Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályairól
Hatályos: 2025. 05. 31Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályairól
[1] Biatorbágy Város Önkormányzata elkötelezett a településen élő szociálisan rászoruló személyek, fiatal felnőttek és gyermekes családok élethelyzetének javítása iránt, melyet költségvetési lehetőségei függvényében pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások nyújtásával kíván biztosítani.
[2] Biatorbágy Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – figyelemmel a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 38. § (1) bekezdésében, 43/B. § (1) bekezdésében, 45. §-ában foglaltakra, továbbá a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében és 21. § (1) bekezdésében foglaltakra – a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja, alapelvei
1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – az önkormányzat teherbíró képességét és a helyi sajátosságokat figyelembe véve – az egyes szociális és gyermekjóléti ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, érvényesítésének, valamint az ellenőrzés rendjének helyi szabályozása az Szt. és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) rendelkezéseinek figyelembe vételével.
(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy támogatni kívánja azokat, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Segíteni kívánja a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítését, illetve gondoskodni kíván a gyermekek veszélyeztetettségének megszüntetése elősegítésében a Gyvt-ben meghatározott alapvető szabályokra figyelemmel. Ösztönözni kívánja azonban a kérelmezőket arra, hogy tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy maguk és családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemmel gondoskodjanak, mivel az egyének, családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése céljából.
2. A rendelet hatálya
2. § A rendelet hatálya Biatorbágy Város Önkormányzatának közigazgatási területén - a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai alapján – bejelentett lakóhellyel, vagy ha a kérelmező életvitelszerűen a bejelentett tartózkodási helyén él, bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, az Szt. 3. §-a szerinti természetes személyekre terjed ki.
3. Hatásköri rendelkezések
3. § (1) Az e rendeletben szabályozott önkormányzati szociális feladat- és hatásköröket – a 28. § (1)- (7) bekezdéseiben foglalt kivétellel – a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át. A 28. § (1)-(7) bekezdéseiben rögzített feladat- és hatáskört a Képviselő-testület a szociális ügyekért felelős Bizottságra (a továbbiakban Bizottság) ruházza át.
(2) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a polgármester negyedévenként köteles beszámolni. A beszámolót a Bizottság fogadja el.
(3) A polgármester átruházott hatáskörben hozott döntése ellen benyújtott fellebbezést a Bizottság véleményével, javaslatával kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
4. Értelmező rendelkezések
4. § (1) E rendelet alkalmazásában:
a) lakcím, lakóhely és tartózkodási hely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény rendelkezései az irányadók,
b) életvitelszerű tartózkodás: ha az érintettnek az adott lakás az otthona és máshol nincs olyan lakása, amelyet ténylegesen rendeltetésszerűen használ; életét onnan szervezi (rendszeresen onnan indul munkába vagy oktatási intézménybe, oda tér haza), az életviteléhez szükséges tevékenységet (főzés, mosás, családi élet, közüzemi szolgáltatások igénybevétele) rendszeresen és legjellemzőbben ott folytatja, illetve amely elsődleges elérhetőségi címként jelenik meg a hatóságoknál, közműszolgáltatóknál,
c) lakhatással kapcsolatos kiadás: villany, víz, csatorna, gáz, szemétszállítási díj, egyéb fűtési költségek, bérleti díj
d)1 igazolt gyógyszerköltség: háziorvos és gyógyszertár által kiállított igazolás a kérelmező havi rendszeres gyógyszerköltségéről,
e)2 sajátos nevelési igényű gyermek: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 4. § 25. pontjában meghatározott gyermek,
f)3 sajátos nevelési igényű gyermek nevelésére jogosult intézmény: az Nkt. 4. § 14a. pont r), illetve s) pontjában meghatározott köznevelési alapfeladatot ellátó intézmény,
g)4 közeli hozzátartozó: a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott személy.
(2) Az (1) bekezdésben nem szabályozott fogalmak tekintetében a Szoc. tv. 4. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezések az irányadók.
5. Eljárási rendelkezések
5. § Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
6. § (1) Az e rendeletben szabályozott támogatások tekintetében az eljárás - az Szt. 45. § (5) bekezdésben foglaltak, továbbá az e Rendelet 15. § (1)-(3) bekezdéseiben foglaltak kivételével - kérelemre indul.
(2) Az e rendeletben szabályozott támogatásokra való jogosultság elbírálásához - amennyiben az egyes támogatási formánál feltételként szerepel - a kérelmező a Korm. rendelet 1. sz. mellékletének megfelelően köteles nyilatkozni saját és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól, valamint köteles azokat igazolni.
(3)5 Az e rendeletben szabályozott támogatások esetében – a 14. § (5) a) pontjában és a 15-24/A. §- okban foglalt támogatások kivételével – jogosultsági feltételként a vagyoni helyzetet vizsgálni kell. A vagyon az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja alapján kerül meghatározásra.
(4)6 Amennyiben a támogatást kérelmező – a 14. § (5) a) pontjában és a 15-24/A. §-okban foglalt támogatások kivételével – rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket meghaladó vagyonnal, részére támogatás nem állapítható meg.
(5) Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, a támogatás iránti kérelmet a szükséges mellékletekkel, igazolásokkal együtt a hatáskör gyakorlójához, a Biatorbágyi Polgármesteri Hivatalba (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani, az e célra rendszeresített formanyomtatványon. A kérelemhez az egyes támogatási feltételek megállapításánál meghatározott igazolásokat, bizonyítékokat kell csatolni.
(6) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint szükség esetén környezettanulmány és egyéb, rendelkezésre álló adatok alapján hozza meg. A környezettanulmány elkészítését, javaslattételt a Hivatal Igazgatási Osztálya végzi.
(7) A Képviselő-testület egyúttal felhatalmazza a polgármestert, hogy a méltányossági alapon történő elbírálás során e rendeletben meghatározott jövedelemhatártól rendkívül indokolt esetben eltérjen. E rendelet alkalmazásában rendkívül indokolt eset különösen: elemi kár; tűzeset; haláleset; bűncselekmény bekövetkeztekor elszenvedett kár; súlyos baleset; hosszantartó, ismétlődő kórházi kezelés; a család lakhatását biztosító ingatlan jelentős mértékű megrongálódása, vagy életveszélyessé válása.
(8) A munkanélküliség az állami foglalkoztatási szerv által kiadott – az álláskeresők nyilvántartásába történő felvételről szóló – igazolással igazolható.
(9) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, a döntésre jogosult az Szt. 10. § (6) bekezdésében foglaltak szerint jár el.
