Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete

a felnőtt korúakra vonatkozó személyes gondoskodás helyi szabályairól, valamint a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

Hatályos: 2025. 06. 28

Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete

a felnőtt korúakra vonatkozó személyes gondoskodás helyi szabályairól, valamint a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

2025.06.28.

[1] Biatorbágy Város Önkormányzata elkötelezett a településen élő szociálisan rászoruló személyek, fiatal felnőttek és gyermekes családok élethelyzetének javítása iránt, melyet költségvetési lehetőségei függvényében személyes gondoskodást nyújtó ellátások nyújtásával is biztosítani kíván.

[2] A szabályozás célja, hogy Biatorbágy Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) megteremtse a jogszabályi hátterét és intézményrendszerének kereteit az egyénre szabott személyes gondoskodás nyújtásának a szociális rászorultak részére, figyelembe véve korukat, egészségi és mentális állapotukat, lakóhelyük földrajzi elhelyezkedését, a szolgáltatásokhoz való hozzáférésük lehetőségeit, a jogosultság feltételeit és azok elbírálásának szabályait, a fizetendő térítési díjakat, továbbá, hogy segítséget nyújtson a krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzésére, és ilyen helyzethez vezető okok megelőzésére, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítésére, segítse a családokat a gyermekek felnevelésében, a veszélyeztetés megszüntetésében.

[3] Biatorbágy Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. §-ában, továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet alapelvei

1. § Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Segíteni kívánja a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítését, illetve gondoskodni kíván a gyermekek veszélyeztetettségének megszüntetése elősegítésében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (a továbbiakban: Gyvt) meghatározott alapvető szabályokra figyelemmel. Ösztönözni kívánja azonban a kérelmezőket arra, hogy tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy maguk és családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemmel gondoskodjanak, mivel az egyének, családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése céljából.

2. A rendelet hatálya

2. § E rendelet hatálya kiterjed a Biatorbágy közigazgatási területén élő, itt bejelentett állandó lakóhellyel, vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában és a Gyvt. 4. §-ában meghatározott jogosultakra.

II. Fejezet

Az ellátásokra vonatkozó általános rendelkezések

3. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

3. § (1) Az önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat biztosít az alábbiak szerint:

a) Szociális alapszolgáltatások:

aa) étkeztetés

ab) házi segítségnyújtás

ac) családsegítés

ad) tanyagondnoki szolgáltatás

ae) idősek nappali ellátása – Idősek Klubja

af) időskorúak gondozóháza - átmeneti intézményi elhelyezés

b) Gyermekjóléti alapellátások:

ba) család- és gyermekjóléti szolgáltatás

bb) gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde, időszakos gyermekfelügyelet, játszócsoport, alternatív napközbeni ellátás)

bc) gyermekek átmeneti gondozása (családok átmeneti otthona).

(2) Az önkormányzat a szociális alapszolgáltatásokat

a) az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, családsegítés, tanyagondnoki szolgáltatás tekintetében a Biatorbágyi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (a továbbiakban: Családsegítő Szolgálat) útján,

b) az idősek nappali ellátása – Idősek Klubja, valamint idősek átmeneti intézményi ellátása tekintetében a Boldog Gizella Alapítvánnyal kötött ellátási szerződés útján biztosítja.

(3) Az önkormányzat a gyermekjóléti alapellátásokat

a) a család- és gyermekjóléti szolgáltatás, valamint az alternatív napközbeni ellátás tekintetében a Családsegítő Szolgálat útján,

b) a bölcsődei ellátás, az időszakos gyermekfelügyelet, valamint a játszócsoport tekintetében a Biatorbágyi Gólyafészek Bölcsőde (a továbbiakban: Bölcsőde) útján,

c) a családok átmeneti otthona tekintetében az S.O.S. Krízis Alapítvánnyal kötött ellátási szerződés útján biztosítja.

4. § Az ellátási szerződés keretében biztosított szociális és gyermekjóléti szolgáltatásoknál az Szt., illetve Gyvt. és végrehajtási rendeletének szabályai az irányadók.

5. § E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használatos fogalmak meghatározása a Szt. 4. § alapján, valamint a Gyvt. 5. § alapján történik.

