Solymár Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.17.) önkormányzati rendelete
Solymár Nagyközség Önkormányzatának 2014. évi költségvetéséről
Hatályos: 2014. 02. 17Solymár Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.17.) önkormányzati rendelete
Solymár Nagyközség Önkormányzatának 2014. évi költségvetéséről
2014-02-17-tól
Solymár Nagyközség Önkormányzatának (továbbiakban „Önkormányzat”) Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) és (2) bekezdése, valamint a végrehajtására kiadott 368/2011. (XII.31.) korm. rendelet előírásai, és a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX törvényben foglaltak alapján 2014. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
- A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya az Önkormányzat Képviselő-testületére, annak bizottságaira, az önkormányzati hivatalra és az Önkormányzat felügyelete alá tartozó intézményekre terjed ki.
2. §
- Az Önkormányzat költségvetési szervei:
Solymár Nagyközség Önkormányzat (a továbbiakban „Önkormányzat”) |
Solymári Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban „Hivatal”) |
Óvoda-Solymár és tagintézményei (a továbbiakban „Óvoda”) |
Apáczai Csere János Művelődési Ház és Könyvtár (a továbbiakban „Művelődési Ház”) |
Ezüstkor Szociális Gondozási Központ (a továbbiakban „Ezüstkor”) |
- Az Önkormányzat címrendjét teljes körűen az 1. számú melléklet tartalmazza.
- A Német Nemzetiségi Önkormányzat és fenntartása alá tartozó intézmény költségvetése
3. §
A 2011. évi CXCV. törvény 26.§ (1) bekezdése értelmében, valamint a Nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. Törvény 114. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat a Német Nemzetiségi Önkormányzat (továbbiakban „Nemzetiségi Önkormányzat”) és az általa működtetett Lustige Zwerge Német Nemzetiségi Óvoda részére 23 942 E Ft támogatást biztosít, amely összegből 17 462 E Ft a Lustige Zwerge Német Nemzetiségi Óvoda fenntartására kell fordítani.
- Az Önkormányzat és költségvetési szervei 2014. évi költségvetése
4. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat – beleértve az Önkormányzat által irányított költségvetési szerveit, valamint a Nemzetiségi Önkormányzatot és intézményét – 2014. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegét: | 2 072 258 E Ft |
b) kiadási főösszegét: | 2 072 258 E Ft |
állapítja meg, melyből a halmozódás mentes bevételi és kiadási előirányzat: 1 486 947 E Ft.
(2) A Képviselő-testület a költségvetési egyensúly fenntartása céljából a költségvetési hiány belső finanszírozására – az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervei – 132 898 E Ft előző évi pénzmaradványának igénybevételét engedélyezi.
5. §
(1) Az Önkormányzat költségvetésének egyenlege a belső finanszírozást követően 0 Ft.
(2) A költségvetési egyensúly fennállása miatt külső finanszírozásra, hitel felvételére nincs szükség.
- A költségvetési bevételek és kiadások
6. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014 évi működési és felhalmozási bevételét:
Költségvetési bevétel: | 2 072 258 E Ft |
ebből működési: | 1 979 607 E Ft |
felhalmozási: | 92 651 E Ft |
Halmozódás-mentes: | 1 486 947 E Ft |
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételeket előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatonként részletezve és intézményi bontásban a(z) 2., 3., 4. számú melléklet tartalmazza.
7. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi működési és felhalmozási kiadását:
Költségvetési kiadás: | 2 072 258 E Ft |
| 1 823 545 E Ft |
felhalmozási: | 248 713 E Ft |
Halmozódás-mentes: | 1 486 947 E Ft |
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési kiadásokat előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatonként részletezve és intézményi bontásban a(z) 5., 6., 7. számú melléklet tartalmazza.
8. §
(1) Az Önkormányzat és költségvetési szervei, illetve a 2. § (2) bekezdésben meghatározott címek 2014. évi felújítási és felhalmozási kiadási előirányzatait célonként és feladatonként a 8. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat adott költségvetési évben, olyan fejlesztést, amelyekhez adósságot
keletkeztető ügyletek válnak szükségessé nem tervezett.
5. A költségvetési bevételek és kiadások részletezése
9. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi támogatási értékű kiadásait:
Irányítás alá tartozó költségvetési szerveknek 585 311 E Ft
Egyéb vállalkozásoknak nyújtott támogatás: | 75 609 E Ft |
Non-profit szervezetek támogatása: | 30 208 E Ft |
Egyházak támogatása: | 2 612 E Ft |
Háztartások támogatása: Támogatás értékű műk. célú kiadások | 55 E Ft 23 942 E Ft |
Mindösszesen: | 132 426 E Ft |
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított támogatási értékű kiadásokat kiemelt célonként a 10. számú melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat a kiadások között 653 E Ft általános, 126 957 E Ft működési célú valamint 122 567 E Ft felhalmozási célú céltartalékot állapít meg.