(10)7 A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli támogatások a kérelmezőt a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés napja – amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik – a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.
(11) A pénzbeli támogatást elsősorban postai úton, amennyiben a kérelmező pénzintézeti számlájának számlaszáma ismert, pénzintézeti átutalással kell teljesíteni. Ha e rendelet nem szabályozza másként, a támogatás kifizetéséről a határozat véglegessé válását követő nyolc napon belül kell rendelkezni. Rendkívül indokolt esetben, kérelemre a támogatás házi pénztárban is kifizethető.
(12) A Települési támogatások, valamint a Rendkívüli települési támogatások tekintetében hozott polgármesteri határozatokban szereplő, készpénzzel kifizetendő támogatási összeget az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól a társadalombiztosítási és szociális ellátások megállapítása során, továbbá a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló 2008. évi IV. törvény előírásai figyelembevételével kell szerepeltetni.
(13) Amennyiben a havi rendszerességgel folyósított támogatásra való jogosultságot érintő lényeges körülményekben változás történik, azt a támogatásra jogosult köteles - a változás bekövetkeztétől, vagy annak a támogatásra jogosultnak a tudomására jutásától számított - 15 napon belül bejelenteni a Hivatalba.
(14) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítésére az Szt. 17. §-ban foglaltak az irányadók.
6. A települési támogatások formái
7. § A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén a kérelmező részére az e rendeletben foglaltak szerint
a) Települési támogatást nyújt
aa) ápolási támogatás,
ab) gyógyszertámogatás,
ac) lakhatási támogatás,
ad) hátralékkezelési támogatás,
ae) kamatmentes szociális kölcsön,
af) tüzelő támogatás
ag) vis maior támogatás
ah) karácsonyi támogatás
ai) gyermekszületési támogatás,
aj) ikergyermekek gondozási támogatása,
ak) intézményi étkezési térítési díjkedvezmény,
al) szünidei gyermekétkeztetés,
am) napközis gyermektábor támogatása,
an) fonyódligeti szociális gyermektábor,
ao) iskolakezdési támogatás,
ap) nyelvvizsga támogatás formájában,
aq)8 köztemetést állapít meg,
ar)9 sajátos nevelési igényű gyermekek intézményi térítési díjtámogatását biztosítja.
b) Rendkívüli települési támogatást nyújt
ba) eseti támogatás,
bb) temetési támogatás formájában.
c) Pályázat alapján nyújtható támogatások keretében Bursa Hungarica Felsőoktatási ösztöndíjat állapít meg.
Települési támogatások
7. Ápolási támogatás
8. § (1) Ápolási támogatás formájában a Képviselő-testület települési támogatást nyújt tartósan beteg hozzátartozó otthoni ápolását, gondozását végző szociálisan rászorult azon személy részére, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:
a) a településen lakcímmel rendelkezik és életvitelszerűen a településen tartózkodik,
b) 18. életévét betöltött, a településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó tartós beteg hozzátartozójának az ápolását végzi,
c) az általa végzett kereső tevékenység során a munkaideje a napi négy órát nem haladja meg,
d) akinek egyedül élő kérelmezőként havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át, vagy amely kérelmező családos és családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 700 %-át,
e) az ápolást végző személy és családtagjai nem rendelkeznek az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket elérő vagyonnal.
(2) A támogatás megállapítása iránti kérelemhez az alábbi nyilatkozatokat, igazolásokat kell csatolni:
a) a háziorvosnak az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon történő igazolását arról, hogy az ápolt tartósan beteg és állandó, tartós gondozásra szorul,
b) az ápoló nyilatkozatát arról, hogy végez-e napi négy órát meghaladó jövedelemszerzéssel járó tevékenységet,
c) az ápoló és családtagjainak jövedelemigazolását,
d) az ápoló Korm. rendelet 1. sz. mellékletének megfelelő vagyonnyilatkozatát.
(3)10 Az ápolási támogatás egy év időtartamra kerül megállapításra, mértéke havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott ápolási díj alapösszegének 100 %-a.
(4) Nem jogosult ápolási támogatásra a hozzátartozó, ha
a) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül, illetve köznevelési intézmény tanulója, vagy felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója, kivéve, ha
aa) a köznevelési intézményben eltöltött idő a nemzeti köznevelésről szóló törvényben meghatározott időtartamot nem haladja meg,
ab) a köznevelési, illetve a felsőoktatási intézmény látogatási kötelezettségének, illetve a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevételének időtartama átlagosan a napi 5 órát nem haladja meg,
ac) a köznevelési, illetve a felsőoktatási intézmény látogatása, vagy a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevétele csak az ápolást végző személy rendszeres közreműködésével valósítható meg,
b) szakiskola, középiskola nappali rendszerű képzésének tanulója, illetve felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója,
c) keresőtevékenységet folytat és munkaideje – az otthon történő munkavégzés kivételével – a napi 4 órát meghaladja,
d) az Szt. alapján ápolási díjban részesül,
e) rendszeres pénzellátásban részesül és annak összege meghaladja az ápolási díj összegét.
(5) Az önkormányzat az ápolási támogatásra való jogosultságot, illetve az ápolási kötelezettség teljesítését a jogosultság időtartama alatt bármikor ellenőrizheti, a Hivatal Igazgatási Osztálya előzetes értesítés nélküli ellenőrzés során környezettanulmányt készíthet az ápolási tevékenység végzésének helyszínén.
(6) Az ápolást végző személy ápolási kötelezettségének abban az esetben nem tesz eleget, ha
a) az ápoló az ápoltat rendszeresen napi 4 órát meghaladóan magára hagyja, így felügyeletét a szükséges mértékben nem látja el, illetve akadályoztatása esetén az ápolt felügyeletéről nem gondoskodik,
b) az ápoló az ápolt egészségügyi állapotának megfelelő gondozási cselekményeket nem, vagy nagymértékben hiányosan végzi el, a szükséges gyógyszerekről, ápolási eszközökről - az ápolt anyagi javai terhére - nem gondoskodik,
c) az ápoló az ápoltat bántalmazza a hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló 2009. évi LXXII. törvény 1. § (1) bekezdésének megfelelően,
d) az ápoló az ápolt étkeztetését vagy a lakás rendben tartását, megfelelő hőmérsékletét nem biztosítja, a mosási, tisztálkodási feladatokat elhanyagolja.
(7) Amennyiben az ápoló kötelezettségei teljesítésének ellenőrzése során megállapításra kerül, hogy az ápoló ápolási kötelezettségének nem, vagy csak részben tesz eleget, a helyszínen jegyzőkönyv kerül felvételre, a felmerült hiányosságokról haladéktalanul tájékoztatást kap a hatáskör gyakorlója.
