Súr Község Önkormányzati Képviselő testületének 9/2019 (XI.27.) önkormányzati rendelete

Súr Község önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2022. 10. 28- 2022. 11. 30

Súr Község Önkormányzati Képviselő testületének 9/2019 (XI.27.) önkormányzati rendelete

Súr Község önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2022.10.28.

Súr Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Súr Község Önkormányzata

(2) Az Önkormányzat székhelye: 2889 Súr, Szabadság tér 1.

2. § A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Bakonyszombathelyi Közös Önkormányzati Hivatal

2. Hatáskör átruházás

3. §1 (1) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását az egyes szociális és gyermekjóléti ellátási formák helyi szabályozásáról szóló 4/2015. (II. 25.) rendeletében foglaltak szerint ruházza át a polgármesterre, jegyzőre.

(2) A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ában meghatározott településképi eljárások lefolytatását a polgármesterre ruházza át.

3. A képviselő-testület ülései

4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.

(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos helyszíne: Súr Község Közös Önkormányzati Hivatalának tanácskozó terme. A közmeghallgatást a testületi ülés helyszínén tartja a képviselő-testület.

4. A rendes ülés

5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 10 alkalommal rendes ülést tart.

(2) Az ülés napját a tárgyhó harmadik hetének szerdájára, 16,00 órára kell ütemezni.

(3) A képviselő-testület július és augusztus hónapban nem tart rendes ülést.

5. Rendkívüli ülés

6. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítvány írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.

(2) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.

6. A képviselő-testület munkaterve

7. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év november 30-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.

(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:

a) az alpolgármester,

b) a települési képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága.

(3) A javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 1. napjáig juttatják el a polgármesternek.

8. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján, aki saját javaslattal is kiegészítheti azt. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a polgármester a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.

(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:

a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,

b) a napirend előterjesztőjének neve,

c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,

d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és

e) a közmeghallgatás időpontja.

7. Meghívó

9. § (1) A rendes ülések meghívóját és a kapcsolódó előterjesztéseket a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 5 nappal el kell juttatni elektronikus formában. A tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés meghívóját szintén az ülés előtt 5 nappal kapják meg elektronikus formában.

(2) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, sms-ben, olyan módon, hogy az ülést megelőző nap 12. órájáig megkapják a képviselők és a meghívottak az ülésre szóló meghívót, illetve értesüljenek az ülés időpontjáról.

(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:

a) a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,

b) intézmények vezetőit,

c) egyházak képviselőit.

(4) A képviselő-testületi ülés helyéről, idejéről, napirendjéről a polgármester tájékoztatást tesz közzé:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,

b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján és facebook oldalán történő megjelenítéssel

10. § A meghívó mellékletét képezi az előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb javaslat.

11. § Az előterjesztés írásban és szóban is beterjeszthető. Az előterjesztés tartalmazza a tényállást, valamint lehetőség szerint döntési alternatívákat. A rendelet tervezetek, a gazdasági és vagyoni ügyek csak írásban terjeszthetők elő.

8. Előterjesztés

12. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – dokumentum;

b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Előterjesztést tehetnek:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) jegyző,

d) bizottság elnöke,

e) képviselők, illetve az

f) intézményvezetők.

(3) Az előterjesztés első sorban írásban kerül benyújtásra. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 6. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.

(4) Az ülés vezetője halaszthatatlan esetben szóbeli sürgősségi előterjesztést is engedélyezhet (szóban vagy írásban). Sürgősségi előterjesztés akkor terjeszthető be, ha határidő mulasztás vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.

(5) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:

a) Az előterjesztés első része tartalmazza:

aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,

ab) az előkészítésben részt vevők nevét, véleményét,

ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják,

b) Az előterjesztés második része tartalmazza:

ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,

bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.

9. Az ülés vezetése

13. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a legidősebb képviselő hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, és a korelnök (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:

a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

d) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,

e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és

g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.

(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A települési képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát. Amennyiben az ülés napirendjébe nem kerülnek a javaslat(ok), a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe kötelezően fel kell venni a képviselő javaslatát, javaslatait.

(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

14. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

15. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban: hallgatóság) a kijelölt helyen elhelyezett széksorokon foglalhatnak helyet.

(2) A hallgatóság a napirendekhez hozzászólhatnak.

(3) A polgármester legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólási jogot biztosít a hallgatóság minden egyes tagjának.

10. A tanácskozás rendjének fenntartása

16. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:

a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és

b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.

11. Döntéshozatal

17. § (1) A képviselő-testület döntéseit – határozat, rendelet – kézfeltartás útján történő szavazással hozza.

(2) A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodó tartalmúak lehetnek.

(3) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő;

b) a polgármester;

c) az alpolgármester,

d) a bizottság elnöke,

e) a jegyző.

(4) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.

(5) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.

(6)

12. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás

18. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

19. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselők névsorát betűrendben olvassa fel.

(2) A települési képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.

(3) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.

20. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása előtt a 3 fő települési képviselőből álló szavazatszedő bizottságot kell alakítani.

