Kömlőd Község Önkormányzata 4/2020 (IV.15..)

Kömlőd Község Önkormányzat Polgármesterének 4/2020.( IV.15.) rendelete az önkormányzat 2020.évi költségvetéséről szóló 1/2020 (II.10) önkormányzati rendelet módosításról

Hatályos: 2020. 04. 16- 2020. 04. 16

Kömlőd Község Önkormányzat Polgármesterének

                                                     4/2020.( IV.15.)  rendelete az önkormányzat 2020.évi költségvetéséről szóló

1/2020 (II.10)

                                                                 önkormányzati  rendelet módosításról



A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46.§ (4) bekezdése szerinti hatáskörében eljáró Kömlőd Község Polgármestere , a  40/2020.(III.11.) Korm. rendelettel kihirdetett  veszélyhelyzetre tekintettel,, a veszélyhelyzet idejére biztosított polgármesteri feladat- és hatáskörömben eljárva, az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 34.§ (4)  bekezdése alapján   a következőket rendelem el:

Kömlőd Község Képviselő-testülete a 2020. évi költségvetéséről szóló 1/2020 (II.10)

képviselő-testületi rendeletét (továbbiakban: rendelet) az alábbiakban módosítja:



  1. Általános rendelkezések


1.§  A rendelet hatálya Kömlőd Község Önkormányzata Képviselő-testületére és szervére, Kömlőd Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) által fenntartott költségvetési szervre (intézményre) terjed ki, továbbá az államháztartáson belül és kívül átadott pénzeszközök tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik a pénzeszköz átadásban, vagy támogatásban részesülnek.


2.§ (1) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat továbbá a 2020. évi gazdálkodás főbb szabályait.


(2) Az önkormányzat 2020. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzi ki:


  1. az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:

aa) az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az ésszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,

ab) az önkormányzatra háruló pénzbeli és természetbeni szociális feladatok  ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését, és

ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,


  1. az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:

            ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú       kiadások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,

            bb) a már benyújtott pályázatok önrészét szükséges biztosítani,

bc) az elnyert pályázatok megvalósításával összefüggő többletkiadásokat a költségvetési lehetőségek figyelembevételével lehet biztosítani,

bd) a több éves kihatással járó kötelezettségvállalások 2020. ütemévre vonatkozó forrás szükségletét a döntések alapján szükséges biztosítani,

bf) az induló pályázatok adta lehetőségekkel élni kell a költségvetési lehetőségek figyelembe vétele mellett, 

bg) a 2020. évben induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltakat figyelembe kell venni,

bh) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni, és

bi) a felhalmozási célú feladatok esetében indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, amely során a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.


(3) A (2) bekezdésben foglalt célok végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, Településgazdasági Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szerv vezetőjének és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önkormányzat és a költségvetési szerve ellenőrzésének megszervezéséért a - Dadi Közös Önkormányzati Hivatal által megbízott belső ellenőr közreműködése alapján - az önkormányzati hivatal vezetője a felelős.


3.§ (1) Az önkormányzat 2020. évi költségvetése kiadási címrendjében az önkormányzat és költségvetési szerve (Gézengúz Óvoda) címet alkotnak. Az önkormányzat címszáma 1., a költségvetési szerv címszáma: 2.

(2) A rendelet címrenden kívüli mellékleteit a 4. § határozza meg.


4.§(1)Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 1. melléklete tartalmazza.


(2) Az önkormányzati szinten összesített működési célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 2. melléklete, a felhalmozási célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.


(3) A költségvetés bevételeinek mérlegszerű bemutatását a rendelet 4. melléklete, a kiadások mérlegszerű bemutatását a rendelet 5. melléklete tartalmazza.


(4) A 4.§ (1) bekezdésben megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a rendelet 6. melléklete tartalmazza.


(5) A működési célú költségvetési kiadási előirányzatokat címenként, alcímenként, gazdálkodó szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a rendelet 7. melléklete tartalmazza.