(8) A hatáskör gyakorlója egy alkalommal írásban felhívja az ápolót a hiányosságok megszüntetésére 8 napos határidő tűzésével.
(9) Az ápolási támogatás azonnali hatállyal történő megszüntetésére kerül sor, amennyiben megállapításra kerül, hogy
a) az ápolást végző személy a felhívás ellenére sem teljesíti ápolási kötelezettségét, a felmerült hiányosságot határidőre nem szüntette meg,
b) az ápolást végző személy az ellenőrzés lefolytatását indokolatlanul nem teszi lehetővé és ezáltal az ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése nem lehetséges.
(10) Az ápolási támogatásra való jogosultságot az arra okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napjával meg kell szüntetni, ha
a) az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,
b) az ápolást végző vagy az ápolt személy lakóhelye a településen megszűnt, illetve életvitelszerűen már nem lakik a településen,
c) az ápolást végző személy - a jogosultság feltételeit érintő - körülményeiben változás történik.
(11) Az ápolási támogatásra való jogosultságot az ápolt személy elhalálozása esetén az elhalálozás időpontját követő második hónap utolsó napjával kell megszüntetni.
(12) Meg kell szüntetni az ápolási támogatásra való jogosultságot, ha azt az ápolást végző személy kérelmezte, a kérelmében megjelölt időponttal, vagy – időpont megjelölésének hiányában – a kérelem benyújtása hónapja utolsó napjával.
8. Gyógyszertámogatás
9. § (1) A Képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt az arra szociálisan rászorult személy részére az alábbi feltételek együttes megléte esetén:
a) egyedül élő kérelmezőként havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át, vagy amely kérelmező családos és családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 700 %-át,
b) az Szt. 50. §-a alapján sem alanyi, sem normatív közgyógyellátásra nem jogosult,
c) egészségi állapota miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorul, illetve orvos által javasolt gyógyászati segédeszközt, illetve vizeletfelszívó és defekálási segédeszközt használ,
d) nem rendelkezik a Szoc. tv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket elérő vagyonnal.
(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a kérelmező is, akinek a jövedelme meghaladja az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jövedelemhatárt, de
a) az igazolt havi gyógyszerköltsége meghaladja az egy főre számított havi jövedelem 20%-át és
b) megfelel az (1) bekezdés b)-d) pontjában meghatározott feltételeknek.
(3) A gyógyszertámogatás havi összege megegyezik a havi igazolt rendszeres gyógyszerköltség összegével, de legfeljebb 20.000,- Ft/hó.
(4) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra. Amennyiben a jogosult a támogatás ideje alatt közgyógyellátásra válik jogosulttá, a jogosultság kezdő napjával a részére megállapított gyógyszertámogatást meg kell szüntetni.
(5) Gyógyszertámogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül.
(6) A kérelemhez csatolni kell:
a) a kérelmező és családtagjai jövedelemigazolását,
b) a háziorvos igazolását arról, hogy a kérelmező egészségi állapota miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorul, illetve orvos által javasolt gyógyászati segédeszközt használ, vagy a gyógyszertár által kiadott igazolást a havi rendszeres gyógyszerköltségről, az orvos által igazolt egy havi gyógyszermennyiség figyelembevételével,
c) a Korm. rendelet 1. sz. mellékletének megfelelő vagyonnyilatkozatot.
9. Lakhatási támogatás
10. § (1) A Képviselő-testület a lakás rendszeres fenntartási költségeihez való hozzájárulásként időszakos lakhatási támogatást nyújt a településen lakcímmel rendelkező, szociálisan rászoruló személynek, az alábbi feltételek együttes megléte esetén:
a) akinek egyedül élő kérelmezőként havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át, vagy amely kérelmező családos és családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 700 %-át,
b) a kérelmező, illetve a közös háztartásban élők egyike sem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket elérő vagyonnal,
c) a kérelmező tulajdonjoga, haszonélvezeti, bérleti, használati joga alapján életvitelszerűen él abban a Biatorbágy közigazgatási területén fekvő ingatlanban, mely lakás rendszeres fenntartási költségeihez a támogatást kéri.
(2) A lakás rendszeres fenntartási költségeként figyelembe vehető kiadások
a) lakástulajdon esetén közös költség,
b) vezetékes gáz-, áram-, víz- és csatornahasználati díj, szemétszállítási díj,
c) albérleti díj költsége.
(3) Az igazolt lakásfenntartási költséget a kérelmező, illetve bérlemény esetén a bérbeadó/tulajdonos nevére szóló közüzemi számlákkal kell igazolni, a kérelem benyújtását megelőző, legalább 3 hónapra vonatkozóan.
(4)11 Jogosultság esetén a lakhatási támogatás egy év időtartamra kerül megállapításra és folyósításra.
(5) A lakhatási támogatás összege: 10.000,- Ft/hó.
(6) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni az albérletet, valamint a jogerős bírói határozattal megosztott lakást.
(7) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki
a) bérlőt, albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását,
b) tartási, életjáradéki, vagy öröklési szerződése áll fenn lakástulajdonára vonatkozóan,
c) jogcím nélküli lakáshasználó,
d) a támogatást nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos kiadásokhoz kéri.
10. Hátralékkezelési támogatás
11. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben foglaltak szerint hátralékkezelési támogatás formájában települési támogatást nyújt azon szociálisan rászorult, közüzemi szolgáltatóval szerződésben álló személyek részére, akik lakhatással kapcsolatos kiadásaikban keletkezett hátralékuk teljes kifizetését önerőből nem tudják rendezni.
(2) A hátralékkezelési támogatás mértéke nem haladhatja meg a kezelésbe bevont adósság 70 % - át, és összege legfeljebb 210.000,- Ft lehet.
(3) A hátralékkezelési támogatás igénybevételére az alábbi feltételek együttes megléte esetén az a kérelmező jogosult,
a) akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 300 %-át, egyedül élő esetén annak 400 %-át,
b) akinek közüzemi tartozása legfeljebb négy havi,
c) aki vállalja az hátralékkezelési támogatás körébe bevont, őt terhelő tartozás legalább 30 %-ának megfizetését egy összegben, vagy részlet(ek)ben,
d) aki nyilatkozatban vállalja, hogy a Biatorbágyi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (a továbbiakban: Családsegítő) által működtetett hátralékkezelési tanácsadáson részt vesz,
e) akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pont szerinti olyan vagyona, amelynek értékesítésével tartozását ki tudná egyenlíteni,
f) aki nyilatkozik, hogy lakását kizárólag lakás céljára használja, azt sem egészében, sem részben bérbe, albérletbe nem adja, egyéb módon nem hasznosítja.