4. Ellátás igénybevételének módja

6. § (1) A szociális szolgáltatások és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátások igénybevételére az Szt. 93-94/D. §-aiban, a Gyvt. 31-32. §-aiban, valamint az e rendeletben szabályozottak az irányadóak. E rendelet 3. §-ában meghatározott ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője (a továbbiakban együtt: kérelmező) kérelmére történik.

(2) A 3. § (1) bekezdésben foglalt gyermekjóléti alapellátások igénybevétele esetén, ha az ellátás önkéntes igénybevételével a gyermek védelme nem biztosított, az ellátás kötelező igénybevétele rendelhető el. Cselekvőképtelen személy kérelmét a törvényes képviselője, korlátozottan cselekvőképes személy kérelmét a törvényes képviselő beleegyezésével a kérelmező önállóan terjesztheti elő.

(3) A kérelmet

a) az étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés, család- és gyermekjóléti szolgáltatás, alternatív napközbeni ellátás és gyermekek átmeneti gondozása (családok átmeneti otthona) tekintetében a Családsegítő Szolgálat vezetőjéhez kell előterjeszteni szóban vagy írásban. A szóban előterjesztett kérelmet a jogszabály szerinti tartalmú tájékoztatási nyilatkozat rögzíti, melyet a kérelmező vagy törvényes képviselője aláír.

b) a tanyagondnoki szolgáltatás tekintetében a Képviselő-testület tanyagondnoki szolgáltatásról szóló 10/2021. (VII.29.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: tanyagondnoki rendelet) 6. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell bejelenteni.

c) az időskorúak gondozóháza - átmeneti intézményi elhelyezés tekintetében Biatorbágy Város Polgármesteri Hivatalában (a továbbiakban: Hivatal), az erre rendszeresített formanyomtatványon kell előterjeszteni, melyek személyes átvételét a Hivatal ügyfélfogadási időn kívül is, teljes munkaidőben köteles biztosítani.

d) az idősek nappali ellátása és demens személyek nappali ellátása – Idősek Klubja tekintetében a Boldog Gizella Alapítványnál kell előterjeszteni.

e) a gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde, időszakos gyermekfelügyelet, játszócsoport) tekintetében a Biatorbágyi Gólyafészek Bölcsőde intézményvezetőjéhez kell benyújtani.

(4) A kérelemhez vonatkozó jogszabályban, illetve az intézmény által meghatározott mellékleteket és igazolásokat - beleértve a speciális orvosi véleményt is - kell csatolni, mely a jogosultság elbírálásához és a térítési díj megállapításához szükséges.

(5) A kérelem előterjesztésekor – a térítésmentesen biztosítandó ellátások kivételével – valamennyi személyes gondoskodási forma esetén be kell nyújtani a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: SzCsM rendelet) 1. sz. mellékletének II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot. A térítésmentesen biztosítandó Családsegítés szolgáltatás igénybevétele kivételével csatolni kell továbbá rendszeres jövedelem esetén (fizetés, nyugdíj) az utolsó havi nettó jövedelemigazolást, egyéb jövedelmeknél az utolsó 1 évet kell figyelembe venni. Amennyiben jövedelmét hitelt érdemlően igazolni nem tudja, a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata is elfogadható.

(6) Az ellátást nyújtó intézmény vezetője köteles az igénylőt 15 napon belül értesíteni arról, hogy jogosult-e a kért személyes gondoskodást nyújtó ellátásra, s ha igen, akkor mely időponttól és hol biztosítható az ellátás, valamint az ellátásért mennyi térítési díjat köteles fizetni.

(7) A gondoskodást nyújtó intézmény vezetője jogszabály szerinti nyilvántartást vezet az elutasítottakról, szükség esetén intézkedik a házi segítségnyújtás keretében történő gondozásról. A személyes szociális gondoskodásban részesülő személyekről az ellátó intézmény vezetője nyilvántartást vezet.

(8) A kérelem benyújtását követően az eljáró intézmény minden esetben köteles az illetékességet, új igénylők esetén a szociális rászorultságot vizsgálni, illetve az Szt-ben meghatározottak szerint felülvizsgálni.

(9) A Családsegítő Szolgálat felé jelzett kérelem elbírálása az intézmény vezetőjének a hatásköre, melyet a családsegítők felé delegál. A szolgáltatást a jelzőrendszer tagjaitól jövő jelzésre fel kell ajánlani az érintetteknek. A kérelem elbírálásának szempontjait a Szakmai program tartalmazza. Az elbíráláskor figyelembe kell venni a kérelmező/érintettek lakhelyét, tartózkodási helyét, a feltárt vagy jelzett problémákat. Az igénybevétel elbírálásakor figyelemmel kell lenni az Szt. 64. § előírásaira.