(6)Az egyéb működési célú kiadások között szereplő egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre és az egyéb államháztartáson kívülre történő támogatások kiadásait támogatásonként a rendelet 8. melléklete tartalmazza.


(7)  Az önkormányzat és költségvetési szervek felhalmozási célú költségvetési és finanszírozási célú kiadásainak előirányzatait a rendelet 9. melléklete tartalmazza.


(8) Az általános tartalék összegét, valamint a céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a rendelet 10. melléklete tartalmazza. 2020-as évre nem lett betervezve általános és céltartalék.


(9) Az önkormányzat és a költségvetési szerve kiadásait és bevételeit- az irányító szervi támogatásokkal együtt - összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban, a rendelet 11. melléklete tartalmazza.


(10) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a rendelet 12. melléklete tartalmazza. 


(11) Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szerv európai uniós támogatásból megvalósuló projektjeinek kiadásait és bevételeit a rendelet 13. melléklete tartalmazza.


(12) A rendelet 14. melléklete az önkormányzat részére a központi költségvetésből nyújtott támogatásokat jogcímenkénti bontásban tartalmazza.


(13) A rendelet 15. melléklete az önkormányzat által 2020. évben adott közvetett támogatások és kedvezmények összegeit, a 16. melléklete az önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazza.

(14)A rendelet 17. melléklete az önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és állami feladatok megbontásban tartalmazza.









  1. A bevételek és kiadások főösszege, a hiány mértéke és finanszírozás módja


5.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetésének           

          a) a költségvetési bevételi főösszegét                                                  117 941 813 Ft -ban,

          b) a költségvetési kiadási főösszegét                                                   252 951 213 Ft -ban,

          c) a finanszírozási bevételét                                                                165 094 700 Ft -ban, és

          d) a finanszírozási kiadását                                                                   30 085 300 Ft -ban,

          e) Költségvetési bevétel előirányzatát összesen:                                    283 036.513 Ft-ban

          f) Költségvetési kiadás előirányzatát   összesen:                                   283.036.513 Ft-ban


állapítja meg központi irányító szervi támogatás nélkül.


(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetésének a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként megállapított hiány összegét  Ft-ban állapítja meg, melyből:

            a) működési célú és

            b)  felhalmozási célú.


(3) A költségvetés egyensúlyának biztosításához az előző évi maradvány igénybevételéről Képviselő-testület.

                                                                                              

(4) A költségvetési hiány a belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek:                                         a)  az előző év költségvetési maradványának igénybevétele: 165 094 700 Ft, melyből:

                        aa)                               működési célú

                        ab)      165 094 700 Ft  felhalmozási célú

  .                                                

                       

(5) Az önkormányzat költségvetésének főösszegét központi irányító szervi támogatás nélkül 197 825 700  Ft bevétellel és 197 825 700 Ft kiadással állapítja meg.


(6) Az önkormányzat költségvetésének központi irányító szervi támogatási előirányzatot is tartalmazó főösszegét 283 036 513 Ft bevételi előirányzattal és 283 036 513 Ft kiadási előirányzattal állapítja meg.


(7) Az önkormányzat által engedélyezett létszám                                                                           

a) a közalkalmazottak létszáma                                                              3, fő,

b) a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám                           1,0 fő,

  1.                                                                                                      .


(8) A Képviselő-testület az 5.§. (1) bekezdés szerinti hiányt az előző év költségvetési maradványának igénybevételével  finanszírozza. Az önkormányzat 2020. évben hitelfelvételt nem tervez.



  1.  A tartalék előirányzatok


6.§

 (1) Az önkormányzat a költségvetési rendelet 5.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból általános tartalékot nem képez. Az általános tartalék összegét a rendelet 10. melléklete tartalmazza. Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.


(2) Rendkívüli, halasztást nem tűrő esetben a polgármester legfeljebb évi 500 000 Ft összeghatárig átruházott hatáskörben dönthet a költségvetési bevételek  felhasználásáról. A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntéséről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.