(4) A hátralékkezelésbe bevonható adósság felső határa 300 000,- Ft.
(5) A kérelemhez csatolni kell
a) a kérelmező és a vele közös háztartásban élők jövedelemigazolását,
b) a közüzemi szolgáltató igazolását a fennálló tartozás összegéről,
c) nyilatkozatot arról, hogy a kérelmező az ingatlant, melynek fenntartásához támogatást kér, kizárólag lakás céljára használja, egyéb módon nem hasznosítja, valamint életvitelszerűen abban él,
d) a Családsegítő igazolását arról, hogy a kérelmező hátralékkezelési tanácsadáson részt vett,
e) a Korm. rendelet 1. sz. mellékletének megfelelő vagyonnyilatkozatot.
(6) Ha a hátralékkal rendelkező egyidejűleg többféle adósság kiegyenlítését kéri, akkor a támogatást a kezelt hátralék arányának figyelembevételével kell meghatározni. Amennyiben a kezelésbe vont adósságok együttes összege meghaladja az adósságkezelési támogatás maximális összegét, akkor elsősorban annak az adósság formának a kiegyenlítéséhez kell támogatást nyújtani, amelyik leginkább veszélyezteti az adós lakhatási feltételeit.
(7) A hátralékkezelési támogatás folyósításának a feltétele, hogy
a) az adós a támogatási határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül – az erre rendszeresített formanyomtatványon - megállapodást kössön a Családsegítővel, és
b) a szükséges önrészt – a kezelésbe bevont adósság 30 %-át - a megállapodás megkötésétől számított négy hónapon belül, egészben vagy részletekben megfizeti.
(8) A támogatás összege a hátralékkövetelés jogosultjának, a támogatás megállapításáról szóló határozat véglegessé válását követő 30 napon belül kerül folyósításra, amennyiben az (1) bekezdésben foglalt feltételek teljesültek.
(9) A Családsegítő köteles a hatáskör gyakorlót haladéktalanul értesíteni arról, ha az adós a megállapodásban foglaltaknak nem tesz eleget. Ebben az esetben hátralékkezelési támogatás három éven belül ismételten nem állapítható meg ugyanazon személy vagy háztartás részére.
(10) Ugyanazon személy vagy a vele közös háztartásban élő személy a hátralékkezelési szolgáltatás lezárásától számított két éven belül nem részesülhet hátralékkezelési támogatásban.
11. Kamatmentes szociális kölcsön
12. § (1) A polgármester egyedi elbírálás alapján kamatmentes szociális kölcsönt állapíthat meg:
a) a lakhatási költségek körébe tartozó közüzemi díjtartozás megfizetésére, amennyiben a tartozás meghaladja az ötvenezer forintot, illetve a tartozás legalább hat havi időszakra áll fenn,
b) a hitelintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződésből fennálló (legalább hat havi) hátralék megfizetésére,
c) temetési költségek megelőlegezésére,
d) az első nyugdíjösszeg, árvaellátás, egyéb rendszeres pénzbeli ellátás kézhezvételéig, ha annak megállapítása vagy kifizetése nem az ellátott hibájából késik,
e) rendkívül indokolt esetben.
(2) A kamatmentes szociális kölcsön akkor állapítható meg, ha:
a) a kérelmező rendelkezik az Szt. 4. §-ában meghatározott jövedelemmel, vagy rendszeres pénzellátásban részesül,
b) az egyedül élő kérelmező havi nettó jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 700 %-át, vagy a kérelmező családos és családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 600 %-át,
c) ha a kérelmező, illetve a vele közös háztartásban élők vagyonnal nem rendelkeznek,
d) a kérelmező, illetve a részéről megjelölt 2 fő kezes személy nyilatkozatban vállalja a megállapításra kerülő támogatás törlesztő részletének határidőre történő megfizetését. Kezes személy nem lehet a kérelmező – Szt. 4. § (1) bekezdés c) pontja szerinti – családtagja.
(3) A kamatmentes szociális kölcsön összege nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át.
(4) A kamatmentes szociális kölcsön visszafizetésének futamideje maximum 2 év rendkívül indokolt esetben 3 év. Újabb kamatmentes szociális kölcsön akkor állapítható meg, ha a kérelmezőnek nincs szociális kölcsönből eredő törlesztő-részlet elmaradása.
(5) Nem részesülhet kamatmentes szociális kölcsönben az, akinek tartására erre irányuló tartási, öröklési szerződés van érvényben. A kamatmentes szociális kölcsön nem állapítható meg abban az esetben sem, amennyiben a kérelmezőnek, illetve a kérelmezővel egy háztartásban élők valamelyikének az Önkormányzattal szemben tartozása áll fenn (pl. kamatmentes szociális kölcsönből, lakáscélú kamatmentes kölcsönből).
(6) A kölcsön összegét és a visszafizetés feltételeit megállapodásban kell rögzíteni.
12. Tüzelő támogatás
13. § (1) A polgármester egyedi elbírálás alapján a fagyásveszély miatt fennálló krízishelyzet mielőbbi megszüntetése érdekében természetben nyújtott tüzelő támogatást állapít meg annak a személynek,
a) akinek egyedül élő kérelmezőként havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 700 %-át, vagy amely kérelmező családos és családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 600 %-át,
b) amely kérelmező, illetve a vele közös háztartásban élők vagyonnal nem rendelkeznek.
(2) A tüzelő támogatás iránti kérelem
a) tárgyév október 01. és december 15. között, valamint
b) tárgyév január 15. és február 28. között nyújtható be.
(3) Erre a támogatási formára egy fűtési időszakban legfeljebb két alkalommal, első alkalommal a (2) bekezdés a) pontjában, második alkalommal a (2) b) pontjában meghatározott időtartam alatt nyújtható be támogatás iránti kérelem.
(4) támogatás mértéke megközelítőleg 1 erdei m3 tűzifa, mely az Önkormányzat 0175/2 helyrajzi számú telephelyén rendelkezésre álló, korábban közterületen kivágott tűzifa mennyiségből kerül biztosításra.
(5) A tüzelő támogatásra való jogosultság további feltétele – kivéve a rendkívül indokolt esetet -, hogy a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapban nem részesült tüzelőanyag vásárlása céljából pénzbeli rendkívüli települési támogatásban.