(10) Az intézményvezető házi segítségnyújtás esetén az orvossal együttműködve kitölti a 36/2007. (XII.22.) SzMM rendelet 3. § szerinti értékelő adatlapot és – fennállásuk esetén – beszerzi a 4. §-ban szereplő egyéb körülményeket alátámasztó igazolásokat a gondozási szükséglet megállapításához. Étkeztetés és házi segítségnyújtás igénylése esetén beszerzi az igénylő havi jövedelméről szóló igazolást.

(11) A Családsegítő Szolgálat, illetve a Hivatal a jövedelemszámítással kapcsolatos szabályok, valamint a vélelmezett jövedelem megállapításánál az Szt-ben, továbbá az SzCsM rendeletben foglalt követelményekből indul ki. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy méltányossági alapon történő elbírálás alapján – a Családsegítő Szolgálat intézményvezetőjének javaslatára – a térítési díjat csökkentheti, vagy elengedheti. Erről a polgármester határozatban dönt.

(12) E rendelet alkalmazásában rendkívül indokolt eset különösen: elemi kár, tűzeset, haláleset, bűncselekmény bekövetkeztekor elszenvedett kár, súlyos baleset, hosszantartó, ismétlődő kórházi kezelés, egyedül élő, idős, önellátásra képtelen személy alapvető szükségleteinek, megélhetésének biztosítása, a család lakhatását biztosító ingatlan jelentős mértékű megrongálódása, vagy életveszélyessé válása.

(13) Az e rendeletben szabályozott személyes gondoskodás külön eljárás nélkül történő nyújtásáról váratlanul fellépő, a létfenntartást veszélyeztető, súlyos krízishelyzetben az intézmény vezetője jogosult intézkedni.

(14) A Családsegítő Szolgálat által nyújtott ellátások tekintetében az ellátás szüneteltetésének esetei a Szakmai program alapján: étkeztetés és házi segítségnyújtás igénybevétele esetén: a szolgáltatás 30 napig szüneteltethető, ami egyszer 30 nappal meghosszabbítható, az erre vonatkozó kérést írásban kell benyújtani.

(15) A Családsegítő Szolgálat által nyújtott személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele esetén – a Szakmai Program alapján – az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő a szolgáltatás iránti kérelem benyújtását követő 15 napon belül megállapodást köt.

5. Az ellátások megszüntetésének esetei

7. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnik az Szt. 100.-101. §-aiban és a Gyvt. 37/A. §-ban meghatározott esetben.

(2) Az ellátás megszüntetésének időpontjaként az utolsó ellátásban töltött napot kell figyelembe venni.

(3) A Családsegítő Szolgálat által nyújtott ellátások tekintetében az ellátás megszüntetésének esetei a Szakmai program alapján:

a) az ügyfél halála,

b) a cselekvési terv megvalósulása vagy megállapodás esetén az abban megjelölt időtartam lejárta,

c) az illetékesség megszűnése – például költözés, hatósági intézkedés miatt -,

d) az igénybevevő írásbeli lemondása az ellátásról,

e) a szüneteltetés időtartamának lejárta,

f) ha az ellátás okafogyottá válik,

g) térítésköteles szolgáltatás esetén a térítési díj megfizetésének elmaradása, valamint

h) az együttműködés hiánya.

(4) Az ellátotti jogviszony megszűnéséről az ügyfelet írásban tájékoztatni kell. A Családsegítő Szolgálat által nyújtott ellátások tekintetében az ellátás megszűnik a Szakmai program alapján: az ügyfél halálával, a cselekvési terv megvalósulásával, az illetékesség megszűnésével - például költözés, hatósági intézkedés miatt -, az ügyfél részéről egyoldalú megszüntetéssel, valamint az együttműködés hiányával. A megszűnésről az ügyfelet írásban tájékoztatni kell.

(5) Bölcsődei ellátás esetén, amennyiben a jogosultsági feltételek megszűnése miatt kerül sor az ellátás megszüntetésére, úgy a gyermek számára az időszakos gyermekfelügyelet a törvényes képviselő kérésére biztosítható.

