amellyel károsodástól óvja meg az önkormányzatot vagy annak vagyonát.

c) dönt olyan pályázatok benyújtásáról és az ahhoz kapcsolódó dokumentumok aláírásáról, amelyhez önerő nem szükséges.

(5) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével - a vagyongazdálkodásról szóló rendeletben foglalt vagyonhasznosítási ügyben - ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését - döntést hozhat.

6. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 29. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

7. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„37. § (1) A képviselő-testület üléseiről a tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket tartalmazó írásos jegyzőkönyvet kell készíteni. Az írásos jegyzőkönyv a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:

a) távolmaradt képviselők nevét,

b) az ülés jellegét - soros, soron kívüli, alakuló, továbbá nyílt vagy zárt ülés -,

c) napirendi pontonként a napirend tárgyát, az előadók és felszólalók nevét, a kérdések, a szóbeli előterjesztések, illetőleg hozzászólások lényegét,

d) a módosító javaslatokat,

e) az ülésen történt fontosabb eseményeket,

f) az ülés befejezésének idejét.

(2) A napirendi pont zárt ülésen való tárgyalásáról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, a jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok megtartásával. A zárt ülés jegyzőkönyvébe betekinteni az adatvédelmi szabályok betartásával lehet.

(3) A jegyzőkönyvben a szóbeli előterjesztéssel érintett napirendi pontok tartalmát kell kivonatosan rögzíteni.

(4) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv mellékletét képezi:

a) meghívó,

b) a jelenléti ív,

c) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv és mellékletei.

(5) A nyílt ülés jegyzőkönyvébe történő betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni.

(6) A jegyzőkönyvet a Tardosi Közös Önkormányzati Hivatalban ügyfélfogadási időben lehet megtekinteni.

(7) A jegyzőkönyv oldalait folyamatos sorszámozással kell ellátni és a lapokat olyan módon összefűzni, hogy az okirat sérelme nélkül ne legyen megbontható.

8. § A Tardos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

9. § Ez a rendelet 2025. december 11-én lép hatályba.

1. melléklet a 12/2025. (XII. 10.) önkormányzati rendelethez