(2) A bizottság elnökét a képviselő-testület a szavazás előtt megválasztja.

(3) A szavazólap elkészítéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A szavazólapot a lepecsételt urnába kell helyezni a titkos szavazáskor.

(4) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a polgármestertől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.

21. § A szavazólap kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően az szavazatszedő bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét a szavazatszedő bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

13. A rendelet kihirdetése

22. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Közös Önkormányzati Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 5 napra kell kifüggeszteni.

14. Közmeghallgatás

23. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 nappal a következő helyeken:

a) az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel,

b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján, facebook oldalán történő megjelenítéssel.

(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

24. § A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.

15. Jogszabálysértés jelzése

25. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek és szervének, ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület, és szerve működése jogszabálysértő.

(2) A jegyző észrevételét:

a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy

b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy

c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság vagy társulás elnökének.

16. Bizottságok

26. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 képviselő tagból áll. Az Ügyrendi Bizottság feladata:

a) a vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata,

b) a méltatlansági és összeférhetetlenségi ügyekben eljárás,

c) a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozat átvétele, kezelése.

(3) Az Ügyrendi Bizottság nyújtja a települési képviselők méltatlansággal, összeférhetetlenséggel, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos döntési javaslatait a képviselő-testület részére.

17. A bizottság működésének közös szabályai

27. § (1) A bizottság önálló munkatervet készít minden év február 15-ig.

(2) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.

(3) A bizottságok munkájába külső szakértőt vonhatnak be.

(4) A bizottságok napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottságok tagjai.

(5) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.

(6) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.

(7) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:

a) rendeletalkotással,

b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és

c) társulás alakításával, megszüntetésével

kapcsolatos ügyekben.

28. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) A bizottsági ülés helyéről, időpontjáról, napirendjéről az ülést megelőző 5. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé

a) az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel,

b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján, facebook oldalán történő megjelenítéssel.

18. Az önkormányzat szervei

29. § (1) Az önkormányzat szervei:

a) 1 főállású polgármester

b) 1 társadalmi megbízatású alpolgármester, melyet a képviselők közül választanak,

c) Ügyrendi Bizottság

d) 1 jegyző,

e) Bakonyszombathelyi Közös Önkormányzati Hivatal

(2) Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:

a) Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás

b) Közép-Duna Vidéke Hulladék gazdálkodás i Önkormányzati Társulás

19. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk

30. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk estére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra az igazgatási előadó látja el.

20. Egyéb működési kérdések és a falugyűlés tartásának szabályai

31. § (1) A települési képviselők az ülésteremben a tanácskozás ideje alatt mobiltelefont nem használhatnak.

(2) A képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének elmulasztása esetén egy hónapon át tiszteletdíjának 50 %-ára jogosult.

32. § A képviselő-testületi ülésről, bizottsági ülésről készült jegyzőkönyv egy példányban készül, melyet a közös önkormányzati hivatalban kell elhelyezni.

33. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.

(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé az önkormányzat hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására. A falugyűlésen ismertetni kell a pénzügyi gazdálkodás helyzetét.

(3) A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek:

a) településrendezéssel, településfejlesztéssel,

b) a település kultúrájával,

c) a település oktatásával kapcsolatos ügyekkel kapcsolatos javaslatok, kérdések.

(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(5) A falugyűlés a hirdetményben közzétett napirendeket tárgyalja.

(6) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.

(7) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a falugyűlést berekeszti.

21. A kormányzati funkciók

34. § A kormányzati funkciókat 1. melléklete tartalmazza.

22. Záró rendelkezések

35. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti:

a) Súr Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szervezeti és működési szabályzatról szóló 10/2014. (XI. 19.) rendelete,

b) Súr Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szervezeti és működési szabályzatról szóló 10/2014. (XI. 19.) rendelet módosításáról szóló 1/2015. (I. 29.) rendelete,

c) Súr Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szervezeti és működési szabályzatról szóló 10/2014. (XI. 19.) rendelet módosításáról szóló 8/2015. (VI. 29.) rendelete.

Sógorka Miklós Varga Sándor
polgármester jegyző

1. melléklet2

Kormányzati funkciók

1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2. 013320 Köztemető – fenntartás és működtetés

3. 013340 Az állami vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5. 041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

6. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

7. 051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

8. 064010 Közvilágítás

9. 072111 Háziorvosi alapellátás

10. 072311 Fogorvosi alapellátás

11. 074031 Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás

12. 081045 Szabadidősport – tevékenység és támogatás

13. 082044 Könyvtári szolgáltatások

14. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

15. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetés feladatai

16. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

17. 107051 Szociális étkeztetés

18. 8891130 Gyermekek napközbeni ellátása

19. 066010 Zöldterület kezelés3

20. 013360 Más szerv részére végzett pénzügyi, gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások4

21. 107070 Menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása

22. 062020 Település fejlesztés, igazgatás

23. 082094 Közművelődés- kulturális alapú gazdaságfejlesztés

1

A 3. § a Súr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet a Súr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 1. melléklet cím szövegét a Súr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

4

Az 1. melléklet cím szövegét a Súr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.