6. Térítési díjak

8. § (1) A térítési díj a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete. A térítési díjak tekintetében, valamennyi ellátás esetében az Szt. 114-119/B. §-aiban, valamint a 29/1993. (II.17.) Korm. rendeletben foglaltakat az irányadók.

(2) A személyes gondoskodás körébe tartozó étkeztetés és házi segítségnyújtás intézményi- és személyi térítési díját a Képviselő-testület évente egyszer a költségvetési rendelethez igazodóan felülvizsgálja. A térítési díj év közben egy alkalommal az intézményvezető javaslatára korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják.

(3) A nappali ellátások esetében az intézményi és személyi térítési díjakat a Boldog Gizella Alapítvány, mint fenntartó évente egyszer az előző évi kiadások zárszámadását követően állapítja meg, szolgáltatás típusonként külön-külön.

(4) Az Idősek Klubjába történő étkezés kiszállítása térítésköteles, mely étkezés kiszállításáért a mindenkori intézményi térítési díjat kell megfizetni. Az Idősek Klubjába történő személyszállítás a Boldog Gizella Alapítvány által létrehozott Támogató Szolgálat útján történik. A személyszállítás a Képviselő-testület és a Boldog Gizella Alapítvány között létrejött feladat-ellátási szerződés alapján térítésmentes.

(5) A lakáson történő étkeztetés térítési díja a kiszállítás költségét is tartalmazza. Ha az étel lakásra történő kiszállítása közös háztartásban élő személyek részére történik, a kiszállításért fizetendő térítési díjat csak egy személyre lehet megállapítani. Amennyiben egy családon, illetve háztartáson belül többen részesülnek házi segítségnyújtásban, a fizetendő térítési díjat külön-külön kell meghatározni.

(6) A térítési díjat havonta előre kell megfizetni minden hónap 10. napjáig. Az intézmény vezetője ellenőrzi a befizetést. Az intézményvezető gondoskodik az igénybe nem vett térítési díj következő fizetés alkalmával történő beszámításáról vagy a fennmaradt összeg visszafizetéséről. Amennyiben a fizetendő térítési díj összege növekszik, a befizetett és a ténylegesen fizetendő összeg különbözetét visszamenőleg meg kell téríteni.

7. Szociálpolitikai Kerekasztal

9. § (1) Az Önkormányzat a helyi szociális ellátórendszer közötti információ nyújtására, különösen a helyi esélyegyenlőségi programban, az idősügyi koncepcióban, valamint a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósításának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére Szociálpolitikai Kerekasztalt működtet.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal legalább két évente tart ülést, melynek tagjai: a helyi önkormányzat és bizottságainak tagjai, a Biatorbágyon működő valamennyi bölcsőde, óvoda, általános iskola, gimnázium és technikum igazgatója, gyermekvédelmi felelőse, a Családsegítő Szolgálat vezetője, védőnők, a Pászti Miklós Művészeti Iskola igazgatója, gyermekvédelmi felelőse, a biai és torbágyi római katolikus, a biai és torbágyi református egyházközségek, illetve a Keresztény Testvérgyülekezet szociális munkát ellátó képviselői, Biatorbágy és Környéke Mozgáskorlátozottak Egyesületének képviselője, Magyar Vöröskereszt biatorbágyi képviselője, Magyar Máltai Szeretetszolgálat képviselője, a Boldog Gizella Alapítvány képviselője, a Dr. Vass Miklós Alapítvány képviselője, a Fészek Csillag Alapítvány képviselője.

(3) A Szociálpolitikai Kerekasztalt a polgármester hívja össze és vezeti, az összehívását a polgármesternél bármely tag önállóan is kezdeményezheti. A Szociálpolitikai Kerekasztal működésének koordinálását a Hivatal Igazgatási Osztályának vezetője végzi.

8. "Téli szomszédolás” akcióprogram

10. § (1) Az Önkormányzat a lakások/házak fűtetlensége miatti fagyásveszély (megbetegedések és elhalálozás) elkerülése érdekében, elsősorban az otthonukban egyedül élő, idős, mozgásukban korlátozott polgárok téli szükségleteinek megismerése, az igényelt segítség gyors biztosítása érdekében „Téli szomszédolás” akcióprogramot és ehhez kapcsolódó jelzőrendszert működtet.

