Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2011. (X. 25.) önkormányzati rendelete
a nem lakás célú építmények építéséhez, kialakításához, működéséhez és használatához szükséges parkolóhelyek biztosításáról, megváltásáról
Hatályos: 2011. 11. 01Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2011. (X. 25.) önkormányzati rendelete
a nem lakás célú építmények építéséhez, kialakításához, működéséhez és használatához szükséges parkolóhelyek biztosításáról, megváltásáról
Solymár Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. §. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Kormányrendelet (továbbiakban: OTÉK) 42. § (11) rendelkezéseire figyelemmel a következő rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. § (1) E rendelet hatálya Solymár Nagyközség közigazgatási területére terjed ki.
(2) E rendeletben foglaltakat kell alkalmazni a nem lakás célú helyiségek építésének, fennmaradásának, átalakításának, bővítésének, rendeltetés-változásának illetve működésének engedélyezési eljárása során.
2. § E rendelet alkalmazásában:
a) rendeltetés megváltoztatása: az építmény előzőekhez képest történő új rendeltetésű használata;
b) telek: önálló helyrajzi számmal rendelkező földterület, (amelyen a létesítmény elhelyezkedik, vagy elhelyezhető);
c) közterületi parkoló: a közterületek közlekedésre szánt területeinek, illetve a közforgalom elől el nem zárt magánút területének azon része, amelyen a vonatkozó jogszabályok szerint a gépjármű várakozás nem tiltott, illetve ahol gépjármű várakozóhely került kialakításra;
Parkolóhely létesítése
3. § (1) A nem lakás célú helyiségek építmények és területek (a továbbiakban: építmény) rendeltetésszerű használatához az építmény telkén belül az OTÉK-ban előírt mennyiségű gépjármű várakozóhelyet (továbbiakban parkoló), tehergépjármű rakodóhelyet, valamint áruszállítási és gazdasági útvonalat, illetve rakodóterületeket kell biztosítani.
(2) Az (1) bekezdés szerint kialakított parkoló valamint rakodóhely akadálytalan megközelítését és rendeltetésszerű használatát a szolgáltatás, az üzemelés napi nyitva tartásának teljes időtartama alatt biztosítani kell, továbbá megközelíthetőségét jelző tájékoztató táblát kell elhelyezni.
(3) Amennyiben valamely okból a meglévő parkolóhely vagy gépjárműtároló hely megszűnik, úgy annak pótlásáról az építtetőnek a létesítmény telkén belül kell gondoskodni.
(4) Építmények létesítésének, bővítésének, rendeltetés-megváltoztatásának, üzemeltetésének feltétele, hogy az OTÉK szerint számított parkoló szám szükséglet:
a) ne növekedjen, vagy;
b) a létesítményhez tartozó ingatlanon biztosítható legyen vagy;
c) megváltási díj befizetése alapján az Önkormányzat által közterületi parkoló kialakításra, biztosításra kerüljön.
(5) A (4) bekezdés c) pontja szerinti parkoló biztosításának módjai:
a) a megváltási díj befizetése esetén a Polgármesteri Hivatal megállapítja, hogy mely terület használható e célra,
b) jelen rendelet 1. mellékletének 2. pontja szerinti megváltási díj befizetése után a kérelmező – a szükséges hatósági engedélyek, hozzájárulások birtokában – megépíti a közterületi parkolót.
.
Parkolóhely megváltása
4. § (1) A településközponti (helyi építési szabályzattal elfogadott szabályozási terv szerinti besorolás) területeken parkolóhely megváltására az alábbi esetekben a Képviselő-testület egyedi döntése szükséges:
a) 3 db parkolót meghaladó igény esetén,
b) új építés ill. építmény bővítése esetén, ha az építmény közösségi, szolgáltatási céllal létesül, de az adott ingatlanon nem létesíthető parkoló.
(2) Parkolóhely megváltásra a településközpont területén abban az esetben van lehetőség, ha a létesítmény telkének határától – légvonalban mérve – 300 méteren belül rendelkezésre áll ilyen terület, és szabad kapacitás is megállapítható. A Templom tér területére nem állapítható meg parkoló megváltás. Településközponti területen tehergépkocsi részére nem lehet megváltást biztosítani.
(3) A település egyéb területein közterületi parkolóhely megváltására az alábbi esetekben van lehetőség:
a) a parkoló szükséglettel érintett ingatlanon nem, vagy csak részben alakítható ki a szükséges számú parkoló, és a
b) közterületen a parkoló építésre vagy parkolásra alkalmas terület kijelölhető.
5. § (1) A parkoló megváltás esetén fizetendő díj mértékét e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) A megváltási díj a megállapodásban rögzített parkolóhelyre vonatkozik és nem tartalmazza az esetleges kialakításhoz (útcsatlakozás tervezési, engedélyezési és megvalósítási stb.) szükséges költséget.
(3) Az építési, fennmaradási, illetve egyéb hatósági kérelmekhez a kérelmező köteles csatolni az Önkormányzattal kötött parkoló megváltási megállapodást, és a megváltási összeg befizetését igazoló okmányt.
(4) A parkoló megváltási megállapodást e rendelet 2. mellékletében szereplő minta alapján kell elkészíteni.
(5) A megállapodás tartalmazza:
a) a parkolóhelyek számát;
b) a fizetendő megváltási díjat;
c) a befizetés módját, határidejét;
d) a parkolóhely megnevezését ill. létesítésének helyét, határidejét.
A befizetett díjak felhasználása
6. § Az építtetők által befizetett megváltási díjakat az Önkormányzat az éves költségvetésében elkülönítetten kezeli és a községi közlekedés fejlesztésére (gépkocsi várakozóhely létesítésére) fordítja.
Záró rendelkezések
7. § (1) A közterületen kialakításra kerülő parkolók az Önkormányzat tulajdonába kerülnek, illetve maradnak, az építtető sem tulajdonjogot, sem kizárólagos használati jogot nem szerez.
(2) A parkolóhely szükséglet csökkenése esetén a befizetett megváltási és igénybevételi díj nem igényelhető vissza.
(3) Amennyiben az építési, fennmaradási, illetve egyéb engedély iránti kérelmet elutasító határozat jogerőssé és végrehajthatóvá válik, illetve a tervezett építés meghiúsul, a megkötött megállapodás érvényét veszti.
(4) A (3) bekezdésben foglaltak fennállása esetén a parkoló létesítésére befizetett összeget kamat nélkül – a visszaigénylés indokát megjelölve és igazolva – az építtető visszaigényelheti. Az Önkormányzat a visszafizetési kérelem benyújtásától – amennyiben annak feltételei fennállnak – számított 15 munkanapon belül köteles a visszafizetésről gondoskodni.
(5) E rendelet 2. számú mellékletében felsorolt megváltási díjat a Képviselő-testület évente állapítja meg az éves költségvetésben. Amennyiben az új díj megállapítására nem kerül sor a tárgyévi költségvetésben, az előzőekben megállapított megváltási díjat kell érvényesíteni.
8. § (1) E rendelet 2011. november 1-jén lép hatályba. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 16/2002. (X. 11.) sz. önkormányzati rendelet hatályát veszti.