(6) fagyásveszély miatt fennálló krízishelyzet meglétét, illetve a kérelmező ingatlanán rendelkezésre álló tüzelőanyag mennyiségét a Hivatal környezettanulmány lefolytatásával vizsgálhatja.
13. Vis maior támogatás
14. § (1) A polgármester egyedi elbírálás alapján – Biatorbágy közigazgatási területén belül – pénzbeli támogatást nyújt azon magánszemély, illetve család költségeihez, akinek/amely családnak a lakhatását biztosító, saját tulajdonú ingatlana
a) előre nem látható és el nem hárítható külső okként (különösen: elemi kár, tűzeset, csőtörés) kárt szenvedett és életveszélyessé, fűthetetlenné vált, vagy az ingatlanban való továbbtartózkodás egyéb okból veszélyessé vált, illetve
b) valamely épületgépészeti eleme (fűtőberendezés, vízmelegítő) olyan mértékben károsodott vagy hibásodott meg, ami a lakhatás szempontjából azonnal helyreállítást igényel.
(2) A támogatásra vonatkozó kérelem a káresemény bekövetkeztétől számított 5 munkanapon belül nyújtható be.
(3) A krízishelyzet meglétét a Hivatal a kérelem benyújtását követően környezettanulmány mielőbbi lefolytatásával vizsgálja.
(4) Amennyiben a káresemény következtében az érintett ingatlan életveszélyessé, lakhatatlanná vált és a Kérelmező átmenetileg más szálláshelyre kényszerül, a támogatás alapfeltétele a Családsegítő írásbeli javaslata, a Kérelmezőnek a Családsegítővel való szoros együttműködése, különösen a megfelelő átmeneti szálláshely kiválasztása, a lakhatatlanná vált ingatlan ismételt lakhatóvá tétele és az átmeneti elhelyezés mielőbbi megszüntetése érdekében tett felelősségteljes intézkedések.
(5) A támogatás összege
a) a krízishelyzet mielőbbi megszüntetése érdekében egyszeri 200.000,- Ft/ingatlan,
b) a káreseményhez közvetlenül kapcsolódó, számlákkal igazolt felújítási, javítási költségek utólagos támogatására egyösszegben, az a) pontban foglalt támogatási összeggel együtt legfeljebb 1.000.000,- Ft/ingatlan, amennyiben a kérelmező vagyonnal nem rendelkezik.
14. Karácsonyi támogatás
15. § (1) A polgármester karácsonyi támogatásként Hivatalból megállapított, egy alkalommal nyújtott pénzbeli támogatást folyósít
a) az adott év december 1. napjáig a 85. életévét betöltött személynek,
b) annak a gyermeknek, akinek tárgyév december 1-jén fennáll
ba) hátrányos helyzete vagy halmozottan hátrányos helyzete, vagy
bb) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága, vagy
bc) e Rendelet alapján nyújtott intézményi étkezési térítési díjkedvezményre való jogosultsága.
(2) A Hivatal nyilvántartásának adatai alapján a jogosultak értesítése, illetve az egyszeri támogatás kifizetése tárgyév december hónapjában postai úton történik.
(3) A támogatás mértéke évente egy alkalommal 10.000,- Ft/fő.
15. Gyermekszületési támogatás
16. § (1) A gyermekszületési támogatás megítélésének feltétele, hogy legalább az egyik szülő a szülést, illetve az örökbefogadást megelőzően hat hónappal Biatorbágyon állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezzen, továbbá a gyermek első bejelentett lakóhelye - kivéve az örökbefogadás esetét Biatorbágy közigazgatási területén legyen.
(2) A gyermekszületési támogatás annak az életvitelszerűen Biatorbágy közigazgatási területén élő családnak állapítható meg, a szülő kérelmére, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 900%-át, egyedül nevelő szülő esetén a szociális vetítési alap összegének 1000 %-át
(3) A támogatásra irányuló kérelmet a gyermek születését, örökbefogadását követő 6 hónapon belül lehet benyújtani, melyhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát (vagy annak hiteles másolatát), a család havi jövedelmét igazoló (3 hónapnál nem régebbi) okmányokat, továbbá örökbefogadás esetén az illetékes gyámhivatal jogerős határozatát.
(4) A gyermekszületési támogatás összege – gyermekenként – 50.000,- Forint.
(5) A Biatorbágyon történő életvitelszerű tartózkodás tényéről a Hivatal környezettanulmányt készíthet.
16. Ikergyermekek gondozási támogatása
17. § (1) Az önkormányzat támogatást nyújt annak a családnak,
a) amelyben a szülők saját háztartásukban iker vagy többes ikergyermekek gondozását végzik,
b) amely a 2. § (1) - (2) bekezdésében foglaltakon túl életvitelszerűen is Biatorbágy közigazgatási területén él,
c) amelynek az egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1000 %-át, gyermekeit egyedül nevelő személy esetén a 1200 %-át.
(2) A támogatást a szülő a gyermekek születését követően igényelheti, a támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kerül megállapításra. A megállapításnak további visszamenőleges hatálya nincs.
(3) Az ikergyermekek gondozási támogatása iránti kérelmet az erre rendszeresített nyomtatványon, lehet benyújtani. A kérelemhez – a 3. § (2) bekezdésében foglaltakon túl – mellékelni kell:
a) a gyermekek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,
b) a szülő/szülők nyilatkozatát, hogy a gyermekeket saját háztartásában neveli(k),
c) örökbefogadás, családba fogadás esetén az illetékes gyámhivatal jogerős határozatát,
d) a területileg illetékes védőnő igazolását arra vonatkozóan, hogy a gyermekek, akikre tekintettel a támogatást a szülő(k) igényli(k), a gondozásában állnak, továbbá javaslatát a család támogatására vonatkozóan
(4) A támogatás a gyermekek 12 hónapos koráig állapítható meg. A támogatás pénzbeli szociális ellátás, melynek összege családonként havonta
a) 2 ikergyermek esetén 60.000,- Ft
b) 3 ikergyermek esetén 90.000,- Ft
c) 4 vagy több ikergyermek esetén 120.000,- Ft,
d) a támogatás megállapítását követően bekövetkező haláleset miatt, 1 ikergyermek esetén 30.000,- Ft.
17. Intézményi étkezési térítési díjkedvezmény
18. § (1) Intézményi étkezési térítési díjkedvezmény (továbbiakban: térítési díjkedvezmény) nyújtható - a normatív kedvezményen túl - annak a szülőnek, aki létfenntartásában veszélyeztetett, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, s ezáltal az intézményi étkezési térítési díj megfizetésére képtelen.