(2) A programban elsősorban a Hivatal Igazgatási Osztálya, a Családsegítő Szolgálat, a Magyar Vöröskereszt Biatorbágyi Szervezete, a Biatorbágyi Körzeti Megbízotti Szolgálat, valamint a Biatorbágyi Polgárőrség által kijelölt személyek vesznek részt. A program koordinálását a Hivatal Igazgatási Osztályának vezetője végzi.

(3) A társadalmi szolidaritás erősítése érdekében a program megvalósulásához segítő önkéntesek, elsősorban helyi civil szervezetek, egyházak, oktatási és egészségügyi intézmények munkatársai, közép- és felsőoktatási intézmények tanulói/hallgatói, további minden, önkéntes tevékenységre nyitott polgár bevonása, aktív tevékenysége szükséges lakossági felhívás, illetve személyes egyeztető megbeszélések keretében.

(4) A program lebonyolítása a (2) bekezdésben meghatározott személyek által elfogadott intézkedési terv (konkrét feladat, felelős- és költségmegjelölés) alapján történik, melynek felülvizsgálatát minden év szeptember 30-ig szükséges elvégezni.

(5) A program működtetéséről, az intézkedési tervben szereplő feladatok teljesüléséről a koordinátor köteles beszámolni a Bizottság részére. A beszámoló a polgármester által átruházott hatáskörben, szociális ügyekben hozott döntésekről minden negyedévben készített dokumentumban jelenik meg. A benyújtás határideje az adott fűtési időszakot követő, I. negyedévről készített előterjesztés benyújtási ideje, legkésőbb minden év április 30.

III. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

9. Étkeztetés

11. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

a) a 62 évnél magasabb koruk,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk miatt.

(2) Az étkeztetést az étel elvitelének lehetővé tételével, illetve lakásra szállításával kell biztosítani.

(3) Az étkeztetésre való jogosultság elbírálásához

a) az igénylőnek személyazonosító igazolványát és lakcímet igazoló hatósági bizonyítványát,

b) a 11. § (1) bekezdés b), c), d) pontja szerinti igénylőnek a háziorvos, kezelőorvos igazolását, vagy a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal szakvéleményét kell bemutatnia.

(4) Az ellátásért térítési díjat kell fizetni, melyet az ellátását igénybe vevő jogosult személy köteles megfizetni. Amennyiben az ellátást igénybe vevő nem rendelkezik jövedelemmel, úgy a térítési díjat a jogosult személy tartására, gondozására kötelezett és képes személynek kell megfizetni.

(5) Az étkeztetés intézményi- és személyi térítési díjáról az élelmezési nyersanyagnormákról és a fizetendő térítési díjakról szóló 12/2008. (10.03.) Ör. számú rendelet rendelkezik.

10. Házi segítségnyújtás

12. § (1) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(2) A házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult személy az, akinek egészségi állapota indokolja a szolgáltatás biztosítását.

(3) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően – az Szt. 68/A. §. (4) bekezdése, valamint az (8) bekezdés szerinti kivétellel – vizsgálni kell a gondozási szükségletet.

(4) A házi segítségnyújtás intézményi- és személyi térítési díját a Képviselő-testület e rendelet 1. számú mellékletében határozza meg.

(5) A házi segítségnyújtás keretében nem kell fizetni térítési díjat az ellátott lakásán történő segítő beszélgetésért, mentális segítségnyújtásért.

11. Családsegítés

13. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2) A családsegítés szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

12. Tanyagondnoki szolgálat

14. § A tanyagondnoki szolgálat kialakítását, a feladatellátást, a felügyeletet a Képviselő-testület a tanyagondnoki rendeletben foglaltak alapján biztosítja.

13. Idősek nappali ellátása

15. § (1) A Képviselő-testület az Szt. 65/F §-ban rögzített Nappali ellátás keretébe tartozó szolgáltatások meghatározott körét a Boldog Gizella Alapítvánnyal kötött feladat-ellátási szerződés alapján az Idősek Klubja keretében biztosítja.

(2) Az Idősek Klubja az Alapítvány által működtetett Boldog Gizella Otthonban nyert elhelyezést. Az Intézmény székhelye: Biatorbágy, Boldog Gizella utca 1.