(3) Az általános tartalék terhére hozott döntések esetén az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.


(4) A költségvetési rendelet 5.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból  céltartalékot  nem képez. A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a rendelet 10. melléklete tartalmazza.


(5) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.


  1. Előre nem tervezhető bevételek, kiadások


7.§ (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerv feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.

A költségvetési szerv esetében ehhez a gazdálkodási feladatát ellátó kijelölt költségvetési szerv gazdasági vezetőjének ellenjegyzése szükséges. Az olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.


(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben az irányító szerv előzetes hozzájárulása szükséges kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként a 200 000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez előirányzatában rendelkezésre áll.


(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.


(4) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja. Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja.


(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a képviselő- testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket kivéve – a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, életveszélyt, súlyos balesetveszély elhárítása céljából esetenként 500 000 Ft összeghatár erejéig dönthet. Amennyiben a kiadások fedezete nem áll rendelkezésre az adott évi költségvetésben, akkor a szükséges forrás megteremtése érdekében a polgármester - kiadási főösszeget nem érintő - előirányzat átcsoportosításról dönt. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.



  1. Az önkormányzat és a költségvetési szervek gazdálkodása


8.§(1) Az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, a költségvetési szerv feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a költségvetési szerv vezetője a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Képviselő-testületi döntés alapján lehet.


(2)Az önkormányzat és a költségvetési szerve a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét - kivéve a (3) – (4) bekezdésben foglaltakat - nem léphetik túl.


(3) Az előirányzat az önkormányzat és a költségvetési szerve költségvetésébe beépül, ha központi támogatást, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többletet év közben az Országgyűléstől, a Kormánytól, valamely költségvetési fejezettől, vagy elkülönített állami pénzalaptól kap, vagy többlettámogatásban részesül, ennek realizált összegével előirányzat módosítást hajt végre a Képviselő-testület a Polgármester előterjesztésében.


(4) A költségvetési szerv előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkezik.


(5) A költségvetési szerv feladatellátás helyéül szolgáló ingatlant érintő fejlesztések, felhalmozások megvalósítója az önkormányzat.


(6) Az önkormányzat költségvetési szerve a hatáskörébe tartozó előirányzat változásairól minden hónap 10-ig információt szolgáltat az önkormányzatnak, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.


(7) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival a 2020.évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2021. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.


9.§(1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.


(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv- jóváhagyott előirányzatán felül- minden esetben csak a Képviselő- testület előzetes engedélyével hajthat végre.


(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.


(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni. A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.


(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.


10.§(1) Az önkormányzat és a költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.


(2) Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha az önkormányzat és a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.

(3) Az önkormányzat és a költségvetési szerve költségvetésükben nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező - gazdasági esemény felmerülésekor, a bevétel realizálódását követően a realizálódott bevétel összegével megegyező összegű bevételi előirányzat emelése mellett emelhetik kiadási előirányzataikat a Képviselő-testület döntése alapján.


11.§ (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármester számára biztosítja az önálló jogi személyiségű önkormányzat kiadásainak kiemelt előirányzatai közötti előirányzat átcsoportosítást a hivatali pénzügyi vezetőjének ellenjegyzése mellett.


(2) A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv költségvetési kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra a jogszabályban meghatározottak betartása mellett jogosult a gazdasági vezető ellenjegyzése mellett. A   kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás végrehajtását megelőzően a költségvetési szerv vezetője  indokolással, pénzügyi számításokkal alátámasztott jelentést terjeszt elő a polgármesternek,  aki azt  a törvényességi  és  gazdaságossági szempontból felülvizsgálja.


12.§ (1) A 2019. évi maradvány elszámolása során az önkormányzat és a költségvetési szerve működési célú kötelezettséggel terhelt maradványa visszapótlásra kerül, míg az ezen felüli szabad maradvány elvonásra kerül az irányító szervi támogatás egyidejű csökkentése mellett. A projektekkel összefüggő működési célú, valamint a felhalmozási célú maradványok visszapótlásra javasolt részét a 2020. évi költségvetés eredeti előirányzatai tartalmazzák.