(2) 50 %-os mértékű térítési díjkedvezményre jogosult az a gyermek, akinek a
a) a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át,
b) gyermekét egyedül nevelő személy esetében a jövedelem nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének 900 %-át.
(3) 100 %-os mértékű térítési díjkedvezményre jogosult az a gyermek, akinek a
a) a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 600 %-át,
b) gyermekét egyedül nevelő szülő esetében a jövedelem nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének 700 %-át.
(4) A megállapított térítési díjkedvezmény összegét a Hivatal közvetlenül utalja át az élelmezési szolgáltatást nyújtó intézménynek.
(5) A térítési díjkedvezményre irányuló kérelmet minden év szeptember 15-ig lehet benyújtani a Hivatal Ügyfélszolgálatán, az e célra rendszeresített kérelem nyomtatványon. Rendkívül indokolt esetben a később benyújtott kérelem is elfogadható. A díjkedvezmény a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától állapítható meg.
18. Szünidei gyermekétkeztetés
19. § (1) Az önkormányzat a Gyvt. 21/C. §-ában foglalt szünidei gyermekétkeztetést ingyenesen biztosítja a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben, valamint az e Rendelet alapján nyújtott intézményi étkezési térítési díjkedvezményben részesülő 18 év alatti gyermekek részére is.
(2) Az önkormányzat a támogatás keretében a tanév rendjéről szóló miniszteri rendeletben meghatározott őszi, téli, tavaszi tanítási szünet és nyári szünidő minden munkanapján, valamint az ezen időtartamra eső, a Biatorbágyi Gólyafészek Bölcsőde és a Biatorbágyi Benedek Elek Óvoda zárva tartásának időtartama alatti munkanapokon biztosítja a jogosultak részére a déli meleg főétkezést.
(3) A jogosultsági feltételek megállapítására és a támogatás igénybevételére a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII.29.) Korm. rendelet 13/A-13/B. §-aiban foglaltak az irányadóak.
19. Napközis gyermektábor támogatása
20. § (1) Annak a gyermeknek, akinek a tervezett gyermektábor idején fennáll
a) hátrányos helyzete vagy halmozottan hátrányos helyzete, vagy
b) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága, vagy
c) e Rendelet alapján nyújtott intézményi térítési díjkedvezményre való jogosultsága,
a polgármester a nyári tanítási szünet időtartama alatt egy alkalommal, egy hetes (5 munkanapos), Biatorbágy közigazgatási területén szervezett napközis gyermektáborban való részvétele költségeit részben vagy teljes egészében átvállalja.
(2) A támogatás összege gyermekenként
a) az Önkormányzat, intézményei vagy biatorbágyi köznevelési intézmények, civil szervezetek által szervezett napközis tábor esetén a tábor teljes díja,
b) egyéb szervezés esetén a tábor teljes díja, de legfeljebb 20.000,- Ft/gyermek/tábor.
(3) Az erre rendszeresített nyomtatvány a jogosultak részére Hivatalból kerül megküldésre. A nyomtatvány a tervezett tábor megkezdése előtt legalább 10 nappal nyújtható be, a tervezett tábor és annak költsége pontos megjelölésével.
(4) A támogatás odaítélése és folyósítása esetén a táborban való részvételről a tábor időtartamát követő 15 napon belül igazolás benyújtása szükséges a Hivatal Igazgatási Osztálya felé. Az igazolás benyújtásának elmaradása a támogatás összegének visszafizetési kötelezettségét vonja maga után.
(5) A támogatás folyósítását követően a táborban való részvétel teljes vagy részbeni meghiúsulása esetén a tábor szervezői részére be nem fizetett, illetve tábor szervezői által visszatérített támogatási összegre szintén visszafizetési kötelezettség áll fenn.
20. Fonyódligeti szociális gyermektábor
21. § (1) A polgármester szociális természetbeni juttatásként, az Önkormányzat tulajdonában lévő, maximum 60 férőhelyes fonyódligeti üdülőt a Biatorbágyon működő általános iskolák rászoruló tanulói és kísérő pedagógusai részére a nyári tanítási szünet időtartama alatt egy hétre térítésmentesen rendelkezésre bocsátja és a gyermektábor költségeit (oda- és visszautazás, szállás, ellátás és programok) az Önkormányzat éves költségvetésében e célra elkülönített keretösszeg erejéig átvállalja.
(2) A rászorultságról, a tanintézmények szervezésében lebonyolított gyermektáborban való részvételről az oktatási intézmények döntenek. Az igényeket a szülők, illetve a gyermekek a gyermekvédelmi felelős útján jelezhetik.
(3) A gyermektáborban való részvétel feltétele a táborozásban részt vevő gyermek megfelelő egészségi állapota. Ennek igazolására a szülői nyilatkozat mellé a tanintézmény saját hatáskörben orvosi igazolás benyújtását rendelheti el.
(4) A kérelmet a tanintézmények vezetői által kijelölt táborszervező legkésőbb 30 nappal a tábor időtartamának megkezdését megelőzően nyújtja be a tervezett létszám megjelölésével. A kérelem kötelező mellékletét képezi a tervezett program- és költségterv. A támogatási összeg folyósítása a kérelemben szereplő módon és az abban megjelölt személy részére történik.
(5) A táborszervező a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról tárgyév szeptember 15-ig tételes pénzügyi elszámolást a Hivatal Pénzügyi Osztálya, illetve szöveges beszámolót nyújt be a Hivatal Igazgatási Osztálya részére.
(6) A tárgyévi táboroztatásban részt vevő pedagógusokat az Önkormányzat éves költségvetésében e célra elkülönített keretösszeg erejéig egyösszegű juttatás illeti meg. A jogosultakról a táborvezető nyújt be nyilatkozatot a Hivatal Igazgatási Osztálya részére.
21. Iskolakezdési támogatás
22. § (1) Az önkormányzat támogatást nyújt annak a gyermeknek, aki
a) a Biatorbágyon működő általános iskolák egyikében, vagy a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság által részére kijelölt intézményben először kezdi meg az első évfolyamot,
b) családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem összege nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1000 %-át, gyermekét egyedül nevelő személy esetén az 1200 %-át.
(2) Az iskolakezdési támogatás iránti kérelmet az erre rendszeresített nyomtatványon, a tanévkezdés évében egy alkalommal, július 1. és október 31. között lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(3) A kérelemhez mellékelni kell - a 3. § (2) bekezdésében foglaltakon túl - a köznevelési intézmény igazolását a gyermek felvételéről, illetve amennyiben a tanév megkezdődött, a tanulói jogviszony igazolást.
