Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2016. (XI.30.) önkormányzati rendelete

a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezések és a házszám-megállapítás szabályairól

Hatályos: 2022. 10. 27- 2023. 05. 31

Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2016. (XI.30.) önkormányzati rendelete

a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezések és a házszám-megállapítás szabályairól

2022.10.27.

Dömös Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. A közterületek elnevezésére vonatkozó szabályok

1. § (1) A közterület elnevezésére, az elnevezés változtatására irányuló kezdeményezést írásban, Dömös Község Önkormányzat Képviselő-testületéhez nyújtható be.

(2) A közterületnév megállapítását vagy megváltoztatását kezdeményezheti:

1. a polgármester,

2. a Képviselő-testület Bizottsága,

3. helyi önkormányzati képviselő,

4. Dömös Község területén bejelentett lakcímmel rendelkező állampolgár, vagy

5. Dömös Község területén ingatlannal, székhellyel, telephellyel rendelkező jogi személy.

(3) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

1. a kezdeményezés okát,

2. az elnevezés megváltoztatásának szükségességét,

3. a javasolt elnevezés indokát,

4. a javasolt elnevezés kapcsolódásának indoklását a közterület környezetéhez, a településen belüli elhelyezkedéséhez, és

5. utalást a helytörténeti vagy egyéb vonatkozásra.

2. § (1) A közterületnevet jelző táblákat az utca elején és végén, valamint a keresztező utcáknál mindkét irányban el kell helyezni, saroképületen vagy kerítésen, illetve ennek hiányában a közterületre kihelyezett táblán, mely az önkormányzat kötelezettsége.

(2) Névváltozás előtti közterületnevet jelző táblát piros átlós vonallal áthúzva, egy évig kell az eredeti helyén fenntartani.

(3) A közterületnevet jelző tábla elhelyezésében érintett ingatlan tulajdonosa köteles a tábla kihelyezését tűrni.

(4) A közterület elnevezésének megállapításáról szóló döntést az érintett ingatlannal rendelkezni jogosultakon túl közölni kell a következő szervekkel:

1. Okmányiroda,

2. illetékes földhivatal,

3. rendőrkapitányság,

4. tűzoltóság,

5. mentőállomás,

6. postahivatal,

7. közmű-szolgáltatók,

8. cégbíróság.

2. A házszámok megállapításának előírásai

3. § (1) A beépített vagy beépítésre szánt területet házszámmal kell ellátni.

(2)1

(3) A házszám megállapításáról szóló döntést az érintett ingatlannal rendelkezni jogosultakon túl közölni kell a következő szervekkel:

1. postahivatal,

2. közmű-szolgáltatók.

3. A házszámtábla elhelyezésének szabályai

4. § (1) A házszám megjelölésére, az időjárási hatásoknak ellenálló, közterületről jól leolvasható házszámtáblát kell elhelyezni a házszám megállapítását követő 60 napon belül.

(2) A házszámtáblát az épület közterülettel érintkező homlokzatán, annak bejárat felőli részén, előkertes beépítési mód esetén – amennyiben közterületről a házszám nem olvasható – a kerítésen a bejárat mellett, kerítés hiányában a telek közterületi határvonalán fém, fa vagy műanyag rudazatra erősítve kell elhelyezni.

(3) A házszámtáblát csak úgy szabad elhelyezni, hogy a környezet beépítési adottságaihoz, a táj- és településképhez illeszkedjen, a telek és az épület rendeltetésszerű használatát, megközelítését ne akadályozza.

(4) A jogszabályban meghatározott védett műemléki területen egyedileg nem védett épület esetén e rendelete rendelkezéseit a műemlékvédelmi hatóság szakhatósági hozzájárulásában foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni. A védett épület vonatkozásában a jogszabály rendelkezési szerint kell eljárni.

(5) A házszámtábla saját költségen történő elhelyezéséről, folyamatos karbantartásáról, pótlásáról az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni.

5. § (1) A házszám megállapítási eljárás hivatalból vagy az ingatlantulajdonos kérelmére indul, a kérelmet az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani Dömös Község Önkormányzatán.

(2) A kérelemre indult eljárásban a kérelemhez mellékelni kell a telken meglévő önálló épületek vagy önálló rendeltetési egységek számát és elhelyezkedését feltüntető dokumentumot (helyszínrajz, alaprajz), társasház esetén a társasházi alapító okiratot, valamint az eljárási illetéket.

6. §2

4. Záró rendelkezések

7. § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő 15. napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Dömös Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014. (IX.11.) önkormányzati rendelete.

1

A 3. § (2) bekezdését a Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 26.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

2

A 6. §-t a Dömös Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 26.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.