(2) Az önkormányzat és a költségvetési szervek előirányzatai a 2019. évi jóváhagyott költségvetési maradvány igénybevételének előirányzatával növekedhetnek. A Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevétele előirányzatának megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.


13.§ (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerve a megállapított személyi juttatásból foglalkoztatható 2020. évre engedélyezett - közfoglalkoztatott létszámot is tartalmazó - létszám előirányzatát a rendelet 7. melléklete tartalmazza.


(2) Az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) kormányrendelet (a továbbiakban: Ávr.) 51.§.(1) bekezdésében meghatározott személyi juttatás az önkormányzatnál, az önkormányzat költségvetési szervénél az e bekezdésben szereplő mérték 150 %-át nem haladhatja meg.


(3) Az önkormányzatnak és az önkormányzati költségvetési szervének az irányító által a költségvetési rendelettel engedélyezett létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.

A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.


(4) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.


(5) Az önkormányzatnak, a költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.


(6).

Az önkormányzatnál foglalkoztatott közalkalmazott foglalkoztatású munkavállalók 2020. évben bruttó 100 000 Ft/fő cafetéria juttatásban részesülnek.

.

A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók cafetéria juttatásban nem részesülnek.


(7) A polgármester 2020. évben bruttó 200 000 Ft/fő összegű cafetéria juttatásban részesül.


(8) 2019. január 1-jétől kezdődően a köztisztviselői illetményalap összege 2019. teljes évre - a költségvetési törvényben rögzítetthez képest 20%-kal emelt összegben - azaz 46 380 Ft-ban kerül megállapításra. 


14.§ (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerve beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2) Az önkormányzat és költségvetési szerve árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat Kömlőd Község Önkormányzatának beszerzési szabályzata tartalmazza.


(3) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket, megrendeléseket az önkormányzat esetében a polgármester írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzésével, költségvetési szerv esetén a költségvetési szerve vezetője a hivatal gazdasági vezetőjének pénzügyi ellenjegyzésével.


15.§Az önkormányzat és költségvetési szervének az éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.


16.§ Az önkormányzat költségvetési szervének 2020. évi támogatását – figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. számú törvény (a továbbiakban: Áht.)  78. § (2), illetőleg az Ávr. 122. § (2) bekezdésében foglaltakra finanszírozási terv alapján biztosítja. A tényleges pénzforgalomhoz igazodó fedezetet az önkormányzat fizetési számlájáról biztosítja.


17.§ (1) Az Áht. 85. §-ban és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerinti készpénzben történő teljesítésre vonatkozó részletes szabályokat az önkormányzati hivatal pénzkezelési szabályzata tartalmazza, melyet a költségvetés végrehajtása során a költségvetési rendelet hatálya alá tartozók kötelesek betartani.


(2) Az (1) bekezdésben foglaltak értelmében a költségvetési rendelet hatálya alá tartozók:

  1. a közfoglalkoztatásban résztvevők bére, valamint munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítései,
  2.  az egységes rovatrend K47. Intézményi ellátottak pénzbeli juttatásai rovaton elszámolandó kiadások és a K48 Egyéb nem intézményi ellátások rovatain elszámolt kiadások,
  3.  az egységes rovatrend K31. Készletbeszerzés és K34. Kiküldetések, reklám- és propagandakiadások rovatain elszámolandó kiadások,
  4.  az egységes rovatrend K61. Immateriális javak beszerzése, létesítése, K63. Informatikai eszközök beszerzése, létesítése és K64. Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó, kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzésére irányuló kiadások,
  5.  az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások és K123. Egyéb külső személyi juttatások rovatain elszámolandó, százezer forintot el nem érő kiadások,
  6.  az alkalmazottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez kapcsolódó napidíjak, illetménybe nem tartozó kiadások,
  7.  az illetékbélyeg-beszerzés kiadásai,
  8.  a c)–e) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67. Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások, és
  9.  az a)–h) pont szerinti kiadásokra az alkalmazottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek készpénzben történő teljesítésére igényelhetik – a költségvetési szerv pénzkezelési szabályzatában meghatározott házipénztári keret nagyságára is figyelemmel.