- A felhalmozási célú céltartalékok között szereplő – 2014 évi beruházásokra: 122 567 E Ft - fejlesztések megvalósulásáról a Településfejlesztési, Vagyongazdálkodási és Műszaki Bizottság által megjelölt prioritások és a pénzügyi, műszaki lehetőségek szerint a polgármester gondoskodik. A fejlesztési prioritásokat a 19. számú melléklet tartalmazza.
- A (4) bekezdésben szereplő céltartalék kivételével a tartalékok feletti rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának. A tartalékok előirányzatának részletes bemutatását a 10. számú melléklet tartalmazza.
10. §
- Az évközben kifizetett és visszaigényelt szociális juttatásokból képződő bevételek az Önkormányzat működési tartalék keretét növelik.
- A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat, mérlegszerűen a 11. számú melléklet adja meg.
- A közvetett támogatásokat (adó elengedéseket, adókedvezményeket, gyermekétkeztetés) szemléltető kimutatást a 12. számú melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat több éves kihatással járó döntéséből származó kötelezettségeit a 13. számú melléklet tartalmazza.
11. §
- Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek, illetve a 2. § (2) bekezdésben meghatározott címek éves előirányzat felhasználási ütemtervét a 14. számú melléklet taglalja.
- A finanszírozás terv szerinti teljesítéséről a polgármester és a jegyző gondoskodik.
- Az Önkormányzat költségvetési bevételeinek és kiadásainak állami (államigazgatási), kötelező, valamint önként vállalt feladatainak mérleg szerinti bontását a 15., 16., 17. számú melléklet részletezi.
6. A költségvetési létszámkeret
12. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát
Intézmény | Engedélyezett létszám | Jóváhagyott álláshelyek |
Önkormányzat | 9 | 9 |
Hivatal | 29 | 29 |
Óvoda | 58 | 57,75 |
Művelődési Ház | 7 | 6,75 |
Ezüstkor | 15 | 14,75 |
Összesen: | 118 | 117,25 |
főben hagyja jóvá, melynek intézményi bontása a 18. számú mellékletben kerül kimutatásra.
- Az intézmények rendszeres személyi juttatásainak megtakarításai az intézmények jutalom keretét növelik.
- A vezetők és intézményvezetők jutalmazására fordítható előirányzat az intézmények költségvetésében elkülönített soron kerül tervezésre. A jutalomkeret felhasználásáról a polgármester rendelkezik. A fel nem használt jutalomkeret összege az Önkormányzat működési tartalékát emeli.
- A béren kívüli juttatások betervezett összege a közterheket is tartalmazza.
7. A költségvetés végrehajtásának szabályai
13. §
- Az Önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
- Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
- A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Országgyűlés és Kormány hatáskörében történt előirányzat módosítások könyveléséről és átvezetéséről intézkedjen. Ezekről az előirányzat módosításokról a polgármester tájékoztatja a Képviselő-testületet legkésőbb a következő rendelet módosításakor.
- Az állami támogatások visszafizetésből eredő kötelezettség az adott intézmény költségvetését terheli.
- Az Önkormányzat gazdálkodása során az év közben esetlegesen létrejött likviditási hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel.
14. §
- A likviditási hiány finanszírozására felveendő folyószámlahitellel kapcsolatos szerződés megkötésének jogát a Képviselő-testület 50 000 E Ft értékhatárig a polgármesterre ruházza át. A polgármester a hitelszerződésről annak aláírását követő Képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
- Az Önkormányzati gazdálkodás során az év közben képződött átmenetileg szabad pénzeszköz államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzeszköz lekötés útján hasznosítható.
- A (7) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
- Az intézményi bevételek elmaradása esetén az adott intézmény csak a már befolyt bevételek arányában vállalhat kötelezettséget.
- A Képviselő-testület feladat alapú támogatás nyújt a helyi civil szervezeteknek, alapítványoknak a benyújtott kérelmek alapján és legfeljebb e rendelet 10. számú mellékletében meghatározott keretösszegig. A támogatás rendszerét a 13/2010. (XI.30.) számú helyi rendelet tartalmazza.
15. §
- A tűzoltósági feladatok és a közrend védelme érdekében az Önkormányzat hozzájárul a Solymári Polgárőrség és Tűzoltó Egyesület működtetéséhez e rendeletben meghatározott összeg erejéig.
- A Képviselő-testület a tömegsport szélesebb körű elterjesztése érdekében támogatja a Solymári Sport Club működését e rendeletben meghatározott összeg erejéig.