(4) A támogatás pénzbeli szociális ellátás, melynek összege gyermekenként 25.000,- Ft.
22. Nyelvvizsga támogatás
23. § (1) Az önkormányzat támogatást nyújt – a biatorbágyi köznevelési intézmények vezetőinek javaslatára – annak a biatorbágyi állandó bejelentett lakóhellyel vagy biatorbágyi bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező gyermeknek, aki a Biatorbágyon működő általános iskolák egyikének tanulójaként, a tanintézményben történő felkészülését követően, az intézmény közreműködésével német vagy angol nyelvből
a) Junior nyelvvizsgát tett, vagy
b) államilag elismert, az Európa Tanács Közös Európai Referenciakerete (KER) B1-es szintjének megfelelő alapfokú nyelvvizsga bizonyítványt szerzett.
(2) Az intézményvezetők évente egy alkalommal, a nyelvvizsgák letételének tanévében, legkésőbb tárgyév május 31-ig nyújthatják be a támogatásra javasolt tanulók adatait, valamint a sikeres vizsgát igazoló tanúsítvány vagy bizonyítvány másolatát tartalmazó kérelmet.
(3) A támogatás pénzbeli ellátás, melynek összege nyelvvizsgánként 10.000,- Ft.
23. Köztemetés
24. § A közköltségen történő eltemettetésről, illetve a temetési költség megtérítésére vonatkozó kötelezés kiadásáról az Szt. 48. §-ában foglaltak alapján a polgármester gondoskodik.
23/A.12 Sajátos nevelési igényű gyermekek intézményi térítési díjtámogatása
24/A. § (1) Az Önkormányzat a közneveléshez való alkotmányos alapjog esélyegyenlőség alapján való gyakorlásának biztosítása érdekében támogatást nyújt a sajátos nevelési igényű gyermekek nem az Önkormányzat fenntartásában működő családi bölcsőde, pedagógiai szakszolgálat által kijelölt óvoda és általános iskola által meghatározott intézményi térítési díj költségeihez, amennyiben saját fenntartású intézményeiben nem tudja biztosítani a gyermekek állapotának megfelelő nevelést.
(2) A kérelmek benyújtásának határideje minden év szeptember 30. napja. A határidőtől a Polgármester rendkívül indokolt esetben, méltányosságból eltérhet.
(3) A támogatás tényleges folyósítása a törvényes képviselő, az Önkormányzat és az intézmény közötti háromoldalú szerződés megkötését követően történhet.
(4) A támogatási összeg átutalása a befogadó intézmény által megadott bankszámlaszámára történik, havi bontásban, a tárgyhónapot követő 10. napig.
(5) Amennyiben az intézményváltásra év közben kerül sor, egyedi elbírálásra van lehetőség.
(6) A támogatás megállapítása egy nevelési évre/tanévre történik.
(7) A támogatásra való jogosultságot – a támogatási időszak alatt – folyamatosan ellenőrzi a Hivatal.
(8) A támogatás év közbeni megszűnését vonja maga után:
a) ha a gyermek vagy törvényes képviselője bejelentett biatorbágyi lakóhelye, tartózkodási helye, vagy életvitelszerű itt-tartózkodása megszűnik,
b) ha a gyermek nevelési év közben történő igazolatlan hiányzásai meghaladják a jogszabályban megengedett óraszámot,
c) ha megszűnik a gyermek jogviszonya a befogadó intézményben.
(9) Az eljárást megindító kérelemhez mellékelni kell:
a) A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet alapján, a vizsgálatra hatáskörrel rendelkező szerv által kiadott szakvéleményt, amely tartalmazza
aa) azt a javaslatot, hogy a gyermek a többi gyermekkel együtt nevelhető, vagy nevelése e célra létrehozott gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményben eredményesebben biztosítható,
ab) a gyermek/tanuló állapotának megfelelő nevelést biztosító, kijelölt befogadó intézmény megnevezését,
b) átjelentkezés esetén a nevelési intézmény indoklását arról, hogy a rendelkezésére álló pedagógiai eszközökkel a gyermeket fejleszteni nem tudja,
c) a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésére jogosult intézmény (a továbbiakban: befogadó intézmény) befogadó nyilatkozatát,
d) a befogadó intézmény hivatalos nyilatkozatát a térítési díj összegéről,
e) a befogadó intézmény bankszámlaszámát.
(10) A támogatás mértéke az intézményi térítési díj havi mértéke, de legfeljebb 80.000,- Ft/hó.
Rendkívüli települési támogatások
25. § (1) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(2) Rendkívüli települési támogatásra az a személy jogosult,
a) akinek egyedül élő kérelmezőként havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 700 %-át, vagy amely kérelmező családos és családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 600 %-át,
b) amely kérelmező, illetve a vele közös háztartásban élők vagyonnal nem rendelkeznek.
24. Eseti támogatás
26. § (1) A Képviselő-testület pénzbeli eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatást nyújt hivatalból, vagy kérelemre a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére, amennyiben megfelel a 25. § (2) bekezdésben foglalt jövedelmi és vagyoni feltételeknek.
(2) Eseti támogatás igényelhető
a) átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család kiadásainak mérséklésére,
b) közüzemi díjak (pl. szemétszállítási díj, tüzelőanyag vásárlás) támogatásához,
c) eseti gyógyszerkiadás mérséklésére, valamint gyógyászati segédeszközök vásárlására,
d) gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel.
(3) Az eseti támogatás alkalmanként, vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel nyújtható.
(4) Az eseti támogatás egy családon belül csak egy személynek állapítható meg.
(5) támogatás további feltétele a krízishelyzet, illetve rendkívüli élethelyzet hitelt érdemlő módon történő igazolása. Eseti támogatásban egy naptári éven belül ugyanaz a személy vagy család legfeljebb a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének háromszorosáig részesíthető.
(6) Ugyanazon indokra hivatkozással benyújtott kérelemre vonatkozóan az előző döntés véglegessé válásától számított három hónapon belül új támogatás nem állapítható meg.
(7) Az eseti támogatás kifizetése banki átutalással vagy postai utalással történik, azonban rendkívül indokolt esetben a támogatás kifizetése a Hivatal pénztárából – a pénztári nyitvatartási rend figyelembevételével – is teljesíthető.
25. Temetési támogatás
27. § (1) A Képviselő-testület pénzbeli temetési támogatás formájában rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a személynek, aki megfelel a 25. § (2) bekezdésben foglalt jövedelmi és vagyoni feltételeknek.
(2) A temetési támogatás további feltétele, hogy az eltemettető a haláleset időpontjában Biatorbágy közigazgatási területén lakcímmel rendelkezzen.
