Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
a telekadóról szóló 19/2010. (XII. 14.) önkormányzati rendeletének módosításáról
Hatályos: 2026. 01. 01Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
2026.01.01.
a telekadóról szóló 19/2010. (XII. 14.) önkormányzati rendeletének módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
a helyi adórendeletek felülvizsgálata körében a 2026. évi adókoncepció figyelembe vételével a telekadóról szóló 19/2010. (XII. 14.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata is indokolt.
A telekadó mértéke jelenleg sávosan van meghatározva:
„3. § (1) Az adó mértéke az önkormányzat illetékességi területén 200 Ft/m2/év.
(2) A mindösszesen 100.000 m2 per tulajdoni hányadot meghaladó összevont adóalap esetén az adó mértéke az önkormányzat illetékességi területén a teljes területre 331 Ft/m2/év.
Javaslom, hogy a 3. § (1) bekezdésében meghatározott adó mérték 300 Ft/m2/év összegre emelkedjen.
A rendelet az alábbiakban szabályozza a mentességeket:
„4. § (1) A Törvényben foglalt mentességeken túl mentes a telekadó megfizetése alól mindösszesen 1.500 m2 per tulajdoni hányadig az a magánszemély, aki adóév első napján Solymáron ténylegesen (életvitelszerűen) lakik - figyelemmel a lakcímet igazoló hatósági igazolvány adataira is.
(2) Mentes továbbá a telekadó megfizetése alól az a telek, amelyre a tárgyév január 1. napján hatályos jogszabályok alapján építési engedély nem adható.”
A 4. § (1) bekezdése alapján megállapított kedvezmény mértékét 500 m2 alatti tulajdoni hányadban határozta meg a Képviselő-testület.
Előzetes hatásvizsgálat eredménye a telekadó tekintetében:
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése értelmében a jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. A (2) bekezdés értelmében a hatásvizsgálat során vizsgálni kell
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.
aa) A rendelet-tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
Az önkormányzat telekadó bevétele emelkedne, mely a 2026. évi és azt követő évek költségvetési tartalékképzését megalapozhatja és ezzel a költségvetés hosszútávú stabilitását biztosítja és ellensúlyozza a helyi iparűzési adó részbeni elvonásával járó bevételkiesést.
Bevételt növelő, várhatóan 90 millió forinttal a 2026-évben. Fontos figyelembe venni, hogy a szolidaritási hozzájárulásként mintegy 55 millió forintos többlet kerül elvonásra, és az államtól kapott önkormányzati normatívák – a költségvetési törvény tervezete szerint – a 2025-es mértéken maradnak.
A szociális szempontok kapcsán jelezzük, hogy automatikus pótlékmentes részletfizetést - évente egyszer - 12 hónapra lehet kérni. Az adótartozást lehet mérsékelni vagy elengedni, ha azok megfizetése az adózó és a vele együtt élő hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti.
ab) A rendelet-tervezet környezeti és egészségi következményei:
A szabályozás környezeti és egészségi következményei nem határozhatóak meg.
ac) A rendelet-tervezet adminisztratív terheket befolyásoló hatása:
Az adatbejelentők feldolgozása jelentős adminisztrációs többletet jelent, mely azonban arányban áll a várható többletbevétellel.
b) A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendeletmódosítás eredményeként az önkormányzat gazdasági helyzete javulna.
A rendeletmódosítás (adóemelés) elmaradása esetén a költségvetési kiadási oldalát jelentősen csökkenteni kellene.
c) A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A jogszabály alkalmazásához az adóhatóság munkatársai által minden feltétel biztosított. A rendeletmódosítás alkalmazásához sem többlet személyi állományra, sem többlet pénzügyi eszközre nincsen szükség; a telekadó bevallására vonatkozó nyomtatvány módosítandó.