- Az Önkormányzat a kihelyezett járóbeteg-szakrendeléseket (nőgyógyászat, szemészet, fizikoterápia-reumatológia, fül-orr-gégészet,) külön szerződésben vállalt kötelezettségei teljesítésével biztosítja. Az egészségügyi alapellátás keretében támogatja az Önkormányzat a külön megállapodás alapján biztosított háziorvosi, házi gyermekorvosi, területi fogászati valamint a kihelyezett laborvizsgálatok ellátását. Az orvosi ügyeletet az Országos Mentőszolgálattal kötött együttműködési megállapodás keretében biztosítja.
8. Az előirányzatok módosítása
16. §
- Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
- Az Önkormányzat költségvetési szervei – a költségvetési rendelet módosítását követően – használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételüket azzal, hogy ez nem csorbíthatja az állami támogatás visszafizetési kötelezettség teljesíthetőségét. Tartós kötelezettségvállalás csak a Képviselő-testület előzetes engedélyével lehetséges.
- A többlet adóbevétel csak fejlesztési célú kiadásokra fordítható.
- A 15. § (2)-(3) bekezdésében foglaltakon túlmenően keletkező többletbevételek a működési tartalékot emelik.
- A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani.
9. A gazdálkodás szabályai
17. §
- A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
- Az intézmények az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a Művelődési Ház vonatkozásában a 206/2011. (XII.12.) számú, az Ezüstkor tekintetében a 207/2011. (XII.12.) számú Képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
- Az intézmények feladatai ellátásáról, munkafolyamati megszervezéséről oly módon gondoskodnak, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
- Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
- Az Önkormányzat, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
- Az Önkormányzat felhatalmazza a polgármestert, hogy a Solymári Településüzemeltetési Kft-vel támogatási szerződést kössön a jelen költségvetési rendeletben foglalt keretösszeg erejéig az átadott közfeladatok ellátása érdekében figyelemmel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 3156000270 sz. állásfoglalásában foglaltakra.
- A Solymári Településüzemeltetési Kft. köteles az átadott támogatás összegét elkülönítetten kezelni, arra vonatkozóan minden tárgyhónapot követő 10. napig elszámolni. Az Önkormányzat a támogatás összegét tárgyhónap 15. napjáig utalja át a Kft. részére. Az Önkormányzat, amennyiben a Kft. a támogatás összegét nem megfelelően használta fel, illetve a felhasznált összeggel elszámolni nem tud, úgy a következő hónapban jogosult a támogatás összegét azzal az összeggel csökkenteni.
- Az Önkormányzat Solymári Településüzemeltetési Kft. részére 20 millió forint tagi kölcsön-keretet biztosít, amely felhasználására és átadására felhatalmazza a Pénzügyi Bizottságot.
- A Közcsat Kft. / DAKÖV Kft. által fizetendő csatornahasználati bérleti díj elszámolására és kifizetésére a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény 18. §-ában foglaltak az irányadóak. Az elszámolásokról a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.
- A Solymári Településüzemeltetési Kft. minden tárgyhónapot követő 10. napig köteles beszámolót benyújtani az illetékes bizottságok részére és az általános iskola működtetéséről, a ráfordított költségek felhasználásáról és a bevételekről.
10. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
18. §
- Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
- A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
11. Záró rendelkezések
19. §
- A képviselő-testület tagjainak, valamint a bizottságok tagjainak tiszteletdíja az alábbi feltételek fennállása esetén fizethető ki a tárgyhónapra vonatkozóan:
- amennyiben rendes képviselő-testületi ülésen, vagy bizottsági ülésen részt vesz, vagy
- amennyiben rendes képviselő-testületi ülésen, vagy bizottsági ülésen nem vesz részt, de legalább egy/két rendkívüli ülésen részt vesz; vagy
- amennyiben tárgyhónapban nincs rendes képviselő-testületi vagy bizottsági ülés, akkor legalább egy rendkívüli képviselő-testületi vagy bizottsági ülésen részt vesz; vagy
- amennyiben a tárgyhónapban sem rendes, sem rendkívüli képviselő-testületi vagy bizottsági ülés nincs.
- A 17. § (7) bekezdésében részletezett első támogatási összeget e rendelet kihirdetését követő 5. napig az Önkormányzat a Solymári Településüzemeltetési Kft. elkülönített számlájára átutalja, amely összeggel 2014. március 10. napjáig köteles a Kft. elszámolni.
- A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
- A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
Dr. Beregszászi Márk Jegyző | Dr. Szente Kálmán Polgármester |
A rendelet kihirdetve: 2014. február 17.
Solymár, 2014. február 17.
Dr. Beregszászi Márk
jegyző