Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2016. (XI.30.) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezések és a házszám-megállapítás szabályairól
Hatályos: 2022. 10. 27- 2023. 05. 31Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2016. (XI.30.) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezések és a házszám-megállapítás szabályairól
Dömös Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. A közterületek elnevezésére vonatkozó szabályok
1. § (1) A közterület elnevezésére, az elnevezés változtatására irányuló kezdeményezést írásban, Dömös Község Önkormányzat Képviselő-testületéhez nyújtható be.
(2) A közterületnév megállapítását vagy megváltoztatását kezdeményezheti:
1. a polgármester,
2. a Képviselő-testület Bizottsága,
3. helyi önkormányzati képviselő,
4. Dömös Község területén bejelentett lakcímmel rendelkező állampolgár, vagy
5. Dömös Község területén ingatlannal, székhellyel, telephellyel rendelkező jogi személy.
(3) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
1. a kezdeményezés okát,
2. az elnevezés megváltoztatásának szükségességét,
3. a javasolt elnevezés indokát,
4. a javasolt elnevezés kapcsolódásának indoklását a közterület környezetéhez, a településen belüli elhelyezkedéséhez, és
5. utalást a helytörténeti vagy egyéb vonatkozásra.
2. § (1) A közterületnevet jelző táblákat az utca elején és végén, valamint a keresztező utcáknál mindkét irányban el kell helyezni, saroképületen vagy kerítésen, illetve ennek hiányában a közterületre kihelyezett táblán, mely az önkormányzat kötelezettsége.
(2) Névváltozás előtti közterületnevet jelző táblát piros átlós vonallal áthúzva, egy évig kell az eredeti helyén fenntartani.
(3) A közterületnevet jelző tábla elhelyezésében érintett ingatlan tulajdonosa köteles a tábla kihelyezését tűrni.
(4) A közterület elnevezésének megállapításáról szóló döntést az érintett ingatlannal rendelkezni jogosultakon túl közölni kell a következő szervekkel:
1. Okmányiroda,
2. illetékes földhivatal,
3. rendőrkapitányság,
4. tűzoltóság,
5. mentőállomás,
6. postahivatal,
7. közmű-szolgáltatók,
8. cégbíróság.
2. A házszámok megállapításának előírásai
3. § (1) A beépített vagy beépítésre szánt területet házszámmal kell ellátni.
(2)1
(3) A házszám megállapításáról szóló döntést az érintett ingatlannal rendelkezni jogosultakon túl közölni kell a következő szervekkel:
1. postahivatal,
2. közmű-szolgáltatók.
3. A házszámtábla elhelyezésének szabályai
4. § (1) A házszám megjelölésére, az időjárási hatásoknak ellenálló, közterületről jól leolvasható házszámtáblát kell elhelyezni a házszám megállapítását követő 60 napon belül.
(2) A házszámtáblát az épület közterülettel érintkező homlokzatán, annak bejárat felőli részén, előkertes beépítési mód esetén – amennyiben közterületről a házszám nem olvasható – a kerítésen a bejárat mellett, kerítés hiányában a telek közterületi határvonalán fém, fa vagy műanyag rudazatra erősítve kell elhelyezni.
(3) A házszámtáblát csak úgy szabad elhelyezni, hogy a környezet beépítési adottságaihoz, a táj- és településképhez illeszkedjen, a telek és az épület rendeltetésszerű használatát, megközelítését ne akadályozza.
(4) A jogszabályban meghatározott védett műemléki területen egyedileg nem védett épület esetén e rendelete rendelkezéseit a műemlékvédelmi hatóság szakhatósági hozzájárulásában foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni. A védett épület vonatkozásában a jogszabály rendelkezési szerint kell eljárni.
(5) A házszámtábla saját költségen történő elhelyezéséről, folyamatos karbantartásáról, pótlásáról az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni.
5. § (1) A házszám megállapítási eljárás hivatalból vagy az ingatlantulajdonos kérelmére indul, a kérelmet az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani Dömös Község Önkormányzatán.
(2) A kérelemre indult eljárásban a kérelemhez mellékelni kell a telken meglévő önálló épületek vagy önálló rendeltetési egységek számát és elhelyezkedését feltüntető dokumentumot (helyszínrajz, alaprajz), társasház esetén a társasházi alapító okiratot, valamint az eljárási illetéket.
6. §2
4. Záró rendelkezések
7. § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő 15. napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Dömös Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014. (IX.11.) önkormányzati rendelete.
A 3. § (2) bekezdését a Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 26.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 6. §-t a Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 26.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.