(3) Az Idősek Klubjában a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes időskorúak napközbeni gondozása biztosított. A Boldog Gizella Otthon a nappali ellátás keretében a gondozottak részére biztosítja:

a) az étkeztetést,

b) a közösségi teret,

c) a társas kapcsolatokat,

d) az alapvető higiéniai szükségletek kielégítését.

(4) Az Idősek Klubja ellátására irányuló kérelmet az ellátást biztosító intézmény vezetőjéhez kell benyújtani. Az intézmény vezetője dönt az ellátások igénybevételének módjáról és feltételeiről.

(5) Az Idősek Klubjában történő ellátás térítésköteles.

14. Időskorúak gondozóháza - átmeneti intézményi elhelyezés

16. § (1) Az idősek gondozóháza azon időskorúak, valamint a 18. életévüket betöltött betegszemélyek számára nyújt ellátást, akik önmagukról betegségük miatt vagy más okból otthonukban időlegesen nem képesek gondoskodni.

(2) Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények ideiglenes jelleggel legfeljebb egyévi időtartamra biztosítanak teljes körű ellátást.

(3) Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézményi ellátást a Képviselő-testület a Boldog Gizella Alapítvánnyal kötött feladat-ellátási szerződésben foglaltak alapján biztosítja.

(4) Az átmeneti elhelyezésre vonatkozó kérelem az erre rendszeresített formanyomtatványon nyújtható be, a kérelmek elbírálása a polgármester átruházott hatáskörébe tartozik.

(5) A kérelem beérkezését követően a Hivatal felkéri a Családsegítő Szolgálat intézményvezetőjét a kérelmező gondozási szükségletének vizsgálatára. Amennyiben a napi gondozási szükséglet nem éri el az átmeneti elhelyezéshez szükséges, jogszabályban előírt elégséges szintet, az intézményvezető tájékoztatást nyújt a kérelmező otthonában történő ellátására vonatkozó lehetőségekről.

(6) A Hivatal felkéri a Boldog Gizella Otthon intézményvezetőjét a kérelmező gondozási szükségletének vizsgálatára, továbbá nyilatkozattételre, hogy az ellátási szerződésben foglaltak, illetve az intézmény Alapító Okirata, Működési- és házirendje alapján, a szabad szociális férőhelyek ismeretében biztosítani tudja-e a kérelmező ellátását.

(7) A kérelmek elbírálásánál előnyt élvez az a személy, aki

a) a szociális vetítési alap 500 %-ának megfelelő összeg alatti egy főre eső havi jövedelemmel rendelkezik,

b) az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkezik,

c) a kérelem benyújtásakor Biatorbágyon legalább 5 éve állandó lakóhellyel rendelkezik,

d) egyedülálló,

e) hozzátartozói nyilatkozattal támasztja alá, hogy az Szt. 2. § (2) bekezdés szerinti hozzátartozó szociális rászorultsága, vagy egészségi állapota miatt őt segíteni nem tudja.

IV. Fejezet

Gyermekjóléti alapellátások

15. Család- és gyermekjóléti szolgáltatás

17. § A Képviselő-testület a Gyvt. 39. § és a 40. § szerinti ellátást (gyermekjóléti szolgáltatás) és az Szt. 64. § szerinti családsegítés feladatot egy szolgáltató, a Családsegítő Szolgálat keretein belül működteti.

16. Gyermekek napközbeni ellátása

18. § (1) A Képviselő-testület a gyermekek napközbeni ellátását a Gyvt. 41. § (3) bekezdése alapján:

a) bölcsődei ellátás

b) a Gyvt. 44/B. § (1) bekezdésében részletezett időszakos gyermekfelügyelet, és

c) alternatív napközbeni ellátás keretében biztosítja.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt ellátásokat az önkormányzat a Gyvt. 41. § (1)-(3) bekezdése alapján biztosítja.

(3) A szolgáltatás igénybevételéért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjakat az intézmény fenntartója évente kétszer állapíthatja meg.

a) A bölcsődében a térítési díj gondozási és étkezési térítési díjból áll.

b) Az óvodában és az iskolában fizetendő térítési díjról az élelmezési nyersanyagnormákról és a fizetendő térítési díjakról szóló 13/2008. (10.03.) számú önkormányzati rendelet rendelkezik.

(4) A térítési díjat a jogosult havonta előre, a hónap 10. napjáig köteles az intézménynek megfizetni. Az igénybe nem vett ellátásért fizetett díjat a következő havi díjba be kell számolni, vagy az ellátás megszűnése esetén a jogosultnak vissza kell fizetni.