(3) A kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 45 napon belül lehet előterjeszteni. A kérelemhez csatolni szükséges:
a) a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított, a temetés költségeit igazoló számlát eredetben, vagy
b) amennyiben – szociális helyzetéből kifolyólag – ezt előre nem tudja becsatolni, az általa választott Temetkezési Szolgáltatónál leadott megrendelőt eredetben, azzal a nyilatkozattal, hogy utólag a számlát bemutatja,
c) az eltemettető, illetve családjának jövedelemigazolását,
d) az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, ennek hiányban a halottvizsgálati bizonyítványt.
(4) Amennyiben az eltemettető, illetve családja szociális helyzete nem teszi lehetővé a temetési számla kifizetését, a támogatási kérelemhez a Temetkezési Szolgáltató által felvett megrendelőlap is helyettesíti a számlát azzal, hogy a temetési számlát utólag mutatja be a Hivatal ügyintézője felé, melynek határidejét az önkormányzati segélyre való jogosultságot megállapító határozatban szerepeltetni szükséges.
(5) Az elhunyt temetőben, temetkezési emlékhelyen történő eltemettetése esetén a temetési támogatás összege a szociális vetítési alap összegének 350%-a. Amennyiben a temetkezési szolgáltatás nem foglalja magában a temetőben, temetkezési emlékhelyen a sírba helyezést, illetve urnaelhelyezést, a temetési támogatás összege a szociális vetítési alap összege. A temetési támogatás azonban nem lehet kevesebb – a ténylegesen igénybe vett temetkezési szolgáltatások tekintetében – a helyben szokásos, legolcsóbb temetkezési szolgáltatás költségeinek 10%-ánál.
(6) A helyben szokásos temetés költsége a Temetkezési Szolgáltatók által minden tárgyév januárjában közölt adatai alapján állapítható meg.
(7) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell küldeni.
Pályázat keretében igénybe vehető szociális támogatások
26. Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj
28. § Amennyiben az adott évben az Önkormányzat a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerhez (továbbiakban: Ösztöndíjrendszer) csatlakozik, a Képviselő-testület ösztöndíj támogatást nyújt a pályázaton nyertes személyek részére. A csatlakozásról minden évben a Képviselő-testület dönt. Az Ösztöndíjrendszer jogszabályi hátteréül a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III.26.) Korm. rendelet és a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény szolgál.
27. Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj feltételei
29. § (1) A felsőoktatási ösztöndíjra vonatkozó pályázati kérelem évente egy alkalommal a pályázati kiírásban meghatározott határidőig nyújtható be.
(2) A támogatás alapösszegből és kiegészítő támogatási összegből áll.
(3) Az alapösszeg meghatározásánál a család egy főre eső nettó havi jövedelmét kell alapul venni, amely nem lehet több a szociális vetítési alap 1000 százalékánál. Az alaptámogatási összegek az alábbiak szerint alakulnak:
a) amennyiben az egy főre eső havi nettó jövedelem mértéke 145.000,- Ft alatti, a támogatási alapösszeg 20.000,- Ft/hó,
b) amennyiben az egy főre eső havi nettó jövedelem mértéke 145.001,- Ft és 180.000,- Ft közötti, a támogatási alapösszeg 18.000,- Ft/hó,
c) amennyiben az egy főre eső havi nettó jövedelem mértéke 180.001,- Ft és 215.000,- Ft közötti, a támogatási alapösszeg 16.000,- Ft/hó,
d) amennyiben az egy főre eső havi nettó jövedelem mértéke 215.001,- Ft és 250.000,- Ft közötti, a támogatási alapösszeg 14.000,- Ft/hó,
e) amennyiben az egy főre eső havi nettó jövedelem mértéke 250.001,- Ft feletti, a támogatási alapösszeg 12.000,- Ft/hó.
(4) Az alaptámogatási összegen felül a pályázó plusz 3.000,- Ft/hó kiegészítő támogatási összeget kap, valahányszor teljesülnek az alábbi feltételek:
a) a pályázó családjában munkanélküli személy él (járási hivatal foglalkoztatási osztálya által kiállított, erre vonatkozó igazolás bemutatása esetén),
b) a pályázó tartósan beteg, rokkant vagy fogyatékossággal élő személy, illetve a pályázó családjában ilyen személy él (megfelelő szakorvosi igazolás bemutatása esetén),
c) a pályázó szülője gyermekét/gyermekeit egyedül neveli (benyújtott nyilatkozat, illetve a Hivatal Igazgatási Osztályának a népesség-nyilvántartás lakcímadataiból való igazolásával alátámasztva),
d) a pályázó családjában rendszeres szociális támogatás került megállapításra törvény, vagy helyi rendelet alapján, például rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, a települési támogatások körében: lakhatási támogatás, gyógyszertámogatás, ápolási támogatás (a Hivatal Igazgatási Osztályának igazolásával alátámasztva, amennyiben nem Biatorbágy Város Polgármestere vagy Jegyzője állapította meg a támogatást, az erre vonatkozó határozat bemutatása esetén),
e) a pályázó nem ingázik naponta a lakóhelye és a felsőoktatási intézménye között, ugyanakkor nem részesül kollégiumi ellátásban, és nem segítő családtagnál van elszállásolva (feltéve, hogy a lakóhelye és a felsőoktatási intézmény nem egy településen vannak),
f) a pályázó önfenntartó.
(5) A Bizottság rendkívül indokolt esetben – ha a pályázó szociális rászorultságát megfelelően igazolja – az alap-, valamint a plusz kiegészítő támogatási összegek meghatározásától méltányosságból eltérhet.
(6) A Bizottság e bírálati szempontrendszerét minden évben felülvizsgálja és az aktuális pályázati felhívás helyben szokásos módon történő megjelentetésével egy időben közzéteszi.
Záró rendelkezések
30. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
31. § Hatályát veszti
a) az egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 7/2009. (X.30.) Ör. sz. rendelet 1-17/c. §-a, valamint
b) az egyes gyermekjóléti ellátásokról szóló 8/2009. (X.30.) Ör. sz. rendelet 1-7/H. §-a.
A 4. § (1) bekezdés d) pontja a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. § (1) bekezdés e) pontját a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 4. § (1) bekezdés f) pontját a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 4. § (1) bekezdés g) pontját a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 6. § (3) bekezdése a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (4) bekezdése a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (10) bekezdése a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § a) pont aq) alpontja a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § a) pont ar) alpontját a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.
A 8. § (3) bekezdése a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (4) bekezdése a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 23/A. alcímet (24/A. §-t) a Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.