Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IV. 25.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól és a többletszolgáltatás díjairól
Hatályos: 2025. 04. 26Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IV. 25.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól és a többletszolgáltatás díjairól
[1] Biatorbágy Város Önkormányzata elkötelezett a településen házasságkötési szándékot bejelentő házasulók iránt. A rendelet megalkotásának célja a házasságkötés méltó körülményeinek biztosítása érdekében a házasulóknak az esemény helyszínére és időpontjára vonatkozó igényeinek rendeletben történő szabályozása.
[2] Biatorbágy Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya Biatorbágy Város közigazgatási területén megkötött házasságokra, valamint a Biatorbágyi Polgármesteri Hivatalnál (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.
2. § E rendelet alkalmazásában:
a) hivatali helyiség: Biatorbágy Város Önkormányzata által biztosított hivatali helyiség: a Polgármesteri Hivatal épületében található, az anyakönyvi esemény lebonyolítására alkalmas helyiség (2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a szám alatti 015 számú házasságkötő terem)
b) hivatali helyiségen kívüli helyszín: az a) pontban meghatározott helyiségen kívül, Biatorbágy város közigazgatási területén tartott házasságkötés helyszíne
c) hivatali munkaidő: a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő
d) többletszolgáltatás díja:
da) a hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívül, valamint
db) a hivatali helyiségben hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötésért a házasuló felek által az önkormányzat részére fizetendő díj.
2. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötéshez kapcsolódó többletszolgáltatás díja, a házassági szándékbejelentés módja
3. § (1) A házasságkötés hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben történő lebonyolításáért fizetendő díj:
a) amennyiben legalább az egyik házasuló fél a házassági szándék bejelentését megelőző 6 hónapban bejelentett biatorbágyi állandó lakóhellyel rendelkezik: bruttó 5.000,- Ft,
b) nem helyi lakos esetén: bruttó 40.000,- Ft.
(2) A házasságkötés hivatali munkaidőn és hivatali helyiségen kívül történő lebonyolításáért fizetendő díj:
a) amennyiben legalább az egyik házasuló fél a házassági szándékbejelentést megelőző 6 hónapban bejelentett biatorbágyi állandó lakóhellyel rendelkezik: bruttó 70.000,- Ft,
b) nem helyi lakos esetén: bruttó 85.000,- Ft.
(3) Nem kell megfizetni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott díjat a házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető állapota esetén.
(4) Házassági szándék bejelentéshez csak az anyakönyvvezetővel előre egyeztetett időpontban, hivatali ügyfélfogadási időben van lehetőség, a felek együttes jelenlétében, személyesen. A szándékbejelentést az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben az anyakönyvvezető rögzíti.
3. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötésnél a közreműködő anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértéke
4. § (1) A hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívüli házasságkötésben való közreműködés esetén az anyakönyvvezetőt eseményenként – választása szerint – a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott szabadidő vagy 30.000 Ft összegű díj illeti meg.
(2) A hivatali helyiségben hivatali munkaidőn kívüli házasságkötésben való közreműködés esetén az anyakönyvvezetőt eseményenként – választása szerint – a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott szabadidő vagy 20.000 Ft összegű díj illeti meg.
(3) Az anyakönyvi esemény hivatali helyiségben hivatali munkaidőben történő lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezető díjazásban nem részesül.
4. A hivatali helyiségen kívüli helyszínen megrendezésre kerülő anyakönyvi esemény engedélyezésének szabályai
5. § (1) A hivatali helyiségen kívüli helyszínen a házasságkötésen való közreműködést az anyakönyvvezető akkor vállalhatja, ha annak időpontja nem ütközik a hivatali helyiségben előjegyzett és felvett házasságkötések időpontjával.
(2) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény helyszínét az anyakönyvvezetőnek mérlegelésétől függően, szükség esetén előre meg kell tekinteni. A jegyző az osztályvezető javaslatára a közreműködést megtagadhatja, ha a házasulók a ceremónia ünnepélyes megtartásának jogszabályban előírt feltételeit ott nem tudják biztosítani.
5. Záró rendelkezések
6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
7. § A rendelet előírásait a hatályba lépését követően bejelentett házasságkötési szándék és házasságkötések vonatkozásában kell alkalmazni.
8. § Hatályát veszti a hivatali munkaidőn és hivatali helyiségen kívül történő családi esemény engedélyezésének szabályairól és díjairól szóló 19/2017. (IX.29.) önkormányzati rendelet.