(5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi étkezési térítési díjkedvezményre vonatkozó támogatási lehetőségeit a Képviselő-testület a szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló 8/2025. (IV.25.) önkormányzati rendelete tartalmazza, az étkezési térítési díjkedvezmény iránti kérelmet a Hivataltól lehet kérvényezni.

(6) A Képviselő-testület a Gyvt. 32. § (4) bekezdésében és a 148. § (6) bekezdésében foglalt hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át.

(7) A Képviselő-testület az alternatív napközbeni ellátást a Családsegítő Szolgálat keretén belül biztosítja.

(8) Az alternatív napközbeni ellátásra a Gyvt. a 44D.§-ai, továbbá a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 51/Q. § rendelkezései az irányadók

19. § (1) A bölcsődei ellátásra a Gyvt. 42. § - 42/A. §. valamint a 44/B. §-ai, továbbá a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 35. § – 45. § rendelkezései az irányadók. A bölcsődei ellátás keretében nevelésre és gondozásra jogosult gyermekek körét a Gyvt. 43. §-a határozza meg. A gyermek napközbeni ellátását biztosító intézmény és a gyermek szülője (törvényes képviselője) között létrejövő megállapodás e rendelet 2. számú mellékletét képezi.

(2) A bölcsődei elhelyezésnél a Biatorbágyon állandó lakóhellyel rendelkező igénylők elhelyezéséről kell gondoskodni.

(3) A bölcsődei ellátás igénybevételére irányuló kérelmet a „Jelentkezési lap” formanyomtatvány kitöltésével a Gólyafészek Bölcsőde intézményvezetőjéhez kell benyújtani.

a) A bölcsődei ellátás igényléséhez be kell nyújtani:

aa) a jelentkezési lapot,

ab) a gyermek TAJ-kártyáját,

ac) a szülő(k) lakcímkártyáját,

ad) a munkáltatói igazolást,

ae) a benyújtást megelőző havi rendszeres jövedelmet tanúsító igazolást.

b) A felvételi kérelem elbírálása során – Gyvt. 43. §-ban meghatározottakon túl – előnyt élvez különösen az a gyermek,

ba) akinek egyik szülője munkaképtelen,

bb) akinél egészségügyi vagy szociális indok áll fenn.

(4) A bölcsődei ellátás igénybevételére irányuló kérelemről az intézményvezető dönt.

(5) A bölcsődei ellátás megszűnik a Gyvt. 37. §-ában meghatározottakon túl:

a) ha a megszüntetést a szülő kéri,

b) ha a bölcsőde orvosának megállapítása szerint a gyermek egészségi állapota, illetőleg a többi gyermeket veszélyeztető magatartászavara ezt indokolja (magatartászavar megállapítása előtt kikéri más szakember- pszichológus, gondozónő, gyógypedagógus véleményét is);

c) ha a gyermek hozzátartozója ismételt figyelmeztetések ellenére megsérti a házirendet;

d) testvér születése után, a szülési szabadság leteltével, ha az édesanya nem áll munkába;

e) ha a gyermek óvodai felvételt nyert.

(6) Ha a kérelmező, illetve törvényes képviselője az intézményvezető döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül polgármesterhez fordulhat.

(7) Az intézményvezető további feladata:

a) panaszkezelés,

b) fellebbezés előkészítése,

c) az intézmény karbantartási feladatainak ütemezése,

d) a térítési díjak megfizetése lehetőségeinek, illetve a meg nem fizetés szankcióinak kidolgozása, alkalmazása.

(8) A bölcsődei ellátás keretében nyújtott gondozás intézményi térítési díja 6.577,- Ft/fő/nap. A gyermekjóléti alapellátásként biztosított bölcsődei gondozás személyi térítési díja sávosan, az egy főre eső jövedelem függvényében kerül meghatározásra:

a) amennyiben az egy főre eső nettó jövedelem 0-39.000 Ft között van, akkor a napi gondozási díj 0 Ft;

b) ha az egy főre eső nettó jövedelem meghaladja a 39.000 Ft-ot, akkor a napi gondozási díj az egy főre eső nettó jövedelem és a 39.000 Ft különbözetének 1%-a, azonban a gondozási díj legmagasabb mértéke 1.000 Ft/fő/nap;

c) aki nem kíván jövedelemigazolást benyújtani 1.000 Ft/fő/nap összegű gondozási díjat fizet.