  1. Korlátozó és egyéb intézkedések


18.§ (1) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szerve szolgáltat, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörébe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület a költségvetési szerv kiadási előirányzatait csökkenti.


(2) A költségvetési szervtől a 2020. évi túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.


19.§ Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei költségvetésük végrehajtása során - a saját bevételeik teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhatnak fizetési kötelezettséget és teljesíthetnek kifizetést.


20.§ Az önkormányzatot, a költségvetési szervet megillető követelésről lemondani, fizetési halasztást, részletfizetést engedélyezni abban az esetben lehet - az Önkormányzat vagyonával kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló rendeletében foglaltak betartásával -, amennyiben az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti.


21.§ Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szerve szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni.


22.§ A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.


23.§ Az önkormányzati költségvetési szerv alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú. E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati alapítvány létrehozására is.


24.§ (1) Kömlőd község önkormányzata Képviselő-testülete önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozás állománya a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.


(2) Amennyiben az intézmény 30 napon túli tartozás állományának mértéke eléri éves eredeti előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió Ft-ot, és e tartozást egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani, a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles azt jelenteni és adatot szolgáltatni az önkormányzat jegyzőjének.




  1. Társadalmi önszerveződő közösségek és egyéb támogatások


25.§ (1) A Képviselő-testület az e rendelet 8-9. mellékletében meghatározott és részletezett kiadási előirányzat mértékéig támogatja a rendelet 8-9. mellékletében nevesített vett társadalmi önszerveződő közösségeket (civil szervezeteket, egyházakat, alapítványokat) és magánszemélyeket.


(2) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.


(3) A támogatásban részesülő szervezetek és magánszemélyek - az államháztartáson belüli szervezetek, a közbiztonsági feladatokat ellátó szervezet, a Kömlőd Református Egyházközség, a Kömlőd Katolikus

Egyház, valamint a visszatérítendő önkormányzati támogatásban részesülő szervezetek kivételével - a kapott pénzeszközökről legkésőbb tárgyév december 31-ig kötelesek elszámolni.




  1. Végrehajtási szabályok


26.§ Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szerv vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért.


27.§ Az önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.


28.§ (1) A polgármester 2020. évben a rendelet 7. mellékletében meghatározott dologi kiadások előirányzatán belül legfeljebb évi 635 e Ft-os keret terhére vállalhat kötelezettséget belterületi utak és legfeljebb évi 1 058 e Ft-os keret terhére vállalhat kötelezettséget külterületi utak karbantartására.


(2) A polgármester 2020. évben a rendelet 7. mellékletében meghatározott dologi kiadások előirányzatán belül legfeljebb évi 6 000 eFt-os keret terhére vállalhat kötelezettséget közbeszerzési tanácsadó, műszaki ellenőr, műszaki lebonyolító, pályázatíró igénybevételéről az önkormányzat és költségvetési szervének beruházásai, felújításai, beszerzései esetén. 


(3) A polgármester 2020. évben a rendelet 7. mellékletében meghatározott dologi kiadások előirányzatán belül legfeljebb évi 609 eFt-os keret terhére vállalhat kötelezettséget ügyvéd megbízására ügyvédi ellenjegyzéshez kötött szerződés megkötése esetén.


29. § Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé az Áht. 91. § (1) bekezdésében foglaltak szerint.





5. Záró rendelkezések


30. §   (1) Ez a rendelet 2020. április  16-án lép hatályba és április 17-én    hatályát veszti.





Bogáth István                                                                                 Mánomicsné Takács Erzsébet 

polgármester                                                                                                      jegyző



A kihirdetés napja:

2020. április 15.



Schvarczné Stieber Rita

      jegyző

   


.