(9) Az étkezési térítési díj összegéről az élelmezési nyersanyagnormákról és a fizetendő térítési díjakról szóló 13/2008. (10.03.) számú önkormányzati rendelet rendelkezik a Gyvt. 151. §.(2f) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján.

(10) A fizetendő személyi térítési díjat – a Gyvt. 150. §-ában meghatározott, valamint az intézményi étkezési térítési díjkedvezmény figyelembe vételével – az intézményvezető a Gyvt. 148. §-a, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII.29.) Korm. rendelet rendelkezéseinek figyelembe vételével állapítja meg, melyről írásban értesíti a kötelezettet.

(11) A bölcsődei normatív és szociális kedvezmény igénybevételéhez csatolni kell a jogosultság igazolására szolgáló dokumentumokat.

(12) A bölcsőde szolgáltatási önköltségét a Képviselő-testület minden év április első napjáig megállapítja. A szolgáltatási önköltség év közben egy alkalommal korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják.

(13) Ha a kötelezett a személyi térítési díjat vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri, a (7) bekezdés szerinti értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül kérelmével a polgármesterhez fordulhat.

(14) Az önkormányzat a bölcsődés korú gyermekek vonatkozásában térítésmentesen gyermeknevelési, étkezési tanácsadást, térítési díj ellenében, külön szolgáltatásként

a) időszakos gyermekfelügyeletet,

b) játszócsoportot biztosít.

(15) Az időszakos gyermekfelügyelet és a játszócsoport térítési díja 500 Ft/óra.

17. Gyermekek átmeneti gondozása

20. § (1) A gyermekek átmeneti gondozását, mint alapellátási feladatát az önkormányzat más szervvel kötendő ellátási szerződés útján biztosítja.

(2) A családok átmeneti otthona szolgáltatás megszervezését, működtetését feladat-ellátási szerződésben foglalt feltételekkel az S.O.S. Krízis Alapítvány látja el. A szolgáltatást nyújtó a Gyvt. 39. § (2) bekezdésében szereplő pontokat a működési dokumentumaiban szabályozza. Ezen dokumentumok elérhetőek a Családsegítő Szolgálaton keresztül is.

(3) Az intézményi elhelyezésről a Családsegítő Szolgálat vezetőjének javaslatára a polgármester határozattal dönt.

(4) A Családsegítő Szolgálat feladata – a Gyvt. 39. § (2) bekezdésére figyelemmel – a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekében a válsághelyzetben lévő várandós anya támogatása, segítése, tanácsokkal való ellátása, valamint szociális szolgáltatásokhoz és gyermekjóléti alapellátásokhoz, különösen a családok átmeneti otthonában igénybe vehető ellátáshoz történő hozzájutásának szervezése. Ennek érdekében folyamatosan kapcsolatot tart és előzetesen egyeztet a Biatorbágyi Védőnői Szolgálattal, a biatorbágyi gyermekorvosokkal, a szolgáltatást végző S.O.S. Krízis Alapítvánnyal, valamint a Hivatal Igazgatási Osztályával.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

22. § Hatályát veszti az egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 7/2009. (X.30.) Ör. sz. rendelet 18. § és a 18/A. §-a, az egyes gyermekjóléti ellátásokról szóló 8/2009. (X.30.) Ör. sz. rendelet 8. §, 9. §, 9/A. § 10. §-a, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 9/2009. (X.30.) Ör. sz. rendelet.

1. melléklet a 19/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelethez

Házi segítségnyújtás

Önköltség (személyi gondozás, szociális segítés): 4315 Ft/óra

Intézményi térítési díj (személyi gondozás, szociális segítés): 2845 Ft/óra

Személyi térítési díj (személyi gondozás, szociális segítés)

Az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegéhez viszonyítva (Ft)

Térítési díj összege (Ft/fő/óra)

0-89400

0 Ft

89401 – 99000

300 Ft

99001 – 127600

400 Ft

127601 – 162800

820 Ft

162801 – 182000

1 235 Ft

182001 – 201100

1 670 Ft

201101 – 234100

2 245 Ft

234101 -

2 845 Ft

Érvényes: 2025.04.01-től